[A001] Bypass bij Hoevelaken ? ("Eemlus")

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Wesso
2x2 autosnelweg

[A001] Bypass bij Hoevelaken ? ("Eemlus")

Bericht door Wesso » do 09 okt 2008, 13:54

Deze weg zou parallel aan de A1 moeten komen.
AD (07-10-2008) schreef:
Eemlus ontwart knooppunt

AMERSFOORT - Met een nieuw stuk snelweg door grotendeels agrarisch gebied wil de ondernemersvereniging VNO- NCW Midden het knooppunt Hoevelaken ontwarren.

FOTO ANP
Het nieuwe tracé, de Eemlus, komt in het verlengde te liggen van de A30 bij Barneveld, loopt tussen Nijkerk en Nijkerkerveen door, kruist even ten noorden van de nog aan te leggen afslag Vathorst de A28 en sluit uiteindelijk aan op de A1 ter hoogte van de Bunschoterstraat.

De dinsdag bij de Besseling Groep gepresenteerde oplossing voor klaverblad Hoevelaken wordt door rijkswaterstaat serieus genomen en vormt één van de vier varianten in de startnotitie over de alsmaar uitdijende verkeersdruk op de A28 tussen Utrecht en Amersfoort. Rijk en regio Utrecht stellen 3,1 miljard euro extra beschikbaar voor verbeteringen aan het rijkswegennet in de periode 2014-2020.

De Eemlus maakt het volgens Edwin Besseling, voorzitter van de ‘knooppuntwerkgroep’, mogelijk de maximumsnelheid op de A1 tussen Hoevelaken en afslag Amersfoort- Bunschoten te beperken tot 80 km/u. ,,Dat deel wordt dan een stedelijke ringweg voor het regionale verkeer, omdat het doorgaande verkeer vanuit Apeldoorn en Amsterdam de Eemlus zal nemen en zo het klaverblad Hoevelaken omzeilt.’’

Hoevelaken staat inmiddels op plaats 3 in de top 5 van grootste files in ons land. Er staan dagelijks bijna 200.000 voertuigen stil. Besseling: ,,Ons alternatief is duurzaam en zal de leefbaarheid in Amersfoort en de omliggende dorpen verbeteren.’’

Paixao
autoweg

Re: Bypass A1 bij Hoevelaken ("Eemlus")

Bericht door Paixao » do 09 okt 2008, 14:48

Lijkt een heel interessante optie. Ik ken de optredende verkeersproblemen en verkeerspatronen ter plaatse niet goed genoeg om er echt iets zinnigs over te zeggen, maar er zijn op basis van het berichtje en een blik op de kaart wel wat kanttekeningen te plaatsen dan wel vragen te stellen...

A1 vs. A28?
Zo vraag ik mij af wat de betekenis is van de verbinding van de A1 met de A28 in het plan. De nieuwe lus zou de A28 moeten kruisen, waaruit ik opmaak dat dit zonder knooppunt gebeurt. Dat betekent dus dat het verkeer op de A1 vanaf de A30 en de nieuwe aansluiting t.h.v. Bunschoterstraat dus kan kiezen of het de Eemlus neemt (doorgaand verkeer) of het huidige A1-traject, om de A28 op te gaan. Dat betekent dat daar dus feitelijk twee nieuwe knooppunten worden gecreëerd om één knooppunt te ontlasten. Verder blijft het verkeer op de A28 dus gebruik maken van het knooppunt Hoevelaken, zodat de richtingswisselingen A28 <> A1 nog steeds op dat punt blijven en het niet onwaarschijnlijk is dat de conflicten dus (gedeeltelijk) verplaatsen naar (één van) de nieuwe knooppunten. Een en ander zal sterk afhankelijk zijn van de verkeerspatronen op het knooppunt. Met andere woorden: hoeveel doorgaand verkeer is er, en hoeveel verkeer verandert bij Hoevelaken van richting?

A1 als stedelijke ringweg?
Uit het voorgaande blijkt al dat ik mijn twijfels heb bij de echte oplossing van het probleem. Voortbordurend op de veronderstelling dat de Eemlus en A28 elkaar slechts kruisen zonder knooppunt, is de beweging A1 <> A28 dus nog steeds nodig via Hoevelaken. In dat opzicht zou het bijzonder onlogisch zijn om het deel van de A1 als stedelijke ringweg in te richten, omdat dit deel van de infrastructuur nog steeds voorziet in de enige verbinden van A1 naar A28 en omgekeerd.

Problematiek op de A28?
Er wordt gesproken over de verkeersdruk op de A28 tussen Utrecht en Amersfoort. Dit is typisch een verbinding met zowel een noord-zuid als een oost-west karakter. Ofwel, zowel verkeer dat zich verticaal (noord-zuid v.v.) wil verplaatsen als verkeer dat zich horizontaal (oost-west v.v.) wil verplaatsen, kan gebruik maken van de A28. Dit in tegenstelling tot bv. de A27, A2, A50 (noord-zuid) en de A1, A12, A15 (oost-west). Gegeven het feit dat er dus verkeer op dit traject rijdt met zeer diverse bestemmingen, is het erg onlogisch om een horizontale verbinding te creëren, die zelfs nauwelijks invloed heeft op de feitelijke bewegingen op de A28. De winst zou dus behaald moeten worden in een reductie van de horizontale verkeersbewegingen over knooppunt Hoevelaken, zodat de verkeersbewegingen op de A28 minder gehinderd zouden worden. Vanzelfsprekend heeft dit dan ook alleen effect op het horizontaal georiënteerde verkeer op de A28 (het verkeer dat de A1 op wil). Voor de verticale bewegingen op de A28 heeft een horizontale lus geen direct effect, omdat verkeer van de A1 dat de A28 op wil, nog steeds via Hoevelaken zou moeten. Ook hier is een en ander natuurlijk afhankelijk van de precieze verkeerspatronen (HB-relaties).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 09 okt 2008, 14:54

Ik zie weinig in dit alternatief. Deze zal er wegens protesten vast niet door komen. De polder Arkemheen is overigens voor een aanzienlijk deel Vogelrichtlijngebied. Planmatige verstoring van het gebied door infrastructuur zal niet zomaar toegelaten worden.

Bovendien blokkeert het de doortrekking van de A30 volgens het oorspronkelijke plan. Die polderverbinding zie ik toch als te waardevol om zomaar af te blazen, zeker omdat in Flevoland het tracé al decennialang vrijgehouden is.

Zelf zie ik meer in de ombouw van KP Hoevelaken tot klaverturbine à la Oudenrijn, met rechstreekse verbindingsbogen A1w > A28n en A28z > A1o. Daarnaast kan doortrekking van de A30 naar Almere een alternatieve route voor de A1 vormen. Of de A30 dan op de A27 of A6 moet aansluiten is nog wel een punt van onderzoek.

De A30 is weliswaar een omweg om van Barneveld naar Amsterdam te komen, maar qua reistijd zal het weinig uitmaken vermoed ik.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 09 okt 2008, 18:39

Stel dat dit plan door gaat. Waarom moet de bestaande weg dan weer gedegradeerd worden? Misschien om meer draagvlak bij de bestuurders te krijgen?
De autogordel: een band voor het leven.

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » do 09 okt 2008, 21:17

Ik zie helemaal niks in dit plan. Belangrijk is dat de capaciteit op zowel de A1 als de A28 flink wordt vergroot. Zodoende hoeft er geen nieuwe snelweg aangelegd te worden en gaat er ook minder natuur verloren. Verder is het belangrijk dat knooppunt Hoevelaken een klaverturbine wordt net als knooppunt Oudenrijn.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 09 okt 2008, 21:24

Frits schreef:Waarom moet de bestaande weg dan weer gedegradeerd worden? Misschien om meer draagvlak bij de bestuurders te krijgen?
Amersfoort is in de fout gegaan toen Vathorst ten noorden van de A1 werd gebouwd. Men wilde eigenlijk de A1 moeten verleggen naar een tracé ten noorden van de A1 maar zit nu opgescheept met een autosnelweg die Vathorst scheidt van de rest van de stad.

Overigens is die Eemlus een belachelijk plan. Als de geplande verbredingen van de A1 en de A28 zijn uitgevoerd en knooppunt Hoevelaken het kleine broertje van Oudenrijn is geworden dan zal het fileleed een stuk minder zijn en is de Eemlus waarschijnlijk overbodig.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 09 okt 2008, 21:26

Wat een banaal plan. Doorgaand verkeer af laten slaan. Vathorst ingeklemd tussen drukke wegen.
Er is voldoende ruimte om de A1 zodanig te verbreden en KP Hoevelaken aan te passen, dat dit de problemen grotendeels oplost.
Alles wat nodig is, is politieke wil.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 09 okt 2008, 21:29

Ik snap het niet. De belangrijkste beweging op Hoevelaken lijkt mij Amsterdam -> Zwolle e.v.v. te zijn. Dat los je eerder op met een rondweg om Vathorst danwel het transformeren van Hoevelaken naar Klaverturbine. Een verbindingsweg A 30 - A 28 lijkt me niet heel zinvol.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 09 okt 2008, 21:31

Vinny schreef:Ik snap het niet. De belangrijkste beweging op Hoevelaken lijkt mij Amsterdam -> Zwolle e.v.v. te zijn.
Jij snapt het inderdaad niet. :neenee:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 09 okt 2008, 21:34

De belangrijkste afslaande beweging in de spits is A28-zuid - A1-oost.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 09 okt 2008, 21:35

Klopt, en dat geeft problemen, zo zag ik zelf vandaag rond 11 uur. Ik kwam vanaf Zwolle en wilde naar Hoevelaken maar er zit zo'n continue stroom op de lus vanuit Apeldoorn richting Utrecht dat er nauwelijks tussen te komen is. Er stond toen ook nog een (korte) file.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 09 okt 2008, 21:39

Tja, en dat probleem lus je met zo'n Eemlus dus absoluut niet op.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 09 okt 2008, 21:40

Rene schreef:De belangrijkste afslaande beweging in de spits is A28-zuid - A1-oost.
Maar een verlenging van de A 30 faciliteert de relatie A 28 NOORD - A 1 oost. :dontknow:
Misschien eens tijd voor een kaartje?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 09 okt 2008, 21:42

Vinny schreef:Maar een verlenging van de A 30 faciliteert de relatie A 28 NOORD - A 1 oost. :dontknow:
Dat klopt, maar vrijwel niemand rijdt deze route.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 09 okt 2008, 21:43

Aha, dat idee had ik dus ook al ;)

Remco
stadsweg

Bericht door Remco » do 09 okt 2008, 22:11

Waarom altijd moeilijk doen. Gewoon die A1 vanaf Hoevelaken tot aan Hilversum 2 x 3, knooppunt Hoevelaken ombouwen en de A28 eerst 2 x 3 maken (zoals nu gaat gebeuren) en in een volgende fase een parallelbaansysteem bij A'foort op de A28 bouwen vanaf Vathorst tot aan Leusen Zuid.En dan het liefst 2 x 4 tot Utrecht maar dat zal wel toekomstmuziek blijven. In ieder geval moet er iets met Hoevelaken gebeuren want ipv 'bij Hoevelaken linksaf' is het nu 'bij Hoevelaken stilstaan'...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 09 okt 2008, 22:27

A1:
2x3 tussen Bussum en Amersfoort-noord
2x4 tussen Amersfoort-noord en Hoevelaken
2x3 (volwaardig) tussen Hoevelaken en Voorthuizen

A28:
2x3 tussen Harderwijk en Hoevelaken
2x5 tussen Hoevelaken en Leusden
2x4 tussen Leusden en Amersfoort-zuid
2x3 tussen Amersfoort-zuid en De Uithof

Hoevelaken ombouwen tot een ster

Remco
stadsweg

Bericht door Remco » do 09 okt 2008, 22:40

Rene schreef:A1:
2x3 tussen Bussum en Amersfoort-noord
2x4 tussen Amersfoort-noord en Hoevelaken
2x3 (volwaardig) tussen Hoevelaken en Voorthuizen
Eensch.
A28:
2x3 tussen Harderwijk en Hoevelaken
2x5 tussen Hoevelaken en Leusden
2x4 tussen Leusden en Amersfoort-zuid
2x3 tussen Amersfoort-zuid en De Uithof
Die overgang van 2x5>2x4>2x3 richting Utrecht lijkt me niet zo handig.Het meeste verkeer vanaf Hoevelaken moet richting Utrecht, wat er bij A'foort af moet is relatief beperkt. Ik zou dan liever 2x4>2x3 willen zien, maar dat is mijn zeer persoonlijke bescheiden mening ;)
Hoevelaken ombouwen tot een ster
Eensch. En de A1 tot aan Apeldoorn-Deventer-Almelo ook gelijk 2x3, al die #*(@) vrachtwagens. En de A67 2x3. En de A58 2x3. En de A4. En dit. En dat. Zoveel te doen, er is nog zoveel te doen.... ;)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 09 okt 2008, 23:43

Rene schreef:Hoevelaken ombouwen tot een ster
Waarom een ster? De belangrijkste relaties kunnen met een klaverturbine toch prima opgelost worden? A28z > A1w en A1o > A28n zijn relatief rustig.
Of is het ruimtebeslag van een ster kleiner en dus makkelijker te bouwen in de bestaande ruimte?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 » vr 10 okt 2008, 0:20

De Eemlus is een leuk idee maar het zal het niet halen. Niet alleen vanwege de vogels maar ook vanwege de landgoederen waar hij doorheen zou moeten lopen. Maar het is nooit verkeerd wanneer onderkend wordt dat hier een probleem zit en dat hier wat moet gebeuren.

Gelukkig is nu onderkend dat de snelwegendriehoek A1-A27-A28 dringend geoptimaliseerd moet worden. De A28 bij Amersfoort valt al onder de spoedwet en hiervoor zijn de procedures al gestart.

De afslag Amersfoort bij Hoevelaken/A28 wordt gedeeltelijk afgesloten en wordt verplaatst (als je het zoekt kan je het niet vinden) maar ik kan me herinneren dat deze gedeeltelijk wordt verplaatst naar de A1 (afsl. Hoevelaken).

Maar misschien is het wel een (wild) idee om de A1-A27-A28 driehoek 3x2 te maken met dan dus een wisselbaan in het midden?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 10 okt 2008, 8:47

jaap47 schreef:De afslag Amersfoort bij Hoevelaken/A28 wordt gedeeltelijk afgesloten en wordt verplaatst (als je het zoekt kan je het niet vinden) maar ik kan me herinneren dat deze gedeeltelijk wordt verplaatst naar de A1 (afsl. Hoevelaken).
Dit is onjuist.

De afslag Hoevelaken op de A1 wordt gesloten. De afslag Amersfoort/Hoevelaken op de A28 richting Zwolle wordt gereconstrueerd. Het verkeer vanuit Amersfoort kan nu nog linksaf de A28 op richting knooppunt Hoevelaken, rechtdoor naar Hoevelaken en bij het chauffeurscafé rechtsaf naar Achterveld. In de toekomst wordt dat linksaf naar Hoevelaken via een nieuw aan te leggen weg die parallel loopt aan de A28 en A1 (de Energieweg staat al aangegeven op Google Maps) en rechtdoor naar de A28 waarna je met een mooie bocht rechtsom naar de A28 wordt geleid. De directe verbinding met Achterveld verdwijnt (verkeer wordt via afrit 7 geleid). De afrit vanuit Utrecht wordt uiteraard ook verlegd. Deze takt eerder af van de A28 om vervolgens met een mooie linkerbocht aan te sluiten op de Hogeweg richting Amersfoort.

De voorbereidende werkzaamheden zijn overigens gisteren begonnen. Er moeten veel leidingen worden verplaatst en het viaduct over de Hogeweg (afrit 8) moet worden verbreed.
Laatst gewijzigd door boe! op vr 10 okt 2008, 8:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 10 okt 2008, 8:49

jaap47 schreef:Maar misschien is het wel een (wild) idee om de A1-A27-A28 driehoek 3x2 te maken met dan dus een wisselbaan in het midden?
Nou, aan dat soort wisselbanen heb ik inmiddels een broertje dood. Veel te inflexibel.
Wellicht is het dan nog beter om een 1x6 te maken met 4 meter brede rijstroken. Vervolgens kun je afhankelijk van de wens een 4+2, 3+3, 2+4 etc. inrichten met een movable barrier.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 okt 2008, 9:56

Kaaiman schreef: Of is het ruimtebeslag van een ster kleiner en dus makkelijker te bouwen in de bestaande ruimte?
Ik heb laatst eens wat stackknooppunten in Dallas vergeleken met knooppunt Hattemerbroek. Het ruimtebeslag van die dingen is amper de helft van het klaverblad.

sterknooppunt:
Afbeelding

Hattemerbroek:
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 10 okt 2008, 11:19

Ik heb laatst eens wat stackknooppunten in Dallas vergeleken met knooppunt Hattemerbroek. Het ruimtebeslag van die dingen is amper de helft van het klaverblad.
Klopt, dat zie je bijv. in Eindhoven waar het ruimtebeslag van de knooppunten afneemt dankzij de renovatie en verbouwing naar sterachtige configuraties. Belangrijk nadeel is dat een sterknooppunt fors duurder is dan een conventioneel klaverblad. Verkeerskundig is het wel een betere oplossing omdat het weefbewegingen minimaliseert en de boogstralen gemiddeld genomen ruimer zijn.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 10 okt 2008, 14:44

Chris schreef:Ik heb laatst eens wat stackknooppunten in Dallas vergeleken met knooppunt Hattemerbroek. Het ruimtebeslag van die dingen is amper de helft van het klaverblad.
Je hebt niet helemaal eerlijk gemeten. Ik denk dat je wel degelijk tot aan de parallelwegen moet meten, wegens de grondlichamen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » vr 10 okt 2008, 15:11

En het is handiger om beide foto's vanaf dezelfde hoogte in google earth te nemen dan is de vergelijking 'eerlijker' op het oog ;)

jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 » vr 10 okt 2008, 22:57

Rene schreef:
jaap47 schreef:Maar misschien is het wel een (wild) idee om de A1-A27-A28 driehoek 3x2 te maken met dan dus een wisselbaan in het midden?
Nou, aan dat soort wisselbanen heb ik inmiddels een broertje dood. Veel te inflexibel.
Wellicht is het dan nog beter om een 1x6 te maken met 4 meter brede rijstroken. Vervolgens kun je afhankelijk van de wens een 4+2, 3+3, 2+4 etc. inrichten met een movable barrier.
Voor zover mij bekend is er nog nergens in Nederland een wisselbaan (met 2 rijstroken). Leek me wel leuk om hem hier te introduceren.

Rene, ik zou dan eerder nog pleiten voor een 1x7. Je kan dan de barrier op de rijstrook zetten en dan heb je ook gelijk je redresseerstroken. Overigens vraag ik me af of een movable barrier snel en betrouwbaar genoeg is. Ik heb wel eens gehoord van zo'n systeem in California maar daar hoor ik ook niets meer over.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 okt 2008, 22:58

In Honolulu hebben ze zo'n systeem. Een Zipper Barrier heet dat.

jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 » vr 10 okt 2008, 23:14

boe! schreef:
jaap47 schreef:De afslag Amersfoort bij Hoevelaken/A28 wordt gedeeltelijk afgesloten en wordt verplaatst (als je het zoekt kan je het niet vinden) maar ik kan me herinneren dat deze gedeeltelijk wordt verplaatst naar de A1 (afsl. Hoevelaken).
Dit is onjuist.
Je hebt gelijk :oops:

De bestaande afrit op de A28 vanuit Utrecht naar de Hogeweg verdwijnt, net als de toerit richting Zwolle. Daarvoor in de plaats komt een veel ruimer tracé van en naar de A28. http://www.amersfoort.nl/docs/internet/ ... enhoef.pdf Daarbij wordt het viaduct van de A28 over de Hogeweg aan de oostkant aanzienlijk breder. Dat is nodig voor de toekomstige spitsstrook en de nieuwe invoegstrook. De invoegstrook op de A28 begint in de nieuwe situatie namelijk vóór het viaduct.

Een andere ingrijpende verandering is de wijziging van de hoofdroute van het autoverkeer richting de A1-Hoevelaken. Deze verandert, doordat de Hogeweg in de nieuwe situatie afbuigt naar de Energieweg. De Energieweg is er nog niet. Wel wordt het eerste deel daarvan aan tot aan de geprojecteerde Wiekenweg aangelegd. De bereikbaarheid van De Wieken-Vinkenhoef en omgeving wordt in dit project bewaakt.

De nieuwe toe- en afrit komt in het weiland tussen de Barneveldseweg en de A28. Vanaf de Hogeweg gaat de toerit in een halve lus omhoog. Vanaf de A28 komt de afrit in een flauwe bocht uit op de T-splitsing Hogeweg-Energieweg.

Verkeer naar het chauffeurscafé De Tweede Steeg rijdt in de toekomst over de Energieweg naar de Wiekenweg. De Wiekenweg is daarmee de afslag naar zowel het bedrijventerrein als naar het chauffeurscafé en de Barneveldseweg richting Achterveld en Leusden. Zolang de Energieweg niet gereed is, maakt het doorgaand verkeer tijdelijk gebruik van deze afslag om vervolgens via de bestaande Hogeweg door te rijden richting Hoevelaken

Wanneer?
Wie in het gebied rond de A28-Hogeweg-Outputweg komt, bespeurt nog weinig activiteit. Dit betekent niet dat er niets gebeurt. In tegendeel. Aannemer Dura Vermeer is volop bezig met de technische uitwerking van de plannen. Door een aantal technische vraagstukken, zoals het verleggen van kabels en leidingen, vragen de voorbereidingen wat meer tijd dan verwacht. De oplevering van het werk blijft gepland in 2009.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 10 okt 2008, 23:29

jaap47 schreef:Voor zover mij bekend is er nog nergens in Nederland een wisselbaan (met 2 rijstroken). Leek me wel leuk om hem hier te introduceren.

Rene, ik zou dan eerder nog pleiten voor een 1x7. Je kan dan de barrier op de rijstrook zetten en dan heb je ook gelijk je redresseerstroken. Overigens vraag ik me af of een movable barrier snel en betrouwbaar genoeg is. Ik heb wel eens gehoord van zo'n systeem in California maar daar hoor ik ook niets meer over.
De bestaande wisselbaan Diemen-Muiderberg wordt naar 2 rijstroken verbreed.

De barrier moet op een onderbroken streep staan, en niet tussen. Dit om misverstanden te voorkomen.
Vandaar ook mijn voorstel voor 4 m brede rijstroken, daar waar 3,25 - 3,50 m normaliter wel zou volstaan.

De movable barrier hoeft niet snel te zijn. Als je midden op de dag tussen beide spitsen in de zaak omzet, dan maakt het echt niet uit of dat een uur duurt.