[A001] Bypass bij Hoevelaken ? ("Eemlus")

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

jaap47
stadsweg

Re: Bypass A1 bij Hoevelaken ("Eemlus")

Bericht door jaap47 » vr 10 okt 2008, 23:49

Rene schreef: De bestaande wisselbaan Diemen-Muiderberg wordt naar 2 rijstroken verbreed.

De barrier moet op een onderbroken streep staan, en niet tussen. Dit om misverstanden te voorkomen.
Vandaar ook mijn voorstel voor 4 m brede rijstroken, daar waar 3,25 - 3,50 m normaliter wel zou volstaan.

De movable barrier hoeft niet snel te zijn. Als je midden op de dag tussen beide spitsen in de zaak omzet, dan maakt het echt niet uit of dat een uur duurt.
Ik hoor al zoveel jaren over de CRAAG dat ik op dat punt maar wacht tot het ligt.

Het idee om een extra brede rijstrook aan te leggen om dit op te vangen is een idee. Ik denk alleen dat de RWS toch graag een redresseer zou willen zien en een snelheidsreductie gaan invoeren. Ik heb nu even niet de CROW bij de hand maar ik denk dat we dan moeten spreken over 70 km/uur.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 11 okt 2008, 13:41

AD schreef:Verzet tegen ‘Eemlus’ groeit
Door LEO DE VRIES

AMERSFOORT - Er rijst steeds meer verzet tegen de plannen van werkgeversorganisatie VNO-NCW om een nieuw stuk snelweg door de Gelderse Vallei en polder Arkemheen aan te leggen. Deze ‘Eemlus’ zou het knooppunt Hoevelaken moeten ontlasten.

De Amersfoortse PvdA-fractie, met tien zetels de grootste partij, hekelt de keuze van de ondernemers. ,,Het is rijksbeleid om eerst alle andere mogelijkheden te onderzoeken,’’ zegt raadslid Van Rooijen. ,,Daar stapt VNO-NCW nu nu wel heel gemakkelijk overheen. Bovendien valt te verwachten dat de schade aan natuur en milieu erg groot zal zijn met dat nieuwe asfalt. Het gaat dwars door de Gelderse Vallei en Arkemheen.’’

Ook de Nijkerkse CDA-fractie, daar de grootste partij, is faliekant tegen een nieuwe snelweg tussen Barneveld en Amersfoort-Noord. ,,Volledig in strijd met de gemeentelijke belangen,’’ oordeelt de Nijkerkse CDA in een persverklaring. ,,Zo zal de nieuwe snelweg onze gemeente opdelen in twee delen en de deur openzetten om ons mooie buitengebied vol te bouwen met woningen.’’ Ook vreest de fractie ernstige verstoring van de vogelpolder Arkemheen.

Eerder liet de Nijkerkse wethouder Lambooij al weten geen heil te zien in het nieuwe snelwegasfalt in zijn gemeente. Vooral de aantasting van ‘onvervangbare’ landgoederen en natuurgebieden als Slichtenhorst, Appel, Driedorp en Arkemheen is volgens Lambooij onverteerbaar. De Gelderse Milieufederatie voert dezelfde argumenten aan tegen de ‘Eemlus’.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 11 okt 2008, 15:34

Geheel logisch om deze argumenten op tafel te leggen. Maar asl we dit vergelijken met het ruimtegebruik van Amersfoort en in mindere mate Nijkerk, dan valt op dat hele gebied binnen de gemeentegrenzen van Amersfoort ten noorden van de A1 en A28 al bijna is volgebouwd. Dit waren tot een jaar of 15 geleden vooral mooie weilandengebieden met weids uitzicht. Ik vind dat veel kwalijker voor de natuur, maar goed wie ben ik om daar over te oordelen, ik woon daar niet.

In de toekomst zal uiteraard nog meer gebouwd gaan worden, zoals in dit topic al te lezen valt. Dan is er op een gegeven moment wel eens ruimte nodig om verkeer te faciliteren. Maar om dat direct via de Eemlus te doen heeft niet mijn voorkeur. Eerst maar eens de A1 en A28 aanpakken, dan zien we wel verder.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 » zo 12 okt 2008, 23:20

Alle argumenten om tegen de lus te zijn, zijn waar. Net zo goed dat de argumenten om voor de lus te zijn. Weeg ze maar tegen mekaar af zou ik zeggen. :dontknow:

Overigens vind ik de reactie van de PvdA vreemd met de opmerking dat het beleid op dit punt van het rijk moet komen en dat die alle afwegingen moet maken. Volgens mij leven wij nog steeds in een democratie en wordt er juist meer gedaan om een ieder bij het beleid en de afwegingen te betrekken. :dyn_hyp:

Riva
autoweg

Bericht door Riva » ma 13 okt 2008, 9:49

mavas schreef:In de toekomst zal uiteraard nog meer gebouwd gaan worden, zoals in dit topic al te lezen valt. Dan is er op een gegeven moment wel eens ruimte nodig om verkeer te faciliteren. Maar om dat direct via de Eemlus te doen heeft niet mijn voorkeur. Eerst maar eens de A1 en A28 aanpakken, dan zien we wel verder.
De gemeente Amersfoort heeft aangegeven dat Amersfoort na de voltooiing van Vathorst (inclusief Vathorst-West, waar minimaal 3.000 en maximaal 6.000 woningen komen), "af" is. Dat wil zeggen dat er geen uitleg meer plaats zal vinden. Kan ook niet anders, aangezien de strook ten noorden van Vathorst wordt ingericht als recreatiegebied en overloop naar Arkemheen en de Zeldertse Polder (Buitengebied-West) open moet blijven als verbinding tussen de Utrechtse Heuvelrug en de randmeren. Het Buitengebied-Oost (Stoutenburg-Noord) wordt ingericht als landgoederenzone. Daarmee zijn alle gebieden binnen de gemeente bestemd.

Wat de Nijkerkse plannen zijn, weet ik niet, maar uit de woorden van de wethouder maak ik op dat nieuwbouw in de gebieden zuidelijk van de bestaande kern niet gewenst is. Ik denk dus dat de bevolkingsgroei van het gewest Eemland voornamelijk zal worden gefaciliteerd in binnenstedelijke herstructureringsgebieden en in Almere.

Neemt natuurlijk niet weg dat ook de infrastructuur op orde zal moeten worden gebracht. Aangezien nog lang niet alle mogelijkheden binnen de bestaande infra zijn benut, zoals de verbreding van de A1 en de A28 en ombouw van Hoevelaken tot ster of klaverturbine, vind ik de aanleg van een nieuw stuk snelweg met nauwelijks toegevoegde waarde door waardevolle cultuurlandschappen wel wat voorbarig. De polder Arkemheen-Eemland is nota bene recentelijk tot Nationaal Landschap gebombardeerd en is Vogelrichtlijngebied. Voorlopig dus maar even niet doen....
Rainier

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 13 okt 2008, 22:00

jaap47 schreef:Volgens mij leven wij nog steeds in een democratie en wordt er juist meer gedaan om een ieder bij het beleid en de afwegingen te betrekken.
Wat dus inhoudt dat een groep ondernemers er niet zo maar even een nieuwe weg doorheen drukt. :idea:

jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 » ma 13 okt 2008, 23:37

boe! schreef:Wat dus inhoudt dat een groep ondernemers er niet zo maar even een nieuwe weg doorheen drukt. :idea:
100% mee eens.

Aan de andere kant vind ik het vreemd dat een groep locale politici het landsbeleid als zaligmakend bestempelen.

Landschappelijk gezien vind ik het ook een minder geslaagd plan. Knooppunt Hoevelaken is een knelpunt. En dat er wat moet gebeuren met de A1/A28 is denk ik buiten kijf. Maar dit plan maakt meer kapot dan ons lief is.

Volgens mij is het goed dat er locaal niet alleen wordt gemopperd (zoals altijd) maar dat er ook naar oplossingen wordt gezocht.

Volgens mij zijn er dan ook 3 problemen:
- De A1 is een scheiding tussen de noordelijke wijken van Amersfoort en het centrum van Amersfoort
- Het knooppunt heeft te weinig capaciteit voor alle verkeersstromen
- De A1 tot aan de A30 heeft te weinig capaciteit

Ik denk dat een turbine als vervanging van het huidige Hoevelaken ook weerstand opwerpt (te hoog en zicht) en zou eerder pleiten voor een ondertunneling van de A1 tpv Amersfoort, een gedeeltelijke turbine (alleen voor de richtingen Apeldoorn->Utrecht en Amsterdam->Zwolle) gecombineerd met lagere ligging van de A1 en een wegverbreding totaan de A30.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 13 okt 2008, 23:54

Ik zie niet in waarom er een dak op de A1 zou moeten.
Amersfoort heeft zelf besloten om over de A1 heen te bouwen, en iedereen die in die nieuwbouwwijk ging wonen wist dat de A1 er lag.
Moeten ze nu ook niet gaan lopen zeuren over barrièrewerking.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 14 okt 2008, 10:20

^^ Mee eens. Vathorst ligt sowieso al een eind buiten het centrum en wordt een stad op zich. Dan maakt het ook niet zoveel uit dat de A1 er tussen ligt.
Rainier

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » di 14 okt 2008, 12:29

Het lijkt me trouwens lastig om binnen het huidige ruimtebeslag van het knooppunt Hoevelaken fatsoenlijke turbinebogen aan te leggen. Ik heb geprobeerd het één en ander te verduidelijken aan de hand van de feitelijke horizontale- en overgangsbogen in de grootste 'lus' van het knooppunt Eemnes en de feitelijke horizontale bogen van het Prins Clausplein en mogelijke overgangsbogen in een nieuw alignement voor een sterknooppunt Hoevelaken.

Afbeelding

NB: behoudens grove fouten in Google Earth zou dit een aardige benadering van de werkelijkheid moeten zijn aangezien ik voor het maken van deze vergelijking beelden van 500m. hoogte zonder terreinrendering heb gebruikt om de bogen over te trekken en in te tekenen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 14 okt 2008, 17:02

Misschien is klaverster een betere oplossing dan een klaverturbine, in elk geval qua ruimtegebruik. De sterbogen moeten dan over het gehele knooppunt heen getild worden met fly-overs. Lijkt me op zich nog wel te doen qua ruimte en hellingen.

Het scheelt tevens ombouw van de klaverlussen die op zichzelf niet overbelast zijn, wat dus weer kosten voor de hoogste twee fly-overs scheelt. De fly-overs kunnen redelijk goed worden aangelegd, terwijl het klaverblad het grootste gedeelte van de tijd gewoon kan blijven functioneren. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 14 okt 2008, 21:20

jaap47 schreef:Ik denk dat een turbine als vervanging van het huidige Hoevelaken ook weerstand opwerpt (te hoog en zicht)
Daar zou ik me niet zo druk over maken. Rondom het knoppunt komen alleen bedrijven te liggen, die het zich op het knooppunt vrijwel volledig wegnemen.

jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 » di 14 okt 2008, 23:02

boe! schreef:Daar zou ik me niet zo druk over maken. Rondom het knoppunt komen alleen bedrijven te liggen, die het zich op het knooppunt vrijwel volledig wegnemen.
Tja, rationeel heb je gelijk en ik ben het 110% met je eens. Maar leer ons dit land kennen. Weet jij tenslotte de reden waarom de spitsstrook op de A1 is tegengehouden? :wc:

Ik heb al teveel 'teugen' meegemaakt om over dit soort vragen een illusie te hebben.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 15 okt 2008, 12:34

Om niet teveel offtopic te raken over KP Hoevelaken zelf, heb ik naar aanleiding van dit topic mijn voorstel voor het knooppunt uitgewerkt in het KP Hoevelakentopic. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

rome
zandpaadje

Bericht door rome » do 16 okt 2008, 23:46

Mijn voorstel: maak de A1 tweelaags van 1 km voor Amersfoort Noord tot 1 km voorbij knp Hoevelaken en/of de A28 thv Vathorst tot afslag Soesterberg.
Omdat je over bestaand tracé gaat is de overlast voor de omgeving beperkt (in verhouding tot een bypass door natuurgebied bijv.). Omdat de A1 sowieso al aan weerszijden wordt volgebouwd met kantoren e.d., dus het argument dat het uitzicht ontsierd wordt gaat maar gedeeltelijk op.

Het doorgaand verkeer neemt de bovenste laag en ontlast zo de onderste laag waar verkeer rijdt dat moet afslaan of invoegen.

Ik denk dat zo'n vergaande oplossing met een tweede laag voor doorgaand verkeer voor de verre toekomst de enige mogelijkheid is om ons wegennet efficiënt te houden. In nieuwe wegen zie ik niks, die zorgen weer voor nieuwe flessehalzen. Om over de verpesting van natuur en rust nog maar te zwijgen (wat ik blijkbaar niet doe).

Dit is de eerste keer op dit forum voor mij. Ik heb de indruk dat hier mensen zitten die professioneel met de materie te maken hebben. Ik absoluut niet en ik ben benieuwd naar reacties.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 17 okt 2008, 0:05

Waarom in twee lagen (met alle kosten-, geluids- en horizonsvervuilingsproblematiek van dien) als er op het A1-tracé in de breedte meer dan voldoende ruimte is ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 » vr 17 okt 2008, 0:41

rome schreef:Mijn voorstel: maak de A1 tweelaags van 1 km voor Amersfoort Noord tot 1 km voorbij knp Hoevelaken en/of de A28 thv Vathorst tot afslag Soesterberg.
Ik zou eerder het doorgaande verkeer via 'de kelder' laten doorrijden. Het bestemmingsverkeer kan dan via een stadsboulevard afgewikkeld worden. Eigenlijk ook het idee zoals het nu wordt uitgewerkt voor de A2 Maastricht.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 17 okt 2008, 11:16

De hoeveelheid regionaal verkeer die je dan met gelijkvloerse kruispunten wilt afwikkelen levert ook een gigantisch emissieprobleem op.
Het doorgaand verkeer is ook maar een klein deel van het verkeer; het regionale verkeer is nu juist het probleem. Als daar geen fatsoenlijke ongelijkvloerse oplossing voor komt, dan worden de problemen eerder groter dan kleiner.

rome
zandpaadje

Bericht door rome » vr 17 okt 2008, 23:53

jaap47 schreef:Ik zou eerder het doorgaande verkeer via 'de kelder' laten doorrijden. Het bestemmingsverkeer kan dan via een stadsboulevard afgewikkeld worden. Eigenlijk ook het idee zoals het nu wordt uitgewerkt voor de A2 Maastricht.
Het gaat m.i. niet alleen om bestemmingsverkeer op de 1e laag, ook afslaand verkeer naar de kruisende snelweg (van a1 naar a28 en omgekeerd) wordt ontlast door de 2e laag.
Laatst gewijzigd door rome op za 18 okt 2008, 0:06, 2 keer totaal gewijzigd.

rome
zandpaadje

Bericht door rome » za 18 okt 2008, 0:04

Rene schreef:Waarom in twee lagen (met alle kosten-, geluids- en horizonsvervuilingsproblematiek van dien) als er op het A1-tracé in de breedte meer dan voldoende ruimte is ?
Als de banen voor het doorgaande verkeer maar fysiek gescheiden worden van het overige verkeer, want het 'banenwisselen' veroorzaakt alleen maar vertraging. Je hebt trouwens wel 4 extra banen nodig, ik weet niet of daar genoeg ruimte voor is. Als je wel een 2e laag maakt kun je ook nog de 1e laag uitbreiden met een baan.

jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 » za 18 okt 2008, 0:07

Bij geen van de toe- en afritten van de wegen (Amersfoort-noord A1 uitgezonderd) zie ik in de spits congestie. Wel zie ik dat de A28 en de A1 aan hun max zitten en dat iedere auto erbij teveel is. Parallelwegen is dan de beste oplossing met een keuze moment wat ruim voor een beslissing zit.

Aangezien de hoeveelheid verkeer wat met name op de A28 erbij en eraf gaat niet schrikbarend is kan dit prima worden opgelost met de eerder geschetste oplossing. Zeker gezien het feit dat de beschikbare ruimte alhier minimaal is. Knoop Hoevelaken kan dan ook verder worden aangepast (gelijk aan de BriCor maar dan in de ondergrond). Oftewel de drukke richtingen van de knoop (Utrecht->Apeldoorn en Apeldoorn->Utrecht) krijgen nog een extra verdieping.

Ter verduidelijking:
laag 1: stadsboulevard
laag 0 (en ter plaatse van het spoor +1): A1 (bestaand dus!!)
laag -1: A28 (bij Leusden Zuid naar beneden en na de knoop weer naar boven)
laag -2: verbinding Utrecht - Apeldoorn v.v. (zo kort mogelijk/samenvoeging c.q. splitsing bij Leusen Zuid (A28) en bij tankstation (A1))

A1-Amersfoort is een ander probleem. Er is hier gewoon te weinig capaciteit. De enige oplossing die dan helpt is stroken erbij. Om Knoop Hoevelaken een betere verkeersafwikkeling te geven zal je de beslismomenten naar voren moeten halen en de taper naar achteren. De hoeveelheid verkeer vanaf Amersfoort Noord richting Apeldoorn / Zwolle is niet dusdanig groot dat dit gefasciliteerd moet worden met een extra toerit maar kan gewoon afgewikkeld worden met een stadsboulevard. Overigens zou het wel kunnen maar dan krijgen we een nog ingewikkelder toerit dan dat er nu al ligt.

Om het geheel overzichtelijk te houden kan je dan het beste het regionale (oftewel het binnenstedelijke) verkeer en de weinig gebruikte richtingen van de knoop afwikkelen via een stadsboulevard. De knoop kan je dan op stadsboulevard niveau uitvoeren als een rotonde.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 18 okt 2008, 0:29

jaap47 schreef:Bij geen van de toe- en afritten van de wegen (Amersfoort-noord A1 uitgezonderd) zie ik in de spits congestie.
Op de A28-aansluitingen loopt het ook allesbehalve soepel.
jaap47 schreef:Wel zie ik dat de A28 en de A1 aan hun max zitten en dat iedere auto erbij teveel is. Parallelwegen is dan de beste oplossing met een keuze moment wat ruim voor een beslissing zit.
Parallelbanen = capaciteitsverlies. De verdeling over de rijbanen is in de praktijk namelijk nooit optimaal. Ook voor onderhoud is het lastig, want de werktijdentabel voor twee 2-strooksbanen geeft aanmerkelijk minder mogelijkheden dan die van een 4-strooksbaan.
jaap47 schreef:Aangezien de hoeveelheid verkeer wat met name op de A28 erbij en eraf gaat niet schrikbarend is kan dit prima worden opgelost met de eerder geschetste oplossing.
Dat betwijfel ik dus ten zeerste.
jaap47 schreef:Zeker gezien het feit dat de beschikbare ruimte alhier minimaal is.
Echt, er is ruimte zat.
jaap47 schreef:Knoop Hoevelaken kan dan ook verder worden aangepast (gelijk aan de BriCor maar dan in de ondergrond).
Gaat een faseringsfeest worden dan...
jaap47 schreef:De knoop kan je dan op stadsboulevard niveau uitvoeren als een rotonde.
Dat wordt een emissiefestijn.
Ook bij Amstelveen hadden bepaalde lieden de gedachte dat een stadsboulevard prima zou zijn, en dat de beide aansluitingen dan door één halve aansluiting westelijk van de tunnel en één halve aansluiting oostelijk van de tunnel opgelost zou kunnen worden. Wat blijkt uit modelberekeningen: de verkeersomvang en bewegingen op de stadsboulevard met zijn gelijkvloerse kruispunten vormen het schouwspel van een dagelijks congestiedrama...

Nee, ik blijf erbij: er is meer dan voldoende ruimte om de bestaande wegen gewoon van extra rijstroken te voorzien, en dat heeft in combinatie met de ongelijkvloersheid alleen maar voordelen boven een stadsboulevard.

jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 » za 18 okt 2008, 1:47

Sorry Rene,

ik woon er en ik maak dagelijks gebruik van al deze wegen.

Wij hebben een aantal fundementele discussies.

De A1 heeft hier ruimte! Heb je 100% gelijk in en spreek ik niet tegen.

De A28 niet!!!! Oke, ruimte is te maken, maar de vraag is tegen welke prijs?

Parallelwegen kunnen wel heel goed werken. Kijk maar naar de BriCor (A16 Rotterdam). Voor onderhoud en flexibiliteit is het niet perfect maar gezien het gemiddelde rijgedrag van de Nederlander is het een noodzakelijk kwaad.

Een stadsboulevard kan werken mits de kruispunten met VRI niet op z'n Nederlands zijn uitgevoerd met teveel fasen. Hetgeen inderdaad bij de A9 is gebeurd. Hier in A'foort hebben wij een aantal stroomwegen waar gewoon binnenstedelijk 70 kan worden gereden, gecombineerd met minder VRI's is dit voor een ex-centrum-randstadter een verademing en een perfecte oplossing.

Een halve aansluiting kan wel werken. Kijk maar naar de A12.

Bedenk goed dat IEDERE oplossing voor de A9/Amstelveen niet zal werken. De hoeveelheid verkeer is hier dusdanig dat alleen asfalt erbij het begin van een oplossing is.

Emissie? Op dit moment staan op de A1 en de A28 iedere dag kilometers file. Indien alleen het regionale verkeer wat congestie ondervindt is dit volgens mij een betere oplossing. Overigens is de beste methode om emissie problemen tegen te gaan op te houden met ademhalen. :dyn_hyp:

Het is welliswaar een dure oplossing maar een betere oplossing dan waarbij een stadsboulevard op MV ligt en de doorgaande weg op palen.

Oh ja, ik ben gek op feestjes. Met name die voor faseringen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 18 okt 2008, 12:14

jaap47 schreef:De A1 heeft hier ruimte! Heb je 100% gelijk in en spreek ik niet tegen.
De A28 niet!!!! Oke, ruimte is te maken, maar de vraag is tegen welke prijs?
Aan de oostkant is ruimte zat tussen de N221 en de A1.
Met een nieuwe rijbaan erbij heb je zo 2x3 beschikbaar, en ook 2x4 is zeker niet moeilijk.
De extra rijbaan is zelfs al jarenlang gereserveerd; zie extra veld viaduct aansluiting Leusden.
Zuidelijk van de N221 is de weg ontworpen op 2x3.
jaap47 schreef:Parallelwegen kunnen wel heel goed werken. Kijk maar naar de BriCor (A16 Rotterdam).
Ja, en naar de A12 bij Utrecht. Er ontstaat een file op hoofd- of parbaan, die vervolgens terugslaat naar KP Oudenrijn of Lunetten, waarna het verkeer voor het knooppunt vastloopt. Vaak in situaties dat de totale capaciteit bij de kiem ruim voldoende is voor de totale intensiteit - alleen zit er zo'n stomme vangrail tussen. Nodeloze files dus.
jaap47 schreef:Een stadsboulevard kan werken mits de kruispunten met VRI niet op z'n Nederlands zijn uitgevoerd met teveel fasen. Hetgeen inderdaad bij de A9 is gebeurd. Hier in A'foort hebben wij een aantal stroomwegen waar gewoon binnenstedelijk 70 kan worden gereden, gecombineerd met minder VRI's is dit voor een ex-centrum-randstadter een verademing en een perfecte oplossing.
Vergeet niet dat je het fietsverkeer gelijkvloers moet afwikkelen omdat je niet even een fietstunneltje kunt aanleggen: dat niveau is al bezet.
jaap47 schreef:Emissie? Op dit moment staan op de A1 en de A28 iedere dag kilometers file. Indien alleen het regionale verkeer wat congestie ondervindt is dit volgens mij een betere oplossing.
Nee, want emissie zit vooral in accelereren, en dat is op een gelijkvloerse weg enorm. Zeker met dergelijke enorme verkeershoeveelheden. En als je het dan met een ongelijkvloerse oplossing (die ook nog eens veel goedkoper is) helemaal kunt oplossen, waarom dat dan ook niet doen ? :roll:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 13 nov 2008, 22:10

De Eemlus krijgt nog een staartje. Het traject is opgenomen in de startnotitie voor de aanpak van knooppunt Hoevelaken. De startnotitie volgt nog dit jaar.

jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 » do 13 nov 2008, 23:18

Tja, de startnotitie.

Als dat maar niet zo'n drama wordt als de A4-A13!!

Enfin, in ieder geval een goede zaak dat de Eemlus wordt meegewogen. Ik geef hem weinig kans, maar laat de cijfers dat maar uitspreken.

Maar dat er wat met Hoevelaken moet gebeuren staat buiten kijf.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » vr 14 nov 2008, 8:50

Wat mij betreft worden eerst de mogelijkheden op de bestaande tracé's uitgenut: 2x4 voor A1 en A28 en een ster of klaverturbine op Hoevelaken. Pas als dat ooit onvoldoende blijkt te zijn zou je moeten kijken naar een nieuwe doorsnijding van het landschap.
Rainier

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 nov 2008, 9:11

Helemaal mee eens. Reistijd kan nauwelijks een reden zijn om de bypass aan te leggen. De tijdswinst zal maar zeer gering zijn tegenover een nieuwe doorsnijding van het landschap.

Cazz
woonerf

Bericht door Cazz » vr 21 nov 2008, 10:03

Ik zie het nut niet direct van het gedeelte tussen de A30 en A28, maar een bypass om Vathorst aan de noord-westkant tussen de A28 en de A1 zou er wel voor kunnen zorgen dat iig 1 beweging op het knooppunt weggehaald wordt.

Ik rij vaak over het knooppunt en ben het eens dat het vooral om verkeer vanuit Apeldoorn naar Utrecht én van Utrecht naar Apeldoorn gaat wat beter gestroomd moet worden.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 21 nov 2008, 11:26

Probleem is dat die stroom invoegt in een andere stroom waar al veel verkeer is. Een oplossing om van de verbinding Utrecht-Apeldoorn de hoofdbaan te maken en de andere richtingen hierop te laten aantakken werkt daarom niet, want dan verplaatst het probleem zich naar de andere richtingen.

Misschien dat een Prins Clausplein-achtige oplossing werkt, maar daar moet wel ruimte voor zijn.