[A001] Bypass bij Hoevelaken ? ("Eemlus")

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Koesj
verkeersader

Re: Bypass A1 bij Hoevelaken ("Eemlus")

Bericht door Koesj » vr 21 nov 2008, 12:57

Ik wil nog wel eens het plaatje halverwege deze pagina aanhalen... Op basis van de boogstralen en verdere schaal van het Prins Clausplein moet het mogelijk zijn hier een ster aan te leggen.

jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 » vr 21 nov 2008, 23:33

Een turbine zoals Clausplein is hier wel mogelijk, zoals inderdaad het plaatje laat zien. Overigens hebben niet alle richtingen congestieproblemen, dus het kan ook met een gedeeltelijke.

Het probleem is de capaciteit van alle wegen alhier. En dit kan je oplossen met rijstroken of rijbanen. Rijstroken erbij is snel te realiseren maar levert bij een ongeluk gelijk een groot probleem op (zoals de A4 gisteren liet zien). Rijbanen erbij levert weer veel maatschappelijke weerstand op.

Waarschijnlijk is het beste compromis een constructie vergelijkbaar met de Bricor maar dan langs de A1 tussen Amersfoort en Barneveld.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 22 nov 2008, 0:05

Gewoon verbreden met rijstroken, en het knooppunt ombouwen tot ster.
Dat levert de grootste robuustheid.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Frits
2x2 autosnelweg

Bypass A1 bij Hoevelaken ("Eemlus")

Bericht door Frits » wo 28 jan 2009, 20:47

Naar goed Nederlands gebruik wordt ook dit idee voor betere infrastructuur weer vakkundig gedwarsboomd. In wat voor land leven we toch...
[url=http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/204902]rtvutrecht[/url] (28-1-2009) schreef:Veel tegenstand rondweg Amersfoort

AMERSFOORT - De aanleg van nieuwe autowegen rond Amersfoort is voor de meeste lokale politieke partijen geen optie. Het voorstel voor verbindingswegen door polder Arkemheen of Bos Birkhoven kreeg in de raadsvergadering geen steun. Volgens PvdA, GroenLinks, SP, Jouw Amersfoort en BPA zijn de nieuwe wegen een te zware belasting van de natuur. Verkeerswethouder Luchtenveld is daar niet blij mee. Hij wil liever eerst alle opties onderzoeken en vervolgens een besluit nemen. Er lijkt overigens geen ontkomen aan een rondweg bij Amersfoort, omdat Knooppunt Hoevelaken ontlast moet worden. Projectbureau Verder, waarin Rijkswaterstaat, Provincie Utrecht en enkele gemeenten participeren, heeft een Startnotitie geschreven over Knooppunt Hoevelaken. Daarbij zijn ook varianten mogelijk die voorzien in nieuwe snelwegen rond Utrecht.
De autogordel: een band voor het leven.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 28 jan 2009, 20:55

Ja, je wordt er niet goed van. Eerst bouwen we een stad zo vol tot aan alle natuursgrenzen en vervolgens is er geen fatsoenlijke ruimte meer voor infrastructuur zonder dat je (zogenaamd) unieke natuurgebieden moet aantasten. Amersfoort is de afgelopen decennia fors gegroeid, met name aan de noordkant en echt goede infra is er niet voor gekomen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 28 jan 2009, 21:09

Tsja., nieuwbouw levert nu eenmaal veel geld op. Eerst nadenken voordat je huizen bouwt! Helaas lukt dat laatste nooit zo erg in Nederland :(
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 28 jan 2009, 21:13

Nouja, huizen zijn nou eenmaal nodig. Het zit hem vooral in het feit dat maar al te graag huizen worden gebouwd op plekken waar geen ruimte overblijft voor infrastructuur. Dat zijn eigenlijk alle stedelijke gebieden. Heel veel steden hebben qua wegennet nog dezelfde capaciteit als in de jaren 50. Daarom is het snelwegennet en het buitenstedelijke wegennet de enigste plaatsen om de capaciteit aan te passen op de bevolkingsgroei. Maar ook dat gebeurd zelden.

simon
autoweg

Bericht door simon » wo 28 jan 2009, 23:18

Daar ben ik het niet mee eens. In de jaren '50 waren de meeste steden maar een fractie van de huidige omvang. Bij de grootschalige uitbreidingen in de jaren '60 is juist veel aandacht besteed aan voldoende wegen. Sommige steden, zoals Arnhem, hebben in die jaren rondom de binnensteden een centrumring aangelegd. Andere steden, zoals Apeldoorn en Utrecht, kozen er (al dan niet gedwongen) juist voor het verkeer buiten het centrum om af te wikkelen. De stadsringen van Apeldoorn en Utrecht dateren van de jaren '60/'70. Het wegennet van de jaren '50 is dan nog grotendeels intact, daaromheen liggen tal van nieuwe wegen.

Ik ben het met je eens dat het vaak te weinig is. Maar waar ligt dat aan? Gebrek aan belangstelling of gebrek aan vooruitziende blik? In de jaren '50 en '60 dacht men nog al het verkeer eenvoudig via een centrumring af te kunnen wikkelen. Bekijk bijvoorbeeld eens het "Plan Feuchtinger" (1958), "Basisplan voor de binnenstad" (J.A. Kuiper, 1965) of het plan van Schaechterle (1969), allen opgesteld in opdracht van de gemeente Utrecht. Ook interessant is snelle ontwikkeling: Feuchtinger voorzag nog een simpele rondweg rondom de binnenstad in combinatie met een noord-zuid en oost-west doorbraak door de binnenstad. Kuiper ging al uit van een grotendeels ongelijkvloerse rondweg met een hele serie doorbraken. Schaechterle voorzag al dat een ring rondom het centrum niet voldoende was, en tekenende een veel ruimere ring deels met vier rijbanen en geheel ongelijkvloers. Uiteindelijk zijn alle plannen in het archief verdwenen. Alleen van het plan van Kuiper is een fractie uitgevoerd: de Catharijnebaan.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » do 29 jan 2009, 1:59

^^ Vanuit dit soort modernistische optiek zijn in vele Nederlandse steden verkeersplannen ontwikkeld. Veel is er inderdaad niet van overgebleven/aan overgehouden, binnenstedelijke verbindingen zijn wat dat betreft misschien júist opgevolgd door tangentiële snelwegontwikkelingen.

Alweer een voorbeeld van één van de vele rollen die de snelwegen in het Nederlandse vervoersnetwerk moeten spelen? Dat kan, wat jij en Chris los van eenieder stellen hoeft elkaar niet uit te sluiten :!:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 29 jan 2009, 7:14

Overigens denk ik dat een noordelijke randweg om Amersfoort helemaal niet nodig is.
Een fatsoenlijke uitbouw van de A1 is verreweg de beste oplossing. En het A1-tracé biedt daar ruimte genoeg voor.

Deze draad gekoppeld aan de eerdere draad.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 29 jan 2009, 20:25

Juist. Er zijn zelfs bouwprojecten geschrapt om ruimte te geven aan de verbouwing van het knooppunt. Hoezo Amersfoort houdt geen rekening met infrastructuur?

jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 » do 29 jan 2009, 22:16

Het A1-tracé is inderdaad ruim genoeg.

En met wat aanpassingen aan de A28 en knooppunt Hoevelaken ontstaat daar ook weer wat capaciteit.

De westelijke randweg van Amersfoort is een ander probleem. En ik vrees dat dit (te) lang duurt voordat een oplossing wordt gekozen.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 15 feb 2009, 17:21

Een reconstructie van kn. Hoevelaken is dringend gewenst!

Maar alleen daarmee ben je er niet: als totaal oplossing zie ik het liefst een A1 die ook vanaf Bussum tot minstens Barneveld (A30) 2x3 rijstroken telt. De kruisende A28 moet m.i. eveneens 2x3 rijstroken gaan tellen, en wel vanaf Harderwijk tot kn. Rijsnweerd. Maar gezien de plannen voor nog verdere woningbouw vraag ik mij af of 2x3 wel voldoende zal zijn. Wellicht moeten we aan 2x4 gaan denken...
Donateur Vereniging Wegenforum

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 15 feb 2009, 22:08

Zomaar een ideetje voor de bereikbaarheid van en de doorstroming rond Amersfoort:

A1
3+3 KP Eemnes - KP Hoevelaken (meer past volgens mij niet in Amersfoort; het is daar flink volgebouwd)
3+3 KP Hoevelaken - A30 (KP Harselaar)
Afrit A30 vrije verbindingsbogen (VRI-loos) voor hoofdrichting, voorbereid op klaverblad zoals KP Hattemerbroek/KP Zaandam.

A28
3+3 (r.r. 4+4) KP Rijnsweerd - N221
2-2+2-2 N221 - KP Hoevelaken - N301
3+3 N301 - N302
KP Hoevelaken ombouwen naar sterknooppunt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 » ma 16 feb 2009, 0:27

Ik denk dat een volledige ster voor Hoevelaken niet nodig is. De verbinding A1(A'dam)-A28(Utrecht) v.v. is volgens mij de rustigste. Het probleem is de verbinding A'doorn-Utrecht en de verbinding Utrecht-A'doorn (door de afslag Hoevelaken). Verder is de capaciteit op de A28 vanaf Hoevelaken gewoon te klein.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 16 feb 2009, 21:32

Kaaiman schreef:3+3 KP Eemnes - KP Hoevelaken (meer past volgens mij niet in Amersfoort; het is daar flink volgebouwd)
Ruimte genoeg. Je moet alleen het viaduct over de spoorlijn Amersfoort - Zwolle verbreden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 16 feb 2009, 22:25

^^ Dat kost minstens twee jaar. Eén jaar om buitendienststellingen aan te vragen, en het andere jaar om in vier weekends, verspreid over het jaar, het viaduct daadwerkelijk te bouwen... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 17 feb 2009, 9:49

Waarom die viaducten niet al jaren geleden zijn verbreed (al was het maar om de in/uitvoegers te verlengen en dus slechts voor de veiligheid) is mij een volkomen raadsel. Je hebt er geen MER voor nodig, hoeft het spoor niet of nauwelijks te stremmen en het verkeer heeft er tijdens de bouw ook nauwelijks last van. En voor ca 2 miljoen is de boel wel te bouwen denk ik. Je kunt namelijk een parallelviaduct bouwen voor de parallelwegen (A28 aansluitingen), wat makkelijker is dan een viaduct fysiek verbreden.

Wellicht wilde men het veiligheidsaspect voor een verbreding bewaren (extra argument ) ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 » di 17 feb 2009, 21:38

Peter,

Het is nog niet verbreed omdat de verbreding ergens moet ophouden en dat doe je het liefste waar het duur is om door te gaan, dus bij een kunstwerk.

Of je er geen MER voor nodig hebt betwijfel ik. Het ligt er helemaal aan wat de bestemming van de grond is. Tenslotte levert een viaduct met wegverkeer wel weer overlast op. En een NIMBY zal er alles aan doen om dit soort ontwikkelingen tegen te gaan.

Bij hijs een bouwwerkzaamheden boven het spoor moet er ALTIJD een buitendienststelling plaats vinden. Nu is dit deel van het NS spoor niet in het nachtnet dus dat kan relatief makkelijk gebeuren.

Met de prijs zit je volgens mij redelijk in de buurt al zal het door diverse maatregelen wel duurder worden. Over het bestedingspatroon van onze overheid moeten hier maar geen uitspraak doen. Daar zijn websites als GeenStijl voor.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 18 feb 2009, 9:12

jaap47 schreef:Ik denk dat een volledige ster voor Hoevelaken niet nodig is. De verbinding A1(A'dam)-A28(Utrecht) v.v. is volgens mij de rustigste. Het probleem is de verbinding A'doorn-Utrecht en de verbinding Utrecht-A'doorn (door de afslag Hoevelaken). Verder is de capaciteit op de A28 vanaf Hoevelaken gewoon te klein.
Persoonlijk denk ik dat de verbinding Zwolle <-> Apeldoorn nog rustiger is. Een klaverturbine zou dus kunnen volstaan, maar ik meen ooit te hebben gezien dat die ruimere bochten heeft en meer ruimte inneemt. Als je daar toch aan de gang gaat (en dat gebeurt toch pas over een jaar of 10), zou ik het meteen goed doen en er een ster van maken.
Rainier

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 18 feb 2009, 9:27

jaap47 schreef: Of je er geen MER voor nodig hebt betwijfel ik. Het ligt er helemaal aan wat de bestemming van de grond is. Tenslotte levert een viaduct met wegverkeer wel weer overlast op. En een NIMBY zal er alles aan doen om dit soort ontwikkelingen tegen te gaan.

Bij hijs en bouwwerkzaamheden boven het spoor moet er ALTIJD een buitendienststelling plaats vinden. Nu is dit deel van het NS spoor niet in het nachtnet dus dat kan relatief makkelijk gebeuren.
Een MER komt pas aan de orde als men een weefstrook of meer tussen het knooppunt en de afslag A'foort-Noord wil aanleggen. Slechts een afrit verlengen is niet MER plichtig. Gezeur kan je hoogstens over de bouwvergunning hebben als de gemeente niet wil meewerken. Er ligt reeds een zandlichaam dus het bestemmingsplan zal reeds op orde zijn. Zonder weefstrook is de verbreding minder effectief dus wil men vermoedelijk plannen afstemmen en werk combineren.

Liggers over het spoor zijn meestal prefabliggers. Een paar nachtelijke afsluitingen zijn inderdaad voldoende. Er kan wel boven het in gebruik zijnd spoor gewerkt worden aan afbouw (zolang er maar geen spullen op rails of draad kunnen vallen).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 18 feb 2009, 10:26

Riva schreef:Een klaverturbine zou dus kunnen volstaan, maar ik meen ooit te hebben gezien dat die ruimere bochten heeft en meer ruimte inneemt. Als je daar toch aan de gang gaat (en dat gebeurt toch pas over een jaar of 10), zou ik het meteen goed doen en er een ster van maken.
Om geld te besparen heb ik een tijdje geleden een klaverster voorgesteld, voorbereid op uitbouw naar volledige ster: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 30#p328327

Toch denk ik dat het 't beste is, mits financieel mogelijk, om er toch maar direct een ster van te maken. Dat scheelt op de lange duur een hoop verkeersoverlast, omdat je maar eenmaal in de verbouwing zit.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 18 feb 2009, 11:12

jaap47 schreef:Ik denk dat een volledige ster voor Hoevelaken niet nodig is. De verbinding A1(A'dam)-A28(Utrecht) v.v. is volgens mij de rustigste.
Ik denk dat dat tegenvalt. Door Vathorst erbij functioneerd die verbinding eigenlijk als onderdeel van een ring/randweg van Amersfoort.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 18 feb 2009, 18:02

Liggers over het spoor zijn meestal prefabliggers. Een paar nachtelijke afsluitingen zijn inderdaad voldoende. Er kan wel boven het in gebruik zijnd spoor gewerkt worden aan afbouw (zolang er maar geen spullen op rails of draad kunnen vallen).
Voor een viaduct zijn wel degelijk weekendbuitendienststellingen nodig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 04 mar 2009, 13:45

wat ik in de plannen mis is dat een Eemlus geen noordelijke aansluiting krijgt op de A28.

Zoals eerder gesteld, moet al het verkeer dat de A28 op wil alsnog via kp Hoevelaken, alleen het doorgaande verkeer voor de A1 dat verder dan Bunschoten wil wordt eigenlijk omgeleid. Ook al het verkeer komende van het noorden zal via kp Hoevelaken moeten. Als men nu 2x2 rijstroken voor het passerende A1 verkeer extra weet neer te leggen door het kp Hoevelaken heen (op welke wijze dan ook) zou het door de plannen geaddresseerde probleem eigenlijk ook al geaddreseerd zijn. De Eemlus is niets anders dan een parallelle passeer (express) zone. Dat kan ook zo in de huidige wegsituatie aanelegd worden.het plan is eigenlijk daarmee een gemiste kans.... [als ik het goed begrepen heb]

VNO-NCW stelt dit alleen op om weer verdere versnippering van onze RO te krijgen, zodat er eigenlijk al automatisch allerlei spin-offs vastgelegd worden : nieuwe woongebied, nieuwe bedrijventerreinen, gefaciliteerd door verdere versnippering. Slecht. Ga nou eens wat efficienter met de ruimte om in Nederland.