[A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

martien
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door martien » di 30 mei 2017, 7:58

GuteFahrt schreef:Kan het zijn dat afrit 36a een andere naam heeft gekregen?
H Martini is altijd al de definitieve naam geweest, als ik op Streetview kijk. De tijdelijke borden na de ombouw in 2009 hadden wel Stadspark als doel.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » vr 19 okt 2018, 15:58

Uit een ander topic:
GuteFahrt schreef: zo 16 apr 2017, 21:45 Begon die al ten zuiden van Joure? Vandaag zag ik dit:

https://goo.gl/maps/fkKYhG2mfqr

Afrit Joure-West, richting Joure over de A7. Hectometerbordjes van in de 253 kilometer (uiterst rechts)...voorloper van de A6?

https://goo.gl/maps/44gg7Lv4oMn

^incl. vluchtstrook op het viaduct.... of hebben we het dan over een onderdeel van een SNUP..
Getuige kaartmateriaal op Topotijdreis.nl waren de aansluiting en de weg Woudfennen tot relatief kort geleden niet rechtstreeks met elkaar verbonden. Vandaar de afzonderlijke viaducten voor de aansluiting en het OWN. Waar bij de aanleg van de A7 de Hollandiastraat met een tunneltje onder de snelweg door werd geleid, werd voor de Woudfennen een extra viaduct tegen dat van de aansluiting aangeplakt.

Afbeelding

De weg leidde eigenlijk alleen naar drie boerderijen, dus een directe verbinding met de op- en afritten van de A7 was geen hoge prioriteit. Het kunnen scheiden van fietsers van lokaal (landbouw) verkeer en de bereikbaarheid van sauna De Woudfennen zullen de hoofdredenen zijn dat de weg en de aansluiting tegenwoordig wel via hetzelfde viaduct lopen.

De breedte van het viaduct en de ruime opzet van de op- en afritten blijven een gegeven. Wie weet is dit toch een reservering voor iets meer geweest, zoals een westelijke rondweg voor Joure. Gezien de ooit geplande doorgetrokken "A6" richting Vegelinsoord zou het me wel verbazen dat dit de reden zou zijn om hiervoor zoveel extra ruimte te reserveren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Vinny » vr 19 okt 2018, 20:31

Curieus stukje infrastructuur. Lijkt op een soort tijdelijke fasering. De hectometerering is ook bijzonder, maar wellicht houdt dat nog verband met dat de rondweg om Joure eerder is opgengesteld dan andere delen van de A 7. Overigens waren er dacht ik wel plannen voor een westelijke rondweg om Joure maar die hebben het ook nooit erg ver geschopt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Wouter N14 » za 20 okt 2018, 0:48

Zou het niet zo kunnen zijn dat er eerder plannen waren om het verkeersplein te vervangen door een "echt" knooppunt, al dan niet met verlengde rw50? De aansluiting naar Joure zou dan komen te vervallen, en dan is het heel plausibel dat Joure-West was voorzien als hoofdaansluiting voor Joure, wat geleid heeft tot de wat vreemde huidige situatie.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Coen Tunnel » za 20 okt 2018, 9:28

^^ De plannen voor RW50 gingen uit van behoud van de rotonde, er was voldoende ruimte voor de aansluiting van een vijfde tak:

Afbeelding

Afbeelding

Voor zover ik weet is er nooit een plan geweest voor een ongelijkvloers knooppunt bij Joure tussen de A7 en de doorgetrokken A50. Er is ook geen enkele ruimtereservering voor te vinden; zelfs voordat er rond het knooppunt flink gebouwd werd op het industrieterrein was het eigenlijk al te krap voor een klaverblad of iets dergelijks. Terwijl er voor het verdere noordelijke deel van de A50 wel grotendeels een duidelijke ruimtereservering was/is, direct vanaf de rotonde.

Ik denk wel dat :AS: Joure-West kan zijn voorbereid op een rondweg van Joure, mogelijk met een noordelijke aansluiting. De Koarte Ekers ten noorden van Joure is volgens topotijdreis.nl pas ook ergens in de jaren '60/'70 aangelegd. De fabrieken van Douwe Egberts en Imperial Tobacco zitten aan de noordwestzijde van Joure, destijds het belangrijkste stukje industrie van het dorp.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Wouter N14 » za 20 okt 2018, 9:46

In mijn veronderstelling ga ik ook uit van een knooppunt rw43/rw50 dat zuidelijker ligt dan de rotonde, vergelijkbaar met de nieuwe situatie maar dan als regulier klaverblad. Rw43 lijkt nl. wat minder strak rond Joure te hebben moeten lopen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » za 20 okt 2018, 9:48

Ook bij het behoud van de rotonde is het denkbaar dat de aansluiting naar Joure was komen te vervallen.

De oorspronkelijke opzet van Joure-West, met parallelweg voor langzaamverkeer, past wel in een situatie waarbij de Séwei nog meer de rol van zuidelijke en oostelijke rondweg zou vervullen en het noorden van Joure ontsloten had kunnen worden met een aansluiting op de doorgetrokken A50.

Wanneer is de doorgetrokken A50 geschrapt? Is dit voor of na de bouw van Joure-West geweest?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Coen Tunnel » za 20 okt 2018, 10:30

^^ Volgens oude krantenberichten is dit stuk weg in 1975 geschrapt en in 1979 werd definitief bevestigd dat het niet meer in het rijkswegenplan zou komen. Volgens de Wegenwiki is :AS: Joure-West in 1979 opengesteld.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » zo 21 okt 2018, 19:01

Klein beetje off want N7, maar mij viel laatst op dat de afstand naar Bolsward vanaf Sneek een keertje is aangepast:

https://goo.gl/maps/7q1hZGMj2mP2

Dat is echter niet iets van de laatste tijd, want het is al jaren zo.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » di 23 okt 2018, 13:04

Arme Bolswarders... https://www.omropfryslan.nl/nijs/846291 ... e-wy-ek-yn

Omroep Abe heeft dat verhaal alleen in 't Fries, maar Groot Sneek ook in het Nederlands:

https://www.grootsneek.nl/2018/10/20/aq ... rspectief/
De aksjegroep skat de eigen kânsen frij heech yn.
Zij wel. Ik niet.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

nwolter
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 jun 2010, 16:31

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door nwolter » di 23 okt 2018, 13:12

^^
Berichten op Omrop Fryslân zijn bijna allemaal in zowel het Fries als het Nederlands
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/8462 ... en-wij-ook

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » di 23 okt 2018, 13:13

Dat klopt, maar op de één of andere manier komt de :vlag-nl: niet op mijn scherm te staan...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

nwolter
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 jun 2010, 16:31

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door nwolter » di 23 okt 2018, 13:17

Ook niet als je op de Friese vlag klikt?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » di 23 okt 2018, 13:19

Ze staan er wel, maar dat is voor de site, niet voor dit artikel. Dan kun je het wel zo benaderen, maar meestal gaat dat ook per artikel.

Afijn, 't is nu voor iedereen leesbaar/begrijpelijk hopelijk.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Kaaiman » di 23 okt 2018, 13:55

Het stukje bij Bolsward is wel één van de weinige delen van de A7 waar de autosnelweg daadwerkelijk vrij dicht langs een woonwijk loopt. Belangrijk detail is dat de A7 er verhoogd ligt én het een oudere woonwijk (jaren '50) betreft van ruim voor de Wet Geluidhinder (1979). Er ligt dus mogelijk wel een saneringsopgave.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » di 23 okt 2018, 14:01

Het is momenteel hoe dan ook een 'hot item:' https://www.omropfryslan.nl/nieuws/8462 ... verlast-a7

Als er een aquaduct ligt kan iedereen altijd doorrijden met 130. Dan is dat weer het probleem. :p

Herinnert u zich deze nog: https://www.grootsneek.nl/2012/07/25/ge ... -bolsward/
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » di 23 okt 2018, 15:40

Een aquaduct is daar, ingeklemd tussen twee viaducten, ook lastig in te passen. Vanwege het hoogteverschil (van +1 naar -2) heb je flinke hellingen nodig.

Als het al past dan voorzie ik een verplaatsing van de A7 in zuidelijke richting, waarbij het aquaduct ter hoogte van de Snekervaart zou komen te liggen. De aansluiting Bolsward-Oost kan dan op maaiveld over de A7 heen in plaats van er onderdoor, met een half klaverblad aan de oostkant vanwege de aanloop naar het aquaduct.

De Workumervaart zal dan ten zuiden van de verlegde A7 op de Snekervaart aangesloten moeten worden. Wellicht is daarnaast nog een lage onderdoorgang voor sloepen (1m50) tussen de Workumervaart en het oude verloop van het Kruiswater mogelijk.

Al met al een dure ingreep waarvoor Den Haag de portemonnee niet zal trekken zo lang er geen 'verkeerskundige noodzaak' is. Eigenlijk zou je een klein deel van het wegenbudget moeten oormerken voor projecten zonder verkeerskundige noodzaak maar met een aanmerkelijk maatschappelijk of economisch nut. Bijvoorbeeld om zoals hier de leefbaarheid te verbeteren van een inpassing die niet conform hedendaagse normen is. Al dit soort gevallen binnen 5 of 10 jaar oplossen is onbetaalbaar maar door de opgaven die er verkeerskundig nog liggen lijkt het soms wel alsof verkeer het enige criterium is om te investeren.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Kaaiman » di 23 okt 2018, 16:34

Er is inderdaad niet veel ruimte om met behoud van zo veel mogelijk kunstwerken een situatie te creëren die een beetje voldoet aan de richtlijnen. Ik ben bang dat je de gehele weg tussen N359 en de oostelijke Rondweg moet afbreken, inclusief die twee aansluitingen. Dat wordt dus wel een erg dure grap.

Ik denk dat het in het kader van duurzaamheid en energietransitie beter is om alle woningen in dat buurtje te isoleren tegen geluid, en dan meteen eventuele energiezuinigheidsisolatie daarbij meenemen. Lijkt me al met al een stuk goedkoper dan de hele snelweg verleggen voor die lage intensiteiten op dat stuk.

Al zal ik niet ontkennen dat een verdiepte ligging met Vontwerp 130 km/u en aquaduct in principe de voorkeur verdient, ook verkeerskundig.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Vinny » di 23 okt 2018, 21:21

De provincie heeft een tijd de ambitie gehad om de brug te vervangen door een aquaduct, maar omdat de brug beweegbaar is is deze voor het scheepvaartverkeer geen knelpunt en worden de voertuigverliesuren als te marginaal ingeschat voor een economische zinvolle investering in een aquaduct. Dan hou je alleen softere zaken als leefbaarheid en doorstroming over, en dan gaat het geld beter naar andere projecten ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Chris » di 23 okt 2018, 21:28

Schelpenpaadje schreef: di 23 okt 2018, 15:40Eigenlijk zou je een klein deel van het wegenbudget moeten oormerken voor projecten zonder verkeerskundige noodzaak maar met een aanmerkelijk maatschappelijk of economisch nut. Bijvoorbeeld om zoals hier de leefbaarheid te verbeteren van een inpassing die niet conform hedendaagse normen is. Al dit soort gevallen binnen 5 of 10 jaar oplossen is onbetaalbaar maar door de opgaven die er verkeerskundig nog liggen lijkt het soms wel alsof verkeer het enige criterium is om te investeren.
Men kijkt bijna alleen maar naar de NMCA, als je geluk hebt komt er soms nog wat geld vrij voor "verkeersveiligheid" maar voor echte upgrades moet de regio flink bijbetalen. Het is wel een beetje een probleem in Nederland vind ik, regionale bereikbaarheid is bijna altijd kansloos omdat er altijd wel ergens een file top 50 knelpunt is te vinden wat belangrijker is.

Noord-Nederland heeft geluk gehad met die RSP gelden, Oost-Nederland heeft dat geluk niet en daar gebeurt dan ook erg weinig vanuit het rijk, en als er al wat gebeurt betaalt de regio vaak meer dan de helft van het project. Eigenlijk zouden regionale fondsen opgezet moeten worden voor de financiering van dit soort projecten, want als ze wachten op geld uit Den Haag dan gebeurt er nooit wat. In Overijssel liggen de prioriteiten voor upgrades ook vooral bij de rijkswegen (N35, N36, N48, N50) en veel minder bij de gewone provinciale wegen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » wo 24 okt 2018, 12:14

,,Het is de laatste en eerste brug in de A7 vanaf de Afsluitdijk.”
Niet de laatste. Bad Nieuweschans heeft er nog een over de Westerwoldsche Aa.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door harry » wo 24 okt 2018, 13:18

^^ En de Julianabrug in de N7 zou je ook nog kunnen meetellen.
Maar ik denk dat ze met "laatste" bedoelen als je richting Amsterdam rijdt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door DjIdee » wo 24 okt 2018, 13:40

En verderop nog 1 over het Winschoterdiep.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » zo 06 jan 2019, 14:41

Iets minder in het nieuws dan voorheen, gebeurt ook iets minder dan voorheen, maar zo nu en dan blijft de A7 bijzonder op Gronings grondgebied:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/203295/T ... oot-bij-A7
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

DjIdee
autoweg
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door DjIdee » zo 06 jan 2019, 20:37

^^ Oud wagentje met een wat lagere snelheid dan regulier, audirijder wat afgeleid en/of verkeerd ingeschat en hoppa... Benieuwd wat er uiteindelijk in de ongevallenregistratie komt, VOA was er wel bij betrokken zag ik op de lokale 112 site

martien
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door martien » zo 14 jul 2019, 15:30

De wegwerkzaamheden tussen Boerakker en Marum zijn een echte Baustelle:
  • Op vijf kilometer voor de werkzaamheden een tekstkar die gisteren een :J33: met flashers toonde (dus bij afritten Leek en Frieschepalen).
  • 4-0-configuratie met de linker rijstrook een breedte van 1,8m .
  • de facto 'versetzt fahren', bijna niemand op de linker rijstrook.
  • Een invoeger vanaf Marum richting Drachten die net voor de slinger zit. De invoegende vrachtwagen toeterde vrolijk, maar ik kon niet verder naar links.
ja, 1,8m!
Afbeelding

Twee rijstroken op de redresseerstrook en rijstrook 1.
Afbeelding

En vangrails aan weerszijden tot aan de rijstroken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Chris » zo 14 jul 2019, 15:37

Wauw, bizar. Ik wist niet dat er nog reguliere rijbanen zo smal waren dat er geen 4+0 op past zonder een dermate extreme breedtebeperking. Zelfs stadsauto's benaderen al de 1,8 meter met spiegels.

Ik las dat hier meerdere duikers onder de A7 vervangen moeten worden en dat er daardoor geen nachtwerkzaamheden zijn en een hele rijbaan buiten gebruik moet worden gesteld.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Wouter N14 » zo 14 jul 2019, 22:40

Wat voegt zo'n ministrookje toe, zijn we dan niet beter af met één reguliere strook voorzien van twee redresseerstroken? :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Vinny » zo 14 jul 2019, 22:43

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat de A 7 over niet al te lange tijd als 'autobahn survival' in de reisgidsen wordt aangeprezen. Dat is goed voor de lokale economie...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door mavas » ma 15 jul 2019, 10:55

Wouter N14 schreef: zo 14 jul 2019, 22:40 Wat voegt zo'n ministrookje toe, zijn we dan niet beter af met één reguliere strook voorzien van twee redresseerstroken? :S
Daar zat ik ook aan te denken. Maar nog beter lijkt me een 2+1-systeem. Volgens mij passen er wel 3 rijstroken op van wat normalere breedte, dan deze 4 absurd smalle stroken.
Ik weet niet wat de intensiteiten zijn, of 1 rijstrook in 1 richting zou passen qua capaciteit?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie