[A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Coen Tunnel » wo 31 jul 2019, 0:36

^^ Omdat verkeer dan meer afstand gaat houden dan met 'versetzt fahren' (gestaffeld rijden). En dan gaat de capaciteit nog verder naar beneden. De A7 is daar te druk voor.

Wat is de Vmax eigenlijk op dit stuk met wegwerkzaamheden? 70?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 31 jul 2019, 0:44

Zou ook meespelen dat het met 1,5 rijstrook makkelijker is om een 'rettungsgasse' voor hulpdiensten te maken, dan wanneer er maar één rijstrook met richting uitgezet zou worden?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Kaaiman » wo 31 jul 2019, 7:33

Men had gewoon de redresseerstrook moeten verbreden alvorens het groot onderhoud uit te voeren. Dan had je doorlopend 2x2 volledige rijstroken ter beschikking gehad. En ja, dat is inderdaad duurder dan de huidige werkwijze, maar ook veiliger en toekomstbestendiger.

Al hoop ik nu maar dat men met de huidige werkzaamheden alsnog een bredere redresseerstrook aanlegt, waardoor deze situatie in de toekomst niet meer voor zal komen. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Talisman
polderweggetje
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 18:58

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Talisman » wo 31 jul 2019, 12:13

Sibren schreef: ma 22 jul 2019, 8:59 ^^ Toen ik er gisteren reed (Drachten -> Groningen) stond er wel een :F1: op een tekstkar:
Mogelijk is de tekst op die tekstkar dan dynamisch/tijdsafhankelijk óf onlangs teugveranderd (toch al ruim een week geleden). Ik rij er dagelijks en zie (nog) steeds 'niet naast elkaar' staan als aanwijzing, met zo'n afbeelding van een auto naast een vrachtwagen. Kortom, de situatie die eerder werd aangehaald in dit topic.

Die situatie suggereert (geeft in ieder geval ruimte voor een dergelijke interpretatie), in tegenstelling tot dat tussentijdse inhaalverbod, dat auto's elkaar wél mogen inhalen. Dat gebeurt dan ook tijdens een drukke spits, vrij massaal.
harry schreef: za 20 jul 2019, 13:38
Vanochtend kunnen meemaken. Alle verkeer rijdt achter elkaar op de rechterstrook. De linkerstrook blijft leeg. Zelfs bij 30 km word ik gek aangekeken als ik links ga rijden. En er zijn dan altijd mensen die inhalen gaan blokkeren omdat ze vinden dat 2 auto’s naast elkaar zelfs bij 30 km te gevaarlijk is...
Opvallend, mijn ervaring/waarneming gedurende spitstijden is wat anders. Daarin blijft de linkerstrook zeker niet leeg, integendeel. Rechts ontstaan al snel opstoppingen en verkeer schiet er links omheen, als het even kan met een behoorlijk snelheidsverschil.

Buiten de spitstijden herken ik me wel geheel in het beeld dat jij schetst. Als het rustig is, rijdt iedereen steevast rechts. Ik heb ook toen eens een rij auto's ingehaald, kijken ze je inderdaad gek aan en een enkeling begon te toeteren. Toen toch maar aangesloten in de rechterrij. Maar inhalen mág wel, zo lijkt het nu. En het gebeurt dus ook, met name in de spits.

Ik haal overigens alleen in als de auto's voor me uiterst rechts aanhouden en langzamer rijden dan toegestaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Chris » wo 31 jul 2019, 20:08

Kennelijk zijn er 3 vrachtauto's op elkaar gereden nabij die werkzaamheden: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/211458/F ... achtwagens

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » di 20 aug 2019, 22:52

Bergingsbedrijf spint garen bij werkzaamheden A7 Marum, RWS noemt aantal ongelukken 'acceptabel'

https://www.lc.nl/friesland/smallingerl ... 50917.html

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Chris » ma 09 sep 2019, 17:38

Beantwoording Kamervragen van het lid Van der Graaf (CU) over het bericht ‘Smalle A7 bij Marum zorgt voor hachelijke situaties’

>> https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... -situaties
  • Vraag 2
    Erkent u dat deze verkeerssituatie gevaarlijk en onwenselijk is?

    Vraag 3
    Hoeveel ongevallen hebben plaatsgevonden sinds 12 juli 2019 die te wijten zijn aan de genoemde verkeerssituatie? Wat vindt u ervan dat Rijkswaterstaat het aantal ongevallen dat sinds 12 juli 2019 heeft plaatsgevonden die te wijten zijn aan de verkeerssituatie ‘acceptabel’ heeft genoemd?

    Antwoord 2 en 3
    Het spreekt voor zich dat Rijkswaterstaat als wegbeheerder streeft naar zo min mogelijk ongevallen; elk ongeluk is er immers één te veel. Het streven blijft ook hier om het aantal ongevallen terug te dringen.
    Als we naar de ongevalscijfers kijken op dit weggedeelte, dan is het aantal ongevallen in de bovengenoemde periode vergelijkbaar met het beeld van de laatste jaren op deze drukke weg. Van 10 juli tot en met 25 augustus 2019, de periode waarin de tijdelijke situatie gold vanwege de werkzaamheden, hebben er negen ongevallen plaatsgevonden op het betreffende weggedeelte. Het aantal ongevallen op dat weggedeelte varieert in de jaren ervoor (2014-2018), zonder werkzaamheden, van vier tot negen per jaar in de genoemde periode. Op dit moment is niet vast te stellen of er een verband is tussen de ongevallen en de werkzaamheden.
Dus 9 ongevallen in een periode van 6-7 weken terwijl er normaal 4-9 ongevallen in een periode van een heel jaar plaatsvinden.

Tja is zoiets erg te noemen. Op zich kan ik me voorstellen dat er statistisch gezien meer ongevallen bij en vlak voor wegwerkzaamheden gebeuren, dan als er geen werkzaamheden zijn. Dus is deze situatie dan heel afwijkend of niet?

Als er bijvoorbeeld een 'dauerstau' had gestaan als er maar 1 rijstrook open was, dan zou het aantal aanrijdingen in de filestaart wellicht veel hoger zijn geweest (zoals in Duitsland voortdurend het geval is).

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 09 sep 2019, 17:54

Lijkt een typisch gevalletje van een passende argumentatie zoeken bij een wenselijk antwoord.

De minister verschuilt zich achter de CROW-richtlijnen, waar de situatie aan zou voldoen. Niet is gevraagd welke andere/betere oplossingen mogelijk waren, en op grond van welke overwegingen deze oplossing als 'meest optimale' uit de bus is gekomen.

Het bord met niet naast elkaar rijden had de status van advies. Inhalen was dus toegestaan.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Sibren » ma 09 sep 2019, 19:04

Chris schreef: ma 09 sep 2019, 17:38 Het aantal ongevallen op dat weggedeelte varieert in de jaren ervoor (2014-2018), zonder werkzaamheden, van vier tot negen per jaar in de genoemde periode.
Ik interpreteer in de woorden van het Kamerlid dat er in de genoemde periode (10 juli - 25 augustus) van de afgelopen jaartallen, ieder jaar 4-9 ongevallen in die periode gebeurden. Dat zijn dus niet 4-9 ongevallen in een heel jaar.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Chris » ma 09 sep 2019, 19:13

Ik zie dat je gelijk heb inderdaad. :top:

Dan valt het helemaal mee. Maar misschien komt het nu meer in het nieuws omdat iedereen wel een mening had over die smalle rijstrook.

Ik vind het wel discutabel dat men zich achter een CROW richtlijn verschuild, want dit soort extreem smalle rijstroken zijn niet bepaald de routine bij wegwerkzaamheden op de autosnelweg in Nederland.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 09 sep 2019, 19:29

Zouden er op het specifieke deel van de werkzaamheden jaarlijks inderdaad ~90 ongelukken plaatsvinden? Dat klinkt als veel.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Sibren » ma 09 sep 2019, 19:38

^^ Als je 112-sites erop naslaat, lijkt het toch erg vaak fout te gaan op de A7 bij Marum in de buurt. Misschien de combinatie van een lange, rechte, saaie weg, en de afstand die men tussen hun werk (Randstad?) en daar hebben afgelegd. Veel ongelukken zijn auto's die van de weg raken. Geen idee of het afleiding, in slaap vallen of een andere oorzaak heeft.
Chris schreef: ma 09 sep 2019, 19:13 Ik vind het wel discutabel dat men zich achter een CROW richtlijn verschuild, want dit soort extreem smalle rijstroken zijn niet bepaald de routine bij wegwerkzaamheden op de autosnelweg in Nederland.
Daar ben ik het mee eens, het voelde allemaal erg krap en benauwd toen ik er reed. Misschien is een variabele 2+1 een leuk idee? Waarbij de wegwerkers de middenscheiding twee keer per dag verplaatsen zodat de dominante spitsrichting twee stroken heeft, en de lichtere richting één strook.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » ma 09 sep 2019, 19:45

^^ Of voor voldoende verhardingsbreedte zorgen?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Vinny » ma 09 sep 2019, 21:39

Sibren schreef:Veel ongelukken zijn auto's die van de weg raken. Geen idee of het afleiding, in slaap vallen of een andere oorzaak heeft.
Persoonlijk heb ik ook wel de indruk dat veel weggebruikers uit de Randstad denken dat de snelwegen in Noord-Nederland rustig zijn en er weinig verstoringen te verwachten zijn. Als er dan ineens toch een file staat is men verrast en remt men te laat af. In de nadagen van de rotonde Joure zijn zo wel wat ongevallen gebeurd waar ik een dergelijk patroon in meende te bespeuren en in de zomer gaat het op de Afsluitdijk ook wel eens fout omdat er wat ongeduldige mensen bestaan die slingerende caravans gaan inhalen en dan gaat het makkelijk echt fout (harde wind, te hard rijden, te weinig afstand houden en een toch al redelijk drukke weg).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door harry » ma 09 sep 2019, 21:53

^^ Ik zat inderdaad ook aan staarten van files te denken.
Sibren schreef: ma 09 sep 2019, 19:38Misschien is een variabele 2+1 een leuk idee?
Het is hier in ieder geval niet meer nodig. Alles is weer normaal open.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door ibodejoode » di 10 sep 2019, 22:12

Joure - Heerenveen - Drachten en verder zit op de rond de 60.000 autos per dag, dus niet bepaald rustig.

Verder (ik lees de Leeuwarder Courant) gebeuren er al jarenlang veel ongelukken rond Drachten. Dus buiten de huidige werkzaamheden om. Drachten, Frieschepalen, Marum komen regelmatig voor in de artikelen waar aanrijdingen, maar ook 1 zijdige ongelukken voorkomen.

Ik rijd er zelf geregeld en het valt mij op dat ikzelf op de een of andere manier meer afgeleid wordt dan op andere snelwegen. Er is dus iets met die weg (alignement) of omgeving. Maar het is meer een gevoel.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door paolie » wo 11 sep 2019, 8:53

De A7 bij Marum is al jaren berucht vanwege de vele, vaak eenzijdige ongevallen. Met filegevoeligheid of automobilisten uit de Randstad heeft dat lijkt mij niks te maken, want daarin wijkt dit stuk A7 niet af van andere vergelijkbare snelwegen. Dus zal het, zoals ibodejoode al meldt, te maken hebben met het alignement van de weg. Maar het is erg lastig om te duiden wat er dan precies mankeert aan het alignement.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Vinny » wo 11 sep 2019, 21:57

Is de weg misschien gewoon te smal?

En knooppunt Drachten is erg substandaard uitgevoerd, dus dat daar relatief veel ongevallen gebeuren vind ik ook niet verbazingwekkend eerlijk gezegd...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door paolie » wo 11 sep 2019, 22:14

Vinny schreef: wo 11 sep 2019, 21:57 Is de weg misschien gewoon te smal?
Bij Marum zeker niet. Wel een relatief lang recht stuk met weinig afwisseling in het landschap. Dat zou weleens de oorzaak kunnen zijn.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » do 12 sep 2019, 9:00

De weg gaat ook over een paar viaducten heen. Zou het verticaal alignement nog invloed hebben qua zicht e.d.?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » zo 19 jan 2020, 13:32

Op de A7 vanaf :AS: Witmarsum tot vlak voor Bolsward is het momenteel zo:

Afbeelding

Gisteren afrit Bolsward genomen, maar een tijdlang was dit ook het beeld tussen Bolsward en Sneek, wellicht nu nog. Vmax 90.

Dit alles vanwege het aanleggen van stroomkabels vanaf het hoogspanningsnet van TenneT naar het te bouwen Windpark Friesland in het IJsselmeer.

Meer informatie: https://windparkfryslan.nl/stroomkabels ... 0-miljoen/

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

DjIdee
autoweg
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door DjIdee » zo 19 jan 2020, 17:11

paolie schreef: wo 11 sep 2019, 8:53 De A7 bij Marum is al jaren berucht vanwege de vele, vaak eenzijdige ongevallen. Met filegevoeligheid of automobilisten uit de Randstad heeft dat lijkt mij niks te maken, want daarin wijkt dit stuk A7 niet af van andere vergelijkbare snelwegen. Dus zal het, zoals ibodejoode al meldt, te maken hebben met het alignement van de weg. Maar het is erg lastig om te duiden wat er dan precies mankeert aan het alignement.
Als dagelijkse gebruiker (woon in Marum) vind ik het met het alignment / breedte etc niet zo heel spannend. Men zoekt veel in specifieke kenmerken van de infrastructuur, maar daar zijn er volgens mij slechts enkele issues.

Doordeweeks:
Grote spitspiek, samen met relatief veel zwaar verkeer. Vrachtwagens en Qliners (die wel inhalen (en vaak knipper aan en er gewoon tussen duwen)).
Dat levert veel linkerrijstrook treintjes op, met onvoldoende afstand. Dat met wat invoegers (zeker bij Drachten en Leek (sinds aanpassing oprit wordt daar te weinig snelheid gemaakt)) heeft een behoorlijk verstorende werking. Dan ook nog eens niet opletten en je hebt het recept klaar.
En een hypothese die ook veel voorkomt: Vanuit Groningen is het na Leek een stuk rustiger, de aandacht verslapt dan, en dan gaat het vaak rond Boerakker of Marum (beide stukken gaat de A7 omhoog en raak je een stukje zicht kwijt) mis. De andere kant op is het vaak net na Drachten raak. Bij het invoegen van de N31 vanuit Leeuwarden staat iedereen op scherp, daarna verslapt de aandacht, maar zit de weg wel aan zijn piek, 1 verkeerde actie, nummer 10 op links in het rijtje staat stil en nummer 11 zit er bovenop.
Het doet mij als dagelijkse gebruiker veel denken aan Meppel-Zwolle voor de ver
breding naar 2x3.
Je moet continu op scherp staan want het gaat zo van 120/130 naar 0. Zonder waarschuwing.
Daarnaast is de ligging van de weg dermate dat je vrij snel last hebt van een laagstaande zon, ochtends richting Groningen, smiddags richting Drachten. Dat speelt in het weekend vaak ook wel mee.

Weekends:
Is het hele noorden dramatisch op de (snel)weg. Aandacht beperkt bij de weg, vooral veel kletsen / afleiding lijkt het. Enerzijds hoge gemiddelde leeftijd. Wordt weinig geanticipeerd, je ziet soms zo een auto naar links of naar rechts hobbelen op de snelweg. Anderzijds veel 'gezinsauto's met veel kinderen achterin van/naar de sportwedstrijden. Ook afleidingsbommetjes.

Wat ik structureel aan geef:
  • Capaciteit in zijn algemeenheid is ontoereikend (Groningen - Joure), zeker op de langere termijn. En zolang er geen Lelylijn of andere infrastructurele grepen gedaan worden, is de A7 de slagader van de regio (ook voor het OV), die zeker na de aanpak van de Ring Zuid Groningen rap de nieuwe bottleneck aan het worden is. Alleen een uitbouw naar 2x3 kan dat tegen gaan.
  • Knooppunten Heerenveen en Drachten zouden eigenlijk voorzien moeten worden van een parallelbaan, ook als 2x3 geen optie is.
  • Signalering op gehele traject is wenselijk voor de spookfiles
  • Invoeger Leek ri Groningen moet verlengd worden, met de aanleg van een rotonde halverwege de oprit (tbv de P+R) wordt er veel te weinig snelheid gemaakt. Al heb je bij 2x3 wat minder effect daarvan. Dan is dat mogelijk minder nodig
Echter, de politiek richt zich volledig op de Lelylijn, die in mijn optiek een veel te klein probleem oplossend vermogen heeft. Leuk voor de grotere plaatsen, alles wat er tussenin woont raakt de vlotte OV aansluiting (bij de oprit snelweg, of de bus tot in de wijk) kwijt, of krijgt er een overstap bij.
Daarnaast stel ik vraagtekens bij een eventuele modal shift die dan plaats gaat vinden. Ik denk dat het geld beter besteed is bij een aanpak van de A7. Daar heeft iedereen baat bij, en lijkt me (incidenteel en structureel) ook fors goedkoper dan de Lelylijn.

Een 2x3 A7 in de MIRT lobbien is in mijn optiek echt nodig, zeker gezien de doorlooptijd en de doorlopende groei van het verkeer. Maar als je het noorden goed (en veilig) bereikbaar wil houden, en het aantrekkelijk genoeg tov de rest van het land, dan moet dergelijke basis infra echt wel op orde gebracht worden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18178
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door mavas » zo 19 jan 2020, 22:24

Als er nog geen signalering hangt, lijkt me dat een effectieve oplossing gezien de intensiteiten.

Daarnaast zou ik het ook nuttig vinden als de weg naar 2x3 gaat, in ieder geval tussen Leek en Groningen. Joure - Groningen lijkt me iets te ver.
Iets soortgelijks speelt ook tussen Groningen en de N34. Dat stuk zou m.i. ook naar 2x3 mogen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Chris » zo 19 jan 2020, 22:27

Het is typisch een voorbeeld van een snelweg die niet rustig meer is, maar nog geen echt knelpunt is (zeker niet file top 50 of 100). Er rijden veelal 58.000 - 68.000 voertuigen per dag tussen Heerenveen en Groningen. Dat betekent dat 2x2 regelmatig vrij vol zit, maar dat structurele congestie nog niet aan de orde is. Wat ook een geringere urgentie veroorzaakt is dat het aanbod vrachtverkeer relatief laag ligt. Als je ziet dat het al niet lukt om de A67 tussen Eindhoven en Venlo integraal naar 2x3 rijstroken te verbreden dan zie ik dat voor de A7 al helemaal niet gebeuren...

Durashift
expressweg
Berichten: 2531
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Durashift » zo 19 jan 2020, 23:11

DjIdee schreef: zo 19 jan 2020, 17:11 (..)
En een hypothese die ook veel voorkomt: Vanuit Groningen is het na Leek een stuk rustiger, de aandacht verslapt dan, en dan gaat het vaak rond Boerakker of Marum (beide stukken gaat de A7 omhoog en raak je een stukje zicht kwijt) mis. (..)
De gereden snelheid gaat dan ook omhoog, lijkt mij?

en dan volgt er na de bult een remactie.. en dat wordt dan te laat opgemerkt door automobilisten die de bult op rijden.. ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Kaaiman » ma 20 jan 2020, 8:27

Het zou een goede stap zijn om in ieder geval verbreding van het wegvak KP Joure - KP Heerenveen inclusief ombouw van laatstgenoemde in het MIRT te krijgen, alsmede aanpak van het knooppunt bij Drachten met die aansluiting op de N31 die daar te dicht op zit. Al heeft men dat knooppunt in de afgelopen decennia wel heel erg nauw omsloten door bebouwing. Idealiter zou je een semi-directe verbindingsboog Leeuwarden -> Groningen willen, maar dat gaat niet passen zonder grootschalige sloop. In een uiterst geval zou je de aansluiting vanuit het zuiden moeten afsluiten en het verkeer via de Opgong en Hegebrechslaan de stad in kunnen sturen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5537
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door nederland24 » ma 20 jan 2020, 22:15

Toch hoor ik het stuk snelweg tussen Heerenveen en Groningen regelmatig terugkomen in de file informatie met vertragingen van meer dan 20 minuten. Is dit alleen reguliere congestie of gebeuren er ook veel ongelukken op dit stuk?

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Robbert297 » ma 20 jan 2020, 22:24

^^ Zowel vanochtend als aan het einde van de middag waren er ongevallen wat tot vertraging leidde. Ik ben twee keer de dans ontsprongen vandaag door in de daluren over de A7 te rijden. :woop:

Signalering rond Drachten en Heerenveen zou niet verkeerd zijn. In de spituren ligt de snelheid vaak al niet hoger dan 100, maar worden er daarnaast ook regelmatig noodstops gemaakt naar 0, wat kan resulteren in ongevallen. Vorige week reed ik rond 8.15 uur de A7 op vanaf :AS: Leek en heb vanaf Leek tot aan :KP: Heerenveen meerdere noodstops moeten maken, waarbij er bij een noodstop zelfs automobilisten voor mij de middenberm indoken om de voorliggers niet te raken. Na Drachten werd het wel wat rustiger, omdat veel automobilisten de N31 opreden richting Leeuwarden, waarbij het hele verkeer op de uitvoeger vast stond. Dit blokkeerde dan ook weer een lang stuk van de rechterrijstrook op de A7.
Слава Україні

DjIdee
autoweg
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door DjIdee » di 21 jan 2020, 7:49

Vanochtend ook weer 2x tussen Leek en Groningen dat het verkeer op links een noodstop moest maken. Treintje op links (rondom een groepje vrachtwagens/bussen) van een ruime kilometer lang... Dan zie je de golf (als je oplet) wel aankomen... Wellicht dat dat juist de situaties zijn waarom Boerakker en Marum frequenter voorkomen, omdat je het daar minder ziet aankomen door de heuvel... 's middags is het bij de afrit Leek ook altijd opletten trouwens, sommigen remmen al op de hoofdrijbaan omdat er een vrij krappe bocht zit direct na het uitvoegen. De uitvoegstrook begint precies bovenop het viaduct. Dit is een paar jaar terug omgebouwd (en de oude afrit is nu weer in gebruik genomen als busbaan).

Heb wel nog altijd het idee, itt drukke trajecten als bv de A50 Zwolle-Apeldoorn dat het in de 'daluren' fors rustiger is. Probeer (als het werk het toelaat) de spits te mijden, dus ochtends 7u kinderen naar kdv/bso, en dan door richting het werk, en tegen 15.30 Groningen uit om de drukte voor te zijn. En dan werk ik avonds vaak nog wat. Anders sta je rond Groningen en soms op de A7 weer vast. Alleen nu beide thuiswerkomgevingen (beide klanten Citrix) uitstaan, is het iets anders.

En ondertussen is het weer raak op de A7 :(
#A7 Groningen richting Heerenveen, tussen Beetsterzwaag en Tjalleberd 7 km, +25 min., door een ongeluk, de rechterrijstrook is dicht.
https://twitter.com/ANWBverkeer/status/ ... 2103568384

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2865
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Robbert297 » wo 11 mar 2020, 10:36

Vanochtend een vrij rare situatie op de A7 tussen :AS: Tijnje en :AS: Tjalleberd.
Ook hier zijn aan beide zijden van de rijbaan de 100-borden geplaatst. Echter was alleen de rechterzijde afgedekt door tape. Aan de linkerzijde was de 100 gewoon zichtbaar. Dit resulteerde erin dat één automobilist op de linkerrijstrook 100 km/h ging rijden, met gefrustreerde automobilisten erachter tot gevolg. :heygrr:
Слава Україні

Plaats reactie