[A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Vinny » vr 03 feb 2017, 21:28

Weet iemand waar ze ooit voor bedoeld waren? Voor de weggebruiker lijken me die bordjes te onopvallend en te onleesbaar om van toegevoegde waarde te kunnen zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Wouter N14 » vr 03 feb 2017, 21:31

^^ Misschien uit de tijd dat er nog gemeentelijke politiediensten waren?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » vr 03 feb 2017, 22:57

Dat zou het eens kunnen zijn. Benieuwd of iemand meer opheldering kan geven...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door harry » za 04 feb 2017, 0:26

GuteFahrt schreef:^^ Waar staat er bijvoorbeeld nog één, heb je iets?
Ik zag er zaterdag eentje op de A2, ergens in Limburg. Dit soort bordjes zijn moeilijk op de foto te krijgen, als je niet toevallig net pech op de gemeentegrens krijgt.

Bij Woensdrecht staan modernere bordjes, gecombineerd hm-waarde en gemeentenaam. Ik herinner me een foto (van Palance?) gezien te hebben.

Ook op OWN kwamen deze bordjes wel voor (foto 2009):
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Via » za 04 feb 2017, 7:52

Op de A58 staan ze ook nog met Tilburg/Berkel-Enschot terwijl daar al sinds 1997 geen gemeentegrens meer is.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » za 04 feb 2017, 15:04

Ik moest denken aan zo'n bordje op de binnendoorroute tussen Beetsterzwaag en Drachten waar ik in mijn jeugd veel voorbijkwam. Hij staat er nog steeds:

https://goo.gl/maps/Qqu7KKWVwVK2

Verdienen deze bordjes een eigen topic?
Zou leuk zijn om er wat meer over te weten en meer voorbeelden te verzamelen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » za 04 feb 2017, 15:07

^^ In ieder geval is dat een mooie weg met alleen wel joekels van drempels in het begin, maar verder staan er nog wat bordjes die nostalgische gevoelens triggeren. :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » za 04 feb 2017, 15:09

Klopt! Die weg is aardig verkrach...Ik bedoel veiliger gemaakt :mrgreen:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door RSK » zo 05 feb 2017, 9:48

GuteFahrt schreef:Waar staat er bijvoorbeeld nog één, heb je iets?
A27 richting Almere net voorbij de aansluiting Hilversum. Staat bij 96,6 links in de berm een bordje met 'Eemnes'.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Coen Tunnel » zo 05 feb 2017, 9:52

Op de A28 staat nog zo'n bordje met Rhee. Dat is geen gemeentenaam, maar wellicht gaf/geeft dat bordje de grens van de plaats Rhee aan, of de naam van het viaduct.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door harry » zo 05 feb 2017, 12:36

^^ de naam van het viaduct. Hetzelfde bij Ubbena, als ik het goed heb.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Ernst76 » zo 05 feb 2017, 12:51

Rhee is een plaatsnaam. Tegenwoordig behorend tot de gemeente Assen, vroeger de gemeente Vries.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door harry » zo 05 feb 2017, 20:33

^^ En het viaduct is genoemd naar de plaats.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » di 14 feb 2017, 11:20

De Leeuwarder Courant besteedt in een artikel aandacht aan het grote aantal ongelukken op de A7:

http://www.lc.nl/friesland/Zorgen-om-on ... 98879.html

Vreemd genoeg gebeuren deze op plekken waar je deze juist niet zou verwachten (lees: de kaarsrechte, brede stukken zoals tussen Drachten en Groningen). Een fragment uit het artikel:
Die mooie, brede banen zouden paradoxaal genoeg juist wel eens de boosdoener kunnen zijn, denkt Fred Timmerman, de deskundige van het verkeersteam van de politie Noord-Nederland. „Dat is een van de dingen die we nu aan het onderzoeken zijn. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat mensen uit de Randstad, die veel meer drukte gewend zijn, denken dat ze op de A7 van alles naast het autorijden kunnen doen.” Timmerman wijst op de korte op- en afritten van de A7 bij Drachten en Heerenveen. „Die vinden veel mensen irritant. Maar juist doordat het op die plekken onveilig aanvoelt, let iedereen extra goed op. Daardoor valt het aantal ongelukken mee.” (...) Of de verhoogde maximumsnelheid van 130 kilometer per uur voor extra ongelukken zorgt, durft Timmerman niet te zeggen.
De komende tijd zal er daarom meer worden gecontroleerd.

Ik geloof niet dat alleen randstedelingen hier last van hebben. De weg is inderdaad vrij recht en ruim en je kunt er over langere stukken het gaspedaal aardig intrappen. Bij de diverse viaducten zorgt het verticaal alignement ervoor dat je niet altijd ver vooruit kunt kijken. Allemaal ingrediënten waardoor een late reactie flink kan worden afgestraft.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door harry » di 14 feb 2017, 22:35

^^ Was vandaag ook in het nieuws van RTV Noord. Daar weet men het vooral aan bestuurders die met van alles bezig waren behalve besturen.
(En dan heb ik het over de automobilisten, niet over politici.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » wo 15 feb 2017, 0:33

^^ Dat is dan zeggen waar het op staat.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door hoevenpe » wo 15 feb 2017, 7:00

Lange rechte relatief rustige weg, tijd om je mail te checken of je Facebook bij te werken vermoed ik...

Het antwoord zal wel een lagere vMax zijn maar dat werkt in dit geval nou net averechts: op de A2 in de TC voel ik zelf die verleiding maar al te goed, op de Autobahnen haal je het wel uit je hoofd om met 160+ te gaan pielen met je telefoon...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 15 feb 2017, 10:57

^^ Dan moet je die lagere vmax wel streng gaan handhaven.

Toen het nog vmax 120 was werd hier ook al volop 140-150 gereden op de linker baan.

Trajectcontrole tussen Drachten en Groningen zie ik niet gebeuren eigenlijk. Of het moet al zijn om een verbreding te financieren ;)

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » wo 15 feb 2017, 12:49

Dan moet plan 'next gen' maar een verbreding naar 2x3 omvatten van Joure naar Groningen. Zal 't wat relaxter gaan. Wel graag zonder trajectcontrole.

Ik denk aan een A1 Bremen - Hamburg...misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar een beetje in het klein dan.
hoevenpe schreef:Lange rechte relatief rustige weg,
wegenwiki(A7 beschrijving traject Drachten - Groningen) schreef: De snelweg loopt eerst door het westen van Groningen en is relatief frequent bereden met altijd een aanbod van verkeer.
Uiteindelijk is alles relatief. Relativeren, ook zo'n mooi sleutelwoord. :hap:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Pino » wo 15 feb 2017, 14:17

hoevenpe schreef:Het antwoord zal wel een lagere vMax zijn maar dat werkt in dit geval nou net averechts: op de A2 in de TC voel ik zelf die verleiding maar al te goed, op de Autobahnen haal je het wel uit je hoofd om met 160+ te gaan pielen met je telefoon...
Ook bij 100 op een 2x5-weg is grijpen naar je telefoon gewoon gevaarlijk. Het antwoord is een mentaliteitsverandering, geen snelheidsverlaging. Controleer desnoods strenger op de huidige 130. Maar beter nog met politieagenten die gevaarlijk rijdende chauffeurs van de weg plukken en streng beboeten.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » wo 15 feb 2017, 14:19

^^ +1
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Ernst76 » wo 15 feb 2017, 18:27

Het stuk weg is ook net op een zodanige afstand van de Randstad gelegen dat mensen vermoeid worden, gecombineerd met dat sommige 'paarden de stal ruiken'. De aandacht verslapt, het idee dat men er bijna is. Op de A28 tussen Hoogeveen en Groningen is daar volgens mij ook wel sprake van. Geen wetenschappelijk bewijs, maar op zijn minst een hypothese die ik wel durf te verdedigen.
Ik woon zelf tussen Groningen en Assen. Voor mijn gevoel ben ik na het optrekken bij Joure of Hoogeveen (op beide plekken kan je voor je gevoel ook erg lekker optrekken) al bijna thuis. Maar het duurt dan best nog even, ook als je (ruim) 130 rijdt.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » wo 15 feb 2017, 18:42

Dat zou je wellicht ook over de Afsluitdijk kunnen zeggen. De ongelukken bij de bruggen die zijn geweest (soms i.c.m. werkzaamheden). Immers ook een kaarsrecht stuk weg wat sommigen als slaapverwekkend kunnen ervaren.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Vinny » wo 15 feb 2017, 20:07

Die ongelukken gebeuren mede omdat mensen gewoon zich niet aan de bestaande regels houden. Afstand houden is er niet meer bij. Sommige mensen gooien bij een inhaalmanoevre hun auto voor zich al op de linkerrijstrook bevindend verkeer. Dat gaat - ook op de afsluitdijk - wel eens mis. Zo rustig is het daar allang niet meer, zeker als het sleurhuttenseizoen is aangebroken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5777
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » do 16 feb 2017, 13:16

Ernst76 schreef:Het stuk weg is ook net op een zodanige afstand van de Randstad gelegen dat mensen vermoeid worden, gecombineerd met dat sommige 'paarden de stal ruiken'. De aandacht verslapt, het idee dat men er bijna is.
We kennen van dit soort trajecten de intensiteiten. Is er ook een segmentatie naar reistijd/afstand?
De relatie tussen vermoeidheid/verveling en ongelukken zie ik wel. Is het aandeel van verkeer van en naar de randstad werkelijk zo groot dat deze een sleutelrol heeft bij het merendeel van de ongelukken?

De functie van het noordelijke snelwegennet lijkt me wel iets breder dan een verbinding met de randstad.

Natuurlijk zullen in een landelijk gebied de gemiddelde afstanden op andere relaties ook langer zijn. Maar iemand die van Leek naar Groningen of van Marum naar Drachten rijdt kan net zo goed met andere dingen bezig zijn in de auto.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Pino » do 16 feb 2017, 13:50

Eerst maar eens kijken wie betrokken zijn bij de ongelukken en waar ze vandaan komen. Er rijdt inderdaad veel meer op de A7 dan mensen op weg van en naar de Randstad, maar als ze in groteren getale betrokken zijn bij ongelukken en gevaarlijke situaties, moet je toch nadenken.

Feit is hoe dan ook dat de relatieve leegte van het Noorden een verkeersbeeld oplevert dat de meeste bewoners van andere delen van Nederland (Randstad, Gelderland, Brabant, Limburg) relatief vreemd is. Als je dan denkt te kunnen planken of met minder concentratie aan te kunnen, sla je de plank goed mis - en met potentieel fataal gevolg. Als de rit vanuit "drukker" Nederland naar het Noorden dan ook nog eens langer is dan Nederlanders in het algemeen gewend zijn, maar weer niet dusdanig dat je een stop moet inplannen, kan juist bij deze groep rijders de vermoeidheid nog wel eens net iets eerder leiden tot fatale fouten. Beide factoren spelen niet bij iemand op weg van Leek naar Marum.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Ernst76 » do 16 feb 2017, 15:47

Verkeer randstad-Groningen v.v. zal maar een klein deel zijn van het totale verkeer dat er rijdt, maar ze zijn wellicht wel vaker bij dit soort ongelukken betrokken.
Ook de gemiddelde noorderling zal trouwens niet vaak meer dan 2 uur onafgebroken achter het stuur zitten lijkt me. Misschien juist wel omdat je in deze regio nog redelijk wat afstand in een uur kunt afleggen :-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Vinny » do 16 feb 2017, 19:42

Wat bijvoorbeeld bij Joure ook meespeelt is dat mensen die niet veel in het noorden komen ook totaal geen rotonde (meer) verwachten en de daarbij behorende filevorming. Er hoeft er maar één te zijn die op een stilstaande file inrijdt en je hebt een ongeluk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door GuteFahrt » ma 29 mei 2017, 19:55

Kan het zijn dat afrit 36a een andere naam heeft gekregen?

Ik zag het gisteren als afrit Martini ziekenhuis. Zo staat het ook op de site van René.

Afbeelding

Op wegenwiki staat afrit Groningen-Stadspark, zo stond het ook in OSM maar nu niet meer.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [A007] Zurich - Heerenveen - Groningen

Bericht door Hajo » ma 29 mei 2017, 22:36

GuteFahrt schreef:Mij viel laatst al rijdend op de A7 Joure -> Sneek dit op:
https://goo.gl/maps/uxs8wpeesrM2
Klein bordje (in oude hm-stijl?) waarop de naam Wymbritseradiel prijkt (oude gemeente om Sneek heen).
Om dit zo op de snelweg aan te duiden in/bij de geleiderail: uniek, ludiek, of kom/kwam je dat wel meer tegen?
Het raadsel van deze bordjes kan ik oplossen: het geeft / gaf inderdaad de gemeentegrens aan.

Ze waren bedoeld voor locatie bepaling en stammen uit de tijd voor de komst van GPS. Bij incidenten werd niet alleen de waarde op het dichtstbijzijnde hm-paaltje belangrijk, maar het was (en is nog steeds) ook van belang in welke gemeente het incident plaats vond. Dit was en is belangrijk voor het proces verbaal als ook voor de verzekeringsmaatschappij.

Verder konden aanrijdende hulpdiensten sneller op de plaats van het incident zijn: je hoefde in feite alleen maar op het juiste gemeentegrens bordje te letten en daarna pas op de waarde van de hm-paaltjes.

Tegenwoordig zijn deze bordjes verouderd en worden ze bij mijn weten niet meer geplaatst. Met GPS kan iedereen nu zeer nauwkeurig een plaats bepalen.

Plaats reactie