[A027] 'Toch aansluiting voor Gorinchem-Noord'

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

[A027] 'Toch aansluiting voor Gorinchem-Noord'

Bericht door Wouter N14 » do 30 okt 2008, 9:21

[url=http://www.ad.nl/rotterdam/rivierenland/2729929/Toch_aansluiting_op_A27_voor_GorinchemNoord.html]www.ad.nl[/url] (29-10-2008) schreef: 'Toch aansluiting op A27 voor Gorinchem-Noord'

GORINCHEM - Bedrijventerrein Groote Haar in Gorinchem-Noord krijgt een directe aansluiting op de A27. ,,Het leek er lange tijd op dat dit niet zo lukken, maar samen met Rijkswaterstaat komen we er wel uit,'' zegt burgemeester Piet IJssels van Gorinchem. De gemeente wil ten noorden van het knooppunt Gorinchem een bedrijventerrein ontwikkelen. Tot nu toe leek het onmogelijk om de Groote Haar rechtstreeks op de A27 - die praktisch voor de deur licht - te ontsluiten. De gemeente Giessenlanden zette een streep door het oorspronkelijke plan om het verkeer ter hoogte van het viaduct bij Hoornaar de rijksweg op te laten gaan. Zij vreesde voor sluipverkeer dat de file op de A27 bij Noordeloos via deze afrit gaat proberen te ontlope. Ze liet Gorinchem weten absoluut niet te willen meewerken. De ontsluiting is op voorhand nodig, zodat bouwverkeer elkaar op de relatief smalle Haarweg gaat kruisen. ,,De aansluiting vrijwel direct ter hoogte van het klaverblad loopt volledig over gemeentegrond van Gorinchem. Bovendien sluit deze ook grotendeels aan op het bedrijventerrein zoals we het willen ontwikkelen. Rijkswaterstaat ljkt zich in ons plan te kunnen vinden.''
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 'Toch aansluiting op A27 voor Gorinchem-Noord'

Bericht door Wouter N14 » do 30 okt 2008, 9:23

Als die aansluiting zo dicht op het knooppunt komt te liggen, kan ik mij niet echt voorstellen dat het een volledige aansluiting wordt. En zal RWS er echt zo makkelijk mee instemmen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 'Toch aansluiting op A27 voor Gorinchem-Noord'

Bericht door Palance » do 30 okt 2008, 9:31

Men kan er natuurlijk óók voor kiezen om géén industrieterrein aan te leggen in zo'n filegevoelig gebied
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 'Toch aansluiting op A27 voor Gorinchem-Noord'

Bericht door Vinny » do 30 okt 2008, 16:36

Wouter N14 schreef:Als die aansluiting zo dicht op het knooppunt komt te liggen, kan ik mij niet echt voorstellen dat het een volledige aansluiting wordt. En zal RWS er echt zo makkelijk mee instemmen?
Waarschijnlijk wordt de aansluiting alleen op de parallelbaan gerealiseerd. Dat is op de A 15 - afrit Gorinchem ook zo.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 'Toch aansluiting op A27 voor Gorinchem-Noord'

Bericht door Rene » do 30 okt 2008, 16:51

Palance schreef:Men kan er natuurlijk óók voor kiezen om géén industrieterrein aan te leggen in zo'n filegevoelig gebied
Beter de werkgelegenheid in Gorinchem dan dat het allemaal in Rotterdam zit. Dat levert nog veel grotere verkeersproblemen op.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 'Toch aansluiting op A27 voor Gorinchem-Noord'

Bericht door Palance » do 30 okt 2008, 17:49

Dat ook. Maar dan kun je de boel liever wat verder weg neerleggen dan in Gorinchem.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: 'Toch aansluiting op A27 voor Gorinchem-Noord'

Bericht door Queue » do 30 okt 2008, 23:50

Het meest logische lijkt me dan doortrekking van de parallelbanen waarmee de aansluiting aan zuidelijke zijde een geïntegreerde aansluiting wordt en aan noordelijke zijde een "gewone" aansluiting, vergelijkbaar met Westervoort. Het stuk tussen het einde van de parallelbanen en de gemeentegrens is namelijk minder dan een kilometer.

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: 'Toch aansluiting op A27 voor Gorinchem-Noord'

Bericht door rene19663 » vr 19 jun 2009, 13:39

Volgens mij is het helemaal nog niet definitief dat afslag Gorinchem-Noord op de A27 aangelegd wordt. Dit is al wel jaren een wens van gemeente Gorinchem en de plannen voor Noord zitten in een afrondend stadium maar zijn zeer zeker nog niet rond.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: 'Toch aansluiting op A27 voor Gorinchem-Noord'

Bericht door orionpax » vr 19 jun 2009, 16:41

Eerst 4*2 aanleggen. Dan praten we over extra aansluitingen op de A27.

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: 'Toch aansluiting op A27 voor Gorinchem-Noord'

Bericht door rene19663 » za 20 jun 2009, 0:05

orionpax schreef:Eerst 4*2 aanleggen. Dan praten we over extra aansluitingen op de A27.
Ik denk dat 4*2 een beetje overdreven is voor de A27, hooguit ter plaatse van knooppunt Gorinchem en in de buurt van Utrecht maar verder is denk 2x3 voldoende. Zover ik weet is dit ook het uitgangspunt bij de verbreding van de A27.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: 'Toch aansluiting op A27 voor Gorinchem-Noord'

Bericht door orionpax » za 20 jun 2009, 10:47

Het gaat mij ook met name om het stuk Werkendam- Noordeloos. Maar persoonlijk denk ik dat ombouwen naar 2*3 niet genoeg zal zijn. Zeker niet omdat de weg pas in 2018 klaar zal zijn. Vergeet ook niet dat veel verkeer nu andere routes rijd om de file te vermijden. Het huidige 2*3 stuk tot Noordeloos loopt niet echt over van restcapaciteit.

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: 'Toch aansluiting op A27 voor Gorinchem-Noord'

Bericht door rene19663 » zo 21 jun 2009, 23:27

Het gedeelte Noordeloos Werkendam is zeker heel druk en al jaren een probleem. Ik heb zelf van 1990 tot 1995 in Gorinchem in 1 van die flats langs de A27 gewoond en heb de file dus langzaam zien ontstaan en zag het elk jaar weer een stukje verder groeien en de tijden dat er files staan steeds langer worden. Maar wat de benodigde capaciteit is voor 2018 is weet ik niet en misschien resulteerd het wel ook in 2x4 zoals onlangs voor de A2 (Everdingen Deil) is besloten. Voor het aantal goed rijdende noord-zuid verbindingen wel heel wenselijk

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: 'Toch aansluiting op A27 voor Gorinchem-Noord'

Bericht door Hajo » ma 22 jun 2009, 16:12

Ik denk dat je voorlopig met 2x3 wel kunt volstaan. Eventueel ruimte reserveren voor 2x4. Maar volgens mij alleen als de héle A27 wordt verbreed: dus vanaf knoopunt Eemnes tot knooppunt Galder (A16) en niet tot knooppunt Hooipolder zoals nu de bedoeling is. Ik voorspel nu al dat je daar een flessenhals creëert.

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: 'Toch aansluiting op A27 voor Gorinchem-Noord'

Bericht door rene19663 » di 14 jul 2009, 17:11

Hajo schreef:Ik denk dat je voorlopig met 2x3 wel kunt volstaan. Eventueel ruimte reserveren voor 2x4. Maar volgens mij alleen als de héle A27 wordt verbreed: dus vanaf knoopunt Eemnes tot knooppunt Galder (A16) en niet tot knooppunt Hooipolder zoals nu de bedoeling is. Ik voorspel nu al dat je daar een flessenhals creëert.
Voorlopig zou iedereen al blij zijn als het 2x3 zou zijn en als dan het lokale verkeer via bijv de oude brug zou rijden dan scheelt dat ook nog met de drukte en waarom er altijd alleen gesproken wordt over het gedeelte tot KNP Hooipolder snap ik eerlijk gezegd ook niet. Het gedeelte van de A27 tot de aansluiting met de A58 zie je de laatste tijd ook regelmatig files ontstaan, maar dit heeft eigenlijk niks meer met Gorinchem-Noord te maken. Wat misschien nog wel een leuke is om te weten is dat er ongeveer 50 jaar geleden al een afslag Gorinchem-Noord gepland was maar dan op de A15 ter hoogte van de Grote en Kleine Haarsekade.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: 'Toch aansluiting op A27 voor Gorinchem-Noord'

Bericht door Ds79m » di 14 jul 2009, 17:54

Hajo schreef:Ik denk dat je voorlopig met 2x3 wel kunt volstaan. Eventueel ruimte reserveren voor 2x4. Maar volgens mij alleen als de héle A27 wordt verbreed: dus vanaf knoopunt Eemnes tot knooppunt Galder (A16) en niet tot knooppunt Hooipolder zoals nu de bedoeling is. Ik voorspel nu al dat je daar een flessenhals creëert.
Dat zal denk ik nog wel meevallen. Voor vrijwel alle bestemmingen die via de A27 te bereiken zijn, is het mogelijk bij KP Hooipolder af te slaan en de A59 te nemen. Met 2x4 tot Hooipolder en 2x3 erna tot Sint Annabosch zou het wel voldoende moeten zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: 'Toch aansluiting op A27 voor Gorinchem-Noord'

Bericht door Seat » di 14 jul 2009, 18:54

Helaas zie ik dat tot 2020 nog niet gebeuren. Er wordt eerst gekeken naar 'publiek-private' dingen, of dubbeldeksnelwegen en nog meer van dat soort onzinnige ideeën. Op de brug na, is er echt geen enkele belemmering om er gewoon 2x3 van de maken. 2x4 wordt i.v.m. grondverwerving wel ingrijpender.

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: 'Toch aansluiting op A27 voor Gorinchem-Noord'

Bericht door rene19663 » za 05 sep 2009, 21:30

Ik zat nog even wat op internet te snuffelen en vond dat volgens gemeente Gorinchem de aansluiting Gorinchem-Noord op de A27 er komt. Het bestemmingsplan ligt momenteel ter inzage. Ik kan alleen nergens vinden wat de richtdatum is voor de opening van de nieuwe aansluiting. Wel dat het eerst een tijdelijke aansluiting wordt en bij verbreding van de A27 wordt het een definitieve aansluiting.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: 'Toch aansluiting op A27 voor Gorinchem-Noord'

Bericht door orionpax » zo 13 feb 2011, 0:29

Vond vandaag dit filmpje op AD.nl gaat over een verbinding tussen de A27 en A15 die zogenaamd bedoeld is om files te voorkomen? :wall: Volgens mij list deze verbinding totaal niets op. Spendeer die 75 miljoen dan liever aan een verbreding van de A15 en A27

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 'Toch aansluiting op A27 voor Gorinchem-Noord'

Bericht door waldo79 » zo 13 feb 2011, 8:36

Welk filmpje? Ik zie geen link.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A027] 'Toch aansluiting voor Gorinchem-Noord'

Bericht door Chris » di 12 mei 2015, 16:03

( 4 jaar later )

De aansluiting is gepland ter hoogte van de verzorgingsplaats Scheiwijk. De aansluiting wordt mogelijk eerder gerealiseerd dan de verbreding van de A27 zelf.

Afbeelding

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A027] 'Toch aansluiting voor Gorinchem-Noord'

Bericht door RSK » di 12 mei 2015, 16:17

^^ Dat halfklaverblad aan de westkant begrijp ik niet helemaal. Is een simpele Haarlemmermeeraansluiting niet veel efficienter qua ruimte?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A027] 'Toch aansluiting voor Gorinchem-Noord'

Bericht door Wouter N14 » di 12 mei 2015, 16:21

^^ Dan kom je in de knoop met die bebouwing daar lijkt mij.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A027] 'Toch aansluiting voor Gorinchem-Noord'

Bericht door verfmeer95 » di 12 mei 2015, 16:30

RSK schreef:^^ Dat halfklaverblad aan de westkant begrijp ik niet helemaal. Is een simpele Haarlemmermeeraansluiting niet veel efficienter qua ruimte?
Er ligt nu een 1,7 kilometer lange weefstrook tussen de VZP en knooppunt Gorinchem. Met het halfklaverblad wordt dat al een paar honderd meter korter, met een Haarlemmermeer zou de totale lengte onder 1 kilometer komen, wat mij te weinig lijkt. Bovendien zit je met het viaduct in de Groeneweg, daar is nu al geen vluchtstrook, daar wil je geen turbulentie hebben.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A027] 'Toch aansluiting voor Gorinchem-Noord'

Bericht door waldo79 » di 12 mei 2015, 16:32

Wat gaat er naast het noorden van Gorinchem ontsloten worden? Er is daar nu niets :dontknow:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A027] 'Toch aansluiting voor Gorinchem-Noord'

Bericht door keokiracer » di 12 mei 2015, 16:38

^^
ad.nl, openingpost schreef:De gemeente wil ten noorden van het knooppunt Gorinchem een bedrijventerrein ontwikkelen. Tot nu toe leek het onmogelijk om de Groote Haar rechtstreeks op de A27 - die praktisch voor de deur licht - te ontsluiten.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A027] 'Toch aansluiting voor Gorinchem-Noord'

Bericht door waldo79 » di 12 mei 2015, 17:01

Dan mag er nog veel gebeuren...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A027] 'Toch aansluiting voor Gorinchem-Noord'

Bericht door mavas » di 12 mei 2015, 18:25

RSK schreef:^^ Dat halfklaverblad aan de westkant begrijp ik niet helemaal. Is een simpele Haarlemmermeeraansluiting niet veel efficienter qua ruimte?
Qua ruimte zou dat misschien nog begrijpelijk zijn, maar aansluitingen tussen HWN en OWN worden in principe zo geconfigureerd dat er zo min mogelijk conflicten op het aansluitpunt voorkomen. Zo staat het in de ASW-richtlijn.
Daarom zie je hier dus een soort van trompetje, maar met haakse bochten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A027] 'Toch aansluiting voor Gorinchem-Noord'

Bericht door RSK » di 12 mei 2015, 18:53

^^ Dat iets in de richtlijn staat, lijkt me nog geen reden om het normaal te vinden. Ik ben persoonlijk altijd wel voorstander van het type aansluiting zoals je in Zwitserland ziet bij Porrentruy-Est. Mooi slank, met zo min mogelijk impact op het landschap. Had bij de afrit N11-N458 ook niet misstaan in plaats van die vierkante trompet die er nu ligt, ook al is hij conform.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A027] 'Toch aansluiting voor Gorinchem-Noord'

Bericht door mavas » di 12 mei 2015, 19:13

Het geeft wel de reden aan waarom het ontwerp zo is gemaakt, en dat was jouw vraag waarop je antwoord hebt gekregen. ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A027] 'Toch aansluiting voor Gorinchem-Noord'

Bericht door Ds79m » di 12 mei 2015, 20:18

mavas schreef:
RSK schreef:^^ Dat halfklaverblad aan de westkant begrijp ik niet helemaal. Is een simpele Haarlemmermeeraansluiting niet veel efficienter qua ruimte?
Qua ruimte zou dat misschien nog begrijpelijk zijn, maar aansluitingen tussen HWN en OWN worden in principe zo geconfigureerd dat er zo min mogelijk conflicten op het aansluitpunt voorkomen. Zo staat het in de ASW-richtlijn.
Daarom zie je hier dus een soort van trompetje, maar met haakse bochten.
Ik mag toch hopen dat er wel zo'n stukje weg naar niets wordt aangelegd aan de westkant van deze aansluiting.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie