[A002] 's Hertogenbosch - Eindhoven - Weert [Oosttracé]

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Marc

[A002] 's Hertogenbosch - Eindhoven - Weert [Oosttracé]

Bericht door Marc » di 02 aug 2005, 23:16

Elke dag van augustus zal ik proberen een Nederlandse autosnelweg te belichten. Vandaag de A 2 dus. 8-)

Op een oudere kaarten ik heb een oud tracé van de A 2 gezien ten oosten van Eindhoven grosso modo midden (of toch iets meer naar het oosten) in de ruit gevormd door de bestaande N 2 de Zuid-Willemsvaart. Eigenlijk was dat tracé niet zo gek : 1) het was korter en de realisatie ervan zou minder hinder hebben veroorzaakt op de bestaande N 2, 2) het omvatte meteen de oostelijke randweg van Eindhoven waarvoor al jaren een vraag is 3) het had als een gemeenschappelijk deel met de A 50 tot Veghel kunnen dienen. Tot 10 jaar geleden (dat is dus eingenlijk vrij recent) was de N 2 tussen 's Hertogenbosch en Eindhoven een gewone 2 x 2 rijksweg met gelijkvloerse kruisingen. Dat men eigenlijk lang heeft gewacht om die tot een autosnelweg om te bouwen, heeft dat te maken met de toen nog vigerende onzekerheid omtrent het definitief tracé van de A 2 ?
Ook het gedeelte Eindhoven - Weert is voorheen bestaande N 2 die werd omgebouwd - echter veel eerder.

Het oorspronkelijk oost-tracé van de A 2 werd dus niet uitvoerd. De reden voor het zuidelijk gedeelte waren dat dit dwars door de Stabbrechtse heide ging.
Maar wat in het noorden (van Eindhoven) ? Heeft daar een andere onzekerheid omtrent de A 50 een rol gespeeld ? :o Ik heb trouwens geen duidelijk oosttracé ten noorden van de Wilhelminavaart gevonden, om dan maar te zwijgen waar precies in 's Hertogenbosch die A 2 de bestaande (oostelijke) rondweg van die stad moest aansluiten.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 02 aug 2005, 23:27

Maar wat in het noorden (van Eindhoven) ? Heeft daar een andere onzekerheid omtrent de A 50 een rol gespeeld ?
Wat te denken van het Dommeldal? We mogen al blij zijn dat die A50 er na decennia van geharrewar dan toch is gekomen. De oostelijke Randweg als doorgaande snelweg zal er nooit komen. Ik vind dat wel oké: de bestaande Randweg kan de klus na de ombouw weer prima aan.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » wo 03 aug 2005, 8:54

Het oost-tracé zou ten noorden van het Wilhelminakanaal in een rechte lijn naar Oss lopen (als RW 75), en vandaar via de bestaande A50 (toen ook RW75) naar Grijsoord. De verbinding tussen 's Hertogenbosch en Eindhoven bestond toen als, ik meen als RW64
Rainier

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » wo 03 aug 2005, 9:27

Wat te denken van het Dommeldal? We mogen al blij zijn dat die A50 er na decennia van geharrewar dan toch is gekomen. De oostelijke Randweg als doorgaande snelweg zal er nooit komen. Ik vind dat wel oké: de bestaande Randweg kan de klus na de ombouw weer prima aan.
Het kan nog altijd... Ze zijn op het idee gekomen om een 500 meter lange brug te bouwen hoog over het Dommeldal heen en ze hebben ook al gedacht aan een tunnel (hoewel dit wel erg duur is).
Overigens willen ze deze weg vooral hebben zodat Eindhoven niet dichtslipt tijdens ongelukken op de Randweg*. Ook de bereikbaarheid aan de Oostkant van Eindhoven speelt hierin een grote rol.

*Daar hebben ze nog iets op bedacht: Als er een ongeluk gebeurd leidt de politie het verkeer Eindhoven in, waarna met een druk op de knop alle verkeerslichten veel langer op groen blijven staan voor het 'A2-verkeer'.
Op een oudere kaarten ik heb een oud tracé van de A 2 gezien ten oosten van Eindhoven grosso modo midden (of toch iets meer naar het oosten) in de ruit gevormd door de bestaande N 2 de Zuid-Willemsvaart.
Welke ruit? Die ligt er nog niet hoor! En de N2 bestaat ook niet in Zuidoost-Brabant. Langs de Zuid-Willemsvaart liggen trouwens de N279 (Den Bosch - Veghel- Beek en Donk) en de N266 (Beek en Donk - Helmond - Weert)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 03 aug 2005, 9:29

In de oorspronkelijke plannen zou de A2 inderdaad oostelijker hebben gelegen, langs St. Michielsgestel. In die plannen zou de bestaande weg zijn blijven liggen voor het lokale en regionale verkeer. Lang is de aanleg uitgesteld op grond van natuurwaarden, etc. Uiteindelijk heeft men gekozen om de N2 om te bouwen tot autosnelweg.

Op zich is dit uit verkeerskundig opzicht best wel jammer - had men de oorspronkelijke plannen uitgevoerd, dan had er nu ook geen capaciteitsuitbreiding op de A2 noodzakelijk geweest - het lokale en regionale verkeer had dan immers de oude N2 kunnen blijven gebruiken.

De A2 zou eindigen op de A58 bij Eindhoven. Het stuk Weert - Oss was inderdaad onderdeel van rw75.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 03 aug 2005, 13:12

René schreef:Uiteindelijk heeft men gekozen om de N2 om te bouwen tot autosnelweg. Op zich is dit uit verkeerskundig opzicht best wel jammer - had men de oorspronkelijke plannen uitgevoerd, dan had er nu ook geen capaciteitsuitbreiding op de A2 noodzakelijk geweest - het lokale en regionale verkeer had dan immers de oude N2 kunnen blijven gebruiken.
Die capaciteitsuitbreiding van de A2 was te ondervangen geweest als men tijdens de ombouw van de N2 tot autosnelweg de weg meteen als 2x3 had aangelegd.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 03 aug 2005, 19:22

Misschien wordt nu toch de N279 langs de Zuid-Willemsvaart omgebouwd naar 2x2 rijstroken. Eens kijken of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren, of de A2 misschien wel kan worden uitgebreid met de soepeler normen voor luchtkwaliteit.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 03 aug 2005, 19:29

Wat mij betreft is een alternerend 2+1 omgebouwde N279 ook voldoende.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » wo 03 aug 2005, 20:06

Wat mij betreft is een alternerend 2+1 omgebouwde N279 ook voldoende.
Dan ken je deze weg tijdens kantooruren niet.... Dan is de weg vol met vrachtwagens (van en naar Veghel), oftwel dan heeft 2+1 nog geen nut: Dan haal je een vrachtwagen in over die extra strook en bij de afloop van die strook moet je achter een vrachtwagen aansluiten, ik zou het gewoon bij 2+2 houden.

Er is echter wel een probleem....de N279 is bij Veghel niet te verbreden zonder een aantal (grote) fabrieken en huizen te slopen. Ook bij de Helmondse wijk Dierdonk moet het een en ander worden uitgegraven (bij de ongelijkvloerse afrit). Verder kun je gemakkelijk de hele weg verbreden naar 2+2 (afgezien van het feit dat het fietspad een stuk moet worden verlegd).
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » do 04 aug 2005, 23:48

nielske1990 schreef: [*Daar hebben ze nog iets op bedacht: Als er een ongeluk gebeurd leidt de politie het verkeer Eindhoven in, waarna met een druk op de knop alle verkeerslichten veel langer op groen blijven staan voor het 'A2-verkeer'.
Heb je het over de huidige 2 x 3 situatie of over de toekomstige 4x 2 situatie? Als het het laatste is, snap ik het niet, want je zou dan het verkeer over de andere rijbanen kunnen leiden. Dan heb je de groene golf niet nodig.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » vr 05 aug 2005, 2:53

Die autoweg zou zo kunnen aansluiten op de bocht in de A2 rondweg Den Bosch). Zoiets bijvoorbeeld:
de weg loopt met een boogje om Den Dungen heen en volgt zo lang mogelijk het kanaal. Het levert ook weer wat leuke infra op. geslaagd idee? Misschien dat die brug niet nodig is, maar als liefhebber heb ik hem toch maar ingetekent. :)

Ik heb ook rekening gehouden met de omlegging van de Zuid-Willemsvaart om Den Bosch en de uitbreiding van de snelweg naar 4x2 banen.

hier een plattegrondje. Jammer dat die kwaliteit zo belabbert is. Toen ik het maakte zag het er een stuk strakker uit. picturetrail :x

Afbeelding
Laatst gewijzigd door praatpaal op vr 05 aug 2005, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 05 aug 2005, 8:34

praatpaal schreef:Jammer dat die kwaliteit zo belabbert is. Toen ik het maakte zag het er een stuk strakker uit. picturetrail :x
Tip: sla het niet op als .jpg, maar als .png

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 05 aug 2005, 8:39

Een noordelijke afbuiging, met een mega-knooppunt Hintham, dat zou wel een mooi complex ontwerp worden ;)

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » vr 05 aug 2005, 10:50

Praatpaals ontwerp is inderdaad al een verbetering t.o.v. de huidige situatie. De N279 mag wat mij betreft sowieso wel eens uitgebreid worden. De aantal keren dat ik eroverheen reed, viel me de grote hoeveelheid (vracht)verkeer ook al op. Een 2x2 (snel)weg zou hier niet misstaan.

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » vr 05 aug 2005, 13:24

nielske1990 schreef: Langs de Zuid-Willemsvaart liggen trouwens de N279 (Den Bosch - Veghel- Beek en Donk) en de N266 (Beek en Donk - Helmond - Weert)
Het stuk tussen Beek en Donk en Helmond heeft geen nummer meer. Pas vanaf de zuidgrens van Helmond richting de A67 heet de weg N612. Het stuk tussen de A67 en de rondweg Weert heeft nog wel zijn "oude" nummer N266.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 26 sep 2005, 9:43

Even over de N2 Eindhoven-Den Bosch. Ik heb daar het volgende verhaaltje over gehoord:

Toentertijd (rond 1986?) was minister Maij-Weggen van V&W. Omdat zij in Eindhoven woonde, moest zij altijd over de N2 als ze naar Den Haag moest. Ze ergerde zich dood aan al die verkeerslichten en zodoende was het besluit tot ombouw één van haar eerste op dat departement.

Nu mag ze van mij wel naar Tilburg verhuizen als ze naar het Provinciehuis moet...;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 26 sep 2005, 9:52

Woont er niet een Haagse Hoge Pief in Overschie? Of in Schiedam/Vlaardingen? :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 26 sep 2005, 11:47

ViaHaaren schreef:Even over de N2 Eindhoven-Den Bosch. Ik heb daar het volgende verhaaltje over gehoord:

Toentertijd (rond 1986?) was minister Maij-Weggen van V&W. Omdat zij in Eindhoven woonde...
Sterker nog, ze woonde op een steenworp afstand van waar mijn ouders nu wonen. Ik ben er wel eens langsgefietst. Mooie vrijstaande bungalow, maar niet per sé indrukwekkend.
Overigens lijkt me dit verhaal wel enigszins aangewakkerd, maar goed, het kan natuurlijk nooit kwaad wanneer een politicus zélf de hinder ondervindt van een verouderd/ontbrekend stuk infra...;)

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » ma 26 sep 2005, 12:40

Als dat principe werkt, zou de spoortunnel bij Delft en de A4 Midden-Delfland er allang liggen.
Kortom, het lijkt me onzin dat het van 1 persoon kan afhangen (soms kan het wel, zoals met het afschieten van kilometerheffing door Van Aartsen).

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 26 sep 2005, 12:55

Ja, maar wacht even: het is inmiddels weer 'mogelijk'. Op termijn, dat wel... :roll:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 26 sep 2005, 22:00

ViaHaaren schreef:Even over de N2 Eindhoven-Den Bosch. Ik heb daar het volgende verhaaltje over gehoord:

Toentertijd (rond 1986?) was minister Maij-Weggen van V&W. Omdat zij in Eindhoven woonde, moest zij altijd over de N2 als ze naar Den Haag moest. Ze ergerde zich dood aan al die verkeerslichten en zodoende was het besluit tot ombouw één van haar eerste op dat departement.

Nu mag ze van mij wel naar Tilburg verhuizen als ze naar het Provinciehuis moet...;)
May-Weggen is pas in 1989 aangetreden in Lubbers III. Rond die tijd zijn ook de ombouwwerkzaamheden gestart. :)

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » ma 26 sep 2005, 22:20

Waldo schreef:
May-Weggen is pas in 1989 aangetreden in Lubbers III. Rond die tijd zijn ook de ombouwwerkzaamheden gestart.
Voor de volledigheid: VVD-minister Nelie Smit-Kroes besloot destijds tot de ombouw van de N2 tot autosnelweg. Aanvankelijk was de bedoeling om de weg meteen 2x3 uit te voeren, maar na Nelie's 'bekering' tot het OV draaide ze dat terug tot 2x2.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 27 sep 2005, 10:18

overdrive schreef:VVD-minister Nelie Smit-Kroes besloot destijds tot de ombouw van de N2 tot autosnelweg. Aanvankelijk was de bedoeling om de weg meteen 2x3 uit te voeren, maar na Nelie's 'bekering' tot het OV draaide ze dat terug tot 2x2.
:roll: Niet echt slim.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 27 sep 2005, 16:52

overdrive schreef:Waldo schreef:
May-Weggen is pas in 1989 aangetreden in Lubbers III. Rond die tijd zijn ook de ombouwwerkzaamheden gestart.
Voor de volledigheid: VVD-minister Nelie Smit-Kroes besloot destijds tot de ombouw van de N2 tot autosnelweg. Aanvankelijk was de bedoeling om de weg meteen 2x3 uit te voeren, maar na Nelie's 'bekering' tot het OV draaide ze dat terug tot 2x2.
Had een hoop gescheeld voor nu...

Plaats reactie