[A002] Trajectcontrole op A2 gesloopt

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

[A002] Trajectcontrole op A2 gesloopt

Bericht door Frits » wo 09 mar 2005, 15:06

AMSTERDAM - In de nacht van dinsdag op woensdag is op de A2 tussen Utrecht en Breukelen een trajectcontrole gesloopt. De regelkasten, die naast de portalen staan waarop de camera's zijn gemonteerd, zijn verbrand. Dit meldt Flitsservice.nl.

De site heeft enkele foto's geplaatst van de vernieling. De KLPD kan nog geen commentaar leveren.
Bron: http://www.nu.nl

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » wo 09 mar 2005, 15:10

hey... jij was blijkbaar net iets eerder klaar met het intikken van je bericht :wink:

Uit mijn iets latere post, die ik ondertussen verwijderd heb:
foto's


Ik kan me voorstellen dat sommige mensen enorm agressief worden van deze dingen. Maar om het op zo een manier te uiten?? Ik weet niet precies wat ik hier van moet denken hoor. Die apparaten zijn vast niet gratis. Waar gaat het heen tegenwoordig met al die vandalen :roll: :x

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 09 mar 2005, 15:19

Dit vernielde spul is peperduur. Hier wordt zeker een zaak van gemaakt: sporenonderzoek en zo. Zeker weten. Degene die dit op hun geweten hebben, kunnen zware straffen tegemoet zien, inclusief verhaal van de schade. Dat kan makkelijk in de tienduizenden euros lopen. :evil:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 09 mar 2005, 15:43

En daarnaast is het een sigaar uit eigen doos. Want de belastingbetaler (inclusief de dader) draait ervoor op.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 09 mar 2005, 15:43

Palance schreef:En daarnaast is het een sigaar uit eigen doos. Want de belastingbetaler (inclusief de dader) draait ervoor op.
Gedeeld door 16.000.000, dus dat valt wel mee... Helaas.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 09 mar 2005, 16:47

De aanleg en het onderhoud wordt door de belastingbetaler betaald. Klopt. Maar de veroorzaakte schade herstellen (zoals ik zei loopt dat makkelijk in de tienduizenden euros) wordt op de dader verhaald. Die mag de rekening betalen, dus niet de belastingbetaler. Te denken valt aan beslaglegging op salaris of uitkering van de dader(s). En dat gebeurt in dit soort zaken vaker dan je denkt.

caresse
woonerf
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 21:08
Locatie: Drunen

Bericht door caresse » wo 09 mar 2005, 16:48

in de hens met die rotzooi

EDIT: uiteraard heb ik niks met de brand te maken hè :twisted: 8)
Laatst gewijzigd door caresse op wo 09 mar 2005, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 09 mar 2005, 16:58

Gedeeld door 16.000.000, dus dat valt wel mee... Helaas.
Ze zullen t vast niet erg vinden als jij wat meer betaald :lol: :wink:

Maar het nut in het oogpunt van verkeersveiligheid van die dingen vind ik nogal discutabel. Als ze nou eens bij een school stonden (flitspalen) maar er steekt heus geen kind van 5 de snelweg over.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 09 mar 2005, 17:05

caresse schreef:in de hens met die rotzooi
Ben jij het soms geweest? :D Da's vernieling van staatseigendom. En het OM heeft wat dat betreft absoluut GEEN gevoel voor humor, kan ik je vertellen... :wink:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 09 mar 2005, 17:09

Chrizz schreef:Maar het nut in het oogpunt van verkeersveiligheid van die dingen vind ik nogal discutabel. Als ze nou eens bij een school stonden (flitspalen) maar er steekt heus geen kind van 5 de snelweg over.
Nee, die kans is verwaarloosbaar klein. :D Maar het helpt wel degelijk, dat laten de cijfers ook zien. Er is daar juist trajectcontrole ingesteld omdat men er consequent te snel reed, waardoor er meer ongevallen gebeurden en de kans op ongevallen ook hoger lag dan gemiddeld. Door de trajectcontrole is de snelheid van het verkeer omlaag gegaan. Dit bevordert de doorstroming EN de verkeersveiligheid.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 09 mar 2005, 17:11

Ik las op het forum van Fok! dat de A2 daar een van de veiligste snelwegen was. En ja, iedereen rijdt misschien te hard, maar als iedereen 10km te hard rijdt heb je een goede doorstroming, ookal is het te hard. Gelukkig zijn die dingen er nog niet in de noordelijke rustige provincies (o, hopen dat niemand van de klpd meeleest...)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 09 mar 2005, 17:17

Chrizz schreef:Gelukkig zijn die dingen er nog niet in de noordelijke rustige provincies
Toch wel: bij Veenhuizen op een provinciale weg is ook trajectcontrole. :D
Chrizz schreef:(o, hopen dat niemand van de klpd meeleest...)
Die leest ook mee. Ben inmiddels ex-KLPD, maar toch... :P

caresse
woonerf
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 21:08
Locatie: Drunen

Bericht door caresse » wo 09 mar 2005, 17:26

nouja om een voorbeeldje te geven:

Tussen drunen en waalwijk wordt de A59 400 meter lang autoweg en is er een versmalling bij de brug over het drongels kanaal. hier geld een maximum snelhijd van 70 km/u.

ongeveer 5% van de mensen houdt zich hieraan. alles rijd vlot 90/110 door. soms gebeurd het dat er een leswagen tussen zit die wel 70 rijdt. Dit levert altijd gevaarlijke situaties op. vrachtwagens die weigeren af te remmen en naar links schieten etc. Dit levert gevaarlijke situaties op. vooral als iemand snachts met 130 lekker doorrijdt en plots iemand voor hem 70 begint te rijden. een snelhijd van 90 zou meer rechtvaardig zijn.

Ook hier wordt regelmatig gecontroleerd. (bewijs ervan viel paar maanden teurg nog in de brievenbus in de vorm van een brief van het CJIB).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 09 mar 2005, 19:32

Hajo schreef:De aanleg en het onderhoud wordt door de belastingbetaler betaald. Klopt. Maar de veroorzaakte schade herstellen (zoals ik zei loopt dat makkelijk in de tienduizenden euros) wordt op de dader verhaald. Die mag de rekening betalen, dus niet de belastingbetaler. Te denken valt aan beslaglegging op salaris of uitkering van de dader(s). En dat gebeurt in dit soort zaken vaker dan je denkt.
Dan moet die dader nog wel gepakt worden. En ach, de dader kan dan wellicht nog wat kosten aftrekken... :(
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 09 mar 2005, 19:33

Volgens flitsservice.nl is 3% van de ongevallen gevolg van te hoge snelheid. 6% van de boetes zijn voor 20km/h en hoger.... Trek uw conclusies. Andere kant, als dit geld tegoed komt aan infrastructuur zou ik nog wel eens een overtreding willen maken ;-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 09 mar 2005, 19:38

ongeveer 5% van de mensen houdt zich hieraan. alles rijd vlot 90/110 door. soms gebeurd het dat er een leswagen tussen zit die wel 70 rijdt. Dit levert altijd gevaarlijke situaties op. vrachtwagens die weigeren af te remmen en naar links schieten etc. Dit levert gevaarlijke situaties op. vooral als iemand snachts met 130 lekker doorrijdt en plots iemand voor hem 70 begint te rijden. een snelhijd van 90 zou meer rechtvaardig zijn.
Op het oude forum heb ik al eens gepost dat ik vind dat de linkerbaan moet verdwijnen. De brug bij dongen kan dan 2x1 worden, met een brede middenberm en een smalle vluchtstrook worden. Dan zal veel duidelijker zijn dat de snelweg ophoudt. Een reflecterend bord met 'einde snelweg - begin N 59' kan dat ook zijn.
Als het capaciteitsproblemen genereert dan wordt het tijd om de brug te vervangen door een breder exemplaar. Maar hier zal vàst geen geld voor zijn. Of controleren ze daarom zo streng op dat stukje weg?

Overigens 10 jaar geleden ooit eens betreffend wegvak bereden. Toen was het een van de weinige vierstrookswegen zonder middenbermbeveiliging te zijn. Tegenwoordig schijnt er een barrier te zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 09 mar 2005, 19:47

caresse schreef:nouja om een voorbeeldje te geven:

Tussen drunen en waalwijk wordt de A59 400 meter lang autoweg en is er een versmalling bij de brug over het drongels kanaal. hier geld een maximum snelhijd van 70 km/u.

ongeveer 5% van de mensen houdt zich hieraan. alles rijd vlot 90/110 door. soms gebeurd het dat er een leswagen tussen zit die wel 70 rijdt. Dit levert altijd gevaarlijke situaties op. vrachtwagens die weigeren af te remmen en naar links schieten etc. Dit levert gevaarlijke situaties op. vooral als iemand snachts met 130 lekker doorrijdt en plots iemand voor hem 70 begint te rijden. een snelhijd van 90 zou meer rechtvaardig zijn.

Ook hier wordt regelmatig gecontroleerd. (bewijs ervan viel paar maanden teurg nog in de brievenbus in de vorm van een brief van het CJIB).
Ja, die brug lijdt zwaar onder betonrot en wordt onderstut. Die 70 staat daar niet voor niets, caresse...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 09 mar 2005, 19:49

Chrizz schreef:Volgens flitsservice.nl is 3% van de ongevallen gevolg van te hoge snelheid. 6% van de boetes zijn voor 20km/h en hoger.... Trek uw conclusies. Andere kant, als dit geld tegoed komt aan infrastructuur zou ik nog wel eens een overtreding willen maken ;-)
Te hard rijden is ook een reden voor het gevoel van onveiligheid in het verkeer. Denk aan bv. bumperklevers omdat jij nou net keurig 80 wil rijden, en je achterligger 90. En zich daarna zigzaggend tussen het verkeer door loodst. Naar mijn mening ligt dat lage ongevallencijfer niet aan het feit dat hard rijden niet gevaarlijk is, maar aan het feit dat veel wel netjes rijdende weggebruikers veelal goed kunnen reageren op snelheidsduivels. En dat het daarom vaak nog niet goed gaat. Die keren vind je niet terug in de statistieken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 09 mar 2005, 19:50

Niet in de statistieken van flitsservice.nl natuurlijk... Die proberen alles wat met het overtreden van snelheid te maken heeft goed te praten... Maartoch... t zegt wel iets...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 09 mar 2005, 20:01

die brug lijdt zwaar onder betonrot en wordt onderstut.
Wat een prutswerk. We leven hier toch niet in een derde wereld land? Waarom worden in Amsterdam de meest achterlijke bruggetjes vervangen terwijl ze nog helemaal niet aan hun maximale levensduur heen zijn; en laten ze de A 59 brug bijkans instorten?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 09 mar 2005, 20:02

Tsjah.... Randstad krijgt altijd voorrang volgens mij... tenminste dat idee krijg je wel... Maar aan echt structurele oplossingen wordt ellenlang doorgezeurd... Gewoon vervangen die brug en geen 70!!!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 09 mar 2005, 20:05

Amsterdam krijgt veel grote-steden-geld voor saneringen. Plus heeft veel inkomsten aan parkeren.

De bruggen en viaducten op de A59 hadden nog jaren mee moeten kunnen, ware het niet dat zich hier door de bouwwijze thans betonrot voordoet. Dan moet je tijdelijk maatregelen treffen voor je gelden vrij kunt maken - het Rijk heeft best wel geld maar ook niet oneindig.

Overigens is er deze maand een start gemaakt met de feitelijke vervanging van een van die slechte kunstwerken op de A59.

caresse
woonerf
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 21:08
Locatie: Drunen

Bericht door caresse » wo 09 mar 2005, 21:26

Overigens is er deze maand een start gemaakt met de feitelijke vervanging van een van die slechte kunstwerken op de A59.
Het viaduct is inmiddels al enkele dagen helemaal weg. 8)

Nu nog zo snel mogelijk dat andere viaduct over het drongels kanaal.

C5_HDi
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 13:07
Locatie: Breda

Bericht door C5_HDi » wo 09 mar 2005, 22:57

Hajo schreef:
Chrizz schreef:Maar het nut in het oogpunt van verkeersveiligheid van die dingen vind ik nogal discutabel. Als ze nou eens bij een school stonden (flitspalen) maar er steekt heus geen kind van 5 de snelweg over.
Nee, die kans is verwaarloosbaar klein. :D Maar het helpt wel degelijk, dat laten de cijfers ook zien. Er is daar juist trajectcontrole ingesteld omdat men er consequent te snel reed, waardoor er meer ongevallen gebeurden en de kans op ongevallen ook hoger lag dan gemiddeld. Door de trajectcontrole is de snelheid van het verkeer omlaag gegaan. Dit bevordert de doorstroming EN de verkeersveiligheid.
Als je de officiële ongevallencijfers erbij haalt, zul je zien dat in slechts 5% van de gevallen snelheid de (hoofd)oorzaak is. Andere oorzaken, zoals roekeloos rijden, met drank of drugs op achter het stuur, te weinig afstand houden etc. dragen veel meer bij. Daar doet zo'n tracjectcontrole niets aan. Het zijn cosmetische maatregelen, die vooral bijdragen om Zalm's gaten in 's rijks begroting te dichten. Er zijn gevaarlijker plekken in Nederland dan die waar de trajectcontroles zijn geplaatst. Overigens is de A2 daar wel de drukste plaats ... met dus kans op een mooie score :evil:

C5_HDi
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 13:07
Locatie: Breda

Bericht door C5_HDi » wo 09 mar 2005, 22:59

Chrizz schreef:Volgens flitsservice.nl is 3% van de ongevallen gevolg van te hoge snelheid. 6% van de boetes zijn voor 20km/h en hoger.... Trek uw conclusies. Andere kant, als dit geld tegoed komt aan infrastructuur zou ik nog wel eens een overtreding willen maken ;-)
Daarom noemen sommigen boetes onder de 20 km/h op dit soort wegen snelheidsbelasting, ofwel: geef gas voor de schatkist!

C5_HDi
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 13:07
Locatie: Breda

Bericht door C5_HDi » wo 09 mar 2005, 23:04

Palance schreef:
Chrizz schreef:Volgens flitsservice.nl is 3% van de ongevallen gevolg van te hoge snelheid. 6% van de boetes zijn voor 20km/h en hoger.... Trek uw conclusies. Andere kant, als dit geld tegoed komt aan infrastructuur zou ik nog wel eens een overtreding willen maken ;-)
Te hard rijden is ook een reden voor het gevoel van onveiligheid in het verkeer. Denk aan bv. bumperklevers omdat jij nou net keurig 80 wil rijden, en je achterligger 90. En zich daarna zigzaggend tussen het verkeer door loodst. Naar mijn mening ligt dat lage ongevallencijfer niet aan het feit dat hard rijden niet gevaarlijk is, maar aan het feit dat veel wel netjes rijdende weggebruikers veelal goed kunnen reageren op snelheidsduivels. En dat het daarom vaak nog niet goed gaat. Die keren vind je niet terug in de statistieken.
Een probleem van al dit soort statistieken is dat een ongeluk zelden één oorzaak kent. Vaak spelen er meerdere oorzaken een rol. Snelheid speelt echter wel altijd een rol waar het gaat om de omvang van de schade en het toegebrachte letsel. Alleen al daarom zou je je in het redelijke aan de maximumsnelheden moeten houden. Of dit echter van staatswege ook op een rigide ("zero tolerance") manier moet worden afgedwongen is dan nog een andere kwestie.

Plaats reactie