[A002] Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Giuseppe » di 16 mar 2010, 12:28

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat het zelfbewustzijn van de randgebieden hoger wordt. Amsterdam is ook maar een omhooggevallen dorp en het leven is er echt niet beter dan in pakweg Groningen, Enschede of Eindhoven. Een beurs als de TEFAF bewijst ook dat andere regio's net zo goed zeer hoogstaande dingen kunnen realiseren.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door jeroent » wo 17 mar 2010, 1:17

Amsterdam is ook maar een omhooggevallen dorp en het leven is er echt niet beter dan in pakweg Groningen, Enschede of Eindhoven.
En dat laatste is dus gewoon niet waar. Een stad als Amsterdam heeft op gebieden als cultureel aanbod, uitgaan, evenementen echt meer te bieden dan de door jou genoemde steden. Weer het Philips-voorbeeld: de meeste buitenlandse werknemers kennen Eindhoven omdat ze er voor vergaderingen, workshops etc. wel eens geweest zijn. Bij het merendeel staat Eindhoven algemeen bekend als stad waar niets te beleven is, je na 18:00 door uitgestorven straten loopt en bijv. kwaliteit van eten allerbelabberdst is. Vergeleken bij de steden waar zij vandaan komen (Hamburg, Moskou, Milaan, Madrid) klopt dat ook gewoon.
Het gemiddelde stadje in Nederland is gewoon niet te vergelijken met Berlijn, Parijs of Londen. Nou is Amsterdam dat misschien ook niet qua grootte, maar wel als stad waar je je niet hoeft te vervelen. Maastricht is misschien wel spannender dan Eindhoven, maar heeft buiten Europa bij lange na niet de bekendheid van Amsterdam. Je kunt dat wel proberen te ontkennen, maar de praktijk wijst uit dat (hoofd)kantoren verplaatst worden. En achter zoiets zit altijd een business case, want een verhuizing kost veel geld. Als dat niet opweegt tegen de verwachte opbrengst dan gaat het gewoon niet door.
Resultaat-> werkgelegenheid verdwijnt onvermijdelijk.

Ik denk dat Limburg nog blij mag zijn met de hoeveelheid werkgelegenheid die er nog is. Er zijn genoeg perifere gebieden in Europa waar buiten landbouw en misschien toerisme helemaal niks aan werk te vinden is. Denk eens aan de Ardennen of de Eifel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Pino » wo 17 mar 2010, 9:25

Maastricht heeft voor zichzelf een betere positie weten op te bouwen dan plaatsen als Eindhoven, Groningen en vele andere. Heeft het te danken aan een internationaal gezien gunstige lokatie (tussen Duitsland, België en Frankrijk) en ongetwijfeld ook door het bourgondische dat Maastricht onderscheidt van zo ongeveer heel Nederland. En met een beurs als de TEFAF bewijst Maastricht dat ook een perifere plaats een markt kan bieden. Als je kijkt naar internationale beurzen denk ik dat Maastricht met het MECC een goede derde of vierde heeft na Jaarbeurs, RAI en mogelijk Ahoy' (vermoed dat MECC en Ahoy' min of meer gelijk lopen). Op de puur Nederlandse markt mist Maastricht eerder de slag vanwege pure afstand.

Het betekent alleen niet dat Maastricht daardoor een prima vestigingsplaats is voor alle soorten bedrijven. Accepteer dat Amsterdam een voordeel heeft ten opzichte van Maastricht, op zijn minst voor een groot aantal bedrijven. En dat ondanks het feit dat de kwaliteit van bijvoorbeeld het eten er allerbelabberdst is.

exastris
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: do 11 jun 2009, 22:01

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door exastris » do 18 mar 2010, 19:29

Ik vind het nogal kort door de bocht om te zeggen dat een stad als Eindhoven minder aantrekkelijk is voor bedrijven omdat het een minder aantrekkelijke stad zou zijn om te verblijven. De regio Eindhoven heeft als "Brainport" (wat je ook vindt van die naam) niet voor niets de status van derde belangrijkste economische regio van Nederland verdiend, juist omdat zich hier veel (technologische) bedrijven vestigen (mede interressant vanwege de aanwezigheid van de TU). Wellicht in mindere mate dan Maastricht heeft Eindhoven óók een gunstige grenspositie, m.n. tegenover België maar vlak ook de afstand naar Duitsland niet uit. Ik ben zelf werkzaam bij een Eindhovens bedrijf waar dagelijks vaste werknemers uit Wallonië, Vlaanderen en Duitsland, maar ook uit Utrecht, Breda en Amsterdam zonder problemen naartoe gereisd komen om te werken. Vanuit landen als Spanje, Italië en Polen werknemers die zich hier gevestigd hebben. En dit is echt niet het enige bedrijf. Het komt echt niet allemaal alleen door dat eeuwige Philips. (Het is ook een algemene misvatting dat Eindhoven alleen door Philips überhaupt een stad geworden is.)

Ik ben de laatste die ontkent dat Eindhoven lang niet zo'n bruisende stad is als Amsterdam of Maastricht (maar aan de kwaliteit van eten heb ik nog weinig gemerkt, en ik eet vaak over de grens), maar dat maakt m.i. voor bedrijven dus lang niet zoveel uit. Getuige ook het aantal reizigers dat elke dag naar Eindhoven reist. De vier intercitys per uur naar Schiphol zijn er niet voor niks. Station Eindhoven is qua reizigers het zesde station van Nederland, Eindhoven Airport het tweede vliegveld. Voor beide geldt dat een groot deel zakelijk vervoer is.

Nee, Eindhoven is geen Berlijn of Parijs (gelukkig niet). Maar dat is Amsterdam ook echt niet, ook al willen ze graag meedoen met de grote jongens. Amsterdam heeft vast een betere reputatie dan Eindhoven, ook voor bedrijven, maar dat wil nog niet zeggen dat de regio Eindhoven helemáál niks te bieden heeft voor bedrijven. Dat ook vanuit Eindhoven bedrijven verkassen naar Eindhoven is m.i. vooral een kwestie van prestige (A'dam ligt bijvoorbeeld ook in de VS goed in de markt), niet omdat de regio Eindhoven nou zo slecht is. Het zijn volgens mij ook met name de multinationals die in hoofdsteden willen zitten. Voor de gewone man is er in het grensgebied ook genoeg te vinden.

Op niet-zakelijk vlak is hier ook écht wel genoeg te beleven; het imago is al lang niet meer (helemaal) naargelang de waarheid. Maar dat blijft ook wel een kwestie van smaak, dus ik zal er niet over uitwijden :)

Het ging over de snelweg, en gelet op de groei die deze regio nog steeds doormaakt, vind ik een verbetering van de snelwegen ten zuiden (en ten oosten) van Eindhoven wel degelijk een goede zaak. Niet alleen het verbreden van de A2, maar ook het opwaarderen van de N69 maakt hier deel van uit. Door de grote hoeveelheid woon-werkverkeer staat het OWN tussen de aansluiting Waalre en de Belgische grens nog dagelijks vast.

Al met al zijn er genoeg aanwijzingen dat de regio Eindhoven aantrekkelijk genoeg is voor bedrijven om zich te vestigen, en voor werknemers om vanuit grotere afstanden naartoe te reizen, wat een goed wegennet onontbeerlijk maakt. Of het dan 2x3 of 2x4 moet zijn laat ik graag aan de experts over.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Vinny » vr 19 mar 2010, 9:25

frame schreef:Laten we maar simpelweg vaststellen dat Nederland een klein landje is en dat je binnen enkele uren van de ene kant naar de andere kant bent gereisd/gereden. Alhoewel - en daar gaat het in dit forum toch over - met al die files en uitbreiding van wegennet waarmee we in de meeste gevallen alleen maar achter de feiten aanlopen..... :roll:
Dat is dus een interessant fenomeen. Groningen ligt verder van Amsterdam dan Amsterdam van Groningen om maar eens een staande Groningse uitdrukking te gebruiken. En dat klopt ook: Mensen uit Groningen en Maastricht zijn veel eerder bereid om om 09:00 in Amsterdam af te spreken dan andersom. En dan te bedenken dat alle files in richting Randstad lopen; andersom kun je vaak grotendeels met 120 km/h de provincie in rijden. Netto klopt dit dus niet. En daar zit dus ook het probleem: Imaginaire hobbels.

Als je in Eindhoven, Groningen of Maastricht woont en werkt kun je ook gebruik maken van de voorzieningen van Amsterdam. Zo ver zijn die steden ook niet van elkaar gelegen. En je hebt dus veel minder last van files, dan wanneer je in Purmerend, Alkmaar of Almere gaat wonen. De enige uitzondering is in Amsterdam zélf wonen: dan heb je geen last van files; kun je redelijk goedkoop parkeren (ik heb net even bij het stadsdeel geïnformeerd) en profiteer je maximaal van de voorzieningen die de stad biedt. :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door harry » vr 19 mar 2010, 11:05

^^ Dus alle mensen in Eindhoven, Groningen en Maastricht kunnen maar beter in Amsterdam komen wonen. Hm... :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Vinny » vr 19 mar 2010, 12:44

:dontknow:
Volgens mij lezen we elkaars posts voor de zoveelste keer weer eens verkeerd. Maar goed wat ik bedoel te zeggen is juist dat mensen zonder in Amsterdam te wonen ook gebruik kunnen maken van de voorzieningen van de hoofdstad. Tenslotte staan er bijna geen files richting de stad op vrijdagavond, en staan ze er wel op maandagochtend. Kortom, als je niet van files houdt dan kun je het beste of in Amsterdam werken en daar ook wonen; of helemaal niet in Amsterdam wonen en werken, maar er wel in het weekend naar toe gaan om te profiteren van de grootstedelijke voorzieningen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door harry » vr 19 mar 2010, 15:15

Vinny schreef:Volgens mij lezen we elkaars posts voor de zoveelste keer weer eens verkeerd.
Las jij mijn post ook verkeerd dan? :)

Ik heb moeite om niet een licht arrogante Amsterdammer-ondertoon te lezen. Dat komt waarschijnlijk deels door het taalgebruik ("de provincie" - Amsterdam ligt toch echt zelf ook in een provincie; "de hoofdstad" - het is toevallig een heel klein beetje groter dan stad nummer 2 en de regering zit in stad nummer 3, verder is de term "hoofdstad" een leeg bedrip) en de aanname dat heel Nederland gebruik zou willen maken van de "grootstedelijke voorzieningen die de stad biedt".

En als je dan schijft:
Vinny schreef:De enige uitzondering is in Amsterdam zélf wonen
dan is mijn conclusie gauw getrokken.
:)

Ik kom trouwens zelf maar een paar keer per jaar in het eigenlijke Amsterdam. De enige Amsterdamse "voorzieningen" waar ik vaker gebruik van maak zijn de A4, A10 en A1 om langs de stad te kunnen rijden. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Willem » vr 19 mar 2010, 16:11

Vinny schreef: De enige uitzondering is in Amsterdam zélf wonen: dan heb je geen last van files.
De woningprijzen zijn daar zo hoog dat het niet voor iedereen weggelegd is om in de stad te wonen. Niet iedereen heeft daarnaast zin om € 250.000 te betalen voor een 2-kamerwoning in een nauwe straat in een gebied met weinig groen.
Dan is het wel heel aantrekkelijk om in Winterswijk, Valkenburg a.d. Geul of Emmen te gaan wonen. De woonlasten daar zijn zoveel lager dat je, zelfs als je dan elke dag naar Amsterdam heen en weer rijdt om te werken, nog steeds geld overhoudt.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door jeroent » za 20 mar 2010, 19:56

^^ maar geen tijd meer om er van te genieten :-)

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Giuseppe » za 20 mar 2010, 20:37

Het wordt wel heel erg off topic. Maar dat is dan een goede reden om te zorgen voor brede snelwegen en 200km/u spoorlijnen richting alle delen van Nederland.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Vinny » zo 21 mar 2010, 10:45

De woningprijzen zijn daar zo hoog
Dat komt omdat er in Amsterdam een (a)sociaal woonbeleid gevoerd wordt. In de sociale sector zijn de prijzen erg schappelijk. Aangezien slechts 30% van de woningvoorraad op de vrije markt verhandeld wordt zie je daar een prijs-opdrijvend effect.
Ik heb moeite om niet een licht arrogante Amsterdammer-ondertoon te lezen.
Ja dat valt me ook wel eens op, en hoewel ik vrijwel nooit de neiging kan bedwingen om hier op in te gaan, bedoelde ik mijn verhaal dit keer echt serieus. Namelijk: In Zuid-Limburg en Groningen en dergelijke streken heb je weinig files en zou je ook gewoon werk moeten hebben zodat ze niet elke dag in de file hoeven te staan; terwijl op vrijdagavond en/of het weekend ze best naar Amsterdam, Utrecht, Den Haag of een ander willekeurige grote stad in West of Centraal Nederland (en dan is het toch sneller om voor het gemak maar even Amsterdam in te typen) kunnen gaan en daar van de sociaal-culturele voorzieningen te profiteren. Dan sta je namelijk NIET in de file, en op zondag is het parkeren nog in veel stadsdelen gratis. Maar als je dus niet in de file wilt staan en toch in de regio van een grote stad (Amsterdam bijvoorbeeld) wilt wonen kun je het beste in de stad zelf terecht. Immers, dan forens je tegen de spitsrichting in, en kun je fluitend met 120 km/h langs de mensen die stilstaan de andere kant op rijden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door harry » ma 22 mar 2010, 11:30

Vinny schreef:een willekeurige grote stad in West of Centraal Nederland .. de sociaal-culturele voorzieningen te profiteren.
Je punt over files is me duidelijk, maar welke sociaal-culturele voorzieningen hebben de grote steden in West of Centraal Nederland (ik heb nooit de neiging om voor het gemak Amsterdam in te typen :) ) die je in de grote steden elders in het land niet vindt?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Kaaiman » ma 22 mar 2010, 11:40

Een echte ringautosnelweg, 5 verkeerstunnels, een Zuidas, een N/Z-lijn en Wallen onder je ogen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Pino » ma 22 mar 2010, 12:19

harry schreef:
Vinny schreef:een willekeurige grote stad in West of Centraal Nederland .. de sociaal-culturele voorzieningen te profiteren.
Je punt over files is me duidelijk, maar welke sociaal-culturele voorzieningen hebben de grote steden in West of Centraal Nederland (ik heb nooit de neiging om voor het gemak Amsterdam in te typen :) ) die je in de grote steden elders in het land niet vindt?
Zelfs binnen West en Centraal Nederland merk je de aantrekkingskracht van Amsterdam. Of het nu gaat om winkelen, uitgaan, concerten of weet ik veel wat, de stroom naar Amsterdam toe is vele malen groter dan de stroom Amsterdam uit. Vraag me niet waarom het zo is, er zijn ook vele mensen die Amsterdam als de pest vermijden (René bijvoorbeeld), maar je kunt die aantrekkingskracht niet ontkennen. En kunt maar beter ook je (infra-)beleid aanpassen op die aantrekkingskracht in plaats van in de ontkenningsfase blijven zitten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Vinny » ma 22 mar 2010, 13:46

die je in de grote steden elders in het land niet vindt?
Rondje Centraal, Dam, Kalverstraat lopen en aan de mensen vragen wat ze er te zoeken hebben? De meeste mensen die je tegenkomt zijn namelijk mensen 'van buiten'; dus op wie Amsterdam een raadselachtige aantrekkingskracht vertoont. En overigens een andere reden om Amsterdam te gebruiken als voorbeeld is omdat ik daar het meest vanaf weet. Utrecht is natuurlijk ook een mooie stad (al is het oude centrum een postzegel) maar ik weet niet eens hoeveel een uurtje parkeren daar kost... :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door harry » ma 22 mar 2010, 17:08

Vinny schreef:De meeste mensen die je tegenkomt zijn namelijk mensen 'van buiten'; dus op wie Amsterdam een raadselachtige aantrekkingskracht vertoont.
Tja, als het ook voor jou raadselachtig is, houdt het natuurlijk op...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Vinny » ma 22 mar 2010, 17:10

Ik vind de historische binnenstad van Amsterdam ook gewoon mooi. Maar goed ik kan zelf niet zo goed tegen modernistische rotzooi in binnensteden. Ik zal dus nooit een Rotterdam liefhebber worden ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door nederland24 » ma 12 apr 2010, 22:17

Volgens mij zijn wij wel heel erg afgegleden van het onderwerp. Volgens mij ging het meer over de verbreding tussen Weert en Eindhoven, maar goed.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Giuseppe » ma 12 apr 2010, 23:49

In de studie (Verkeersstudie Midden-Limburg) die in het topic over de N280 voorbij is gekomen http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 5&start=90 komt naar voren dat voor Maasbracht - Weert ook wel 2x3 nodig is op de langere termijn

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door nederland24 » di 13 apr 2010, 22:10

Het beste lijkt mij, dat de A2 tussen Eindhoven en Weert 2x3 wordt. Samen met een autoweg tussen Roermond en Weert en heb je mooie verbindingswegen tussen Venlo, Eindhoven, Roermond en Weert. Tussen Weert en knp. Het Vonderen lijkt mij 2x2 wel voldoende, omdat op die weg dan voornamelijk verkeer vanuit Weert rijdt en een paar omliggende dorpjes. Dan kun je tussen knp. Het Vonderen en Maastricht wel weer 2x3 maken, omdat daar twee snelwegen bij elkaar komen uit een regio, waar toch vrij veel mensen wonen. Na Maastricht is 2x2 wel weer voldoende. Daar rijdt volgens mij zo weinig verkeer over heen, dat het niet echt nodig is.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Davy » di 13 apr 2010, 22:20

dit is hier nu wel een erg mooi gesteld voorbeeld hoe vooral de Randstad in Nederland eigenlijk erg veel naar zich toetrekt en dan de rest van Nederland als het ware "leegzuigt"... met als dreigend gevolg dat die regios dan nog meer "vergeten uithoeken" gaan worden. een trend die ook in Zeeuws-Vlaanderen merkbaar is...
In Vlaanderen zie je dit ook wel met de Vlaamse Ruit, doch niet zo extreem.

Dexy
verkeersader
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 18:23
Locatie: Duivendrecht

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Dexy » di 13 apr 2010, 22:26

nederland24 schreef:Het beste lijkt mij, dat de A2 tussen Eindhoven en Weert 2x3 wordt. Samen met een autoweg tussen Roermond en Weert en heb je mooie verbindingswegen tussen Venlo, Eindhoven, Roermond en Weert. Tussen Weert en knp. Het Vonderen lijkt mij 2x2 wel voldoende, omdat op die weg dan voornamelijk verkeer vanuit Weert rijdt en een paar omliggende dorpjes. Dan kun je tussen knp. Het Vonderen en Maastricht wel weer 2x3 maken, omdat daar twee snelwegen bij elkaar komen uit een regio, waar toch vrij veel mensen wonen. Na Maastricht is 2x2 wel weer voldoende. Daar rijdt volgens mij zo weinig verkeer over heen, dat het niet echt nodig is.
Zo zou ik het ook het liefste zien. Gezien de bevolkingskrimp in Limburg die nog steeds plaatsvindt, is 2x2 op Kelpen-Het Vonderen ruim voldoende.

Jip
dorpsstraat
Berichten: 181
Lid geworden op: di 29 dec 2009, 2:28

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Jip » do 15 apr 2010, 0:57

daviedoff schreef:dit is hier nu wel een erg mooi gesteld voorbeeld hoe vooral de Randstad in Nederland eigenlijk erg veel naar zich toetrekt en dan de rest van Nederland als het ware "leegzuigt"...
Niet dat ik zelf in de randstad woon hoor. Maar in de randstad zijn volgensmij meer structurele files dan in limburg ;) Dus je kunt je afvragen of het echt leegzuigen is.
Limburg mag blij zijn met de A73 én de tunnel onder Maastricht denk ik :D
Ja, ook ik zou graag overal voldoende asfalt zien.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door jeroent » vr 16 apr 2010, 22:53

Wat een onzin is dat.. vandaag weer 12 km tussen Grathem en Roosteren, 5 km voor Maastricht uit 2 richtingen en dat is ook nog eens allemaal structureel. Hoogste tijd dat er iets gebeurt op Het Vonderen-Kerensheide.
Structurele dagelijkse files in Limburg:
Ochtend: A2 zuidelijke richting en A79 voor Maastricht
Avond: A2 zuidelijke richting en noordelijke richting voor Maastricht, A2 zuidelijke richting bij Echt, A73 bij het Vonderen, A2 bij Kerensheide.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Seat Ibiza » za 17 apr 2010, 11:02

jeroent schreef:A2 bij Kerensheide.
Om volledig te zijn: structurele file op de A76 tussen Kerensheide en Geleen, die vaak terugslaat tot op de lus van Kerensheide en de parallelbaan van de A2 en een enkele keer zelfs tot de hoofdrijbaan. Maar het goede nieuws is dat de fly-over er gaat komen!

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door jeroent » zo 14 nov 2010, 14:39

Op de A2 tussen Kelpen en de brug bij Wessem wordt middels 'variabel onderhoud' (fantastische naam) ZOAB aangebracht. 's Avonds en in de weekends worden er telkens nieuwe stukken aangepakt.
Zo werd er dit weekend ook een heel stuk afgezet in de richting Maastricht. Echter, vermoedelijk door het slechte weer, konden de werkzaamheden niet doorgaan. Maar waarom kan er dan in vredesnaam niet iemand even die pionnetjes komen oppikken die er vrijdags zijn neergezet?!

Situatie gisterenmiddag: twee rijstroken afgesloten over ongeveer 10 km, alle verkeer over de vluchtstrook, geen enkele wegwerker en geen werkverkeer te bekennen, wegdek geheel intact. Resultaat: 45 minuten vertraging tussen Nederweert en de Maasbrug.

Wat is het beleid bij afgelaste werkzaamheden? Laat maar staan die afzettingen?
Oh ja op de terugweg om 1:00 stonden er 2 landmeters moederziel alleen wat metingen te verrichten.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Via » zo 14 nov 2010, 15:48

Misschien reed je net daar terwijl de afzetting net geplaatst was en de wegwerkers nog moesten beginnen of waren ze net klaar. Of het kan zijn dat de weg was afgezet omdat de landmeters hem nog moesten inmeten. Het is niet altijd zo zwart-wit.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door Rene » zo 14 nov 2010, 16:04

jeroent schreef:'variabel onderhoud' (fantastische naam)
Vast en variabel onderhoud zijn heel gangbare termen, maar ze lijken inmiddels ook hun langste tijd te hebben gehad.
De toekomst is aan risicogestuurd onderhoud...

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: A2: Eindhoven-Weert-Maasbracht

Bericht door jeroent » zo 14 nov 2010, 18:15

ViaHaaren schreef:Misschien reed je net daar terwijl de afzetting net geplaatst was en de wegwerkers nog moesten beginnen of waren ze net klaar. Of het kan zijn dat de weg was afgezet omdat de landmeters hem nog moesten inmeten. Het is niet altijd zo zwart-wit.
Ik rijd er dagelijks. Het wegdek was exact hetzelfde als afgelopen donderdag. De afzetting was er zaterdagmiddag toen ik er langskwam en stond er vannacht dus nog steeds, zonder verandering. Het was ook helemaal geen geschikt weer om te asfalteren, dus zou niet weten waarom je de hele zaterdag twee rijstroken moet afzetten. Vorig weekend was de andere richting aan de beurt, maar daar is dus wel degelijk geasfalteerd. Dit was volgens mij echt een gevalletje afgelast maar afzetting toch neergezet.
Rene schreef:Vast en variabel onderhoud zijn heel gangbare termen, maar ze lijken inmiddels ook hun langste tijd te hebben gehad.
De toekomst is aan risicogestuurd onderhoud...
Dat is op zich mooi, maar als je vakjargon gaat gebruiken op borden die voor het publiek zijn bedoeld, dan doe je mijns inziens iets verkeerd. Er zijn maar weinig mensen die begrijpen wat variabel onderhoud is, laat staan dat ze snappen wat het verschil tussen vast, risicogestuurd of variabel is. Het doet ook niet ter zake, relevant is slechts dat het om onderhoud gaat en wellicht dat er ZOAB wordt aangebracht.

Plaats reactie