[A004][N201] Nieuwe A4-N201 aansluiting

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rein
2x3 autosnelweg

Re: [A004][N201] Nieuwe A4-N201 aansluiting

Bericht door Rein » do 13 mar 2014, 9:32

mavas schreef:Bij de N201-A4-aansluiting op zowel de heenweg als de terugweg viel me wel op dat de wachtrij op de N201 voor Taurusavenue respectievelijk N196 behoorlijk lang was. Die 2 stroken zaten toch echt nokkievol. Ik ben dan ook heel bang dat er niet veel restcapaciteit over is op de aansluiting, en als het verkeersaanbod weer een beetje gaat groeien dat de aansluiting al binnen enkele jaren weer congestie gaat krijgen.

Het stomme is, dat het stuk N201 tussen N196 en Taurusavenue in die richting geen mogelijkheid heeft om een derde rijstrook toe te voegen, want er zitten wat steunpilaren voor het busviaduct in de weg. Met een derde rijstrook had men vrij gemakkelijk de uitvoeger naar A4-zuid los kunnen koppelen van de N201 richting A4-noord en had de aansluiting makkelijker toekomstvast gemaakt kunnen worden.

Er zit natuurlijk behoorlijk wat bedrijvigheid in Beukenhorst West en Oost en vooral het verkeer uit Beukenhorst Oost zal via de oude route (De Hoek) blijven rijden naar de A4, omdat via de Taurusavenue rijden geen logische optie lijkt. Je moet dan namelijk ofwel eerst terug richting station Hoofddorp ofwel als je al bijna op de N201 bent rechtsaf slaan de smalle Rijnlanderweg op. Mocht het nu heel druk worden bij De Hoek (en daar congestie ontstaan) dan denk ik wel dat meer verkeer via de Taurusavenue gaat rijden, aangezien die in de avondspits in de richting van de A4 voorlopig meer dan genoeg capaciteit zal hebben. Dat stuk weg is vrij rustig te noemen. Overigens wordt op Beukenhorst Zuid nog wel even driftig voortgebouwd waardoor ook de Taurusavenue richting A4 het in de avondsspits wat drukker zal krijgen.

Echt grotere problemen zullen mogelijk pas ontstaan als het stuk tussen Taurusavenue, Rijnlanderweg, De Hoek en de A4 aansluiting zou worden volgebouwd. Zeg maar Beukenhorst Oost-oost, ik heb hier nog geen andere naam voor gezien. Gezien de omvang van dit gebied zal dit tot heel veel extra verkeer gaan leiden en de vraag is of de verschillende ontsluitingswegen dat aankunnen. Voorlopig zijn de plannen voor de ontwikkeling van dit gebied nog niet heel concreet en is er voldoende ruimte op bijvoorbeeld het Schiphol Logistics Parc (aan de andere kant van de A4) en het te ontwikkelen A4 Zone West (bij afslag Hoofddorp Zuid) dat al keurig op de borden staat, maar wat voorlopig gewoon nog akkerland is. En dan heb je daar in de buurt ook nog bedrijventerrein de President en zijn er nog wat herontwikkelingsmogelijkheden in met name Beukenhorst West. Kortom: Beukenhorst Oost-oost zie ik er de komende tien jaar nog niet komen, al weet je het natuurlijk nooit aangezien dit gebied net als Beukenhorst Zuid en Oost mogelijk gericht zal worden op internationale hoofdkantoren en die andere bedrijventerreinen andere doelgroepen (zullen) hebben.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 15 mei 2014, 9:35

Voor wat het waard is: de vorig jaar geopende fietsbrug over de A4 en haar parallelbanen ter hoogte van de Geniedijk bij Hoofddorp heeft vorige week de naam 'Kick Pruijs Brug' gekregen. Het is een eerbetoon aan Kick Pruijs, die in 1935 gewonde passagiers redde uit een op die plek neergestort vliegtuig. De toen 19-jarige wielrenner was net begonnen aan een wedstrijd, maar aarzelde geen seconde. Zaterdag 10 mei is een kleine plechtigheid gehouden op de brug en is deze officieel omgedoopt. Klein detail: eerder was al een poging gedaan het busviaduct over de A4, dat nu direct naast de N201 ligt, naar Kick Pruijs te vernoemen, maar deze kreeg (indertijd) de briljante naam (ahum) Kruisdorpbrug (vernoemd naar de voormalige naam voor Hoofddorp).

Meer info hier

Het gaat om deze brug:

Afbeelding

Toelichting van de gemeente:
Gemeente Haarlemermeer schreef: HOOFDDORP – Burgemeester Theo Weterings geeft zaterdag 10 mei het startschot van het Corendon Rondje Haarlemmermeer, een fietstocht voor Adamas inloophuis. Die dag doopt hij ook de fietsbrug over de A4 tot Kick Pruijs-brug. Oud-Volkskrantjournalist Gijs Zandbergen vertelt hoe dat zo is gekomen.

“Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden dat ik in mei 2000 voor mijn toenmalige werkgever de Volkskrant een artikel schreef over de geschiedenis van Olympia’s Tour. Zodoende kwam ik terecht bij de destijds 84-jarige oud-wielrenner Kick Pruijs. Hij zou als lid van de Amsterdamse wielerclub Olympia over een flink archief beschikken. In Zaandam maakte ik kennis met een eenvoudige, krasse, wat verlegen man, die nog regelmatig een tochtje op zijn racefiets maakte. Toen hij hoorde dat ik in Hoofddorp woonde, vertelde Kick Pruijs een verhaal over het vliegtuigongeval dat op 14 juli 1935 bij de Geniedijk ter hoogte van de A4 had plaatsgevonden. Hij was die zondagochtend als 19-jarige wielrenner bij De Hoek gestart in een wielerwedstrijd, toen hij een splinternieuwe Fokker 22 tegen een talud zag klappen. Kick sprong van zijn fiets, holde ernaartoe en trok enkele versufte passagiers uit het vliegtuig. Hij probeerde vergeefs de deur naar de cockpit te openen en sprong nog net op tijd uit het toestel dat in brand vloog. Zes mensen kwamen om het leven, onder wie vier bemanningsleden in de cockpit. Van de bemanning overleefde alleen de steward het ongeval.

De Kwikstaart
Het ongeval met deze Fokker, De Kwikstaart, werd door de kranten en een beetje over de radio gebracht. De naam Kick Pruijs werd nergens genoemd, zo vertelde Kick Pruijs mij bij die ontmoeting in mei 2010.

Dat kwam, zo zei hij, doordat zijn verzorger, de welbespraakte oom Cas Pruijs, bijgenaamd Cas de leugenaar, alle eer naar zich toetrok. Bovendien was er weinig informatie over de precieze toedracht. Het ongeval raakte in de vergetelheid. Kick begreep dat wel, maar het zat hem al 65 jaar dwars hij nooit meer iets had gehoord. Alleen de voorzitter van de Nederlandse Wielren Unie had hem een waarderend briefje gestuurd. Soms droomde Kick er nog van, of kon hij juist niet slapen. Met zijn oom Cas had hij inmiddels gebroken.

Sudderen
Ik schreef met een collega een artikel over het ‘vergeten’ vliegtuigongeval. Ik was blij iets voor Kick Pruijs te kunnen doen, want de zoon van de voddenboer uit de Amsterdamse
Jordaan was me sympathiek geworden. Er waren enkele jaren voorbijgegaan toen ik bij toeval las dat de provincie Noord-Holland een prijsvraag had uitgeschreven voor een naam die aan een busviaduct over de A4 zou worden gegeven. Nog net voor de sluitingsdatum stuurde ik mijn idee voor de Kick Pruijs-brug in. Vergeefs. De provincie koos voor de naam Kruisdorpbrug. Zo kon het gebeuren dat Kick Pruijs op 24 december 2006 op 90-jarige leeftijd overleed zonder dat er een fysieke herinnering aan zijn heldhaftige optreden bestond. Maar zijn naam bleef ergens in mijn achterhoofd sudderen en dook weerop toen in 2013 de fietsbrug over de A4 werd geopend. Een eenvoudig briefje naar toenmalig wethouder Michel Bezuijen maakte alles in orde. Zo gemakkelijk gaan dingen soms. Het enige spijtige is dat Kick Pruijs het niet meer zelf kan meemaken. Ik had het hem graag gegund.” In het bijzijn van familie van Kick Pruijs en Gijs Zandbergen onthult burgemeester Weterings zaterdag 10 mei om 13.00 uur de nieuwe naam voor de fietsbrug over de A4.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » do 15 mei 2014, 12:58

Rein schreef:
Gemeente Haarlemermeer schreef: Het enige spijtige is dat Kick Pruijs het niet meer zelf kan meemaken. Ik had het hem graag gegund.”
Dingen worden toch nooit naar levende personen genoemd, tenzij deze lid zijn van het koningshuis?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 15 mei 2014, 13:10

^^ Het komt wel voor hoor: https://maps.google.nl/maps?q=Van+Agtla ... n&t=m&z=17

Een Van Agtlaan en een De Jonglaan, beide oud-premiers leven nog.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 15 mei 2014, 21:08

Voorzover ik weet is het dan ook een richtlijn, geen wet. De reden is dat levende mensen altijd nog "uit de gratie" kunnen vallen. Ik vind het zelf nogal gezochte argumentatie eerlijk gezegd. Je kunt zelfs steden hernoemen als de naamgever uit de gratie raakt (Leningrad).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 mei 2014, 22:06

Wat foto's vanaf de fietsbrug Geniedijk, die sinds 10 mei bekend staat als de Kick Pruijsbrug.

1. De nieuwe parallelbaan tussen de aansluitingen Hoofddorp.
Afbeelding
A4 Hoofddorp-1 by Chriszwolle, on Flickr

2. zoom
Afbeelding
A4 Hoofddorp-2 by Chriszwolle, on Flickr

3. A4 richting Den Haag.
Afbeelding
A4 Hoofddorp-3 by Chriszwolle, on Flickr

4. Pano
Afbeelding
A4 Hoofddorp-4 by Chriszwolle, on Flickr

5. Bij vlagen druk verkeer.
Afbeelding
A4 Hoofddorp-5 by Chriszwolle, on Flickr

6.
Afbeelding
A4 Hoofddorp-6 by Chriszwolle, on Flickr

7. Blauw.
Afbeelding
A4 Hoofddorp-7 by Chriszwolle, on Flickr

8. Het viaduct van de aansluiting Hoofddorp.
Afbeelding
A4 Hoofddorp-8 by Chriszwolle, on Flickr

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » zo 18 mei 2014, 8:58

^^ waarom staat er eigenljk Schiphol vermeld bij afrit Hoofddorp-Zuid?

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 18 mei 2014, 9:01

Dat is voor verkeer van de A5, dat kan niet via de aansluiting met de N201 of knp. De Hoek 'draaien', dus wordt het bij Hoofddorp-Zuid aangegeven.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 18 mei 2014, 11:11

Foto 4: Nieuwe profielfoto voor op Youtube? ;)
Foto 6: Kun je mooi gebruiken voor op wegenwiki (foto van drip).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 18 mei 2014, 12:51

Goede tips :top:

De pano van de A4 is mooi op groot formaat, maar op het forum valt dan de halve foto weg; https://farm3.staticflickr.com/2939/140 ... ab97_o.jpg

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 18 mei 2014, 18:38

Wat een mooie foto's. Hoe heb je die drip er perfect leesbaar op gekregen? Meestal zie je slechts een paar pixels. :mrgreen:
De autogordel: een band voor het leven.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 18 mei 2014, 18:52

Ligt aan de sluitertijd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 27 jun 2014, 10:16

Er wordt binnenkort wat gedaan op de bewegwijzering rond de A4 aansluitingen voor verkeer komend vanaf de A4.
dichtbij.nl schreef:
Een lezer attendeerde de redactie op het feit dat de bewegwijzering bij de nieuwe afslagen van de A4 te wensen overlaat.

'Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat de nieuwe, experimentele bewegwijzering een fiasco is,' laat de lezer weten. 'Elke keer als ik er langs kom, zie ik wel iemand plotsklaps remmen, van richting veranderen of een rare manoeuvre uithalen. Ik heb zelfs iemand een afslag op zien spookrijden om daar weer te keren en een andere richting te kiezen. Levensgevaarlijk. Dat het niet af en toe gebeurt, is duidelijk te zien aan de uitgesleten sporen (zie foto) door bermen waar automobilisten toch een andere richting namen na eerst verkeerd te zijn gereden. Maar er moet kennelijk eerste een flink ongeluk gebeuren voordat deze belachelijke situatie eindigt.'

[…]

'Het verbeteren van de bewegwijzering van de nieuwe aansluiting van de N201 met de A4 heeft de volle aandacht van de gemeente,' reageert woordvoerder Mieke Spreeuwenberg. 'Vanwege de relatie met de A4 heeft de gemeente samen met Provincie Noord-Holland belangrijke verbeteringen voorgesteld en ter beoordeling voorgelegd aan Rijkswaterstaat. De voorgestelde verbeteringen betreffen de verwijzingen naar Rijsenhout, Hoofddorp Centrum (in plaats van station) en Beukenhorst Zuid. Vanaf de N201 worden Aalsmeer en de routes door Schiphol Logistics Park (Pudongweg/Naritaweg) beter verwezen. Ten slotte wordt de naam van A4zone West op de borden gewijzigd in Schiphol Trade Park. De bebording wordt op korte termijn gewijzigd. Met deze aanpassingen zijn de onduidelijkheden naar verwachting opgelost.'

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 27 jun 2014, 11:57

Je kunt je ook afvragen waarom iemand in eerste instantie de bestemming Hoofddorp-Station heeft verzonnen :? Komt dat dan uit de koker van 1 persoon van het project? Of is dit nog langs een ANWB of ander ontwerpbureau gegaan?

Ik snap niet zo goed waarom Rijsenhout meer prominent aangegeven moet worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 27 jun 2014, 12:48

Dat laatste begrijp ik ook niet. Aan de verkeersstromen te zien zou Nieuw-Vennep Noord logischer zijn. De verkeersstromen van/naar Nieuw Vennep zijn erg groot, van/naar Rijsenhout rijdt in de spits slechts af en toe een autootje.
Laatst gewijzigd door Rein op vr 27 jun 2014, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 27 jun 2014, 13:03

Als ze de afslag Rijsenhout (Schiphol Logistics Park) op de N201 bedoelen, dan snap ik het wel. Aan het eind van de afslag moet je rechtsaf naar Rijsenhout maar borden ontbreken.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 27 jun 2014, 13:14

Maar dat laatste zou een gemeentelijke wegwijzer moeten worden. Daar hoef je geen overleg met RWS (en provincie) voor te voeren. Ik mag toch aannemen/hopen dat Rijsenhout niet wordt opgenomen op de borden op de A4 parallelbaan en ook niet op het einde van afrit 3 (N201). Dat zou gezien het belang van andere doelen op beide plekken een beetje overdone zijn voor dat dorp.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 27 jun 2014, 13:20

Rijsenhout gaat toch via afslag 3a? Dat verwacht ik echt niet bij afslag 3.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 27 jun 2014, 15:05

Zou via 3a kunnen gaan ja, maar via afrit 3 en dan de richting Aalsmeer kom je er natuurlijk ook al vrij snel.

Bij 3a staat nu Schiphol en Hoofddorp Zuid op de borden en direct na de afrit ook A4 zone west en Rijsenhout. Maar ik zou het echt onzinnig vinden om Rijsenhout reeds op/voor de afrit zelf, op de parallelbaan dus, al te bewegwijzeren. Er gaat vanaf afrit 3a echt (bijna) geen hond richting Rijsenhout. Vandaar mijn suggestie voor Nieuw Vennep Noord waar wel hele forse stromen heen gaan. Of desnoods de ruimte bewaren voor Hillegom ofzo voor wanneer de Duinpolderweg aangekoppeld zou worden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 27 jun 2014, 15:08

Rijsenhout is de enige bestemming "de andere kant" op. In die zin is er wel reden om dat dorp daar aan te geven.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 27 jun 2014, 21:59

Gemeente en provincie hebben gevraagd om Rijsenhout ook op de A4 zelf te vermelden. Dat gaat op de parallelbanen ook gebeuren, bij afrit 3a.
Overigens heette de oude afrit aan de Bennebroekerweg voor 1976 ook Rijsenhout, dus het keert nu terug. Niet als primaire afritnaam overigens, dat blijft gewoon Hoofddorp-Zuid.
Voor de rest zijn alle aanpassingen op het onderliggend wegennet gericht, maar vergen soms wel een aanpassing aan de bewegwijzering in de verbindingsweg van de afrit zelf.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 25 jul 2014, 19:16

De verbindingsweg tussen de nieuwe afslag Hoofddorp-Zuid en de OWN, i.c. de Bennebroekerweg, heeft sinds een week de naam Nelson Mandeladreef gekregen.

Afbeelding

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » za 26 jul 2014, 10:03

Chris schreef:Wat foto's vanaf de fietsbrug Geniedijk, die sinds 10 mei bekend staat als de Kick Pruijsbrug.
SPOILER: TOON

6.
Afbeelding
A4 Hoofddorp-6 by Chriszwolle, on Flickr
Ik bladerde nog eens door dit topic, en volgens mij hadden ze beter op die DRIP kunnen zetten: 'Houd rechts, ook op deze landingsbaan.'

:shutup:

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 04 okt 2014, 20:49

Toen ik laatst op de parallelbaan bij Hoofddorp reed zat ik even te denken aan de enorme lappen asfalt die hier liggen.

Ik ben even gaan tellen en volgens mijn telling liggen ter hoogte van het viaduct over de N196 maar liefst 19 rijstroken, vluchtstroken niet meegerekend.

Van west naar oost: 4 op de parallelbaan, 2 op het uiterste puntje van de A5, 4 op de westbaan van de A4, nog eens 4 op de oostbaan van de A4, 2 op het begin van de A5 en 3 op de oostelijke parallelbaan van de A4.

Is dit stukje weg hiermee het breedste stuk snelweg van Nederland?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 okt 2014, 20:59

Ik denk het wel. Maar de A1 telt straks vlak voor het knooppunt Diemen ook 19 rijstroken, plus 2 busstroken en een ETW naast elkaar.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 04 okt 2014, 21:04

Bij de Hoek heb ik de twee paralelle ETW's ook niet meegeteld hè. En de Kaagbaan trouwens ook niet ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 04 okt 2014, 22:48

lappen asfalt hé :D landingsbanen zijn aardig breed... ;)

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 14 okt 2014, 19:45

Dat onderste bord heb ik nog niet eerder opgemerkt. Nu kom ik daar (hoofdrijbaan N201 op het viaduct over de A4) niet vaak, dus wellicht hangt hij er al een tijdje. Kleine letters in ieder geval.

Afbeelding

Edit: het onderste bord is niet nieuw, maar hangt er al sinds de openstelling van dit wegdeel (dec 2013). Ik had hem alleen zelf nog niet op de foto staan en had hem dus ook niet echt opgemerkt.

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » di 02 dec 2014, 17:03

Nieuwe borden op de Van Heuven Goedhartlaan vandaag. Dit is ter hoogte van station Hoofddorp. Nieuw is dat daadwerkelijk de A4 wordt genoemd. Opvallend is dat de huidige borden nu 2 soorten aanpassingen hebben. Snelwegsymbool, P+R en "Zuid" als popnagel. Schildje A4 is er op geplakt of gelijmd. De borden in zijn geheel zijn de originele borden die er al een tijdje staan.

Bij het begin van de uitvoeger naar rechts.
Afbeelding

Ter hoogte van de uitvoeger
Afbeelding.

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » di 02 dec 2014, 17:08

Rene schreef:Gemeente en provincie hebben gevraagd om Rijsenhout ook op de A4 zelf te vermelden. Dat gaat op de parallelbanen ook gebeuren, bij afrit 3a.
Overigens heette de oude afrit aan de Bennebroekerweg voor 1976 ook Rijsenhout, dus het keert nu terug. Niet als primaire afritnaam overigens, dat blijft gewoon Hoofddorp-Zuid.
Voor de rest zijn alle aanpassingen op het onderliggend wegennet gericht, maar vergen soms wel een aanpassing aan de bewegwijzering in de verbindingsweg van de afrit zelf.
Uhhh. Was dit vroeger al een afrit dan? Nooit geweten.