[A004][N201] Nieuwe A4-N201 aansluiting

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: [A004][N201] Nieuwe A4-N201 aansluiting

Bericht door mavas » wo 11 mei 2011, 11:25

harry schreef:Het zal ook überhaupt een verbetering zijn voor de doorstroming. Er zijn nu direct 2 linksafstroken (eerder begon de 2e linksafstrook pas later).
Die aanpassing stond al langer op de rol, en is nu door de werkzaamheden voor de N201+ eindelijk uitgevoerd. Dat was ook zeker een reden om de configuratie zo uit te voeren, want uit onderzoek bleek al dat dit de doorstroming zou verbeteren. Goed dat het nu bevestigd wordt. :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 11 mei 2011, 13:28

mavas schreef:Goed dat het nu bevestigd wordt.
Eén enkele waarneming zegt niet genoeg. Eerst even een paar weekjes kijken hoe het gaat...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 24 sep 2011, 0:26

*schop*
Dit lijkt mij de goede plek. Foto van gisteren van de aansluiting bij Hoofddorp
Afbeelding
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 24 sep 2011, 19:37

Ik ben hier vandaag langsgereden. Het schiet er aardig op.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » za 24 sep 2011, 21:45

Via de Youtubelinks van Vinny in een ander topic kwam ik ook deze tegen:

[youtube]rwA-rZT0gdE&feature=related[/youtube]
Opvallend vind ik het tweede bord dat te zien is in het filmpje (het bord met geïntegreerde DRIP). Zoiets heb ik nog niet eerder in Nederland gezien.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 13 nov 2011, 11:49

Ter info. In de week van 5 - 9 december zullen er liggers geplaatst gaan worden op deze locatie. Dat betekent in de nacht enkele omleidingen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 19 feb 2012, 13:52

SCHOPJE

Een belangrijk onderdeel van de omlegging van de N201 is de aanleg van een parallelstructuur langs de A4 bij Hoofddorp inclusief de aanleg van de afrit Hoofddorp Zuid en de verplaatsing van de afrit Hoofddorp.

Deze animatie van eind 2011 geeft een goede indruk hoe het zal gaan worden. Volgens de planning zou alles medio 2012 klaar moeten zijn. Ik heb nog geen geluiden gehoord dat de planning niet gehaald zal worden, maar de afronding van de werkzaamheden binnen een maand of vier lijkt me ook wel weer aan de snelle kant. We zullen zien.

Op www.n201.info zijn nog veel meer animaties, filmpjes, nieuwsbrieven etc. te vinden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 19 feb 2012, 15:23

Als ik dat filmpje bekijk snap ik het nut van de Pergola niet. De hele weg had toch ook gewoon keurig ten oosten van de Zuidtangent busbaan kunnen blijven?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 19 feb 2012, 15:23

@Rein: Ik kan alvast verklappen dat de verplaatste aansluiting N201 inderdaad medio 2012 opengesteld wordt.
De aansluiting Hoofddorp-Zuid zal op een latere datum opengaan, wanneer is mij niet bekend.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 19 feb 2012, 16:35

En ik kan verklappen dat het bewegwijzeringsplan is aangepast: de panelen met de geïntegreerde DRIPs zijn vervangen door gewone DRIPs (helaas), en de wegnummers zijn naar de baseline gegaan (gelukkig).
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

jan
autoweg

Bericht door jan » zo 19 feb 2012, 18:20

Bij 4.13 in het filmpje lijkt zelfs iets afgeplakt op de borden. Alkmaar?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 19 feb 2012, 20:34

Zaanstad. En dat zal dus ergens in de eerste helft van 2013 niet meer afgedekt zijn.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 10 apr 2012, 11:11

timelapse:
Link

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 10 apr 2012, 16:15

De aankomende nachten vinden er trouwens werkzaamheden plaats aan de bewegwijzering. Hopelijk is dan de rijstrookbeperking onder de A4 daarna verleden tijd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 10 apr 2012, 22:16

Morgen voor het eerst deze maand over de A4 en N201. Ben benieuwd.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 17 apr 2012, 11:25

Vorige week heb ik een rondje gefietst en ben onder meer in de buurt van de werkzaamheden bij de N201/A4 langsgekomen. Hoewel je niet echt op een legale wijze dichtbij het werkterrein kan komen, heb ik een paar fotootjes gemaakt. Zie in de spoiler het resultaat.

Hieronder een situatieschets van de projectwebsite (n201.info).
Afbeelding
SPOILER: TOON

Volgens het projectbord zouden de werkzaamheden over een maand of twee al klaar moeten zijn. Aangezien er op veel plaatsen alleen nog maar hopen zand liggen lijkt me dat sterk. Ik heb echter nog geen officiële berichten gezien dat de werken later klaar zullen zijn.
Afbeelding

Onderstaand kunstwerk wordt de Pergola genoemd. Als hij klaar is zullen de bussen op de busbaan (o.a. van de Zuidtangent/R-net) over de 600 meter lange Pergola heenrijden, nu rijden ze er nog onderlangs. Het autoverkeer van/naar de nieuwe aansluiting Hoofddorp zal aan weerszijde van de Pergola rijden. Aan de linkerkant, net buiten beeld, ligt de huidige N201/Kruisweg (waar de busbaan overheen gaat), aan de rechterkant, eveneens net buiten beeld, komt de nieuwe aansluiting Hoofddorp op de A4.
Afbeelding

Nog een foto van de Pergola vanuit een andere hoek.
Afbeelding

Zo moet het gaan worden (bron: n201.info)
Afbeelding

De nieuwe aansluiting Hoofddorp op de A4. De stukken asfalt die aan beide kanten is te zien, zijn de busbanen van en naar de A4 die o.a. gebruikt worden voor de bussen tussen Alphen a/d Rijn en Schiphol en die een eigen op- en afrit op de A4 hebben. De strook asfalt onder in beeld is de Zuidtangent busbaan vanuit Hoofddorp richting Schiphol.
Afbeelding

Het viaduct voor de verlegde afrit Hoofddorp.
Afbeelding

Hetzelfde viaduct nog een klein beetje meer ingezoomd.
Afbeelding

De verlegde afrit Hoofddorp en de nieuwe afrit Hoofddorp Zuid komen te liggen aan een parallelbaan van de A4. Op dit moment is er behalve een hoop zand nog maar weinig te zien van deze parallelbanen. Dit is een blik op de toekomstige parallelbaan in zuidelijke richting.
Afbeelding

En nog eentje.
Afbeelding

En nog meer zand en een verlengde duiker.
Afbeelding

Het bord dat de afstanden weergeeft naar drie grote Europese steden zal binnenkort wel sneuvelen.
Afbeelding

Ter hoogte van de Geniedijk, een dijk die de Haarlemmermeer doorsnijdt en onderdeel is van de Stelling van Amsterdam, komt een nieuwe fietsbrug over de A4.
Afbeelding

En nogmaals de fietsbrug.
Afbeelding

800 meter ten noorden van de Bennebroekerweg komt de nieuwe afrit Hoofddorp-Zuid. Verkeer van/naar de oostbaan van de A4 zal over dit nieuwe viaduct gaan.
Afbeelding

Nog een blik op het nieuwe viaduct.
Afbeelding

En een foto van het viaduct vanuit een andere hoek.
Afbeelding

Op deze foto, genomen vanaf de Rijnlanderweg, is te zien dat er al wat asfalt ligt bij het betreffende viaduct.
Afbeelding

De afrit Hoofddorp Zuid zal via een verbindingsweg aansluiten op de bestaande Bennebroekerweg. De verbindingsweg is reeds van asfalt voorzien, maar moet nog wel een deklaag krijgen.
Afbeelding

Het lijkt erop alsof de verbindingsweg als 2x2 weg wordt uitgevoerd. De Vmax zal in ieder geval 80 km/h zijn, althans als men de borden niet verandert........
Afbeelding

De bestaande Bennebroekweg is op de plaats waar de verbindingsweg zal aansluiten inmiddels aangepast. De verbindingsweg richting A4 is hier linksaf.
Afbeelding

Nog een plaatje van de kruising tussen Bennebroekerweg en de verbindingsweg. Zoals te zien is op de foto moet het verkeer hier van twee rijstroken terug naar één rijstrook. De rest van de Bennebroekerweg is namelijk (nog) totaal niet aangepast op de nieuwe verkeerssituatie.
Afbeelding

Ongeveer 600 meter verder in de richting van Hoofddorp ligt de kruising tussen de Bennebroekerweg en de Rijnlanderweg. Beide wegen zijn oude polderwegen uit lang vervlogen tijden waar desondanks behoorlijk veel verkeer overheen gaat. Hieronder een blik op de betreffende kruising vanuit de richting Hoofddorp in de richting van de toekomstige aansluiting op de A4. Hier staan vooral in de ochtend- en avondspits nu al files van enkele honderden meters met wachtende auto's. De gemeente heeft aangegeven dat zij zal trachten de afstelling van de VRI te optimaliseren zodat deze in de toekomstige situatie meer capaciteit krijgt, maar de vraag is of dat voldoende is. Voor de iets verdere toekomst (2014?) overweegt de gemeente naast de Bennebroekerweg voor ca 17 miljoen euro een andere weg aan te leggen, de (verlengde) Nieuwe Bennebroekerweg.
Afbeelding

Iets verder nog richting Hoofddorp gaat de Bennebroekerweg onder twee spoorviaducten door. Hier lijkt bijzonder weinig ruimte te zijn voor een nieuwe, brede (verlengde) Bennebroekweg. De gemeente is wel bezig plannen te ontwikkelen en ik heb begrepen dat men o.m. overweegt om de weg boven (of in plaats van) de bestaande sloot aan de rechterkant aan te leggen. Gezien de enorm hoge kosten (nog eens een extra 25 miljoen euro) lijkt men in ieder geval niet van plan geheel nieuwe viaducten te gaan aanleggen.
Afbeelding

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 17 apr 2012, 12:46

^^ Ik zag vandaag ook al asfalt liggen bij de op/afrit en parallelbaan. Ligt dat asfalt er al lang of is dat pas ergens in de afgelopen dagen aangebracht?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 17 apr 2012, 13:19

^^ Een deel van de oude afrit Hoofddorp is (vanuit het zuiden) afgesloten. Daar ligt dus nu ongebruikt asfalt dat er al jaren ligt.
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 17 apr 2012, 13:43

Op stukken van de westelijke parallelbaan is ook nieuw asfalt aangebracht.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 21 apr 2012, 16:44

Weet iemand waarom niet gewoon de Bennebroekerweg-aansluiting gebruikt wordt voor de nieuwe afrit Hoofddorp-Zuid? Dat lijkt mij goedkoper en bovendien comfortabeler voor het verkeer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 21 apr 2012, 17:04

Ik denk dat het te maken heeft met de minimale weefvaklengte tussen VZP Den Ruygen Hoek en de nieuwe aansluiting. Je praat daar immers wel over een splitsing hoofd/parbaanstelsel, met daaropvolgend weer minimale afstanden tot de di-/convergentiepunten van de afrit op parbaan zelf.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 21 apr 2012, 17:10

Ja dat is natuurlijk ook waar. Heel lang geleden was ooit het plan om de parallelstructuur door te trekken tot knp. Burgerveen, maar daar zou betreffende verzorgingsplaats ook weer erg in de weg hebben gezeten. Dat soort dingen heeft toch meer impact dan je op het eerste gezicht denkt. Toch blijf ik bij de vormgeving van de aansluitingen een hoog 'dit-is-het-toch-net-niet' gevoel zitten...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 21 apr 2012, 17:17

Een doorgetrokken parallelstructuur is alleen mogelijk als een groot deel van de VZP verbouwd wordt of de parallelbanen om de VZP geleid worden. Geen idee wat goedkoper zal zijn.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 21 apr 2012, 20:01

Zie bijgaand trouwens een paar fotootjes van de ("tijdelijke") vrachtwagen op- en afritten bij de Bennebroekerweg. Overigens houdt niets of niemand je tegen om van deze op- en afritten gebruik te maken. Er staan wel verbodsborden, maar verder geen vrachtwagensluizen, camera's of andere potentiële obstakels. In de paar minuten die ik onlangs bij de oostelijke op- en afrit was, reden er vier auto's/busjes daar de snelweg af.

Oostzijde (richting Amsterdam) :

Afbeelding

Afbeelding

Westzijde (richting Den Haag)

Afbeelding

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 21 apr 2012, 21:17

Vinny schreef:Heel lang geleden was ooit het plan om de parallelstructuur door te trekken tot knp. Burgerveen, maar daar zou betreffende verzorgingsplaats ook weer erg in de weg hebben gezeten. Dat soort dingen heeft toch meer impact dan je op het eerste gezicht denkt.
Zeg nooit nooit. De gemeente Haarlemmermeer heeft doorgetrokken parallelbanen opgenomen als lange termijn optie in haar Deltaplan Bereikbaarheid uit 2011. Voorlopig wordt het niet nodig geacht, er zijn heel veel andere zaken op infra gebied die veel hoger op de prioriteitenlijst staan, maar men wil de mogelijkheid ook niet uitsluiten. Al is het maar om de mogelijkheid te hebben om de Noordelijke Randweg van Nieuw Vennep op termijn door te trekken en op de A4 aan te sluiten.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 21 apr 2012, 21:47

Voor de bestrijding van files hoef je het niet te doen, maar eigenlijk vind ik de parallelstructuur al fijn sinds de opening van de A 5. Er is toch behoorlijk wat turbulentie, door opschuivende vrachtwagens (naar links), en bovendien heerst er een gebrekkige rijstrookdicipline onder de weggebruikers..

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » za 21 apr 2012, 23:11

Vinny schreef:bovendien heerst er een gebrekkige rijstrookdicipline onder de weggebruikers..
Maar dat is een algemeen Nederlands syndroom, dat geldt niet alleen daar.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 25 apr 2012, 19:42

mavas schreef:De aankomende nachten vinden er trouwens werkzaamheden plaats aan de bewegwijzering. Hopelijk is dan de rijstrookbeperking onder de A4 daarna verleden tijd.
Dit was op 1 april. De rijstroken zijn nog net zo smal.

Afbeelding
Deze borden zijn toen 50 meter (schat ik :) ) verplaatst om ruimte te maken voor de nieuwe weg naar de A4.
(De afstanden 200m en 50m zijn erop geplakt.)
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 26 apr 2012, 20:41

Old School... Afbeelding

Overigens, ooit was het laagte record voor een afstandsindicatie 30m, ook op de N 201 bij Vinkeveen te vinden. Dat bord is verdwenen en dit is de nieuwe recordhouder bij mijn weten.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 27 apr 2012, 13:26

Vinny schreef:Old School...
Tja, oude borden. Dan krijg je dat.
--Harry.