[A007][A006] ombouw knooppunt Joure

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door boe! » ma 04 jan 2010, 21:47

Euregio schreef:En van mij mogen ze heel friesland wel vol bouwen.
Mijn oom en tante hadden een boerderijtje bij Beetgum (gemeente Menaldumadeel). Ze moesten daar weg omdat de geluidscontouren van vliegveld Leeuwarden werden opgerekt. Mijn neef had een boerderij in Terband ten noordoosten van knooppunt Heerenveen. Hij moest daar weg omdat Heerenveen daar een bedrijventerrein wilde aanleggen (wat er overigens nog steeds niet is). Voor jou is een bedrijventerrein misschien economische vooruitgang, voor mijn familie was dat niet het geval.

troedeboer
woonerf
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 02 apr 2010, 15:30

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door troedeboer » wo 28 apr 2010, 13:59

Jouster Courant schreef:Joure: Knooppunt Joure ligt er in 2014

JOURE - De samenwerkingsovereenkomst over het knooppunt Joure wordt nu snel getekend en dan kan de snelle verbinding er in 2014 liggen. Dit bleek vorige week dinsdag tijdens de presentatie van de plannen tijdens de commissie Wonen en Werken. Hoewel Den Haag fors bezuinigt op grote projecten kan het met de uitvoering van dit plan niet meer fout gaan. De 70 miljoen is toegezegd en zal ook niet teruggetrokken worden. De gemeente Scharsterland draagt 2,2 miljoen bij aan de totstandkoming van het knooppunt. Inmiddels is er een breed opgezette projectorganisatie in het leven geroepen, die de overeenkomst gaat opstellen over wie wat doet en waar. De samenwerkingsovereenkomst zal vervolgens in april of mei al worden getekend door de diverse partijen. In het voormalige postkantoor aan de Merk zetelt inmiddels een deel van het projectbureau. Mensen die dat willen, kunnen daar zo naar binnen lopen om hun vragen te stellen over het knooppunt. Bovendien zijn de onderzoeken naar de flora en fauna gestart en zijn er met de meeste grondeigenaren gespreken gevoerd over de verkoop van de grond. Ook de taxaties zijn al uitgevoerd, zodat er nu snel zaken kunnen worden gedaan.
Er moet nog wel een tracébesluit worden genomen. Daarvoor was voorheen een verkorte Milieu Effect Rapportage nodig (MER), maar tegenwoordig is dat anders geregeld en komt de Crisis- en Herstelwet om de hoek kijken. Nog onduidelijk is wat dit te betekenen heeft voor het knooppunt. Het is wel de verwachting dat er 1 jaar nodig is voor het tracébesluit en Crisis en Herstelwet. Als alles verloopt zoals verwacht kan in 2012 gestart worden met de uitvoering van het knooppunt. In 2014 zouden de werkzaamheden dan moeten zijn afgerond en kan er zonder problemen van het westen naar het noorden worden gereisd via Joure. Overigens wordt nog gesteggeld over een aantal zaken zoals over de Hollandiastraat, de aansluiting van de Haulstersingel op de bestaande structuur en het inrichten van het gebied dat aan de snelweg komt te liggen. Vraag is of die zone moet worden afgeschermd met bijvoorbeeld een geluidswal of een andere voorziening. Ook is nog de vraag hoe de weg zo mooi mogelijk in het landschap kan worden ingepast. Het minibusstation bij de huidige rotonde blijft wel bestaan. Het is nu alleen nog even de vraag of de accommodatie op dezelfde plaats terugkomt. Er zal gekeken worden naar de beste plek.

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door mennomulder » za 29 mei 2010, 20:40

Leeuwarder Courant (29-5-2010) schreef:Friese wegencontracten ondertekend

GOINGARIJP - Demissionair minister van verkeer Camiel Eurlings heeft zaterdagmiddag in Goingarijp getekend voor enkele grote wegenprojecten in Friesland. Samen met provincie en gemeenten wordt €450 miljoen gestoken in het knooppunt Joure, de Haak om Leeuwarden en in verdieping van de N31 bij Harlingen. Het rijksgeld komt uit het compensatiefonds Zuiderzeelijn.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Hajo » zo 30 mei 2010, 12:22

Jammer dat Eurlings demissionair is. :cry:

Ernst
dorpsstraat
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 13 jan 2010, 16:36

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Ernst » ma 31 mei 2010, 10:25

Triest dat Eurlings veel besluiten heeft genomen, maar dat een ander straks met het resultaat gaat pronken. Of erger: de besluiten niet uitvoeren!

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door DjIdee » ma 31 mei 2010, 10:31

Denk dat er veel van afhangt wat voor kabinet we straks krijgen. Als VVD/PVDA/D66, of VVD/CDA/D66 of VVD/CDA/PVV dan zie ik het niet snel terug gedraaid worden...

Wordt het echter compleet links (blijft een optie geloof ik), of VVD/PVDA/D66/GL dan zou het wellicht toch geraakt kunnen worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 mei 2010, 11:04

Compleet links zal wel niet gebeuren. Een coalitie zonder de VVD lijkt met de peilingen van de afgelopen weken praktisch onmogelijk.

Sendis
dorpsstraat
Berichten: 192
Lid geworden op: do 27 apr 2006, 16:41

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Sendis » zo 15 aug 2010, 21:59

Hoewel Den Haag fors bezuinigt op grote projecten kan het met de uitvoering van dit plan niet meer fout gaan.
Lijkt me ook niet krentenkakkers, ruim een miljard is in ieder geval beschikbaar door het schrappen van de Zuiderzeespoorlijn!

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door DjIdee » zo 15 aug 2010, 22:36

Ja, de Langmangelden en andere aardgasbaten die terug zouden vloeien naar het noorden zijn ook allemaal goed gegaan.. Zeg nooit nooit :evil:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Hajo » za 28 aug 2010, 18:25

Ben er onlangs langs gekomen: in ieder geval de richting Emmeloord --> Drachten is een by-pass. De richting Drachten --> Emmeloord natuurlijk niet. Verder viel mij op dat de rotonde geen VRI heeft, wat ik uit het oogpunt van verkeersveiligheid niet verstandig vind. Nog geen spoor van werkzaamheden opgemerkt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door waldo79 » zo 29 aug 2010, 12:03

^^Ik krijg nu niet echt de indruk dat er buitensporig veel ongevallen gebeuren bij Joure die met een VRI waren te voorkomen.

Maar aangezien ik pas eenmaal via Joure ben gekomen weet ik de werkelijke situatie niet.

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door mennomulder » zo 29 aug 2010, 12:07

^^
Bij een VRI krijg je weer een ander type ongevalllen zoals kop-staart en roodlicht-negatie.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door DjIdee » zo 29 aug 2010, 12:10

Veel ongevallen is verkeerd inschatten verkeer op rotonde, en aansluitend het niet voorrang verlenen. Problemen die je met een VRI wel zou kunnen voorkomen... Maar een VRI belemmerd de doorstroming fors denk ik, al zou het voor Joure -> Rotonde en Sneek -> Rotonde wel beter worden, die hebben nu erg veel last van de drukte relatie (A7 Heerenveen -> A6 Lemmer en vv.) waardoor je er moeilijk tussen komt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door mavas » zo 29 aug 2010, 12:55

^^ Ik zie geregeld dat er een half uur vertraging wordt vermeld op die relaties, dat vind ik toch extreem! Zou het niet mogelijk zijn tijdelijk verkeerslichten te plaatsen op de rotonde voordat deze wordt omgebouwd, aangezien we toch weer jaren verder zijn voordat alles gereed is.
Je zou dan op de hoofdrichtingen iets meer congestie hebben, maar het is een zegen voor die relatie vanuit Sneek.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Rene » zo 29 aug 2010, 13:24

Verkeer vanuit Sneek naar de A6 kan met een bypass, net zoals verkeer vanaf de A6 naar Heerenveen en verkeer vanaf Heerenveen naar Joure.
Verkeer vanuit Sneek richting Joure of Heerenveen is al niet bepaald een prioriteaire relatie, en over de achteruitgang van Joure zullen we het maar helemaal niet hebben. Voor die paar lokalo's nog meer hinder veroorzaken voor het doorgaand verkeer ? Lijkt me nogal het paard achter de wagen spannen.
Wat mij betreft moet juist het verkeer vanuit Heerenveen richting A6 zoveel mogelijk worden geprioriteerd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door sirdanilot » zo 29 aug 2010, 14:23

Ze kunnen ook het armpje richting Joure weghalen, dan heb je een T splitsing, dat is minder erg. De bypass Heerenveen-Joure dan laten liggen als kwart aansluiting (eventueel nog een bypass Joure-Sneek aanleggen, maar niet echt nodig). Verkeer rijdt maar om via Joure-West of oprit Oudehaske. Voor mensen van Joure richting de A6 is het dan wel om maar ja, pech gehad...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Rene » zo 29 aug 2010, 15:01

sirdanilot schreef:Ze kunnen ook het armpje richting Joure weghalen,
Hajé hotel-restaurant, McDonalds en de bedrijven van het lokale bedrijventerrein zullen je erg dankbaar zijn. Nee, dat kan pas als er een echte, vervangende aansluiting komt. Eerder niet.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door harry » ma 30 aug 2010, 11:15

Rene schreef:over de achteruitgang van Joure zullen we het maar helemaal niet hebben. Voor die paar lokalo's nog meer hinder veroorzaken voor het doorgaand verkeer ?
Toch is het niet leuk om meer dan een half uur te moeten wachten in Joure totdat je de rotonde op kunt. Ik kom daar dan ook niet zo vaak meer bij Hajé of McDonald's.
Dus, zoals je zelf schrijft:
Rene schreef:Hajé hotel-restaurant, McDonalds en de bedrijven van het lokale bedrijventerrein zullen je erg dankbaar zijn.
:)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Euregio » ma 30 aug 2010, 11:27

^^
Nee, een McDonald's loopt op grote verkeersstromen en als men een drukke doorgaande weg afschaft kan zo'n bedrijf zo 30/40 procent omzet mislopen. Ook is dit niet goed voor de werkgelegenheid. Ook al staat er een file, de weg langs de McDonald's is druk, en daar draait het om voor dat soort bedrijven.

Gr.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door DjIdee » ma 30 aug 2010, 11:54

Als ik op dat traject rondom de avondspits fastfood wil, dan rij ik in Heerenveen wel bij de mc Donalds langs aan de A32. Of die in Lemmer aan de A6..
Voor ik bij die van Joure ben, ben ik vanaf de rotonde 15 minuten verder, en als ik daarna de rotonde weer op wil, kost je het ook weer een half uur...

Die zullen ook wel blij zijn met een normale afslag straks..

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Willem » di 31 aug 2010, 20:11

Het wil nog wel eens helpen om vanaf de Haje of de Mc eerst via de Seewei naar de afslag Joure-West te rijden en vervolgens over de A7 weer terug naar de rotonde. De file vanuit de richting Sneek is namelijk veel korter (op normale werkdagen dan).

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door sirdanilot » zo 05 sep 2010, 21:30

Een volledige arm in een autosnelwegenknooppunt voor de MacDonalds... dat kan natuurlijk niet hé. Ze moeten dan maar gewoon een echte verzorgingsplaats maken die via een loopbrug ook vanaf de andere kant van de snelweg te bereiken is (met dus een parkeerterrein aan de zuidkant). Het bedrijventerrein is bereikbaar via afrit Joure-West. (de macdonalds trouwens ook volgens sommige posts in deze draad...)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Chris » zo 05 sep 2010, 21:31

Die aansluiting is echt niet voor enkel de McDonalds, vrijwel geheel Joure wordt erop ontsloten.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door DjIdee » zo 05 sep 2010, 22:44

Idd, kijk dan eerst even op de kaart voordat je zulke dingen roept... :?

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door sirdanilot » di 07 sep 2010, 15:46

zucht dat weet ik ook wel. Maar verkeer vanuit joure kan omrijden via afrit Joure-West.

Maar goed, dit lokale-belangen denken is exact wat ons wegennet zo knullig maakt...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Coen Tunnel » di 07 sep 2010, 15:50

Joure heeft 13.000 inwoners, om dat dan te gaan ontsluiten via één aansluiting die uit de richting ligt en ook niet direct bij de belangrijkste industrieterreinen in de buurt ligt...

Uiteindelijk, als er de ombouw van het knooppunt komt lost dit probleem zich vanzelf op. :)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Vinny » di 07 sep 2010, 15:54

Zou een half uur tijdverlies niet opwegen tegen een kleine omweg via Joure West? ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Seat Ibiza » di 07 sep 2010, 17:17

^^
Het ging er niet om of omrijden in geval van files een betere optie was, maar of het volledig laten verdwijnen van deze aansluiting een optie was volgens mij... ;)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Willem » di 07 sep 2010, 17:50

De files voor de rotonde worden natuurlijk niet veroorzaakt door het verkeer uit Joure zelf, maar door het verkeer op de A6 en de A7. Met name het verkeer in de relatie Heerenveen - Lemmer moet het grootste deel van het plein over.
Doordat de gemeente pal naast de rotonde een andere, kleine, rotonde heeft aangelegd ontstaat er als het ware een soort U-bocht file. Verkeer uit Joure kan de grote rotonde niet op en blokkeert daardoor de kleine rotonde. Daar gaat het ook vast staan op de wegen die naar de kleine rotonde toe lopen. Een van die wegen komt van de grote rotonde en dan is het weer terug bij waar het begonnen is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Rotonde Joure verdwijnt

Bericht door Vinny » di 07 sep 2010, 17:54

Dan krijg je een grid-lock, en dan vind ik de suggestie om de weg (misschien alleen tijdens spitsuren) maar geheel af te sluiten nog niet eens zo gek. Het is dan inderdaad wel jammer van de omweg die de meeste mensen moeten maken. Maar goed, dat is dan aan de gemeente ter afweging.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie