[A020][N456] Verlegde afrit Moordrecht en Moordrechtboog

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
autoweg

Re: [A020] Verleggen afrit Moordrecht

Bericht door verfmeer95 » di 05 aug 2014, 19:05

Het is in ieder geval wel zo dat afsluiting normaal gesproken met borden worden aangekondigd. Zowel enkele weken van te voren op de afrit, als op het splitsingsmoment voor de omleidingsroute. In dit geval dus zo'n 2000 meter voor de afrit. Bij knooppunt Ridderkerk zou ik geen extra borden zetten, dat zou het alleen maar onduidelijker maken.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 17 nov 2014, 20:57

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 17 nov 2014, 21:04

^^ Klopt. Op de afrit vanuit Gouda stond vanmiddag 'Vanaf vrijdag 21 november gewijzigde situatie' en aan de andere kant stonden borden 'Vanaf 21 november nieuwe afrit Moordrecht'. Het asfalt is vandaag neergelegd, zag (of nou ja, rook) ik.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 25 nov 2014, 8:21

Vanuit Rotterdam

Afbeelding

Afbeelding

Mis :) Rechtdoor staat [A20] Gouda
Afbeelding

De oude afrit
Afbeelding

En precies daar begint de uitvoegstrook van de nieuwe
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 25 nov 2014, 8:30

Palance schreef:Rechtdoor staat [A20] Gouda
Afbeelding
Prachtig. Ik heb eerder al betoogd waarom het onzin is om hier knooppunt Gouwe als rechtdoordoel te gebruiken. Blij dat men daar bij Rijkswaterstaat ook zo over denkt.

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » di 25 nov 2014, 15:55

Vanochtend ook langs gereden. Na afrit Nieuwerkerk hangt er ook een nieuw afstandenbord. Verder vind ik het ook prima dat Gouda als rechtdoordoel voor de A20 wordt toegepast. Al het verkeer na deze afrit voegt sowieso in op de A12 en bij afrit Gouda doet zich pas de eerste keuzemogelijkheid voor het verkeer voor.

Wel apart dat men het oldschool-rechtdoorbord met vallende pijlen heeft laten hangen voor deze afrit. Deze bewegwijzeringsarm, waar vroeger het 300-meter bord aan hing, is nu ook ongebruikt.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 25 nov 2014, 21:11

Video van Omroep Zuidplas met daarin beelden van de nieuwe routes en bewegwijzering vanuit de auto. De video is enkele dagen voor de opening opgenomen.
Link

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » wo 26 nov 2014, 17:41

Vandaag mijn eerste avondspits langs de vernieuwde afrit Moordrecht meegemaakt. Ik ben nog niet onverdeeld positief. Voorheen stond er altijd file voor Nieuwerkerk, dan een soort tweede golf net na de oprit, wat afgesloten werd met een derde golfje bij de volle afrit Moordrecht, waarna het verkeer weer vrijelijk door kon stromen. Nu is het echter zo dat er van Nieuwerkerk tot aan knooppunt Gouwe onophoudelijk gejojood wordt tussen de 60 en de 100.

Wat nog spijtiger is om vast te stellen, is dat de file in de richting van Rotterdam totaal niet is verminderd, ondanks de nieuwe op- en afritten. Ik denk dat capaciteitsgebrek daar toch het heetste hangijzer was, meer nog dan de afrit. Helaas zal 2x3 nog even op zich laten wachten...

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » do 27 nov 2014, 13:01

^^ Tja, met de 90.000-100.000 motorvoertuigen die hier op werkdagen op 2x2 rijstroken tussen Nieuwerkerk a/d IJssel en Moordrecht rijden had ik persoonlijk al niet de verwachting dat de verbouwde aansluiting Moordrecht de vertraging op de A20 echt zou verminderen...

Sterker nog, het zou me niets verbazen als de file vanuit Gouda richting Rotterdam zwaarder zal worden, omdat het verkeer van de N456 makkelijker de A20 richting Rotterdam op kan stromen, ten koste van het doorgaande verkeer dat al op de A20 zit.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 27 nov 2014, 14:20

^^ Men zou er wat dat betreft verstandig aan doen om het stuk 2x3 vanaf Nieuwerkerk door te trekken naar de afrit Moordrecht. Zelfs als men daar nu nog niet voor kiest, lijkt het me sowieso verstandig zodra men vanaf daar de 2x2 Moordrechtboog naar de A12 gereed heeft.

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » do 27 nov 2014, 14:47

Het is spijtig dat het project uit het MIRT verdwenen lijkt te zijn.

Tegelijkertijd zal bij het verbreden van de A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda de druk op de Brienenoordcorridor nog verder toenemen. Je ziet in de spitsen, met name de avondspits, al regelmatig dat een file op de A16 vanaf Terbregseplein richting het zuiden terugslaat op de A20. En dan heb je voor Terbregseplein ineens 10 minuten extra te pakken, terwijl je gewoon de A20 rechtdoor moet hebben. Volgens mij kan de Brienenoordcorridor straks de toestroom van de A13-A16 al niet aan... Dan zou je met een 2x3 vanaf Gouda wel door kunnen rijden tot aan Nieuwerkerk, maar begint de ellende dan voor Terbregseplein.

Andersom geldt hetzelfde: begint de ellende nu bij Nieuwerkerk, begint ie met een verbrede 2x3 ergens tussen knooppunt Gouwe en Bodegraven. De A12 tussen Utrecht en Gouda loopt namelijk ook al weer tegen zijn grenzen aan.

Ik mis de integrale corridoraanpak, zoals ze dat rondom Amsterdam wél toepassen. (zoals met de A2, de noord-zuid verbinding A5-A8 met nu nog de A7 er gelijk achteraan, of de A1-A6-A9)

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 27 nov 2014, 14:52

^^ Tja, wat betreft die corridoraanpak kan ik nog wel weer een boekje open doen over Huis ten Donck, de Alexandertunnel en Rijksweg 3. Maar laten we het maar even gezellig houden. :lol:

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 27 nov 2014, 20:18

RSK schreef: Maar laten we het maar even gezellig houden. :lol:

Wat dacht je van carpoolen? :mrgreen:

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 15 jan 2015, 11:12

De resultaten van de nieuwe afrit vallen tegen, meent althans de SGP. Ook gebeuren er veel ongelukken bij Nieuwerkerk. Zodoende komen er kamervragen over de aanpak van de A20.

Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool » za 17 jan 2015, 20:58

Mwa de filosofie van de veranderingen is wel in orde vind ik, dat moet gaan uitmaken niet meer direct een overweg.
Op de A12 in de regio hebben ze ook de afritten verbeterd en dat scheelt echt wel.
Maar de A20 blijft gewoon te smal.

Ongelukken lijkt wel de ziekte van de laatste tijd te worden, men rijdt door smartphones en navigatie ofzo zo ongeconcentreerd dat bij wijzigingen aan de weg tegenwoordig altijd series rare ongelukken gebeuren. Bij de A4 aquaducten rijden ze met bosjes tegen de middenpalen, bij de Coentunnel tegen slagbomen en bij ongelukken en wegwerkzaamheden knalt wekelijks paar keer een vrachtwagen ergens tegen een rij aan.
Dat betekent niet dat al die wijzigingen zo slecht zijn, ze hadden nog hufterproofer kunnen worden gedaan, maar an sich zijn het dingen die niet fout zouden horen/hoeven te gaan.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 10 feb 2015, 11:28

Inmiddels zijn de grondwerken zichtbaar begonnen voor de Moordrechtboog, die aan zal sluiten op de nieuwe aansluiting Moordrecht. Men was zojuist bezig met bulldozers en zand, het tracé tot aan de spoorlijn was al goed zichtbaar vanaf de A20.

P.S.: Is er eigenlijk al een topic over de Moordrechtboog? Het valt allemaal een beetje samen met de Extra Gouwekruising en het verleggen van de aansluiting Moordrecht.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 10 feb 2015, 11:51

Ik kan me niet herinneren dat er een draad over de Moordrechtboog is.

WendTrafic
zandpaadje

Bericht door WendTrafic » do 12 feb 2015, 10:13

Hoe is het te regelen dat de vluchtstrook tussen Nieuwerkerk a/d IJssel en afslag Moordrecht een spitsstrook wordt, waarbij aan het eind het verkeer richting Moordrecht en Gouda West de Autoweg verlaat via deze spitsstrook en verkeer richting Utrecht de linkse twee rijbanen aanhoudt? Daarmee ben je m.i. van de flessenhals bij Nieuwerkerk met de lange files ervoor in de avondspits verlost. Hetzelfde zie je op de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht West.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 12 feb 2015, 10:18

Oh, de boel is verplaatst. Hier past het ook beter ook. Dan hier maar ;).
WendTrafic schreef:Hoe is het te regelen dat de vluchtstrook tussen Nieuwerkerk a/d IJssel en afslag Moordrecht een spitsstrook wordt,
Spitsstrook? Alsjeblieft niet zeg. Gewoon een volwaardige rijstrook neerleggen of niets doen. Spitsstroken zijn gedrochten die imo z.s.m. weg moeten. Nutteloze tussenoplossing waarvoor vervolgens niet een definitieve oplossing komt omdat 'de file zo ook weg is'...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 12 feb 2015, 11:11

^^ Ja en nee. Enerzijds ben ik er wel voor om op punten waar men spitsstroken legt gewoon een permanente strook te leggen. Maar als dat tot een permanent lagere snelheidslimieten leidt, doe mij dan toch maar een spitsstrook.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 23 mar 2015, 18:41

Kleine update omtrent de Moordrechtboog: ik zag zondag vanaf de A12 dat de zandlichamen volop in aanleg zijn en inmiddels ook al zo ongeveer reiken tot de A12. Bij de A20 zal er nog wel het nodige bij moeten, daar ontbreekt nog een meter of 3 om het goed aan te laten sluiten.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » do 30 apr 2015, 12:30

Rijkswaterstaat (29-04-2015) schreef:Middelweg open, doorgaand verkeer tot eind mei via verhoogde N456
Op vrijdag 1 mei 2015 stelt Rijkswaterstaat de vernieuwde N456/Middelweg open. De bocht van de verhoogde N456 naar de Middelweg richting Moordrecht gaat dan open voor autoverkeer. Daarmee is Moordrecht weer via de gebruikelijke weg bereikbaar. De afbouw van de tunnel onder het spoor is nog in volle gang. Daarom rijdt doorgaand autoverkeer tot eind mei alleen via de nieuwe aansluiting over de A20 en het spoor. Fietsers en voetgangers blijven wel gebruikmaken van de tunnel onder het spoor.

Wat gaat er gebeuren?
Rijkswaterstaat heeft dit voorjaar gewerkt aan de vernieuwde N456/Middelweg. Zo werd de weg omgebouwd naar de nieuwe situatie, de grond gesaneerd, kabels omgelegd en het viaduct in de A20 en de tunnel onder het spoor afgebouwd. De afbouw van de tunnel is nog niet afgerond. De afwerking duurt tot eind mei.
Als ik het goed begrijp, is de spoorwegovergang voor het autoverkeer hiermee verleden tijd. Als de spoortunnel over een maandje open gaat, kan hij helemaal opgedoekt worden. Het is me nog niet helemaal duidelijk wat er gaat gebeuren met de verbindingsweg van de nieuwe aansluiting naar de Middelweg. Me dunkt dat die verdwijnt zodra de Moodrechtboog wordt opgeleverd, immers kan verkeer dan gebruik maken van de nieuwe spoortunnel om vanaf de Middelweg richting Moordrecht of Gouda te gaan.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 30 apr 2015, 16:26

Ik meende gisteren vanuit de trein te zien dat er geasfalteerd werd in het tunneltje.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 17 jun 2015, 16:07

Heijmans heeft op hun Facebook wat luchtfoto's geplaatst van het project. Hier even wat plaatjes van Facebook.

A12 met toekomstige aansluiting:
Afbeelding

Aansluiting met A20 met grondlichamen erachter voor het toekomstige tracé:
Afbeelding

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » wo 17 jun 2015, 18:04

Wanneer de Moordrechtboog in gebruik wordt genomen, zal de druk op het traject Nieuwerkerk a/d IJssel - Moordrecht alleen maar verder toenemen.. Inmiddels rijden hier al tegen de 100.000 MVT per dag op 2x2 rijstroken. Dit wegvak is structureel overbelast, momenteel één van de drukste zo niet drukste 2x2 weg in ons land. Met name richting Rotterdam verwacht ik dat de problemen na openstelling van de Moordrechtboog zullen toenemen, omdat de hoeveelheid verkeer vanaf de aansluiting richting Rotterdam verder toeneemt. Met alle gevolgen van dien voor de doorstroming op de A20 en de A12. In de publieksrapportage rijkswegennet van begin deze week werd al geconstateerd dat de effecten van de nieuwe aansluiting Moordrecht op de doostroming op de A20 nihil zijn (sterker nog, de reistijd is zelfs iets opgelopen in de richting van Rotterdam). Wellicht dat dit dan snel leidt tot de conclusie dat tegen de 100.000 MVT toch echt te veel is voor 2x2 rijstroken, en dat die verbreding naar 2x3 naar voren wordt gehaald, in plaats van de huidige opleveringsdatum 2028...

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 17 jun 2015, 19:15

rene154 schreef: en dat die verbreding naar 2x3 naar voren wordt gehaald, in plaats van de huidige opleveringsdatum 2028...
De verbreding staat niet eens in het MIRT en er lijkt ook nog geen expliciet budget voor te zijn gereserveerd. Het is wel onderdeel van een breder programma voor verbetering van de bereikbaarheid van de Zuidvleugel, maar daar blijft het dan ook bij... :geenlach:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 17 jun 2015, 19:24

De A20 is maar op een relatief beperkt deel 2x2. De nood op de A15 ten oosten van de Drechtsteden is van een vergelijkbare ernst.

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » wo 17 jun 2015, 21:39

^^ alhoewel de problemen op de A15 ook zeer fors zijn, laat de file top 50 zien dat de problematiek op de A20 nog net wat forser is. De a20 oost staat nu op de achtste plaats in de file top 10 over de eerste vier maanden dit jaar, in 2014zelfs op de tweede! plaats. De intensiteiten op het 2x2 stuk liggen op de A15 toch nog 10.000 MVT lager. Bovendien slaat de file van de A20 terug op de A12, met forse vertragingen aldaar. Juist omdat het zo'n kort stuk is, is het deste schrijnender.
Kaaiman schreef: De verbreding staat niet eens in het MIRT en er lijkt ook nog geen expliciet budget voor te zijn gereserveerd. Het is wel onderdeel van een breder programma voor verbetering van de bereikbaarheid van de Zuidvleugel, maar daar blijft het dan ook bij... :geenlach:
Klopt, maar voor de zuidvleugel is dit wel het eerste project wat nu op de rol staat, nu er budget gereserveerd is voor de rijnlandroute, nwo, A13/16 en de A4 langs Den Haag. Er zijn bestuurlijke afspraken over gemaakt. Zie o.a. Rijksstructuurvisie regio Rotterdam.

RSK
Penningmeester

Re: [A020][N456] Verlegde afrit Moordrecht en Moordrechtboog

Bericht door RSK » za 10 okt 2015, 13:50

In de A12 tussen Knooppunt Gouwe en de aansluiting Zevenhuizen is een forse slinger aangelegd, de snelheid is daar voorlopig permanent op 100 gezet, ongeacht of de spitsstrook wel of niet open is. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met het aansluiten van de Moordrechtboog op de A12. Ik zal vanmiddag even een filmpje plaatsen.
TOEVOEGING
Hierbij de beelden.
Link

Wesso
2x2 autosnelweg

Re: [A020][N456] Verlegde afrit Moordrecht en Moordrechtboog

Bericht door Wesso » za 10 okt 2015, 23:57

^^ Toevallig reed ik daar vandaag ook rond 12:45. Het was een uitdagend stukje 100 km/h. 8-)