[A020][N456] Verlegde afrit Moordrecht en Moordrechtboog

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

frenkievee
stadsweg

Re: [A020] Verleggen afrit Moordrecht

Bericht door frenkievee » do 13 dec 2012, 17:13

keokiracer schreef: Juni
  • buitendienststelling spoor traject Gouda-Rotterdam
Zo: dat zijn straffe maatregelen...... :hap:
met groet, Frank

Madhollander
dorpsstraat

Bericht door Madhollander » za 15 dec 2012, 21:36

^^
niet heel vreemd natuurlijk. Op het moment dat je een viaduct over een bestaande spoorlijn gaat leggen is het wel zo fijn als je niet om treinen hoeft te denken. Om over de bovenleiding nog maar te zwijgen natuurlijk (1.5Kv).
Daarbij zal de bovenleiding ter plaatse hoogst waarschijnlijk ook van de portalen ontdaan worden en aan de onderzijde van het viaduct gehangen worden.

Zullen wel weekendafsluitingen gaan worden. Of nachtafsluitingen. Ik hoop op weekenden (Kijken en foto's maken :woop: )

Edit:
snap de grap eindelijk :wall: :geeuw: :facepalm:
Het woordje ---tijdelijke--- had nog voor die zin gemoeten natuurlijk :p

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 15 dec 2012, 22:10

Daarnaast is het een middel, geen doel. Iedereen (althans ik) vraagt zich af wat ze tijdens de buitendienststelling gaan doen. Als je de tekst letterlijk interpreteert kunnen bouwvakkers dan een koffiepauze houden. Dat lijkt me niet de bedoeling lol
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

frenkievee
stadsweg

Bericht door frenkievee » za 15 dec 2012, 22:46

Madhollander schreef:Edit:
Tja, als er allemaal permanente zaken opgesomd worden, en de laatste ook als zodanig gebracht wordt, dan is dat te mooi om niet op in te haken, toch?
Ik heb nog wel wat oude kwartjes liggen hier. Misschien kun je die nog gebruiken? :D
met groet, Frank

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 15 dec 2012, 23:55

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Madhollander
dorpsstraat

Bericht door Madhollander » ma 17 dec 2012, 19:27

frenkievee schreef:
Madhollander schreef:Edit:
Tja, als er allemaal permanente zaken opgesomd worden, en de laatste ook als zodanig gebracht wordt, dan is dat te mooi om niet op in te haken, toch?
Ik heb nog wel wat oude kwartjes liggen hier. Misschien kun je die nog gebruiken? :D
Mag me wel n flinke stapel zijn dan :mrgreen:

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 07 apr 2013, 17:13

Vanmiddag ben ik eens langs de locatie van de nieuwe afrit gefietst. Er is trouwens een McDonald's geopend bij de Pleisterplaats aan de oude afrit, maar dat terzijde :p

Foto's van de N456 richting Gouda.
Afbeelding

Hier komt op lange termijn een viaduct over fietspad en spoorlijn. De Provincialeweg zal op een talud terechtkomen en aansluiten op de verlegde N456. De toekomstige situatie is goed te zien in deze factsheet.
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er vaker geweest, maar het viel me nu pas op dat de Vijfde Tochtweg onder de A20 erg breed is. Met een beetje fantasie zijn er twee rijbanen in te herkennen. Is hier sprake van een SNUP?
Afbeelding

Afbeelding

Er komt een nieuwe aansluiting op het fietspad parallel aan de A20, terwijl de Vijfde Tochtweg zelf grotendeels in fietspad is veranderd. Ik vraag me af dit blijft bestaan.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 07 apr 2013, 17:23

Mooi. Gisteren viel het me vanuit de trein op hoe kaal het nu eigenlijk geworden is. Dat is wel wennen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 07 apr 2013, 17:39

^^ Ja, ik kreeg een beetje het woestijngevoel. Aan de zuidzijde van de A20 zijn alle bomen gekapt, waardoor ik een onbelemmerd zicht op de boogbrug had.

Madhollander
dorpsstraat

Bericht door Madhollander » za 13 apr 2013, 15:34

@ wesso

Inderdaad een beste onderdoorgang voor wat fietsers en tractoren. Misschien een snup in verband met de moordrechtboog of een ooit eerder bestaand plan hieromtrent. :confuuuse:
Het zou ook te maken kunnen hebben met een enorme groei-visie voor Gouda al die jaren geleden. Nu dat Westergouwe eindelijk gestart is en er 4000 woningen gebouwd zullen gaan worden kan het ook best zijn dat men de onderdoorgang zo groot heeft gemaakt omdat men toentertijd uitging van een nieuwe regionale weg naar de a12. Dan zou deze nieuwe weg via deze onderdoorgang bij de 5e tochtweg de huidige op en afritten en de middelweg te kunnen ontzien voor het verkeer dat niet van/naar de snelweg A20 gaat/komt. :dontknow:

Ben benieuwd of iemand de feiten heeft....

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 17 okt 2013, 21:48

Vanuit de trein zag ik dat het eerste kunstwerk vorm begint te krijgen. Het viaduct over de N456 is voorzien van liggers. Boven het naastgelegen spoor ligt nog niets, maar dat kan nooit lang meer duren.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » wo 27 nov 2013, 18:29

Even een klein schopje hier, ik kom er immers dagelijks langs.

- De grondwerken voor de op- en afritten lijken inmiddels al een aardig eind gevorderd. Je kunt al heel goed zien hoe de op- en afritten straks komen te lopen.
- Vorige week is men begonnen een bekisting te maken aan de bovenzijde van de pilaren pal naast de A20. Het kan niet anders of dat zijn voorbereidingen voor de overbrugging van dat deel.
- Gisteravond was men bezig om de vangrails te verwijderen aan de westzijde van het oude viaduct bij Moordrecht. Vanmiddag zag ik dat daar nu tijdelijke barrières zijn geplaatst.
- Met borden zijn wegafsluitingen aangegeven voor de nachten rond 4 en 5 december, met name op 4 december werden zeer specifieke tijden aangegeven (die ik dan wel weer ben vergeten). Gaan er dan zaken gebeuren die het aanschouwen waard zijn?
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Dexy
stadsweg

Bericht door Dexy » vr 29 nov 2013, 20:58

Lost het weghalen van de gelijkvloerse spoorwegovergang op de N456 de files op de A20 eigenlijk wel op? Moeten de slagbomen hier in de spits zó vaak naar beneden?

Deze afrit is niet alleen zo filegevoelig, omdat het verkeer richting Gouda-West (N456) een obstakel ondervindt (de spoorwegovergang), maar ook omdat knooppunt Gouwe incompleet is. Verkeer van Rotterdam naar Zoetermeer moet deze afrit nemen en over de N456 rijden, om de A12 richting Zoetermeer te bereiken. Nu moet de geplande Moordrechtboog een oplossing hiervoor bieden, maar de Moordrechtboog wordt nou niet bepaald conflictvrij uitgevoerd (nog steeds veel gelijkvloerse kruisingen tussen de A20 en A12). Zolang deze situatie niet verandert, denk ik niet dat de files op de A20 bij Moordrecht zullen verdwijnen. Of is de N456 (in feite de missing link tussen de A20 en de A12) heel rustig in de spits?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 29 nov 2013, 21:56

^^Er passeren maximaal 16 reizigerstreinen per uur de overweg en nog een handvol goederentreinen per dag. De onhandige ligging van de overweg, direct naast de A20 maakt dat het sluiten van de overweg direct gevolgen heeft voor de aansluiting 8-)

De N219 en N209 wikkelen ook nog verkeer vanuit het Rotterdamse naar de A12 af. Niet alles komt op de schouders van de N456.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 29 nov 2013, 22:02

Door die spoorwegovergang loopt het onderliggend wegennet (N456) helemaal vast. Files van 2 à 3 kilometer voor de spoorwegovergang zijn normaal. Hierdoor loopt het ook vast op alle aansluitende wegen, waaronder de afritten.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » vr 29 nov 2013, 22:29

wimwamreus schreef:Lost het weghalen van de gelijkvloerse spoorwegovergang op de N456 de files op de A20 eigenlijk wel op? Moeten de slagbomen hier in de spits zó vaak naar beneden?
Ja en ja. Hier even een overzichtje van de treinen die de overweg passeren tussen 07:00 en 08:00.
SPOILER: TOON

Code: Selecteer alles

07:06	Intercity     Rotterdam        - 	Utrecht
07:11	Intercity     Zwolle           - 	Rotterdam
07:15	Sprinter      Rotterdam        - 	Uitgeest
07:15	Sprinter      Alkmaar          - 	Rotterdam
07:19	Intercity     Rotterdam        - 	Groningen
07:25	Intercity     Utrecht          - 	Rotterdam
07:27	Spitstrein    Rotterdam        - 	Gouda Goverwelle
07:29	Spitstrein    Gouda Goverwelle - 	Rotterdam
07:36	Intercity     Rotterdam        - 	Utrecht
07:40	Intercity     Groningen        - 	Rotterdam
07:45	Sprinter      Rotterdam        - 	Uitgeest
07:45	Sprinter      Heiloo           - 	Rotterdam
07:49	Intercity     Rotterdam        - 	Leeuwarden
07:55	Intercity     Utrecht          - 	Rotterdam
07:57	Spitstrein    Rotterdam        - 	Gouda Goverwelle
07:59	Spitstrein    Gouda Goverwelle - 	Rotterdam
Dit patroon kun je voor het uur daarvoor en daarna volgens mij wel kopiëren, daarna gaan er een paar spitstreinen uit. Zoals je ziet zijn de intervallen in minuten steeds 5-4-4-6-2-2-7.

En dan hebben we het alleen over de spoorwegovergang. Als we daar bij optellen dat het zeer korte op- en afritten zijn, gelegen in een bocht met een viaduct, dan zijn de ingrediënten compleet.

Dexy
stadsweg

Bericht door Dexy » za 30 nov 2013, 14:59

Momenteel is de kruising tussen de N456 en de afrit vanuit Rotterdam een voorrangskruispunt (geregeld middels een stopbord). Verkeer vanuit Rotterdam moet dus voorrang geven aan het verkeer dat op de N456 rijdt. Met name in de spits is de N456 erg druk, waardoor verkeer vanuit Rotterdam heel lang moet wachten op een gaatje (en er binnen de kortste keren dus file ontstaat op de afrit).

Krijgt dit kruispunt in de nieuwe situatie eigenlijk VRI's? Het lijkt me dat VRI's een flinke winst zullen zijn voor de doorstroming op deze afrit.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 30 nov 2013, 17:43

^^ Er komen in elk geval geen rotondes, dus kruisingen. VRI's zijn daarbij wel verstandig met interregionaal verkeer over de Moordrechtboog en een verbinding met Gouda-West.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 03 dec 2013, 11:00

Als ik het vanmorgen in het het snelle voorbijpasseren goed heb gezien, is men bezig de voorbelasting af te graven. Op de terugweg zal ik wat beter kijken, maar in ieder geval voor de afrit richting Rotterdam leek men hier al een flink eind mee gevorderd. Ook heb ik nog een blik geworpen op het bord met de afsluitingstijden: als het goed is, gaat de weg vannacht dicht van 00:15 tot 02:30.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » vr 10 jan 2014, 10:32

Vanmorgen kwam ik voor het eerst in een week of 3 weer over de A20. Inmiddels is een deel van de overbrugging al gereed, alleen het middenstuk (boven de snelweg) moet nu nog geplaatst worden.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » vr 17 jan 2014, 9:28

En om de stroom van updates aan de gang te houden: vanmorgen was ik verrast om te zien dat tussen afgelopen dinsdagmiddag en vanmorgen de overbrugging van de A20 op zijn plaats is gekomen.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » vr 28 feb 2014, 23:11

...en inmiddels is de af- en oprit in ieder geval richting Rotterdam geasfalteerd.

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » di 08 apr 2014, 21:26

Afgelopen weekend is voor de A20 naar Rotterdam het nieuwe en bredere viaduct over de Middelweg ingeschoven. Het oude is eruit geschoven en wordt nu steeds kleiner gemaakt op het terrein van MNO (waar eerst het nieuwe viaduct gebouwd werd). Hoe en wanneer het nieuwe viaduct voor de A20 naar Utrecht er komt weet ik niet, de fundatie ligt van de landhoofden er in ieder geval zo op het oog net zo bij als bij het al ingeschoven deel.
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » wo 09 apr 2014, 17:27

Rijkswaterstaat verwijst net op Twitter naar deze link. De brochure laat duidelijk zien hoe de situatie stap voor stap wordt aangepast. Over de westelijke doortrekking vanaf het viaduct naar de A12 staat nog niets vermeld, maar dat hoort ook niet onder het kopje 'afrit Moordrecht'.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 14 apr 2014, 10:03

Ietwat ouder bericht:
N456 Verkeershinder A20/N456 bij Moordrecht
1 april 2014

Aan de A20 en de N456 (Middelweg) vinden werkzaamheden plaats van vrijdag 4 april, 21.00 uur, tot maandag 7 april 2014, 5.00 uur. De N456 is tussen de Zuidelijke Dwarsweg en het viaduct onder de A20 richting Moordrecht aan de zijde van Zevenhuizen dicht. De N456 aan de zijde van Moordrecht is geopend. In dit weekend zijn de A20 tussen de knooppunten Gouwe en Nieuwerkerk aan den IJssel richting Rotterdam, de op- en afrit Moordrecht (18) en een gedeelte van de Parallelweg en de N456 (Middelweg) afgesloten voor alle weggebruikers.

De afsluiting is nodig vanwege de sloop van het huidige viaduct in de A20 in de rijbaan richting Rotterdam. Datzelfde weekend wordt een nieuw viaduct geplaatst.
http://pzh.nl/contentpagina.htm?id=129057
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 29 apr 2014, 16:20

De afrit vanuit Gouda is volledig voorzien van verlichting en bewegwijzering: borden op de A20 zelf, een bord halverwege de afrit en een handwijzer aan het einde van de afrit. Het zal niet lang meer duren voordat deze fase (fase 1) in gebruik wordt genomen.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 29 apr 2014, 20:29

^^ Klopt, in de nacht van woensdag op donderdag heeft men de belijning daar neergelegd.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 02 mei 2014, 10:33

Rijkswaterstaat schreef:Vanaf maandag 12 mei kunnen weggebruikers vanuit de rijrichting Gouda rijden over de nieuwe afrit Moordrecht (18) op de A20.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 30 mei 2014, 20:26

Filmpje van de nieuwe afrit vanuit knooppunt Gouwe. De A20 heeft hier ook last van slappe fundering.

[youtube]70EVzNcfuqE[/youtube]

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » vr 30 mei 2014, 23:42

^^ Wat ik daar als frequente passant wel aardig vind, is dat de oude afrit nu grotendeels wordt afgegraven. Je zou toch zeggen dat het daar wel ingeklonken is en lekker kan blijven liggen als ondergrond voor de nieuwe oprit, maar dat is dus niet het geval. Tja, we leven hier nu eenmaal op een stuk pudding met een dun laagje gras er overheen. :yes: