[A028] Amersfoort - Zwolle

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: [A028] Zwolle - Amersfoort 2x3?

Bericht door Stefanuzz » wo 24 jul 2013, 21:32

Wat betreft de intensiteit van het vrachtverkeer: dat is ook een punt waar ik mij wel regelmatig aan erger. Het hele stuk A28 vanaf Amersfoort naar Zwolle is in de spits een redelijk vervelend stuk om te rijden, omdat het gewoon stampensvol zit. Wat hier eerder al is aangegeven, af en toe vol in de remmen en met hooguit 90 een treintje inhalen is vaak aan de orde van de dag. In de avond/nacht en in het weekend op de rustige tijdstippen is de A28 prima te doen, maar met name tijdens de drukkere weekdagen is 2x3 echt geen overbodige luxe voor mijn gevoel. Natuurlijk is het nog lang niet zo erg dat er file staat, maar het scheelt vaak niet veel.

De A50 is wat dat betreft tussen Hattemerbroek en Apeldoorn net zo'n probleem. Vooral 's ochtends is het erg druk rond Heerde-Zuid en Epe. In de avondspits verplaatst zich dat dan richting Apeldoorn-Noord. Ook dan is het vaak treintjes rijden. Ik ben daar liever niet mee bezig en verkies regelmatig de rechter rijstrook met af en toe wat inhaalactie op de verkeerde manier. Niet mijn fout, denk ik altijd maar zo.

Ik ben benieuwd of ze volgend jaar ook echt gaan beginnen met ZOAB. Het is echt een enorme vooruitgang hoop ik. Het gatenkaas bij Nunspeet (lekker glibberen tijdens regenbuien), het slechte wegdek bij 't Harde en de welbekende gaten in het wegdek tussen Wezep en Hattemerbroek zijn echt slecht.

Oh ja, bonus: vanmiddag op de A28 bij 't Harde een fikse bermbrand. De snelweg werd dichtgegooid. Mooie stoet met vrachtwagens aan het begin van de avondspits.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A028] Zwolle - Amersfoort 2x3?

Bericht door Mark » wo 24 jul 2013, 21:38

Stefanuzz schreef:Wat betreft de intensiteit van het vrachtverkeer: dat is ook een punt waar ik mij wel regelmatig aan erger. Het hele stuk A28 vanaf Amersfoort naar Zwolle is in de spits een redelijk vervelend stuk om te rijden, omdat het gewoon stampensvol zit. Wat hier eerder al is aangegeven, af en toe vol in de remmen en met hooguit 90 een treintje inhalen is vaak aan de orde van de dag. In de avond/nacht en in het weekend op de rustige tijdstippen is de A28 prima te doen, maar met name tijdens de drukkere weekdagen is 2x3 echt geen overbodige luxe voor mijn gevoel. Natuurlijk is het nog lang niet zo erg dat er file staat, maar het scheelt vaak niet veel.
Klinkt vrij vergelijkbaar met de A15 tussen Valburg en Gorinchem. Soms beetje stroperig verkeer, net geen file, maar vlot doorrijden doet het ook niet. De weg hikt tegen het verzadigingspunt aan, maar is er nét niet.

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: [A028] Zwolle - Amersfoort 2x3?

Bericht door rene19663 » do 25 jul 2013, 14:37

Stefanuzz schreef:Ik ben benieuwd of ze volgend jaar ook echt gaan beginnen met ZOAB. Het is echt een enorme vooruitgang hoop ik. Het gatenkaas bij Nunspeet (lekker glibberen tijdens regenbuien), het slechte wegdek bij 't Harde en de welbekende gaten in het wegdek tussen Wezep en Hattemerbroek zijn echt slecht.
Volgens het GWW-werkenpakket Rijkswaterstaat van juli 2013 is de start van de realisatie integraal onderhoud A28 - A50 in september 2014.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Zwolle - Amersfoort 2x3?

Bericht door Chris » do 25 jul 2013, 14:41

De oorzaak van de vertraging van de aanleg van ZOAB is de geplande nieuwe aansluiting voor het bedrijventerrein H2O (en de kosten daarvan). Rijkswaterstaat wou dit oorspronkelijk tegelijkertijd doen, maar dat bedrijventerrein is door de crisis nauwelijks ontwikkeld.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A028] Zwolle - Amersfoort 2x3?

Bericht door Rogier » do 25 jul 2013, 15:05

^^

De aansluiting is iets wat op het laatste moment (2011) besloten is en was oorspronkelijk geen onderdeel van het bouwen van H20.
Men hoopt de aansluiting in 2017 - 2018 aan te kunnen leggen.

Het uitstellen is hoofdzakelijk toe te schrijven aan het feit dat het DAB nog met kleinere maatregelen in redelijke conditie te houden was. Hierdoor is het inderdaad een redelijke lappendeken geworden.

Klein onderhoud is niet meer mogelijk, omdat het asfalt op veel plekken versleten is. Eind 2010 was dit bij de A50 tussen KNP Hattemerbroek en Heerde het geval en moest men hard ingrijpen. Bij het groot onderhoud tussen Apeldoorn en Heerde is het bestaande asfalt alleen met ZOAB overlaagd en is de toplaag van de rechterrijstrook vervangen. Echter tussen KNP Hattemerbroek en Heerde heeft men rijbaanbreed de toplaag vervangen en heeft men zelfs de tweede laag op de rechterrijstrook vervangen.

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: [A028] Zwolle - Amersfoort 2x3?

Bericht door rene19663 » do 25 jul 2013, 16:05

Is er eigenlijk al een beslissing genomen waar die aansluiting komt te liggen en hoe die wordt vorm gegeven.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A028] Zwolle - Amersfoort 2x3?

Bericht door Rogier » do 25 jul 2013, 17:21


Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door Groningen » wo 06 nov 2013, 21:16

* Schop *

Het valt me op dat er steeds meer filevorming optreedt op dit traject. Ik rijd dan alleen Zwolle - Harderwijk, maar zeker 's middags is er vrijwel dagelijks sprake van wandelende files. Schijnbaar zonder reden is het dan opeens afremmen tot 30-40 km/u of tot stilstand, en even later rijdt het weer. Oorzaak: tjokvolle rijstroken, waarbij de rechterstrook (naar mijn idee) onderbenut wordt vanwege de hoeveelheid vrachtverkeer. Zeker de afgelopen 3 weken is hier steeds meer sprake van.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door Chris » zo 16 feb 2014, 16:25

Heeft deze filewaarschuwing het ooit al eens gedaan?

Afbeelding
A28 Strand Nulde-2 by Chriszwolle, on Flickr

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door boe! » zo 16 feb 2014, 19:24

^^ Geen idee. Ik heb het wel eens vanaf dit punt vast zien staan, maar toen was het matrixbord defect (althans volgens het gele bordje dat er voor stond). Het matrixbord is na de verbreding bij Amersfoort overbodig geworden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door Wouter N14 » ma 17 feb 2014, 11:04

Ik heb dat ding wel eens werkend gezien, maar dat weet ik niet zo zeker meer.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door Stefanuzz » ma 04 aug 2014, 23:34

Vanavond is een begin gemaakt aan het vervangen van het asfalt op het stuk Wezep - knp. Hattemerbroek. Hopelijk - ja dat hopen wij hier allemaal aan de rand van de A28 - wordt het nu dan eindelijk ZOAB. We zijn enorm benieuwd of dat aan geluid gaat schelen.

Wat plaatjes op mijn site: http://www.stefanverkerk.nl/nieuws/1014 ... onderhoud/

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door boe! » di 05 aug 2014, 11:47

Bij Nunspeet is afgelopen maand ook het oude asfalt vervangen. Dat was DAB met flinke spoorvorming en reed niet fijn bij regen. De laatste keer dat ik daar langskwam lag er een soort noodasfalt. Ik neem aan dat dat intussen is vervangen door ZOAB.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door Attietattie » di 05 aug 2014, 11:52

Stefanuzz schreef:VWat plaatjes op mijn site: http://www.stefanverkerk.nl/nieuws/1014 ... onderhoud/
Nette plaatjes. Mocht je het werkvak niet in of heb je dat niet geprobeerd?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door JJK » di 05 aug 2014, 12:04

Het lijkt wel of het verkeer niet door heeft dat ze over de vluchtstrook langs het werkvak kunnen rijden. Ze gaan nu allemaal over de VZP(?) terwijl ze ook, gezien de afzetting, over de vluchtstrook mogen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door Coen Tunnel » di 05 aug 2014, 12:48

^^ Geen VZP, maar de parallelbaan van KP Hattemerbroek. Lijkt mij geschikter dan de vluchtstrook.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door JJK » di 05 aug 2014, 15:26

^^ Dat ben ik met je eens, het is geschikter. Dan had er een pijlwagen moeten staan op de vluchtstrook die het verkeer over de parallelbaan stuurt. Ik zou gewoon lekker door touren met zo'n lege vluchtstrook voor me :P

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door Attietattie » di 05 aug 2014, 15:31

Coen Tunnel schreef:Geen VZP, maar de parallelbaan van KP Hattemerbroek. Lijkt mij geschikter dan de vluchtstrook.
Eens. Maar als ie beschikbaar is kan je hem maar beter gebruiken.
JJK schreef:Dan had er een pijlwagen moeten staan op de vluchtstrook die het verkeer over de parallelbaan stuurt.
Gewoon op de rijbaan zelf.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door Rogier » di 05 aug 2014, 18:39

Bij Nunspeet zijn de werkzaamheden aan het wegdek, tot net voor afslag Epe afgerond.
De vervanging van de vangrails en bebording en groot onderhoud aan de viaducten \ tunnels moeten nog plaatsvinden (Nunspeet).
Het groot onderhoud was overigens ook noodzakelijk. Het vorige groot onderhoud is al in de jaren tachtig (DAB) en \ of begin jaren negentig uitgevoerd.

Overigens wordt de A50 tussen Heerde en KNP Hattembroek ook in dit project aangepakt.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door Groningen » wo 06 aug 2014, 18:52

^^ De belijning op het nieuwe asfalt sluit totaal niet aan op die van het oude wegdek, er zit zo ruim 30 centimeter tussen als het niet meer is.
boe! schreef:Ik neem aan dat dat intussen is vervangen door ZOAB.
Ja.

Dat 'noodasfalt' ligt nu bij KP Hattemerbroek (met richting Amersfoort een flinke bult. De Vmax van 90 wordt overigens massaal genegeerd (maar is wel terecht: de overgang noodasfalt - gewoon asfalt is letterlijk schokkend).

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door Stefanuzz » do 07 aug 2014, 23:49

Vanavond even over het stuk Wezep - Zwolle-Zuid v.v. gereden en je merkt inderdaad dat het nieuwe asfalt wat er nu ligt, nog niet het eindresultaat kan zijn. Het hobbelt nog te veel op en neer. Desondanks ziet er al wel behoorlijk strak uit, zeker voor wat we hier gewend waren (gatenkaas). :top: Ik reed gisteren nog over de A28 bij Nunspeet en dat ziet er bijzonder goed uit. Wat een verbetering is dat zeg. En wat er al gezegd werd, die overgangen zijn wel behoorlijk hoog en bovendien wel vreemd dat de belijning zo'n 30 cm verschilt.

Het levert 's avonds en 's nachts wel wat geluidsoverlast op door de werkzaamheden, maar goed... even doorbijten! Als dat ZOAB echt stiller is, dan zal het een behoorlijke vooruitgang zijn hopen we hier.

Vanavond ben ik weer even wezen kijken. Rond kwart voor tien begon men met de rangeerbaan A28 Wezep -> A50/N50 Apeldoorn/Kampen. Ging allemaal erg gestroomlijnd en soepel, mooi om te zien vanaf de viaducten. (@ Attietattie: nee, ben niet het werkvak in gegaan. Heb bij de wegenbouw geen contacten, maar dat vind ik niet erg want vanaf de viaducten is het ook prima te zien.)

Ben benieuwd of ze hier ook de bebording en de matrixborden nog gaan vervangen. Er hangen nog van die ouderwetse verlichte borden en matrixborden zonder LED's. Die hangen verderop richting Zwolle wel, daar waar men enkele jaren geleden alles vernieuwd heeft.

Alle plaatjes staan hier: http://www.stefanverkerk.nl/foto/10175/ ... merbroek_2_/

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door Chris » vr 08 aug 2014, 13:06

Ze wilden dit onderhoud oorspronkelijk tegelijkertijd met de aansluiting H2O doen, maar omdat besluitvorming over de nieuwe aansluiting maar uitbleef kon Rijkswaterstaat daar niet langer op wachten. H2O is het bedrijventerrein bij Wezep / Hattemerbroek (Hattem, Heerde, Oldebroek) dat maar erg langzaam gevuld raakt. Het grootste deel ligt nog braak.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door Rogier » vr 08 aug 2014, 14:22

De werkzaamheden aan de eventuele aansluiting voor H2O konden onmogelijk voor die tijd geregeld worden.
Oldebroek vroeg pas eind 2012 of RWS kon kijken of er een andere aansluiting kon komen.
Destijds kon je al aanvoelen dat het onmogelijk is om beide projecten gezamenlijk uit te voeren.
Het werk aan het asfalt van de A28 kon niet meer uitgesteld worden i.v.m. ouderdom van de verharding.
Anders hadden was hier een A32 probleem gehad.
Bezwijken van de gehele verharding, waardoor de gehele verharding vervangen mag worden.
Bij de huidige werkzaamheden wordt alleen de deklaag vervangen en een versterkingslaag toegepast.

Het nieuwe asfalt bij Hattemerbroek is inderdaad vrij hobbelig, maar dit is slechts een tussenlaag \ versterkingslaag.
Het ZOAB moet nog aangebracht worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door Chris » wo 10 aug 2016, 21:10

Pal langs de A28 bij Harderwijk is een uitkijktoren van 50 meter hoog neergezet. Deze is recent in gebruik genomen. Tijd voor een bezoekje dus.

Afbeelding
A28 Harderwijk-0 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 Harderwijk-1 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 Harderwijk-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 Harderwijk-3 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 Harderwijk-4 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 Harderwijk-5 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door Naturist » wo 10 aug 2016, 21:26

^^ In het kader van mijn echtgenote: Zit er ook een lift in? :dyn_hyp:
TOEVOEGING
Het gevaarte heeft wel iets weg van een van de trilnaalden van de Mytilus
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door Chris » wo 10 aug 2016, 21:33

Helaas, 226 treden omhoog. Overigens vond ik dit wel één van de meer comfortabele uitkijktorens (ik heb een beetje hoogtevrees). Ik heb ook op torens gestaan waar er slechts een klein hekje bovenop staat, of torens die in de wind heen en weer schudden. Deze is dicht en overdekt, met een raster als afscheiding en je kijkt niet recht naar beneden door de vloer.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door Naturist » wo 10 aug 2016, 22:16

^^ Dan komt hij voor mij alleen -dankzij jouw extra info- op mijn persoonlijke wensenlijstje te staan. Ega laat ik dan wel "even" in de auto :mrgreen:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door waldo79 » do 11 aug 2016, 8:54

De uitzichten zijn zeker de moeite waard. Het is merkbaar vakantietijd op de A28.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 913
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door Ger81 » do 11 aug 2016, 23:26

Chris schreef:Pal langs de A28 bij Harderwijk is een uitkijktoren van 50 meter hoog neergezet. Deze is recent in gebruik genomen.
Afbeelding
Hij ziet eruit alsof hij er in 1937 is neergezet :geenlach:
Ubi volentia est, via est

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle 2x3?

Bericht door Schelpenpaadje » vr 12 aug 2016, 10:39

Naturist schreef:
TOEVOEGING
Het gevaarte heeft wel iets weg van een van de trilnaalden van de Mytilus
Mij doet het wat denken aan Orthanc, de toren waar Saruman woont in Lord of the Rings.
Afbeelding

Plaats reactie