[A028] Amersfoort - Zwolle

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [A028] Amersfoort - Zwolle

Bericht door Chris » di 25 feb 2020, 14:10

Gloednieuwe geleiderail is nu al gesloopt / heeft zijn werk gedaan: https://twitter.com/Stefanuzz/status/12 ... 11488?s=20

Vegi
verkeersader

Bericht door Vegi » wo 26 feb 2020, 14:37

Vanmiddag reed ik over de A28 en was het wel *erg* fotogeniek, dus bij deze toch maar tijdens het rijden geprobeerd een plaatje te schieten (foei)!

Afbeelding

Groot: https://i.imgur.com/PSwcg7P.jpg

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 26 feb 2020, 17:24

Het eindrapport van het MIRT-onderzoek is vorige maand gepubliceerd: https://www.mirta28amersfoorthoogeveen. ... fault.aspx

Het bulkt weer van de smart mobility, fietsstimulatie en allerlei andere marginale oplossinkjes. Gelukkig is er ook aandacht voor de verkeersveiligheid van een aantal aansluitingen en knooppunten. Maar ik moet het allemaal nog wat uitgebreider bestuderen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 07 apr 2020, 10:04

Een tunnel voor de A28 in Zwolle heeft het nieuws weer gehaald: https://www.destentor.nl/zwolle/berkum- ... ~ae9aa861/

Nu zelfs een tunnel vanaf de IJsselbrug tot voorbij de Vecht. De miljarden liggen kennelijk voor het grijpen. ;) Een omlegging van de N35 ten oosten van Zwolle wordt ook nog genoemd.

Het is allemaal niet echt reëel vind ik. Het lost geen aantoonbare knelpunten op het gebied van bereikbaarheid, luchtkwaliteit en geluid op, dus een ondertunneling van de A28 gaat nooit hoog scoren op het landelijke prioriteitenlijstje als de miljarden weer te verdelen zijn. En Zwolle zelf kan zo'n project nooit bekostigen. En er gaat geen bouwgrond vrijkomen, in de praktijk zie je dat landtunnels eigenlijk zelden tot nooit bebouwd worden. Bovendien is er rond Zwolle genoeg grond aanwezig waar voor een fractie van de kosten woningbouw mogelijk is.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 07 apr 2020, 10:22

Het enige dat in de buurt komt van realisme is een noordelijke omlegging van de N35. Dat was ook een van de alternatieven in het vooronderzoek van het tracébesluit-1995 voor de omlegging Wijthmen. Met name in combinatie met die 2x2 N340 die in aanleg is, zou het best een interessant alternatief kunnen zijn om de Ceintuurbaan wat te ontlasten van het (geringe) doorgaande verkeer, waardoor het bestemmingsverkeer net even wat meer ruimte krijgt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 07 apr 2020, 10:39

^^ Ook dat is allemaal veel geld voor weinig oplossend vermogen. Het doorgaande verkeer tussen Twente en Friesland is erg beperkt, en de Ceintuurbaan door Zwolle heeft geen grote capaciteitsproblemen.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 07 apr 2020, 11:01

Ondertunneling van de A28 Zwolle gaat niet gebeuren. Veel te duur in verhouding tot de problemen die het oplost.

Verbetering van omliggende verbindingen kan het "leed" wel iets verzachten. Ik ben het wel met Coen Tunnel eens dat er niet één mogelijk project bovenuit steekt dat op zichzelf voor een significante vermindering op de A28 gaat zorgen.

Opwaardering of aanleg van andere verbinding kan wel positieve neveneffecten hebben voor de A28 Zwolle.
Een N35-N340 zal zeker iets doen, ook al is dat op zichzelf onvoldoende om zo'n link aan te leggen.

Upgrade van de N50 Hattemerbroek-Emmeloord tot ASW zou er voor zorgen dat de reistijd via Joure voor Groningen en Friesland minimaal gelijkwaardig wordt aan de routes Zwolle-Hoogeveen en Zwolle-A32.
Ook hier is de A28 Zwolle geen reden op zich, maar kan deze wel relevant zijn in een bredere afweging.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » di 07 apr 2020, 11:22

Zou het doortrekken van de Oldeneelallee tot aan de A50 afrit Hattem niet ook een optie kunnen zijn? Je hebt wel een extra brug over de IJssel nodig, maar aan de Zwolse kant lijkt er een ruimtereservering voor te zijn. Het zou een deel van het lokale verkeer van de A28 halen, waardoor die rustiger wordt.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » di 07 apr 2020, 12:31

^^ Dan krijg je een berg (vracht)verkeer dwars door Hattem... Want waar wil je de brug laten aanlanden om logisch uit te komen?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 07 apr 2020, 13:13

De tunnel waarover men spreekt zal ongeveer 6 kilometer lang moeten worden tussen de aansluiting Zwolle-Zuid en voorbij de Vecht. Dat is dus 3 keer zo lang als de verdiepte ligging van de N7 in Groningen en dat project kost al € 700 miljoen. En qua tunneltechnische installaties zal een tunnel van 6 kilometer van een ander kaliber zijn dan alleen een verdiepte ligging met twee overkappingen, dus ook weer een stuk duurder. Ook zullen de werkzaamheden complexer zijn, de intensiteiten liggen hoger en er zijn geen acceptabele omleidingsmogelijkheden zoals de Groningse Ring heeft. Dit zal zo verschrikkelijk duur worden dat het om die reden al kansloos is.

Ik heb wel hoop dat de situatie nog een keer verbeterd kan worden door het talud van de A28 te vervangen door een grondkering waardoor er 2x3 rijstroken en vluchtstroken op het bestaande tracé passen in plaats van die veel te smalle plusstrook.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 11 apr 2020, 18:21

Een paar foto's vanaf het viaduct bij Hulshorst, tussen Harderwijk en Nunspeet.

Die panoramafoto's zouden bijna nooit mogelijk zijn omdat je bij rijdend verkeer altijd een vertekend beeld krijgt. Nu tijdens de coronacrisis is het verkeersaanbod dermate laag dat je zulke panorama's kan maken.

1. Helemaal uitgestorven was het niet, er waren telkens plukjes verkeer. Toch wat samenscholing vanwege de 100 km/h.
Afbeelding
A28 Nunspeet - Harderwijk 01 by European Roads, on Flickr

2.
Afbeelding
A28 Nunspeet - Harderwijk 02 by European Roads, on Flickr

3. Het ecoduct Hulshorst in de verte.
Afbeelding
A28 Nunspeet - Harderwijk 03 by European Roads, on Flickr

4. Een panorama.
Afbeelding
A28 Nunspeet - Harderwijk 05 by European Roads, on Flickr

5. En nog een
Afbeelding
A28 Nunspeet - Harderwijk 07 by European Roads, on Flickr

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » do 28 mei 2020, 15:46

Stefanuzz schreef:
za 18 jan 2020, 11:25
Vorig jaar juli werd bekend dat de wegverlichting boven de A28/A50 vanaf Wezep/Hattem - knp. Hattemerbroek - Zwolle vervangen gaat worden door LED verlichting. Ik ga nog eens contact zoeken met Rijkswaterstaat om te vragen of er al een planning bekend is wanneer dit gaat gebeuren. Recent ben ik even op pad geweest om op enkele locaties wat foto's te maken van hoe het er nu uit ziet, zodat ik straks een vergelijking kan maken.
Deze twee artikelen kwam ik tegen rondom het vernieuwingsproject van de verlichting op de A28 tussen Wezep / knp. Hattemerbroek - Zwolle / afslag Ommen:

https://www.straatbeeld.nl/nieuws/28052 ... n-luminext
https://www.luminext.eu/project/a28-kri ... -luminext/

Project gaat deze zomer uitgevoerd worden.

CasablancaMarocco
stadsweg

Bericht door CasablancaMarocco » do 28 mei 2020, 18:59

Mooie foto's , ik hoop dat een deel van de A28 naar 2x3 rijstroken gaat, het is een belangrijke verbinding tussen de Randstad en Noord - Oost Nederland.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » do 16 jul 2020, 21:47

De werkzaamheden voor het vervangen van de oranje SOX-verlichting op de A28 knp. Hattemerbroek - afslag Ommen bij Zwolle starten vanaf 7 september. Men begint als eerste bij knooppunt Hattemerbroek en ze zullen denk ik dan richting het noorden gaan werken.

Zie tweet:
https://twitter.com/Rijkswaterstaat/sta ... 5429671937

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » vr 17 jul 2020, 1:45

^^
Mooi zo, kijk wel uit naar dat mooi LED licht :top:
Zou mooi zijn wanneer de A50 ook eens zijn ontbrekende stuk verlichting krijgt tussen Heerde en Hattum.

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » vr 17 jul 2020, 11:48

Op het stuk tussen Heerde en Hattem verwacht ik zeker geen verlichting. Dat stuk ligt precies in een natuurgebied. Net als de A28 bijvoorbeeld tussen Harderwijk en Wezep.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 17 jul 2020, 11:54

Honderden kilometers snelweg in Nederland hebben geen verlichting zonder dat dit problemen oplevert. Mooi donker laten dus. Beter plakken ze er op de A50 een rijstrook bij ;)

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » vr 17 jul 2020, 13:27

Stefanuzz schreef:
vr 17 jul 2020, 11:48
Op het stuk tussen Heerde en Hattem verwacht ik zeker geen verlichting. Dat stuk ligt precies in een natuurgebied. Net als de A28 bijvoorbeeld tussen Harderwijk en Wezep.
Hmm zou jammer zijn imho. Snap dat het natuur is maar met LED kun je strooilicht wel verminderen. De rest van de A50 staat ook lang niet altijd aan. Bij calamiteiten en erg slecht weer zou je daar wel LED verlichting aan kunnen zetten ter ondersteuning. Maar goed de tijd zal het leren ;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 17 jul 2020, 16:38

^^ Het stuk A50 wat wel verlichting heeft is ook een stuk lelijker geworden.
Dit was een erg fraai stukje snelweg door de Veluwe, waar nu een bos van lantaarnpalen en vangrails het beeld verpesten.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 jul 2020, 16:59

hurricane schreef:
vr 17 jul 2020, 13:27
Stefanuzz schreef:
vr 17 jul 2020, 11:48
Hmm zou jammer zijn imho. Snap dat het natuur is maar met LED kun je strooilicht wel verminderen. De rest van de A50 staat ook lang niet altijd aan. Bij calamiteiten en erg slecht weer zou je daar wel LED verlichting aan kunnen zetten ter ondersteuning. Maar goed de tijd zal het leren ;)
Het is altijd wel opvallend, zeker komende vanuit het zuiden, dat je bij Heerde ineens het donker inrijdt. Vroeger was dat in de regen nog erger, want dan ging je ook nog van zoab naar oud gewoon asfalt.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 17 jul 2020, 17:36

^^ Zoals ik Harry tussen de regels door ook lees zeggen is die overgang simpel op te lossen door de verlichting op het zuidelijk deel weg te halen ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 jul 2020, 17:50

^^ Harry doelt volgens mij op het deel tussen Loenen en Waterberg. Dat ligt nog wel een aardig stukje van het deel tussen Hattem en Heerde.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 17 jul 2020, 20:17

^^ Ik bedoel allebei. :D
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » wo 19 aug 2020, 19:57

Wat weten de kenners hier, concreet, van het voornemen van RwS om enkele parkeerplaatsen langs de A28 tussen Amersfoort en Zwolle te sluiten, met als doel het verbeteren van de doorstroming?

Is dit een proefballon of al beleid in één of andere projectaanpak?
(..) Rijkswaterstaat wil vertraging op de A28 voorkomen en ziet vooral minder opritten als een middel daartoe. Het zo maar sluiten van parkeerplaatsen is echter een verkeerde insteek, betoogt TLN in De Stentor. (..) “Zolang de tekorten aan parkeerplaatsen niet zijn opgelost, vindt TLN het onacceptabel dat op deze corridor parkeerplekken verdwijnen.”(..)
(..) Als Rijkswaterstaat zijn zin krijgt, verdwijnen tussen Zwolle en Amersfoort de parkeerplaatsen Vosbergen en De Haere bij ’t Harde en Oldenaller bij Putten. In omgekeerde richting verdwijnen de parkeerplaatsen Dasselaar bij Ermelo, Leuvenhorst bij Harderwijk en De Kraaienberg bij ’t Harde (..)
Bron: https://www.ttm.nl/transport/verzet-teg ... 28/128794/

Ik begrijp het argument niet echt: de meeste voertuigen zijn om een uur of 6 wel vertrokken in de spitsrichting (juist om vertraging bij Amersfoort voor te zijn) en in tegengestelde richting heb je misschien wat last van invoegende vrachtauto's rond een uur of vier in de middag, welke een pauze gemaakt hebben omdat het daar nu eenmaal tijd voor is en men anders rondom Zwolle in de knoei kan komen..

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 19 aug 2020, 20:05

Een tijdje terug is dat ter sprake gekomen, volgens mij in die MIRT studie Amersfoort - Zwolle - Hoogeveen. Daar werd gesproken over het inconsistente wegontwerp van de A28 en veel in- en uitvoegers die het wegbeeld onrustiger zouden maken en daardoor een rijtaakverzwarend effect zouden hebben.

Als het opheffen van parkeerplaatsen al effect zal hebben op de doorstroming zal dat wel onmeetbaar minimaal zijn. Als je snelweg overbelast is dan moet je geen verzorgingsplaatsen opheffen maar de boel verbreden... :ongeduldig:

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » wo 19 aug 2020, 20:29

^^

Inderdaad en daarnaast ben ik benieuwd naar de restlevensduur van de viaducten. Deze beginnen namelijk op leeftijd te komen.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 19 aug 2020, 23:32

Chris schreef:
wo 19 aug 2020, 20:05
Als je snelweg overbelast is dan moet je geen verzorgingsplaatsen opheffen maar de boel verbreden... :ongeduldig:
Dat sowieso.

Ik mag ook hopen dat het sluiten van parkeerplaatsen niet als een alternatief voor verbreding werd gezien :facepalm:

Als het sluiten van parkeerplaatsen samen gaat met het uitbreiden van de capaciteit van de resterende parkeerplaatsen/verzorgingsplaatsen dan zit er ergens toch wel wat in. Het aantal parkeerplaatsen per locatie is beperkt en het invoegen is door het beperkte zicht (wegen ingeklemd door bomen) niet ideaal. Dat maakt deze parkeerplaatsen minder nuttig en minder wenselijk dan een 'standaard' grote verzorgingsplaats in het open veld.

Wanneer je de gesloten parkeerplaatsen teruggeeft aan de natuur schept dit ruimte om op de overgebleven plaatsen wat bos te kappen voor extra parkeerplaatsen (met per saldo een uitbreiding van de totale capaciteit om TLN tegemoet te komen) en extra doorzicht te creëren rondom de in- en uitvoegers.

Sowieso is het handiger om vóór een eventuele verbreding te besluiten over het al dan niet openhouden van dit soort voorzieningen dan erna, om te voorkomen dat er tijdens een verbreding kosten voor worden gemaakt die wellicht uitgespaard kunnen worden.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » wo 19 aug 2020, 23:33

Chris schreef:
wo 19 aug 2020, 20:05
Een tijdje terug is dat ter sprake gekomen, volgens mij in die MIRT studie Amersfoort - Zwolle - Hoogeveen. (..)
Klopt, bedankt daarvoor. :top:

Ik lees in de samenvatting:

Pagina 9, onder het kopje: smart mobility en veiligheid:

nr: 25 > verwijs- en beloningssysteem voor parkeerplaatsen (Applicatie) voor vrachtwagens naast de A28

nr: 29 > opheffen solitaire verzorgingsplaatsen.

Kortom, het één verwijderen waarvoor het andere in de plaats komt..
Okay, zou kunnen werken..

https://www.mirta28amersfoorthoogeveen. ... er=1595778

Maar dan, op de daaropvolgende factsheets zijn beide punten uit elkaar gehaald en onder een ander kopje geplaatst: :evil:

Op nummer 1 bij de gerichte inframaatregelen staat nu dus het opheffen van de solitaire verzorgingsplaatsen. :s

Dit pakket is het pakkie an van het rijk.

Dan volgt het vraagbeïnvloedingspakket: op nummer 6 (laatste plek) staat het verwijs en beloningssysteem voor vrachtwagenparkeerplaatsen.

Het vraagbeïnvloedingspakket is belegd bij de betrokken provincies en bijbehorende gemeenten. Die moeten het geld ervoor vinden óf aan alloceren.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Nou, slim gedaan hoor: wat men 'sloopt' bij de ene partij neerleggen en dat wat er opgebouwd moet worden bij de andere partij.. waarbij (voor mij) duidelijk is dat die partij daarmee ook de 'overlast' naar zich toe haalt. Duss, dat zal er niet snel komen.. en nu er corona is.. zal het geld bij de punten 1 tot en met 5 ook wel op zijn, kan ik mij zo voorstellen. ;)

Alle documenten:

https://www.mirta28amersfoorthoogeveen. ... fault.aspx

Maar goed, ik heb hier ff mijn azijn bekertje geleegd.. ik heb vorig jaar ook niet bedacht om mij te melden op de belangstellende website en mee te denken over deze snelweg. :sadley:

Stefanuzz
stadsweg

Bericht door Stefanuzz » wo 09 sep 2020, 13:13

Afgelopen maandagavond is men gestart met het vervangen van de verlichting op de A28 tussen knp. Hattemerbroek en afslag Ommen. Er werd gestart met het vervangen van de verlichting ter hoogte van hectometerpaal 84,0. Er wordt gewerkt in de richting van Zwolle en tijdens de werkzaamheden werd in de richting van Zwolle de rijbaan afgesloten, in de richting van Amersfoort werd enkel rijstrook 1 afgesloten. Zodra men voorbij het knooppunt is, verwacht ik dat ze enkel nog rijstrook 1 en 2 afsluiten.

Gisteravond stonden de eerste tien lichtmasten met de nieuwe LED verlichting al aan. Dat geeft al direct een duidelijk beeld van de verschillen tussen 'oranje' en 'wit'.

De gehele fotoserie + een video sfeerimpressie zijn te bekijken via dit artikel op mijn website.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(Op de laatste foto is een groep uitgeschakeld vanwege de werkzaamheden)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 sep 2020, 13:20

Mooie foto's en een leuke video van het gebeuren. :top: