[A028] Assen - Groningen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

keokiracer
2x3 autosnelweg

Re: [A028] Assen - Groningen

Berichtdoor keokiracer » Di 08 Dec 2015, 14:41

Dagintensiteiten heb je weinig aan, je hebt uurintensiteiten nodig. Mogelijk is er een flinke spitspiek. Op de A29 tussen het Hellegatsplein en Oud-Beijerland staat er ook elke ochtendspits wel file. Dagintensiteiten bedragen daar nog niet eens 50000.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Myquandro
polderweggetje

Berichtdoor Myquandro » Di 08 Dec 2015, 15:12

Ik heb ook zo het vermoeden dat de drukte op dit traject beperkt blijft tot de spits. Ik rijd dit traject wel eens, maar altijd in het begin van de middag en dan is het er behoorlijk rustig.

Toch ken ik genoeg 2x2 wegen die naar mijn mening meer prioriteit hebben om te worden verbreed dan dit stuk. De A27 over vrijwel de gehele lengte, de A1 over grote stukken, de A20 tussen Rotterdam en Gouda, de A58 tussen Breda en Eindhoven om er een paar te noemen. En ik zie liever dat daar meer geld in wordt gestoken om dat sneller of beter op te lossen dan om die A28 te verbreden.

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Do 10 Dec 2015, 22:02

^^ Vergeet niet de A59 tussen Oss en 's-Hertogenbosch, een ontzettend vervelende weg in de spits, en ook de aansluitende A50 tussen Ewijk en Paalgraven.

De A28 ken ik ook wel, al kom ik er eigenlijk nauwelijks in de spits. Alhoewel op de lange termijn het niet verkeerd zou zijn als het deel van Zuidlaren tot aan Groningen 2x3 wordt heeft het nu terecht geen prioriteit. Dit is een leuk plannetje om in 2030 eens uit te voeren.

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Berichtdoor Kaaiman » Wo 15 Jun 2016, 21:34

RTV Drenthe, 14 juni 2016 schreef:Ondernemers willen extra rijstroken op de A28

DE PUNT - Ondernemersorganisaties VNO-NCW Noord en MKB Noord pleiten voor extra rijstroken of spitsstroken op de A28 tussen De Punt en Groningen. Ze schrijven dit in een brief aan de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu van het Rijk.
Uit studies en modellen zou blijken dat de filevorming op de A28 ter hoogte van De Punt, bij de aansluiting met de N34, zal blijven en misschien zelfs toenemen.

Lees meer...

Laten we hopen dat dit wegvak eens wat meer aandacht krijgt in Den Haag. Hoewel ik verwacht dat het nieuwe KP Julianaplein in 2020 wel wat verlichting zal brengen ten aanzien van de filegolven tussen Haren en Groningen, zal de weg op termijn toch verbreed moeten worden.

Stap 1 lijkt mij het aanleggen van signalering, met portalen geschikt voor 2x3. Dat is immers van directe invloed op de verkeersveiligheid. Ik vermoed trouwens een vrij sterke spitspiek (iemand lusdata?) dus een spitsstrook zou eventueel ook een tussenoplossing kunnen zijn als een gewone verbreding op kortere termijn te kostbaar is. Overdag is de A28 namelijk prima te doen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Kaaimans Combikaart van Nederland • overzichtskaart van Nederlandse wegen
Atlantis • forum voor geofictie
Interesse in wegenkaarten van Michelin, Die Generalkarte en andere uitgevers? PB me!

nederland24
expressweg

Berichtdoor nederland24 » Wo 15 Jun 2016, 22:00

Zijn er ook uurintensiteiten bekend van dit wegvak. Soms zegt dat meer dan alleen de dagintensiteiten.
Proud to be a Tukker!

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Do 16 Jun 2016, 13:54

Kaaiman schreef:Stap 1 lijkt mij het aanleggen van signalering, met portalen geschikt voor 2x3. Dat is immers van directe invloed op de verkeersveiligheid. Ik vermoed trouwens een vrij sterke spitspiek (iemand lusdata?) dus een spitsstrook zou eventueel ook een tussenoplossing kunnen zijn als een gewone verbreding op kortere termijn te kostbaar is.
Het viaduct van de aansluiting Eelde over de Groningerstraat is daar te smal voor. Voor de rest zal het wel moeten lukken.

martien
stadsweg

Berichtdoor martien » Do 16 Jun 2016, 13:58

Het viaduct over de Meerweg bij Haren is ook net bepaald ruim.

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Do 16 Jun 2016, 14:03

Afgaande op Streetview-beelden en mijn eigen ervaring ligt daar gewoon een volwaardige vluchtstrook. Met een beetje passen en meten moet het daar lukken.

martien
stadsweg

Berichtdoor martien » Do 16 Jun 2016, 14:09

Zal straks wel even testen :P (nee hoor)

De rest van Eelde tot Groningen-Zuid heeft een extra brede vluchtstrook inclusief pechhavens voor de lijnbus langs de file. Dus dat zou gemakkelijk tot spitsstrook omgebouwd kunnen worden.

Koesj
verkeersader

Berichtdoor Koesj » Do 16 Jun 2016, 20:10

Ja tijdens de grootscheepse heraanleg van de rijbanen daar, alweer een aantal jaren terug, is inderdaad extra breedte gecreëerd voor bussen over de vluchtstrook. Daarbij lijkt de redresseer-ruimte mij ook aan de genereuze kant dankzij het inwisselen van de vangrails voor de huidige betonnen barrier.

Met wat pechhavens erbij is het qua verharding wel gereed voor spitsstroken denk ik.

harry
Wegnummerfotograaf

Berichtdoor harry » Do 16 Jun 2016, 21:59

Bij de aanleg van de weg De Punt - Julianaplein zijn alle viaducten zodanig breed aangelegd dat er 3 volwaardige rijstroken pasten. Zonder vluchtstrook dus.

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Di 21 Jun 2016, 13:30

^^ Bij Eelde wordt die ruimte gebruikt door een invoegstrook. Dan zul je dus wel de aansluiting Eelde moeten aanpassen.

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Berichtdoor Kaaiman » Di 21 Jun 2016, 13:59

^^ Daar wordt ook wel over gesproken. Er zijn ideeën om de toerit richting Groningen rechtstreeks te maken vanaf de bestaande rotonde. Je krijgt dan dus een halve Haarlemmermeeraansluiting. Voor de andere kant, de afrit vanuit Groningen, zijn volgens mij geen plannen.
Interesse in wegenkaarten van Michelin, Die Generalkarte en andere uitgevers? PB me!

Jurjen
dorpsstraat

Berichtdoor Jurjen » Di 21 Jun 2016, 15:28

Mij lijkt het juist nuttiger om de afrit vanuit Groningen als Haarlemmermeer te maken, dan kan het ter rechts afslaan richting Eelde ipv linksaf. Door de oprit richting Groningen aan te passen ga je juist van rechtsaf naar linksaf slaan voor Groningen vanuit Eelde. Vanuit Eelde lijkt me de grootste stroom op de afrit.

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Berichtdoor Kaaiman » Di 21 Jun 2016, 16:16

Het probleem is dat vrachtwagens moeite hebben met invoegen, omdat de klaverlus een te krappe boogstraal heeft en omhoog voert.

Toevallig is vandaag in het nieuws dat de ruimte in de klaverlus in de toekomst een P+R-terrein wordt.
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/110416/ ... ij-De-Punt

RSK
Penningmeester & Moderator

Berichtdoor RSK » Di 21 Jun 2016, 19:24

nederland24 schreef:Zijn er ook uurintensiteiten bekend van dit wegvak. Soms zegt dat meer dan alleen de dagintensiteiten.

Ja hoor, die staan gewoon in INWEVA. Wat wilde je precies zien?
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

nederland24
expressweg

Berichtdoor nederland24 » Wo 22 Jun 2016, 20:49

Ik was vooral benieuwd of er een constante drukte is op dit wegvak of deze drukte er alleen is tijdens de spits. Ik ben namelijk geen groot voorstander van wegverbredingen, terwijl alleen de spits heel druk is.
Proud to be a Tukker!

Rein
2x2 autosnelweg

Berichtdoor Rein » Wo 22 Jun 2016, 21:20

Ik reed daar vorige week rond 13:00 uur en het was niet echt druk te noemen. Op het hele stuk van Hoogeveen tot Groningen moest ik denk ik twee keer van mijn cruise control af die op 136 km/h stond. De drukte op dit wegdeel is onvergelijkbaar met 2x2 wegen als de A9 tussen KP Rottepolderplein en KP Velsen of de A1 bij Bunschoten. Het zal in de spits vast drukker zijn, maar het lijkt me dat ook dan andere wegdelen in dit land een hogere prioriteit zouden moeten hebben.
Απο μικρό και απο κουζουλό μαθαίνεις την αλήθεια.

nederland24
expressweg

Berichtdoor nederland24 » Wo 22 Jun 2016, 21:56

Bovendien heeft een wegverbreding nu nog niet zoveel zin, zolang de N7 in Groningen nog vol staat met verkeerslichten.
Proud to be a Tukker!

Ernst76
dorpsstraat

Berichtdoor Ernst76 » Wo 22 Jun 2016, 22:21

Tussen Hoogeveen en Pesse en tussen Assen-Zuid en Assen geldt 120 km/uur. Dus als je doel was met 136 binnen flits marge te rijden is die opzet niet geslaagd. Het stukje Assen-Zuid tot Assen is tussen 19 en 6 uur dan weer wel 130 max.
Een van de leukere 130 bochten trouwens :-)
Meer on topic: de drukte is echt een spitsdrukte tussen N34 en Groningen. En dan eigenlijk ook alleen in de ochtend richting Groningen. Er zijn dan twee knelpunten. Eerst waar de N34 aansluit, na Glimmen gaat het dan wel weer rijden. Vervolgens kan je vanaf Haren aansluiten omdat de A28 uitkomt op het Julianaplein.
Het is niet echt een kwestie van te weinig capaciteit, hoewel elke verbreding natuurlijk comfort oplevert.
Het is een wat oud wegontwerp met bij Glimmen een redelijk steil onoverzichtelijk viaduct in een bocht. En dan dat weefvak met de N34 gelijk erbij. Een derde komt vanaf de N34, twee derde vanaf Assen. Zware invoeger dus.
Vanaf Zuidlaren stokt het vaak ook in de ochtend richting Groningen.
Gelukkig rij ik dagelijks juist de andere kant op in de tegenspits. Maar ik heb lang ten noorden van Groningen gewerkt en toen moest ik er dagelijks langs. Nu ook af en toe als ik in de stad een afpraak heb.

Emil
stadsweg

Berichtdoor Emil » Wo 22 Jun 2016, 22:25

Kaaiman schreef:Het probleem is dat vrachtwagens moeite hebben met invoegen, omdat de klaverlus een te krappe boogstraal heeft en omhoog voert.

Toevallig is vandaag in het nieuws dat de ruimte in de klaverlus in de toekomst een P+R-terrein wordt.
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/110416/ ... ij-De-Punt

Leuke tekening, maar ik zou er niet al te veel waarde aan hechten. Ik heb vandaag even meegeluisterd met de PS van Drenthe. Brink had het over een halve Haarlemmermeer aansluiting. Dat veranderd de zaak behoorlijk. Er zijn gesprekken gaande met Rijkswaterstaat hoe dit moet worden ingevuld.

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Wo 22 Jun 2016, 22:59

nederland24 schreef:Bovendien heeft een wegverbreding nu nog niet zoveel zin, zolang de N7 in Groningen nog vol staat met verkeerslichten.
:geeuw: Ben je überhaupt wel eens daar geweest? Er staat daar één VRI: bij het Julianaplein. Meer niet, de rest is ongelijkvloers. De N7 staat dus niet 'vol met verkeerslichten'.

nederland24 schreef:Ik was vooral benieuwd of er een constante drukte is op dit wegvak of deze drukte er alleen is tijdens de spits. Ik ben namelijk geen groot voorstander van wegverbredingen, terwijl alleen de spits heel druk is.
Ik denk dat een spitsstrook voorlopig wel voldoende soelaas kan bieden. 2x3 daar is voor het comfort leuk, maar inderdaad niet echt nodig, buiten de spits is daar geen probleem.

nederland24
expressweg

Berichtdoor nederland24 » Wo 22 Jun 2016, 23:48

^^Die VRI bedoelde ik dus ook, daarom heeft een verbreding daar nu nog niet zoveel zin.
Proud to be a Tukker!

duikgek89
2x2 autosnelweg

Berichtdoor duikgek89 » Do 23 Jun 2016, 0:01

Rein schreef:Ik reed daar vorige week rond 13:00 uur en het was niet echt druk te noemen. Op het hele stuk van Hoogeveen tot Groningen moest ik denk ik twee keer van mijn cruise control af die op 136 km/h stond. De drukte op dit wegdeel is onvergelijkbaar met 2x2 wegen als de A9 tussen KP Rottepolderplein en KP Velsen of de A1 bij Bunschoten. Het zal in de spits vast drukker zijn, maar het lijkt me dat ook dan andere wegdelen in dit land een hogere prioriteit zouden moeten hebben.

Ik ben er vandaag langsgereden in zuidelijke richting in de avondspits. Ja, ik moest wel iets vaker de CC uitzetten en af en toe zakte de snelheid heel even naar 100 of 90, maar het viel toch goed mee. 2x3 zou comfortabel zijn, maar laten we eerst de problematische stukken maar oplossen.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Schelpenpaadje
stadsweg

Berichtdoor Schelpenpaadje » Do 23 Jun 2016, 0:05

^^ Die VRI is rond 2020 verdwenen. Ik zou niet te laat beginnen met de voorbereiding van een verbreding.

In de tussentijd zou het verbreden en dus verkorten van de file de eerdere aansluitingen beter bereikbaar kunnen houden, wat ook de doorstroming bevordert.

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Berichtdoor Kaaiman » Do 23 Jun 2016, 8:21

Mijn makkelijke oplossing zou zijn om gewoon 'bij file bus over vluchtstrook' te vervangen door een gewone spitsstrook voor alle verkeer. Goedkoop en effectief. Eventueel met een TDI vanaf de N34. Het stukje N34 bij De Punt dat tot een aantal jaren terug nog tweestrooks was weer terugbouwen voor opstelruimte voor de TDI. Je moet immers voorkomen dat men de N386 pakt door Tynaarlo en stilstaat voor die spoorwegovergang.

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Do 23 Jun 2016, 8:34

nederland24 schreef:^^Die VRI bedoelde ik dus ook,
Dat was dus niet duidelijk, als je zegt dat een weg vol staat met verkeerslichten en jij daar blijkbaar slechts één VRI mee bedoelt...

daarom heeft een verbreding daar nu nog niet zoveel zin.
Ben ik niet met je eens. Het enige verschil zal zijn dat er drie rijstroken (of dat nu drie gewone rijstroken zijn of twee rijstroken + spitsstrook) tot aan het Julianaplein lopen, maar daar zijn nu toch al veel meer opstelstroken. En ik verwacht niet dat een extra rijstrook voor een enorme verkeerstoename zorgt. Daarnaast wordt het Julianaplein over niet al te lange tijd aangepakt.

Schelpenpaadje
stadsweg

Berichtdoor Schelpenpaadje » Do 23 Jun 2016, 12:59

^^ Die ene VRI zorgt er in de spits wel voor dat de hele weg vol auto's staat

nederland24
expressweg

Berichtdoor nederland24 » Do 23 Jun 2016, 15:15

Veel files op de snelwegen kun je ook voorkomen door de aansluitingen te verbeteren bij knooppunt en afslagen. Pas als dat optimaal is, heeft het zin om een snelweg te verbreden. Uiteraard moet je altijd rekening houden om de weg te kunnen verbreden, maar het moet niet het eerste middel zijn om de files te bestrijden.
Proud to be a Tukker!

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Do 23 Jun 2016, 15:25

^^ Aan wat voor optimalisaties van aansluitingen en knooppunten moet ik dan denken?

Terug naar “Autosnelwegen”