Afbeelding

[A028] Assen - Groningen

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: [A028] Assen - Groningen

Berichtdoor Seat Ibiza » Do 23 Jun 2016, 15:46

nederland24 schreef:Veel files op de snelwegen kun je ook voorkomen door de aansluitingen te verbeteren bij knooppunt en afslagen.

Heb je een bron voor deze wijsheid? De meeste files ontstaan volgens mij omdat de capaciteit van een wegvak te krap is.

Jurjen
dorpsstraat

Berichtdoor Jurjen » Do 23 Jun 2016, 16:26

Een vrachtwagen die met een lage snelheid moet invoeren kan net de druppel zijn, maar dan zit de weg dus al zo goed als vol. Of natuurlijk een afritfile, maar het lijkt mij niet dat die er zijn op dit stuk weg.

nederland24
expressweg

Berichtdoor nederland24 » Do 23 Jun 2016, 20:31

Seat Ibiza schreef:
nederland24 schreef:Veel files op de snelwegen kun je ook voorkomen door de aansluitingen te verbeteren bij knooppunt en afslagen.

Heb je een bron voor deze wijsheid? De meeste files ontstaan volgens mij omdat de capaciteit van een wegvak te krap is.

Als je mijn hele bijdrage had gelezen, dan weet je ook dat ik niet tegen een verbreding ben, maar dat je eerst afslagen en knooppunten moet verbeteren. Pas dan heeft het zin om een snelweg te verbreden.
Proud to be a Tukker!

RSK
Penningmeester & Moderator

Berichtdoor RSK » Do 23 Jun 2016, 22:41

nederland24 schreef:Ik was vooral benieuwd of er een constante drukte is op dit wegvak of deze drukte er alleen is tijdens de spits. Ik ben namelijk geen groot voorstander van wegverbredingen, terwijl alleen de spits heel druk is.

Nou, heb het even voor je opgezocht in INWEVA 2015; de uurintensiteiten per rijrichting tussen Knooppunt Assen en Julianaplein. Je kunt goed zien dat de piek in de ochtendspits vooral richting Groningen is, en in de avondspits richting Assen.
Spoiler: show
Afbeelding

Pakken we daar dan even de drukste uren van ochtend- en avonspits uit, en we zetten ze even op een rijtje, dan krijg je dit overzichtje:

Afbeelding
Het drukste punt ligt dus tussen Zuidlaren en de luchthaven, met in de drukste rijrichting steeds een piek op 3.200 voertuigen per uur in de spits. Dat is dus zo'n 1.600 voertuigen per uur per rijstrook. De A12 nabij mijn thuisbasis zit licht boven die waarde, dus je mag het inderdaad druk noemen. Verschil is wel dat daar geen spitsrichting is. De middagdip ligt op dat stuk A12 op 1.000 voertuigen per rijstrook, waar die waarde op de A28 Assen-Groningen afhankelijk van de rijrichting 750 à 800 is.

Kort samengevat: in de spits is de weg gewoon druk, maar de spits is niet buitengewoon breed en daarbuiten is het een aardig stukje rustiger. Wat dat betreft heeft een spitsstrook hier een stuk meer zin dan op een wegvak wat de hele dag door druk bereden is.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Chris
Moderator

Berichtdoor Chris » Vr 24 Jun 2016, 6:58

Het openstellingscriterium voor een spitsstrook is trouwens 1350 voertuigen per uur. Daar wordt hier wel aan voldaan.

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Vr 24 Jun 2016, 7:52

nederland24 schreef:
Seat Ibiza schreef:
Als je mijn hele bijdrage had gelezen, dan weet je ook dat ik niet tegen een verbreding ben, maar dat je eerst afslagen en knooppunten moet verbeteren. Pas dan heeft het zin om een snelweg te verbreden.
Klinkt alsof je dan twee keer werk hebt. Maar zoals ik al vroeg: aan wat voor verbeteringen moet ik dan denken? Langere in- en uitvoegstroken? Tapers? :s

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Berichtdoor Seat Ibiza » Vr 24 Jun 2016, 8:51

^^
Inderdaad. +1

Vinny
Voorzitter & Moderator

Berichtdoor Vinny » Vr 24 Jun 2016, 19:46

Met langere invoegstroken hoef je bestaande kunstwerken niet voortijdig (einde levensduur) te vervangen, dus het kan een hele makkelijke en goedkope manier zijn om de capaciteit van de weg te verhogen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Za 25 Jun 2016, 13:46

^^ Alleen gebruiken weggebruikers die langere invoegstroken meestal niet optimaal en dan heeft het nog geen zin. Bij de toerit vanaf de N307 naar de N50 bij Kampen staat sinds kort ook een bord 'Gehele invoegstrook gebruiken'. En nog steeds probeert 90% om direct aan het begin in te voegen, en kijken ze je raar aan als je het durft om door te rijden tot het einde van de invoegstrook. :nuts:

Rene
4x5 autosnelweg

Berichtdoor Rene » Za 25 Jun 2016, 13:51

Langere in- en uitvoegstroken lossen geen problemen op van structurele congestie door een veel te hoge I/C-verhouding.
Ze stellen hooguit het ontstaan van de file met een paar minuten uit. Je verhoogt de capaciteit van een weg er niet mee.
Cornelis Lely, niet alleen de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Za 25 Jun 2016, 13:58

^^ Dus eigenlijk is deze stelling van nederland24 borrelpraat?

Rene
4x5 autosnelweg

Berichtdoor Rene » Za 25 Jun 2016, 14:02

Problemen bij aansluitingen die extra files kunnen veroorzaken:
- terugslag vanaf het OWN
- een dwangpunt die een te korte invoegstrook tot gevolg heeft
Die kun je aanpakken, ja.

Maar al het andere neemt het basale probleem niet weg: capaciteitstekort stroomafwaarts.
Dan is elke euro die je spendeert aan langere invoegstroken niet bepaald kosteneffectief.
Meer windowdressing dan dat het echt wat oplost.
In zijn algemeenheid is de stelling dus inderdaad borrelpraat.
Cornelis Lely, niet alleen de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

nederland24
expressweg

Berichtdoor nederland24 » Za 25 Jun 2016, 14:24

^^Maar ik ben ook niet tegen een verbreding, maar dat een verbreding nooit de eerste oplossing kan zijn.
Proud to be a Tukker!

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Berichtdoor Seat Ibiza » Za 25 Jun 2016, 14:43

^^
Wie beweert er dat jij tegen een verbreding zou zijn? Je bewering dat langere in- en uitvoegstroken iets zouden kunnen betekenen in de bestrijding van files snijdt (nagenoeg) geen hout. Punt.

Vinny
Voorzitter & Moderator

Berichtdoor Vinny » Za 25 Jun 2016, 16:03

Mweh, het stedelijk wegennet van Groningen heeft geen capaciteit om de grotere stroom verkeer op de verbrede A28 aan te kunnen dus ook een verbreding van de weg zelf zonder hier wat aan te doen schaar ik eveneens onder de noemer borrelpraat.

Het verlengen van de invoegstroken voegt geen capaciteit toe aan de snelweg (joh, dat beweert ook niemand) maar kan het verkeer beter bufferen, en maakt een toekomstige verbreding eenvoudiger omdat het asfalt daar al ligt.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Berichtdoor Seat Ibiza » Za 25 Jun 2016, 17:35

^^
Tuurlijk. Want bij file benut men wel de gehele invoegstrook... :s

Vinny
Voorzitter & Moderator

Berichtdoor Vinny » Di 28 Jun 2016, 21:03

Handhaven op gevaarlijk weggedrag lijkt me. Op de A 12 bij Driebregen lukt het over het algemeen wel. Je kunt ook de Lelystadoplossing overwegen.
https://goo.gl/maps/xWSE98ULH772

Met een barrier kan het verkeer niet anders dan de juiste strook kiezen :yes:

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Wo 29 Jun 2016, 8:54

^^ Wat heeft die verlengde afrit bij Lelystad te maken met het niet goed tot het einde benutten van invoegstroken?

waldo79
Secretaris & Moderator

Berichtdoor waldo79 » Wo 29 Jun 2016, 15:16

Misschien in omgekeerde vorm, dat verkeer wat op de invoegstrook rijdt dwingen door te rijden tot de barrier eindigt.
Vereniging Wegenforum: wegenforum at (@) gmail.com.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Berichtdoor Seat Ibiza » Wo 29 Jun 2016, 16:42

^^
Je zult hoe dan ook een bepaalde lengte van de invoegstrook open moeten laten om verkeer de kans te geven in te voegen. Door het verlengen van de strook en eventueel een gedeelte af te schermen met een barrier, zul je misschien een iets hogere gemiddelde invoegsnelheid krijgen. Maar zoals Rene hierboven al aangeeft: het effect hiervan op de capaciteit van de weg is verwaarloosbaar.

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Wo 29 Jun 2016, 18:06

^^ Uiteindelijk zal er toch moeten worden ingevoegd. Ja, bij een uitvoegstrook zoals in Lelystad werkt het prima, maar voor een invoeger? Het lijkt mij een dure grap met weinig oplossend vermogen.

Schelpenpaadje
verkeersader

Berichtdoor Schelpenpaadje » Wo 29 Jun 2016, 18:15

Dit voorstel doet me denken aan de dubbele doorgetrokken streep aan het begin van sommige invoegers, zoals op de A1 ten oosten van Knooppunt Eemnes aan het eind van de rangeerbaan daar.

Vinny
Voorzitter & Moderator

Berichtdoor Vinny » Wo 29 Jun 2016, 23:37

Seat Ibiza schreef:^^
Je zult hoe dan ook een bepaalde lengte van de invoegstrook open moeten laten om verkeer de kans te geven in te voegen. Door het verlengen van de strook en eventueel een gedeelte af te schermen met een barrier, zul je misschien een iets hogere gemiddelde invoegsnelheid krijgen. Maar zoals Rene hierboven al aangeeft: het effect hiervan op de capaciteit van de weg is verwaarloosbaar.

Het effect is dat de files worden gebufferd waardoor ze niet als een olievlek uitbreiden. Zeker met toeritdosering zorgt dit voor een betere doorstroming. Nogmaals, zolang er niet voorzien wordt in een beter stedelijk wegennet in Groningen zullen de files daar niet verdwijnen. Dan kun je beter voor een quick-win zorgen, en de rest doen als er genoeg tijd en geld beschikbaar is om het hele plan uit te voeren.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Berichtdoor Seat Ibiza » Do 30 Jun 2016, 10:44

^^
Je gooit volgens mij nogal wat verschillende zaken op één hoop. Laten we even onderscheid maken tussen verbetering van op- en afritten.

Opritten:
* Kun je verlengen. Hogere invoegsnelheid, minimaal effect op files. Quick win: ja, mits er nu vluchtstroken liggen die makkelijk kunnen worden omgezet in rijstrook.
* Kun je doseren. Uitstel op ontstaan van files. Quick win: vraagteken. Kostbaar vanwege techniek.

Afritten:
* Kun je verlengen. Bufferen van files die ontstaan op stedelijk wegennet. Quick win: nee, omdat we spreken over drastische verlengingen met barriers. Dat is dus niet een kwestie van even paar lijntjes schilderen.

martien
stadsweg

Berichtdoor martien » Vr 01 Jul 2016, 12:41

Er lijkt ook iets misgegaan te zijn bij werkzaamheden op de A28. Er lag gisteren over een lengte van een kilometer of vijf vieze smurrie tussen Haren en Vries.

RTV Noord wist gisteren al te melden dat het een teer-grind-mengsel is, het in de wasstraat er bijna niet af wil en dat het donderdagavond opgeruimd zou zijn, maar helaas. Nu stonden er ineens mobiele portalen met tempo 90 en nog steeds genoeg viezigheid.

Oorzaak:
DvhN schreef:Ter hooge van de wegwerkzaamheden die Rijkswaterstaat daar uitvoert, worden de passerende voertuigen ernstig vervuild. Er wordt een verstevigingslaag over het wegdek gelegd. Als er veel regent valt, kan die laag loslaten. De plaktroep belandt op de auto's die erover rijden.
[..]
,,Het kan er wel af, maar dan moeten we met zware middelen aan de gang, zoals diesel of WD40.''

martien
stadsweg

Berichtdoor martien » Vr 08 Jul 2016, 13:57

Nog even over het stukje 120/130 bij knooppunt Assen:

08008002@rws.nl schreef:Op de A28 bij de aansluiting Assen-Zuid blijft over een traject van anderhalve kilometer de bestaande snelheid van kracht, overdag 120 km/h en ’s nachts 130 km/h. Dit heeft te maken met de berekende maximale geluidsbelasting van de A28 op dit traject. De maximale geluidsbelasting is in de verbindingsbogen tussen de A28 en N33 gebaseerd op een lagere snelheid dan de daadwerkelijke snelheid. Bij het opstellen van de zogenoemde geluidsproductieplafonds is uitgegaan van een maximumsnelheid van 100 km/h, terwijl hier 120 km/h mag worden gereden. Hierdoor vallen de geluidsproductieplafonds op dit traject lager uit. Rijkswaterstaat gaat de geluidsproductieplafonds onder de loep nemen en onderzoekt of de maximumsnelheid ook hier kan worden verhoogd naar 130 km/u. Over de termijn waarop dit gebeurt, kunnen wij nog geen uitspraak doen.

martien
stadsweg

Berichtdoor martien » Ma 13 Feb 2017, 23:35

De afrit 37 Eelde-Paterwolde (oldschool) / Eelde (NBA) wordt waarschijnlijk binnenkort omgebouwd. Er komt een P+R met transferium op de plaats van de huidige oprit richting Groningen te liggen. De nieuwe oprit, de afrit, de P+R en het transferium worden met een oversized ovonde verbonden.
Aan de westzijde worden de af- en oprit ook omgebouwd. Deze wijziging komt voor mijn gevoel de veiligheid van de afrit vanuit Groningen ten goede. De huidige afrit ligt net na het hoogste punt van het viaduct met een bocht die je daarom pas laat ziet.

Meer informatie over financiering en planning (staat er niet :roll: ) bij het DvhN

Afbeelding
Laatst gewijzigd door martien op Di 14 Feb 2017, 0:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Berichtdoor Coen Tunnel » Ma 13 Feb 2017, 23:48

^^ Dit maakt ook een verbreding naar 2x3 in de toekomst mogelijk. Anders zou het op het viaduct over de Groningerstraat niet passen.

martien
stadsweg

Berichtdoor martien » Di 14 Feb 2017, 0:07

^^ :woop:
(maar zou de oprit richting Assen/Emmen dan niet wat verder af mogen liggen?)

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Berichtdoor Kaaiman » Di 14 Feb 2017, 8:32

Die ovonde is niet echt lekker ontworpen. Vrachtwagens vanaf de veiling richting Groningen moeten allemaal lastige bochten draaien en verkeer vanuit Assen moet bijna helemaal rond om op de P+R te komen en daarbij voorrang verlenen aan de bussen die van de P+R komen. Ook het fietspad krijgt nog een gekke omweg vanwege die rotonde, al valt dat nog mee.

Ook vraag ik me af waar de bussen vanuit Assen richting Groningen moeten halteren. Rijden die zoals nu de afrit gewoon voorbij, halteren die langs de afrit of moeten die helemaal via de westelijke rotonde omrijden om op de haltes op de P+R uit te komen? :dontknow:

Ik hoop dat er nog een beter alternatief op tafel komt, al zou ik zo snel ook niet weten hoe het beter kan binnen de bestaande ruimte. Een linksaffer naar de P+R al eerder op de afrit is misschien nog een mogelijkheid, evenals een halte langs de afrit of toerit.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Kaaimans Combikaart van Nederland • overzichtskaart van Nederlandse wegen
Atlantis • forum voor geofictie
Interesse in wegenkaarten van Michelin, Die Generalkarte en andere uitgevers? PB me!

Terug naar “Autosnelwegen”