[A073] Tijdelijke aanpassing knp. Ewijk (A50 A73 N322).

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

marian
zandpaadje

[A073] Tijdelijke aanpassing knp. Ewijk (A50 A73 N322).

Bericht door marian » di 17 mar 2009, 12:27

Komende vanaf de N273 richting Nijmegen kruist men de A50 bij Ewijk. De N273 gaat hier over in de A73. De wegbeheerder heeft er tijdelijk een extra rijbaan toegevoegd links van de oorspronkelijke middenrail. Op de oorspronkelijke linker weghelft staan 2 pijlen naar rechts. Er is verder niet aangegeven dat men zijn weg niet mag vervolgen over de linker rijbaan. Geen doorgetrokken streep, geen arcering, geen rood kruis op de naamborden. Is men verplicht de pijlen te volgen en op de rechter rijbaan zijn weg te vervolgen of mag men op de linker weghelft doorrijden naar Nijmegen ?
Laatst gewijzigd door Rene op zo 06 feb 2011, 11:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: topictitel verduidelijkt.

Peter
2x3 autosnelweg

Re: Tijdelijke aanpassing kruising A50 A73 bij Elburg.

Bericht door Peter » di 17 mar 2009, 13:17

Ik moest lang nadenken om te beseffen dat je niet de N273-A73 overgang bij Venlo bedoelde maar de N322-A73 bij Nijmegen. En dat je met Elburg Ewijk bedoelde. Toch ? Elburg ligt op de Veluwe aan de randmeren (of zijn er meer ?)

In principe moet je verplicht voorsorteren. Vrijwel altijd betekent dat dat je de geschilderde richtingen van je baan moet volgen (1 of meer). Als je niet juist KUNT voorsorteren (baan bezet door werkzaamheden, foutje in belijning, etc) mag je daar in de praktijk van afwijken, als de verkeersborden een bepaalde richting wel toelaten. Dat lijkt mij het geval hier. Een slordigheid van de wegbeheerder die vergeten heeft een tijdelijk gele pijl bij te schilderen (of de rechtsafpijl weg te frezen / zwart te schilderen). Gebeurt wel vaker bij wegwerkzaamheden waar je rechtdoor over de vluchtstrook en de afslagen moet rijden (en afslaan op de vluchtstrook van de afslag).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

duikgek89
2x2 autosnelweg

Re: Tijdelijke aanpassing kruising A50 A73 bij Elburg.

Bericht door duikgek89 » di 17 mar 2009, 14:48

Als het niet in de laatste maand of iets dergelijks verandert zit dan zit het nog zo:
Komende vanaf de N322 (Druten) krijg je twee stroken, en een afslag naar Den Bosch. Tot zover is het duidelijk.

Verderop splitsen de twee stroken zich uiteen in twee rijbanen, eentje richting Arnhem en de andere richting Nijmegen (aldus de borden). Je kunt daar twee dingen doen:
1: Je neemt de baan richting Arnhem maar voegt niet uit naar de verbindingslus, dan ga je ook naar Nijmegen en je hoeft geen doorgetrokken strepen te overschrijden of iets dergelijks.
2: Je neemt de linkerbaan richting Nijmegen en die volg je met die twee bochten. Aan het einde moet je naar rechts invoegen in de linkerstrook van de andere baan. Dan komt het verkeer vanuit Den Bosch er nog bij en de weg gaat verder als een 2*2 snelweg.

Hajo
2x2 autosnelweg

Re: Tijdelijke aanpassing knp. Ewijk [N322 A50 A73].

Bericht door Hajo » wo 18 mar 2009, 15:35

Pijlen op het wegdek hebben een dwingende betekenis. Met andere woorden: je bent verplicht de pijlen te volgen. Ook als de situatie tijdelijk is.

Mocht het echter onmogelijk zijn (de pijl geeft bijvoorbeeld rechtdoor aan terwijl dat fysiek niet kan omdat de weg in de rechtdoorgaande richting is afgesloten), dan geldt de verplichte pijlrichting op het wegdek niet. In zo'n geval dient de wegbeheerder de belijning aan te passen.

De boete voor het niet volgen van de aangegeven pijlrichting op het wegdek bedraagt 150 euro.
Donateur Vereniging Wegenforum

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 18 mar 2009, 18:21

De kennelijke bedoeling telt hier, Hajo. Een bord is makkelijk afgeplakt of opgehangen. Pijlen pas je niet snel aan voor een situatie van een paar dagen.

Twijfelachtig is of de pijlen zelf een afslag (of rechtdoor) verbod in mogen instellen, die niet gesupport wordt door borden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 19 mar 2009, 19:37

^^De situatie is zoals duikgek89 die schetst. Als je vanuit Druten naar Nijmegen gaat kun je zowel rechtsom als linksom zonder verkeersovertredingen te begaan. Het is namelijk "onmogelijk" om verkeer dwingend richting Arnhem te sturen als je rechts aanhoudt. Dit vanwege het kruisen met het verkeer uit Arnhem.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 19 mar 2009, 22:28

Heel misschien dat ik eens een keer een filmpje maak daar Druten - Nijmegen. Foto's maken valt namelijk niet mee onder het rijden, en anders kun je er waarschijnlijk niet bij komen. :oops:
Dan is duidelijk te zien hoe het zit. Dit punt moet je echt even zien voordat je het door hebt. Verder vind ik dit punt niet optimaal:
- Invoegen naar rechts (ook vrachtwagens die op de linkerstrook moeten invoegen als ze niet bekend zijn en daarom dus de borden volgen!)
- In die omgelegde rijbaan zitten twee behoorlijke knikken
- Het is voor onbekenden niet snel duidelijk welke richting ze moeten hebben

Westlander
stadsweg

Bericht door Westlander » vr 03 apr 2009, 17:31

Ik vind dat het dan een gevaarlijke situatie word.. Afgelopen jaar vele malen naar Nijmegen gereden. Aangezien we iedere keer aan de zuidkant van de stad moesten zijn namen we nooit de Waalbrug.
De weefsituatie als je vanaf de A50 uit de richting van Arnhem de A73 opgaat richting Nijmegen, Venlo en die van de N322 vanaf Druten wordt volgens mij op deze manier wel erg gevaarlijk.. Het gaat soms met het vele vrachtverkeer daar net aan goed.
Waarom men dan de linker rijbaan heeft afgesloten snap ik dan ook niet.
Morgen zal ik daar weer langskomen en zal eens kijken.. Foto's maken tijdens rijden laat maar over aan de mensen die daar iets meer kaas van hebben gegeten :)
Rij niet alsof de weg van u is; rij alsof de auto van u is. Sam Ewing.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 03 apr 2009, 21:19

Je ziet trouwens dat die doorgetrokken streep vrij veel genegeerd wordt. Dat gaat niet altijd even goed als er verkeer uit Druten met niet al te hoge snelheid rechts in wil voegen. Hoe zit het overigens met die proef dynamische belijning in de lus Arnhem -> Nijmegen? Ik dacht dat de bedoeling was dat daar in drukke tijden 2 rijstroken door zou lopen. Ik geloof zelfs dat de rijbaanversmallingsborden kantwalsexamplaren zijn die daar op voorbereid zijn. :dontknow:

Lim
woonerf

Bericht door Lim » za 04 apr 2009, 0:53

In de naar ik vermoed +/- 2 jaar dat die dynamische belijning er ligt heb ik pas een keer gehad dat ik door mocht rijden over de linkerstrook. De strook vanuit Druten -> Arnhem uit een van de eerdere opmerkingen vervalt dan in principe en alle het verkeer van Druten -> Arnhem moet dan richting Nijmegen en keren via de afslag Beuningen. Op zich een handige situatie als het verkeersaanbod richting de A50->A73 erg groot. Temeer daar vanwege de krappe bocht het vrachtverkeer hier zonder uitzondering met niet meer dan 30 boven aan de bocht uitkomt. Hij is echter alleen veel te weinig in gebruik. Echt dynamisch is het dan ook niet vanwege de rijstrookafzettings boordjes die op het einde van de linkerstrook opdoemen (Waarschijnlijk om te voorkomen dat men over de linkerbaan toch doorrijdt als deze niet niet in gebruik is)

Mijn conclusie is daarmee dat het ongetwijfeld teveel heeft gekost voor die paar keer per jaar dat ze hem daadwerkelijk gebruiken (4daagse en/of calamiteiten). Dit terwijl er in de ochtendspits volgens mij elke dag wel een noodzaak aanwijsbaar is.