[A058] Omlegging Roosendaal

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Omlegging A58 Roosendaal

Bericht door Kaaiman » do 06 jan 2011, 9:21

GijsvdH schreef:-Wat is nu eigenlijk de status van het gehele plan tot omlegging van de A58? Worden er op dit moment onderzoeken gedaan voor alternatieven of is de NOT al de definitieve keuze?
Ik meen dat het al in de Structuurvisies van gemeente en provincie als zodanig is opgenomen. Kijk in ieder geval eens in dit topic voor meer informatie. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: [A058] Omlegging Roosendaal

Bericht door orionpax » wo 16 feb 2011, 23:23

Tja het enige probleem is dan dat je het verkeer uit B.o.Z. Roosendaal en Etten-Leur niet bediend.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Re: [A058] Omlegging Roosendaal

Bericht door praatpaal » di 22 feb 2011, 10:21

Persoonlijk vind ik die omlegging een achterhaald concept. Ik zou de rondweg laten liggen. De overlast door uitstoot van schadelijke gasssen zal in de toekomst verder verminderen door verbeterde technieken. En verder kan de geluidoverlast op slimmere manieren worden aangepakt, zoals met geluidsabsorberende groene schermen bijvoorbeeld. Verder kan ik me voorstellen dat de weg een barrière vormt tussen verschillende delen van de stad, maar dit lijkt me prima op te lossen door meerdere verbindingen aan te leggen de bestaande te optimaliseren.

Wanneer we besluiten om de boel om te leggen, moeten we wel beseffen dat er nieuwe barrières worden gemaakt en de overgang tussen stad en land in zo'n geval wordt gekenmerkt door een snelweg, niet de meest ideale dus. In Etten-Leur lag de weg dwars door het centrum, waar hij in Roosendaal er nog ruim omheen loopt. Bespaart een hoop kostbare belastingcenten en ik denk dat we hiermee toch beter af zijn. Verleggen is het verplaatsen van problemen met onnodig veel gewoel in de ruimtelijke structuur. Het lijkt me beter het huidige tracé te optimaliseren:

Er zijn genoeg verbindingen naar beide zijden, alleen is de vormgeving soms ongelukkig, waardoor een knip wordt ervaren. Eventueel kan een fietsbrug worden toegevoegd waar echt een missing link wordt ervaren. Daarom worden de linten hersteld. De A58 komt verdiept te liggen en wordt bij kruisingen overkapt. Bij afslag 24 wordt de weg overkapt over een lengte van ongeveer 400m met hierboven op een verbindend stadspark.


Afbeelding

Huidige situatie
Afbeelding
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A058] Omlegging Roosendaal

Bericht door keokiracer » zo 13 mar 2011, 16:49

^^ ziet er goed uit. Ik vind het persoonlijk goed dat je in tegenstelling tot veel andere plannen dezelfde weg gebruikt. Negatieve daaraan is dat het waarschijnlijk heel veel hinder oplevert als je de situatie zo wilt aanpassen. De aansluiting met de N262 die je hebt gemaakt vind ik veel beter dan de huidige (waarbij het verkeer soms op de uitvoegstrook en vluchtstrook komt te staan). Ook het stadspark is een goed idee. En misschien is het een idee om het knooppunt De Stok te veranderen, die 70km/h bocht is erg onhandig en zorgt ook voor veel gevaarlijke situaties (bijvoorbeeld als er file is door het samenkomen van de A17/A58) Wij hebben daar al meerdere malen een behoorlijke noodstop moeten maken. 8-)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A058] Omlegging Roosendaal

Bericht door Snelwegenkenner » zo 13 mar 2011, 17:13

Een paar suggesties/vragen.
1. Ik heb wel het idee dat die afritconfiguratie van afrit 24 te dicht tegen de flats zit van de Josephwijk.
2. Ik vraag me af wat je met Landjuweel doet.
3. Ik vraag me af wat je met het Roselaarplein doet, het grote winkelgebied van Roosendaal. Kost veel geld om dat te verplaatsen.
4. Ik vraag me af of die bochten bij afrit 24 niet te krap zijn. (KP Zoomland bocht. B( )
Bij afrit 24 hoop ik op zoiets:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Verder vind ik het een goed plan. ;)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A058] Omlegging Roosendaal

Bericht door keokiracer » vr 12 okt 2012, 15:33

*schopperdeschop*
Roosendaal zet door:
BN De Stem schreef:Gemeenten: knelpunten A58 op een rij zetten
Auteur: door Franka van der Rijt | vrijdag 12 oktober 2012 | 07:00

ROOSENDAAL - Dat omlegging van de A58 een zaak van de lange adem is, weet de Roosendaalse wethouder Steven Adriaansen ook wel.
Maar dat laat onverlet dat de West-Brabantse gemeenten de lobby richting Den Haag krachtig voortzetten. Vandaar, aldus Adriaansen, dat de regio West-Brabant zo snel mogelijk een 'knelpuntenanalyse' maakt van de A58. "Ook de provincie heeft verzocht om alle problemen rond de A58 in kaart te brengen. Dat moet de nieuwe minister van Infrastructuur ervan overtuigen dat er echt iets moet gebeuren", aldus Adriaansen, die onder meer wijst op knooppunt De Stok dat in toenemende mate een hinderlijke flessenhals is op de A58.

De A58 uit de stad halen is een van de speerpunten in de Ruimtelijke Structuurvisie Roosendaal 2025. Het college van B en W stuurt het stuk deze week ter vaststelling naar de gemeenteraad. Ook het vlottrekken van de woningmarkt is de komende jaren een essentieel punt. Roosendaal doet wat het zelf kan, bijvoorbeeld via startersleningen die volgens Adriaansen goed lopen. Eerder dit jaar trok de gemeenteraad twee miljoen extra uit om starters te helpen. Inmiddels hebben zich alweer zo'n veertig belangstellenden gemeld voor een lening. "Maar de structurele maatregelen moeten van een nieuw kabinet komen. Dat moet verder gaan dan adhoc sleutelen aan de overdrachtsbelasting. Alles draait om zekerheid en duidelijkheid, ook op middellange termijn", vindt Adriaansen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [A058] Omlegging Roosendaal

Bericht door Groningen » vr 12 okt 2012, 16:19

^^ Tja, ze hebben de stad dan ook wel erg dicht rond de snelweg gebouwd.

Paulw
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 20:07

Re: [A058] Omlegging Roosendaal

Bericht door Paulw » vr 12 okt 2012, 17:46

Zijn ze nu nog steeds bezig met die omlegging? Waarom geloven ze dat dit echt de oplossing is die straks door Rijkswaterstaat gedragen gaat worden. Ik zit in elk geval niet te wachten op een extra lus in de A58, de snelweg is al zo'n opgeknepe goedje...

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A058] Omlegging Roosendaal

Bericht door Snelwegenkenner » vr 12 okt 2012, 17:49

Ik zie het meeste heil in een verdieping van de A58 met natuurviaducten. Beetje vergelijkbaar met de A16 bij Prinsenbeek. Roosendaal krijgt steeds meer last van die snelweg. Noordoosttangent is dan weer een nodeloze doorsnijding van open landschap en daarmee verplaats je ook het probleem naar Zegge en de omliggende agrariers.

Paulw
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 20:07

Re: [A058] Omlegging Roosendaal

Bericht door Paulw » vr 12 okt 2012, 17:54

Niet gehinderd door enige kennis over de voorgeschiedenis van dit project en de opties, zou ik zeggen dat een zuidelijkere ligging nog veel beter is. Maar dat zal wel niet mogelijk zijn geweest.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A058] Omlegging Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » vr 12 okt 2012, 17:56

^^ Volgens de plannen uit de jaren 50 had de A58 ook onder Roosendaal moeten lopen, rechtstreeks vanaf Galder naar Woensdrecht :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A058] Omlegging Roosendaal

Bericht door Snelwegenkenner » vr 12 okt 2012, 22:36

Niet gehinderd door enige kennis over de voorgeschiedenis van dit project en de opties, zou ik zeggen dat een zuidelijkere ligging nog veel beter is.
Waarom? Je doorsnijdt te veel open landschap ten opzichte van het profijt wat je er eindelijk van boekt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A058] Omlegging Roosendaal

Bericht door Rene » vr 12 okt 2012, 22:59

Ik pleit gewoon voor 2x3 mèt rangeerbanen, op dijklichaam op het bestaande tracé. :p

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: [A058] Omlegging Roosendaal

Bericht door orionpax » za 13 okt 2012, 11:17

Het stuk in Roosendaal is helemaal niet te smal. De hoeveelheid verkeer past prima op 2 *2. Het probleem is De Stok-Zoomland in de spits. Daar komen 4 rijstroken samen die in korte tijd terug gaan naar 2. Op het stukje van 12 kilometer zitten vervolgens 3 aansluitingen,een parkeerplaats, een verzorgingsplaats en een knooppunt dat het effect heeft van een versmalling. Als er al iets moet gebeuren in West Brabant dan is het een verbreding tussen De Stok en Markiezaat.

Plaats reactie