[A002][A076] Aanpassing knooppunt Kerensheide

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [A002][A076] Aanpassing knooppunt Kerensheide

Bericht door Egbert » ma 10 dec 2012, 7:37

Rene schreef:Al diegenen die fout rijden moeten niet de bewegwijzering de schuld geven, maar eens gaan nadenken over hun navigatiesysteem. Ze letten zelf alleen nog maar op wat dat ding aangeeft, ook als de situatie veranderd is en het kaartmateriaal dus verouderd. En al zet je dan enorm grote gele borden neer, desnoods met flashers en al, het wordt niet gelezen. Dergelijke lieden vertrouwen hun navigatiesysteem tot in het oneindige.
Dat ligt echt niet alleen aan de navigatie. Op de A2 bij Eindhoven zijn zowel bij Leenderheide richting zuid/oost als bij de Hogt richting noord/west de richtingen verwisseld. Omdat je in je hoofd hebt zitten "hier moet ik links/rechts houden" doe je dat ook zonder op de borden te kijken.
En dan wil je de eerste keren wel eens de verkeerde richting op gaan.
Daarbij is het onlogisch om de rechtsafslaande richting links te laten voorsorteren.

(/spuit 11)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A002][A076] Aanpassing knooppunt Kerensheide

Bericht door Pino » ma 10 dec 2012, 11:02

^^ En toch vermoed ik dat het hier met name gaat om weggebruikers die maar weinig in hun hoofd hebben zitten. Waarmee ik niet doel op het IQ van de bewuste chauffeurs, maar eerder op de mate van onbekendheid met de situatie ter plaatse.

Maar een vorm van automatische piloot zou wel een rol kunnen spelen. Je weet dat je "rechtdoor" gaat op de kaart, maar als de configuratie van een knooppunt dusdanig is dat je voor "rechtdoor" toch af moet slaan, moet je jezelf hard uit de automatische piloot-modus rammen. Dat gebeurt regelmatig toch net niet op tijd. Ik kan daarover zelf meepraten sinds een ervaring met de TOTSO op Kreuz Weinsberg in de Duitse A6 miste, nog ver vóór het navigatietijdperk. We zaten met de hele familie in de auto, waarvan met name mijn moeder en ik de borden standaard wel in de gaten hielden. Maar toch net te laat gerealiseerd dat we hier niet op automatische piloot rechtdoor konden rijden. De situatie bij De Hogt is van hetzelfde soort, en mogelijk is daar dus toch meer aan de hand dan navigatie alleen. Bij een "rechtsaf" in een knooppunt, zoals hier op Kerensheide, zal in mindere mate hetzelfde gelden. Je bent er toch meer op geprogrammeerd dan je denkt dat de richting die op de kaart rechtsaf is ook de eerste afrit van het knooppunt zal zijn.

Overigens: als je een stoorzender loslaat op de GPS, zullen al die navigatie-fanaten rechtdoor rijden en ontstaat het omkeerprobleem dus bij de afrit Beek op de A2. Van de regen in de drup, heet dat. Maar wellicht is het technisch een optie dat een zender op de GPS inbreekt om de boodschap te geven "let op de borden, situatie gewijzigd". Uiteraard zijn dan wel afspraken nodig met de industrie over hoe je die boodschap op zoveel mogelijk apparaten kunt laten landen.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 10 dec 2012, 11:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Autorun
stadsweg
Berichten: 256
Lid geworden op: do 20 okt 2011, 17:05

Re: [A002][A076] Aanpassing knooppunt Kerensheide

Bericht door Autorun » ma 10 dec 2012, 11:03

Soms is de indeling van een afslag/knooppunt inderdaad anders dan je gevoelsmatig zou verwachten. Dit voorbeeld is ook zo'n mooie: knooppunt Almere, waar de A27 eindigt en aansluit op de A6. Als je naar Lelystad moet, moet je voor je gevoel rechtsaf, maar in werkelijkheid moet je de linker rijbaan nemen. Hier moet je dus al goed op de borden letten, omdat je gevoel je in de steek laat. Stel dat in deze situatie ook nog je navigatiesysteem je - foutief - de rechter rijbaan zou laten kiezen (net zoals bij Kerensheide gebeurt), dan zouden gegarandeerd heleboel mensen verkeerd rijden.

Het probleem bij Kerensheide is niet alleen dat het navigatiesysteem een verkeerde instructie geeft, het probleem is ook dat de instructie die het navigatiesysteem geeft voor je gevoel correct is: als je rechtsaf wilt, moet je op de meeste knooppunten de eerste uitvoeger kiezen. Helaas gaat dat bij Kerensheide nu niet meer goed.

Autorun
stadsweg
Berichten: 256
Lid geworden op: do 20 okt 2011, 17:05

Re: [A002][A076] Aanpassing knooppunt Kerensheide

Bericht door Autorun » ma 10 dec 2012, 11:26

Pino schreef:^^ En toch vermoed ik dat het hier met name gaat om weggebruikers die maar weinig in hun hoofd hebben zitten. Overigens: als je een stoorzender loslaat op de GPS, zullen al die navigatie-fanaten rechtdoor rijden en ontstaat het omkeerprobleem dus bij de afrit Beek op de A2. Van de regen in de drup, heet dat. Maar wellicht is het technisch een optie dat een zender op de GPS inbreekt om de boodschap te geven "let op de borden, situatie gewijzigd". Uiteraard zijn dan wel afspraken nodig met de industrie over hoe je die boodschap op zoveel mogelijk apparaten kunt laten landen.
Een GPS-stoorzender loslaten op een navigatiesysteem klinkt leuk, maar werkt in een aantal gevallen niet. Diverse navigatiesystemen die in auto’s zijn ingebouwd, maken gebruik van de wielomwentelingen en/of stuuruitslagen van auto’s om de globale locatie op de kaart te bepalen als er geen GPS-signaal is. Dat is handig in situaties tussen hoge gebouwen, in tunnels en wanneer het systeem na lange uitschakeling op zoek moet naar voldoende GPS-satellieten. In mijn auto zie ik als er geen GPS-signaal is nog steeds op de kaart dat ik linksaf sla, of waar ik me in een tunnel bevind. Geen enkele GPS-stoorzender kan daar iets aan veranderen.

Verder lijkt zo’n melding "let op de borden, situatie gewijzigd" mij helemaal niet handig. Dat is misschien de eerste 1 of 2 keer nuttig, maar als de situatie op mijn vaste route wijzigt, zit ik er niet op te wachten om het komende halfjaar iedere dag die melding te moeten wegklikken.

Zelfs als er morgen een nieuwe technologie zou verschijnen die gewijzigde wegsituaties adequaat zou afhandelen, zou het nog jaren duren voordat de meeste weggebruikers hier gebruik van zouden maken. Mijn vorige auto - met ingebouwd navigatiesysteem - rijdt nog steeds op de Nederlandse wegen en is inmiddels meer dan 10 jaar oud. Alle ontwikkelingen in de laatste 10 jaar die verder gaan dan een software-update zijn aan het navigatiesysteem in deze auto voorbijgegaan. Het duurt dan ook een flink aantal jaren voordat nieuwe navigatietechnologie gemeengoed wordt op de Nederlandse wegen, simpelweg omdat veel navigatiesystemen net zo oud zijn als het Nederlandse wagenpark. Helaas, beste wegbeheerders, het is niet anders.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A002][A076] Aanpassing knooppunt Kerensheide

Bericht door Pino » ma 10 dec 2012, 11:37

Autorun schreef:Verder lijkt zo’n melding "let op de borden, situatie gewijzigd" mij helemaal niet handig. Dat is misschien de eerste 1 of 2 keer nuttig, maar als de situatie op mijn vaste route wijzigt, zit ik er niet op te wachten om het komende halfjaar iedere dag die melding te moeten wegklikken.
Op vaste routes moet je je afvragen waarom je nog navigatie aan hebt staan. Je kent immers de route. Maar het is nogal iets Nederlands om overal en altijd navigatie aan te hebben staan.

Overigens zou zo'n systeem met "let op borden, situatie gewijzigd" idealiter wel alleen verschijnen op navigatiesystemen met oude kaarten. Je zou aan de boodschap dus een tijd-code moeten koppelen. Maar goed, hoe makkelijk of moeilijk dat technisch kan worden geïmplementeerd en hoeveel "oude" systemen je niet zult bereiken, dat moeten de echte experts maar verzinnen...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A002][A076] Aanpassing knooppunt Kerensheide

Bericht door Snelwegfreak » ma 10 dec 2012, 12:28

Pino schreef:Op vaste routes moet je je afvragen waarom je nog navigatie aan hebt staan. Je kent immers de route. Maar het is nogal iets Nederlands om overal en altijd navigatie aan te hebben staan.
Klopt. Vanwege onder andere filemeldingen en de flitspalen :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Autorun
stadsweg
Berichten: 256
Lid geworden op: do 20 okt 2011, 17:05

Re: [A002][A076] Aanpassing knooppunt Kerensheide

Bericht door Autorun » ma 10 dec 2012, 13:30

Pino schreef:Op vaste routes moet je je afvragen waarom je nog navigatie aan hebt staan. Je kent immers de route. Maar het is nogal iets Nederlands om overal en altijd navigatie aan te hebben staan.
Weleens aan file-informatie gedacht? Of meldingen van bijzonderheden, zoals een wegversperring vanwege een ongeluk? Niet iedereen heeft een woon-werkafstand van 10 kilometer. Niet iedereen heeft maar één routekeuze voor zijn vaste bestemmingen.

Ik snap niet dat mensen nog steeds denken dat navigatiesystemen er alleen zijn om de weg te wijzen. :)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [A002][A076] Aanpassing knooppunt Kerensheide

Bericht door Pino » ma 10 dec 2012, 14:55

^^ De woon-werkafstand van tien kilometer gaat op de fiets. Geen navigatie nodig en omrijden op basis van wat je toevallig ziet gebeuren 8-)

Hoe dan ook, ik persoonlijk ben geen fan van navigatie op routes die ik ken. Voor files en incidenten vertrouw ik liever op klassieke verkeersinformatie en op DRIPs. Dan weet ik tenminste waar ik heen ga, in plaats van dat de navigatie ineens bepaalde onverwachte "gedachten" heeft. Gedachten die ook nog wel eens gebaseerd willen zijn op niet 100% betrouwbare data.

Dit is uiteraard een kwestie van persoonlijke voorkeur. Net zoals je in de instellingen van een navigatiesystemen maar vrolijk je persoonlijke voorkeuren moet instellen. Als jij je navigatiesysteem niet wilt updaten, maar wel af wilt van meldingen "let op situatie veranderd", dan moet je vooral iets kunnen aanpassen aan het geluidsniveau van dit soort mededelingen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A002][A076] Aanpassing knooppunt Kerensheide

Bericht door Snelwegfreak » ma 10 dec 2012, 15:30

DRIP's en dergelijke zijn vaak een minuut of 20 verouderd, dat noem ik dat ook niet echt betrouwbaar en bovendien zijn er nog steeds mensen die wél zelf na kunnen denken terwijl hun naviagtie onzin loopt te verkondigen ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A002][A076] Aanpassing knooppunt Kerensheide

Bericht door Rene » ma 10 dec 2012, 16:07

De info op DRIPS is op basis van meetgegevens van snelweglussen van zo'n 2-3 minuten geleden.
Bij reistijden die zijn gemeten met camera's kan dat oplopen, afhankelijk van de lengte van een meettraject.

Plaats reactie