[A325] Doortrekken naar de A73

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

nederland24
2x2 autosnelweg

[A325] Doortrekken naar de A73

Bericht door nederland24 » za 05 sep 2009, 16:11

Ik heb een vraagje aan jullie? Ik ben hier nu op het forum dus vandaar. Waarom laten ze de A325 niet aansluiten op de A73. Dat geeft volgens mij een stukje ontlasting op de A50, waar het eigenlijk elke spits vaststaat, wat niet echt nodig is volgens mij.

Ties
autoweg

Re: Doortrekken van de A 325

Bericht door Ties » za 05 sep 2009, 17:37

^^ Er zijn wel plannen geweest om de A73 door te trekken naar de A15 met een extra brug over de Waal. De A73 op de A325 laten aansluiten is een cratief idee, maar ik zie het nog niet zo snel gebeuren. Als de A73 ooit naar de A15 doorgetrokken wordt, dan kun je ook daarlangs naar de A325. Voorlopig is het toekomstmuziek.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 05 sep 2009, 21:36

De ontwikkeling van de Waalsprong maakt een verbinding met de A/N325 erg lastig. Bij de bouw van de wijk is hier geen rekening mee gehouden.

rene19663
stadsweg

Bericht door rene19663 » za 05 sep 2009, 21:50

Volgens mij heeft gemeente Nijmegen wel ooit het plan gehad om een verbinding te maken tussen de N325 (toen nog RW52) en de A73 maar dan als een soort zuidelijke rondweg van Nijmegen. Deze zou globaal van Berg en Dal naar een aansluiting op de A73 lopen, globaal halverwege afslag Dukenburg en Malden

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 05 sep 2009, 21:55

^^ Dat zou bij Berg en Dal een vrij steile helling opleveren.

De milieubeweging zal wel blij zijn dat die plannen niet door zijn gegaan. De weg zou dan door een fraai en voor Nederlandse begrippen heuvelachtig bosgebied lopen.

rene19663
stadsweg

Bericht door rene19663 » za 05 sep 2009, 22:11

Toen was er nog niet zoveel aan milieubeweging en dat plan was uit de tijd dat Nijmegen de Ooipolder nog vol wilde bouwen. In de jaren 60 hadden veel steden wilde plannen maar de meeste zijn nooit verder gekomen dan de tekentafel.

simon
autoweg

Re: Doortrekken van de A325

Bericht door simon » zo 06 sep 2009, 21:30

De A325 is een rare snelweg. Natuurlijk was het, met de kennis van nu, beter geweest als men destijds de weg had laten aansluiten op de A12 en de A73. De A325 is verreweg de kortste verbinding tussen Nijmegen en Arnhem. Nijmegen krijgt daardoor behoorlijk wat verkeer via het centrum te verwerken. Arnhem heeft daar ook last van en krijgt er ook nog een forse portie doorgaand verkeer bij, doordat de routes via de N325 (oorspronkelijk niet ontworpen als verlenging van de A325) en via de centrumring zeer aantrekkelijk zijn. Als klap op de vuurpijl is het enige alternatief, de A50, zeer filegevoelig.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 07 sep 2009, 1:03

Centrum - centrum is via de A50 ook zeker niet sneller. Als je via A325 - A15 - A50 - A73 rijd dan rijd je in kilometers best wat om. Als je aan de westkant van Nijmegen moet zijn maakt het niet zoveel uit, maar als je in het centrum wilt zijn is de A325 doorgaans veel sneller.

Bovendien staan in de spits beide wegen muurvast dus daar hoef je het ook niet voor te doen.

Ik woon niet zo ver van Nijmegen af, aan de zuidkant. Naar Arnhem maakt het voor mij in tijd zo goed als niks uit of ik nu binnendoor naar Nijmegen ga, daar dwars door het centrum rijd en dan de A325 neem, of dat ik de A73 op schiet (en daar ben ik met een paar minuten) en via de A73 - A50 - A15 - A325 rijd.
'S nachts neem ik overigens altijd de snelweg, maar ik weet eerlijk gezegd niet waarom. Overdag is het 50/50 de ene keer door de stad de andere keer over de snelweg. 'S nachts is wel sneller, maar in de nacht rijd je in Nijmegen ook een stuk vlugger dus of het in de nacht veel uitmaakt? Denk het eerlijk gezegd ook niet.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » ma 07 sep 2009, 10:45

Vanaf de aansluiting Lindenholt in de A73 tot aan de verkeerslichten ten noorden van Lent is het al gauw 10-11 km. Je mag er niet harder dan 50.
Op zijn snelst doe je van de A73 tot knooppunt Ressen binnendoor in een kwartier. Vaak nog langer.
Uiteraard geldt hetzelde in omgekeerde richting.

Via de A73-A50-A15 is het ongeveer 20 km, waar je bij gunstige omstandigheden zeker 12-13 minuten onderweg bent. Het maakt weinig uit.
Contactgegevens vereniging: secretaris at (@) wegenforum.nl.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 07 sep 2009, 23:08

Klopt. Maar van het centrum in Nijmegen naar het centrum in Arnhem is de N/A325 veel sneller. Bijvoorbeeld Gelredome - Keizer Karel dat rijd je echt niet over de snelweg want dat is gewoon ver om. Eerst rijd je de verkeerde kant op de stad uit, dan rijd je over de snelweg een klein stukje naar het noorden en dan moet je weer helemaal terug naar het oosten...
Vanuit Bijsterhuizen ongeveer of vanuit bijvoorbeeld de Weezenhof of Dukenburg (om maar eens iets te noemen) zal het inderdaad nauwelijks verschil maken.

edit:
Verkeerslichten maken wel veel verschil. Moet je eens overdag de Sint-Anna straat uitrijden tot het Keizer karel of hetzelfde stuk om 4u in de nacht. Overdag heb je soms het geluk dat je in een groene golf zit, maar het komt ook voor dat het net een rode golf is. 'S nachts springen de lichten veel meer voor je neus op groen. Waar ik overdag toch gauw een kwartier nodig heb om in de stad te komen dat rijd ik in de nacht in 10 minuten zonder ernstige overtredingen te plegen, hoogstens stiekem 65 waar ik 50 mag maar dan houd het ook wel op. Ter info, in elke stad met een fatsoenlijk gemeentebestuur met hersens was de St Anna voor het radboud minstens 70kmh geweest en geen 50.

Daarbij heb ik me vorige week in de nacht wel kapot geërgerd. Bijvoorbeeld met de kruising met de groene straat. Rijd er één busje wat groen heeft en ik dus rood. Oké, dat kan. Maar het is jammer dat je als het busje allang weg is nog steeds voor een rood licht stil staat. Voor het KKP ook rood, maar er reed helemaal niemand en zelfs of het fietspad reden geen dronken apen zonder licht... Uit fatsoen heb ik toch maar netjes voor het rode licht gewacht maar ik vond het toch wel erg verleidelijk om aan te rijden op dat moment.

rene19663
stadsweg

Bericht door rene19663 » ma 07 sep 2009, 23:27

Ik ken Nijmegen en Arnhem niet zo heel goed maar ben het helemaal met duikgek89 eens dat men aan die afstelling van de VRI's wat mag verbeteren, die dingen kunnen ook zo afgesteld worden dat ze sneller reageren op de aanvraag en dat kan ook beperkt worden tot bepaalde periodes in de rustigere periodes als dat wenselijk is. Er is niks zo irri als er niemand te bekennen is dat je dan toch anderhalve minuut staat te wachten.

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » di 08 sep 2009, 10:24

Ter info, in elke stad met een fatsoenlijk gemeentebestuur met hersens was de St Anna voor het radboud minstens 70kmh geweest en geen 50.
Dat is een stukje van net 300 meter. 70 is daar niet echt nodig.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 08 sep 2009, 11:53

waldo79 schreef:
Ter info, in elke stad met een fatsoenlijk gemeentebestuur met hersens was de St Anna voor het radboud minstens 70kmh geweest en geen 50.
Voor mij mag het hele 2x2 stuk van de st. Anna 70kmh gemaakt worden, dus vanaf de Houtlaan tot de Groenestraat/Groenewoudseweg. Dat is 1,5 km of iets dergelijks. Het eerste stuk zou ook kunnen al heb je daar toch een paar uitritten (en dan een fietspad en een hele brede parkeerstrook en dus genoeg overzicht om veilig weg te kunnen rijden en genoeg ruimte om veilig uit te stappen).
Gaat mij dan ook niet om tijdwinst opzich maar het rijd in ieder geval een stuk prettiger. De 50kmh nu is voor voetgangers die oversteken zonder te kijken niet veel veiliger want nu zit iedereen de hele tijd op de teller te turen om maar niet harder te rijden als 50, dan kun je imo beter met 70 op de weg kijken.

Grote stukken N326 kunnen ook 70kmh gemaakt worden. Vanaf de A73 tot het takenhofplein, dan vanaf het takenhofplein langs de woonboulevard naar de kruising met de Neerbosscheweg. Daarna loopt de weg een klein stukje uit elkaar en komt dan terug bij elkaar om een 4 strooks weg te vormen met hier en daar wat vervelende inritten, daar is 70 een beetje veel. Oranjesingel mag van mij ook naar 70kmh.

Ook de van Boetberg weg kan vanaf de A73 tot de eerste stoplichten naar de Hatertsebrug wat mij betreft naar 70kmh. Van Apelterenweg helemaal naar 70kmh. Van Schuijlenburgweg ook, behalve net bij winkelcentrum Dukenburg en het Triavium. De Ijpenbroekweg helemaal, Neerbosscheweg helemaal, weg door Jonkerbos zou op een paar stukjes ook kunnen.

Nu ben je op al deze wegen met één oog constant op je teller aan het kijken of je niet een volkomen logische snelheid gaat rijden en met het andere oog ben je aan het kijken of je zo'n nieuwe digitale flitspaal ziet staan.

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » di 08 sep 2009, 11:56

^^Dat kun je op je buik schrijven :)

Wat mij betreft wordt de Burg. Daleslaan ook 70, want daar ben ik geflitst :twisted:

simon
autoweg

Bericht door simon » di 08 sep 2009, 13:55

duikgek89 schreef:
waldo79 schreef:
Voor mij mag het hele 2x2 stuk van de st. Anna 70kmh gemaakt worden, dus vanaf de Houtlaan tot de Groenestraat/Groenewoudseweg. Dat is 1,5 km of iets dergelijks. Het eerste stuk zou ook kunnen al heb je daar toch een paar uitritten (en dan een fietspad en een hele brede parkeerstrook en dus genoeg overzicht om veilig weg te kunnen rijden en genoeg ruimte om veilig uit te stappen).
Gaat mij dan ook niet om tijdwinst opzich maar het rijd in ieder geval een stuk prettiger. De 50kmh nu is voor voetgangers die oversteken zonder te kijken niet veel veiliger want nu zit iedereen de hele tijd op de teller te turen om maar niet harder te rijden als 50, dan kun je imo beter met 70 op de weg kijken.

Ik weet wel hoe hard ik rij. Daarvoor hoef ik niet constant op mijn snelheidsmeter te loeren. Bovendien zit de snelheidsmeter in mijn auto op zo'n positie dat ik met een minieme blik naar beneden mijn snelheid af kan lezen. In veel modernere auto's zit de snelheidsmeter in je blikveld.

Je hebt het dus over plotseling overstekende voetangers, parkeervakken langszij en kruisingen zonder verkeerslichten. In veel steden zul je zien dat een dergelijke weg een vmax van 50 km/u kent. Als er vaak plotseling overstekende voetgangers zijn, wellicht tussen de geparkeerde auto's door, is 50 km/u wel zo prettig. Met een dergelijke snelheid kun je nog redelijk bijtijds afremmenen bij een aanrijding is de kans op blijvend hoofdletsel bij de voetganger aanzienlijk kleiner. Bij de 50 km/u heeft de voetganger (gemiddeld genomen) 20% kans op blijvend hersenletsel. Bij 70 km/u ligt dat rond de 50%.
Grote stukken N326 kunnen ook 70kmh gemaakt worden. Vanaf de A73 tot het takenhofplein, dan vanaf het takenhofplein langs de woonboulevard naar de kruising met de Neerbosscheweg. Daarna loopt de weg een klein stukje uit elkaar en komt dan terug bij elkaar om een 4 strooks weg te vormen met hier en daar wat vervelende inritten, daar is 70 een beetje veel. Oranjesingel mag van mij ook naar 70kmh.
De Oranjesingel is nu een typische weg waar 50 km/u een prima snelheid is. 70 km/u voegt helemaal niets toe met al die kruisende bewegingen.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 08 sep 2009, 14:06

50 is op die grote invalswegen echt veel te traag. We zijn in dit k*t-land gewoon niks meer gewend.
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » di 08 sep 2009, 16:14

^^Op wegen als de St. Annastraat en Oranjesingel heb je om de 200-300 meter een VRI geregeld kruispunt. Vind ik wat tekort op elkaar zitten om daar nu 70 toe te staan 8-)

jan
autoweg

Bericht door jan » di 08 sep 2009, 16:19

^^ Eens.
duikgek89 schreef:Grote stukken N326 kunnen ook 70kmh gemaakt worden. Vanaf de A73 tot het takenhofplein, dan vanaf het takenhofplein langs de woonboulevard naar de kruising met de Neerbosscheweg.
Idd, 50 km/h is daar gruwelijk laag.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 08 sep 2009, 18:15

waldo79 schreef:^^Dat kun je op je buik schrijven :)

Wat mij betreft wordt de Burg. Daleslaan ook 70, want daar ben ik geflitst :twisted:
Denk het ook wel ja...
Kom ik niet zo vaak maar in mijn herinnering is die weg niet heel breed?
simon schreef:Je hebt het dus over plotseling overstekende voetangers, parkeervakken langszij en kruisingen zonder verkeerslichten. In veel steden zul je zien dat een dergelijke weg een vmax van 50 km/u kent. Als er vaak plotseling overstekende voetgangers zijn, wellicht tussen de geparkeerde auto's door, is 50 km/u wel zo prettig. Met een dergelijke snelheid kun je nog redelijk bijtijds afremmenen bij een aanrijding is de kans op blijvend hoofdletsel bij de voetganger aanzienlijk kleiner. Bij de 50 km/u heeft de voetganger (gemiddeld genomen) 20% kans op blijvend hersenletsel. Bij 70 km/u ligt dat rond de 50%.
Het 2x2 stuk kent geen parkeervakken, geen overstekende voetgangers en kent, zo uit m'n hoofd, slechts één ongeregelde kruising (bij zo'n restaurantje net ten zuiden van de Kapittelweg aan de rechtse kant van de weg, vanuit de andere weghelft kun je daar niet in komen. Dus je kunt van de hoofdweg alleen rechtsaf die straat in en vanaf die straat ook alleen weer rechtsaf de grote weg op.
Het tweestrooks gedeelte daarvoor (vanaf de stoplichten bij de Scheidingsweg (en Mchamburger) tot de houtlaan) kent wel geparkeerde auto's maar dat is een brede strook aan één kant van de weg, daar steekt niemand over en de auto's staan ver van de weg af. Fietspad is daar aan de ene kant vrijliggend achter die auto's en aan de andere kant gaan de fietsers via een parallelweg. Maar daar hoeft het inderdaad niet persé 70kmh te worden.
De Oranjesingel is nu een typische weg waar 50 km/u een prima snelheid is. 70 km/u voegt helemaal niets toe met al die kruisende bewegingen.
Met een fatsoenlijke groene golf bij 70kmh ben je anders een stuk sneller de stad door, 50kmh gaan rijden is zinloos en met 70kmh heb je een hogere doorstroomsnelheid en dus meer flow. 50kmh is imo overdreven langzaam op een 2x2 weg met parallelwegen...

waldo79 schreef:^^Op wegen als de St. Annastraat en Oranjesingel heb je om de 200-300 meter een VRI geregeld kruispunt. Vind ik wat tekort op elkaar zitten om daar nu 70 toe te staan 8-)
Als je een typisch Nijmeegse rode golf hebt is het inderdaad zinloos maar als je een fatsoenlijke groene golf bij 70kmh instelt maakt het toch niet uit? Des te meer capaciteit heb je en des te minder reistijd.
jan schreef:^^ Eens.
duikgek89 schreef:Grote stukken N326 kunnen ook 70kmh gemaakt worden. Vanaf de A73 tot het takenhofplein, dan vanaf het takenhofplein langs de woonboulevard naar de kruising met de Neerbosscheweg.
Idd, 50 km/h is daar gruwelijk laag.
Zelfs mijn oom, die er een sport van gemaakt heeft om verschrikkelijk zeikerig te rijden (het is echt niet om aan te zien...), heeft het voor elkaar gekregen om daar geflitst te worden... Ik zet daar de CC altijd maar op 55 a 57 teller en zit het klagend en geeuwend uit...
Het ergste is als ik uit Almaty terug kom, dan zit ik op veel van die stukken al op 75 a 80 eer ik er erg in heb dat ik weer in rijd-zo-zeikerig-als-mogelijk-en-word-nog-geflitst-land ben om vervolgens toch maar weer af te remmen. Nou is het daar weer een beetje het andere eind (nouja niet het eind, Chimkent is erger), maar het Vmax 60, 40, 20 systeem vind ik eigenlijk zo slecht nog niet.
edit: In NL draait dat uit op 70 op teller, 45 a 50 op teller en 25 a 30 op teller. Dat is in mijn ogen helemaal niet zo verkeerd.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 08 sep 2009, 20:37

50 is op het dubbelbaans deel van de N326 ook niet vol te houden... Maar goed, Nijmegen zal soieso wel goed cashen met die sneaky onopvallende groene boomstammen. :shutup:

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 08 sep 2009, 22:24

Jeroen schreef:50 is op het dubbelbaans deel van de N326 ook niet vol te houden... Maar goed, Nijmegen zal soieso wel goed cashen met die sneaky onopvallende groene boomstammen. :shutup:
Ik houd me in Nijmegen meestal toch aardig aan de snelheid (dat probeer ik in ieder geval, maar soms is dat bepaald niet makkelijk :oops:). Hoe belachelijker de Vmax hoe meer er gecontroleerd wordt lijkt het soms wel. Ben wel één keer met 70 op de teller langs zo'n boomstam gereden op de Apelterenweg of daar in de buurt. Ik was nog niet zo lang terug uit Almaty waar die snelheid op zo'n weg normaal is en ik had bovendien een beetje haast, maar of pa heeft niet door gehad dat ik reed en hem betaalt of hij is niet aangekomen, of het was nog in de proef van die takkedingen. Ik heb er in ieder geval niks van gehoord.

simon
autoweg

Bericht door simon » wo 09 sep 2009, 8:52

^^ Misschien stonden er wel twee auto's op de foto. Of was het kenteken niet afleesbaar. Of bleek het ijkrapport verlopen. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom er geen bekeuring volgt na een flits.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 09 sep 2009, 19:01

simon schreef:^^ Misschien stonden er wel twee auto's op de foto. Of was het kenteken niet afleesbaar. Of bleek het ijkrapport verlopen. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom er geen bekeuring volgt na een flits.
Kenteken moet leesbaar zijn geweest, daar ben ik zeker van. Twee auto's zijn het ook niet want er reed verder geen hond daar op dat moment. Maar het zal inderdaad wel zoiets zijn. Maar ach, mij hoor je niet klagen. Anders was het overigens ook eigen schuld dikke bult, maar oké.

Jeroentedee
stadsweg

Bericht door Jeroentedee » di 15 sep 2009, 16:03

Jeroen schreef:50 is op het dubbelbaans deel van de N326 ook niet vol te houden... Maar goed, Nijmegen zal soieso wel goed cashen met die sneaky onopvallende groene boomstammen. :shutup:
Die groene takkendingen zijn vies onopvallend inderdaad. Kon laats nog op het allerlaatste moment op de rem stampen toen ik er met +- 60 een zag staan op de energieweg.

De N326 kan idd makkelijk 70 worden, in ieder geval tot het stuk waar de richtingen weer bij elkaar komen na die korte splitsing (Gezien vanaf de A326)
Vooral daar aan het begin, rijd je eerst heerlijk door op de A326, dan is dt eerste stukje autoweg dus 100, en dan na die stoplichten mag je vanaf de viaducten onder de A73 maar 50. Het is elke zondagavond als er niemand rijd weer slapen daar, vooral op het stuk het Maaswaalkanaal over.

Overigens heb je dan ook weer ergens een heel vreemd stukje autoweg, waar je de 100 amper kan halen omdat dan de oprit naar de A73 is, als je via de hatertseweg de stad uit rijdt.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 15 sep 2009, 23:10

Jeroentedee schreef:Overigens heb je dan ook weer ergens een heel vreemd stukje autoweg, waar je de 100 amper kan halen omdat dan de oprit naar de A73 is, als je via de hatertseweg de stad uit rijdt.
Is inderdaad een raar stukje. 100 halen lukt overigens wel als je de A73 richting Venlo neemt, maar als je richting Ewijk gaat dan moet je om 100 te halen toch aardig trappen vanaf het laatste verkeerslicht :mrgreen:

peter51
dorpsstraat

Bericht door peter51 » vr 23 apr 2010, 9:44

waldo79 schreef:

Sorry hoor maar ik kan in gedachte zo 6 dodelijke slachtoffers voor ogen houden op dit stuk!
Daarnaast weet iedereen nu waar die aan toe is in Nijmegen: overal 50! Dus geen aparte stukjes aub.

peter51
dorpsstraat

Bericht door peter51 » vr 23 apr 2010, 9:53

duikgek89 schreef:Ben wel één keer met 70 op de teller langs zo'n boomstam gereden op de Apelterenweg of daar in de buurt. Ik was nog niet zo lang terug uit Almaty waar die snelheid op zo'n weg normaal is en ik had bovendien een beetje haast, maar of pa heeft niet door gehad dat ik reed en hem betaalt of hij is niet aangekomen, of het was nog in de proef van die takkedingen. Ik heb er in ieder geval niks van gehoord.
Moet je nu niet meer doen, altijd raak!
Trouwens ook niet met een auto zonder apk daarlangs ook al rij onder de 50! Want ook dan krijg je een prent zo constateerde een buurman.

Wij wonen 26 jaar in Dukenburg, de Van Apelterenweg heeft in die tijd 8 dodelijke slachtoffers op z'n geweten. Is drastisch afgenomen nadat (vooral op aanvraag bewonersplatforms) scherper op snelheden word gecontroleerd.
Hij heeft twaalf oversteekplaatsen, 8 scholen aan beide kanten en diverse woonvormen voor ouderen.

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » ma 26 apr 2010, 9:29

En die ongelukken waren dramatischer bij een limiet van 70? Geloof er niets van...
Volgens mij blijft de gemiddelde rijsnelheid ongeveer hetzelfde bij een limiet van 70.

Elke dode is er één teveel, maar ga hier nu niet op de sentimenten spelen en weet je nu zeker dat die ongelukken puur en alleen aan snelheid te wijten zijn geweest :idea:

peter51
dorpsstraat

Bericht door peter51 » ma 26 apr 2010, 11:55

waldo79 schreef:En die ongelukken waren dramatischer bij een limiet van 70? Geloof er niets van...
Volgens mij blijft de gemiddelde rijsnelheid ongeveer hetzelfde bij een limiet van 70.

Elke dode is er één teveel, maar ga hier nu niet op de sentimenten spelen en weet je nu zeker dat die ongelukken puur en alleen aan snelheid te wijten zijn geweest :idea:

Volgens mij moet je eens met 'streetwise' van de ANWB op een school meedraaien!
Ze laten dan zien wat de remweg is bij 50 en 70. Je ziet dan dat kinderen de remweg bij 50 al te laag inschatten laat staan bij hoger. Trouwens ook alle leerkrachten zaten ernaast!

En natuurlijk is er meer, zo is het verschil tussen een auto met en zonder licht al weer moeilijker in te schatten!

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » ma 26 apr 2010, 11:58

^^Nu is de van Apelterenweg niet te vergelijken met een weg als de Graafseweg/Wijchenseweg in het westelijk deel van Nijmegen. Het kan zijn dat 50 veel verstandiger is op de Van Apelterenweg. Maar dat heeft 0,0 met de N325 te maken :offtopic:

En ik ben niet degene die boven de 55 rijdt in Nijmegen. Ik kijk wel uit :flitspaal: