[A325] Doortrekken naar de A73

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Jeroen
2x2 autosnelweg

Re: Doortrekken van de A325

Bericht door Jeroen » ma 26 apr 2010, 21:40

Ik las laatst nog een artikel in de Gelderlander dat de gemeente Nijmegen de limiet op diverse wegen wil ophogen naar 70, goede zaak. :)

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » ma 26 apr 2010, 21:46

En daarom wil ik ook niet in discussies belanden over wegen die absoluut niet geschikt zijn voor een verhoging.

Zeker een Neerbosscheweg tussen het stompje A73 en de Energieweg (misschien tot aan de Graafseweg) kwalificeert zich voor 70.
De Wijchenseweg/ Graafseweg tussen de A73 en het Takenhofplein alsmede tussen The Matrixx en de Neerbosscheweg doet dat ook 8-)
De van Rosenburgweg (N324) kun je ook naar 70 optrekken tussen het Triavium en de kruising met de Staddijk ;)
Contactgegevens vereniging: secretaris at (@) wegenforum.nl.

peter51
dorpsstraat

Bericht door peter51 » ma 26 apr 2010, 22:27

Jeroen schreef:Ik las laatst nog een artikel in de Gelderlander dat de gemeente Nijmegen de limiet op diverse wegen wil ophogen naar 70, goede zaak. :)
Er is één coalitie partner van de drie die dat in het coalitieakkord heeft laten zetten!
De Gelderlander maakte daar een hele ophef van, niet realistisch omdat Nijmegen nu een voorbeeld functie heeft door één max snelheid voor heel de stad te hebben, iedereen weet precies waar hij aan toe is! Aldus de andere coalitie partner, de grootste!

Mijn conclusie, Neerbosscheweg toekomstig hoofdstructuurweg naar de tweede stadsbrug heeft een als zeer gevaarlijk kruispunt bekend staande kruising met de Hogelandseweg, dus blijft 50!
Van Rosenburgweg, Triavium - Streekweg, geen geld voor geluidswerende maatregelen wijk Tolhuis en gevaarlijke kruising met Streekweg. Blijft 50!

Ik denk dat 50 in de stad het meest realistisch is, je weet precies waar je aan toe bent. Die stukjes 70 geven absoluut geen tijdwinst, zorgen alleen maar voor opstoppingen vererop! Wat rest is een omdenken, een bijstelling tussen de oren :D

Rene
4x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 26 apr 2010, 22:39

Nodeloos 50 op wegen die voor 70 geschikt zijn, past niet bij de beleving van die weg.
Met als gevolg dat het enkel een nodeloze kassalocatie is.

Ongevallen moet je afmeten ten opzichte van de verkeersomvang ter plekke. Het is logisch dat op drukkere wegen en dus ook op kruispunten van drukke wegen meer ongevallen gebeuren dan op kleine wijkstraten.
Umdenken, dat moeten vooral al diegenen die de snelheid maar zo laag mogelijk willen houden omdat objectieve risicoacceptatie hen vreemd is.
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 26 apr 2010, 22:54

peter51 schreef: niet realistisch omdat Nijmegen nu een voorbeeld functie heeft door één max snelheid voor heel de stad te hebben, iedereen weet precies waar hij aan toe is
Nee, Nijmegen heeft nu een voorbeeldfunctie als verkeerstechnisch één van de beroerdste steden van Nederland gezien het gebrekkige aantal ongelijkvloerse verbindingen, maar één echte snelwegverbinding en de veel te lage limieten op veel hoofdwegen. Een maximum snelheid moet gekoppeld zijn aan het wegbeeld en aan verwachtingen van weggebruikers en niet of een weg toevallig wel of niet in een stad ligt.
Mijn conclusie, Neerbosscheweg toekomstig hoofdstructuurweg naar de tweede stadsbrug heeft een als zeer gevaarlijk kruispunt bekend staande kruising met de Hogelandseweg, dus blijft 50!
Van Rosenburgweg, Triavium - Streekweg, geen geld voor geluidswerende maatregelen wijk Tolhuis en gevaarlijke kruising met Streekweg.
Dat zijn louter subjectieve bevindingen. Ik ken die kruisingen wel en daar is allemaal weinig bijzonders aan (schokkende stastieken zullen er ook wel niet van zijn). Die problemen zitten dus vooral tussen de oren.

peter51
dorpsstraat

Bericht door peter51 » ma 26 apr 2010, 23:58

Er is kennelijk bij sommige tussen de oren wat losgekomen. :D

Ach vroeger dacht ik er ook iets anders over, maarja

Trouwens Hogelandseweg - Neerbosscheweg is een van de kruisingen waar het meest door rood gereden word. Het is een wonder dat hier nog niet meer doden zijn gevallen!

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » di 27 apr 2010, 9:56

Nee, Nijmegen heeft nu een voorbeeldfunctie als verkeerstechnisch één van de beroerdste steden van Nederland gezien het gebrekkige aantal ongelijkvloerse verbindingen, maar één echte snelwegverbinding en de veel te lage limieten op veel hoofdwegen. Een maximum snelheid moet gekoppeld zijn aan het wegbeeld en aan verwachtingen van weggebruikers en niet of een weg toevallig wel of niet in een stad ligt.
Nu ben ik alleen in het weekend in Nijmegen; maar ik vind het wel erg overtrokken. De N 326 en de N 325 zijn fors uitgebouwde N wegen; die helaas een verouderde layout hebben (ik herinner mij 1x4 configuraties). Ik zou zelf wat doen aan de enorme verkeerspleinen in het centrum. Dat zijn gedrochten. Ook de nieuwe stadsbrug moet helpen om het verkeer beter te verdelen (al had ik liever een doorgetrokken A 73 gezien).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » di 27 apr 2010, 11:10

peter51 schreef: Trouwens Hogelandseweg - Neerbosscheweg is een van de kruisingen waar het meest door rood gereden word. Het is een wonder dat hier nog niet meer doden zijn gevallen!
Het enkele door rood rijden veroorzaakt geen dodelijke ongevallen. Zou wel heel toevallig zijn :shutup:
Toon eens wat ongevallenstatistieken (het liefst met oorzaak van het ongeval) :idea:

peter51
dorpsstraat

Bericht door peter51 » di 27 apr 2010, 13:31

waldo79 schreef:
peter51 schreef: Trouwens Hogelandseweg - Neerbosscheweg is een van de kruisingen waar het meest door rood gereden word. Het is een wonder dat hier nog niet meer doden zijn gevallen!
Het enkele door rood rijden veroorzaakt geen dodelijke ongevallen. Zou wel heel toevallig zijn :shutup:
Toon eens wat ongevallenstatistieken (het liefst met oorzaak van het ongeval) :idea:
Daar ga ik niet achterheen doe dat zelf maar!
Een paar geleden ben ik op een voorlichtingsavond geweest en daar hebben we uitleg gekregen.
Het is inderdaad geen 'black-spot' meer, de camera's werken dus. Vooral de snelheid is in deze belangrijk.

Voor de controles waren er tientalle ongelukken.
Zelf heb ik jaren lang dit punt gekruist en vele wrakken gezien en vaak in de file gestaan of om moeten rijden omdat weer iemand uitgeknipt moest worden!

En waarom? Effe een paar km sneller om een plaats voor die ander bij het volgende stoplicht te staan.............

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » di 27 apr 2010, 13:38

Zou je je toon wat kunnen matigen :yes:

Op welke punten doen zich de ongevallen voor?
Wat is de oorzaak van de ongevallen?
In welke mate heeft de snelheid bijgedragen aan de ernst van het ongeval?

En ik houd me gewoon aan de regels :idea:

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » di 27 apr 2010, 14:28

peter51 schreef:Daar ga ik niet achterheen doe dat zelf maar!
Even rustig aan alsjeblieft. Dit is geen manier om op een forum (in ieder geval niet dit forum) te communiceren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » di 27 apr 2010, 14:49

Ik heb de ongevalsstatistieken van desbetreffend kruispunt er dan maar even bijgepakt...

In de jaren 2000-2005 vier ongevallen met letsel (ziekenhuisopname).
Drie keer negeren rood licht als hoofdtoedracht, eenmaal te weinig afstand houden (kopstaartbotsing). 2006 en verder geen ongevallen met ziekenhuis- of dodelijk letsel meer geregistreerd.
Dat er niets is geregistreerd betekent overigens niet altijd dat er ook daadwerkelijk niets is gebeurd.
Laatst gewijzigd door JB81 op di 27 apr 2010, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » di 27 apr 2010, 14:58

^^Waar komt het verhaal van die 6 dodelijke slachtoffers dan vandaan? Die getallen die jij aanvoert lijken mij aannemelijk voor een dergelijk kruispunt. Laten we aannemen dat er nog wat blikschade-ongevallen zijn geweest die niet tot registratie hebben geleid.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » di 27 apr 2010, 15:09

Die dodelijke slachtoffers zijn wellicht in 1999 of eerder gevallen. Op die jaren kan ik niet meer zoeken. Ongevallen zonder ziekenhuis- of dodelijk letsel heb ik expres niet geteld. Blikschade voorkom je simpelweg niet op een kruising als deze.

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » di 27 apr 2010, 15:17

En sinds wanneer staat de maximumsnelheid op die plek op 50? (Was het niet altijd al 50?)
Sinds wanneer wordt er met flitspalen op 50 gehandhaafd?

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » di 27 apr 2010, 15:24

^^
Poeh, da's een goeie. Sinds ik in 2001 naar Brabant ben verhuisd kom ik niet meer zo vaak in Nijmegen. Met mijn rijlessen in 1999-2000 kwam ik er wel regelmatig langs, in mijn herinnering was het toen al 50.

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » di 27 apr 2010, 15:26

Bij mij rijst de indruk dat er gereageerd is vanuit onderbuikgevoelens. Tja, dan moet de onderste steen maar boven komen :shutup:

Desnoods via een afsplitsing van het topic: Snelheden in Nijmegen-Dukenburg?

peter51
dorpsstraat

Bericht door peter51 » di 27 apr 2010, 16:11

""Daar ga ik niet achterheen doe dat zelf maar!""""

Als je je aan dit regeltje stoort ......

Maar goed het blijft prikkelen. Het kruispunt was een black spot in 2001 is de camera geplaatst.
Infoblad uit 2007, jaar van de bewoners bijeenkomst. Het document geeft verder aan dat de drie jaar hiervoor geregisteerd (2003-2005) maar één letselongeval is geweest terwijl de jaren voor de paal (vanaf 1994 geregisteerd) 19 letselongevallen waren.

Wie zegt 6 doden?

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » wo 28 apr 2010, 12:22

peter51 schreef: Sorry hoor maar ik kan in gedachte zo 6 dodelijke slachtoffers voor ogen houden op dit stuk!
peter51 schreef:Wij wonen 26 jaar in Dukenburg, de Van Apelterenweg heeft in die tijd 8 dodelijke slachtoffers op z'n geweten. Is drastisch afgenomen nadat (vooral op aanvraag bewonersplatforms) scherper op snelheden word gecontroleerd.
Bovendien reageer je amper op weerleggingen van je argumenten en haal je de van Apelterenweg aan daar waar anderen spreken over de Graafse- en Wijchenseweg.

En quoten kun je doen met de quote-functie (niet doen als je het bericht boven je wil citeren).
En als je jezelf voorstelt (heel simpel zonder poespas) raak je die vervelende rode status achter je naam kwijt ;)

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » wo 28 apr 2010, 12:27

Het document geeft verder aan dat de drie jaar hiervoor geregisteerd (2003-2005) maar één letselongeval is geweest terwijl de jaren voor de paal (vanaf 1994 geregisteerd) 19 letselongevallen waren.
JB81 geeft aan dat de letselongevallen te wijten waren aan het negeren van een roodlicht en onvoldoende afstand houden. Sowieso zijn er sinds 2000 al geen ongevallen met dodelijk letsel geweest.

peter51
dorpsstraat

Bericht door peter51 » wo 28 apr 2010, 12:46

waldo79 schreef:
peter51 schreef: Sorry hoor maar ik kan in gedachte zo 6 dodelijke slachtoffers voor ogen houden op dit stuk!
peter51 schreef:Wij wonen 26 jaar in Dukenburg, de Van Apelterenweg heeft in die tijd 8 dodelijke slachtoffers op z'n geweten. Is drastisch afgenomen nadat (vooral op aanvraag bewonersplatforms) scherper op snelheden word gecontroleerd.
Bovendien reageer je amper op weerleggingen van je argumenten en haal je de van Apelterenweg aan daar waar anderen spreken over de Graafse- en Wijchenseweg.

En quoten kun je doen met de quote-functie (niet doen als je het bericht boven je wil citeren).
En als je jezelf voorstelt (heel simpel zonder poespas) raak je die vervelende rode status achter je naam kwijt ;)
Je haal reacties op anderen naar voren en koppelt die aan weer andere wegen ?
Misschien doe ik het niet goed maar ik zie niemand die zich voorgesteld heeft?

peter51
dorpsstraat

Bericht door peter51 » wo 28 apr 2010, 12:54

Voorstellen: Ik zie het nu Waldo, moet effe verder klikken. Zal vanavond even tijd voor maken!

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » wo 28 apr 2010, 15:20

^^Ik hoor getallen van zowel 6 als 8 doden vallen. JB81 en jij komen met statistieken die niet meer reppen over dodelijke ongevallen; dat kan ik niet rijmen.

En we hebben een subforum waarin je jezelf kunt voorstellen.

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » wo 19 mei 2010, 22:12

Rene schreef:Nodeloos 50 op wegen die voor 70 geschikt zijn, past niet bij de beleving van die weg.
Met als gevolg dat het enkel een nodeloze kassalocatie is.

Ongevallen moet je afmeten ten opzichte van de verkeersomvang ter plekke. Het is logisch dat op drukkere wegen en dus ook op kruispunten van drukke wegen meer ongevallen gebeuren dan op kleine wijkstraten.
Umdenken, dat moeten vooral al diegenen die de snelheid maar zo laag mogelijk willen houden omdat objectieve risicoacceptatie hen vreemd is.
Dit dus . . .
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 2,,0,13.11

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » wo 19 mei 2010, 22:22

Aaahh nee... ik dacht dat de Waterlinieweg al ongeloofwaardig was met 70...

ASW profiel en dan over lange afstand 50?
Dat is toch niet serieus meer te nemen, wat is het volgende: zone 30 op de A2? :wall:

(edit: ik zie nu pas dat dit de N326 is en niet de N325 bij Arnhem wat ik dacht... het is dus minder erg dan ik dacht... blijft staan dat dit gewoon 70 zou moeten zijn)

peter51
dorpsstraat

Bericht door peter51 » wo 19 mei 2010, 22:36

Is inderdaad een stuk weg uit een "andere tijd"!
Zal in de toekomst heus wel aangepast worden.

In de tijd van Burgemeester Ine Dales zijn op beide uiteinde van de wegen naar en van de brug diverse dodelijke ongevallen gebeurt. Bij de brabantse poort het ergste. Hier net zo'n kruising als nu nog bij de Neerboscheweg. Men kwam veel te hard op deze kruisingen af.

Fouten kun je in Nijmegen eigenlijk niet maken, overal 50, simpel!

Ook Nijmegen Noord komt nu in de 50 km structuur, effe wennen voor vele :D
Op de Mauritssingel heb je nu te maken met linksaf slaand verkeer, oversteken van ook langzaam verkeer en een woonwijk in wording dus geluidsnormen.
Terug kijken heeft geen zin, aanpassen aan de tijd is beter en je zult zien de tijdwinst van een paar honderd meter 70 is nihiel.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 19 mei 2010, 23:53

peter51 schreef:Is inderdaad een stuk weg uit een "andere tijd"!
Zal in de toekomst heus wel aangepast worden.
Inderdaad, een paar A1-borden aanpassen met een verhoogde limiet is zo gebeurd. De Nederlandse oplossing is uiteraard drempels en chicanes aanleggen, ongelijkvloerse kruisingen afbreken, een trits flitspalen neerpoten etc. :roll:
peter51 schreef:In de tijd van Burgemeester Ine Dales zijn op beide uiteinde van de wegen naar en van de brug diverse dodelijke ongevallen gebeurt. Bij de brabantse poort het ergste. Hier net zo'n kruising als nu nog bij de Neerboscheweg. Men kwam veel te hard op deze kruisingen af.
In hoeveel van die ongelukken was snelheid de hoofdoorzaak van die ongevallen? Waren die met een lagere snelheid (ook maar voor een deel) te voorkomen geweest?
peter51 schreef:Fouten kun je in Nijmegen eigenlijk niet maken, overal 50, simpel!
"Fouten" hoef je soieso niet zo snel te maken als je voldoende op de borden let. Het rijden van 70/80 op zo'n weg als de Graafseweg kun je overigens moeilijk als 'fout' zien.
peter51 schreef:Terug kijken heeft geen zin, aanpassen aan de tijd is beter en je zult zien de tijdwinst van een paar honderd meter 70 is nihiel.
Dat valt net zo makkelijk om te draaien: het tijdsverlies van een paar honderd meter 50 is ook nihil. Maar het rijdt wel aanzienlijk prettiger en op langere stukken door de stad bespaar je wel degelijk tijd.

peter51
dorpsstraat

Bericht door peter51 » do 20 mei 2010, 7:34

""In hoeveel van die ongelukken was snelheid de hoofdoorzaak van die ongevallen? Waren die met een lagere snelheid (ook maar voor een deel) te voorkomen geweest?""

Daar ben ik van overtuigd!

Volgens mij ben jij ook een van de vele die eens aan het 'streetwise' programma van de ANWB mee moesten doen ;)
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Kaaiman
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 20 mei 2010, 10:46

Alle wegen zonder erfaansluitingen die exclusief voor gemotoriseerd verkeer zijn bedoeld behoren m.i. bibeko 70 km/u te zijn, juist als ze dubbelbaans zijn uitgevoerd, tenzij een veelheid aan op elkaar volgende aansluitingen een dergelijke Vmax onverantwoord maakt.

De Graafseweg is ter plekke een twijfelgevalletje, aangezien de Wijchenseweg verderop een aantal kort op elkaar volgende kruisingen heeft. Verschillende maximumsnelheden op dat traject is ook niet helemaal wenselijk.

Mijn eerste ingeving zou trouwens zijn om die vluchtstroken tot busstroken te bombarderen, aangezien er ten westen van het Maas-Waalkanaal zelfs een busbaan ligt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Kaaimans Combikaart van Nederland • overzichtskaart van Nederlandse wegen
Atlantis • forum voor geofictie

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » do 20 mei 2010, 10:53

De laatste 20 posts hebben niets met een doortrekking van de A325 te maken. Meer N326 - wensbeeld snelheden Nijmeegse wegen 8-)

Plaats reactie