[A058] Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door GrandmasterE » do 18 nov 2010, 0:51

Remco schreef:Nou, eens kijken hoe lang het bij flessenhals Oirschot goed gaat dan...
Ik denk dat dit grotere problemen gaat opleveren dan bij de A2 t.h.v. Valkenswaard. Na het ritsen bij Oirschot moet het verkeer nog die smalle brug over; er zijn namelijk nogal wat automobilisten die het gas hier instinctief terug nemen (hoeft eigenlijk niet, maar ja...).

Mooie foto's Koef!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door Chris » ma 22 nov 2010, 10:50

Is de 3e rijstrook opengesteld? Ik zag vanochtend dat de file opgeschoven was naar tussen Best en Moergestel.

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door GrandmasterE » ma 22 nov 2010, 11:41

Ik hoop er over een uurtje van te mogen genieten ;).

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door Remco » ma 22 nov 2010, 13:34

Chris schreef:Is de 3e rijstrook opengesteld? Ik zag vanochtend dat de file opgeschoven was naar tussen Best en Moergestel.
Hij is open zag ik vanochtend vanaf de andere kant. Wel nog met een max. snelheid van 90 km/h. Ik kom er vanavond laat pas weer overheen, maar ik ben benieuwd naar het effect op de file daar. Ik denk zelf de aansluiting Best met allerlei kruisende bewegingen nog steeds een probleem blijft/gaat vormen. Vanochtend stond er in ieder geval vanaf Ekkersweijer tot aansluiting Best file op de A50/A58, ondanks die 3 stroken. Maargoed, dat kan ook een stukje gewenning zijn.

Een structurele file in de ochtendspits tussen Best en Moergestel ken ik trouwens niet. Wel een structurele file vanaf de Baars tot aan Moergestel, maar dat is de andere kant op, wat uiteraard mijn richting is helaas.

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door GrandmasterE » ma 22 nov 2010, 16:37

Ik ben er overheen gereden. De file op de Randweg is verdwenen, maar (zoals verwacht) ging men bij de versmalling ten hoogte van Oirschot op de rem :sadley:. Ik denk dat dit erger is dan bij Valkenswaard op de A2.
Het viel me tegen dat ze het oude asfalt niet ook vervangen hebben, het is net zo'n lappendeken als op de A2 tussen Leenderheide en Valkenswaard. Ook het asfalt direct ten westen van Oirschot verkeert in een zeer slechte staat, vooral de linkerrijstrook. De avondspits kan van deze verbreding niet genieten: verder op is er maar één rijstrook beschikbaar richting Tilburg.

ermentink
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 11 jul 2008, 11:30
Locatie: Tilburg

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door ermentink » di 23 nov 2010, 10:23

Mijn bange vermoeden is gisteravond bevestigd. Er stond in de avondspits een file van een kilometer of 8 à 9. Dat ze bij RWS nou nóg niet geleerd hebben van situaties dat het van 3 banen naar 2 moet... Hoe lang heeft er op de A2 bij Zaltbommel niet een file gestaan omdat er geritst moest worden? Hier is nu een derde baan open en fileleed is geleden. Dus nu heel snel een nieuw viaduct over het Wilhelminakanaal bij Oirschot en de A58 verbreden.

Tot die tijd zal de verkeersdruk op de lokale routes wel toenemen. Ik rij normaal al over de Oirschotse dijk / Eindhovense dijk richting oprit Best, maar dan sluit je nu dus achteraan de file aan. Maar ja, die op de A2 is weg :( .

Toen ik gisteren daar kwam keek ik tegen een flinke rij auto's aan die voor het verkeerslicht bij de Legerplaats Oirschot stond te wachten. Deze VRI is toch al slecht afgesteld, want de hoofdroute heeft minder en korter groen dan de kruisende wegen... Toch maar een ander aleternatief gezocht.

Hopelijk is het gewenning, maar ik vrees het ergste...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door Chris » di 23 nov 2010, 10:27

Het doel van het project was (helaas) ook niet om de files te doen afnemen, maar ze te verplaatsen, zodat de Randweg Eindhoven schoon blijft. Idealiter zou de derde rijstrook tot Tilburg (en eigenlijk Breda) doorgetrokken moeten worden, en in beide richtingen.

Voorlopig lijken hier echter geen stappen gezet te worden richting een volledige uitbouw van de A58 naar 2x3 rijstroken tussen Eindhoven en Breda. Budgettair is het sowieso een probleem, mede door de al prijzige geplande uitbouw van de A27 inclusief een nieuwe Merwedebrug en de uitgevoerde verbredingen van de A2 bij Den Bosch en Eindhoven, waardoor wellicht gedacht wordt "nu hebben we wel even genoeg in Brabant geinvesteerd". De komende 5 jaar worden er veel grote projecten in Nederland opgestart. Wellicht is vanaf 2015 de economische situatie en het overheidsbudget dermate verbeterd dat achterlandverbindingen prioriteit kunnen krijgen (A1, A15, A58, A67).

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door Via » di 23 nov 2010, 12:49

ermentink schreef:Toen ik gisteren daar kwam keek ik tegen een flinke rij auto's aan die voor het verkeerslicht bij de Legerplaats Oirschot stond te wachten. Deze VRI is toch al slecht afgesteld, want de hoofdroute heeft minder en korter groen dan de kruisende wegen... Toch maar een ander aleternatief gezocht.
Dat kruispunt zal op termijn worden vervangen door een rotonde, maar wanneer dit staat te gebeuren is onduidelijk. Zal ook nog wel even duren met die bezuinigingen denk ik.

Roeltjuh
woonerf
Berichten: 88
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 21:29

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door Roeltjuh » di 23 nov 2010, 18:03

ermentink schreef:Mijn bange vermoeden is gisteravond bevestigd. Er stond in de avondspits een file van een kilometer of 8 à 9. Dat ze bij RWS nou nóg niet geleerd hebben van situaties dat het van 3 banen naar 2 moet...
Richting Moergestel was een rijstrook afgesloten.

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door GrandmasterE » di 23 nov 2010, 18:29

^^ Klopt, maar reken er maar er dat voor de versmalling structurele files gaan staan. De Randweg is geen bottleneck meer: de A58 krijgt de volledige verkeersdruk te verwerken, en dat kan hij niet aan! Ik denk dat RWS zich toch laat verrassen hoe druk de A58 is/wordt, en dat dat letterlijk Brabant laat stil staan; Noord-Brabant is immers een Oost-West provincie. De laatste jaren is/wordt er vooral geïnvesteerd in Noord-Zuid i.v.m. nationaal belang (A2, A4, A16, A27 en A50).

Edit: en ik realiseer me net: alle, door mij hier boven genoemde wegen, sluiten allen aan op A58!

kukel360
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 16:39
Locatie: Vught

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door kukel360 » di 23 nov 2010, 19:08

De A59, A15 en A12 ook. ;) Is ook niet zo heel vreemd bij een oost-west verbinding.

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door GrandmasterE » di 23 nov 2010, 19:14

Yep, en daarom kennen ook zij flinke problemen. Nou ja, de A59 valt wel mee.
Zoals Chris al vertelde, moet men ook eens naar deze wegen gaan kijken; immers wij zijn toch een poort naar Europa? Goede Oost-West verbindingen zijn daarbij een must.
Het (alleen) verbreden van Noord-Zuid verbindingen leveren meer problemen op voor de kruisende Oost-West verbindingen, aangezien zij de bottlenecks zijn/worden.

Aangezien Noord-Brabant een Oost-West provincie is, is het voor Brabant extra zuur (voor het gevoel).

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door GrandmasterE » di 23 nov 2010, 22:26

Eindhovens Dagblad schreef:Chaos op A58
OIRSCHOT - Het verkeer heeft dinsdag grote hinder ondervonden van een ongeval op de A58 in de richting Eindhoven-Tilburg.
Ter hoogte van Oirschot kantelde dinsdagmiddag een vrachtwagen. Het verkeer tussen Eindhoven en Tilburg moet worden omgeleid via de N65 en de A2 langs Den Bosch. Het ging om een eenzijdig ongeval, vermoedelijk door een klapband.
Op de A58 stond rond zes uur een file van twaalf kilometer. Rijkswaterstaat ging ervan uit dat de weg rond tien uur weer kon worden vrijgegeven.
Vandaag alweer! Check ook het commentaar van de lezers van het artikel.
Een omleiding via de N65 is ook altijd leuk :facepalm:.

ermentink
polderweggetje
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 11 jul 2008, 11:30
Locatie: Tilburg

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door ermentink » do 25 nov 2010, 9:36

Gisteren in de avondspits reed het zowaar door, en konden we met 90 de versmalling in. Nu nog wel vanwege de snelheidsbeperking, maar straks als deze is opgeheven niet meer. Advies aan RWS: stel in de spitsuren een snelheidslimiet van 90 in. Dan rijdt iedereen min of meer een gelijke sneleheid en stroomt het verkeer redelijk door.

Dat de A58 verbreed oet worden is een feit. De burgemeester van Tilburg onderkent dat, wanneer er niets gebeurt, juist Tilburg slecht bereikbaar wordt, zoals in het recente verleden met Breda, Den Bosch en Eindhoven het geval was. Hij is dus samen met de verantwoordelijk wethouder een lobby gestart in Den Haag. Begin bjivoorbeeld met het verlengen van de oprit van de Ring Tilburg vanuit Tilburg-Noord, vlak na de bocht richting Eindhoven. Dat scheelt daar een hoop drukte.

Een verbreding van de A58 kan in mijn optiek niet los gezien worden van een verbeterde N65, de ruit om Eindhoven / Helmond en de A27. Als je ziet hoeveel (vracht)verkeer vanuit de verschillende havens (Rotterdam, Moerdijk / Dordrecht, Vlissingen, Antwerpen) kiest voor de A58 richting Duitsland. Tijd voor reactivering van de IJzeren Rijn?

kukel360
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 16:39
Locatie: Vught

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door kukel360 » do 25 nov 2010, 10:40

De A27 en A58 hebben in de spits toch al een limiet van 90 km/h?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door captain007 » do 25 nov 2010, 10:46

ermentink schreef:Tijd voor reactivering van de IJzeren Rijn?
Dat lost niets op. Dat zie je toch ook bij de betuweroute, waarbij het vrachtverkeer op de A15 ook niet is afgenomen en het spoorvervoer ondertussen wel is toegenomen (maar zijn vooral omleidingen van treinen die eerst over het normale net reden of vervoer wat eerst per schip ging). Vrachtverkeer is namelijk veel dynamischer dan spoorvervoer, want het kan meteen van deur tot deur en bij spoorvervoer zul je het weer moeten overladen (niet iedere afnemer heeft immers een spooraansluiting voor de deur liggen). Dus ik vermoed dat de effecten van een ijzeren rijn marginaal zijn ten opzichte van de drukte van het vrachtverkeer op de A58.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door Chris » do 25 nov 2010, 10:52

Vrachtvervoer is op te delen in diverse sectoren. Voor wat betreft bulk en containers gaat dit vooral per schip en spoor, stukgoederen en combinatietransport gaat vooral per vrachtwagen omdat dat sneller en flexibeler is. Het gros van wat er in Rotterdam (of Antwerpen) binnenkomt wordt overgeladen op een binnenvaartschip of trein. Die twee zijn meer concurrenten dan schip of vrachtwagen of trein of vrachtwagen, alhoewel soms anders gesuggereerd wordt in de media.

Gebruikersavatar
koef
verkeersader
Berichten: 728
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 21:31
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door koef » ma 29 nov 2010, 16:40

En vandaag dan de officiele openstelling door de minister van Infrastructuur en Milieu, een week na openstelling voor het verkeer.

Afbeelding

De minister is niet goed te zien op de foto, maar zij bevindt zich vlakbij de vrachtwagen en trekt wel degelijk eigenhandig aan de touwen die het bord onthulden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door Kaaiman » ma 29 nov 2010, 16:47

Jammer dat Eurlings zijn gezaaide spoedprojecten niet meer eigenhandig mocht oogsten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door GrandmasterE » ma 29 nov 2010, 17:02

Vandaag, in het RTL-ochtendjournaal, ging het over de files in Noord-Brabant. Vandaag zou met de opening van de verbrede A58 een nieuwe Brabantse filelijst openbaar gemaakt worden, met 'spectaculaire' nieuwe files :geenlach:. Wat is er bekend gemaakt? Brabant staat over een paar jaar stil op de A58? De N65 is nog steeds een ramp? De N69 is toch een rijksprobleem? Ik ben benieuwd, iemand?

Edit, net online:
Ed.nl schreef:Minister: 'Brabantse files gehalveerd'
OIRSCHOT - Automobilisten stonden dit jaar in Brabant veel minder vaak en bovendien korter in de file dan in 2009. Volgens Rijkswaterstaat heeft de uitbreiding van Randweg Eindhoven en de Rondweg Den Bosch gezorgd voor een halvering van de filecijfers.
De grootste afname van de filedruk deed zich in de eerste negen maanden van dit jaar voor op het Brabantse deel van de A2. Door de uitbreiding van de wegen rond Den Bosch en Eindhoven stond hier 84% minder file.
Tegelijkertijd was er op andere wegen sprake van een groei. Op de A67 nam de filedruk met 51% toe en ook op de A58 was er sprake van meer filevorming: 41%. Die relatief geringe toenames staan in schril contrast met de sterke vermindering op de A2.
De sterkste afname werd bereikt op de A2 tussen Zaltbommel en Den Bosch, gevolgd door de Rondweg Den Bosch. Op het stukje tussen Den Bosch en Eindhoven groeiden de files.
Minister Melanie Schultz van Haegen presenteerde maandagmiddag deze cijfers in Oirschot, waar zij de officiële opening verrichtte van de derde rijstrook op de A58 tussen Batadorp en Oirschot. Ze beslaan de eerste negen maanden van het jaar. De uitbreiding van de A58 en van de A2 tussen Leenderheide en Valkenswaard is nog niet in de berekeningne verwerkt.
Goed nieuws dus, maar ook slecht nieuws. De toename van de filevorming verbaast me niet, maar zelfs ik sta toch te kijken van de grote cijfers.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door harry » di 30 nov 2010, 10:13

Kaaiman schreef:Jammer dat Eurlings zijn gezaaide spoedprojecten niet meer eigenhandig mocht oogsten.
Hij begon ooit ook met oogsten van zijn voorganger(s). Dat is nou eenmaal de politiek.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door Kaaiman » di 30 nov 2010, 11:49

Als(, als, als...) het kabinet nu nog had gezeten, dan had hij dus wel zijn eigen lintjes kunnen doorknippen. Het scheelt maar enkele maanden. Vandaar mijn opmerking. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door GrandmasterE » di 30 nov 2010, 20:33

De persmemo over de Brabantse files staat online: http://rijkswaterstaat.nl/images/Persme ... 294443.pdf.
Hier trouwens ook nog een stukje over het belang van de regio: http://rijkswaterstaat.nl/images/Kaartj ... 294444.pdf.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door Remco » di 30 nov 2010, 21:37

Overigens stond in de papieren versie van het BD dat een studie over de verbreding Tilburg-Breda komend voorjaar klaar zou zijn.

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door GrandmasterE » di 30 nov 2010, 21:51

Ik hoop het, dan zou de verdere studie ook snel klaar kunnen zijn.
Ik denk echter dat ze het stukje onder Breda bedoelen, dus: knp. Galder - Sint Annabosch. Op Sneller & Beter heeft men het er ook over, en ze noemen dit ook Tilburg - Breda: http://www.snellerenbeter.nl/projecten/ ... f/a58-n65/.
Knp. De Baars - Sint Annabosch zou ik Tilburg - Breda noemen.

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door Tiesje » wo 01 dec 2010, 21:42

Tilburg-Breda (Goirle-Galder) lijkt me vrij eenvoudig te verbreden aangezien er voor een groot deel ruimtereservering voor een 3de rijstrook in de middenberm aanwezig is. Dan heb je wel dat historisch boompje nabij Ulvenhout, maar volgensmij zou het verder niet al te veel tijd moeten kosten. I.t.t. Tilburg-Eindhoven helaas, terwijl de files daar (met name in de ochtendspits richting Eindhoven) toch steeds eerder lijken te beginnen en ook langer zijn. Minder in ieder geval dan tussen Tilburg en Breda.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door Chris » wo 01 dec 2010, 21:48

Ja, op Eindhoven - Tilburg zullen de kunstwerken over het Wilhelminakanaal en de Reusel echt volledig vervangen moeten worden, als ze slim zijn met linker vluchtstroken ter hoogte van het kunstwerk om zodoende een ruimtereservering voor 2x4 te bewerkstelligen. Dat is vrij gangbaar, en bijvoorbeeld ook gedaan op diverse kunstwerken van de A2 tussen Oudenrijn en Everdingen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door Via » do 02 dec 2010, 10:59

Je zult in Moergestel ook het nodige moeten schuiven en een volledig nieuwe aansluiting aanleggen, en daar ontkom je niet aan het slopen van bebouwing.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door Remco » do 02 dec 2010, 17:54

Ik schat welgeteld 1of 2 boerderijen. Voor de verdere rest is de A58 tussen Tilburg en Eindhoven een ideale weg om te verbreden: nauwelijks bebouwing of ingewikkelde kunstwerken. Alleen de brug over het kanaal bij Oirschot is vervelend, maar die is toch al aan het eind van z'n latijn.

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: A58: Verbreding Eindhoven-Oirschot

Bericht door GrandmasterE » do 02 dec 2010, 18:29

Vraagje: zouden de kleine, typisch jaren 60 (50?) kunstwerken ook vervangen moeten worden? Voorbeeld: http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.52 ... 03,,0,3.57.
Je zou de vluchtstrook kunnen insnoeren, maar dat wordt erg krap; de vluchstrook en redresseerstrook zijn hier al smaller dan normaal.

Plaats reactie