[A013] Capaciteit A13?

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

boukederksen
zandpaadje

[A013] Capaciteit A13?

Bericht door boukederksen » za 10 okt 2009, 17:01

Hallo,

Ik ben Bouke en ik studeer Auto Techniek op de Hogeschool Rotterdam. Voor een opdracht voor school moeten we een concept bedenken om het interstedelijk vervoer te verbeteren in de randstad. Wij hebben gekozen voor de verbinding Rotterdam-Den Haag en dus om de A13 te ontlasten.

Alleen mijn vraag is:
- Wat is de huidige capaciteit van de A13.
- Hoeveel auto's maken gemiddeld gebruik van de A13 per dag/week/maand (en of dat dus afwijkt van de capaciteit).

Is er hier misschien iemand die over deze informatie beschikt of weet iemand hoe ik aan deze informatie kan komen?

Alvast bedankt!

Groeten van Bouke
Laatst gewijzigd door boukederksen op di 03 nov 2009, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Re: Capaciteit A13?

Bericht door Kaaiman » za 10 okt 2009, 19:06

Tegenwoordig wordt vaak de vuistregel gehanteerd dat een rijstrook een capaciteit heeft van 2200 motorvoertuigen (mvt) per uur. Dit is geen filevrije situatie. Aangezien de A13 3 rijstroken per richting heeft, is de capaciteit dus 3 * 2200 = 6600 mvt/u.

Als je ervan uitgaat dat het 10 uur per dag spitsuur is en de maximumcapaciteit gehaald wordt, dan is de capaciteit dus bereikt bij 66.000 mvt/etmaal per richting; in beide richtingen samen is de capaciteit dus 132.000 mvt/etmaal.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 10 okt 2009, 19:32

10 uur per dag spitsuur? :dontknow: