[A013] Capaciteit A13?

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

boukederksen
zandpaadje

[A013] Capaciteit A13?

Bericht door boukederksen » za 10 okt 2009, 17:01

Hallo,

Ik ben Bouke en ik studeer Auto Techniek op de Hogeschool Rotterdam. Voor een opdracht voor school moeten we een concept bedenken om het interstedelijk vervoer te verbeteren in de randstad. Wij hebben gekozen voor de verbinding Rotterdam-Den Haag en dus om de A13 te ontlasten.

Alleen mijn vraag is:
- Wat is de huidige capaciteit van de A13.
- Hoeveel auto's maken gemiddeld gebruik van de A13 per dag/week/maand (en of dat dus afwijkt van de capaciteit).

Is er hier misschien iemand die over deze informatie beschikt of weet iemand hoe ik aan deze informatie kan komen?

Alvast bedankt!

Groeten van Bouke
Laatst gewijzigd door boukederksen op di 03 nov 2009, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Re: Capaciteit A13?

Bericht door Kaaiman » za 10 okt 2009, 19:06

Tegenwoordig wordt vaak de vuistregel gehanteerd dat een rijstrook een capaciteit heeft van 2200 motorvoertuigen (mvt) per uur. Dit is geen filevrije situatie. Aangezien de A13 3 rijstroken per richting heeft, is de capaciteit dus 3 * 2200 = 6600 mvt/u.

Als je ervan uitgaat dat het 10 uur per dag spitsuur is en de maximumcapaciteit gehaald wordt, dan is de capaciteit dus bereikt bij 66.000 mvt/etmaal per richting; in beide richtingen samen is de capaciteit dus 132.000 mvt/etmaal.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 10 okt 2009, 19:32

10 uur per dag spitsuur? :dontknow:
Je moet gewoon een maximale intensiteit per uur berekenen, en per dag (waarbij een bepaalde verdeling spits-dal-avond-nacht geldt). Dat is niet zo in twee zinnen gezegd, en vroeger kon ik die dingen opzoeken. Maar ik moet nu met een schuin oog naar de "echte" verkeers-professionals kijken ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 10 okt 2009, 19:44

Dat was het rekensommetje voor de capaciteit van een autosnelweg dat ik me nog kon herinneren. Ik geloof dat René het ooit zo heeft uitgelegd, maar corrigeer me als ik het fout heb.

Verder de werkdagintensiteiten van de A13 in 2005 en 2006. Nieuwer heb ik niet kunnen vinden. (bron: INWEVA)
KP Ypenburg - Delft Noord
2005: 180694
2006: 183917

Delft Noord - Delft
2005: 162553
2006: 164524

Delft - Delft Zuid
2005: 162322
2006: 164474

Delft Zuid - Berkel en Rodenrijs
2005: 166691
2006: 166695

Berkel en Rodenrijs - Overschie Zuid
2005: 153042
2006: 152369

Overschie Zuid - KP Kleinpolderplein
2005: 151202
2006: 154706

KP Kleinpolderplein - Rotterdam
2005: 60934
2006: 62688

Het blijkt duidelijk dat de capaciteit van de weg wordt overschreden. Dat betekent dus steevast file!

RoelZ1
stadsweg

Bericht door RoelZ1 » za 10 okt 2009, 20:01

Ik heb tijdens mijn college's geleerd dat het een vuistregel is dat met een normale spitsverdeling de dagcapaciteit ongeveer 10x de uurcapaciteit is. Dat komt dus op hetzelfde neer als wat Kaaiman zegt:
Capaciteit van de A13 = 132.000 mvt/uur.
Overigens is er op aan te merken dat een weg in stedelijk gebied een andere spits/dal verdeling heeft dan een in buitengebied, namelijk dat het iets beter verdeeld is in stedelijk gebied (ook omdat er geen echte spitsrichting is) .Dus de capaciteit van de A13 zal wat hoger zijn. Ook is het echte knelpunt knooppunt Kleinpolderplein en de A20 in Rotterdam, vandaar ook dat er eigenlijk alleen dagelijkse files staan richting Rotterdam.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 10 okt 2009, 20:18

RoelZ1 schreef:Ik heb tijdens mijn college's geleerd dat het een vuistregel is dat met een normale spitsverdeling de dagcapaciteit ongeveer 10x de uurcapaciteit is.
Die vuistregel klopt niet op plekken waar de congestie groot is. Daar ligt de verhouding ongeveer 1:11.
Maar dat is en blijft nattevingerwerk. Je kunt m.i. beter kijken naar de verkeersprestatie (uitgedrukt in voertuigkilometers) tijdens de echte spitsuren: 6.30-9.30 en 15.30-18.30.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 10 okt 2009, 23:58

Kaaiman schreef:Tegenwoordig wordt vaak de vuistregel gehanteerd dat een rijstrook een capaciteit heeft van 2200 motorvoertuigen (mvt) per uur. Dit is geen filevrije situatie.
Dit vind ik raar. File lijkt mij een teken van overbelasting, dus de capaciteit is dan toch lager? Of bedoel je dat 2200mvt het absolute maximum is en dat meer totaal onmogelijk is, waar je dus op die 132.000mvt uitkomt als capaciteit en waar de andere voertuigen de voertuigen buiten de spits zijn of iets dergelijks?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 11 okt 2009, 0:27

Er wordt in berekeningen uitgegaan van maximaal 2150 mvt/rijstrook/uur in geval van een weg met tenminste 2 rijstroken.
Maar dat maximum bereik je niet in een volledige freeflow situatie. Freeflow houd op bij zo'n 1500 mvt/rijstrook/uur.
Overigens strookt 2150 mvt/rijstrook/uur niet met de 2 seconden afstandsregel van de verkeersveiligheid.

Maar om even terug te komen op de hoofdvraag: er is m.i. maar één manier om de A13 effectief wat te ontlasten. Dat is aanleg van de A4 Delft-Schiedam.
Al het andere is slechts een druppel op een gloeiende plaat.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

boukederksen
zandpaadje

Bericht door boukederksen » ma 12 okt 2009, 13:47

Bedankt iedereen voor jullie reacties :D

Het hoofddoel van het project is niet zozeer om er een snelweg bij te bouwen of om een snelweg uit te breiden, maar meer om iets super innovatiefs te bedenken met elektrische voertuigen die automatisch een bepaald traject rijden. We gaan er natuurlijk niet van uit dat iedereen op die A13 gebruik gaat maken daarvan, maar als je geen cijfers hebt van het huidige beeld, kun je helemaal geen kant op en dan blijf je teveel in dat zweverige toekomst gelul ;)

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 12 okt 2009, 14:45

Innovatieven zijn leuk, maar zijn ze ook bruikbaar? Deze innovatieven (elektrische voertuigen) naar mijn stellige overtuiging niet. Je krijgt namelijk met hetzelfde probleem als alle andere vormen van OV te kampen hebben en die niet zijn op te lossen, hoeveel miljarden je er ook in pompt: transport van deur tot deur.
Donateur Vereniging Wegenforum

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » ma 12 okt 2009, 14:54

duikgek89 schreef:
Kaaiman schreef:Tegenwoordig wordt vaak de vuistregel gehanteerd dat een rijstrook een capaciteit heeft van 2200 motorvoertuigen (mvt) per uur. Dit is geen filevrije situatie.
Dit vind ik raar. File lijkt mij een teken van overbelasting, dus de capaciteit is dan toch lager? Of bedoel je dat 2200mvt het absolute maximum is en dat meer totaal onmogelijk is, waar je dus op die 132.000mvt uitkomt als capaciteit en waar de andere voertuigen de voertuigen buiten de spits zijn of iets dergelijks?
In begrijpelijke taal:
Je kunt op een weg met een zeker aantal voertuigen per uur rijden zonder dat je last van elkaar hebt (de zogeheten Free Flow, ook wel vrije snelheid geheten). Naarmate er meer en meer voertuigen per uur bij komen, ontstaat een instabiele stroom: je hebt last van je voorganger, moet remmen als hij remt, je kunt niet zelf meer beslissen hoe je rijdt, je wordt een volger. Kenmerk van een dergelijke stroom is dat de snelheid omlaag gaat en dat de auto's dichter op elkaar gaan rijden.

Op een gegeven ogenblik wordt dan een situatie bereikt waarin het maximale aantal voertuigen per uur over de weg kan rijden: de snelheid is nog zodanig hoog dat de stroom nog kan doorrijden, maar de auto's rijden erg kort op elkaar. Dit punt is de capaciteit van de weg. Komen er nog meer voertuigen bij, dan gaat de snelheid nog verder omlaag en gaan de auto's nog dichter op elkaar rijden. Dit heeft echter tot gevolg dat er minder auto's per uur kunnen doorrijden, je bent als het ware 'over de top'. Zolang er meer en meer auto's bijkomen zal de snelheid nog verder afnemen, totdat uiteindelijk het verkeer stilstaat.

Wanneer dus echte file ontstaat (snelheid lager dan 30 km/u zeg maar), ben je de weg inderdaad aan het overbelasten, het aantal auto's dat komt aanrijden is hoger dan de capaciteit. Je zou het kunnen zien als een trechter. Giet je langzaam water in de trechter, dan kan het snel weg. Giet je sneller water in de trechter, dan gaat het langzamer weg of blijft het op hetzelfde niveau. Gooi je maximaal water in de trechter, dan zal de trechter langzaam vollopen totdat de instroom kleiner is dan de uitstroom.

De capaciteit varieert per omstandigheid. Onder goede weersomstandigheden e.d. kan de capaciteit oplopen tot soms 2.400 voertuigen per uur per rijstrook. Bij slecht weer, bij weefvakken, etc. is de capaciteit beduidend lager. Gemiddeld genomen wordt een capaciteit van circa 2.200 voertuigen per uur per rijstrook gehanteerd.

Let wel: dit is per uur. In één uur kun je dus pakweg 2.200 voertuigen over iedere rijstrook persen. Dit soort situaties treedt vaak alleen op in de spitsuren. Buiten de spitsuren is het aantal voertuigen dat gebruik maakt van de weg een stuk lager. Om een capaciteit per dag te krijgen, wordt de capaciteit per uur vermenigvuldigd met het aantal uren dat deze capaciteit gemiddeld nodig is. Gezien het feit dat er 's nachts (en soms overdag tussen de spitsen) weinig verkeer is, wordt dan een factor 10 of 11 aangehouden. De verdeling van het aantal auto's over de dag wordt dan als gegeven gezien: er wordt aangenomen dat deze verdeling door werkpatronen (woon-werkverkeer, etc.) min of meer vast ligt.

(Persoonlijk vind ik een dagcapaciteit of etmaalintensiteit overigens een onzinnig kenmerk van een weg, met name als die in twee richtingen is. Het geeft een leuke indicatie, maar voor verkeersmanagement is een dergelijke schaal al niet meer interessant.)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 12 okt 2009, 20:12

Het interessante is het begrip: geforceerde doorstroom. Bij een lagere snelheid kan een fors lagere afstand dan "2 seconde" gelden, zonder de remveiligheid in het geding te komen. Dat komt door de kwadraat in de formule. :idea:

boukederksen
zandpaadje

Bericht door boukederksen » di 13 okt 2009, 14:04

Hajo schreef:Innovatieven zijn leuk, maar zijn ze ook bruikbaar? Deze innovatieven (elektrische voertuigen) naar mijn stellige overtuiging niet. Je krijgt namelijk met hetzelfde probleem als alle andere vormen van OV te kampen hebben en die niet zijn op te lossen, hoeveel miljarden je er ook in pompt: transport van deur tot deur.
Het idee is ook om vanaf je huis naar een baan te rijden, waarop je auto automatisch bestuurd wordt en aan het einde rij je weer zelf naar je eindbestemming.

Het gaat er ook niet om of het ook echt werkt, want het wordt toch niet uitgevoerd door ons, het gaat er meer om dat we "outside the box" gaan denken en niet blijven hangen op bestaande oplossingen, die uiteindelijk maar tijdelijk effectief zijn.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 13 okt 2009, 14:33

boukederksen schreef:Het idee is ook om vanaf je huis naar een baan te rijden, waarop je auto automatisch bestuurd wordt en aan het einde rij je weer zelf naar je eindbestemming.
Precies dit bovenstaande is een jaar of 15 geleden ook al door studenten 'bedacht'. Ik doe dat tussen aanhalingstekens omdat anderen dat al hadden bedacht maar studenten dat toen als 'outside the box' denken zagen. Als jullie dat gaan doen zal dat dus vies tegenvallen.

Sterk overdreven gezegd liggen de plannen er al maar moet het alleen nog worden uitgevoerd. En feitelijk zijn de verschillende automerken daar al flink in gevorderd. Er rijden nu al Mercedes S-klasses waartegen je zegt dat je een bepaalde snelheid wilt rijden met een bepaalde minimale volgafstand. Je hoeft dan alleen nog te sturen. Andere systemen merken het wanneer je 'buiten de lijntjes komt' zonder dat je richting hebt aangegeven en dan begint het stuur te trillen om je wakker te schudden. Verder heeft de S-klasse ook een systeem waarbij hij ziet of er een auto naast je rijdt en je dus niet van rijstrook kan verwisselen.

Dus: een rijstrook herkennen kunnen ze. Volgafstand bewaren kunnen ze. Kijken of er ruimte naast je is kunnen ze. Alles bij elkaar ben je al bijna bij dat systeem. Dus het is echt niet outside the box.

Waar ik S-klasse zeg kan vast een ander automerk/-model staan maar van de S weet ik het toevallig.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boukederksen
zandpaadje

Bericht door boukederksen » di 13 okt 2009, 14:52

Natuurlijk, alle ideeën bestaan al en het wiel is al 10.000 keer opnieuw uitgevonden, maar dat is het hele punt toch niet? Je kunt van een stel studenten zonder ervaring en zonder budget niet verwachten dat ze even de boel gaan oplossen.

Maar dat is het doel ook niet, zoals ik al zei. Het doel is dat je leert om creatief te denken. En dan maakt het niks uit of je nu iets verzint dat iemand anders ook al verzonnen heeft of dat je technieken wilt gaan gebruiken die al bestaan. OF dat je iets hebt verzonnen dat helemaal niet mogelijk is.

Alles is al bedacht, maar nog niet alles is er. De elektrische auto bestond ook al in 1915 en toch heeft Tesla het nu pas voor elkaar gekregen om een elektrische sportwagen met fatsoenlijke prestaties te bouwen.Het idee van de elektrische auto is niet nieuw, maar dat maakt zo'n Tesla Roadster niet minder innovatief.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 13 okt 2009, 15:15

Outside the box denken is:

* A13 opheffen en afbreken
* Een kabelbaan realiseren
* Een pacman op de A13 zetten die auto's opvreet
* Teletransportatie inzetten
* Appeltaarten uitdelen aan mensen die bereid zijn hun baan aan de andere kant van de A13 op te geven
* Trajectcontrole met Vmax = 10 km/u instellen
* A13 versmallen tot dubbelbaans fietspad (gaat de capaciteit heel erg mee omhoog!)

;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 13 okt 2009, 18:50

* Appeltaarten uitdelen aan mensen die bereid zijn hun baan aan de andere kant van de A13 op te geven
Dat is allang geprobeerd, maar mensen eten liever appeltaart op hun werk... :dyn_hyp:

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 13 okt 2009, 20:03

^^ Uit proeven is gebleken dat het wel degelijk de moeite loont om mensen te belonen als ze zich niet in de spitsfiles begeven. Onder andere op de A12 is een proef met spitsmijden (en daaraan gekoppelde beloning) geweest. Maar dan moet de beloning wel iets serieuzer dan een appeltaart zijn. ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 13 okt 2009, 22:45

^^
De proef op de A12 is uitgevoerd met mensen die daadwerkelijk hun gedrag konden aanpassen.
Maar de overgrote meerderheid van de weggebruikers kan dat niet.
Daarom zijn beprijzingsproeven met vrijwilligers niet representatief.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 14 okt 2009, 22:29

Rene schreef:Maar de overgrote meerderheid van de weggebruikers kan dat niet.
Ik denk dat het overgrote deel van de weggebruikers dat wel degelijk kan, maar om wat voor reden dan ook niet doet.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 15 okt 2009, 11:37

Ik kan ook van 9.30 tot 18.00 uur werken. Zou wel iets schelen in de reistijd. Maar je bent wel 45 minuten later thuis en met een gezin zou dat niet fijn zijn :)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 15 okt 2009, 11:38

^^ Of juist wel. Ik ken jouw gezin niet.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 15 okt 2009, 11:43

^^Ben alleenstaand :dyn_hyp:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 15 okt 2009, 11:56

I-DE-AAL!! :blauweduim:

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 15 okt 2009, 21:43

Toch zijn er zelfs onder de alleenstaanden maar weinigen die voor rare werktijden als bv. van 12:00 tot 20:00 uur kiezen.

Sociale factoren spelen bij iedereen een belangrijke rol, nog los van het punt dat het op kantoor lastig overleggen is als iedereen op andere tijden komt en gaat.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 15 okt 2009, 22:24

Je bent toch niet 100% van je tijd bezig met overleggen?

Je kan ook een paar dagen op normale tijden werken, een paar dagen op afwijkende tijden, eventueel thuis werken. Dan blijft er voldoende tijd over om met collega's af te stemmen. Dat kan overigens ook deels via mail en telefoon.

boukederksen
zandpaadje

Bericht door boukederksen » di 20 okt 2009, 13:36

Nog een vraagje erbij hoor, die 2200 mvt per uur per rijstrook, is dat over een bepaald vast traject genomen? (bijv. 5 km? ofzo) Of hoe is dat berekend? Want ik loop er een beetje op vast.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 20 okt 2009, 13:38

op een willekeurige screenline (=meetraai).

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » di 20 okt 2009, 13:54

Willem schreef:Toch zijn er zelfs onder de alleenstaanden maar weinigen die voor rare werktijden als bv. van 12:00 tot 20:00 uur kiezen.

Sociale factoren spelen bij iedereen een belangrijke rol, nog los van het punt dat het op kantoor lastig overleggen is als iedereen op andere tijden komt en gaat.
tip: ga bij een adviesbureau werken; heb je nooit meer problemen met spits. je werkt immers lekker elke dag van voor 8.00 uur tot na 18.00 uur.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » di 20 okt 2009, 18:50

boukederksen schreef:Nog een vraagje erbij hoor, die 2200 mvt per uur per rijstrook, is dat over een bepaald vast traject genomen? (bijv. 5 km? ofzo) Of hoe is dat berekend? Want ik loop er een beetje op vast.
De intensiteit wordt altijd bepaald op een telpunt: je gaat bij wijze van spreken aan de kant van de weg zitten met je ogen onafgebroken gericht op de lantaarnpaal aan de overkant, en je telt dan iedere auto die voorbij komt. In vaktermen heet dat, zoals René al zei, een 'screenline'. Waarbij opgemerkt dat een screenline in principe meerdere telpunten kan bevatten, zoals bijvoorbeeld 3 lussen naast elkaar in het wegdek, op iedere rijstrook één.
Dick schreef:tip: ga bij een adviesbureau werken; heb je nooit meer problemen met spits. je werkt immers lekker elke dag van voor 8.00 uur tot na 18.00 uur.
Ik heb ook een tijdje bij een adviesbureau gewerkt, en ik heb werkelijk nooit begrepen hoe men dat elke dag deed, voor 08.00 uur beginnen en (ver) na 18.00 uur naar huis gaan...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill