[A005] A5 Westrandweg

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 26 dec 2005, 13:54

@ René: Da's mooi! Maar vind je een uitvoering van de Westrandweg als 2x2 niet onvoldoende? Ik vrees dat de capaciteit straks te klein is... :roll:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 26 dec 2005, 13:57

Dat valt wel mee. Ik denk zelf dat 2x2 voorlopig ruim voldoende zal zijn, op één of twee spitsuren na per dag. Soit :roll:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 26 dec 2005, 14:01

René schreef:Dat valt wel mee. Ik denk zelf dat 2x2 voorlopig ruim voldoende zal zijn, op één of twee spitsuren na per dag. Soit :roll:
Hmm. Ik ben er niet gerust op, ik vrees toch dat het straks tot filevorming komt, zeker tussen de aansluitingen Dortmuiden en Luvernes. Die liggen ook nog eens dicht bij elkaar, veel weefverkeer. Na ja, we zien wel. :P

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » ma 26 dec 2005, 15:18

Maar wat Jeroen probeert te vragen, hoe de configuratie wordt van de huidige rijstroken in de tunnel.
Als het 3+2+3 wordt, en het is nu 2+2, wordt 1 tunnelbuis dan doorgebroken om een 3e rijstrook aan te leggen???

Of wordt het zelfs 2+2+1+3?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » ma 26 dec 2005, 20:24

Heeft iemand misschien een gedetailleerd kaartje met het traject van de gehele A5 (De Hoek - toekomstige aansluiting Coentunnel)?
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 26 dec 2005, 21:44

West-1 heeft nu 2 stroken, dat blijven er 2.
West-2 heeft nu 2 stroken (huidige oostbuis), dat wordt 1+vluchtstrook
Oost-1 krijgt 2 stroken (wisselbaan)
Oost-2 krijgt 3 stroken + vluchtstrook

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » ma 26 dec 2005, 22:32

Volkstribuun schreef:Heeft iemand misschien een gedetailleerd kaartje met het traject van de gehele A5 (De Hoek - toekomstige aansluiting Coentunnel)?
Hier kan je wat documenten vinden met kaartjes van de Westrandweg
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 26 dec 2005, 22:34

René schreef:West-1 heeft nu 2 stroken, dat blijven er 2.
West-2 heeft nu 2 stroken (huidige oostbuis), dat wordt 1+vluchtstrook
Oost-1 krijgt 2 stroken (wisselbaan)
Oost-2 krijgt 3 stroken + vluchtstrook
Hmm, zoiets dus:

Afbeelding

Bart71298
stadsweg
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 08 apr 2005, 15:27
Locatie: A15 afrit 20
Contacteer:

Bericht door Bart71298 » di 27 dec 2005, 9:00


Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » di 27 dec 2005, 9:13

Jeroen schreef:
René schreef:West-1 heeft nu 2 stroken, dat blijven er 2.
West-2 heeft nu 2 stroken (huidige oostbuis), dat wordt 1+vluchtstrook
Oost-1 krijgt 2 stroken (wisselbaan)
Oost-2 krijgt 3 stroken + vluchtstrook
Hmm, zoiets dus:

Afbeelding
Is de capaciteit van de westbuizen (2+1) niet kleiner dan die van de oostbuis (1x3), de wisselbaan even niet meegerekend?
Rainier

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 28 dec 2005, 0:33

Riva schreef:Is de capaciteit van de westbuizen (2+1) niet kleiner dan die van de oostbuis (1x3), de wisselbaan even niet meegerekend?
Ik denk eerder groter. Zeker bij Vmax 80 (als vrachtwagens inhalen toch niet (veel) meer zal gebeuren). Een 4X2 stroomt immers toch ook beter door als een 2X4 weg?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 28 dec 2005, 6:30

Jeroen schreef:
Riva schreef:Is de capaciteit van de westbuizen (2+1) niet kleiner dan die van de oostbuis (1x3), de wisselbaan even niet meegerekend?
Ik denk eerder groter. Zeker bij Vmax 80 (als vrachtwagens inhalen toch niet (veel) meer zal gebeuren). Een 4X2 stroomt immers toch ook beter door als een 2X4 weg?
De scheiding in rijbanen werkt inderdaad capaciteitsreducerend. Een 2-strooksrijbaan heeft een capaciteit van ongeveer 4300 mvt/uur, een enkelstrooksrijbaan ongeveer 1600 mvt/uur. Bij elkaar 5900 mvt/uur. Een 3-strooksbaan heeft een capaciteit van ongeveer 6400 mvt/uur. In totaal scheelt het dus circa 8%.

4x2 stroomt niet beter door dan 2x4. Hooguit voor het doorgaand verkeer, dat minder last heeft van regionaal verkeer. Een file op de parallelbaan slaat echter sneller terug, waardoor knooppunten stroomopwaarts eerder geblokkeerd kunnen raken - tel dan uit je winst. Bovendien is 4x2 veel inflexibeler dan 2x4. Bij een ongeval op een 4-strooksbaan waarbij 1 rijstrook dicht moet is de filevorming veel minder ernstig dan bij een ongeval op een 2-strooksbaan waarbij 1 strook dicht moet. Gevolg is dat bij elk klein incident er stroomopwaarts een grid-lock zal ontstaan... :roll:

Volgend punt waarom ik 2x4 prefereer boven 4x2: wegwerkzaamheden. Op een 4-strooksbaan kun je gemakkelijker in de avond en nacht een rijstrook afsluiten zonder dat dat tot filevorming leidt. Het aantal werkbare uren ligt daarmee hoger, wat betekent dat een aannemer de klus sneller kan klaren. Dat scheelt ook in de aan de belastingbetaler doorberekende kosten.

Laatste punt is spoorvorming. Dat treedt bij 4x2 op 2 rijstroken per richting in behoorlijke mate op, bij 2x4 maar op één. Dat heeft zijn weerslag op het aantal onderhoudsbeurten dat benodigd is. Neem dat tezamen met het vorige punt, en je zult begrijpen dat je bij 4x2 veel vaker te maken krijgt met oponthoud door onderhoud.

Persoonlijk vind ik de nadelen van 4x2 veel groter dan die van 2x4. De voordelen zijn maar beperkt - ik weet wel waar mijn voorkeur naar uitgaat: een systeem zonder rijbaanscheiding.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » wo 28 dec 2005, 7:40

Duidelijk.
René schreef:Persoonlijk vind ik de nadelen van 4x2 veel groter dan die van 2x4. De voordelen zijn maar beperkt - ik weet wel waar mijn voorkeur naar uitgaat: een systeem zonder rijbaanscheiding.
Zou het voor een heel lang stuk met veel op- en afritten wel nut kunnen hebben? Door de lengte van het wegvak slaat de file dan niet zo gauw terug op een knooppunt. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de A1 Amsterdam-Amersfoort of de A15 Gorinchem-Rotterdam.
Rainier

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15217
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 28 dec 2005, 10:16

Dat je bijvoorbeeld bij het knooppunt al de parallelbaan moet nemen ofzo? Maar ik vind René's argumenten toch wel duidelijk, ik had verwacht dat er veel meer voordelen aan 4x2 zouden zitten.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Bericht door hoevenpe » wo 28 dec 2005, 10:24

Ben ik nou de enige die het gevoel heeft dat t.z.t. gewoon de vluchtstroken erbij getrokken gaan worden?

Zeker die ene buis met 1 strook en 1 vluchtstrook is natuurlijk belachelijk, laat dat lekker 2 stroken blijven zou ik zo zeggen...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 28 dec 2005, 12:21

Bij de Coentunnel is het dus niet mogelijk. Daar is de bestaande tunnel immers 2+2, dus zal die scheiding gemaakt móeten worden.

Overigens ben ik wel een voorstander van hoofd- en parralelrijbanen, wanneer er veel afritten zijn. Zeker zolang keep-your-lane nog niet in Nederland is ingevoerd, moet men gewoon breiwerken hebben. Weven kunnen de Nederlanders niet... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 28 dec 2005, 12:30

Vinny schreef:Bij de Coentunnel is het dus niet mogelijk. Daar is de bestaande tunnel immers 2+2, dus zal die scheiding gemaakt móeten worden.
Hoevenpe bedoelt dat de vluchtstroken ook gewoon rijstroken worden. Zeker in de buis met slechts 1 strook moet dat zeker mogelijk zijn, aangezien het nu ook al zo is. (Ik neem aan dat ze de nieuwe brede buis wel zo aanleggen dat daarin 4 stroken mogelijk zijn.)

Je krijg dan (2+2)+2+4, wat een logische opzet lijkt.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15217
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 28 dec 2005, 14:23

En als de eerste Coentunnel aan zijn levensduur is kun je daar ook een buis met 4 stroken voor leggen. Of hebben tunnels geen levensduur als ze goed worden onderhouden?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 28 dec 2005, 14:27

@René, kan ik hieruit opmaken dat parallelwegen dus alléén worden gemaakt voor de verkeersveiligheid bij stukken snelwegen met veel weefbewegingen?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 28 dec 2005, 16:20

ViaHaaren schreef:En als de eerste Coentunnel aan zijn levensduur is kun je daar ook een buis met 4 stroken voor leggen. Of hebben tunnels geen levensduur als ze goed worden onderhouden?
Ik denk dat tunnels wel heel wat jaartjes meekunnen. Zie ook de Maastunnel uit 1939 die er nog altijd vrolijk bij ligt ;). Je moet dan geen problemen krijgen als betonrot of zoiets.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » wo 28 dec 2005, 16:27

ViaHaaren schreef:En als de eerste Coentunnel aan zijn levensduur is kun je daar ook een buis met 4 stroken voor leggen. Of hebben tunnels geen levensduur als ze goed worden onderhouden?
De buitenkant van deze tunnel is helemaal ingepakt in dakbedekking. Verder is een berg zand over de tunnel gestort. Voor betonrot hoef je in deze tunnel niet te vrezen. Alleen in de buis is betonrot mogelijk. (Dooizout)

MvG
Rogier de Groot

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 28 dec 2005, 19:51

Jeroen schreef:@René, kan ik hieruit opmaken dat parallelwegen dus alléén worden gemaakt voor de verkeersveiligheid bij stukken snelwegen met veel weefbewegingen?
1. Inderdaad verkeersveiligheid
2. Bij de politiek vermeende "betere doorstroming" :roll:

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 28 dec 2005, 20:30

René schreef:2. Bij de politiek vermeende "betere doorstroming" :roll:
Gemiddeld (d.w.z. voor alle weggebruikers samen) wellicht geen betere doorstroming. Maar je kunt ermee doorgaand verkeer bevoordelen door ze geen last te laten hebben van "lokale" files. Dat is inderdaad een politieke keuze.
Ik moet trouwens zeggen dat dit op de A16 in Rotterdam vrij aardig werkt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » wo 28 dec 2005, 21:35

René schreef: De scheiding in rijbanen werkt inderdaad capaciteitsreducerend. Een 2-strooksrijbaan heeft een capaciteit van ongeveer 4300 mvt/uur, een enkelstrooksrijbaan ongeveer 1600 mvt/uur. Bij elkaar 5900 mvt/uur. Een 3-strooksbaan heeft een capaciteit van ongeveer 6400 mvt/uur. In totaal scheelt het dus circa 8%.
Een 3-strooksbaan heeft toch een lagere capaciteit dan 6400 mvt/uur omdat er door die extra rijstrook meer rijstrookwisselingen plaatsvinden en de capaciteit dus lager wordt? Zo heb ik het een keer gehoord tijdens een college.. :?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 28 dec 2005, 21:58

Nee, de theorie van de capaciteitsbeperkingen door rijstrookwisselingen treedt alleen op tijdens free-flow. In de situatie dat de weg haar capaciteit bereikt, is er al sprake van gedwongen afwikkeling, maar nog niet van congestie. In deze situatie van gedwongen afwikkeling (waarbij het aantal rijstrookwisselingen veel beperkter is dan bij free-flow) is de capaciteit van een rijstrook van een meerstrooksbaan autosnelweg ongeveer 2000 tot 2150 mvt/uur, ongeacht of de rijbaan nu 2-, 3- of meerstrooks is.
Die van een enkelstrooksbaan (kruisingsvrij, zoals bv wisselstrook) slechts 1600 mvt/uur. Met name het gebrek aan inhaalmogelijkheden is dan juist de oorzaak van de capaciteitsreductie.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 19 mei 2006, 11:08

Parool (18-5-2006) schreef: Tracé Westrandweg ligt vast
Verbinding tussen Coentunnel en knooppunt Raasdorp wordt voorzien van faunatunnels

AMSTERDAM - Minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft het definitieve tracé van de Westrandweg vastgesteld. De snelweg zal het knooppunt Raasdorp (A9/A5) verbinden met de A10-West en de Coentunnel. Faunatunnels en waterpartijen moeten de overlast voor de natuur beperken.

De komst van de Westrandweg hangt nauw samen met de bouw van de tweede Coentunnel. De snelweg wordt gelijktijdig met de tweede tunnelbuis aangelegd en moet een alternatieve route bieden voor een deel van het doorgaande verkeer vanuit de Coentunnel.

Zonder alternatief heeft verbreding van de tunnel volgens de minister weinig zin, omdat het verkeer dan zou vastlopen op de A10 in West.

De weg, die tweemaal twee rijstroken krijgt, zal de Osdorper Binnen- en Bovenpolder doorkruisen en krijgt twee aansluitingen met het Amsterdamse havengebied. De snelweg wordt grotendeels verhoogd aangelegd, variërend in hoogte van ongeveer vijftien meter boven maaiveld in de Haarlemmermeer tot zes a elf meter in de rest van het tracé.

Maatregelen om de schade aan natuur en milieu te beperken, zijn volgens de minister noodzakelijk.

Zo worden er onder andere een ecogoot, enkele faunatunnels en waterpartijen aangelegd. De capaciteitsuitbreiding zal met de komst van de extra tunnelbuis en de Westrandweg extra verkeer aantrekken.

Volgens Berekeningen van Rijkswaterstaat rijden zonder capaciteitsuitbreiding van de Coentunnel in 2020 zo'n 118.000 auto's dagelijks door de tunnel. Met de uitbreiding worden dat er 176.000.

De aanleg van de nieuwe weg is noodzakelijk om de toenemende bereikbaarheidsproblemen van Amsterdam op te lossen. Voor het gezamenlijke project van de Tweede Coentunnel en de Westrandweg stelt het rijk 1,2 miljard euro beschikbaar. In 2008 zal begonnen worden met de bouw van beide projecten. In 2012 moeten ze zijn voltooid.
Ook niet onbelagrijk: met Westrandweg rijdt er minder verkeer over de A10-west dan zonder Westrandweg.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » vr 19 mei 2006, 11:17

Parool (18-5-2006) schreef:In 2008 zal begonnen worden met de bouw van beide projecten. In 2012 moeten ze zijn voltooid.
Betekent dat dat er nu geen bezwaren meer kunnen worden ingediend, en dat de bouw definief doorgaat?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Tiesje
stadsweg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 21:20
Locatie: Tilburg

Bericht door Tiesje » vr 19 mei 2006, 13:12

Dat extra verkeer wat door de Coentunnel gaat vind ik nog wel meevallen. Als je dat vergelijkt met de capaciteit die erbij komt is dat wel te doen denk ik. Alleen hoe zit het met de A10-West direct na de Coentunnel? Die heeft maar 3 rijstroken :? En dan komen er straks in de spits minimaal 5 rijstroken vanuit de tunnel, er gaat natuurlijk wel wat verkeer door naar de A5 maar 2 rijstroken vol? Vraag het me af. Bestaat de wisselbuis die er komt trouwens uit 2 rijstroken of 1 ? Ik haal dat steeds door de war met de wisselbuis in de Beneluxtunnel.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » vr 19 mei 2006, 14:41

mavas schreef:
Parool (18-5-2006) schreef:In 2008 zal begonnen worden met de bouw van beide projecten. In 2012 moeten ze zijn voltooid.
Betekent dat dat er nu geen bezwaren meer kunnen worden ingediend, en dat de bouw definief doorgaat?
Nee, tegen het tracebesluit kunnen de bezwaarmakers nog in beroep gaan bij de Raad van State. Ik verwacht dat het TB van de tweede Coentunnel binnen enkele weken ook genomen gaat worden. Waarschijnlijk worden beide TB tegelijk bij de RvS behandeld.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » za 20 mei 2006, 19:54

Hoe lang wordt het verhoogde deel (op palen dus) en op welke plekken? Het is met zelfs met PDF-documenten niet helemaal duidelijk.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Plaats reactie