[A009] Omlegging Badhoevedorp

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Lekkere Kwal » vr 02 dec 2016, 23:04

:? Zegt mij net zo weinig... Relaties tot wat? Aannemers? Weggebruikers? Overheden?

Kortom kunnen we er over eens zijn dat het een vage functieterm is zoals bij zo veel functies en het weer over de A9 hebben?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Attietattie » vr 02 dec 2016, 23:28

Lekkere Kwal schreef::? Zegt mij net zo weinig... Relaties tot wat? Aannemers? Weggebruikers? Overheden?
Ja.
Ja.
Ja.

:top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Snelwegfreak » za 03 dec 2016, 8:25

^^ Vergeet de communicatie en afstemming met omwonenden en andere partijen in de 'omgeving' niet. De rol van een omgevingsmanager heb ik ook lang weggelachen, maar heb nu zelf op projecten ervaren wat ze ongeveer doen :oops:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Vinny » za 03 dec 2016, 8:34

Ik wil de heren er op attent maken dat dit forum een breed publiek heeft en ook leesbaar moet zijn voor mensen die niet hoog zijn opgeleid of thuis zijn in het jargon. In plaats van boos worden kan het geen kwaad om in een paar simpele zinnen uit te leggen wat een bepaald begrip betekent of inhoudt. Zo houden we het forum met een kleine moeite plezierig voor iedereen!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rene » za 03 dec 2016, 9:49

Snelwegfreak schreef:^^ Vergeet de communicatie en afstemming met omwonenden en andere partijen in de 'omgeving' niet. De rol van een omgevingsmanager heb ik ook lang weggelachen, maar heb nu zelf op projecten ervaren wat ze ongeveer doen :oops:
Die rol zal naar mijn verwachting alleen nog maar toenemen met de komst van de Omgevingswet.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rein » za 03 dec 2016, 9:59

De boog van de nieuwe A9 vanuit Haarlem naar Schiphol gaat op vrijdag 15 december (al) open. Sinds deze week is het overigens al mogelijk op het weefvak op de parallelbaan van de A4 al (terug) de hoofdrijbaan van de A4 op te gaan.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rein » za 03 dec 2016, 10:28

Het Parool heeft een artikel geplaatst over de omlegging van de A9. Internetlink.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Chris » za 03 dec 2016, 10:34

Waarom is er indertijd eigenlijk gekozen om de A9 door Badhoevedorp aan te leggen, in plaats van parallel aan de Schipholweg? Vanuit Amstelveen gezien boog de A9 van de Schipholweg af, terwijl er op topografische kaarten uit die tijd wel ruimte leek voor een klaverblad en tracé over de Schipholweg, zodat de A9 niet door, maar langs Badhoevedorp kwam te liggen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Ds79m » za 03 dec 2016, 10:43

Rein schreef:Het Parool heeft een artikel geplaatst over de omlegging van de A9. Internetlink.

https://pbs.twimg.com/media/CysjCoZXUAAxh4j.jpg:large
"Meer asfalt zorgt voor, zo is de gedachte bij Rijkswaterstaat, een betere doorstroming".

Interessante gedachte. Misschien moeten we daar eens wat vaker iets mee doen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rein » za 03 dec 2016, 11:56

Chris schreef:Waarom is er indertijd eigenlijk gekozen om de A9 door Badhoevedorp aan te leggen, in plaats van parallel aan de Schipholweg? Vanuit Amstelveen gezien boog de A9 van de Schipholweg af, terwijl er op topografische kaarten uit die tijd wel ruimte leek voor een klaverblad en tracé over de Schipholweg, zodat de A9 niet door, maar langs Badhoevedorp kwam te liggen.
Was het niet zo dat de grond van het tracé door Badhoevedorp al in bezit van het Rijk was ver voor de aanleg van de weg en dat tussen dat moment en de daadwerkelijke aanleg het dorp over het nieuwe tracé heen is gegroeid?

In het archief van het Haarlems Dagblad lees ik in de krant van 7 januari 1959 dat het tracé vanaf Velsen tot aan de Ringvaart duidelijk is. Over het vervolg (in de Haarlemmermeer) stelt de krant:
Haarlems Dagblad van 7 januari 1959 schreef:Hoewel de officiële beslissing nog moet worden genomen is de veronderstelling gerechtvaardigd dat voorlopig een geheel andere aansluiting op rijksweg 4 van Amsterdam naar Den Haag met aftakking naar Rotterdam tot stand komt.

Men moet immers in het oog houden dat de Provinciale Waterstaat voor de dringende noodzaak staat de de Schipholweg te verbreden of door een parallelweg te vervangen, omdat de bestaande verbinding op het toppunt van haar capaciteit is gekomen. Er wordt daarom reeds lang gedacht aan een nieuwe Schipholweg enige honderden meters ten noorden van de huidige. Op deze gedachte nu heeft Rijkswaterstaat ingehaakt toen hij naar een oplossing moest zoeken de meest doeltreffende aansluiting voor de IJmond via Rijksweg 6 op de verbinding Amsterdam - Den Haag/Rotterdam. De betrokken wegenbouwers van Rijkswaterstaat hebben het voornemen Rijksweg 6 voort te zetten als een weg parallel met de huidige Schipholweg tot aan de kruising met Rijksweg 4 tussen Badhoevedorp en Schiphol. Men hoopt binnenkort over dit tracé overeenstemming te bereiken. [...]

Het ligt in de bedoeling nog dit jaar tot de ter visie legging van het tweede gedeelte van Rijksweg 6 over te gaan.
Op 23 augustus 1960 schrijft de krant dat de aanleg van het tracé tussen Velsen tot aan de Ringvaart inmiddels in aanleg is. Over het vervolg (in de Haarlemmermeer) stelt de krant:
Haarlems Dagblad van 23 augustus 1960 schreef:Deze voorlopige aansluiting op de Schipholweg houdt verband met de veel verstrekkende plannen van Rijkswaterstaat die zoals wij eerder hebben vermeld onder meer inhouden de aanleg van een "nieuwe Schipholweg", even ten noorden van de huidige die door de daartoe uitgespaarde opening in het dorp Badhoevedorp naar het oosten zal lopen.

[...]

Deze nieuwe Schipholweg is thans alleen nog maar in project gereed. Als de Minister naar verwacht wordt in het najaar zijn fiat aan het plan zal hebben gegeven, zal dit ter visie in de verschillende erbij betrokken gemeenten worden gelegd.

[...]

Het tracé van de weg zal ongeveer vierhonderd meter ten noorden van de huidige provinciale weg komen te liggen en dwars door het dorp Badhoevedorp komen te lopen. Dit is mogelijk doordat bij de bebouwing van de dorpskom een uitsparing voor deze weg is geprojecteerd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Chris » za 03 dec 2016, 12:01

Er was dus een tracé voorhanden, alhoewel topografische kaarten wel aangeven dat dit een minimale reservering is (dicht langs de bebouwing).

In de jaren '60 waren milieu en geluidsargumenten anders dan nu (er bestond nog geen Wet geluidhinder), maar ook toen wist men toch al wel dat een snelweg veel lawaai oplevert? Blijkbaar is dat in de besluitvorming toch geen zwaarwegend argument geweest.

Mocht het tracé niet beschikbaar zijn geweest, zal men waarschijnlijk wel een tracé langs de Schipholweg hebben gekozen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rein » za 03 dec 2016, 12:02

Hierbij de twee artikelen:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rene » za 03 dec 2016, 16:41

Chris schreef:Waarom is er indertijd eigenlijk gekozen om de A9 door Badhoevedorp aan te leggen, in plaats van parallel aan de Schipholweg? Vanuit Amstelveen gezien boog de A9 van de Schipholweg af, terwijl er op topografische kaarten uit die tijd wel ruimte leek voor een klaverblad en tracé over de Schipholweg, zodat de A9 niet door, maar langs Badhoevedorp kwam te liggen.
De weg was al vóór de Tweede Wereldoorlog op dat tracé gepland door de provincie. Toen waren ook al veel gronden aangekocht. De gemeente Haarlemmermeer heeft willens en wetens over dat tracé heengebouwd. Toen de weg eindelijk werd aangelegd, werd het echter een autosnelweg. Dat paste niet helemaal op de beschikbare grond, dus werd het talud een stuk lager en de doorrijhoogte van de viaducten navenant ook een stuk lager.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door evos » za 03 dec 2016, 16:53

Blijkbaar was er bij Schiphol-Oost een aquaduct gepland, dat er nooit is gekomen.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rene » za 03 dec 2016, 16:57

Klopt, de reden dat dat aquaduct er niet is gekomen was de hoogte van de waterkerende dijkjes die nodig waren. Daardoor zou verkeer te hoog hebben gelegen voor de landingsbanen 22 en 27.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rein » za 03 dec 2016, 19:13

^^

Die reden zal nog steeds bestaan, gezien het feit dan met de SAA verbreding bij Amstelveen de Schipholbrug wordt verdubbeld en niet wordt vervangen door een aquaduct.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door DjIdee » za 03 dec 2016, 20:59

^^

Nu gaat er denk ik bij iets mis in een denkpatroon in mijn hoofd, maar hoe kan het vervangen van een brug door een aquaduct leidden tot verkeer wat hoger ligt dan in de huidige situatie? Een extra waterkerende dijk (igv lekraken aquaduct) zal dan toch ook nooit hoger worden dan het huidige talud van de A9?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rene » za 03 dec 2016, 21:33

^^
A9 ligt daar op maaiveld.
In geval van een dijkje op die plek zou het naar boven-maaiveld gaan.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Robonus » ma 05 dec 2016, 6:48

Vanmorgen over de verlegde A9 HRL gereden ter plaatse van Badhoevedorp. Eerst wordt via een kleine slinger al het verkeer op de oude rangeerbaan geleid, waarna met een 70km/h slinger (die vrij krap voelde) het verkeer door het nieuwe boogtunneltje geleid.

Video hier:
Link
Plaatje hier:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rene » ma 05 dec 2016, 7:21

OK, dus de verbindingsboog vanaf A4-Li (Leiden) naar A9-Li (Amstelveen) is nu dus tijdelijk ook teruggebracht naar 1 strook...

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Robonus » ma 05 dec 2016, 7:28

^^
Ja dat klopt. Geen idee of dat daar voor veel vertraging zorgt.
Ik ben meer benieuwd hoe het vanmiddag gaat op de terugweg, aangezien dan het boogje A4re -> A9re dicht is.
In combinatie met de Sinterklaasspits kan dat wel eens rommelig worden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rene » ma 05 dec 2016, 7:32

Robonus schreef:aangezien dan het boogje A4re -> A9re dicht is.
Ik zie op je filmpje wel verkeer in de boog van Amsterdam naar Haarlem rijden. Ik denk dus dat je A4-Re naar A9-Li bedoelt.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Robonus » ma 05 dec 2016, 7:43

^^
Ik bedoelde op de térugweg, dus Amstelveen-Alkmaar. Als ik dit plaatje zie, is de verbindingsboog A4re -> A9re eruit. (staat een héél klein kruisje)

Dus extra drukte op de A9re van Ouderkerk tot Badhoevedorp

Afbeelding

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door JGB07 » ma 05 dec 2016, 8:20

^^
De boog naar Haarlem / Alkmaar vanaf Amsterdam is als het goed is gewoon open.
Verkeer dat naar Aalsmeer, Amstelveen etc. moet vanaf de A10 / Amsterdal zal echter om moeten rijden zoals op het kaartje.
Maar kan in theorie ook kiezen voor keren bij Schiphol (heel onhandig weet ik uit ervaring) of bij Badhoevedorp.

Overigens begon er rond half 8 al wel wat vertraging te ontstaan door die tweede slinger.
Weggebruikers moesten duidelijk wennen aan de situatie.
Ook ik vond de slinger en het tunneltje inderdaad niet heel breed / ruim ogen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rein » ma 05 dec 2016, 8:52

De file op de A9 richting Amstelveen begon rond 8:15 zo nabij de (oude) afrit Badhoevedorp. Ik schat in dat het bij elkaar zo'n 2 km file was. Dat valt nog best mee denk ik.

Er is ook (verder) goed nieuws: de rijbaan van de boog vanaf de nieuwe A9 naar de A4 links (Amsterdam) is vanaf heden niet langer 'afgeknepen' tot 1 rijstrook. Er zijn nu twee volle rijstroken waarvan één met een taper en de ander als vierde rijstrook invoegt op de A4 links. Dat scheelde me vandaag weer een paar minuutjes. :top:

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Lekkere Kwal » ma 05 dec 2016, 10:29

Robonus schreef:^^
Ik bedoelde op de térugweg, dus Amstelveen-Alkmaar. Als ik dit plaatje zie, is de verbindingsboog A4re -> A9re eruit. (staat een héél klein kruisje)

Dus extra drukte op de A9re van Ouderkerk tot Badhoevedorp

Afbeelding
Het kruisje staat op de uitvoegstrook ri. A9 Amstelveen, je kan de boog ri. Haarlem er nog net bovenlangs zien lopen. Al met al een knudde kaartje, dat ben ik met je eens, mede door het gebruik van JPG als formaat waardoor je er nog een zweem van pixelruis overheen krijgt.

Gisteren zag ik trouwens met eigen ogen hoe iemand ter plekke bijna op de pijlwagen knalde. Ik kwam vanaf de A9 ri. de A4 de rangeerbaan op en hij wurmde zich door het verkeer richting de (gesloten) boog en zag pas na het weven de pijlwagen :facepalm: helaas had ik m'n dashcam niet aangesloten.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Robonus » ma 05 dec 2016, 11:15

Je hebt gelijk, ik had het kaartje verkeerd geïnterpreteerd. Een vergrootte uitsnede bij de 3-kwartlus was geen overbodige luxe geweest.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door mavas » ma 05 dec 2016, 13:32

Ik zag daarnet de video van Robonus, maar waarom sluiten de 3 rijstroken niet aan op het verdere vervolg van de A9 met 3 rijstroken? Op het punt waar de A9-boog en A4-boog bij elkaar komen, en samen 3 rijstroken hebben, kun je toch best de weg op de 3 rijstroken van de A9 aansluiten?
Nu moet het verkeer onnodig naar links opschuiven bij de aansluiting Aalsmeer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Rein » ma 05 dec 2016, 17:27

Lekkere Kwal schreef: Gisteren zag ik trouwens met eigen ogen hoe iemand ter plekke bijna op de pijlwagen knalde. Ik kwam vanaf de A9 ri. de A4 de rangeerbaan op en hij wurmde zich door het verkeer richting de (gesloten) boog en zag pas na het weven de pijlwagen.
Wat mij vandaag opviel is dat er wel een paar (kleine) gele borden staan die aangeven dat voor Amstelveen route 9 moet worden gevolgd (die het verkeer denk ik naar de afrit Badhoevedorp leiden om daar te keren), maar dat de reguliere blauwe borden niet zijn afgeplakt. Dat had wel gemogen denk ik in dit geval. Rijdend op de rangeerbaan zie je als het druk verkeer is, bijvoorbeeld vanuit de boog A9 oost naar A4 zuid, vrijwel niet dat de boog richting Amstelveen dicht is.

Wat mij verder opviel is dat wanneer je de omleidingsroute hebt gemist en de pijlwagen niet ramt (maar doorrijdt op de rangeerbaan) je met een geel bord weer de A4 op wordt geleid voor Amstelveen/Utrecht, maar dat er daarna nooit meer een vervolgbord komt. Bij afrit Schiphol wordt dus niet aangeven dat je voor Amstelveen/Utrecht daar moet keren en even verderop bij Hoofddorp (3/3a) evenmin. Althans, ik heb er op gelet maar niks gezien.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Lekkere Kwal » di 06 dec 2016, 11:36

Soms heeft klagen zin:
Onze reactie
Bedankt voor uw oplettendheid en opmerkingen. We hebben een en ander aangepast: er staat een ander kaartje op de pagina.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Landelijke Informatielijn Rijkswaterstaat
Tenminste, een heel klein beetje dan:
Afbeelding :lol:

Plaats reactie