[A009] Omlegging Badhoevedorp

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[A009] Omlegging Badhoevedorp

Bericht door Chris » za 12 mar 2005, 10:40

BADHOEVEDORP De omlegging van de A9 bij Badhoevedorp lijkt zo goed als zeker. Dat bleek donderdag na een vergadering over de extra investeringen in het verkeer en vervoer in Noord-Holland. Binnen Provinciale Staten steunde een meerderheid het voornemen extra geld te reserveren voor de omlegging. Om welk bedrag het gaat is nog niet bekend. De provinciale bijdrage is nodig om ook de Rijksbijdrage binnen te krijgen. Provinciale Staten spraken zich donderdag ook uit voor steun aan de Westfrisiaweg tussen Alkmaar en Enkhuizen en de uitbreiding van de snelbus Zuidtangent.
Een omlegging? Waar is dat nou weer voor nodig. Dit komt mij over als verspilling van geld. Zoiets zou je misschien kunnen doen in tijden van een begrotingsOVERSCHOT maar niet met de situatie van nu.

Hoe moet het tracé van de A9 dan gaan lopen? Is het een kleine omlegging of eentje van vele kilomters? Wie weet hier meer over?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 12 mar 2005, 10:43

Lees hier meer...
Laatst gewijzigd door Rene op za 12 mar 2005, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 12:34

Bericht door Niels » za 12 mar 2005, 12:10

Ik zie deze omlegging wel zitten, kunnen ze het gelijk mooi 2x3 met mogelijkheden tot 2x4 aanleggen en een goeie aansluiting op de A4 en daarna weer een mooie soepele aansluiting terug op de A9...
En die andere optie, spitsstroken op het oude stuk, denk niet dat ze dat voor elkaar gaan krijgen zeker nu met die wetten op fijnstof, dit oude stuk A9 loopt dwars door de bebouwing net als de A13...niet meer van deze tijd :shock:

Niels
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 12:34

Bericht door Niels » za 12 mar 2005, 12:12

maar nu ik het plaatje zo zie...als dit stuk goed wordt aangelegd 2x3 of 2x4 is de A5 dan niet gigantische geldverspilling geweest?? Er lopen dan 2 snelwegen praktisch naast elkaar toch?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 12 mar 2005, 12:21

Hmmm moet je dan eerst over de A9, dan A4 en dan weer A9 rijden? Ik denk dat de A4 dan vastloopt aangezien doorgaand verkeer van de A9 even over de drukke A4 loopt, dus 2x zoveel verkeer, en denk maar niet dat ze dan 2x zoveel rijstroken gaan aanleggen. Benieuwd wat er dan met de oude A9 gaat gebeuren. Een winkelstraat? 8-)

Niels
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 12:34

Bericht door Niels » za 12 mar 2005, 12:31

ja dan moet de A4 op dat stuk idd wel paralelstroken krijgen zoals de A2-A9 anders gaat het hopeloos vastlopen...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 12 mar 2005, 12:40

Op de meeste vragen en opmerkingen die hierboven staan, is een antwoord te vinden in het document dat René ook al vermeldde. Klik hier om o.a. een kaartje van het tracé te kunnen bekijken.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 12 mar 2005, 13:51

Ik stel voor, keur goed en beslis:
Omlegging A9 uitvoeren. :mrgreen:

Nee, serieus: Ik ben voorstander van de omlegging. Is een hele verbetering voor Badhoevedorp. Ik hoop dat de ontbrekende 25 miljoen dit jaar nog op tafel komt. (Helaas ben ik niet zo rijk als mr. Gates...) :)

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » za 12 mar 2005, 18:03

Afbeelding

Zal wel een provisorisch plaatje zijn, maar ik mis de relatie A9 oost --> A4 zuid. Bovendien loopt vanuit het westen gezien de zuidelijke rijbaan van de A9-west over in de A9 oost, en de noordelijke rijbaan van de A9 west over in de A4 noord.

Nog een dubbel knooppunt ala Ridderster en Rottepolderplein. Bovendien duikt tussen Badhoeverdorp-Zuid en -Noord ook nog eens de Schiphol spoorlijn met vier spoorlijnen [incl HSL] in de middenberm op. Wordt wel een aardig stukje infra . . .

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 13 mar 2005, 18:04

Bij deze plannen zijn de langetermijnvisies van Schiphol ook erg van belang.
Dit zijn de plannen:
Afbeelding
(Dit kaartje is weliswaar snel zelf getekend, maar niet zelf bedacht. Het is wel degelijk de (interne) visie van Schiphol. Ivm mijn studie heb ik deze te zien gekregen.)
De omlegging van de A9 staat hier trouwens zoals je ziet (nog) niet in, deze staat er in principe los van.

Het huidige centrum van Schiphol heeft geen onbeperkte ruimte beschikbaar. Mogelijk moet er dus binnen enkele decennia een grote tweede terminal komen. De meest geschikte locatie daarvoor is ten zuiden van Badhoevedorp.

Dit sluit mooi aan op de voorgestelde omlegging van de A9. Deze komt dan tussen Badhoevedorp en de nieuwe terminal te liggen. De nieuwe terminal kan zo ook mooi direct worden aangesloten op die A9, hoewel Schiphol zelf eigenlijk liever de A4 als enige entree houdt.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » zo 13 mar 2005, 18:12

Wicher, dit is behoorlijk exlosief materiaal.
Dat betekent dat Schiphol op de huidige plek wil groeien van 5 tot 8 banen en dat ze dermate groot willen worden dat twee terminals nodig zijn. Eigenlijk zijn dat dus twee grote vliegvelden bij elkaar.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 13 mar 2005, 19:23

Ik wil overigens niet per se zeggen dat dit hét plan van Schiphol is.
Het is meer een (belangrijke) toekomstvisie welke groei maximaal nog haalbaar is op deze locatie, het is geen concreet plan.
Voor deze plannen nodig en gerealiseerd zijn zijn we sowieso decennia verder. Toch is het al wel goed ermee rekening te houden.

Het gaat uit van max. 7 banen. Eerst zou er een zesde baan kunnen komen, aan de zuidkant parallel aan de Kaagbaan. Vervolgens zou er nog een zevende baan kunnen komen tussen de Polderbaan en Zwanenburgbaan.
Boze tongen beweren wel dat de Polderbaan expres zo'n end weg is gelegd, zodat er naderhand makkelijk een extra baan tussen kan. De officiele lezing is echter dat dit nodig was vanwege de internationaal vereiste tussenafstand tussen parallele banen. Tegenwoordig worden deze eisen echter versoepeld, waardoor er nu wél een baan tussen past.
Eén van de gedachte van deze nieuwe banen is dat ze een deel van de capaciteit van de Buitenveldert- en Aalsmeerbaan kunnen overnemen. De 6e en 7e baan voeren het verkeer over minder dichtbevolkt gebied dan deze banen.

Spreken van 2 vliegvelden lijkt me wat overdreven. Wel gaat het om 1 (groot) vliegveld met 2 centra.
Het is ook mogelijk 1 entree te houden, vanwaar men met een monorail of zo naar de andere terminal kan.
Ook zijn er ideeen de Noord-Zuidlijn (ook) via deze tweede terminal te laten lopen.

Maar geef toe: op zich ziet het er allemaal best goed passend uit.
Ik had zelfs nog ergens artist impressions van hoe de tweede terminal eruit zou kunnen zien, maar die kan ik even niet terugvinden.

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » zo 13 mar 2005, 22:13

dit is behoorlijk exlosief materiaal
Ja, en nee. In bestuurlijke kringen, en ook belangenorganisaties zijn die ideëen al lang bekend. Neemt niet weg dat de luchthaven er bepaald niet te koop mee loopt, en je zult erg hard moeten zoeken om hier enig materiaal van op het net terug te vinden.

Dat betekent dat Schiphol op de huidige plek wil groeien van 5 tot 8 banen en dat ze dermate groot willen worden dat twee terminals nodig zijn. Eigenlijk zijn dat dus twee grote vliegvelden bij elkaar.
Afbeelding

Schipol wil helemaal niet 8 banen, en die heeft ze ook niet nodig.
De bedoeling is dat dat licht blauwe baantje [het middelste van het groepje van drie, links op de kaart hierboven], de rechtse baan van datzelfde groepje gaat vervangen [de Zwanenburgbaan, of in vaktermen 18C/36C]. Daarmee kan de huidige Zwanenburgbaan afgebroken worden, waardoor een enorm terrein binnen het banenstelsel ter beschikking komt om het huidige terminalgebied fors te kunnen uitbreiden. Dit is met name van belang om de combinatie KLM/Air France op Schiphol te houden.
Het onderstaande plaatje toont de "verplaatste" Zwanenburgbaan, en de daarbij horende vergroting van het centrale terminal eiland.

Vergelijk het grote centrale terminal eiland in vergelijking met onderstaand plaatje. De A5 vormt straks de begrenzing van het eiland, waar dat nu nog de Zwanenbrugbaan is.
Wat ook opvalt is dat de huidige aansluitng Schiphol op de A4 verdwenen is, en verplaatst wordt naar de A5. Dit zal extreem gunstig zijn voor de doorstroming van de A4 zelf, dat enerzijds verlost wordt van het Schiphol-bestemmingsverkeer, en daardoor anderzijds met veel minder weefbewegingen te maken krijgt.
Afbeelding
Afbeelding
Klik hier voor full size versie.

De omgelegde A9 is hier trouwens goed te zien. Ook duidelijk wordt dat het tweede terminal gedeelte begrensd wordt door diezelfde omgelegde A9, en de huidige A4.


De tweede terminal zal dan alle niet aan de KLM/Air France groep gelieerde maatschappijen gaan bedienen. Dit lijkt mij al een besloten feit, aangezien het streekplan voor de provincie Noord Holland er eigenlijk al in voorziet. Ik weet alleen niet of er een nieuwe of gewijzigde PKB opgesteld dient te worden om dit alles binnen de wet mogelijk te maken.


Om overigens nog terug te komen op het aantal banen. In princiepe heeft de luchthaven op dit moment aan drie banen genoeg, en in de toekomst waarschijnlijk maximaal 4. Punt is wel dat ze allemaal tegelijk gebruikt moeten kunnen worden, en dat stelt zo zijn beperkingen aan de baan posities en orientaties, aangezien kruisende vliegbanen/trajecten op korte afstand van de luchthaven bijzonder ongewenst zijn uit oogpunt van veiligheid en capaciteit.
De luchthaven heeft eigenlijk allen de twee westelijke noord-zuid banen nodig [Polderbaan + verlegde Zwanenburgbaan], en de twee zuid-west/noord-oost banen [Kaagbaan + parallelbaan]. De Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan zijn dan in princiepe niet meer nodig. Alleen bij slecht zicht, harde wind uit ongunstige richting, en bij baan onderhoud zal dan eventueel teruggevallen moeten worden op deze banen, en ook eventueel de oostbaan. Maar in normale bedrijfssituaties zullen deze niet gebruikt worden.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door LennyKravitz » zo 13 mar 2005, 23:09

Prachtige plaatjes PW100 :!: :D
It aint over 'till it's over...

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » ma 14 mar 2005, 0:10

Ja, Harm. Bedankt voor alle informatie.
Het moge duidelijk zijn wat je tweede passie is.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 14 mar 2005, 9:00

Inderdaad mooie info PW100.

Die tweede plaat en bijbehorend verhaal is precies waarop ik doelde.

Als ik het zo zie zou ik echter verwachten dat het een keuze betreft tussen je eerste OF je tweede plaat.
In de eerste plaat is namelijk niet direct een nieuwe terminal nodig, doordat er in het centrale gebied meer ruimte ontstaat.

Wordt het dan waarschijnlijk de eerste of de tweede? Weet jij dat?

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » ma 14 mar 2005, 10:03

Whack, in da pdf'je van Badhoevedorp hebben ze het over kantoren IN het knooppunt Badhoevedorp, plaatje erbij geeft aan in de lussen... 1: Bereikbaar via tunnel oid?? 2: Dat word fijn isoleren, om over even gezellig te lunchen buiten in de pauze nog maar niet te spreken. 3: Ik wil er dan wel werken, als je toch ambtenaar in spe bent en niks te doen hebt, wil ik daar wel werken :twisted:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 11 sep 2005, 17:04

Is er inmiddels meer bekend over deze omlegging?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 11 sep 2005, 17:06

Mark schreef:Is er inmiddels meer bekend over deze omlegging?
Ja, in het kader van de fijnstof is het afgelast. De gezondheid van mieren in het weiland vond men toch echt belangrijker dan die van de inwoners van Badhoevedorp. :twisted:

Nee, ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd.

Breyten
stadsweg
Berichten: 274
Lid geworden op: wo 15 jun 2005, 8:22
Locatie: Voorschoten

Bericht door Breyten » zo 11 sep 2005, 17:18

Ik zie trouwens dat de A5 dan een aansluiting krijgt...

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » zo 11 sep 2005, 21:12

ik zie meer in een 2x4 tunnel van 1,5km voor de A9. Lijkt me logischer en beter voor de doorstroming op de A9. Bovendien zal het goedkoper zijn. Alleen de werkzaamheden zouden nadelig zijn. Op deze manier (omlegging) zal badhoevedorp helemaal omgeven zijn door snelwegen, is dat wat ze willen? Zo'n tunnel lijkt me meer ideaal. Knoopunt Badhoevedorp zou dan een klaverster moeten worden. flyovers voor :
-Amstelveen> Schiphol
-Haarlem>Amsterdam(A10)
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 11 sep 2005, 21:15

Als ik die omlegging zie, krijg ik het idee waarom we uberhäupt een A5 hebben aangelegd.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » zo 11 sep 2005, 23:33

Afbeelding

er klopt geen z*k van die configuratie. Wat een waardeloos knooppunt. Ik vraag me af of Badhoevedorp veel leefbaarder wordt met al die snelwegen eromheen. Een tunnel met aangepast kn. Badhoevedorp lijkt me toch echt beter!
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » zo 11 sep 2005, 23:47

:roll: Jij met je tunnels...

Van dat plaatje klopt inderdaad weinig. Als het inderdaad zo gebouwd wordt, dan gaan we nog behoorlijk wat spookrijdberichten van de A9 bij Badhoevedorp krijgen :mrgreen:
Ik denk echter wel dat Badhoevedorp 'leefbaarder' wordt (wat een vage term, ook weer zo'n buzzword: wat wordt er eigenlijk mee bedoeld?), in ieder geval omdat het met deze omlegging meer één geheel zal worden. Nu wordt het dorp nog door de A9 doormidden gesneden.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » ma 12 sep 2005, 23:06

dubble poost....
Laatst gewijzigd door praatpaal op ma 12 sep 2005, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » ma 12 sep 2005, 23:08

Alargule schreef::roll: Jij met je tunnels...
Ja, ik kan niet anders zeggen dat men in nederland te weinig naar tunnels als alternatief kijkt. Ik wil niet overal tunnels neerplempen, dat zou een dure grap zijn. Maar ik wil alleen wijzen dat ook dit als een van de mogelijkheden zou kunnen horen> ik wil vaak dit als extra optie erbij voegen en zeg nou zelf, zou onrealistisch is het echt niet! Bovenop de tunnel kun je prima groen creeren, dus het idee dat het dorp daarmee 'doormidden-gespleten' zou zijn, is niet reeel. Een omlegging met totaal nieuwe knooppunten is niets goedkoper in ieder geval. Bovendien bevordert het niet de leefbaarheid, meer asfalt en geen minder logische stroom van verkeer. Ik zou dat een idealere oplossing vinden. Hierbij ben ik geinspireerd door het idee van Renee over de mogelijke infrastructuur rond Schiphol in de toekomst:

Afbeelding

Nouja, oordeelt u zelf maar! :D Ik ben in ieder geval wel overtuigd van Renee's voorstel.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 12 sep 2005, 23:17

Bovenop de tunnel kun je prima groen creeren, dus het idee dat het dorp daarmee 'doormidden-gespleten' zou zijn, is niet reeel.
Dat heb ik ook niet gezegd.
Ik schreef:Nu wordt het dorp nog door de A9 doormidden gesneden.
Niet als die omlegging er ligt, maar inderdaad ook niet als die tunnel er ligt. Dan nog denk ik dat een tunnel bouwen midden in een dorp (welja, de NZ-lijn wordt ook midden in A'dam gebouwd, dus okay, geen goed argument), pal naast een weg die nu al veel te weinig capaciteit heeft (beter argument), meer kwaad dan goed doet.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 13 sep 2005, 17:15

Wel een net plan, alleen de N200 hoeft w.m.b. niet persé een snelwegstatus te hebben. Liever twee brede rijbanen dan twee smalle en en gepropte vluchtstrook. Ook van de N205 en N201 ben ik gecharmeerd.

:toppie:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 13 sep 2005, 17:20

Hiermee zullen de file's wel verleden tijd mee zijn :P

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » di 13 sep 2005, 22:36

Alargule schreef: Niet als die omlegging er ligt, maar inderdaad ook niet als die tunnel er ligt. Dan nog denk ik dat een tunnel bouwen midden in een dorp (welja, de NZ-lijn wordt ook midden in A'dam gebouwd, dus okay, geen goed argument), pal naast een weg die nu al veel te weinig capaciteit heeft (beter argument), meer kwaad dan goed doet.
Misschien is het mogelijk om die tunnel te boren, dan hoeft er alleen buiten het dorp een bouwput te komen.

Plaats reactie