[A028] permanent inhaalverbod vrachtverkeer vanaf 26/9

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

[A028] permanent inhaalverbod vrachtverkeer vanaf 26/9

Bericht door Rene » za 20 aug 2005, 19:13

TT 120 (20-8-2005) schreef: Vrachtwagens mogen op de A28
tussen Amersfoort en Utrecht vanaf 26
september niet meer inhalen.Er komen
camera's die controleren of chauffeurs
zich aan het inhaalverbod houden.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 21 aug 2005, 11:54

Goed voor in de spits, maar daar buiten niet zo: De weg is niet zo breed daar, en dat wordt dus 1 lange colonne vrachtwagens over een hoop kilometers. Ik vind het irritant als een vrachtwagen de ander inhaalt (vooral als het snelheidsverschil erg klein is), maar ik denk dat dit ook niet prettig zal rijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 21 aug 2005, 11:58

Probleem met die inhaalverboden is dat al die vrachtwagens in 1 grote kolonne gaan rijden. Probeer er dan maar eens tussen te komen om een afslag te nemen bijvoorbeeld. Of een kleine vrachtwagen die wel 100 kan en de boel gaat inhalen. Dat duurt dan ook een heel eind.
Ander probleem is dat er hoeft maar eentje 78 te gaan rijden, en de volgende moet dan inhouden en rijdt 77. Na een tijdje rijd het steeds langzamer, met als gevolg: economisch verlies. Op 1 traject is dat misschien niet zoveel maar er worden steeds vaker inhaalverboden ingevoerd.
Inhaalverboden lijken me alleen gerechtvaardigd op zeer drukke stukken (2x2 ringwegen) en plekken met bijvoorbeeld plusstroken. (das wel 2x3, maar niet iedereen durft op die plusstrook)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 21 aug 2005, 13:16

De A28 bij Amersfoort voldoet aan jou 2x2 ringweg.

Tussen Soesterberg en Amersfoort-Zuid wordt de Heuvelrug gepasseerd. Hoewel er geen sprake is van een Alpenreus kunnen inhalende vrachtwagens nauwelijks snelheid maken tegen de helling op en houden ze het overige verkeer onnodig lang op. Een inhaalverbod is ook hier zeer bruikbaar.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 22 aug 2005, 12:49

boe! schreef:Tussen Soesterberg en Amersfoort-Zuid wordt de Heuvelrug gepasseerd. Hoewel er geen sprake is van een Alpenreus kunnen inhalende vrachtwagens nauwelijks snelheid maken tegen de helling op en houden ze het overige verkeer onnodig lang op. Een inhaalverbod is ook hier zeer bruikbaar.
Juist niet. Enige remedie: 2x3. Voor de héle A28 vanaf Hoevelaken tot Utrecht.

Gisteren reed ik nog van Amersfoort richting Utrecht en daarbij viel mij op dat er nieuwe borden zijn geplaatst: blauw, twee pijlen omhoog en op de linkerpijl een bord dat een geslotenverklaring voor vrachtauto's inhoudt. M.a.w.: die mogen geen gebruik maken van de linkerrijstrook.

Maar:
voor afslag Den Dolder (en dus voor het begin van de spitsstrook) staat er hetzelfde bord met op de linkerpijl het bord "einde alle verboden". Even verderop geeft een matrixbord opnieuw een inhaalverbod voor vrachtauto's aan, maar alleen als de spitsstrook gesloten is. Formeel mag een vrachtwagen dus tussen het bord "einde alle verboden" en het nieuwe inhaalverbod gewoon inhalen. M.i. is dat bord "einde alle verboden" overbodig omdat het matrixbord, bij een open spitsstrook, al een einde inhaalverbod voor vrachtauto's aangeeft. Een duidelijke fout dacht ik zo.
Donateur Vereniging Wegenforum

dionysus1975
woonerf

Bericht door dionysus1975 » ma 29 aug 2005, 22:53

Hajo schreef:
boe! schreef:Tussen Soesterberg en Amersfoort-Zuid wordt de Heuvelrug gepasseerd. Hoewel er geen sprake is van een Alpenreus kunnen inhalende vrachtwagens nauwelijks snelheid maken tegen de helling op en houden ze het overige verkeer onnodig lang op. Een inhaalverbod is ook hier zeer bruikbaar.
Juist niet. Enige remedie: 2x3. Voor de héle A28 vanaf Hoevelaken tot Utrecht.

Gisteren reed ik nog van Amersfoort richting Utrecht en daarbij viel mij op dat er nieuwe borden zijn geplaatst: blauw, twee pijlen omhoog en op de linkerpijl een bord dat een geslotenverklaring voor vrachtauto's inhoudt. M.a.w.: die mogen geen gebruik maken van de linkerrijstrook.

Maar:
voor afslag Den Dolder (en dus voor het begin van de spitsstrook) staat er hetzelfde bord met op de linkerpijl het bord "einde alle verboden". Even verderop geeft een matrixbord opnieuw een inhaalverbod voor vrachtauto's aan, maar alleen als de spitsstrook gesloten is. Formeel mag een vrachtwagen dus tussen het bord "einde alle verboden" en het nieuwe inhaalverbod gewoon inhalen. M.i. is dat bord "einde alle verboden" overbodig omdat het matrixbord, bij een open spitsstrook, al een einde inhaalverbod voor vrachtauto's aangeeft. Een duidelijke fout dacht ik zo.
Als ik het goed heb gezien heb je vlak na knooppunt hoevelaken richting utrecht ook zoiets, je ziet een einde inhaalverbod voor vrachtwagens en als de a1 erbij komt, mag je ineens niet meer inhalen.
Trouwens de geslotenverklaring komt ook één maal voor aan de andere kant, alleen is die afgekruist. ergens ter hoogte van afslag leusen, je weet wel, waar die camera aan de andere kant vroeger stond

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 30 aug 2005, 18:58

Ik ben het met Hajo eens: verbreden naar 2x3. Al moet ik er wel bij zeggen, dat ik er in dit geval niet zeker van ben dat het de files op lost. Mensen trappen n.l. massaal op de rem bij de overkapping bij Zeist en een onoverzichtelijke bocht bij Amersfoort.

dionysus1975
woonerf

Bericht door dionysus1975 » wo 31 aug 2005, 12:13

Frits schreef:Ik ben het met Hajo eens: verbreden naar 2x3. Al moet ik er wel bij zeggen, dat ik er in dit geval niet zeker van ben dat het de files op lost. Mensen trappen n.l. massaal op de rem bij de overkapping bij Zeist en een onoverzichtelijke bocht bij Amersfoort.
Is het je wel eens opgevallen dat dat ook zou kunnen komen omdat daar ter hoogte van die overkapping te Zeist, aan het begin nog, een matrixbord staat, die er niet is. Mensen zien niet dat die lichtkast ontbreekt, en gaan weer gassen om na de bocht er achter te komen dat de file nog niet is opgelost. Dat loze matrixbord staat volgens mij precies aan het begin van de overkapping