[A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door jelger » ma 10 aug 2015, 19:58

Je bent niet iemand van de weg van de minste weerstand zo te horen. Wel van de 'shortcuts'.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Vinny » ma 10 aug 2015, 20:09

Ik zou zeggen de "shortgun" :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Jackbauer1350 » ma 10 aug 2015, 20:09

Snelwegen horen in het ideale geval via de kortst mogelijke tracés te lopen en niet via allerlei rare omwegconstructies.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Vinny » ma 10 aug 2015, 20:12

Open deur meldt zich open.
Het gaat natuurlijk ook om de politieke haalbaarheid van het tracé. Die is er niet. Vervolgens moeten er onnodig hoge kosten gemaakt worden voor grondverwerving en nieuwe kunstwerken en is de toegevoegde waarde absoluut nihil.
Als we toch geld gaan uitgeven aan "luxe" vind ik dat een aquaductenserie in de Afsluitdijk meer wenselijk is. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door jelger » ma 10 aug 2015, 20:12

Vinny schreef:Ik zou zeggen de "shortgun" :rofl2:
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Snelwegenkenner » ma 10 aug 2015, 20:13

We praten hier toch over zeer open polderlandschap met weinig boerderijen? Niet over een snelweg dwars door Rotterdam. :nahzeg:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Mark » di 11 aug 2015, 2:36

Vinny schreef:Als we toch geld gaan uitgeven aan "luxe" vind ik dat een aquaductenserie in de Afsluitdijk meer wenselijk is. :yes:
Of om bij de rijksweg 4 te blijven, een upgrade van de Haringvlietbrug naar 2x3 omdat dit stuk nogal vol begint te lopen ;).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Palance » di 11 aug 2015, 7:44

RSK schreef:Op zich is het beter dat de weg er in de huidige vorm is gekomen dan dat de weg er nu nog niet had gelegen. Ook valt de omrijfactor relatief wel mee: als je met boogstralen van 130km/h werkt en een zo kort mogelijk tracé aanhoudt, dan zou de afstand tussen de aansluitingen Dinteloord en Bergen-op-Zoom-Noord minimaal zo'n 14 kilometer bedragen. Het huidige tracé bedraagt maar 18 kilometer, qua extra kilometers valt dat mee als je naar het tracé kijkt.
Toch is het voor mijn gevoel een flinke omweg. Vergelijkbaar met de oude N259 is dat uiteraard een (kleine) omweg en ik ben nu aantoonbaar sneller in Antwerpen dan voorheen. Maar toch blijft het gevoel dat ik er onnodig omrij.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door jelger » di 11 aug 2015, 8:32

Alles dat geen rechte lijn is, is omrijden. Zo simpel is het.

Bart217
verkeersader
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Bart217 » di 11 aug 2015, 8:59

Een vergelijkbaar voorbeeld is de A58 bij Etten-Leur. Goed dat deze weg niet meer dwars door Etten-Leur heen loopt, maar ondanks het omrijden rijdt het comortabeler en sneller. Zou het minder om zijn als de weg aan de noordkant zou hebben gelegen? In dit geval ligt dat er aan waar je heen moet (bijv. Rotterdam of Tilburg).
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Wouter N14 » di 11 aug 2015, 9:38

^^ Idem met de A2 bij Weert en de A50 bij Veghel.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door RSK » di 11 aug 2015, 9:50

Bart217 schreef:Een vergelijkbaar voorbeeld is de A58 bij Etten-Leur.
Doorgaand verkeer wat van/naar Rotterdam rijdt, neemt eerder de A17, lijkt me. De A58 nabij Breda zou in mijn optiek beter van de zuidkant van Etten-Leur naar het zuidoosten lopen, om net ten zuiden van Effen de A16 te kruisen met een volledig sterknooppunt om vervolgens ten zuiden van Ulvenhout weer op het bestaande tracé aan te sluiten.
jelger schreef:Alles dat geen rechte lijn is, is omrijden. Zo simpel is het.
Klopt als een bus, maar er zijn nog wel gradaties in hoe ver de weg 'om' is ten opzichte van die (zuiver theoretische) rechte lijn. De A12 is van het Malieveld tot Elten GZG ongeveer 138 kilometer; hemelsbreed is het 128 kilometer, dus er is een omrijfactor van 7,2%. Het door mij geregeld gereden deel Bodegraven-Ede is helemaal 'strak': 64km voor 62km hemelsbreed (3,1% om)! Nemen we de A4 Klaaswaal - Grens, dan is het 54 kilometer over de weg, terwijl het hemelsbreed 45 kilometer is: een omrijfactor van 16,7%. Zelfs als je rekening houdt met de noodzakelijke slinger bij Willemstad, kom je op maar 1,5 kilometer meer uit. De A50 Ekkersrijt - Grijsoord is 72,5 km over de weg, en 63 hemelsbreed dus ook ruim 13%.

De omrijfactor bereken ik door het aantal extra kilometers ten opzichte van de rechte lijn uit te drukken in een percentage van het totaal aantal kilometers over de huidige weg.

Ergens is het een gotspe dat je in een vlak land als Nederland zoveel onacceptabele omwegen (zonder aanwijsbare complicaties meer dan 10% om) in 'rechte' doorgaande wegen hebt zitten. Als je het over een bergpas hebt, vind ik het nog wel verklaarbaar. De Col du Petit Saint Bernard meet bijvoorbeeld 50,5 km weg van Séez naar Pré-Saint-Didier, waar hemelsbreed 21,5 km tussen zit. Maar in vlak land is er eigenlijk geen enkel argument om wegen zo gigantisch te laten slingeren. Dat het wel kan, bewijzen wegen als de A4 Amsterdam-Den Haag, de A12 en de A15. En in mindere mate ook de A1, de A6 en de A7 Zaandam-Zurich.

En natuurlijk zal het allemaal best zo zijn dat het op de schaal van Nederland allemaal niet uitmaakt, met een kilometertje hier en een kilometertje daar. Maar als je op diverse stukken een omweg moet nemen, dan tikt dat toch flink aan. Bodegraven - Les Menuires is maar 762km, maar veel minder dan 1020km is eigenlijk niet haalbaar. Alleen al in België wordt je vanaf Hazeldonk eerst een flink eind van de ideale lijn afgehaald omdat al het verkeer via Antwerpen en Brussel wordt geleid. Hazeldonk - Sterpenich is 221km, maar over de weg 275km. Dan kun je nog betogen dat de E411 zo slingert doordat hij door de Ardennen moet, maar vanaf het Leonardkruispunt rij je op 183km maar 19km om. In de eerste 92km zitten dus maar liefst 35 van de 54 kilometers om.

Om het nog even terug op de A4 te zetten: die paar kilometertjes lijken heel marginaal, maar het maakt wel dat de verbinding tussen de knooppunten Ridderkerk-Noord en Antwerpen-Noord over A29 en A4 wel 90 kilometer lang is, tegenover 84km voor de A16. Met mijn afsnijding boven Steenbergen gaat daar 1,2km vanaf. Door een slimmer tracé tussen Bergen-op-Zoom en Stabroek kan er nog eens 3,4 km af. Dan heb je nog maar een verschil van 1,5 km. In een tijd dat iedereen blind zijn navigatie volgt, maakt dat dus het verschil tussen iedereen op de A16 of een betere verdeling tussen A16 en A4.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Palance » di 11 aug 2015, 9:58

In plaats van de x-factor heb jij dus de o-factor.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door jelger » di 11 aug 2015, 10:03

Tja, als er vanuit gaat dat vanuit elke plaats elke bestemming in een zo goed als rechte lijn aangereden moet kunnen worden dan snap ik je redenering wel.
Laatst gewijzigd door jelger op di 11 aug 2015, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door RSK » di 11 aug 2015, 10:04

^^ Om dat omrijden nu gelijk de O-factor te noemen, gaat mij wat ver. Het is voor mij eerder een KIP'je*.

*Klein IrritatiePuntje
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Techum » di 11 aug 2015, 10:40

Zo zijn er zat voorbeelden te vinden. Praktisch elke ring (de A10, om maar wat te noemen) heeft een flinke O-factor voor wie van de ene naar de andere kant wil. Ook de verlegging van de N201 en de A9 zijn goede voorbeelden van hoe gezocht wordt naar compromissen tussen bereikbaarheid/afstand enerzijds en leefbaarheid/betaalbaarheid anderzijds.

Strikt genomen liggen de extra kilometers niet aan de stad of het natuurgebied waar de wegen omheen worden gelegd. De fundamentele oorzaak is dat dit soort 'missing links' worden ingepast in een bestaand netwerk, terwijl de inzichten t.a.v. ruimtelijke inrichting en landschapswaarde in de tussentijd zijn veranderd. We willen geen doorgaande wegen dwars door steden en dorpen meer, en doorsnijdingen van natuurgebieden zijn een no-go. De ligging van de nieuwe wegdelen is daarmee prima verdedigbaar, voor een perfecte wereld zou je alleen juist de bestaande delen moeten verleggen. En dat is economisch en maatschappelijk gezien niet haalbaar.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Palance » di 11 aug 2015, 10:46

RSK schreef:Om dat omrijden nu gelijk de O-factor te noemen, gaat mij wat ver.
RSK schreef:De omrijfactor
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door paolie » di 11 aug 2015, 11:41

RSK schreef:Om het nog even terug op de A4 te zetten: die paar kilometertjes lijken heel marginaal, maar het maakt wel dat de verbinding tussen de knooppunten Ridderkerk-Noord en Antwerpen-Noord over A29 en A4 wel 90 kilometer lang is, tegenover 84km voor de A16. Met mijn afsnijding boven Steenbergen gaat daar 1,2km vanaf. Door een slimmer tracé tussen Bergen-op-Zoom en Stabroek kan er nog eens 3,4 km af. Dan heb je nog maar een verschil van 1,5 km. In een tijd dat iedereen blind zijn navigatie volgt, maakt dat dus het verschil tussen iedereen op de A16 of een betere verdeling tussen A16 en A4.
Hé kijk, als ik de route bereken over Vaanplein-Antwerpen-West (straks meest logische route voor verkeer vanuit de Westelijke Randstad richting Gent-Lille-Parijs), dan is de route via de A4 ineens 99 km ten opzichte van 104 km via de A16. Waar hebben we het dus over?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door RSK » di 11 aug 2015, 11:58

^^ Waar we het nu over hebben? Over de mate waarin de structuur van het wegennet een optimale route in de weg kan zitten. En aan die discussie kun je in alle richtingen een draai geven. Voor de westelijke randstad wordt het pas logischer als de A4 Midden-Delfland klaar is, nu komt dat verkeer over de Van Brienenoordbrug. En de R2 is leuk bedacht, maar de gemiddelde Hollander rijdt bij het zien van het bordje 'TOL' stug door tot hij er gratis voorbij kan. Verder draait de wereld ook niet om Parijs, er zijn genoeg mensen met een bestemming verder naar het oosten.

Maar mocht het niet helemaal helder zijn: ik betoog zeker niet dat we van vandaag op morgen het halve snelwegennet overhoop moeten gooien. Dat is nogal kostbaar en lang niet overal nodig. Maar als er op bepaalde onlogisch gevormde delen van het wegennet toch groot onderhoud aan zit te komen, dan moet het wat mij betreft een overweging zijn om op zijn minst te kijken of het allemaal niet wat gestroomlijnder kan. Dan denk ik aan de genoemde A58, Knooppunt Neerbosch en eventueel de A2 's-Hertogenbosch - Weert.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Rein » di 11 aug 2015, 12:01

RSK schreef: Voor de westelijke randstad wordt het pas logischer als de A4 Midden-Delfland klaar is
Wake up call! Dat duurt nog maar een paar maanden. Dus inderdaad, waar hebben we het over?

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door paolie » di 11 aug 2015, 12:37

RSK schreef:^^ En de R2 is leuk bedacht, maar de gemiddelde Hollander rijdt bij het zien van het bordje 'TOL' stug door tot hij er gratis voorbij kan.
RSK schreef:In een tijd dat iedereen blind zijn navigatie volgt
Toch niet zo blind blijkbaar?
RSK schreef:Verder draait de wereld ook niet om Parijs, er zijn genoeg mensen met een bestemming verder naar het oosten.
RSK schreef:een betere verdeling tussen A16 en A4
Gelukkig maar, anders zou straks nog iedereen over de A4 gaan rijden ;-)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door jelger » di 11 aug 2015, 14:21

De beste oplossing voor deze "problematiek" is alle plaatsen die een rechte lijn "in de weg staan" te verplaatsen. :surrender:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Palance » di 11 aug 2015, 15:23

Van Steenbergen naar Steenhopen. :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door harry » di 11 aug 2015, 22:17

RSK schreef:Om dat omrijden nu gelijk de O-factor te noemen, gaat mij wat ver. Het is voor mij eerder een KIP'je*.
*Klein IrritatiePuntje
Zullen we het dan maar de EI-factor noemen?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Wouter N14 » zo 23 aug 2015, 12:21

Moest gisteren naar Antwerpen en daarom maar eens via de nieuwe A4 gereden, ik was daar nog niet geweest. Route beviel an sich goed, was erg rustig. Althans het deel tussen Rotterdam en Bergen op Zoom. De A58 was namelijk ramvol met recreatieverkeer naar Zeeland, met ook daadwerkelijk file vanaf Woensdrecht. Ook terug, 's avonds laat, was er vertraging. Daarom werd ik wel benieuwd hoe dat zal gaan, want dit wordt meer en meer dé verbinding tussen Amsterdam en Antwerpen. Dan gaat Bergen op Zoom wel een enorm knelpunt worden lijkt mij, zowel het veel te krappe Zoomland als het wegvak naar Markiezaat. Verbreding lijkt mij erg lastig wegens gebrek aan ruimte :dontknow:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door fleppenstein » zo 23 aug 2015, 12:41

^^ Tussen Zoomland en Markiezaat moet 3+3 toch mogelijk zijn.
Zal wat bomen kosten, maar wat is nu beter voor de natuur, filerijdende uitlaatgassen of auto's die door kunnen rijden.
Bij veel viaducten en bruggen kan de huidige vluchtstrook gebruikt worden als 3e rijstrook, daar is dan geen nieuw kunstwerk voor nodig.
Alleen bij de Holleweg zal het kunstwerk vervangen moeten worden door een bredere variant, waarbij dan tevens 4+4 mogelijk gemaakt moet kunnen worden. Het viaduct in knooppunt Zoomland is breed genoeg om 2 rijstroken te bevatten naar het Noorden, en 4 rijstroken naar het zuiden, 2 van de A58 en 2 van de A4.
Morgen beginnen maar denk ik zo :worship:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Wouter N14 » zo 23 aug 2015, 15:55

^^ Probleem van Zoomland is denk ik niet de ruimte voor het A4-verkeer, maar de krappe lussen en bogen van en naar de A58. Dat werkt volgens mij sterk vertragend op het doorgaande verkeer op de A4, zowel het uitvoegende verkeer richting Breda als het invoegende verkeer daar vandaan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door RSK » zo 23 aug 2015, 16:11

Eigenlijk zou men beter een studie kunnen doen naar een nieuw tracé voor zowel de A4 als de A58 langs Bergen op Zoom. Dan kan men meerdere vliegen in één klap slaan: men kan er voor zorgen dat er geen gedeeld tracé meer is, het verloop wat minder slingerend maken en het veel te grote aantal op- en afritten voor Bergen op Zoom aanpassen in de vorm van een soort parallelstructuur of gewoon een rondweg als onderdeel van het OWN en de snelweg op grotere afstand.

Mijn suggestie: de A58 vanaf de westkant van het huidige knooppunt Markiezaat netjes parallel aan het spoor laten lopen tot aan de plaats die op Google Maps staat aangeduid als 'Heimolen'. Vanaf daar de buisleidingenstraat/hoogspanningsmasten volgen naar het verlengde van de A17. De A4 vanuit België omleggen door vanaf Stabroek zo recht mogelijk op de N289 langs Hoogerheide af te gaan. Vervolgens met een onderdoorgang van 249 meter onder de vliegbasis Woensdrecht door. En tenslotte op een wat ruimere afstand langs Bergen op Zoom, om net voorbij Bergen op Zoom-Noord weer aan te sluiten op het huidige tracé.

Door met de hoogspanningsmasten mee te gaan, heb je geen extra doorsnijding van het landschap voor de A58. Voor de A4 wel een beetje, maar dat valt te overzien. Wel hou je de snelweg een eindje verder van Bergen op Zoom vandaan, zodat je daar minder geluids-maatregelen hoeft te nemen. Ook kan het verkeer beter doorstromen omdat je niet met 3 afritten en een knooppunt op een paar kilometer van elkaar zit.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Snelwegenkenner » zo 23 aug 2015, 16:18

Hoe denk je dat dan te doen? Een A58 dwars door de bossen? :nuts:

Het meest goedkope is om DRIPS te plaatsen bij Vaanplein en bij drukte bij B.o.Z het verkeer over de A16 dirigeren.

Zelfde problematiek als bij Venlo, waarbij ook net een nieuwe snelweg is aangelegd en hierdoor een traject bij de stad verbreed moet worden, maar dat qua ruimte erg moeilijk is (bij Venlo is het de brug over de Maas).

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door RSK » zo 23 aug 2015, 17:22

^^ Ik was nog met wat toevoegingen bezig nadat je reageerde, maar het is zowaar (ondanks de beperkte mogelijkheden op dit moment) gelukt om een bescheiden schets te maken en te uploaden.

Afbeelding

Zo kunnen de doorgaande relaties veel beter doorstromen, de groene wegen zijn een suggestie voor een paar regionale hoofdwegen (met gebruikmaking van wat er al ligt) om het lokale verkeer af te wikkelen. Maar dat lijkt me vooral iets voor Bergen op Zoom om te bepalen hoe bereikbaar ze willen zijn. Als ze het graag gelijkvloers met minirotondes maken, veel plezier! Daar heeft het doorgaand verkeer toch geen last meer van. Ik ben trouwens van een goedkope variant uitgegaan, waarbij de twee linksaf-bogen over één viaduct kunnen en een paar rustige relaties via de groene wegen worden geleid, die ik aan alle takken als eenvoudige splitsing heb bedacht. Maar het is natuurlijk ook mogelijk om er een volledige vlinderdas van te maken.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie