[A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door RSK » za 08 aug 2015, 20:15

Misschien een goed idee om iedere omwonende die tegen dit soort wegen protesteert de toegang te ontzeggen tot de dichtstbijzijnde aansluiting en de aansluiting daarvoor en daarna. Kijken of ze dan nog steeds zo tegen de weg zijn. :roll:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door jelger » za 08 aug 2015, 20:18

Dat is typische 'haren op de tanden' benadering met een sadistisch sausje. Iedereen heeeft rect op het venten van z'n (zinnige of onzinnige) mening en opvatting. Over een paar jaar is ie de enige dorpsgek, en de rest weet wel beter. Met andere woorden...

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Claus Plein » za 08 aug 2015, 20:19

Chris schreef:Mja, wat bereik je er mee?
Niets, maar begrijp me niet verkeerd. Het is een fraaie weg die er al veel eerder had moeten liggen maar ik kan me wel degelijk verplaatsen in dit soort mensen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Ds79m » za 08 aug 2015, 20:26

Nou ja goed, in dit specifieke geval is het natuurlijk wel zo dat de snelweg een nogal onlogisch tracé volgt. Daarmee kan ik me voorstellen dat het wat frustrerender is als je er net naast woont.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door RSK » za 08 aug 2015, 20:46

jelger schreef:Dat is typische 'haren op de tanden' benadering met een sadistisch sausje.
Ach ja, ik ben een beetje cynisch op zijn tijd. Maar ik vind het hypocriet als mensen tegen een weg protesteren, maar er wel gebruik van maken. Net zo hypocriet als honderden wereldleiders die allemaal met hun eigen vliegtuig naar een klimaat-top gaan of mensen die schreeuwen dat er in hun straat zo hard gereden wordt, terwijl zij zelf de enigen zijn die de 50 aantikken.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Vinny » za 08 aug 2015, 20:55

Hypocrise is de tweede natuur der mensheid. Als je ouder bent dan 30 raak je er aan gewend... :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door fleppenstein » za 08 aug 2015, 21:08

Palance schreef:Ik zag vandaag nabij de laatste bocht voor Dinteloord (komende vanuit Bergen op Zoom) een protestspandoek hangen bij een boerderij met iets als "Rust weg" (en een silhouet van iemand die zijn vingers in de oren stak), en nog een bord met "Steenbergenaren zijn altijd de LUL!". Er staan ook 2 raketten bij die spandoeken.
Er staat ook nog (als het er nog staat) een ander symbool bij, om zijn mening kracht bij te zetten, nl, een enorme houten fallus.

Toch heeft de ondernemer in kwestie wel degelijk een punt. Voor de A4 woonde hij in een rustige, landelijke omgeving. Zelfs van de oude N259 had hij nauwelijks last. Tot de debiele plannen van gem Steenbergen, een slingerende snelweg te plempen in zijn achtertuin.
Claus Plein schreef:De persoon in kwestie is natuurlijk wel de lul; schittering van de glazen geluidsschermen en veel geluid. Maar veel meer Steenbergenaren zijn denk ik veel positiever over de A4 en de gevolgen van die weg op het OWN.
Nou, dat laatste valt wel mee. Zelf, als Dinteloorder, heb ik weinig profijt van de nieuwe A4. Ik maak er nauwelijks gebruik van, en met mij vele medebewoners van Dinteloord. Door de onlogische slinger van de A4 is de oude weg N259 nog steeds de snelste route voor veel Steenbergse lokaties, zelfs die in West. Ook de trip naar Tholen gaat nog gewoon via de oude route, die is nog steeds sneller. Wel een voordeel is dat we van dat Antwerpse vrachtverkeer af zijn, de oude weg is ook nog eens heerlijk rustig. Totdat ze die ook gaan afwaarderen naar een 60 km weg, daar zijn ook al de plannen voor. Uiteindelijk pesten ze je vanzelf de snelweg van de hoge heren op.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door jelger » za 08 aug 2015, 21:35

RSK schreef:Maar ik vind het hypocriet als mensen tegen een weg protesteren,
Iedereen is hypocriet op z'n tijd, inclusief de grootste "hypocrisie!!" roeptoeter.

:dyn_hyp:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door jelger » za 08 aug 2015, 21:41

fleppenstein schreef: Tot de debiele plannen van gem Steenbergen, een slingerende snelweg te plempen in zijn achtertuin.

Het is een rijksweg, en als ie niet daar had gelegen, had ie wel elders "debiel" liggen doen.. :facepalm:
Rechtdooor "De Overal" overvallen, of rechtdoor de "Bocht" uit.
Er is altijd wel iemand die dan de spreekwoordelijke "lul" is.
fleppenstein schreef: Zelf, als Dinteloorder, heb ik weinig profijt van de nieuwe A4. Ik maak er nauwelijks gebruik van, en met mij vele medebewoners van Dinteloord. .
Een snelweg wordt zelden voor de lokaliteit aangelegd. Denk eens aan je medelanders. Oh, dat is zo 20e eeuws.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door fleppenstein » za 08 aug 2015, 23:34

^^
Natuurlijk zijn er altijd wel mensen de dupe, maar met "debiel" bedoelde ik de idiote slinger rondom Steenbergen.
De beste route, naar mijn en vele andere opinie, had natuurlijk kaarsrecht en oostelijk van Welberg gelegen. Tuurlijk, daar ook mensen die niet zitten te wachten op een snelweg in de tuin, maar veel minder.
Maar daar is in dit topic al genoeg over geschreven. Dus laat maar.
Ik snap best dat snelwegen niet voor de lokaliteit worden aangelegd, maar ik reageerde op een opmerking van Clausplein, die stelt dat (lokale) Steenbergenaren best wel blij zullen zijn met de nieuwe A4. Nou, velen dus niet.
RSK schreef:Misschien een goed idee om iedere omwonende die tegen dit soort wegen protesteert de toegang te ontzeggen tot de dichtstbijzijnde aansluiting en de aansluiting daarvoor en daarna. Kijken of ze dan nog steeds zo tegen de weg zijn. :roll:
Ontzeg mij maar de toegang tot een weg die ik toch nooit gebruik. En ook de aansluiting ervoor en erna. Ik lig er hier niet wakker van.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door LennyKravitz » za 08 aug 2015, 23:39

Tja... op een forum als deze valt het niet mee qua tegengeluiden. Het is volkomen begrijpelijk dat mensen niet blij zijn met een snelweg door hun achtertuin - simpel. Zolang het geen forum-deelnemer is (kwestie van kansberekening) zul je hier dan weinig gehoor vinden, en krijg je argumenten als wijzend op "niet lokaal, maar Nederland".

De slinger om Steenbergen heen is financieel en milieuproblematisch waarschijnlijk het beste geweest, maar eigenlijk een waanzinnig gedrocht van een snelweg. Nagenoeg rechtdoor langs de andere kant van Steenbergen heen had rechtstreekser geweest. Maar ook daar hadden mensen ongetwijfeld overlast erbij gekregen.
It aint over 'till it's over...

Dweep
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 20:19
Locatie: Ridderkerk-Rijsoord

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Dweep » zo 09 aug 2015, 0:01

LennyKravitz schreef:U
De slinger om Steenbergen heen is financieel en milieuproblematisch waarschijnlijk het beste geweest, maar eigenlijk een waanzinnig gedrocht van een snelweg. Nagenoeg rechtdoor langs de andere kant van Steenbergen heen had rechtstreekser geweest. Maar ook daar hadden mensen ongetwijfeld overlast erbij gekregen.
Ik meen dat de weg ooit oostelijk van Steenbergen bedoeld w as, dus dan had je kunnen verwachten deze er ooit zou komen, tot deze dwaze slinger er in moest. Enniewee wel weer een stuk A4 gereed, nu nog MiddenDelfland en dan door de Hoekse Waard
:worship:
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door LennyKravitz » zo 09 aug 2015, 0:40

Dweep schreef:
LennyKravitz schreef:U
De slinger om Steenbergen heen is financieel en milieuproblematisch waarschijnlijk het beste geweest, maar eigenlijk een waanzinnig gedrocht van een snelweg. Nagenoeg rechtdoor langs de andere kant van Steenbergen heen had rechtstreekser geweest. Maar ook daar hadden mensen ongetwijfeld overlast erbij gekregen.
Ik meen dat de weg ooit oostelijk van Steenbergen bedoeld w as, dus dan had je kunnen verwachten deze er ooit zou komen, tot deze dwaze slinger er in moest. Enniewee wel weer een stuk A4 gereed, nu nog MiddenDelfland en dan door de Hoekse Waard
:worship:

Op de Hoekse Waard moet je nog 50 jaar wachten minstens denk ik.

Ondertussen zou ik de A29 naar A4 omnummeren en de A15 tussen Benelux/Vaanplein dubbelnummeren met A4.
It aint over 'till it's over...

Eemspoort
dorpsstraat
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 03 jun 2013, 11:01
Locatie: m/s "Eemspoort" & Spijk (Gn)

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Eemspoort » zo 09 aug 2015, 9:40

Laat de A29 maar mooi A29 zijn, hoeven ze die niet terug te nummeren als het restant A4 word aangelegd. :mrgreen:
Nu het deel van Dinteloord naar Bergen op Zoom er ligt word ik al hoopvoller dat het deel van Klaaswaal er ook nog wel komt eer ik de kist in ga. 8-)

En ja, die slinger om Steenbergen heen ziet er idd niet uit... :nuts:
Beter mee verlegen, dan om verlegen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door jelger » zo 09 aug 2015, 10:16

LennyKravitz schreef:Tja... op een forum als deze valt het niet mee qua tegengeluiden. Het is volkomen begrijpelijk dat mensen niet blij zijn met een snelweg door hun achtertuin - simpel. Zolang het geen forum-deelnemer is (kwestie van kansberekening) zul je hier dan weinig gehoor vinden, en krijg je argumenten als wijzend op "niet lokaal, maar Nederland".
Ik ken hetzelfde NIMBY hier voor de deur: tramlijn gaat verlegd worden tbv ontsluiting uitbouw wijk en strandtoegang. (gat in OV net en behoefte hier)
In de straat waar het eerste stuk van de verlegging moet komen is een heel ruim profiel, maar de mensen daar willen em niet. Ze stellen voor om de tram dooor een andere (en smallere) straat te verleggen waardoor er ook nog eens twee 90 graden bochten gelegd moeten worden (iets met tram en ijzer op ijzer lawaai...) en de tram niet vrijliggend aangelegd kan worden. Ook mensen in mijn straat zijn kritisch, want ze lopen blijkbaar lliever 15 minuten naar de eerstvolgende tramhalte dan dat ze een tramhalte voor de deur hebben.

Schiet mij maar lek.

Ik ken de historie rond de A Steenbergen niet, maar die kronkel is er met reden gekomen. Rechtdoor had ook weer complicaties opgeleverd met bedrijven / bewoners. Mogelijk dat daarom gekozen is voor de huidige variant. :dontknow:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Vinny » zo 09 aug 2015, 11:52

Het oorspronkelijke tracé is gewoon verworpen door de Raad van State vanwege natuurwaarden. De later ingebrachte "Midden"-variant was in grote lijnen de ombouw van de N 259 tot 2x2 ongelijkvloers met wat bochtafsnijdingen. Die variant zou veel dichter bij de huizen lopen en is terecht als slechter beoordeeld dan de huidige west-variant.
En nee, ik had hem zo niet aangelegd, maar soms moet je gewoon leven met een compromis. Per slot van rekening: de omrijfactor is slechts 3 kilometer, of te wel 1,5 minuut reistijd. Ik vind dat nog wel meevallen. De omrijfactor bij Barendrecht omdat de verbinding Benelux-Klaaswaal niet wordt aangelegd is bijvoorbeeld groter.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door fleppenstein » zo 09 aug 2015, 11:55

^^
Als lokale bewoner heb ik de historie van de A4 wel meegekregen.
Op aloude kaarten en tekeningen staat de A4 gewoon in 1 rechte lijn tussen Dinteloord en Bergen op Zoom. Bottlenecks waren het bos bij Vrederust en de natuur bij Welberg.
Steenbergen was altijd al gecharmeerd van een Westelijke variant, omdat westelijk van Steenbergen het "industriegebied" van Steenbergen ligt, de Reinierpolder. Als de A4 oostelijk had gelegen, dan moesten "alle" vrachtwagens dwars door Steenbergen om in het industriegebied te komen. En da mach nie he. Dus moest en zou het westelijke trace er komen, met slinger.
Dus de natuur bij Welberg (welke precies dan) een beetje aandikken met wat zeldzame frutseldiertjes, en voila, het westelijke trace doorgedrukt.
Toen het westelijke trace eenmaal definitief was, moest er van Steenbergen ook nog een aquaduct komen. Ik dacht nog, in de Steenbergse Vliet natuurlijk, een mooie doorgaande route voor recreatievaart. Maar nee, daar ligt gewoon een brug over, het aquaduct ligt in het slootje naar de haven van Steenbergen, waar een handjevol zeilbootjes liggen van het lokale plebs en gemeentebestuurders. En die moesten, ten koste van een aquaduct, natuurlijk wel zonder de mast te hoeven strijken naar buiten kunnen, toch. :facepalm:
Een beetje mijn aversie tegen de huidige A4 nu duidelijk ??? :wall:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Chris » zo 09 aug 2015, 12:03

Ik snap de ophef niet zo. De omrijfactor is minimaal en het aquaduct is er mede gekomen dankzij regionaal geld. Beter een aquaduct dan een beweegbare brug die voor elk bootje open moet. Daarnaast is een aansluiting op de N257 westelijk van Steenbergen best wel logisch, vanwege het bedrijventerrein maar ook vanwege het netwerk, naar bestemmingen op Schouwen-Duiveland of Goeree-Overflakkee hoef je nu niet door Steenbergen of om te rijden via het Hellegatsplein. Dat zijn geen mega-aantallen verkeer, maar het maakt het wel logischer. Dat er onder de Steenbergsche Vliet geen aquaduct is aangelegd is op zich ook logisch aangezien de N259 ook een vaste brug heeft.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Vinny » zo 09 aug 2015, 12:04

De Steenbergse Vliet hoort nu eenmaal niet tot de Staande Mastroute en de Steenbergse Haven wel. Dit is namelijk een haven waar zeewaardige zeilschepen kunnen liggen, terwijl de Steenbergse Vliet verbinding geeft tot het binnenvaartnetwerk in Noord-Brabant: dat heeft een beperkte doorvaarthoogte, geschikt voor gemotoriseerde binnenvaartschepen.

Dat met het industrieterrein is wel een goed punt. Ik denk dat de overlast van vrachtwagens in de binnenstad van Steenbergen vroeger best groot geweest kon zijn. Het had denk ik ook opgelost kunnen worden door een goede verbindingsweg aan te leggen tussen het industrieterrein en de snelweg. In de VS noemen ze zoeiets volgens mij een "business-spur". In Nederland wordt dat naar mijn mening te weinig gedaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door fleppenstein » zo 09 aug 2015, 12:23

^^
Ik begrijp jullie reactie, mede bekeken vanuit het grotere perspectief. En dat is goed, dat zou ik ook moeten doen. Natuurlijk heeft de slinger maar een minimale omrijtijd, en is de A4 primair aangelegd om het grote vrachtverkeer van Rotterdam naar Antwerpen te weren over de lokale wegen, en geloof mij, dat deel is gelukt.
Maar dat had prima en beter opgelost kunnen worden met de oostelijke variant, met inderdaad bv een aparte weg naar de westelijke kant.
Ook die aparte weg is ooit ter sprake geweest, maar afgeschoten door, jawel, de gemeente Steenbergen.
Want als je de lokale media de afgelopen jaren in de gaten hebt gehouden, dan is waren de standpunten van gem Steenbergen werkelijk een lachertje.
Want van dat "vele" vrachtverkeer door Steenbergen voor de Reinierpolder ??? Die 2 vrachtwagens per dag dus ??? Want zeg nou zelf, mag die postzegel het predicaat industriegebied krijgen??? Met die paar vrachtwagens hadden de Steenbergenaren in ieder geval weinig moeite mee, daarvoor had de A4 best oostelijk mogen liggen.
En de staande mastroute in het slootje naar de Steenbergse Haven?? Laat me niet lachen. Heb je de Steenbergse Haven wel eens bekeken ??? Daar past echt geen zeewaardig schip in, bij de eerste is de hele haven al vol. En een staande mast ROUTE, moet dat geen doorgaande vaarweg zijn ?? De Steenbergse Haven is een doodlopende sloot, en zeker geen doorgaande route naar het zuiden, dus als dit "staande mast route" moet heten, is mijn twijfel in de bestuurlijke beslissing dit zo te noemen alleen maar versterkt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Chris » zo 09 aug 2015, 12:38

fleppenstein schreef:Want van dat "vele" vrachtverkeer door Steenbergen voor de Reinierpolder ??? Die 2 vrachtwagens per dag dus ??? Want zeg nou zelf, mag die postzegel het predicaat industriegebied krijgen??? Met die paar vrachtwagens hadden de Steenbergenaren in ieder geval weinig moeite mee, daarvoor had de A4 best oostelijk mogen liggen.
Er reden 1.500 vrachtwagens per dag door Steenbergen. Niet dat dat elders niet voorkomt, maar het maakt voor de leefbaarheid wel een verschil of je een straat met woningen en fietsstroken hebt met enkele tientallen vrachtwagens per dag, of 1.500 stuks.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door RSK » zo 09 aug 2015, 12:43

Op zich is het beter dat de weg er in de huidige vorm is gekomen dan dat de weg er nu nog niet had gelegen. Ook valt de omrijfactor relatief wel mee: als je met boogstralen van 130km/h werkt en een zo kort mogelijk tracé aanhoudt, dan zou de afstand tussen de aansluitingen Dinteloord en Bergen-op-Zoom-Noord minimaal zo'n 14 kilometer bedragen. Het huidige tracé bedraagt maar 18 kilometer, qua extra kilometers valt dat mee als je naar het tracé kijkt.

Neemt niet weg dat het tracé in de toekomst altijd nog wat rechter gemaakt kan worden. Wegen slingeren altijd wel iets tussen plaatsen door, maar met name de slinger ten noorden van Steenbergen doet heel onnatuurlijk aan, en zorgt voor een relatief grote omrijfactor op een kort stuk weg. Als men bij een toekomstige reconstructie een nieuw tracé kan aanleggen van het aquaduct bij Steenbergen in een nagenoeg rechte lijn naar de Noordzeedijk bij Dinteloord, dan gaat de afstand op dat traject al van 7,8 naar 6,6 kilometer. Qua aantasting van het landschap valt het ook wel mee, er is immers geen sprake van ellenlange parallelle verkavelingsvlakken. Her en der vormen polders driehoekjes, dus dan maakt het ook niet uit in welke richting de A4 loopt.

Mijn persoonlijke overtuiging is dat iedere winst die behaald kan worden qua tracé-verkorting voordelen biedt voor iedereen:
  • Voor de weggebruiker wordt de reistijd minder en de brandstofkosten ook
  • Minder brandstof is minder uitstoot. Met ongeveer 40.000 voertuigen per dag (toch?) tikt dat op jaarbasis behoorlijk aan qua CO² en andere stofjes die men elders aangrijpt om aan te geven hoe slecht een weg wel niet is
  • Een korter tracé heeft in theorie minder kans op omwonenden in de directe omgeving; sowieso wordt het overlastgebied kleiner
  • Rijkswaterstaat hoeft minder kilometers asfalt te onderhouden
  • Door een nieuw tracé aan te leggen in plaats van onderhoud is er minder hinder voor het verkeer: behoudens de aansluiting op het bestaande tracé is er geen hinder
Kortom: als over een jaar of tien het ZOAB op zijn eind loopt, kan men in aansluiting op de A4 Benelux-Klaaswaal ook 1,2 kilometer tracé-verkorting bij Steenbergen realiseren. :dyn_hyp:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door waldo79 » ma 10 aug 2015, 14:04

Ik vind het creatief bedacht, maar vergezocht :mrgreen:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door RSK » ma 10 aug 2015, 15:33

Is het minder vergezocht als ik het in beeld breng? De door mij getekende lijn is 6,6 kilometer, tussen dezelfde punten over de huidige A4 is het 7,8 kilometer. Een reductie van 15% in de afstand vind ik bepaald de moeite waard. Natuurlijk is het niet op de schaal van Benelux-Klaaswaal (waar je met aanleg van de A4 van 23,3 naar 13,0 kilometer zou gaan, ofwel 44% reductie), maar ook alle kleine beetjes helpen.

Afbeelding

Ik zou wel eens een onderzoek willen zien naar het effect van al dat (onnodige) omrijden op de totale productie van uitlaatgassen. Van de aansluiting Reeuwijk naar de aansluiting A4/N470 kan bijvoorbeeld op 3 manieren: A12-A4, via A12-A13-N470 en via A12-A20-A13-N470. Allemaal zo'n 38 à 39 kilometer en ruim 25 minuten. Via A12-N470 is het 33 kilometer, maar door de langere reistijd en slechtere doorstroming (rotondes!) is dat geen oplossing. Los van de 3 kilometer die de N470 met een rechter tracé korter zou kunnen, zit je al op een omrijfactor van 20 à 25%. Ander mooi voorbeeld is de befaamde A50, die tussen Ekkersrijt en de Maasbrug 42,2 kilometers meet, terwijl een meer gestroomlijnd tracé 8 kilometer (ook 20%) korter zou zijn. Maar ja, reken maar eens uit wat 20% minder uitstoot van 60.000 voertuigen per dag op 42 kilometer is. En zo is dat voor iedere omweg: lastig te bepalen wat het precieze verlies is, maar onder aan de streep telt het allemaal wel op. Ook kleine omwegen als bij Steenbergen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door jelger » ma 10 aug 2015, 15:40

Leuk voor de sim-city spelers.. waar je elke paar maanden je weg kan verleggen, omdat het kan.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Snelwegenkenner » ma 10 aug 2015, 15:48

Dat trace van RSK is natuurlijk veel logischer dan dit onlogische slangen trace en had makkelijk gekund. :neenee:
Dan loopt het trace nog ten minste naar het noordoosten. Nu loopt hij bijna zelfs naar het zuidoosten bij de kruising met de Dinteloordseweg.
Ik ben uiteraard blij dat de snelweg er ligt, maar het had veel beter gekund (ook met de glasschermen).

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Jackbauer1350 » ma 10 aug 2015, 15:59

Alles kan als diverse partijen zonder tegenstribbelen meewerken aan zo'n tracé.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Chris » ma 10 aug 2015, 16:03

De reden van de slinger is dat de eerste paar kilometer ten zuiden van Dinteloord onderdeel was van het oorspronkelijke tracébesluit van 1998. Daarvan is in 2001 het deel ter hoogte van Steenbergen vernietigd door de Raad van State, maar het noordelijk deel niet. Je moet je bedenken dat destijds bijna elk tracébesluit werd vernietigd, en Rijkswaterstaat terecht het in stand gelaten deel niet in gevaar wilde brengen door een nieuw tracé in te brengen, gezien het geringe voordeel van een iets directere route.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Kaaiman » ma 10 aug 2015, 16:06

Landbouwkundig is het RSK-tracé natuurlijk het minst voordelige wat je kunt bedenken, want je knipt efficiënte rechte kavels in inefficiënte driehoeken. Ook qua grondverwerving is zoiets veel lastiger. Niet voor dat vrijwel alle tracévarianten zijn uitgegaan van het nu gerealiseerde rechte tracé.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door RSK » ma 10 aug 2015, 19:53

^^ In een tijd dat we in Zeeland polders onder laten lopen, schat ik zo in dat landbouw wel een van de minst belangrijke argumenten is geworden bij het indelen van het land. We leven niet meer in de jaren '30, toen de A3 nog door de Nieuwkoopse Plassen gepland werd omdat dat landbouwgrond scheelde. :roll:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie