[A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

[A004] A4-zuid: Dinteloord-Bergen op Zoom

Bericht door Rene » za 12 mar 2005, 10:41

Eindelijk is er dan toch geld gevonden om het ontbrekende stuk van de A4 tussen Dinteloord en Bergen op Zoom aan te leggen.
Omroep Brabant (11-3-2005) schreef:100 miljoen voor ontbrekend stuk A4

BRUSSEL - Minister Peijs van Verkeer stelt honderd miljoen euro beschikbaar voor het ontbrekend stukje snelweg A4 tussen Bergen op Zoom en Steenbergen. Dat maakte ze vrijdag bekend nadat de onderhandelingen met België waren afgesloten over de afspraken rond de HSL. Het geld komt uit het zogeheten 'VERA'-potje. Dat is geld voor een stuk goederenspoorlijn tussen Roosendaal en België die voorlopig niet wordt aangelegd. Om de onderhandelingen met de Belgen niet te verstoren wilde Peijs niet eerder dan na de onderhandelingen zeggen waar het geld vandaan kwam. De financiering van het ontbrekende stuk A4 is nu vrijwel rond, zodat hij in 2007 kan worden aangelegd.

Omroep Brabant, 11-3-2005
't Werd zo onderhand tijd...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 12 mar 2005, 12:01

En is het nou ook al definitief dat die westelijk om Steenbergen wordt aangelegd?

(In dat geval is er sprake van een soort Nederlandse versie van de Franse A32, omdat er een even lang alternatief is via de A59/A17/A58)
Laatst gewijzigd door Ds79m op za 12 mar 2005, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Niels
polderweggetje
Berichten: 43
Lid geworden op: za 05 mar 2005, 12:34

Bericht door Niels » za 12 mar 2005, 12:19

Wel mooi natuurlijk dat dit ontbrekende stukje er komt, maar hoe belangrijk is het eigenlijk nog nu de A16 zo enorm verbeterd wordt?
Dit is toch voornamelijk hetzelfde verkeersaanbod richting Antwerpen?

Zijn andere ontbrekende stukken snelweg niet belangrijker?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 12 mar 2005, 14:05

:klappen: En nog meer goed nieuws! Eindelijk! En dan nog dat stukje van Kn. Benelux naar de A29 bij Klaaswaal. Hoe stat het overigens daarmee?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 12 mar 2005, 15:19

Niels schreef:Wel mooi natuurlijk dat dit ontbrekende stukje er komt, maar hoe belangrijk is het eigenlijk nog nu de A16 zo enorm verbeterd wordt?
Dit is toch voornamelijk hetzelfde verkeersaanbod richting Antwerpen?

Zijn andere ontbrekende stukken snelweg niet belangrijker?
Op de A16 zit vooral intern Nederlands verkeer in de relatie Zuid-holland - Brabant. Alleen al voor die relaties was de uitbouw noodzakelijk. Het internationale verkeer biedt je met de A4 echter een qua reistijd veel zekerder verbinding.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 12 mar 2005, 15:39

Ja, maar dan moet je die A4 niet westelijk om Steenbergen gaan leggen. :( Dat vind ik zo'n raar tracé.

Gewoon zoveel mogelijk rechtdoor trekken en eventueel ietwat westelijk leggen zodat de ontsluiting van de plaatsen goed is, maar ik bedoel A4 altijd oostelijk van de plaatsen aanleggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 12 mar 2005, 19:58

Das ook beter voor geluids/stankoverlast gezien de bijna altijd westelijke wind...

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » za 12 mar 2005, 20:52

Even wat cut-en-paste werk uit een ander draadje . . .

Afbeelding

Overigens vind ook ik die westelijke variant niet zo sterk. De snelweg zal, met name op lekkere zomeravonden als men lekker buiten wilt zitten, goed en hinderlijk hoorbaar zijn bij westenwind. In Nederland staat de wind zo'n 70% van de tijd de wind west / zuid-west. Daarnaast zal dan ook alle uitstoot over het dorp heenwaaien. En ten slotte is deze variant 60% langer dan de westelijke variant. Dus hetzelfde volume verkeer zal dus 60% meer kilometers langs het dorp afleggen, met alle uitstoot en lawaai hinder vandien, welke ook nog eens over het dorp heen geblazen wordt, in plaats ervandaan zoals bij een oostelijke variant. Goed Bezig daaro . . .


Voor diegene die een abbenoment hebben op BN De Stem . . . [ik dus niet :hamers: ] . . . hier meer info over de tracékeuze . . .
Tracékeuze is een gelopen race
BN/DeStem 12 mrt 2004
Vrijdag 12 maart 2004 - STEENBERGEN De keuze van het tracé van de A4 is een gelopen race. Dat is de reactie van een meerderheid in de commissie Grondgebied- en Economische . . . .
http://www.bndestem.nl/archief?ArchiefID=2053915

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 13 mar 2005, 18:28

:klappen: :klappen:
Maar, laat het alstublieft de oostelijke variant zijn!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 13 mar 2005, 19:10

Wicher schreef::klappen: :klappen:
Maar, laat het alstublieft de oostelijke variant zijn!
Er ligt al lang een tracébesluit, daar was alleen geen geld voor. Nu dus wel. Kortom: de westelijke variant is reeds uitgemaakte zaak.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 13 mar 2005, 19:25

:wall:

Naja, beter dan niks zullen we maar zeggen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 13 mar 2005, 20:29

Wicher schreef::wall:

Naja, beter dan niks zullen we maar zeggen.


Is dat wel zo? We gaan nu voor honderden miljoenen een nieuwe snelweg aanleggen, die een alternatief is voor de route A59/A17/A58, die nog zeker niet verzadigd is. Op de A58 zijn tussen Roosendaal en Bergen op Zoom zelfs recentelijk nog spitsstroken aangelegd. Waarschijnlijk is de A4 een kilometer of 3 korter dan deze route. Economisch gezien was "niks" hier waarschijnlijk nog zo gek niet geweest. Dan had je al dat geld in de zak gehouden, en had je dat kunnen besteden aan het stuk van de A4 tussen Klaaswaal en Hoogvliet, waar je wel een stuk afsnijdt, en de drukke A29 ontlast.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 13 mar 2005, 20:32

Is dat niet een beetje geld over de balk smijten? Het alternatief via knooppunt Noordhoek kan op dit moment ook wel, want de drukte valt dasar nog wel mee. Dan had ik dat geld liever gebruikt voor andere dringende knelpunten.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 13 mar 2005, 20:34

Toevallig: twee keer ongeveer dezelfde reactie. :P

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 13 mar 2005, 20:36

Had dat geld dan gebruikt voor de A4 midden-delfland en tussen Benelux en de A29....

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 13 mar 2005, 21:13

Ds79m schreef:Is dat wel zo? We gaan nu voor honderden miljoenen een nieuwe snelweg aanleggen, die een alternatief is voor de route A59/A17/A58, die nog zeker niet verzadigd is. Op de A58 zijn tussen Roosendaal en Bergen op Zoom zelfs recentelijk nog spitsstroken aangelegd. Waarschijnlijk is de A4 een kilometer of 3 korter dan deze route. Economisch gezien was "niks" hier waarschijnlijk nog zo gek niet geweest. Dan had je al dat geld in de zak gehouden, en had je dat kunnen besteden aan het stuk van de A4 tussen Klaaswaal en Hoogvliet, waar je wel een stuk afsnijdt, en de drukke A29 ontlast.
Zonder reeds aanwezige verbinding met België schat ik de politieke haalbaarheid van Klaaswaal - Beneluxster in als nihil. De A4 Dinteloord - Bergen op Zoom is een voorwaarde voor dat stuk. Voor de A4 geldt: alles of niets. Met alle 3 de ontbrekende stukken creëer je een goede doorgaande snelweg. Als er één stukje niet wordt aangelegd dan is de kans groot dat het politieke draagvlak voor andere onderdelen plots wegvalt.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 13 mar 2005, 21:28

Ja dat is wel een punt inderdaad. Hopelijk wordt er snel geld gevonden voor het laatste deel van de A4 dan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » zo 13 mar 2005, 21:37

. . . laat het alstublieft de oostelijke variant zijn . . .
Zo denk ik er dus ook over.

Gevraagd waarom ik er zo over dacht, gaf ik laatst als een van mijn motieven dat er dan minder snelwegkilometers aangelegd hoefden te worden. Toen werd ik ook weer verdwaasd aangekeken: ". . . jij bent toch zo'n asfalt freak . . . , een paar kilometer extra van dat goedje moet dan toch juist jouw goedkeuring kunnen wegdragen??".
Zucht . . . het kan verkeren . . .

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 13 mar 2005, 21:56

Tsja, inhoudelijk zou ik ook voor de oostelijke variant zijn. Maar als daarvoor de procedure helemaal over moet: dan de westelijke variant maar...

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » zo 13 mar 2005, 22:16

Is die procedure dan al helemaal doorlopen?
Opnieuw zou inderdaad een jaar of vijf gaan beslaan . . .

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 14 mar 2005, 9:33

René schreef:Voor de A4 geldt: alles of niets. Met alle 3 de ontbrekende stukken creëer je een goede doorgaande snelweg. Als er één stukje niet wordt aangelegd dan is de kans groot dat het politieke draagvlak voor andere onderdelen plots wegvalt.
En met het derde stuk doel je op de A 4 Midden-Delfland? Tja ... er lijkt nu eindelijk een politieke meerderheid voor te bestaan om dat stukje te gaan aanleggen, wat wil zeggen: om het geld vrij te maken.

Maar als ik het goed heb, moet het hele bestuursrechtelijke traject weer worden ingezet. En met een controversieel stukje weg als de A 4 Midden-Delfland, kan dat nog jaren duren.

Hoe dan ook, met de stukjes Benelux - Klaaswaal en Dinteloord - Bergen op Zoom creëer je een goede route vanuit de Rotterdamse haven naar het zuiden. Dat alleen maakt de aanleg van die twee stukjes interessant.

Tenslotte: als het stuk Dinteloord - Bergen op Zoom er ligt, hoe zou dan de wegnummering verlopen? Maken we er een verlenging van de A 29 van of zal de A 4 ineens tot aan Klaaswaal gaan lopen?

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 14 mar 2005, 9:52

Pino schreef:Tenslotte: als het stuk Dinteloord - Bergen op Zoom er ligt, hoe zou dan de wegnummering verlopen? Maken we er een verlenging van de A 29 van of zal de A 4 ineens tot aan Klaaswaal gaan lopen?
Ik dacht al dat besloten was dat de hele A29 A4 gaat heten. De A4 loopt dan een stuk over de A15, tussen Beneluxplein en Vaanplein (dubbelnummering dus).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 14 mar 2005, 11:22

Zolang de A4 Klaaswaal - KP Benelux nog in de lucht hangt, denk ik dat de A29 tussen Klaaswaal en Vaanplein gewoon A29 blijft. Met het ontbreken van een nummer op een deeltraject maak je namelijk een statement.

Overigens behoort het natuurlijk wel tot de mogelijkheden om (A4) in wit op blauw te vermelden op de A29 en A15 tussen Klaaswaal, Vaanplein en Beneluxster.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 14 mar 2005, 11:55

René schreef:Zolang de A4 Klaaswaal - KP Benelux nog in de lucht hangt, denk ik dat de A29 tussen Klaaswaal en Vaanplein gewoon A29 blijft. Met het ontbreken van een nummer op een deeltraject maak je namelijk een statement.
Helemaal mee eens.
Toch meen ik eerder op dit forum te hebben gelezen dat het redelijk zeker was dat de A4 via Vaanplein zou gaan lopen. Ik was daarmee dan ook niet al te gelukkig. Maar is dit nu al wel of niet besloten?

Een naadloze overgang van A29 naar A4 bij Klaaswaal zou wel redelijk uniek zijn in Nederland, niet? Is dat dan wel reeel?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 14 mar 2005, 12:16

Een naadloze overgang van A29 naar A4 bij Klaaswaal zou wel redelijk uniek zijn in Nederland, niet?
Uniek,uniek...
We maken op nummeringsgebied gekkere dingen mee in Nederland, dus zo raar ga ik er niet van opkijken. Maar ja. Als ik dictator wegnummering was geweest dan had ik gewoon de A 4 over de A 13 heen genummerd en dood laten lopen op het kleinpolderplein. De A 13 is een goed nummer voor de weg Ypenburg - Delft en voor Kethelplein - Beneluxplein. (En eventueel voor de hele verbinding Den Haag - Rotterdam mocht die ooit worden aangelegd).
Pas wanneer de hele A 4 klaar is vind ik dat hij als A 4/E 19 door het leven mag gaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 14 mar 2005, 13:16

Kijk voor nummerdiscussievervolg A4/A29 etc. hier.

Hieronder graag enkel discussie over A4 tussen Dinteloord en Bergen op Zoom.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 14 mar 2005, 13:39

Ik snap het Westelijke trace trouwens ook niet. Als de gemeente Steenbergen de onderhandelingen zo sterk hebben gespeeld, waarom is RwS dan niet over de brug gekomen met een rondweg ten zuiden van Steenbergen? Het lijkt mij dat het Oostelijke trace veel goedkoper is en dus had men geld uit kunnen sparen voor investeringen in het locale wegennet. Of redeneert men bij RwS zo niet?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » ma 14 mar 2005, 15:17

Tsja, het wachten is op de dag dat er in Nederland een dictator opstaat, die een staatsgreep pleegt, en vervolgens eigenhandig dit soort beslissingen neemt, zonder onderhandelingen. Dan maar geen vrijheid van meningsuiting, die hebben we nu toch ook al nauwelijks. :knetter:


Maar even serieus. We leven in een democratie, de meerderheid zou moeten bepalen, en ik ben er toch wel redelijk van overtuigd dat wanneer alle Nederlanders zich hierover zouden mogen uitspreken, dat zeker 9 van de 10 zouden kiezen voor de oostelijke variant, inclusief de inwoners van Steenbergen zelf. Maar ja, politiek hè... :roll:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

A4-zuid: Dinteloord - Halsteren - Bergen op Zoom

Bericht door Frits » do 13 okt 2005, 17:38

BERGEN OP ZOOM - De provincie Brabant en minister Peijs steken beiden nog eens vijftien miljoen euro extra in de aanleg van de A4 tussen Bergen op Zoom en Dinteloord. Daarmee is het tekort van 30 miljoen euro op het totaal van 218 miljoen gedekt.

Nu kan de aanleg van de Zoomweg-Noord in 2006 beginnen. Dit is donderdagmiddag in Den Haag bekendgemaakt. De provinicie reserveerde al eerder twintig miljoen voor de A4. De gemeenten Bergen op Zoom en Steenbergen en de provincie Zeeland hadden samen al zeven miljoen opzij gezet.

De aanleg van het West-Brabants deel van de A4 dreigde tot voor kort voor de zoveelste keer te worden uitgesteld tot 2010 door het tekort van dertig miljoen. De provincie dreigde toen Rijkswaterstaat voor de rechter te slepen. De eerste onderhandelingen over de aanleg van de A4 tussen Dinteloord en Bergen op Zoom begonnen in 1978.

De aanleg van het laatste stuk van de snelweg A4 is een belangrijke stap in de ontwikkeling van West-Brabant. Dat zegt de Brabants-Zeeuwse werkgeversvereniging BZW.

De vervoersbedrijven in West-Brabant en Zeeland zullen profiteren van de betere bereikbaarheid. Ook de procesindustrie, zoals General Electrics waar grote hoeveelheden grondstoffen naartoe moet, trekt profijt van de A4.

Volgens de werkgevers zal de A4 zorgen voor een betere spreiding van het verkeer tussen Rotterdam en Antwerpen. Hierdoor zullen ook de A16 en andere snelwegen in de regio ontlast worden.
Bron: Omroep Brabant

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 13 okt 2005, 17:42

Bij omroep Zeeland valt verder nog te lezen, dat de A4 hier in 2010 klaar moet zijn.

Als dat geen goed nieuws is... :D

Plaats reactie