[A200] Haarlem - Halfweg

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door captain007 » do 10 jul 2014, 21:36

Sommige beter benutten maatregelen worden volgens mij gewoon stilletjes doorgevoerd zonder brede communicatie. De verlengde invoeger op de A15 bij knooppunt Deil is bijvoorbeeld ook bar weinig over gecommuniceerd.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door chriskrusz » do 10 jul 2014, 21:56

Aansluiting 30 op de A27 is ook zoiets. Kwam er net achter dat die over 11 dagen voor 5 weken helemaal dicht is.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door verfmeer95 » do 10 jul 2014, 22:14

^^ Daar mag dan wel beter over gecommuniceerd worden. Zolang verkeer weinig tot geen last heeft van wegwerkzaamheden, hoeven ze niet groot te worden aangekondigd. Maar een afrit 5 weken lang afsluiten is iets wat wel overal bekend moet zijn.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door chriskrusz » vr 11 jul 2014, 0:15

T is wel afrit Veemarkt in Utrecht, niet in the middle of nowhere.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door Rogier » di 16 sep 2014, 19:07

In 2016 worden de Rijnlandse Boezembruggen vervangen i.v.m. eind levensduur.
Bron:
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... rfonds.pdf

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door the_freak » za 18 okt 2014, 14:12

Zou het niet beter zijn om de a200 ten hoogte van zijkanaal f een bocht naar links te laten maken(ipv rechts nu), over het spoor heen dan over de grote braak heen leiden.


Bij volkstuincompkex de grote braak is er dan ruimte voor een knooppunt met de a5 en bij spieringhorn kun je dan weer aansluiten op de bestaande weg.

Zo ontlast je de halfweg en kan de vmax flink omhoog.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door Rein » za 18 okt 2014, 14:16

Volgens mij zijn soortgelijke ideeën hier al eerder geopperd. Het wordt natuurlijk met de kruising van spoorlijn bij het station, zijkanaal F en de Groote Braak en de omlegging om of door Halfweg Noord wel een dure grap en als je bedenkt dat dit geen weg van primair belang is, is de vraag wie hier geld in wil stoppen. De gemeente is klein en heeft weinig geld, voor het rijk is deze weg niet belangrijk. Resteert de provincie, maar vraag is of deze de weg voldoende belangrijk vindt om er veel geld in te steken en de kar wil trekken om een rijksweg om te leggen.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door Techum » za 18 okt 2014, 14:28

^^ Vooral lastig om voor elkaar te krijgen omdat zo'n verbinding met de A5 al bestaat. Ze noemen het de A9...

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door the_freak » za 18 okt 2014, 14:51

Rein schreef:Volgens mij zijn soortgelijke ideeën hier al eerder geopperd. Het wordt natuurlijk met de kruising van spoorlijn bij het station, zijkanaal F en de Groote Braak en de omlegging om of door Halfweg Noord wel een dure grap en als je bedenkt dat dit geen weg van primair belang is, is de vraag wie hier geld in wil stoppen. De gemeente is klein en heeft weinig geld, voor het rijk is deze weg niet belangrijk. Resteert de provincie, maar vraag is of deze de weg voldoende belangrijk vindt om er veel geld in te steken en de kar wil trekken om een rijksweg om te leggen.

Waarom is de route a200 geen serieus alternatief voor de route haarlem-sloterdijk-centrum? Is de a9 en a5 sneller?

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door verfmeer95 » za 18 okt 2014, 15:09

^^ Het ligt eraan. De A5 heeft tussen Amsterdam-Westpoort en de A8 geen afslagen, waardoor verkeer voor Sloterdijk en Centrum nog steeds lange stukken over het OWN moet. Daardoor zijn de A200 en de A9/A4/A10 nog steeds de meest logische routes.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door Rein » za 18 okt 2014, 17:18

the_freak schreef: Waarom is de route a200 geen serieus alternatief voor de route haarlem-sloterdijk-centrum? Is de a9 en a5 sneller?
Ik heb nooit beweerd dat de A200 geen serieus alternatief zou zijn, ik heb alleen gesteld dat het belang van deze verbinding niet zo groot is, en al helemaal niet in netwerkverband.

Eigenlijk is de A/N200 niet meer dan een regionale verbinding die eerder op het punt staat gedowngrade te worden dan verbeterd te worden. Zie ook het feit dat er inmiddels 3 VRI's in die weg zitten (tegen vroeger 1) en de snelheid is verlaagd naar 100 km/h. En ik dacht ooit begrepen te hebben dat die weg na gereedkoming van de A5 nog verder gedowngrade zou worden, al is het erg stil op dat punt.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 18 okt 2014, 18:19

^^ Wellicht dat ze eerst een overdracht naar de provincie rond gaan maken. Het A200 deel is namelijk nog steeds rijksweg.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door Vinny » za 18 okt 2014, 18:27

Rein schreef:Volgens mij zijn soortgelijke ideeën hier al eerder geopperd. Het wordt natuurlijk met de kruising van spoorlijn bij het station, zijkanaal F en de Groote Braak en de omlegging om of door Halfweg Noord wel een dure grap en als je bedenkt dat dit geen weg van primair belang is, is de vraag wie hier geld in wil stoppen. De gemeente is klein en heeft weinig geld, voor het rijk is deze weg niet belangrijk. Resteert de provincie, maar vraag is of deze de weg voldoende belangrijk vindt om er veel geld in te steken en de kar wil trekken om een rijksweg om te leggen.
De gemeente heeft zelf ook boter op haar hoofd door Halfweg-Noord te ontwikkelen. Een villawijkje met eigen steigers voor bewoners, maar wel op de plek waar de geprojecteerde omlegging van de N 200 zich bevindt. :nuts:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door mavas » do 23 okt 2014, 13:31

De maatregelen bij Rottepolderplein zijn afgelopen weekend uitgevoerd. Wat opvalt:
- bermbord op 500 meter voor uitvoegstrook staat direct achter tankstation waardoor je geen 6 seconden de tijd hebt om het te lezen
- de invoegstrook van het tankstation loopt niet door in de uitvoegstrook naar Rottepolderplein. Er is dus geen weefstrook gekomen zoals eerst het idee was volgens mij.
- de uitvoegstrook is niet uitgevoerd met een taper waardoor de capaciteit van de uitvoeger nauwelijks is toegenomen; hij is alleen wat langer geworden
- pas na het puntstuk wordt de uitvoeger 2-strooks
- op de verhoogde VRI-rotonde is de rijstrookindeling enigszins aangepast. Waarom dit is gedaan weet ik niet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door Attietattie » do 23 okt 2014, 13:40

In verband met het kunstwerk wat er zit is er niet gekozen voor een weefvak. Dat er geen taper is gekomen vind ik ook zonde. Er moest sowieso al grond worden aangebracht, dus dat beetje extra had ook wel gekund in mijn optiek.

Op de rotonde zelf zou een turborotonde komen, of die er daadwerkelijk is gekomen weet ik niet. Op zich lijkt me dat prima, de r1 werd nauwelijks gebruikt en zorgde alleen maar voor duw- en trekwerk als er weer moest worden samengevoegd.

Verder is de rijstrookindeling op de toeleidende weg vanuit Halfweg als het goed is ook gewijzigd. Op de toeleidende wegen zouden tevens lange-afstandsdetectielussen worden aangebracht.
Laatst gewijzigd door Attietattie op do 23 okt 2014, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door captain007 » do 23 okt 2014, 14:11

Ik kwam er afgelopen dinsdag weer eens sinds lange tijd en zag al direct borden gewijzigde situatie op de rotonde. Helaas veel figuren die weer op de verkeerde strook uitkomen en volgens mij gewoon helemaal nooit op borden kijken.... Zal wel weer een poosje duren voordat men weet hoe het nu weer werkt op de rotonde en voordat de capaciteit effectief wordt gebruikt.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door keokiracer » do 23 okt 2014, 14:19

Zag vanochtend op de VID-trafficcam een ongeluk van Amstelveen --> Haarlem. Rechterrijstrook op de rotonde, vrachtwagen + 2 auto's (alhoewel er mogelijk gewoon eentje is gestopt om te helpen)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door captain007 » do 23 okt 2014, 14:24

^^ Dat is dus de relatie waar het dinsdag ook al niet lekker liep. De rechterstrook die op de rotonde er bij komt die gaat richting de A9 naar Alkmaar, terwijl voorheen je die strook ook kon gebruiken om op de rotonde te blijven om naar Haarlem te rijden. Je zag dus op het laatste moment veel mensen alsnog naar links de rotonde op draaien op het punt waar je eigenlijk al weer de A9 op moet gaan rijden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door mavas » do 23 okt 2014, 17:59

^^ Aha, het is dus zo'n ding als het Kooimeerplein geworden. Klinkt in ieder geval goed, nu nog even kijken of het ook beter gaat werken in de doorstroming.

Ik zag trouwens nog op het plein zelf, als je van Haarlem komt en je wilt richting Alkmaar, dat er voor de tak vanuit Amstelveen een rechtsafpijl in de regeling zit. Dat lijkt me sowieso kolder, want die zal niet minder conflicten hebben als de rechtdoorrichting.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door mavas » vr 24 okt 2014, 11:41

Zo ziet het er nu uit:
[youtube]2QtkblZeOhU[/youtube]
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door Attietattie » za 25 okt 2014, 13:29

En zo ook.

[youtube]_4RgHkU-s54[/youtube]
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door boe! » za 25 okt 2014, 14:27

^^ Video is privé.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door Attietattie » za 25 okt 2014, 15:37

Thanks. Nu niet meer.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door Rein » za 25 okt 2014, 15:48

Ziet er keurig uit daar hoor. En ze hebben van die rotonde nu ook gelijk een voorrangsrotonde gemaakt zie ik.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door mavas » zo 26 okt 2014, 10:59

^^ Ik wou het net neerzetten. Voorheen was het zo dat als de verkeerslichten uitvielen verkeer van rechts voorrang had ondanks dat er een rotondebord stond. Dat was overigens een situatie die verboden is om te beborden.
Dat hebben ze nu gelukkig aangepast, en is het een "echte" rotonde geworden. Als de verkeerslichten uitvallen heeft verkeer op de rotonde voorrang op verkeer dat de rotonde opwil.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 okt 2014, 11:21

mavas schreef:^^ Ik wou het net neerzetten. Voorheen was het zo dat als de verkeerslichten uitvielen verkeer van rechts voorrang had ondanks dat er een rotondebord stond. Dat was overigens een situatie die verboden is om te beborden.
Hoezo zou dat verboden zijn? Een :D1: zegt niks over de voorrangssituatie. Dat het nauwelijks voorkomt dat er rotondes zijn waar verkeer dat de rotonde oprijdt voorrang heeft, zoals het Keizer Karelplein in Nijmegen,de rotonde aan de Limburglaan/Karel de Grotelaan/Keizer Karel V Singel in Eindhoven of het (veel kleinere) Parkplein in Assen, dat is een ander verhaal.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op zo 26 okt 2014, 11:40, 2 keer totaal gewijzigd.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door JJK » zo 26 okt 2014, 11:32

Nu is het Rottepolderplein net als Kooimeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door mavas » zo 26 okt 2014, 12:58

Coen Tunnel schreef:Hoezo zou dat verboden zijn? Een :D1: zegt niks over de voorrangssituatie. Dat het nauwelijks voorkomt dat er rotondes zijn waar verkeer dat de rotonde oprijdt voorrang heeft, zoals het Keizer Karelplein in Nijmegen,de rotonde aan de Limburglaan/Karel de Grotelaan/Keizer Karel V Singel in Eindhoven of het (veel kleinere) Parkplein in Assen, dat is een ander verhaal.
BABW, paragraaf 4:
Bord D1 Rotonde; verplichte rijrichting

Toepassing en plaatsing

1. Dit bord wordt geplaatst op het middeneiland tegenover de toeleidende wegen. Het bord kan tevens worden geplaatst op de toeleidende wegen.
2. Dit bord wordt slechts toegepast in combinatie met plaatsing van bord B6 en haaientanden bij de aansluiting van toeleidende wegen op de hoofdrijbaan van de rotonde. De vormgeving van de toeleidende wegen is zonodig aangepast aan de voorrangsregeling.
Bovenstaande gebeurt op zodanige wijze dat de bestuurders op de toeleidende weg voorrang moeten verlenen aan de bestuurders op de hoofdrijbaan van de rotonde.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door Snelwegfreak » zo 26 okt 2014, 14:13

Goed dat het omgebouwd is. Voor veel weggebruikers zal de rijstrookindeling nu ook duidelijker zijn. Dat is bij Kooimeer wel gelukt. Alles wijst zich nu vanzelf en rare acties zie je nu een stuk minder.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door Rene » zo 26 okt 2014, 15:21

Bestaande situaties waren nooit "verboden". De rotonde Rottepolderplein stamt nog van uit de tijd van voor het RVV-1990, en toen was een rotonde waarbij verkeer dat de rotonde op kwam rijden dat voorrang had nog normaal.
Ik heb mezelf slechts zijdelings met het project bemoeid, maar heb destijds wel aangegeven dat ik graag zou zien dat er haaietanden voor oprijdend verkeer zouden komen. Gelukkig zijn die er nu. :)

Plaats reactie