[A200] Haarlem - Halfweg

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

[A200] Haarlem - Halfweg

Bericht door nederland24 » wo 11 nov 2009, 15:15

Waarom wordt de A200 niet omgebouwd tot autosnelweg? Volgens mij is er ruimte genoeg voor. Ook krijg je daarmee een extra ingang voor Amsterdam erbij. Samen met de A8 Westzaam-Beverwijk heb je een compleet snelwegennet voor alle delen van Amsterdam. De A8 voor Amsterdam-Noord en Oost, de A200 Voor Amsterdam-West en Centrum en de A4 en A9 Voor de Amsterdam-Zuid en Zuidwest.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: A200 ombouwen tot autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 11 nov 2009, 15:22

De A5 wordt als vervanger van de A/N200 gezien, en daarvan is de aanleg reeds gestart.

In het beleid komt de A/N200 overigens ook niet als hoofdwegennetverbinding voor.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A200 ombouwen tot autosnelweg

Bericht door Rene » wo 11 nov 2009, 15:33

Helemaal geen noodzaak voor een ombouw.
Hou overigens maar eerder rekening met downgrading dan met upgrading.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: A200 ombouwen tot autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 11 nov 2009, 15:43

Het heeft op zich wel iets vreemds dat er nooit een rechtstreekse snelweg tussen Amsterdam en Haarlem is gebouwd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A200 ombouwen tot autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 11 nov 2009, 15:53

De N 200 wordt overgedragen aan de provincie. Ik weet eigenlijk niet wat ze concreet van plan is. Wat mij betreft: omleiding Halfweg. Een ander alternatief kan het uitbouwen van de N 202 tot stroomweg zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: A200 ombouwen tot autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 11 nov 2009, 16:07

Kaaiman schreef:De A5 wordt als vervanger van de A/N200 gezien, en daarvan is de aanleg reeds gestart.

In het beleid komt de A/N200 overigens ook niet als hoofdwegennetverbinding voor.
Voor de Zuidkant van de Randstad is de A5 een fantastische oplossing, maar er bestaat ook nog zoiets als de noord- en west kant van de Randstad, zoals verkeer vanuit Alkmaar en Haarlem richting Amsterdam.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A200 ombouwen tot autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 11 nov 2009, 16:16

^^Alkmaar gaat bediend worden met de verlengde "A8".

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: A200 ombouwen tot autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 11 nov 2009, 19:18

^^ Weet ik, maar Amsterdam is een behoorlijk grote stad en voor Haarlem is denk ik helemaal niet verkeerd als dat een autosnelweg wordt. Ook moet je de A8 straks niet overbelasten.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: A200 ombouwen tot autosnelweg

Bericht door Willem » wo 11 nov 2009, 19:33

Op zich bedient de A200 voor de Haarlemmers maar een klein deel van Amsterdam, namelijk Sloterdijk, het centrum en enkele van de westelijke tuinsteden. De stromen vanuit Haarlem richting de Zuidas en Zuidoost lopen via de N/A205 en de A9, evenals Schiphol.
Dat geeft al aan dat de N200 slechts een beperkte functie binnen het netwerk heeft.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: A200 ombouwen tot autosnelweg

Bericht door mavas » wo 11 nov 2009, 20:48

Maar het is wel een drukke weg, ondanks dat deze zogenaamd 'niets' voorstelt in het netwerk. Voor Haarlem is de A200 dé verbinding naar de A9/A5/N205 en de verbinding naar de Ring A10. Vanuit Amsterdam is de N200/A200 dé verbinding richting Alkmaar, aangezien de A8 erg om is, en nog niet volledig. Daarbij is het nog maar de vraag of de A8 ooit verlengd wordt.
De capaciteit van de N200 door Halfweg moet daarom niet verlaagd, maar in stand gehouden worden of vergroot worden. Daar is de provincie zelf voorstander van, zie ook een nieuwsbericht van een tijdje geleden.
Vinny schreef:De N 200 wordt overgedragen aan de provincie.
Waar is dat bericht te vinden waar dat vermeld staat?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A200 ombouwen tot autosnelweg

Bericht door Rene » wo 11 nov 2009, 20:55

mavas schreef:Vanuit Amsterdam is de N200/A200 dé verbinding richting Alkmaar
Nee, de routes via de A8-N246, A8-N203-A9, N202-A22-A9 plus het verkeer vanaf Zuidoost en Schiphol dat alleen de A9 berijdt, is in totaal een veelvoud groter dan de verkeersomvang op de N200.
Buiten de spits rijdt alles via KP Badhoevedorp danwel over de N203. Niemand die het dan in zijn hoofd haalt om van Amsterdam over Halfweg naar Alkmaar te rijden.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: A200 ombouwen tot autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 11 nov 2009, 21:01

^^ En wat staat er altijd bij knooppunt Badhoevedorp..... Juist file.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A200 ombouwen tot autosnelweg

Bericht door Rene » wo 11 nov 2009, 21:11

Die file staat voor het Rottepolderplein.
En als straks de spitsstrook Rottepolderplein-Velsen in de avondspits open gaat, is de file zo goed als passé.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: A200 ombouwen tot autosnelweg

Bericht door Rein » wo 11 nov 2009, 21:14

Op de N200 staan ook vaak lange rijen stilstaande auto's. Met name in de spits en vooral ook op zomerse dagen/avonden. De oorzaak is de vermaledijde verkeerslichten in Halfweg. Als je pech hebt, levert je dat in de avondspits zo een kwartier of meer vertraging op. Het staat vaak al stil ter hoogte van het kruithuis bij Amsterdam Geuzenveld. Een omleiding van de N200 bij Halfweg zou een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de bereikbaarheid van de hele regio en de A9 wel degelijk ontlasten in mijn optiek. Ookk Halfweg zou hier blij mee zijn. Het zal alleen wel wat kosten.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: A200 ombouwen tot autosnelweg

Bericht door Rein » wo 11 nov 2009, 21:20

Rene schreef:Die file staat voor het Rottepolderplein.
De file op de A9 staat wel bij het Rottepolderplein, maar loopt bijna dagelijks door tot ver na knooppunt Badhoevedorp. En heb je wel eens geprobeerd om ´s avonds vanaf de A4 (vanuit Amsterdam) de A9 op te komen. Je moet vier keer ritsen (van de A4 naar de uitvoegstrook, in de bocht richting A9 als de twee stroken teruggaan naar één, het samengaan met het verkeer komend vanaf Schiphol en tenslotte bij het invoegen op de A9 zelf). Dit alles levert een stuk meer vertraging op (per strekkende meter file) dan verderop op de A9 ter hoogte van Raasdorp en Rottepolderplein.

Dexy
verkeersader
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 18:23
Locatie: Duivendrecht

Re: A200 ombouwen tot autosnelweg

Bericht door Dexy » vr 27 nov 2009, 22:58

^^ De file op de A9 ligt inderdaad niet aan het Rottepolderplein, het ligt aan 2x2 rijstroken op de A9, wat onvoldoende is om het woon- en werkverkeer in de spits aan te kunnen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A200 ombouwen tot autosnelweg

Bericht door Rene » za 28 nov 2009, 11:59

Dus als er 2x3 ligt tussen Rottepolderplein en Velsen, is het probleem over. Ook stroomopwaarts van het Rottepolderplein, op het weefvak bij Raasdorp dus.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A200] ombouwen tot autosnelweg

Bericht door Rein » ma 10 jan 2011, 20:56

hoofddorpsecourant.nl schreef:
Geen beweging in snelweg door Halfweg

ZWANENBURG - “Alle inspanningen zijn voor niets geweest. De verfoeide snelweg door Halfweg wordt niet als prioriteit erkent waardoor er geen geld beschikbaar wordt gesteld om ook maar iets aan de onhoudbare situatie te doen. We zijn dus weer terug bij af.”

Met een diepe zucht zei Peter Vreeswijk, voorzitter van Dorpsraad Zwanenburg-Halfweg, dit tijdens zijn nieuwjaarstoespraak tijdens de druk bezochte bijeenkomst in De Olm. [...]
Bron

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A200] ombouwen tot autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 10 jan 2011, 21:11

Authenthiek stukje "sufferdjes-journalistiek" als je de laatste alinea leest :D

Overigens vind ik dat de gemeente zeker boter op het hoofd heeft. Ze zijn aan de verkeerde kant van de snelweg gaan bouwen, waardoor je vanzelf een doorsnijding krijgt... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [A200] ombouwen tot autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 11 jan 2011, 10:57

De N200 lijkt mij een cruciale verbinding tussen Haarlem en Zaanstad (twee steden waar vreemd genoeg geen snelweg tussen ligt) en dus wel degelijk van belang in het netwerk. Helaas bouwt men straks geen lus van de N200 ri. Zaanstad A5 :( Maar het verkeer kan nog altijd via de A10 rijden en zal dat dan ook zeker blijven doen.
De N200 verliest pas zijn functie binnen het netwerk als de A8 Golfbaanvariant gebouwd wordt. Maar dan nog altijd lijkt downgrading mij niet echt een optie, en het is ook niet dat er iemand last heeft van met 120 km/u razend verkeer over het kleine stukje A200 (waarvan het merendeel toch moet afremmen voor de rotonde op het rottepolderplein :wall: ).

Zorgt die rotonde overigens niet voor veel overlast?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A200] ombouwen tot autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » di 11 jan 2011, 11:09

sirdanilot schreef:De N200 lijkt mij een cruciale verbinding tussen Haarlem en Zaanstad (twee steden waar vreemd genoeg geen snelweg tussen ligt) en dus wel degelijk van belang in het netwerk. Helaas bouwt men straks geen lus van de N200 ri. Zaanstad A5 :( Maar het verkeer kan nog altijd via de A10 rijden en zal dat dan ook zeker blijven doen.
Euhm, dat verkeer kan toch prima over de A9 en bij KP Raasdorp de A5 op?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A200] ombouwen tot autosnelweg

Bericht door Rene » di 11 jan 2011, 12:25

sirdanilot schreef:De N200 lijkt mij een cruciale verbinding tussen Haarlem en Zaanstad (twee steden waar vreemd genoeg geen snelweg tussen ligt) en dus wel degelijk van belang in het netwerk. Helaas bouwt men straks geen lus van de N200 ri. Zaanstad A5 :( Maar het verkeer kan nog altijd via de A10 rijden en zal dat dan ook zeker blijven doen.
De N200 verliest pas zijn functie binnen het netwerk als de A8 Golfbaanvariant gebouwd wordt. Maar dan nog altijd lijkt downgrading mij niet echt een optie, en het is ook niet dat er iemand last heeft van met 120 km/u razend verkeer over het kleine stukje A200 (waarvan het merendeel toch moet afremmen voor de rotonde op het rottepolderplein :wall: ).

Zorgt die rotonde overigens niet voor veel overlast?
Nee, de A200/N200 heeft geen functie, anders dan Amsterdam met Halfweg en Haarlem met Halfweg te verbinden. Hoe eerder rijksweg-af, hoe beter. Relatie Haarlem-Zaanstad gaat straks via A9 en KP Raasdorp.
Overigens gaat de A200 Haarlem-Halfweg onder de rotonde door. Soms is het handig eerst eens te onderzoeken vooraleer te roepen...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [A200] ombouwen tot autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 11 jan 2011, 14:08

Rene schreef:
sirdanilot schreef:De N200 lijkt mij een cruciale verbinding tussen Haarlem en Zaanstad (twee steden waar vreemd genoeg geen snelweg tussen ligt) en dus wel degelijk van belang in het netwerk. Helaas bouwt men straks geen lus van de N200 ri. Zaanstad A5 :( Maar het verkeer kan nog altijd via de A10 rijden en zal dat dan ook zeker blijven doen.
De N200 verliest pas zijn functie binnen het netwerk als de A8 Golfbaanvariant gebouwd wordt. Maar dan nog altijd lijkt downgrading mij niet echt een optie, en het is ook niet dat er iemand last heeft van met 120 km/u razend verkeer over het kleine stukje A200 (waarvan het merendeel toch moet afremmen voor de rotonde op het rottepolderplein :wall: ).

Zorgt die rotonde overigens niet voor veel overlast?
Nee, de A200/N200 heeft geen functie, anders dan Amsterdam met Halfweg en Haarlem met Halfweg te verbinden. Hoe eerder rijksweg-af, hoe beter. Relatie Haarlem-Zaanstad gaat straks via A9 en KP Raasdorp.
Dat is om, en ik kan me voorstellen dat veel verkeer deze kortere route blijft rijden (zeker vrachtverkeer dat niet zo veel sneller over de snelweg dan over een autoweg rijdt). Bovendien is en blijft de A200 een drukke weg, en misschien dat de A5 dat iets gaat verminderen, maar een drukke doorgaande weg dwars door een dorp blijft volstrekt belachelijk.
Overigens gaat de A200 Haarlem-Halfweg onder de rotonde door. Soms is het handig eerst eens te onderzoeken vooraleer te roepen...
Ik heb nergens beweerd dat dat niet het geval is. Ik doel op het verkeer dat wél over de rotonde moet, dus vanaf de A200 de A9 op. Geen dingen zomaar aannemen die er niet staan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A200] ombouwen tot autosnelweg

Bericht door Vinny » di 11 jan 2011, 21:01

Nou ik vind overlast ook wel erg overdreven voor de halve minuut die je voor een verkeerslicht moet wachten. Van de A 9 zuid in de richting Halfweg is de route zelfs conflictvrij gemaakt. Persoonlijk vind ik de situatie in Halfweg vele malen onwenselijker. De weg is een regelrechte aantasting van de leefbaarheid van het dorp. Ik denk dat de geluidsbelasting aan de gevel misschien wel het hoogst is van Nederland. En voor het verkeer is zijn de scherpe bochten, de drempels en de verkeerslichten in het dorp ook uiterst vervelend.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A200] ombouwen tot autosnelweg

Bericht door Rein » di 11 jan 2011, 21:16

Irritant bij de rotonde is dat veel verkeer dat vanaf Halfweg komt en richting Amstelveen (A9) of N205 wil (zeg maar linksaf voor het gemak) niet voorsorteert op de linksafstrook, maar op de linker van de twee rechtsafstroken. Echt elke keer dat ik daar kom (en keurig netjes voorsorteer) is er tenminste één medeweggebruiker die bewust (!!) verkeerd voorsorteert en mij daarna bij groen probeert rechts in te halen. In de spits zijn het vaak wel drie of vier wagens die hier verkeerd voorsorteren. En waarom men dit zo massaal doet is mij volstrekt onduidelijk. Echt heel erg druk is het daar nou meestal ook weer niet. Het lijkt er gewoon op alsof iemand er ooit mee gestart is en dat anderen dit om welke reden dan ook kopiëren. In ieder geval zou een beetje agent hier zijn bonnenquota voor het hele jaar in een paar dagen binnengehaald moeten kunnen hebben.......

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A200] ombouwen tot autosnelweg

Bericht door Rene » di 11 jan 2011, 21:53

^^
De groentijd voor linksaf is relatief kort, en de fractie vrachtverkeer hoog. Met als gevolg vaak dubbel wachten, en velen zijn daardoor standaard van de naastliggende strook gebruik gaan maken. Mag niet, wel begrijpelijk.

Het ligt in de bedoeling dat op enige termijn te wijzigen, waarbij de middelste strook ook voor linksaf mag worden gebruikt.
Er kan echter nog wel wat maanden water door de Ringvaart gaan voordat dat is uitgevoerd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A200] ombouwen tot autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 27 jun 2011, 12:29

*schoppie*
Ik post het maar even hier, omdat ik geen betere draad kan vinden:
VID schreef:Verlaging snelheid A200 tussen Haarlem en Halfweg

27 juni 2011, 12:27
Rijkswaterstaat verlaagt met ingang van dinsdag 28 juni de snelheid op de A200 tussen Haarlem en Halfweg van 120 kilometer naar 100 kilometer per uur. De snelheidsverlaging heeft een positief effect op de verkeersveiligheid, leefbaarheid en doorstroming.

De snelheidsverlaging werkt positief voor de verkeerssituatie op de A200 en de leefbaarheid in Halfweg. Doordat het verkeer vanuit Haarlem richting de A9 opstroopt op de A200, is het snelheidsverschil tussen het langzaam rijdend uitvoegende verkeer richting A9 en het doorgaande verkeer richting Halfweg te groot. Vanwege deze verkeersonveilige situatie wordt de maatregel versneld ingevoerd.

De snelheidsverlaging komt voort uit een bestuurlijke afspraak uit 2010 tussen het toenmalige ministerie van VenW en de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude ter verbetering van de leefbaarheid in Halfweg. Een andere maatregel die voor het komende jaar op het programma staat is het aanbrengen van een snelheidsdeken (een soort groene golf) waarmee het verkeer gelijkmatiger door Halfweg rijdt. Rijkswaterstaat heeft voor het gehele pakket aan maatregelen 5 miljoen euro gereserveerd.
Laatst gewijzigd: 27 juni 2011, 12:27
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: A200 ombouwen tot autosnelweg

Bericht door Matthijs » ma 27 jun 2011, 12:36

Kaaiman schreef:De A5 wordt als vervanger van de A/N200 gezien, en daarvan is de aanleg reeds gestart.
Op zich natuurlijk onzin, aangezien de A5 meer Noord-Zuid loopt (ook gezien de aansluiting bij Coenplein) en de A200 Oost-West.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A200] ombouwen tot autosnelweg

Bericht door captain007 » ma 27 jun 2011, 12:44

Dit was natuurlijk een te verwachten maatregel. Door de bouw van de fly-over was het autosnelweggedeelte al ingekort en nu mag het stuk van pakweg 3 kilometer er ook nog eens aan geloven....

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A200] ombouwen tot autosnelweg

Bericht door Wouter N14 » ma 27 jun 2011, 13:17

Erg jammer, was altijd een leuk stukje weg :(

En dat opstropende effect speelt op meerdere plekken, lopen die nu ook risico op snelheidsverlaging? :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie