[N010] Historische loop door Amsterdam

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Dexy
stadsweg

[N010] Historische loop door Amsterdam

Bericht door Dexy » ma 23 nov 2009, 14:42

Heeft iemand een kaartje uit de jaren '80-'85, waarop te zien is dat de Ring A10-oost en A10-noord erg nog niet waren en hoe de N10 liep? Ik ben al lange tijd aan het zoeken naar iets, maar ik kan nog niets vinden.

Rene
Secretaris

Re: N10 Amsterdam

Bericht door Rene » ma 23 nov 2009, 21:50

Daar heb je geen kaartje voor nodig.
De route was als volgt:
Coentunnelcircuit - Cornelis Douwesweg - Klaprozenweg - Mosplein - Johan van Hasseltweg - Nieuwe Leeuwarderweg - IJdoornlaan - Zuiderzeeweg - Flevoweg - Insulindeweg - Wijttenbachstraat - Linnaeusstraat - Middenweg - Kamerlingh Onnesweg - Bernhardplein - Mr. Treublaan - Vrijheidslaan - Rooseveltlaan - Europaboulevard
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Dexy
stadsweg

Bericht door Dexy » ma 23 nov 2009, 22:03

Over het Coentunnelcircuit lopen sinds een aantal jaar nog alleen maar buslijnen; ik wist niet dat je er vroeger met de auto over moest rijden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 23 nov 2009, 23:08

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » di 24 nov 2009, 0:09

Dat is wel een iets andere route dan wat René aangaf (Molukkenstraat vs Wijttenbachstraat). Maar erg interessant om te zien. Verklaart ook wel een paar dingen (zoals de naar huidig gebruik wat overgedimensioneerde afrit van de gooiseweg naar de Kamerlingh Onneslaan).

Ik vraag me wel af voor welke bovenlokale relaties deze route nu nuttig was. Vooral het Oostelijk deel. In bijna alle gevallen lijkt mij het IJtunneltracé sneller. Van de A1 naar Durgerdam misschien, maar dat zullen ook niet veel auto's zijn geweest. Was dat stukje Middenweg toen ook drukker?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 24 nov 2009, 16:56

De enige route voor vervoer gevaarlijkse stoffen ging destijds over de Schellingwouderbrug.
Plus dat de N10 uiteraard een politiek statement was voor de A10.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 nov 2009, 18:05

Plus natuurlijk het feit dat de A/N10 gedacht was als ringweg. De IJtunnel is een route dwars door de stad, dus niet echt geschikt om onderdeel te maken van een ringweg. Bij een ringweg is het ook niet zo dramatisch dat je omwegen maakt. Het is tot op zekere hoogte eigen aan een ringweg dat de binnendoorroute van de ene kant van de ring naar de andere kant korter is dan de route buitenom (al zal de route over de ring uiteraard wel vaak sneller zijn dan die binnendoorroute).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 24 nov 2009, 18:36

Met alle respect, maar de route door Oost-Watergraafsmeer is en was natuurlijk volstrekt ongeschikt voor doorgaand (vracht) verkeer. Dat het de route voor gevaarlijke stoffen was, geloof ik best - maar handig is anders. Gevaarlijke stoffen hadden gewoon via de Pont bij Buitehuizen of de Pont bij de Westhaven geleid moeten worden. De route liep vlak langs een school met veel kinderen die gewoon dwars over de weg zouden kunnen oversteken... :shutup:

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » di 24 nov 2009, 18:37

Ik meen dat de Distelwegpont ook een groot aandeel in het gevaarlijke-stoffenvervoer had.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 nov 2009, 18:49

Het is natuurlijk goed dat de gevaarlijkestoffenroute door Oost/Watergraafsmeer niet langer noodzakelijk is, maar aan de andere kant moeten we het niet dramatiseren. Vrachtwagens met gevaarlijke stoffen moeten nu nog steeds over de Schellingerwouderbrug. Ik kom daar toch vrij regelmatig en zie maar nauwelijks vrachtwagens die gevaarlijke stoffen zouden kunnen vervoeren. Er is simpelweg te weinig afzet van dat soort stoffen aan de noordzijde van het IJ. Vóór 1990 zal dat niet veel anders zijn geweest.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 24 nov 2009, 18:52

Destijds waren de havens (Westhavens, Oosthavens) nog grotendeels in gebruik, dus het zou me niets verbazen als er meer vrachtverkeer was op die route. Maar goed, ik heb die tijd niet meer bewust meegemaakt. Ik kan me nog wel herinneren dat ik de N 10 bordjes volgde op de fiets (ik was toen een jaar of 9) en toen op de Schellingwouderbrug uitkwam... :oops:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 nov 2009, 20:05

Tja, toen jij zo oud was, kwam ik hoogstens één keer per jaar in het Amsterdamse. En dan stond de haven niet op het programma. Maar mijn gedachte is wel dat je, gezien het toenmalige ontbreken van de A10-oost, dwingend door woonwijken moest rijden om in het Oostelijk Havengebied te komen. Met de routering van de N10 moest men dus kiezen voor de minst kwade oplossing. Ik durf niet te zeggen dat de N10 daadwerkelijk de minst kwade oplossing was, maar door Oost/Watergraafsmeer moest je sowieso.

Voor het Westelijk Havengebied lijkt de N10 aan de oostkant van de stad me maar weinig terzake te doen. Verkeer zal de genoemde veren hebben gepakt of, voor havens op de zuidoevers, van de A10-west of het IJtunnel-tracé komen zijn aangereden.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 24 nov 2009, 20:07

@Pino: gevaarlijke stoffen moeten inderdaad na aanleg van de A10 nog steeds over de Schellingwouderbrug, alleen hoeven ze sindsdien niet meer over de Amsterdamsebrug en door Oost. Daarom was er al sinds de aanleg van de ringweg voorzien in een tijdelijke halve aansluiting s114 net ten zuiden van de Zeeburgertunnel.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 nov 2009, 20:31

^^ Dat is uiteraard bekend. Ik gebruik het vrachtverkeer dat ik nu op de Schellingerwouderbrug zie alleen als indicatie van het aantal "gevaarlijke" vrachtwagens dat toen door Oost reed. Toegeven, dat is nattevingerwerk, maar ik denk toch dadt vóór aanleg van de A10 oost een maar zeer beperkt aantal gevaarlijke vrachtwagens door Oost reed.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 24 nov 2009, 20:33

^^ Dat laatste denk ik overigens ook.