[A035] Aanleg Wierden-Almelo

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Taurus
stadsweg

[A035] Aanleg Wierden-Almelo

Bericht door Taurus » za 12 mar 2005, 12:56

Vanmorgen viel bij ons een officiële folder van Rijkswaterstaat door de bus over de aanleg van de A35 Wierden-Almelo :D

Hier staat kort de belangrijkste punten in en dat er in het voorjaar van 2005 mee wordt gestart. Het zal naar mijn mening ook hoog tijd worden want zeker in het spitsuur is het aardig druk op de ringweg van Almelo. Enkele citaten uit de folder:
De bestaande A35 wordt ter hoogte van de Henriëtte Roland Holstlaan als dubbelbaans autosnelweg doorgetrokken naar de westkant van Wierden en daar aangesloten op de bestaande N835. Bovendien wordt de A36 van Vriezenveen naar Almelo verlengd als enkelbaans autoweg, die aansluit op het nieuwe deel van de A35
Opvallend dat ze het over de A36 hebben, aangezien de N36 waarschijnlijk nooit zal worden omgebouwd tot autosnelweg. Zal wel een foutje zijn :)
De aanleg van de A35 Almelo-Wierden is een uniek project. Er worden allereerst niet veel nieuwe autosnelwegen aangelegd in Nederland.
Met dank aan de linkse milieulobby in Nederland :evil: Wat mij betreft had dit stuk weg al 10 jaar eerder aangelegd moeten worden, maar goed beter laat dan nooit zal ik maar zeggen.

Tot slot stond er een overzicht in de folder wanneer er wat gaat gebeuren:
april 2005 -> start voorbereidende werkzaamheden
augustus 2005 -> Start zandtransport voor de aanleg van het weglichaam
september 2005 -> Start bouw brug over het Twentekanaal
voorjaar 2006 -> Bouw viaducten
begin 2007 -> Aanbrengen verhardingen
2007 -> Aanbrengen beplanting, bewegwijzering, verkeersregeling
medio 2008 -> Openstelling A35 en A36(!)
Met de voorbereidende werkzaamheden overigens al gestart met de kap van bomen op het tracé. Dit moet voor 15 maart zijn gebeurd vanwege het broedseizoen. Het deed me goed een paar weken geleden al het geluid van kettingzagen te horen op het tracé :)

Een kaartje van het tracé ontbreekt helaas in de folder. Maar goed ik ga de werkzaamheden de komende tijd zeker in de gaten houden aangezien ik ook vlakbij het begin van het tracé woon in Almelo (bij de beruchte haakse bocht) en zal zodra er interessante zaken te zien zijn zeker foto's posten :)

Hajo
2x2 autosnelweg

Re: Aanleg A35 Wierden-Almelo

Bericht door Hajo » za 12 mar 2005, 13:43

Taurus schreef:De aanleg van de A35 Almelo-Wierden is een uniek project. Er worden allereerst niet veel nieuwe autosnelwegen aangelegd in Nederland.
Taurus schreef:Met dank aan de linkse milieulobby in Nederland :evil: Wat mij betreft had dit stuk weg al 10 jaar eerder aangelegd moeten worden, maar goed beter laat dan nooit zal ik maar zeggen.
Yep. En eigenlijk ben ik voorstander van doortrekking van de A35 tot aan Zwolle (aansluiten op A28). Ontlast de bestaande N35: dat is een drukke gevaarlijke weg.
Taurus schreef:Het deed me goed een paar weken geleden al het geluid van kettingzagen te horen op het tracé :)
:D
Taurus schreef: .... aangezien ik ook vlakbij het begin van het tracé woon in Almelo (bij de beruchte haakse bocht) en zal zodra er interessante zaken te zien zijn zeker foto's posten :)
Lijkt mij heel interessant. Ik kijk ernaar uit!
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 12 mar 2005, 20:01

Hajo; met jou kan ik praten! :D

Die N35 had allang omgebouwd moeten worden tot A35, zodat niet alleen de weg veiliger wordt, maar ook dit gebied van Nederland wordt aangesloten op de Nederlandse snelwegen. Goed voor de economisch ontwikkeling van Nijverdal, Wierden, Raalte, Heino en niet te vergeten Zwolle, want het grootste bedrijventerrein van zwolle met 20.000 werknemers ligt aan die N35.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 13 mar 2005, 12:18

Wat gebeurt er dan met de ring van Almelo, blijft die dan N35 noemen?

En hoe gaat de aansluiting met Almelo (waar nu de A35 stopt) geregeld worden?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 13 mar 2005, 12:26

Alfa schreef:Wat gebeurt er dan met de ring van Almelo, blijft die dan N35 noemen?

En hoe gaat de aansluiting met Almelo (waar nu de A35 stopt) geregeld worden?
Waarschijnlijk zal de ring van Almelo gewoon het woord RING in ovale schildjes krijgen, zoals dat eigenlijk nu het geval is.

De huidige haakse bocht in de A35 wordt natuurlijk opgeheven en er zal een aansluiting moeten komen, of die wordt gebundeld met die van de N36. :?:

Misschien dat er ergens een gedetailleerd tracé beschikbaar is? Of dat Taurus hem kan scannen?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 13 mar 2005, 12:31

Ik heb half Google al afgestruind, maar ik kon nergens een kaartje met het tracé vinden. Ook http://www.rijksweg35.nl werkte niet:-S toch een overheidssite...

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » zo 13 mar 2005, 13:17

Een kaartje van het tracé heb ik helaas ook nog niet kunnen vinden, maar mocht ik het tegenkomen zal ik het zeker posten. Ik weet iig wel dat de huidige haakse bocht bij Almelo een 'gewone' afslag gaat worden. Er zal ook een tweede viaduct naast het huidige komen over de Pastoor Ossestraat (weg Almelo-Bornerbroek). Het zandlichaam daarvoor ligt er al zolang ik me kan herinneren. Verder komt ergens ten westen van de Leemslagenplas midden in het weiland de feitelijke aansluiting van de N36 op de A35.

A35-racer
dorpsstraat

Bericht door A35-racer » zo 13 mar 2005, 13:29

Chrizz schreef:Ik heb half Google al afgestruind, maar ik kon nergens een kaartje met het tracé vinden. Ook http://www.rijksweg35.nl werkte niet:-S toch een overheidssite...
Die is onlangs uit de lucht gehaald i.v.m. de afronding aan de werkzaamheden van de A35... ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 13 mar 2005, 13:31

Hij staat namelijk nog wel op de rijkswaterstaat site...

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » vr 18 mar 2005, 18:18

Vandaag viel er bij ons nòg een folder in de bus van Rijkswaterstaat over de aanleg van de A35 :D

Deze folder gaat voornamelijk over het gedeelte ten oosten van het Twentekanaal. In de folder staat ook een luchtfoto van dit gebied waarop de A35 is ingetekend. In de wijk die op de luchtfoto te zien is woon ik.
Afbeelding
Verder gaat de folder vooral over dat het weglichaam ten oosten van het twentekanaal zal worden aangelegd met zand dat afkomstig is van het uitbaggeren van het Twentekanaal tussen Goor en de sluis in Delden. Hiervoor zal acht- tot negenhonderdduizend kubieke meter zand gebruikt worden.

Planning aanleg A35 oostzijde Twentekanaal:
april 2005 -> start voorbereidende werkzaamheden aanleg weglichaam aan de oostzijde zijtak Twentekanaal
mei 2005 -> aanleg terp ten behoeve van bouw brug over Twentekanaal
tweede helft 2005 -> zandtransport via Twentekanaal voor aanleg weglichaam A35
voorjaar 2006 -> start uitvoering kunstwerken A35 aan de oostzijde zijtak Twentekanaal
begin 2007 -> start uitvoering verhardingen A35 aan de oostzijde zijtak Twentekanaal
2007 -> aanbesteding beplanting, bewegwijzering en verkeersregeling
medio 2008 -> openstelling A35 Almelo-Wierden

Twee verschillende bouwcombinaties werken aan de oost- en aan de westzijde van het Twentekanaal aan de nieuwe weg. De uitvoering van de A35 aan de westzijde van het Twentekanaal, inclusief de brug is in handen van de bouwcombinatie VW/MH. Deze bestaat uit:
Koninklijke Wegenbouw Stevin BV
Van Hattum en Blankenvoort BV
Martens en Van Oord Aannemingsbedrijf BV
Hegeman Beton- en Industriebouw BV

De aanleg van het weglichaam van de A35 aan de oostzijde van het Twentekanaal is, in combinatie met het verruimen van het Twentekanaal, uitbesteed aan bouwcombinatie ACT. Deze bestaat uit:
N. Kraaijeveld BV
Beens Groep BV
Temmink Infra BV
Van Halteren Infra BV
Van Heteren Aanmeningsbedrijf BV

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 19 mar 2005, 11:44

Heb ik nog één vraagje: Is het nou echt zo moeilijk om een fatsoenlijke trompetaansluiting te maken (waarbij alle verbindingswegen vloeiend op elkaar aansluiten, of doen we daar niet meer aan in Nederland?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 19 mar 2005, 15:57

Vinny schreef:Heb ik nog één vraagje: Is het nou echt zo moeilijk om een fatsoenlijke trompetaansluiting te maken (waarbij alle verbindingswegen vloeiend op elkaar aansluiten, of doen we daar niet meer aan in Nederland?

Tsja, schijnbaar niet. Het is jammer dat het niet meteen goed gebouwd is, nu het nog nieuw is. Later weer aanpassen zal er wel niet inzitten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 19 mar 2005, 16:05

Heb ik nog één vraagje: Is het nou echt zo moeilijk om een fatsoenlijke trompetaansluiting te maken (waarbij alle verbindingswegen vloeiend op elkaar aansluiten, of doen we daar niet meer aan in Nederland?
Misschien word daar later de N741 op aangesloten :?:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 19 mar 2005, 18:00

Vinny schreef:Heb ik nog één vraagje: Is het nou echt zo moeilijk om een fatsoenlijke trompetaansluiting te maken (waarbij alle verbindingswegen vloeiend op elkaar aansluiten, of doen we daar niet meer aan in Nederland?
Het is geen beleid om de overgang HWN/OWN vloeiend te maken, Vincent.

In het kader van duurzaam veilig zijn heldere overgangen tussen HWN en OWN gewenst, en daar horen dus geen vloeiende bewegingen bij.
(Van de andere kant kun je je de duurzaamheid daarvan afvragen, want dit levert altijd méér uitstoot op dan een vloeiende trompetaansluiting zoals Groenekan, of zoals veeele Franse aansluitingen...)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » zo 20 mar 2005, 20:25

Hier is het sowiso niet verstanding om een trompetaansluiting aan te leggen omdat aan de andere kant van de A35 in de toekomst het Regionaal Bedrijventerrein Twente wordt aangelegd. Hier is men overigens nog steeds over aan het bakkeleien.

Wat ook niet zal gebeuren is een trompetaansluiting bij de aansluiting van de N36 op de A35 maar dit had naar mijn mening makkelijk gekund en dat vind ik wel een gemiste kans...

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 24 mar 2005, 19:00

Rijkswaterstaat heeft de website van de A35 aangepast met nieuwe informatie over de aanleg van de A35 naar Wierden:

http://www.rijksweg35.nl

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 24 mar 2005, 20:50

Op die site is de kaart van de hele A35 te zien. Wat opvalt is dat rijkswegen 35 en 36 beiden stroomwegen zijn, maar dat het knooppunt van beiden niet als trompet wordt uitgevoerd, maar als doodgewone aansluiting zonder vloeiende bogen. Jammer, gemiste kans.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 25 mar 2005, 15:34

Waar staat die kaart precies? Ik kan alleen die kleine luchtfoto vinden waarop de weg staat ingetekend. Of bedoel je die?

Wat betreft wel of geen trompet: kom je verderop op de N36 misschien alsnog op een VRI terecht?
Anders is het inderdaad een beetje vreemd...
(Als het om terugbrengen van de snelheid gaat had ik liever gewoon een pirouette of flik-flak gezien. ;) )

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 25 mar 2005, 16:20

Voor de liefhebbers:
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 25 mar 2005, 16:49

René schreef:Op die site is de kaart van de hele A35 te zien. Wat opvalt is dat rijkswegen 35 en 36 beiden stroomwegen zijn, maar dat het knooppunt van beiden niet als trompet wordt uitgevoerd, maar als doodgewone aansluiting zonder vloeiende bogen. Jammer, gemiste kans.
Dat snap ik ook niet. De N36 valt toch onder het hoofdwegennet? Of het kan zijn dat men het zo heeft gedaan om de snelheid eruit te halen, want zulke enkelbaans autowegen worden vaak als onveilig ervaren. Vind ik wel meevallen trouwens. :)

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 25 mar 2005, 17:07

Vinny schreef:Voor de liefhebbers:
Afbeelding
Zeer fraai! :D
Vooral Knooppunt de Pirouette van Bornerbroek!

Alleen ben ik nog niet zo gelukkig met je knooppunt van de A35 en N36.
Ziehier mijn voorstel:

Afbeelding

;)

Edit:

Fuck, ik bedoel natuurlijk zo:

Afbeelding

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 25 mar 2005, 17:22

En speciaal voor Rene heb ik ook nog deze variant, hoewel ik zelf natuurlijk liever voor het (3/4)klaverblad ga.

Afbeelding

:roll: :P

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 25 mar 2005, 17:26

Afbeelding
Hmmm om van de A35 vanuit Enschede naar de N36 richting Hardenberg te gaan, vind ik 3 rondjes wel behoorlijk omslachtig en ook duur om aan te leggen. Gewoon een verbindingsbaan naar de N36 is toch veel makkelijker? Maar dit wordt dus in werkelijkheid gewoon een aansluiting zoals de A1 en de A30 bij Barneveld :cry:

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 25 mar 2005, 17:30

Chrizz schreef:
Afbeelding
Hmmm om van de A35 vanuit Enschede naar de N36 richting Hardenberg te gaan, vind ik 3 rondjes wel behoorlijk omslachtig en ook duur om aan te leggen. Gewoon een verbindingsbaan naar de N36 is toch veel makkelijker? Maar dit wordt dus in werkelijkheid gewoon een aansluiting zoals de A1 en de A30 bij Barneveld :cry:
Die drie rondjes zijn om de snelheid eruit te halen. :D
Het was dan ook geen serieus voorstel. Het was een grapje voortbordurend op de pirouetjes uit het topic over de Randweg Eindhoven, en de Pirouette van Bornerbroek van Vinny.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 25 mar 2005, 17:40

Toch vind ik dat je die afbeeldingen mooi maakt, Matthijs! Petje af! :)

Mag ik vragen met welk programma jij werkt?

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 25 mar 2005, 17:44

Adobe Illustrator

Oftewel: met vectoren.
Zo is het erg makkelijk om vloeiende lijnen te maken, en deze ook vloeiend op elkaar aan te sluiten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 25 mar 2005, 20:04

Ik zeg: de A35 Wierden - Almelo is een goed begin. Ik zou graag zien dat de weg helemaal totaan Zwolle wordt doorgetrokken. Ik weet wel dat dit er binnenkort niet inzit. Maar ik heb wel eens gelezen dat de N35 als maar drukker wordt, en dat merk ik ook als ik er weer eens langsrij. De drukke stukken zijn toch altijd Zwolle, Nijverdal en Almelo. Maarja, waar is het nou op de A37 druk? Juist, nergens. De A35 had beter kunnen worden aangelegd dan de A37 vind ik. Aan de andere kant is Emmen toch wel een redelijk grote stad die nog geen verbinding had met de snelwegen. Ik denk zelfs wel de grootste stad. De gemeente Emmen heeft toch zo'n 101.000 inwoners, de stad zelf wel wat minder maartoch.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 25 mar 2005, 21:14

Zeg, Matthijs, kende jij het Belgisch klaverblad al ? :D

Afbeelding

Albert Einstein
dorpsstraat

Bericht door Albert Einstein » za 26 mar 2005, 0:02

maar als ik goed naar de foto kijk, komt er aan de zuidkant van de weg ook een carpoolplaats: wellicht verklaart dat waarom de overgang van HWN naar OWN niet zovloeiend is.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » za 26 mar 2005, 2:30

René schreef:Zeg, Matthijs, kende jij het Belgisch klaverblad al ? :D

http://www.cuci.nl/~antony/455.gif
Whaha, fantastisch :D