[A035] Aanleg Wierden-Almelo

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 27 mar 2005, 12:10

Simpel: Dit is het Wicher-plein: Er komen namelijk 2 wegen van het OWN samen en ja, je mag mensen niet te hard het viaduct over laten rijden. Stel je voor zeg. Nee..., ik ben wel voor deze Kurkertrekkeroplossing, bijvoorbeeld bij de kruising van de N 208 en de N 201 ipv. de huidige verkeerslichten...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » zo 27 mar 2005, 22:10

Om terug te komen op het topic, vandaag ben ik nog even langs het tracé ten zuiden van Wierden gefietst en er heeft de afgelopen weken een complete kaalslag plaatsgevonden. Vele bomen en houtwallen zijn inmiddels gekapt voor de aanleg van de A35. Verspreidt liggen er nog wel veel boomstammen. Het kleinere spul is verzameld op een grote bult voor een paasvuur. Zal een mooi groot vuur hebben gegeven vanavond :blauweduim:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 28 mar 2005, 13:52

Op de plaats van de aansluiting A35-N36 had ik ook liever een trompetaansluiting gezien. En de N36 4-baans tot aan de wat mij betreft VRI-kruising met de N35.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » ma 28 mar 2005, 16:26

Wat ik trouwens ook raar vind is de aansluiting van de (huidige) N35 op de N36 net onder Wierden. Als je uit Almelo komt rij je dan eerst over de N36 zoals nu en moet je helemaal een boog maken om straks op de N36 en de A35 te komen aangezien de huidige rondweg ten zuiden van Wierden komt te vervallen. Dan vraag ik me af of het niet mogelijk is geweest om rondom de huidige onderdoorgang van de N36 een ongelijkvloerse kruising te maken?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 28 mar 2005, 16:33

Die soort ongelijkvloerse kruising is gemaakt omdat de N35 anders niet over het kanaal heen kan.
Afbeelding

De N36 gaat dus hier ónder de N35 door.
Het zou inderdaad wel mogelijk zijn een ongelijkvloerse kruising te maken. Alleen wat zand opwerpen voor de verbindingswegen. Maar je moet je natuurlijk wel afvragen of die noodzaak er is, als het grootste deel van het N35 verkeer al eerder afslaat op de te bouwen A35. Al zal er natuurlijk wel verkeer vanaf de N35 Almelo in willen.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » ma 28 mar 2005, 17:00

Ik had, aangezien de zuidelijke rondweg komt te vervallen, de Almelosestraat weer rechtgetrokken naar de brug en verbindingswegen aangelegd vanaf de N36 naar de Almelosestraat. Er staan wel een hoop objecten zoals huizen, een bedrijf en een 380kV hoogspanningsmast. Waarschijnlijk heeft men daarom niet voor deze optie gekozen.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » za 02 apr 2005, 19:16

Ik ben momenteel in het oosten van het land en zag vanmiddag in de verte aan het eind van de A35 bij Almelo een hele hoge berg zand liggen. Men is dus begonnen.

Verder valt de bouw van de Nijreessingel in Almelo op. De weg tussen Almelo en Zenderen bleek inmiddels afgesloten en opengebroken te zijn ter hoogte van het oude voetbaldstadion van Heracles. Er wordt druk aan gewerkt.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » za 02 apr 2005, 23:10

Frits schreef:Ik ben momenteel in het oosten van het land en zag vanmiddag in de verte aan het eind van de A35 bij Almelo een hele hoge berg zand liggen. Men is dus begonnen
Die berg ligt er al een hele tijd, hij valt nu alleen op omdat er bomen gekapt zijn voor de aanleg van de A35 ;)

Afgelopen woensdagavond was er trouwens nog een inloopavond over de aanleg van de A35 in het wijkcentrum van de Windmolenbroek. Was wel interessant. Er hingen veel tekeningen, ook over hoe de geluidswallen eruit gaan zien etc, en natuurlijk gedetailleerd het hele tracé. Daarvan vielen mij een aantal zaken op, de afslag naar de Henriëtte Roland Holtstlaan zal dubbelbaans worden uitgevoerd van en naar de richting Azelo (wellicht ook vanwege het toekomstige regionale bedrijventerrein?) en de verlenging van de N36 tussen het huidige eindpunt en de A35 zal ook dubbelbaans gaan worden. Vooral de situatie waar nu nog de aansluiting van de N36 op de N35 (zie post Chrizz) ligt zal er heel anders uit komen te zien! Tot slot nog een laatste detail, de aansluitingen tussen de N350 en N36 komen zo dicht bij elkaar te liggen dat hiertussen weefvakken worden aangelegd. Het wordt iig een interessant project om te volgen de komende jaren :)

Het enige wat mij heel erg stak was steeds dat zinnetje 'dit project is uniek omdat er niet veel nieuwe autosnelwegen meer worden aangelegd in Nederland'. Laat dat maar aan links over :evil:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 08 apr 2005, 13:31

Begrijpelijk, zo'n zinnetje ontsiert het ook wel een beetje. :(

Maar zijn er verder al plannen voor een A35 tot aan Zwolle met een mooi knooppunt op de A28? Dat zou eigenlijk wel mooi zijn. :)

Misschien dat jullie, regionaal bekenden, zoals Taurus en Chrizz er iets van weten?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 08 apr 2005, 13:35

Die A35 kun je volgens mij de eerstkomende 35x35 jaar op je buik schrijven... :?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 08 apr 2005, 13:36

Als het aan mij ligt lag die A35 er al tot Zwolle. Echter de N35 bij Zwolle wordt de komende jaren verdubbeld naar 2x3, met helaas alleen ongelijkvloerse kruisingen met de fietspaden...
Maar ik denk dat een A35 op de plaats van de N35 in Zwolle er niet komt. Het is daar erg smal, en het zal een hele hoop afritten op korte afstand eisen. Er liggen nogal wat industriegebieden aan de N35, w.o. een van de 2 ziekenhuizen. Een klaverblad oid bij Zwolle-Noord zou al helemaal niet passen. Ik denk dat een N35 beter naar afslag Ommen kan worden geleid. Of als je logisch denkt zelfs naar de A50. Maar dat zal er wel nooit komen.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 08 apr 2005, 13:42

Chrizz schreef:Ik denk dat een N35 beter naar afslag Ommen kan worden geleid. Of als je logisch denkt zelfs naar de A50. Maar dat zal er wel nooit komen.
Naar afslag Ommen lijkt me inderdaad de oplossing dan. Dan komt mooi dit oorspronkelijke ontwerp voor een knooppunt weer om de hoek kijken :).
(Natuurlijk komt deze er niet, maar ontwerpen ze een nieuwe, maar toch is het een leuk plaatje.)

Een A35 naar de A50 komt er natuurlijk never nooit. Ten eerste vanwege de Veluwe en de IJssel. Maar ook omdat ik denk dat een hoop verkeer richting de A32 wil, en dan is dat niet handig. Ik denk dat het verkeer naar de A28-west minder belangrijk is, aangezien dit ook al de A1 kan pakken.
(Wellicht is deze laatste stroom wel groter, maar dit gaat meer om lokaal/regionaal verkeer. Daarvoor zullen ze geen A35 over de IJssel gaan leggen.)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 08 apr 2005, 16:30

René schreef:Die A35 kun je volgens mij de eerstkomende 35x35 jaar op je buik schrijven... :?
Zeker met die milieu-eisen van tegenwoordig... :roll:

Ik ben er wel voorstander van: een A35 ontlast de drukke en gevaarlijk huidige N35.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 08 apr 2005, 16:59

Naar afslag Ommen lijkt me inderdaad de oplossing dan. Dan komt mooi dit oorspronkelijke ontwerp voor een knooppunt weer om de hoek kijken .
(Natuurlijk komt deze er niet, maar ontwerpen ze een nieuwe, maar toch is het een leuk plaatje.)
Zo groot zal ie in ieder geval niet worden, want thans ligt oostelijk van afslag Ommen industrieterrein Hessenpoort. Het zal dus tussen de Vecht en Hessenpoort moeten, wat een vrij klein terrein is. Anyway, afslag Ommen en KP Zwolle zullen hoe dan ook gecombineert moeten worden in 1.

Afbeelding

Ik zal effe een toelichting geven op dit MEGA-knooppunt met 5 flyovers.

Er is veel lokaal verkeer vanuit Berkum/Zwolle naar Hessenpoort en Ommen. Daarvoor zijn al 4 fly-overs nodig, waaronder het normale kruispunt ligt. Om vanaf Ommen/Hessenpoort naar de A35 te komen is er een pirouette vanaf de Kranenburgweg naar de A35 die dan samenkomt met de boog/fly-over vanaf A28 Groningen.

Vanaf de A28 Zwolle kan men dezelfde boog nemen als die naar Ommen. Die naar Ommen gaat onder de A35 door.

Verkeer vanaf/naar Hessenpoort vanaf de A28 kan gebruik maken van de huidige afslagtunnel onder de A28

Verkeer vanaf de N340 naar de A28 richting Groningen maakt gebruik van een Fly-over naar de A28. Een aansluiting vanaf het kruispunt is ook mogelijk.

Al met al zou dit knooppunt nogal hoog worden. 4 niveau's. En de bogen vanaf de A28 naar de Kranenburgweg liggen op de plek waar nu een camping is. (waar verder niemand komt, omdat ie pal aan de A28 ligt, maargoed).

Er zal ook een nieuwe brug over de Vecht moeten komen, en de A28brug zal verbreedt moeten worden om een 2strook afslag te maken (1 voor A35, 1 N340 naast elkaar)

Al deze verbindingsbogen met hun verkeer zal de bereikbaarheid van Industrieterrein Hessenpoort niet ten goede komen. Daarvoor zal er een nieuwe aansluiting bij Tankstation Haerst gerealiseerd moeten worden, destemeer omdat Hessenpoort uitbereiding heeft gepland richting het Noordoosten.

Zo'n knooppunt, hoe mooi of lelijk het ook is, zal er niet snel komen, zeker niet gezien de huidige Milieulobby :roll:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 08 apr 2005, 18:14

En ook zeker niet met deze financiele tijden. :roll:

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 08 apr 2005, 22:32

Chrizz schreef:Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 11 apr 2005, 0:19

Afbeelding
Een toekomstvast en toch niet zo duur knooppunt (en 'volgens de laatste mode' zonder vloeiende bogen van het Rijkswegennet naar het Onderliggend Wegennet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » wo 13 apr 2005, 0:08

Vandaag heb ik weer wat gezien m.b.t. de aanleg van de A35. Een 380kV hoogspanningsmast vlakbij de haakse bocht (niet die er pal naast maar de mast waar je tegenaan kijkt komende vanaf Azelo na de haakse bocht) wordt als ik het goed zie opgehoogd. Dit zal men doen omdat pal onder de kabels de oprit komt te liggen voor de richting Wierden/Zwolle en deze zal omhoog lopen om op de A35 7 meter boven het maaiveld uit te komen. Onderaan de mast is het staalwerk van het gedeelte wat er tussen wordt gezet al te zien. Het zelfde heeft men gedaan voor de N36 bij de afslag naar het Bedrijvenpark. De N36 ligt hier ook verhoogd i.v.m. viaduct. Lijkt me wel een spectaculair gezicht als de mast straks in de takels hangt :)

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

's kijken of het nu wel lukt...

Bericht door overdrive » wo 13 apr 2005, 9:14

Afbeelding
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » wo 13 apr 2005, 9:15

Afbeelding
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » wo 13 apr 2005, 9:16

Afbeelding
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » wo 13 apr 2005, 9:17

Afbeelding
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » vr 22 apr 2005, 22:51

A.s. maandag 25 april komt Carla Peijs naar Almelo (zanddepot bij het Twentekanaal) om het officiele startsein te geven voor de aanleg van de A35.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 22 apr 2005, 22:55

Komen wij effe met z'n allen demonstreren voor meer snelwegen :twisted:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 22 apr 2005, 23:01

Chrizz schreef:Komen wij effe met z'n allen demonstreren voor meer snelwegen :twisted:
Nou, shake het maar voorlopig. Dit stond vandaag in Cobouw... :(
Cobouw (22-4-2005) schreef: Grote projecten in Randstad opgeschort

In een brief aan de Tweede Kamer heeft staatssecretaris Van Geel (milieu) gisteren voor het eerst hardop gezegd wat de gevolgen zijn van de impasse tussen Nederland en Brussel over de luchtkwaliteitsnormen.

"Een zeer groot aantal ruimtelijke en infrastructurele projecten komt stil te liggen", aldus Van Geel in een brief aan de Tweede Kamer. "Op korte termijn zijn dit bijvoorbeeld bouwprojecten in de Haarlemmermeer, IJburg, Leidsche Rijn, Almere-Poort en de afronding van Ypenburg", schrijft hij. Ook de aanleg van nieuwe wegen in de Randstad is taboe.
In de brief geeft Van Geel aan dat hij binnenkort een algemene maatregel van bestuur presenteert die het huidige Besluit luchtkwaliteit moet vervangen. Van Geel hoopt met de aanpassing van de wet een klein beetje ruimte te krijgen, omdat zeezout en aanwaaiend stof niet meer zullen meetellen bij de normstelling voor fijn stof. Daarnaast hoopt hij met de aanpassing in elk geval groen licht te krijgen voor de aanleg van spitsstroken, omdat die juist een verbetering van de luchtkwaliteit tot gevolg hebben.
Verder somt de staatssecretaris dertien maatregelen op die het kabinet wil nemen om de luchtkwaliteit in Nederland te verbeteren. De maatregelen die de staatssecretaris in gedachten heeft, behelzen onder andere subsidieregelingen voor roetfilters op personen- en vrachtauto’s, een sloopregeling voor oude auto’ s en de verlaging van de maximumsnelheid op een aantal ‘hotspots’. Maar Van Geel beseft dat dit niet genoeg is. De problemen kunnen volgens hem alleen worden opgelost als Brussel bereid is tot een versoepeling van de regels.
In de door Van Geel genoemde gemeenten is de brief hard aangekomen. "We willen benadrukken dat het geen Ypenburgs probleem is maar een landelijk probleem", zegt de woordvoerder van de gemeente Den Haag. "Ik denk dat de staatssecretaris juist deze projecten noemt om de ernst van de situatie inzichtelijk te maken. Hij had een veel uitputtender lijst kunnen opstellen maar kiest voor de meest aansprekende projecten." In de Haarlemmermeer laat wethouder M. Bezuijen weten dat de normen wat hem betreft niet alleen voor woningbouw gelden. "Als Van Geel dit meent en wij niets meer mogen, zetten wij ook een streep door de uitbreiding van Schiphol en de uitvoering van de Nota ruimte."
In Almere en Amsterdam wilde niemand commentaar geven.
Gisteren werd opnieuw duidelijk welke impact de strenge wet heeft. De gemeente Ewijk besloot een geplande woonwijk met 350 huizen langs de A50 vanwege overschrijding van de fijnstofnorm te schrappen. De huizen worden op een andere plek gebouwd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 25 apr 2005, 17:04

Minister Karla Peijs heeft het startsein gegeven voor de aanleg van de A35 Almelo-Wierden. De gemeentes Almelo en Wierden krijgen hiermee een betere aansluiting op het hoofdwegennet. Ook verbetert de verkeersveiligheid ter plaatse.

Al geruime tijd vinden voorbereidende werkzaamheden plaats voor de aanleg van de nieuwe autosnelweg. De voltooiing van de weg in 2008 maakt een einde aan de verkeersproblemen in de regio. Files zorgen hier nu nog voor grote verkeersoverlast in de vorm van lawaai en vervuiling. Bovendien hebben bewoners te maken met onveilige verkeerssituaties.

Uniek aan het project is dat het Twentekanaal gelijktijdig met de verlenging van de A35 wordt uitgediept en verbreed. Het zand dat hierbij vrijkomt, dient tevens als ondergrond voor de nieuw aan te leggen A35. Door deze projecten te combineren, bespaart Rijkswaterstaat behoorlijk op kosten.
bron: vid.nl

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 25 apr 2005, 20:00

Artikel Cobouw
Dat bedoel ik nou met wat ik in een eerdere forumdraad omschreef met 'gaat u maar rustig slapen, er is toch niets aan de hand'. Als we zo denken dan gaat het dus fout. Heel fout. Dat het zover heeft kunnen komen is louter en alleen te danken aan een apatische, slaapkoppenhouding bij de regering. En Jan Pronk heeft er nog voor gewaarschuwd. Nee, daarom denk ik dat je beter actiever beleid kan vormen, zodat dit soort dingen in de toekomst wordt vermeden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 20 jul 2005, 22:34

Na 3 maand ben ik nou wel benieuwd hoe het er voorstaat daar. Ik woon relatief dichtbij, maar kom er zelden.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 20 jul 2005, 22:45

Ben ook wel benieuwd.

@ Chrizz, pak je fiets en rijd er naar toe ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 20 jul 2005, 22:55

Het is wel 100km heen en terug, misschien doe ik dat wel een keer. Maar voorlopig niet, want ik ga maandag op vakantie. Maar ik was gewoon benieuwd wat er na 3 maand zoal gerealiseerd was.

Plaats reactie