[A035] Aanleg Wierden-Almelo

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Taurus
stadsweg

Re: A35: Aanleg Wierden-Almelo

Bericht door Taurus » zo 09 sep 2007, 21:01

Dit weekend heb ik geen foto's gemaakt. De opening is gepland op 29 september door minister Eurlings, dus over drie weken gaat ook dit gedeelte open.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 10 sep 2007, 12:37

René schreef:Jemig.
Dit precedent gaat grote gevolgen hebben.
Wedden dat Van der Valk nu langs elke snelweg haar logo op de borden wil hebben ?
Stelletje prutsers daar in Almelo. Even nadenken over precedentwerking naar andere wegbeheerders, ho maar :kwaad:
De ene overheid kan geen precedenten scheppen naar een andere overheid. Dat is in heel veel uitspraken van de RvS erg duidelijk. Een precedent zal er dus alleen binnen Almelo geschapen zijn en vermoedelijk heeft Almelo wel iets op papier staan dat een faciliteit of bedrijf minimaal 100000 bezoekers per jaar moet hebben of "een regionale functie" om de McDonalds niet in dezelfde categorie te laten vallen. De ene gemeente zet ook bedrijvennamen op de borden, een andere weer niet. Overigens is RWS ook niet altijd consequent, want soms wordt de logo van een oliemaatschappij wel en soms niet vermeld in de vooraankondigingen van benzinestations aan rijkswegen.

Wellicht een opstapje naar de Amerikaanse High/Freeways, waar bij de afslagen een hele trits logo's staat van Fastfood- en benzineketens die zich nabij de afrit bevinden .....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 10 sep 2007, 13:46

Alsjeblieft niet zeg. Weg met het bordenwoud :neenee:

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » di 11 sep 2007, 22:17

Ik was vandaag in Almelo en ik had wat tijd over, dus ik dacht, laat ik de A35 eens van zeer dichtbij bekijken nu het nog kan. Want hoe vaak kun je ongestoord over een snelweg wandelen? ;)

Hier sta ik op de middenberm bij de Leemslagenweg. De brug zit achter mij:
Afbeelding

Nou ja, ongestoord wandelen... :roll:
Afbeelding

En zo kom je dus via een zijweggetje van de Leemslagenweg zo de snelweg op. Als het zondag mooi weer is, dan heb ik plannen :twisted:
Afbeelding

Zo'n bord is wel groot van dichtbij :schrikreactie:
Afbeelding

De snelweg is in principe klaar. Het zijn vooral de afslagen waar nog aan gewerkt wordt. Als alles zover is dan wordt de reistijd voor een hoop mensen, ondanks dat het een klein rotstukje is, een stuk korter.
Meer bitumen!

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 12 sep 2007, 8:50

ACT-F schreef:Zo'n bord is wel groot van dichtbij :schrikreactie:
Afbeelding
Op deze afrit hadden wat mij betreft ook wel iets minder regionale doelen geplaatst kunnen worden, om een aanduiding te geven waar de N36 heengaat. Hoogeveen, Emmen of Groningen zouden wat mij betreft in aanmerking komen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 12 sep 2007, 11:38

Ds79m schreef:Op deze afrit hadden wat mij betreft ook wel iets minder regionale doelen geplaatst kunnen worden, om een aanduiding te geven waar de N36 heengaat. Hoogeveen, Emmen of Groningen zouden wat mij betreft in aanmerking komen.
Maar die moeten dan wegens de continuïteitsregel overal aangegeven gaan worden. Of je moet met zo'n lelijk volg-bord gaan werken.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 12 sep 2007, 11:47

Hardenberg en Ommen zijn wel behoorlijk bekende plaatsen hier in de regio.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 12 sep 2007, 11:58

Groningen lijkt me niet zo'n geweldige bestemming om aan te geven. Zeker nu er nog geen verlenging van de N36 tot de N48 ligt. Dat verkeer wil je niet over de N34 sturen :|

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 12 sep 2007, 12:17

harry schreef:Maar die moeten dan wegens de continuïteitsregel overal aangegeven gaan worden. Of je moet met zo'n lelijk volg-bord gaan werken.
Dan heb jij in ieder geval weer wat te fotograferen :)
Chris schreef:Hardenberg en Ommen zijn wel behoorlijk bekende plaatsen hier in de regio.
Tsja, daar in de regio zal men zijn weg toch wel vinden. Als je echter als ter plekke onbekende op een willekeurige kaart kijkt, dan springen Emmen en Hoogeveen er veel meer uit dan Hardenberg en Ommen. Dat zijn gewoon wat grotere plaatsen in de omgeving, zoals Vriezenveen, Vroomshoop of Coevorden dat ook zouden zijn. Zeker als de N36 klaar is en je niet eens meer langs Ommen komt, vind ik dit dan ook onduidelijke doelen.
Waldo79 schreef:Groningen lijkt me niet zo'n geweldige bestemming om aan te geven. Zeker nu er nog geen verlenging van de N36 tot de N48 ligt. Dat verkeer wil je niet over de N34 sturen
In Nijverdal zitten ze anders ook in de weg...

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » wo 19 sep 2007, 8:08

Gisteravond heb ik nog even met de hond op het nieuwe stuk van de A35 gelopen ten zuiden van Almelo. De geluidsschermen zijn nu helemaal klaar en men is deze week begonnen met het asfalteren van de noordbaan. Op de Henriëtte Roland Holstlaan is men nu bezig met het aanleggen van de strook voor rechtsaf, komende vanuit Almelo. De asfalt onderlaag daarvan ligt er inmiddels. Overigens heb ik gisteravond nog wel wat gezien wat een probleem kan gaan worden. Ter hoogte van het industrieterrein Twentepoort-West is het geluidsscherm niet voor de bovenste helft van hout, zoals verderop richting het kanaal, maar zijn er platen van plexiglas gemonteerd. Dit gaf gisteravond toen de zon laag stond een gigantische weerkaatsing van het felle zonlicht wat erg verblindend is voor de automobilisten :!:

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 19 sep 2007, 19:56

Hetzelfde effect als bij Velperbroek en Culemborg. Doorzichtige geluidsschermen zijn in dat opzicht gewoon gevaarlijk als de zon erop weerkaatst.

@Taurus: gaat het verkeer tussen de H.R. Holstlaan en knooppunt Azelo inmiddels inmiddels al weer over de noord- en de zuidbaan of is dat nog steeds een 4+0 constructie?
De autogordel: een band voor het leven.

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » do 20 sep 2007, 0:08

Het verkeer tussen de H.R. Holstlaan en knooppunt Azelo gaat al wel weer over de noord- en zuidbaan maar over vrijwel het gehele stuk zijn nog steeds de snelheidsbeperkingen van kracht.

Tweetyrocks
zandpaadje

Bericht door Tweetyrocks » do 27 sep 2007, 13:44

Ik heb afgelopen zondag nog even van het weer genoten, en een ronde gefiest. Gedeelte hier van ging over het laatste stukje A35. Dus hier maar ff de foto's posten. Van de huidige stand van zaken.

1. Vanaf viaduct Stegeboers weg genomen. De vroegere N35 Ging hier links achter de bomen lang. De gehele zandheuvel (bult) is hier weg gehaald en hebben ze gebruikt om de nieuwe aansluiting van de N36 te verhogen.
Afbeelding

2. Vanaf de andere kant geschoten. (Met het vroeger kruispunt N35 / N350 in de rug.) richting van het stuk Verdwenen N35
Afbeelding

3. Er ligt nu een rontonde, ipv de vroeger verkeerslichten.
Afbeelding

4. Oprit N35 richting Zwolle
Afbeelding

5. Oprit A35 richting Almelo
Afbeelding

6. Een verdwaalde fietser, (kwam van de snelweg af fietsen :schrikreactie:

7. Een blik richting de nieuwe aansluiting N350 / Oude N35. Met de paralel baan die er om heen loopt (links) Rotonde word dit weekend in gebruik genomen.
Afbeelding

8. Oude aansluiting N35/N36 Hier ligt nu het zand dat niet meer op foto 1-2 te zien is.
Afbeelding

9. Links is de N36
Afbeelding

10. Een blik op de N36
Afbeelding

11. Bestemmingen op het bord. Ik mis hier bv Wierden-Noord
Afbeelding

12. Een blik vanaf de Buitenhaven Westzijde over de N36
Afbeelding

13. De A35 richting Nijverdal
Afbeelding

14. De brug over het Twentekanaal
Afbeelding

15. Een blik van de anderkant. Hier waren ze nog aan het werk met de vangrail.
Afbeelding

16. Oprit A35 richting Hengelo in de H.R. Holstlaan.
Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 27 sep 2007, 16:00

Tweetyrocks schreef:10. Een blik op de N36
Afbeelding
Ah dit vind ik wel prachtig volgens de richtlijnen uitgevoerd, zo met die vangrails in het midden. Geeft een echt stroomweg-uiterlijk. 8-)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 27 sep 2007, 16:13

Die ruimte in het midden had je anders veel beter voor een inhaalstrook kunnen gebruiken.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 27 sep 2007, 17:27

Mooie foto-update. We zien hier dus ook weer de typische "Almelo" bewegwijzering die erg afwijkend is en daardoor voor veel mensen onduidelijk.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 27 sep 2007, 19:01

Hopelijk wordt het aanduiden van de windrichting achter het wegnummer geen landelijke trend.

Fidder
zandpaadje

Bericht door Fidder » vr 28 sep 2007, 20:02

Frits schreef:Mooie foto-update. We zien hier dus ook weer de typische "Almelo" bewegwijzering die erg afwijkend is en daardoor voor veel mensen onduidelijk.
Weet iemand trouwens waarom er boven Leemslagen ruimte over is? Is dat soms gereserveerde ruimte?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 28 sep 2007, 20:24

^^ Daar wordt wel een bedrijventerrein aangelegd. In de plannen staat de locatie bekend als 'Buitenhaven'.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 28 sep 2007, 20:42

De invoegstrook op de N36 lijkt wel voorbereid te zijn op een verdubbeling. :)

Voor de rest ziet het er netjes uit, afgezien van die gekke bewegwijzering.

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » za 29 sep 2007, 16:29

Vandaag ben ik even wezen kijken bij de officiële opening van de A35. Jammer genoeg was het een totaal verregende dag. Op de A35 stonden een aantal tenten met gratis koffie + krentenwegge en konden kinderen op een speciaal parcour met allerlei aparte fietsen rondrijden. Ook was er de mogelijkheid om zelf met de fiets over de A35 te rijden, maar goed dat heb ik al vaak genoeg gedaan :P Verder stond er in een weiland vlakbij de snelweg een grotere tent waar vanmiddag het officiële gedeelte gehouden werd. Eerst kwamen de burgermeesters, gedeputeerden etc aan het woord en daarna kwam de speech van minister Eurlings. Na de speech ging iedereen naar buiten voor de openingshandeling. Een lint stond op een podium op de weg voor de minister en over de weg zelf waren vele linten gespannen zodat de bezoekers ook zelf mee konden doen met het doorknippen van het lint.
Afbeelding

Na de openingshandeling stapte de minister in een auto van Rijkswaterstaat om als eerste over de A35 te rijden. Daarna werd iedereen verzocht de snelweg te verlaten zodat men de weg vrij kon maken. Rond 16.00 is de A35 vrijgegeven voor het verkeer en hebben we er weer een paar kilometer snelweg bij :blauweduim:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 29 sep 2007, 18:06

Mooi...hopelijk volgt de rest van de route 35 binnen niet al te lange tijd :mrgreen:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 29 sep 2007, 22:15

We hebben héééél dicht bij elkaar gestaan, Taurus...

Afbeelding
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » do 04 okt 2007, 23:39

Had al wel verwacht dat een van jullie dichtbij zou staan ;)

Zaterdag aan het eind van de middag heb ik gepoogd met m'n vader al een eerste rit over de A35 te maken maar vanuit Almelo konden we er nog niet op en zijn we gekeerd op de A35 bij Borne-West. Toen kwamen we net in de file terecht vlak voor de vrijgave van de A35 richting Wierden. Met een stevig schreeuwende vader ben ik uiteindelijk maar gewoon weer terug gereden naar huis omdat we op tijd thuis hadden moeten zijn. Zondagmorgen vlak voor dat ik naar de treinenshow in Hengelo ging heb ik eerst maar ff met m'n eigen auto het nieuwe stuk A35 in beide richtingen bereden ;)

Wat betreft het effect van de opening van de A35, ik kan vanuit m'n werk duidelijk zien dat de hoeveelheid vrachtverkeer op de Henriëtte Roland Holstlaan flink is afgenomen, alleen 's morgens gaat er nog steeds veel verkeer Almelo in. Overdag is het zoals verwacht nu een stuk rustiger op de Henriëtte Roland Holstlaan. Het volledige effect van de nieuwe A35 zal pas over een paar maanden blijken omdat het nieuwe stuk A35 nu tevens omleidingsroute is omdat de Wierdense brug momenteel gerenoveerd wordt en de aansluiting op de N36 wordt afgebouwd.

Een probleem is al wel aan het licht gekomen. De afrit naar de Henriëtte Roland Holstlaan, komende vanaf knooppunt Azelo zorgt 's morgens voor oponthoud omdat je eerst met 2 rijstroken naar beneden gaat, maar deze rijstrook splitst in een voorsorteerstrook voor linksaf (naar een toekomstig bedrijvenpark) en één strook voor rechtsaf naar Almelo. Dus al het verkeer moet daar nu van 2 naar 1 rijstrook om Almelo in te kunnen en er gaat vooral 's morgens best veel verkeer Almelo in!

De nieuwe situatie door mijzelf gefotografeerd een maand geleden:
Taurus schreef:De afrit wordt gelijk dubbelbaans uitgevoerd.
Afbeelding

Één strook voor rechtsaf en één strook voor linksaf naar het toekomstige bedrijvenpark XL ten zuiden van de A35, aangegeven met het oude industrieterrein symbool ;)
Afbeelding

Zo te zien krijgt het verkeer naar Almelo een vrije rechtsaffer. In de voorsorteerstrook voor linksaf is de lus voor de VRI al aangebracht.
Afbeelding
Het zal er ook mee te maken hebben dat veel mensen de nieuwe situatie niet kennen en verwachten dat ze met 2 stroken de bocht om kunnen zoals in de oude situatie maar ik zie het nog wel gebeuren dat deze situatie tzt weer wordt aangepast.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 05 okt 2007, 0:57

Één strook voor rechtsaf en één strook voor linksaf naar het toekomstige bedrijvenpark XL ten zuiden van de A35, aangegeven met het oude industrieterrein symbool ;)
Dat is een beetje dom... Beter twee rijstroken naar rechts, en één strook naar het bedrijvenpark XL...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 05 okt 2007, 8:44

Je maakt mij niet wijs dat er meer dan 1500 mvt/uur rechtsaf moeten. En dat kan prima met één vrije rechtsafstrook.
Maak je er 2 rijstroken van, dan kun je niet invoegen op de HRH-laan. Dat betekent dan dat ze in de VRI-regeling moeten worden opgenomen.
Gevolg: amper of geen capaciteitswinst, en een hoop nodeloze extra emissies door accelereren.
Nee, die ene vrije rechtsaffer is prima. Het vergt gewoon wat gewenning.
Wat beter gedaan kan worden, is de afrit verenkelen. Dat dubbelstrooks op- en afrijden van de A35 naar c.q. vanuit Azelo is m.i. niet nodig.
Dan heb je normaal uitvoeggedrag op de snelweg, en op de afrit ook normaal weggedrag.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » za 06 okt 2007, 21:55

Hoeveel verkeer er daar in de ochtendspits Almelo ingaat weet ik niet precies, maar volgens mij is het nog wel aardig wat iig.

Vandaag heb ik ff een paar foto's gemaakt van de werkzaamheden aan de ex-N35 bij Wierden. Tegelijkertijd wordt ook de Wierdense brug onder handen genomen maar ik vond dat daar nog weinig aan gedaan is. Men heeft daar alleen het wegdek afgehaald. In Almelo bij kruising de 'Mosterdpot' is men bezig met een fietstunnel. Bij Wierden is men nu druk bezig met het aanleggen van de bocht naar de aansluiting van de N36.

Een blik richting de Wierdense brug. Vond het wel opmerkelijk dat het filewaarschuwingsbord brandde terwijl deze weg afgesloten is :lol:
Afbeelding

En waar je na het viaduct over de N36 eerder rechtdoor richting de kruising ging ga je over een paar weken met een flauwe bocht naar links.
Afbeelding

Ook hier komen weer de nodige geluidswerdende maatregelen al moet ik zeggen dat deze wel duidelijk is, maar die windrichtingen vind ik ook overbodig.
Afbeelding

De typisch Almelose bewegwijzering is inmiddels al geplaatst.
Afbeelding

Daarna heb ik ook nog ff een kijkje genomen aan de andere kant van de nieuwe aansluiting. Dit beeld is inmiddels wel bekend ;)
Afbeelding

Alleen jammer dat het vandaag wederom zulk grijs weer was hier in het oosten. Ik heb begrepen dat grote delen van Nederland wel zonnig waren vandaag.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 07 okt 2007, 15:29

Mooie foto-update weer Taurus.

Hier van mij nog wat foto's van de A35/N35 tussen knooppunt Azelo en Wierden in beide richtingen.

Zip: http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/181/Serie181.zip
Album: http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/181/

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 07 okt 2007, 15:41

Leuke foto's, Frits.

foto 040: dat onderbordje was echt niet nodig geweest...
foto 069: De rechtse strook uit Almelo wordt de rechter rijstrook op de snelweg. Geen geweldige constructie. Hadden ze niet beter de twee rijstroken uit Almelo (eventueel met taper) kunnen laten invoegen op de A35 zelf?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 07 okt 2007, 15:52

Mooie foto's. :)

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/181/ ... 0Azelo.jpg
De einde snelwegtekens zijn weggepopnageld. :)

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/181/ ... o-Zuid.jpg
Door ALISA geen zichtbare bordnaden. Prima systeem.

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/181/ ... ierden.jpg
De onzin van een betonnen barrier in de middenberm. Het is niet alleen lelijk, maar het maakt ook de portalen onnodig breed en duur. :roll:

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/181/ ... %20N35.jpg
Gebundeld witvlak op een oude stijl-bord.

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/181/ ... %20N35.jpg
Hier dan weer niet. Vreemd.

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/181/ ... ierden.jpg
Als dit mooie blauwe bord maar niet ontsierd gaat worden door een wit ruitertje voor het ziekenhuis.