[A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door keokiracer » vr 09 dec 2016, 12:28

Lekkere Kwal schreef: Ik zou zelf overigens bij de Nijkerkerweg een Haarlemmermeer maken en de horeca desnoods daar naartoe verplaatsen.
Maar hoe wil je dat in hemelsnaam gaan inpassen? De Nijkerkerweg kruist de A1 zowat in het toekomstige knooppunt. Dat ga je met een weefvak bij lange na niet redden.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Lekkere Kwal » vr 09 dec 2016, 13:21

^^ door de lus aan de andere kant te plaatsen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door boe! » wo 20 dec 2017, 19:22

De Tweede Kamer heeft gisteren een motie aangenomen waarin de Minister wordt gevraagd om in 2018 met een concreet plan moet komen die de verkeersproblemen oplossen.
:arrow: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... unt-A30-A1

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Boerenkool » do 21 dec 2017, 23:31

Ze moeten die boerderij deels uitkopen zuidwaarts. De invoeging is daar te scherp en de lage maximumsnelheid/mogelijke snelheid geeft een wachtrij soms tot Amersfoort.
Die invoeger moet vloeiender kunmen.

Noordwaarts die haakse bocht optimaliseren. Grootste probleem daar is matige capaciteit A1 westwaarts. Als dat 2 keer 4 wordst straks hoeft er ook geen rijstrook af te vallen. Kan het met 2 rijstroken bij de A1 voegen


De geplande 2 × 4 op de A 1 gaat enorm helpen denk ik.
Dat snel regelen is misschien wel t belangrijkste.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door verfmeer95 » vr 22 dec 2017, 11:04

Een ideetje van mij waarbij alle verbindingen tussen de A1 en de A30 conflictvrij zijn:

Afbeelding

Oranje zijn tweestrooksverbindingswegen
Geel zijn enkelstrooksverbindingswegen
Groen is een 1x2 GOW.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Vinny » vr 22 dec 2017, 19:59

Ik denk dat dit te krap wordt. De lus wordt nauwelijks verruimd en je gaat wel meer weefproblemen veroorzaken op de noordelijke rijbaan van de A 1.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door verfmeer95 » vr 22 dec 2017, 20:07

^^ Misschien had ik de hoofrijbanen ook moeten intekenen, want het idee was juist om vanuit Ede pas na de nieuwe op- en afrit in te voegen op de hoofdrijbaan. Daardoor heb je geen enkel weefvak.

Wat er mis is met de straal van de klaverlus snap ik niet. Hij is 50% groter dan de lus in KP Zoomland en even groot als die in KP Holendrecht en daar gaat het ook prima.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Rein » vr 22 dec 2017, 22:21

Die lus in KP Holendrecht is erg aan de krappe kant en zou anno nu nooit meer zo aangelegd worden. Er is niet voor niks een Vmax van 60 km/h en sneller dan 70 km/h vind (zelfs) ik onprettig, gevaarlijk en ongewenst.

Tegenwoordig gelden er toch wel andere normen voor dat soort lussen, zie ook de veel ruimere lussen dan voorheen in KP Badhoevedorp en KP Muiderberg.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Willem » za 23 dec 2017, 16:58

Op KP Beekbergen is onlangs nog wel een verbindingsboog gekomen met een Vmax van 50. Geen lus, maar wel krap.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Coen Tunnel » za 23 dec 2017, 17:34

^^ Overigens kun je door die nieuwe verbindingsboog makkelijk met 70 km/u, ik heb niet de indruk dat veel automobilisten zich daar aan de Vmax houden.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door fonsoy » za 23 dec 2017, 18:49

Willem schreef: za 23 dec 2017, 16:58 Op KP Beekbergen is onlangs nog wel een verbindingsboog gekomen met een Vmax van 50. Geen lus, maar wel krap.
Voor zover ik weet zijn er diverse 'standaarden' voor knooppuntbochten- en lussen, te weten RWS-50, RWS-70 en RWS-90. Op basis van het verkeersaanbod en beschikbare budget wordt één van deze varianten gekozen en uitgewerkt. Dit heeft weer vooral betrekking op de boogstraal van de lus.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Boerenkool » za 23 dec 2017, 20:42

Beekbergen was ook geen gewoon geval. Daar was vrijwel geen geld en een soort open discussie met regio/gebruikers wat je voor weinig zou kunnen doen. Dat was een gevalletje Meer zit er niet in en het is beter dan nu.
Maar goed dat is.misschien eerder een leuk precedent dan een uitzondering.
Ik vind sowieso dat ze soms erg perfectionistisch grote flyovers, parallelstroken en heraanleggen ontwerpen. Dat is dan vaak zo duur dat ze het of veel lang uitstellen ( Ring Utrecht, Hoevelaken) of vervolgens weinig stroken leggen terwijl t ruimtebeslag enirm is (a27 Hvs-Utr, A4 hele stukken, N35, N18, N50, A9 Badhoeverorp, Ring eindhoven)

Soms mag t wel iets pragmatischer. Laat her en der een duur knelpunt even liggen en durf wel te verbreden waar t relatief goedkoop en makkelijk is. Ja dan sta je bij.sommige bruggen of knooppunten vast.maar kan je elders.eens een keer echt doorrijden.

Ik zou een imperfect Barneveld accepteren als ze een goede afstroom.van de A30 op A1 en A12 regelen. Daar is veel te winnen. En kan je gewoon met een asfaltmachine al heel wat op rijksgronden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door RSK » za 23 dec 2017, 21:36

^^ Zelden een stukje tekst gelezen waar ik het zo ontzettend mee eens ben. We houden hier in den lande laagwaardige en soms gevaarlijke situaties decennia in stand omdat de perfecte oplossing te duur of anderszins niet haalbaar is. Liever 25.000mvt per etmaal over een weg met gelijkvloerse kruisingen dan een lusje waarvoor je even terug moet naar 30. (Terwijl dat ook vaak moet op de rotondes die in zo'n gelijkvloerse weg liggen.)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Rene » zo 24 dec 2017, 0:16

Vinny schreef: vr 22 dec 2017, 19:59 Ik denk dat dit te krap wordt. De lus wordt nauwelijks verruimd en je gaat wel meer weefproblemen veroorzaken op de noordelijke rijbaan van de A 1.
Die lus hoeft ook niet ruimer. Maar het weven direct op de A1-Li is in het voorstel ronduit gevaarlijk.
Zeker ook omdat het wegvak tussen knooppunt Hoevelaken en knooppunt De Vallei verbreed wordt, is het beter als verkeer van de A30 naar de A1-Li niet meer hoeft te weven. Bovendien is met een extra toegevoegde strook de ruimte om van de A1-Li naar het OWN uit te voegen echt te kort.

De meest pragmatische oplossing is loskoppeling van het OWN (pal oostelijk ligt toch al een aansluiting op het OWN), en om directe bogen in zuidwestelijk en zuidoostelijk kwadrant te maken. In het noordoostelijk kwadrant kan dan op de bestaande ruimte een vloeiende oplossing gemaakt zonder vreemde in- en uitvoegers.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door fleppenstein » zo 24 dec 2017, 5:23

^^
Zo raar is het voorstel toch niet ?
Inderdaad is het weefvak op A1-Li veel te kort, maar kan je dat niet oplossen door hier een aparte parallelweg van te maken?? Ik zou dan het verkeer van A1-Li naar OWN niet laten uitvoegen in de verbindingsboog A1Li->Ede, maar hier een aparte afrit voor maken, direct bij de uitvoeger van HRL naar een parallelbaan A1Li>Ede, en zo hier de start te geven voor een paralelbaan. Even later voegt Ede->A1 Li daarbij in en later volgt de uitvoeger naar OWN. Weer later voegt dan de parallelbaan weer in op de HRL.
Datzelfde trucje kan je ook op HRR uitvoeren, een parallelbaan waar de verbindingsboog van OWN en de verbindingsboog Ede->A1Re op uitkomen, en dan pas invoegen op de HRR.
Zo heb je een mooi trompetje voor de hoofdverbinding en faciliteer je ook prima een aansluiting op het OWN, en belangrijk, de Mac :lol:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Schelpenpaadje » zo 24 dec 2017, 7:40

Ik vind het een creatieve oplossing, maar qua configuratie te creatief en substandaard om echt in aanmerking te komen.

Een "gewoon" knooppunt met een aparte voorziening om het OWN elders aan te sluiten zal niet schreeuwend veel duurder zijn.

Overigens is in dit plaatje de relatie A1 <-> A30 niet geheel conflictvrij. Verkeer van Apeldoorn (A1) naar de A30 moet verkeer van Amersfoort naar de N301 kruisen.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door hoevenpe » zo 24 dec 2017, 9:48

Sowieso zou ik weefstroken tussen dit knooppunt en Barneveld op de A30 en Voorthuizen op de A1 aanleggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Chris » zo 24 dec 2017, 10:01

Rene schreef: zo 24 dec 2017, 0:16knooppunt De Vallei
Gaat die naam op de wegwijzers verschijnen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Coen Tunnel » zo 24 dec 2017, 10:39

^^ René kennende dropt hij niet zomaar zo'n naam op het forum, dus ik vermoed van wel. :)

lurker
zandpaadje
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 19 jun 2017, 22:29

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door lurker » zo 24 dec 2017, 13:04

Afbeelding

Na het zien van het plaatje van verfmeer en het lezen van de reacties daarop, kreeg ik het idee dat het ook zonder linkse uitvoegers en weefvakken (binnen het knooppunt althans) kan, terwijl de N301 toch vanuit alle richtingen te bereiken is. (De lus van de trompet zou inderdaad ruimer kunnen, maar dat was niet de bedoeling van mijn schets)

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door verfmeer95 » zo 24 dec 2017, 13:34

^^ Dat is precies mijn plan, behalve voor dat extra viaduct en die vroege invoeger (wat trouwens een heel goed idee is.)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Kaaiman » zo 24 dec 2017, 17:22

Kaaiman schreef:Ten eerste moet je de N301 afkoppelen. Dat kan ook zodra de rondweg Voorthuizen gereed is, omdat verkeer dan niet meer door de bebouwde kom hoeft om te rijden naar de A1. Verkeer vanaf de N301 dat naar de A30 wil kan dan via de Nijkerkerweg rijden.

Ten tweede moet je een rechtstreekse verbindingsboog aanleggen in het zuidoostelijk kwadrant, zodat verkeer vanaf de A30 naar Apeldoorn het tegenverkeer op de N30 niet meer hoeft te kruisen. Kennelijk had men deze maatregel al bedacht bij het opstellen van het bestemmingsplan, want die hoek is met een vloeiende boog als verkeer bestemd:
Afbeelding

Zo heb je in feite dus een trompetknooppunt en ben je alle conflicten kwijt. Met de verbreding van de A1 zelf zal dan ook de invoegfile verdwijnen.

Als je dan ook nog de boog in het zuidwestelijke kwadrant vloeiend maakt, het oostelijke viaduct over de spoorlijn verbreedt en weefstroken aanlegt tussen deze aansluiting en afrit Voorthuizen, dan wordt het helemaal nog wel wat met deze aansluiting.

Wat betreft eventuele doortrekking van de A30: men houdt kennelijk nu al geen rekening meer met een volledig (klaverblad)knooppunt, gezien de daarvoor te krappe ruimtereservering aan de oostzijde. Anderzijds zou het ook nog een driekwartknooppunt kunnen worden, waarbij dan de relatie Amersfoort - Nijkerk weggelaten wordt, omdat dat toch via de A28 gaat. Maar ik zie het er de komende 20 jaar in ieder geval nog niet van komen.

Het volledig vloeiend maken van deze aansluiting in de vorm van een minder doortrekkingsgeschikt trompetknooppunt weegt wat mij betreft op tegen het angstvallig vasthouden aan een knooppuntvorm die er de eerste decennia toch nog niet komt. Dat laat onverlet dat de ruimtelijke reservering voor een driekwartknooppunt er wat mij betreft gewoon moet blijven.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Rene » zo 24 dec 2017, 19:30

^^
Dat is i.m.h.o. de enig juiste knooppuntvorm.

N303 is dan de directe ontsluiting van OWN op de A1.
N301 kan tussen A28 en A1 worden overgedragen van provincies aan gemeenten - onbeduidende weg. Relatie kan via A1-A28 prima bediend worden.
De restaurants kan men eventueel een nieuwe locatie bij de afrit Voorthuizen aanbieden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A030] Ontwerp voor Knooppunt Barneveld

Bericht door Kaaiman » zo 24 dec 2017, 19:32

^^ Precies mijn idee ook, inderdaad.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie