[A002][N002][A067] Randweg Eindhoven

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door Wouter N14 » vr 12 mar 2010, 11:23

Het is in zoverre vreemd, dat bibeko-autowegen niet in het actuele beleid passen (DV) en dat het dus merkwaardig is dat er een nieuwe is aangewezen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door Rene » vr 12 mar 2010, 11:25

^^
Ik vind dat beleid nog veel vreemder.
Bibeko is er toch geen sprake van een afwijkende snelheid, en een autowegbord is dan véél duidelijker dan al die geslotenverklaringen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door Wouter N14 » vr 12 mar 2010, 11:27

Maar de status van een autoweg binnen de kom is wel een lastige. Met name wat betreft snelheid.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door hoevenpe » vr 12 mar 2010, 11:37

Autoweg is volgens mij 100... vanwaar dan 'let op 80'? :dontknow:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door Vinny » vr 12 mar 2010, 11:42

Rene schreef:^^
Ik vind dat beleid nog veel vreemder.
Bibeko is er toch geen sprake van een afwijkende snelheid, en een autowegbord is dan véél duidelijker dan al die geslotenverklaringen.
Valt erg mee. Veel verboden zijn niet expliciet nodig, een gewone 2x2 weg binnen de bebouwde kom kent ook geen verbodsbord om te keren, terwijl dat net zo min wenselijk is. De reden dat hier een autowegsymbool wordt toegepast is omdat de weg "inescapable'' uitmond op een autosnelweg. In bijv. Groot Brittanië wordt er dan wel eens voor gekozen om ook de toeleidende weg van autosnelweg bebakening te voorzien. Er is een vrij eenvoudige oplossing voor: namelijk een bord autosnelweg met als onderbord: na 1 km / geen ontsnappingsmogelijkheid toe te voegen. :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door Wouter N14 » vr 12 mar 2010, 11:46

hoevenpe schreef:Autoweg is volgens mij 100... vanwaar dan 'let op 80'? :dontknow:
Deze onduidelijkheid bedoel ik. En eerlijk gezegd weet ik het ook niet zeker, maar volgens mij vervalt de autowegstatus omdat je de komgrens passeert. Daarmee vervallen alle voorgaande regelingen en verboden, dus ook de autoweg.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door waldo79 » vr 12 mar 2010, 11:47

^^Dan is het een bubekoweg en daarmee 80 km/h 8-)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door Wouter N14 » vr 12 mar 2010, 11:48

^^ Precies. Maar omdat niemand dat snapt is er weer een extra bord nodig, waarmee het argument vervalt om een autowegstatus toe te kennen aan een bibekoweg.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door Rene » vr 12 mar 2010, 12:01

Vinny schreef:
Rene schreef:een autowegbord is dan véél duidelijker dan al die geslotenverklaringen.
Valt erg mee. Veel verboden zijn niet expliciet nodig
Je vergeet de verboden voor langzaam verkeer. De lijn binnen het RVV is "aangeven wat wel mag" en zo min mogelijk "verbieden wat niet mag", wat ook gevolgen had voor de vroegere links- en rechtsafverboden. In dezelfde lijn is een bord autoweg (u mag hier alleen met motorvoertuigen) beleidsmatig veel beter passend dan een set verbodsborden (u mag hier niet als voetganger, niet als fietser, niet als bromfietser, u mag hier niet stoppen, etc).
Wouter N14 schreef:maar volgens mij vervalt de autowegstatus omdat je de komgrens passeert. Daarmee vervallen alle voorgaande regelingen en verboden, dus ook de autoweg.
Nee, een autowegstatus blijft gehandhaafd tot het eerstvolgende gelijkvloerse kruispunt, waarna het herhaald moet worden. In ongelijkvloerse situaties geldt dat net als bij een autosnelweg niet, dan blijft de status van kracht tot het einde-autoweg-bord of tot einde (ongelijkvloerse) weg. Het bord einde bebouwde kom heeft dan ook alleen gevolgen voor de maximumsnelheid (autoweg bibeko 50, autoweg bubeko 100).

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door hoevenpe » vr 12 mar 2010, 12:06

^^

Dus formeel mag je na het bord 'einde Eindhoven' 100, en is de vraag maar of het 'let op' bord wel rechtsgeldig is?
Het blijft zelfs voor ons een discussie, en dus voor de gewone weggebruiker niet duidelijk!

Laat het gewoon 100 zijn, lijkt me gewoon de juiste snelheid gezien het wegprofiel...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door Rene » vr 12 mar 2010, 12:07

hoevenpe schreef:Dus formeel mag je na het bord 'einde Eindhoven' 100, en is de vraag maar of het 'let op' bord wel rechtsgeldig is?
Naar mijn mening is dat dus inderdaad het geval.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door hoevenpe » vr 12 mar 2010, 12:16

^^

Als ik even in pietlut mode ga: staat in de wet niet dat een '80' bord fysiek rond moet zijn met een rode rand?

Het vierkante 'zone' bord staat expliciet gespecificeerd maar het vierkante 'let op' bord is niet een officieel bord. Daarmee is er volgens mij puur formeel geen reden om dit bord als een verbodsbord te zien (er had vanalles op kunnen staan), het is hooguit een geheugensteuntje voor de weggebruiker, waarbij de snelheid al eerdere correct aangegeven is. Dus volgens mij zou je na dit bord juridisch 100 mogen rijden... Toch? :)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door mavas » vr 12 mar 2010, 12:27

Rene schreef:In dezelfde lijn is een bord autoweg beleidsmatig veel beter passend dan een set verbodsborden.
Over welke set borden heb je het dan? Het bordje autoweg kun je gewoon vervangen door maar 1 bordje "verboden voor langzaam verkeer" die de hele lading dekt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door Rene » vr 12 mar 2010, 12:32

Stopverboden aan beide zijden van de rijbaan + verbod langzaamverkeer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door Seat Ibiza » vr 12 mar 2010, 13:02

hoevenpe schreef:Het vierkante 'zone' bord staat expliciet gespecificeerd maar het vierkante 'let op' bord is niet een officieel bord. Daarmee is er volgens mij puur formeel geen reden om dit bord als een verbodsbord te zien (er had vanalles op kunnen staan), het is hooguit een geheugensteuntje voor de weggebruiker, waarbij de snelheid al eerdere correct aangegeven is. Dus volgens mij zou je na dit bord juridisch 100 mogen rijden... Toch? :)
Je kunt 't proberen en een proces uitlokken, maar ik geef je weinig kans van slagen. Het bord '80' staat feitelijk op een extra bord. Vergelijk het met de borden met een groot geel achtergrondschild om extra op te vallen. Die zijn ook gewoon rechtsgeldig lijkt me...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door Wouter N14 » vr 12 mar 2010, 13:05

Rene schreef:Stopverboden aan beide zijden van de rijbaan + verbod langzaamverkeer.
+ verbod keren.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door hoevenpe » vr 12 mar 2010, 13:06

^^

Daar heb je ook weer een punt... :)
Blijft staan dat 'let op' wel de suggestie wekt dat het om een herinnering gaat.

Het beste is gewoon het bord '80' ipv 'einde 70' onder het einde kombord. Nu blijft het toch onduidelijk...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door Seat Ibiza » vr 12 mar 2010, 13:12

hoevenpe schreef:Het beste is gewoon het bord '80' ipv 'einde 70' onder het einde kombord. Nu blijft het toch onduidelijk...
Klopt, dat zou een veel betere en correctere manier van aanduiden zijn. Wie is de wegbeheerder ter plaatse? Gemeente Eindhoven of Rijkswaterstaat?

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door IQ[] » vr 12 mar 2010, 13:23

Ik vermoed RWS. Niet voor niets beginnen na het einde kombord de hectometerpaaltjes van RW50.

Het is natuurlijk wel zo dat de borden "let op 80" er al jaren stonden voordat het bordje autoweg werd neergezet. Voor die tijd was het dus gewoon een weg buiten de bebouwde kom, met maximum snelheid 80. Dat werd met dat bord nog even in herinnering gebracht.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door Vinny » vr 12 mar 2010, 13:39

mavas schreef:
Rene schreef:In dezelfde lijn is een bord autoweg beleidsmatig veel beter passend dan een set verbodsborden.
Over welke set borden heb je het dan? Het bordje autoweg kun je gewoon vervangen door maar 1 bordje "verboden voor langzaam verkeer" die de hele lading dekt.
Op de N 201 kun je zien dat het niet zo relevant is. De weg is in de gemeente Aalsmeer een weg met gescheiden rijbanen zonder autowegstatus, en in de gemeente Haarlemmermeer met autowegstatus. Het verschil zit hem in de toelating van tractoren op de weg door Aalsmeer heen. Het wegbeeld en het zogenaamde bordenwoud is echter niet wezenlijk anders, noch de maximumsnelheid. Lood om oud ijzer wat mij betreft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door Wouter N14 » vr 12 mar 2010, 13:41

^^ Dat een aantal dingen niet staan aangegeven betekent niet dat er maar weinig verschil is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door Rene » vr 12 mar 2010, 13:44

Uitvoeringsvoorschriften BABW schreef: II-1-11.Bij gebruik op twee- of meerstrooks gedeelten van autosnelwegen en dubbelbaans autowegen worden de borden A1 en A4, C22, F 1 tot en met 4, J (alle), L5, L7 en L11 geplaatst aan beide zijden van de rijbaan waarop zij betrekking hebben.

II-3-15.Verkeersborden, behalve de borden K1 tot en met K11, worden uitgevoerd overeenkomstig de norm NEN 3381 (Verkeerstekens, Algemene voorschriften voor borden).

IV-bord A1-2. Bij een rijbaan van meer dan 5 m breed of met twee of meer rijstroken in dezelfde richting, wordt het bord indien mogelijk tevens aan de linkerzijde van die rijbaan geplaatst.
Ik vraag me af of het 80-bord op deze wijze aan de NEN 3381 voldoet, en als het bord niet ook links geplaatst is, is het sowieso al niet handhaafbaar. :dyn_hyp:

Overigens is het wegvak met deze plaatsing van het bord nèt langer dan de vereiste 2,5 km.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door Vinny » vr 12 mar 2010, 13:45

Wouter N14 schreef:^^ Dat een aantal dingen niet staan aangegeven betekent niet dat er maar weinig verschil is.
Wat voor verschil verwacht je dan concreet?

Voor de weggebruiker is er weinig verschil. Het is net zo druk, net zo ellendig qua verkeerslichten en net zo onverstandig om te gaan stilstaan op de rechterrijstrook, hoewel dat in Aalsmeer dus niet echt verboden is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jip
dorpsstraat
Berichten: 181
Lid geworden op: di 29 dec 2009, 2:28

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door Jip » vr 12 mar 2010, 13:46

RWS is wegbeheerder. Ik heb de gemeente Eindhoven(die leken wegbeheerder op het kaartje) een tijdje geleden al gemailed toen dit autoweg bord er stond.
De hele vraag draait inderdaad om het feit of dat "Let op: 80" bord wel of niet als een A1 bord valt aan te merken. Is dat bord geen rechtsgeldige snelheidsbeperking mag je inderdaad gewoon 100, is die dat wel dan mag je 80 maar is dat inderdaad niet bepaald "let op" te noemen. Maar dat bord is dan ook nog een erfenis en slaat dus niet echt op de huidige situatie.
Gemeente Eindhoven schreef:Via onze website heeft u een mail naar de gemeente Eindhoven gestuurd waarin u vraagt om de huidige verkeerssituatie vanaf de Kennedylaan richting het knooppunt Ekkersrijt te verhelderen. U heeft namelijk opgemerkt dat op de voormalige locatie van het bord B1 "Voorrangsweg", het bord G3 "autoweg" is geplaatst. Vervolgens nadert u de komgrens van Eindhoven, waarna u het bord "Let op 80" tegenkomt. Dit zorgt volgens u voor veel verwarring en u vraagt dan ook aan de gemeente Eindhoven om opheldering van de situatie.

Op basis van uw mail heb ik intern navraag gedaan naar de huidige situatie vanaf de Kennedylaan richting knooppunt Ekkersrijt. Hierbij constateerde ik al snel dat ik navraag moest doen bij Rijkswaterstaat, aangezien zij de betreffende borden hebben geplaatst in kader van de werkzaamheden aan het knooppunt Ekkersrijt.

De betreffende medewerker van Rijkswaterstaat (RWS) heeft mij doorgegeven dat op de Kennedylaan binnen de kom een maximumsnelheid van 70 km/u van toepassing is. Na het passeren van het bord G3 "Autoweg" en komgrens geldt volgens RWS een maximumsnelheid van 80 km/u (dus geen 100 km/u). Vanaf knooppunt Ekkersrijt richting de A58 geldt vervolgens een (tijdelijke) snelheidslimiet van 70 km/u (later 90 km/u) in verband met de werkzaamheden.

Half maart zal volgens RWS het knooppunt Ekkersrijt voor het verkeer volledig opengesteld worden, waardoor de snelheidslimieten weer zullen veranderen. Tot die tijd zou ik u willen adviseren om de vigerende maximumsnelheden aan te houden, waarbij vanaf de Kennedylaan tot aan knooppunt Ekkersrijt dus een snelheidslimiet van 80 km/u van toepassing is.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd
Onduidelijk is het in ieder geval als "we" er zelfs op zo'n forum niet uitomen.
Ik denk dat de intentie van RWS de volgende was: we plaatsen het bord autoweg aangezien deze weg vanaf hier altijd uit komt op een autosnelweg, maar we handhaven het "let op: 80" bord in de hoop dat mensen dan gewoon 80km/h blijven rijden(zoals ze gewend zijn) aangezien er iets meer dan een kilometer verderop een VRI staat.
Als Ekkersrijt klaar is(over anderhalve week) verwacht ik dat het "let op: 80" bord weg gaat en het dus ook bedoel 100km/u wordt.
Laatst gewijzigd door Jip op vr 12 mar 2010, 13:53, 2 keer totaal gewijzigd.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door IQ[] » vr 12 mar 2010, 13:51

Rene schreef:Ik vraag me af of het 80-bord op deze wijze aan de NEN 3381 voldoet, en als het bord niet ook links geplaatst is, is het sowieso al niet handhaafbaar. :dyn_hyp:
Het staat aan beide kanten van de weg:
http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.48 ... 54,,1,3.37

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door Rene » vr 12 mar 2010, 13:53

Jip schreef:
Gemeente Eindhoven schreef:Na het passeren van het bord G3 "Autoweg" en komgrens geldt volgens RWS een maximumsnelheid van 80 km/u (dus geen 100 km/u).
Onjuist, dus. Tenzij die vreemde 80-borden aan de NEN3381 voldoen...

Jip
dorpsstraat
Berichten: 181
Lid geworden op: di 29 dec 2009, 2:28

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door Jip » vr 12 mar 2010, 14:10

Rene schreef:Onjuist, dus. Tenzij die vreemde 80-borden aan de NEN3381 voldoen...
Ja, maar dat is de kern van de hele discussie :schrikreactie: . Ik denk niet dat het echt duidelijk is voor een rechter hier een uitspraak over doet.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door harry » ma 15 mar 2010, 13:33

IQ[] schreef:Bij Ekkersrijt langs de Kennedylaan staan / stonden van die gele tijdelijke borden met A50t erop als nummer richting het noorden. Waar zou die t op slaan ?
Ik dacht eerst dat je het over de hm-paaltjes had (daar staat óók een t op). Maar A50t op wegwijzers is inderdaad heel vreemd:

Afbeelding

Misschien willen ze op een of andere manier onderscheid maken tussen A50 (naar het westen) en A50t (naar het noorden).
In ieder geval was de verwarring dit weekend voor mij compleet omdat de afgesloten weg (A50 dus) op andere gele borden "A58 richting Tilburg" heet...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door harry » ma 15 mar 2010, 13:35

Trouwens, zaterdag was de A2 (Ring west) helemaal dicht wegens een vrachtwagenbrand. De parallelbaan was uiteindelijk wel weer open, maar slechts 1 rijstrook.
De andere kant op mocht je er met 50 langs:

Afbeelding

Tot voorbij De Hogt stond er file. En dit was ruim een uur nadat het voor het eerst op de radio vermeld werd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
koef
verkeersader
Berichten: 728
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 21:31
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: A2 - A67: Ombouw Randweg Eindhoven

Bericht door koef » di 16 mar 2010, 22:43

Voor het tweede achtereenvolgende weekend in Eindhoven, Harry? ;) Toevallig heb ik ook wat foto's gemaakt van dat incident, zie hier en verder. Het parallelrijbaansysteem kon een chaos in de stad toch aardig voorkomen, was mijn indruk. Die-hard A75 fans (riep U?) zullen blijven pleiten voor de Randweg Eindhoven oost.

Plaats reactie