[A002][N002][A067] Randweg Eindhoven

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

[A002][N002][A067] Randweg Eindhoven

Bericht door PW100 » zo 06 mar 2005, 23:54

Ik open maar even een nieuw draadje om de discussie in een ander draadje niet te veel te laten ontsporen. Dit na aanleiding van wat vragen betreffende Leenderheide.
Indien er belangstelling voor staat, zal ik hier meer plaatjes en info plaatsen over de toekomstige ombouw. Om te beginnen, hieronder Leenderheide:

Waarom treuzelt men zo met de aanpassingen van Leenderheide, terwijl het zo'n druk 'kruispunt' is?
Dat treuzelen heeft in het algemeen voornamelijk te maken met geld, en in dit geval in mindere mate met procedures.
In 2006 komt een eind aan dat treuzelen, en start de definitieve ombouw van de randweg Eindhoven naar een parallelbaan systeem [rangeerbanen] met 4x2 tussen Batadorp en De Hogt, en 2-3-3-2 tussen De Hogt en Leenderheide. Dit gaat gepaard met complete herbouw van de knooppunten Batadorp, De Hogt, Leenderheide, en nieuwbouw van De Bokt.



Afbeelding


AfbeeldingKlik hier voor grote versie
Laatst gewijzigd door PW100 op ma 21 nov 2005, 1:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A2/A67: Ombouw Randweg Eindhoven 4x2 / 2-3-3-2

Bericht door Seat Ibiza » ma 07 mar 2005, 10:17

PW100 schreef:Indien er belangstelling voor staat, zal ik hier meer plaatjes en info plaatsen over de toekomstige ombouw. Dit gaat gepaard met complete herbouw van de knooppunten Batadorp, De Hogt, Leenderheide, en nieuwbouw van De Bokt.
Ja, die belangstelling is er wel :wink:
Als ik het dus goed zie, wordt de doorgaande rijrichting bij Leenderheide van de randweg naar de A2-zuid (en andersom). Het huidige knooppunt blijft daarnaast gewoon gehandhaafd voor de aansluiting naar het lokale wegennet. En de relatie A67-oost - A2-zuid blijft dus ook in de toekomst via het verkeersplein met VRI's verlopen?? Jammer...

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 07 mar 2005, 10:35

De verkeersdruk tussen A67 ten oosten van Leenderheide en A2 ten zuiden is niet zo groot om nu meteen een ombouw van het gehele knooppunt te rechtvaardigen. Maar het zou inderdaad wel mooi zijn geweest als men gekozen had voor de ombouw naar een driekwart klaverblad zoals je ze ook wel eens in Duitsland ziet, met een bypass voor druk doorgaand verkeer tussen twee snelwegen. Leenderheide zou naar mijn weten dan het enige knooppunt van dat type worden in NL.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 07 mar 2005, 11:02

Heeft het er ook niet mee te maken dat de noordtak OWN is, en RWS dus de overgang daarnaar liever niet te soepel maakt?

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 07 mar 2005, 16:36

'OWN'??? :oops:

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » ma 07 mar 2005, 16:42

OWN = Onderliggend WegenNet, veronderstel ik. Leuk toch, al die vaktermen en hun afkortingen...

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 07 mar 2005, 23:18

Alargule schreef:'OWN'??? :oops:
Sorry, de jargonafkortingen beginnen er een beetje in te sluipen, terwijl ik er niet eens dagelijks in zit.

HWN: Hoofdwegennet, dus in principe de rijkswegen
OWN: Onderliggend wegennet, de niet-rijkswegen

Het schijnt tegenwoordig beleid van RWS (Rijkswaterstaat) te zijn om de overgang tussen HWN en OWN niet te soepel te maken.
Daarom dus veelal een redelijk rechte bocht aan het eind van een afrit, terwijl best een soepelere bocht had gekund. En in het kader hiervan bijvoorbeeld de ombouw van Kp. Bocholtz naar Aansl. Simpelveld (A76). Ik dacht dat dit was o.a. om de overgang duidelijker te maken, en de snelheid uit het verkeer te halen.

(Dit klopt ongeveer, toch? Ik heb het zelf ook maar opgepikt van dit forum.)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 07 mar 2005, 23:20

Vooral het einde van de A 35 bij Almelo is reuze 'soepel' :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » ma 07 mar 2005, 23:25

Vooral het einde van de A35 bij Almelo is reuze 'soepel'
Allerminst inderdaad, een zeer krappe haakse bocht (overigens duidelijk aangegeven, met allerhande snelheidsbeperkingen etc.), met een Vmax van 50, maar een realistische snelheid voor hooguit 30. De bocht is ongeveer zo krap als de bocht bij Schiphol, als je van de A4 vanaf Badhoevedorp komt (Vadvies: 30 km/u). Maar bij Almelo is het dus alleen een Vmax van 50... Aan de andere kant in Enschede is de A35 een mooie overgang naar N35 (en in Duitsland B54)

Nog een andere soepele overgang is de A18 bij Varsseveld. Het toonbeeld van: hey de snelweg houdt op en draaien zometeen rechts de voorrangsweg op...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 07 mar 2005, 23:55

Bart schreef:Aan de andere kant in Enschede is de A35 een mooie overgang naar N35 (en in Duitsland B54)

Nog een andere soepele overgang is de A18 bij Varsseveld. Het toonbeeld van: hey de snelweg houdt op en draaien zometeen rechts de voorrangsweg op...
Misschien worden deze regels in de praktijk dan ook meer zo gebruikt:
HWN: snelwegen en ongelijkvloerse rijks-autowegen (bijv N35).
OWN: overige wegen: bijv. N18.

Maar ik kan me dus voorstellen dat om deze redenen Leenderheide geen volledig knooppunt wordt. Hiermee wordt vooral de weg de stad in een stuk soepeler, wat ongewenst is, en het kost nog een hoop geld ook.
De huidige oplossing is wat dat betreft een stuk beter. Alleen de richting A67oost-A2zuid komt er bekaaid vanaf, maar dat is dan ook de minst belangrijke snelwegrichting.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 08 mar 2005, 0:12

Alleen de richting A67oost-A2zuid komt er bekaaid vanaf, maar dat is dan ook de minst belangrijke snelwegrichting.
Tenzij ze een ring-oost aan gaan leggen.

Maar nee hoor; de verbreding van de A 2 zelf is het ei van colombus. Dat alle knooppunten bij Eindhoven een dure aanpassing behoeven en dat de uitwisselingspunten wat ongelukkig uitvallen; soit - alles beter dan een oostring schijnt het devies te zijn. Overigens een doortrekking van de N 289 Hilvarenbeek als 2x2 weg tot de A 67 en dan de A 69 aanleggen van Eindhoven naar Hasselt e.v. is wat mij betreft ook een goed idee. Dan kun je die wegen gebruiken voor de richting Limburg/Luik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 08 mar 2005, 9:35

Als je meer informatie over de ombouw van de ranweg Eindhoven hebt: graag laten zien!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 12 mar 2005, 9:47

Jammer dat er weer zo'n halfslachtige oplossing komt. :(

Toevallig heb ik de randweg vandaag al bereden met de bus, dus ik weet nu weer hoe het eruit ziet daar. Veel lelijke spitsstroken en weet ik hoe ze allemaal heten. Het valt wel op dat de rechterrijbaan (vml vluchtstrook) permanent in gebruik is als rijbaan. Links ligt een plusstrook.

Kan iemand me dat uitleggen? :nuts:

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » za 12 mar 2005, 17:20

ViaHaaren schreef:Jammer dat er weer zo'n halfslachtige oplossing komt. :(
Dat halfslachtige vind ik wel meevallen. Zoals gezegd is de relatie A67 oost --> A2 zuid dermate onbelangrijk dat een en ander een grote investering voor een fly-over constructie absoluut niet rechtvaardigt.

Enig minpuntje in mijn ogen is dat lokaal/bestemmings-verkeer vanuit/naar A67 west / A2 zuid nog steeds te maken krijgt met de stoplichten van het bestaande knooppunt. Bestemmingsverkeer vanuit de richting Maastricht en Venlo moet er voor de rotonde af, de rotonde nemen, en kan vervolgens via de parallelbanen VRI-vrij naar de gewenste afrit doorrijden. Omgekeerd geldt dit dus ook. Aangezien een belangrijk deel van dit verkeer de regio Eindhoven als begin/eindpunt heeft, sluit ik niet uit dat er in de toekomst hier toch weer problemen zullen gaan optreden.

Desondanks vind ik het voorgestelde Leenderheide wel een redelijk elegante oplossing, waarbij de hoofdstroom [A2 west/noord <---> A2 zuid] inderdaad de doorgaande route wordt, uitgevoerd met een bijzonder ruime bochtstraal. De toekomst zal uitwijzen of Leenderheide in staat is het bestemmingsverkeer voldoende te verwerken.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 12 mar 2005, 17:29

PW100 schreef:Enig minpuntje in mijn ogen is dat lokaal/bestemmings-verkeer vanuit/naar A67 west / A2 zuid nog steeds te maken krijgt met de stoplichten van het bestaande knooppunt. Bestemmingsverkeer vanuit de richting Maastricht en Venlo moet er voor de rotonde af, de rotonde nemen, en kan vervolgens via de parallelbanen VRI-vrij naar de gewenste afrit doorrijden.
Hoe vaak (en waar) kan er van de hoofdrijbaan naar de parallelbaan worden gewisseld? Kan bestemmingsverkeer voor Eindhoven west en noord bijvoorbeeld op het zuidelijk deel van de ring (dat met de A67 gecombineerd is) de hoofdrijbaan gebruiken en daarna ergens naar de parallelbaan wisselen?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 12 mar 2005, 19:02

Wordt ook hoog tijd dat men eens iets aan de situatie rond Eindhoven doet. De werkzaamheden gaan zeker enige jaren duren, maar daarna is het leed dan ook hopelijk geleden.

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » za 12 mar 2005, 19:55

Hoe vaak (en waar) kan er van de hoofdrijbaan naar de parallelbaan worden gewisseld?
Autosnelwegverkeer van buiten de ring moet vóór het knooppunt waar men de ring oprijdt kiezen tussen doorgaande hoofdrijbaan, of parallelrijbaan met alle aansluitingen. In wezen moet je het zo zien dat de doorgaande hoofdrijbaan alleen uitwisselingen krijgt met de knooppunten. In de knoopunten komen dus géén uitwisselpunten tussen hoofdrijbaan en parallelrijbaan.

Vanuit het zuiden gezien, de A2 volgend, moet men vóór Leenderheide kiezen tussen hoofdrijbaan of parallel rijbaan. De hoofdrijbaan geeft alleen toegang tot de A2/A67 richting westen. Richting A67-oost moet men de parallelbaan kiezen en dan via de rotonde Leenderheide aansluiten op A67 richting Venlo.
Kiest men vóór Leenderheide voor de hoofdrijbaan, dan is de eerstvolgende keuzemogelijkheid knooppunt De Hogt, waar men kan kiezen tussen afslaan naar A67 richting België [twee rijstroken], en rechtdoor hoofdrijbaan richting noorden [twee rijstroken]. Parallelverkeer kan hier trouwens ook de keuze maken om A67 richting België te volgen [één rijstrook doorgaand, dus eigenlijk links uitvoegend], of de parallel rijbaan richting noorden [twee stroken afslaand].
De volgende keuze voor de hoofdrijbaan is vervolgens knooppunt Batadorp, waar men kan kiezen voor A58 richting Tilburg, of de A2/A58 richting 's Hertogenbosch / Son. Tussen knooppunt Batadorp en Ekkersweijer komen de hoofdrijbaan en parallelrijbaan weer samen [vier rijstroken], om direct over te gaan in twee rijstroken A58 rechtdoor richting Son, en twee rijstroken afslaand A2 richting 's Hertogenbosch.

Alle aansluitingen zijn alleen via het parallel rijbaan systeem te bereiken:
* alle relaties in Leenderheide behalve A2/A67 west - A2 zuid/A67 oost en vv
* aansluiting Waalre/Aalst
* aansluiting Philips
* aansluiting Veldhoven-zuid
* aansluiting Veldhoven
* aansluiting Strijp [alleen vanuit/naar noorden]
* aansluiting Welschap

Ik heb nog geen geschikte overzichtstekening gevonden om een en ander wat duidelijker te maken. Ik zal eens kijken of ik zelf wat in elkaar kan flansen . . .
Laatst gewijzigd door PW100 op zo 13 mar 2005, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 13 mar 2005, 11:09

Bedankt voor de uitgebreide toelichting!

Ik heb geen idee hoe groot het deel is van het verkeer op de A2 vanuit het zuiden dat de bestemming Eindhoven heeft, maar gevoelsmatig denk ik dat het een aanzienlijk deel is. Met andere woorden: wordt er nu niet een te groot deel van het verkeer al bij Leenderheide de parallelbaan op "gedwongen" en leidt dit weer tot een bottleneck in de toekomst? Een driekwart klaverblad oplossing zou denk ik niet onverstandig zijn...

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » zo 13 mar 2005, 18:02

Ik heb nog geen geschikte overzichtstekening gevonden om een en ander wat duidelijker te maken. Ik zal eens kijken of ik zelf wat in elkaar kan flansen . . .

Heb dus zelf maar even wat in elkaar geflanst met MS paint. Ik hoop dat een en ander enigszins duidelijk geworden is.

Klik hier voor full size versie.
Afbeelding
Klik hier voor full size versie.

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » zo 20 mar 2005, 21:42

Ik bedoelde hierboven dus eigenlijk deze full size versie . . .

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 20 mar 2005, 22:32

Da's inderdaad wat duidelijker dan die vorige ;)

Ik vraag me alleen af of de situatie nu beter wordt tussen Batadorp en Ekkersweijer. Krijgen we in de voorgestelde situatie daar nu niet erg veel weefbewegingen??

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 20 mar 2005, 23:26

AL het verkeer van de A 2 --> Eindhoven uit het zuiden moet dus via rotonde Leenderheide :kwaad: :kots: :rooie:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 21 mar 2005, 0:36

Oei ja.
Volgens je kaartje moet je om op de parallelbaan te komen vanuit het zuiden per se over rotonde Leenderheide.
Is dat echt zo? Dat kan toch niet anders dan gigantische problemen opleveren? Terwijl het me niet nodig lijkt.

(Ik kan zelf het antwoord op deze vraag wel ergens terugvinden als het goed is, maar ik ga zo naar bed, dus nu even niet...)

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 21 mar 2005, 9:11

Ik zou zeggen: kijk hier eens naar, Matthijs. Alle kaarten van de Randweg Eindhoven. Inderdaad heeft PW100 gelijk: verkeer uit het zuiden moet vóór Leenderheide al besluiten of het langs Eindhoven rijdt of een bestemming in Eindhoven heeft. Ik dacht altijd, dat je per knooppunt kon kiezen tussen hoofd- en parallelrijbaan, maar dat geldt dus alleen voor verkeer dat pas bij dat knooppunt de randweg oprijdt.
Op zich ook wel logisch: het aantal extra uitwisselingspunten tussen hoofd- en parallelrijbanen zou niet alleen extra dure constructies vereisen, maar ook de kans van verstoringen op de hoofdrijbaan vergroten.
Bovendien: de hoeveelheid verkeer die zodadelijk vanuit het zuiden via de rotonde van Leenderheide de parallelrijbaan opgaat, lijkt mij lang niet zo groot als de huidige verkeersstroom. Maar misschien vergis ik me.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 21 mar 2005, 9:50

Dat men al bij Leenderheide de parallelbanen op moet vind ik niet zo'n probleem. Het probleem vind ik dat dat via de VRI-rotonde moet. Dat houdt dus in dat je komende uit het zuiden of oosten voor alle Eindhovense afslagen langs de verkeerslichten van Leenderheide moet. AL het verkeer naar Eindhoven moet hier dus stoppen.
Hoewel dat misschien om minder verkeer gaat dan er nu langs Leenderheide moet, lijkt het me vragen om problemen. Als de rotonde vaststaat is heel Eindhoven onbereikbaar vanuit het zuiden of oosten.
Dit terwijl de beperking me helemaal niet zo per se nodig lijkt...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 21 mar 2005, 10:21

Ik vraag me ook af of Leenderheide dat wel aankan. Bij een ongeval is een van de parallelbanen van de A12 bij het verkeerscirculatieplein Laagraven wel eens dichtgezet. Gevolg: al het regionale verkeer via de rotonde benedendoor. De files waren gigantisch. Nu is Eindhoven Utrecht niet, maar toch. Eén extra uitvoeger van de noordelijken hoofdrijbaan naar de noordelijke parallelrijbaan tussen Leenderheide en De Hogt, tezamen met handhaving van de huidige by-pass, zou inderdaad wonderen kunnen doen.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » ma 21 mar 2005, 10:31

Vooral ook kwalijk dat deze situatie nieuw wordt gecreeerd...
Dit zou nu juist de gelegenheid moeten zijn om dit soort zaken weg te werken.
Met de halfslachtige relatie A2-zuid - A67-oost heb ik niet zo veel problemen, maar met deze halfslachtige relatie A2-zuid/A67-oost - parallelbanen wel.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 21 mar 2005, 10:45

Ben ik het wel mee eens. Ook de Kennedylaan, een voorname stedelijke ader in Eindhoven, gaat zodadelijk stoplichtvrij op de snelwegen A50/58 worden aangesloten (bij knp. Ekkersrijt/de Bokt/Son/etc.), dus als daar wel geld voor is, waarom dan niet voor de ombouw van Leenderheide? Maar ja, wie zijn wij... :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 21 mar 2005, 11:14

Ik heb ook even wat geklooid in Paint, en kom hierop:
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » ma 21 mar 2005, 11:14

Na wat knip- en plakwerk: zo zou het dus ook kunnen:

Afbeelding

Het zou ongetwijfeld het kleinste klaverblad van heel NL worden - een beetje naar het model zoals je ze ook in het Ruhrgebiet tegenkomt, maar je bent in ieder geval al af van de stoplichten.
Misschien dat links en rechts de schaal vergroot mag worden, maar het is dan ook maar een impressie.
Laatst gewijzigd door Alain op ma 21 mar 2005, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie