[A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Willem » za 01 aug 2015, 20:03

Chris schreef:Het viel me op dat hier richting noorden een rare en op het oog onnodige slinger in de wegmarkering zit.
Heeft waarschijnlijk iets te maken met de brug over de Hanzelijn. Met de bouw van de spoorlijn en de onderdoorgang onder de snelweg is aan de weg zelf iets aangepast, maar wat precies weet ik niet.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Jackbauer1350 » za 01 aug 2015, 20:32

De aansluiting is compleet herbouwd. Was vroeger een haarlemmermeer maar is vanwege de Hanzelijn omgebouwd naar een halfklaverblad. De viaducten moesten ook aangepast worden hiervoor. De rijbaan heeft voor deze werkzaamheden ook een tijdelijke verschoven indeling gehad.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18178
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door mavas » zo 02 aug 2015, 21:31

Prachtige foto's! Met name A6-4 is echt geweldig. 8-) :top:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door GuteFahrt » do 06 aug 2015, 21:44

^^ Sluit ik me bij aan. Prachtige foto's van deze snelweg. :top:

Ik heb de weg tot aan Lelystad sinds lange tijd weer eens bij daglicht bereden. Geregeld de A6 gehad maar vaak 's nachts. Toch heb ik me er weer eens over verbaasd hoeveel windmolens er staan. Het zijn er overigens nog niet genoeg, ten noorden van de Ketelbrug (Noordoostpolder) staan er momenteel nogal wat in aanbouw.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Chris » do 06 aug 2015, 21:46

Nog een panorama. Aan de hand van de winturbines kan je het verloop van de snelweg volgen. Vaag is zelfs de Ketelbrug te zien.

Afbeelding
A6 IJsselmeerdijk by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Wouter N14 » do 06 aug 2015, 21:52

^^ Ik rijd daar tegenwoordig regelmatig. Dat wegvak is wel toe aan vers asfalt... na dik 30 jaar of zo?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door RSK » do 06 aug 2015, 22:19

Chris schreef:Aan de hand van de winturbines kan je het verloop van de snelweg volgen.
Misschien een leuk idee om kabels tussen de windmolens te spannen en daar dan wegverlichting aan op te hangen? 8-)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door GuteFahrt » za 25 feb 2017, 0:25

Afgelopen woensdag reed ik over de A6 ( Joure -> Emmeloord), donderdags terug en gisteren de N354 in het Friese merengebied. Ik realiseerde me bij het passeren van Follega dat dit buurtschap op de borden staat langs de snelweg:

Afbeelding

Follega is volgens zowel Wikipedia als Plaatsengids een dorp. Volgens de eerste bron wonen er ongeveer 200 mensen (2004). Volgens de tweede circa 160 op 60 woningen/boerderijen.

Volgens mij klopt het geen van tweeën, bovendien wordt Follega bij het buurtschap zelf in blauw op wit aangegeven:

https://goo.gl/maps/1GDo8nSom1R2

Ten noorden van Follega ligt Doniaga, ten zuiden ervan Oosterga. Alledrie buurtschappen/gehuchten volgens mij.

Dit alles gezegd hebbende vroeg ik mij af of dit iets unieks is, dan bedoel ik dat een plaats wordt bewegwijzerd op de snelweg wat geen dorp is maar iets nog kleiners...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Vinny » za 25 feb 2017, 9:12

Het kleinste dorp van Nederland is Breezanddijk. Dat staat keurig netjes langs de snelweg aangegeven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Coen Tunnel » za 25 feb 2017, 9:57

Vinny schreef:Het kleinste dorp van Nederland is Breezanddijk.
Volgens borden.plaatsengids.nl is dit het kleinste gehucht van Nederland:

Afbeelding

Er staan gehuchtborden, maar in deze plaats woont niemand meer, alleen de kerktoren is nog aanwezig.
Dat staat keurig netjes langs de snelweg aangegeven.
Als verwijzing naar de VZP ja, niet de 'plaats' zelf. Er staat daar een normaal bord wat bij VZP's gebruikelijk is, met de naam van de VZP in zwart-op-wit. Er zijn wel meer VZP's vernoemd naar gehuchten. Toevallig heb je bij Breezanddijk ook nog een klein stukje OWN wat daar is aangesloten en kun je de plaats alleen via de VZP bereiken. De vier inwoners van Breezanddijk wonen op een woonboot.

Maar goed, het is daar niet echt een expliciete verwijzing naar de plaats zelf.
GuteFahrt schreef:Dit alles gezegd hebbende vroeg ik mij af of dit iets unieks is, dan bedoel ik dat een plaats wordt bewegwijzerd op de snelweg wat geen dorp is maar iets nog kleiners...
Ik denk dat deze verwijzing naar een plaats met 22 inwoners gewoon in wit-op-blauw iets meer aan jouw definitie voldoet. Maar ook dit is een gevalletje met een vrij bijzondere locatie.

Andere verwijzingen vanaf de snelweg naar zeer kleine plaatsen kun je eveneens op de A7 vinden, ook als afritnaam, zoals Oudeschans (90 inwoners) en Zurich (168 inwoners), al zijn die plaatsen vanwege hun kenmerken historisch gezien dorpen te noemen en geen gehuchten/buurtschappen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door boe! » za 25 feb 2017, 10:26

GuteFahrt schreef:Afgelopen woensdag reed ik over de A6 ( Joure -> Emmeloord), donderdags terug en gisteren de N354 in het Friese merengebied. Ik realiseerde me bij het passeren van Follega dat dit buurtschap op de borden staat langs de snelweg:

Afbeelding
Wat ik mij afvraag is waarom Woudsend op dit bord is verdwenen. Als je dan toch terug wil naar twee bestemmingen, dan had ik gekozen voor het bekendere Woudsend en niet voor Follega.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door GuteFahrt » za 25 feb 2017, 11:09

^^ Woudsend is naar een aansluiting eerder verschoven. St. Nicolaasga.

Vanaf het zuiden staat Woudsend er wel op:

Afbeelding

Bij St. Nicolaasga is Langweer dan het tweede doel.

Afbeelding

Wat klein tot heel kein betreft op de wegwijzers, Idaard (Idaerd op z'n Fries) is onderdeel van de tekst t.h. :AS: Grou(w). Telt ook slechts om en nabij 100 inwoners...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5537
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door nederland24 » za 25 feb 2017, 13:15

Zijn er trouwens richtlijnen welke plaatsen worden aangegeven op de afritborden naar het OWN? Het lijkt mij logisch dat er vooral plaatsen worden aangegeven met een regionale knooppuntfunctie.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Wouter N14 » za 25 feb 2017, 18:07

^^ In principe eerste hoofddoel rechts en dan eerste hoofddoel links (of andersom). En omdat rechts geen plaatsen van belang meer zijn omdat die een afrit eerder al zijn verwezen, blijft Follega over.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door GuteFahrt » zo 26 feb 2017, 1:42

Voor wat betreft de reacties qua Afsluitdijk, daar had ik even excl. aan toe moeten voegen want hier kon je op wachten natuurlijk...(Breezanddijk/Kornwerderzand).

@ Coen Tunnel: het klopt precies wat je schrijft. :top:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door harry » zo 26 feb 2017, 12:09

GuteFahrt schreef:Follega is volgens zowel Wikipedia als Plaatsengids een dorp. Volgens de eerste bron wonen er ongeveer 200 mensen (2004). Volgens de tweede circa 160 op 60 woningen/boerderijen.
Volgens mij klopt het geen van tweeën
Welke van de 4 feiten die je noemt kloppen niet?
GuteFahrt schreef:bovendien wordt Follega bij het buurtschap zelf in blauw op wit aangegeven
Ook een dorp kan alleen witte borden hebben. Follega mag dan klein zijn, het heeft wel een eigen postcode (en is volgens de BAG een woonplaats)..
GuteFahrt schreef:@ Coen Tunnel: het klopt precies wat je schrijft. :top:
Gelukkig maar.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door GuteFahrt » ma 27 feb 2017, 11:40

Waarom is dat dan, dat een dorp ook blauw op wit kan hebben. Dat is toch alleen maar verwarrend...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 feb 2017, 11:54

Ik denk dat er verschillende definities van dorp gebruikt worden.

Je kunt een aantal criteria gebruiken. Afhankelijk van welke criteria je gebruikt zal de ene persoon iets een dorp noemen en de andere persoon zal dezelfde plaats een gehucht of buurtschap noemen.

Denk daarbij aan:
  • het aantal inwoners
  • de (historische) aanwezigheid van een kerk
  • de (historische) aanwezigheid van andere voorzieningen zoals een café, school, kruidenier
  • het al dan niet hebben van een eigen postcode
  • het gebruik van normale komborden of de blauw-op-witte gehuchtborden
  • een vermelding in de BAG als woonplaats
  • de mate van concentratie/spreiding van bebouwing: is er sprake van een bebouwde kom?
  • kan men een duidelijk centrum van de plaats aanwijzen?
Follega zit op zo'n 200 inwoners, heeft een kerk gehad (een begraafplaats en klokkenstoel zijn nog steeds aanwezig), heeft een herberg gehad (tegenwoordig een Rijksmonument), heeft een eigen postcode (8535) en heeft een vermelding in de BAG als woonplaats.

Follega heeft echter geen normale komborden en alhoewel er wel wat meer bebouwing is, is er niet echt sprake van een aaneengesloten bebouwing zoals we die normaal in dorpen zien. Een duidelijk centrum is er niet (meer). Het is allemaal wat meer verspreid. Daar komt nog bij dat de voorzieningen die er waren (de kerk en de herberg) niet meer als zodanig bestaan of in gebruik zijn. Kortom, het is nu meer een verspreide groep huizen geworden. Historisch gezien is/was het een dorp, maar er zijn genoeg kenmerken waarin het afwijkt van andere dorpen.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door GuteFahrt » ma 27 feb 2017, 13:18

Duidelijk verhaal wederom, maar ik zie (satelliet) niet waar de 200 mensen van Follega wonen. Dat aantal staat op Wikipedia met (2004) erachter. Denk dan dat ze Follega, Oosterga en Doniaga bij elkaar bedoelen (en dan lijkt het me nog veel toe) want alleen Follega 200 man/vrouw dat lijkt mij sterk....

Er staan daar echt maar een paar huizen en boerderijen. Niet veel.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 feb 2017, 13:44

Als ik op OSM Follega intik en de administratieve grenzen van de plaats Follega kan zien en vervolgens tel hoeveel adressen er binnen dat gebied zijn kom ik op ca. 55 adressen uit.

Dan lijkt 200 inwoners mij wat aan de hoge kant, dan zit je gemiddeld op bijna 4 inwoners per adres.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door boe! » ma 27 feb 2017, 19:00

GuteFahrt schreef:Duidelijk verhaal wederom, maar ik zie (satelliet) niet waar de 200 mensen van Follega wonen. Dat aantal staat op Wikipedia met (2004) erachter. Denk dan dat ze Follega, Oosterga en Doniaga bij elkaar bedoelen (en dan lijkt het me nog veel toe) want alleen Follega 200 man/vrouw dat lijkt mij sterk....
Die 55 huishoudens klopt wel, het aantal inwoners niet. Dat was 155 in 2013. Doniaga zit hier zeker niet bij, want dat lag in dat jaar nog in een andere gemeente. Oosterga wordt apart vermeld met 50 inwoners.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A29 Barendrecht - Vaanplein eind jaren '70

Bericht door Vinny » di 14 mar 2017, 20:16

Pino schreef:De verwijzingen Route Beneluxtunnel en Route Brienenoord hebben het nog langer uitgehouden dan ik tot nu toe dacht, zelfs de invoering van de A-nummers. Maar hier zitten we kennelijk in een soort overgangsfase waarin Route Beneluxtunnel nog bestaat, maar de logische spiegelbeeld-verwijzing Route Brienenoord al is verdwenen? Wellicht hangt dat samen met het feit dat de Beneluxtunnel eind jaren '70 nog een toltunnel was?

Schitterende vondsten weer René, in deze en andere draden!
Op zich wel grappig, de route Amsterdam (via Afsluitdijk) op knooppunt Joure heeft er tot in de 21e eeuw gestaan. Is minimaal sinds 2009 overgeplakt.
https://goo.gl/maps/JFjjtPM7uf22
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: A29 Barendrecht - Vaanplein eind jaren '70

Bericht door keokiracer » di 14 mar 2017, 20:19

^^ Volgens de wegenwiki verdween die routeverwijzing dankzij Annemarie Jorritsma (die van 1994-1998 minister van Verkeer en Waterstaat was)
Wegenwiki schreef:Tussen 1973 en 1983 werd verkeer richting Amsterdam bij knooppunt Joure gescheiden: Amsterdam-Noord via de A7 en Amsterdam via de polder, de A6 (destijds A50). Doordat de weg door de polder nog niet af was, nam het gros van het verkeer naar Amsterdam de Afsluitdijk. Dit, tezamen met een aantal ongevallen dat te maken had met twijfelen over de bestemming, deed Rijkswaterstaat besluiten om Amsterdam alleen nog maar over de Afsluitdijk te bewegwijzeren, over de A7. Hierop ontstond forse kritiek vanuit de samenleving. Eind 1986 werd daarom de oude situatie weer hersteld en werd Amsterdam weer via de A50 (A6) verwezen. Via de A7 werd verwezen naar "Amsterdam via Afsluitdijk". De aparte verwijzing naar Amsterdam-Noord kwam te vervallen.
Annemarie Jorritsma, een Fries bestuurder uit Bolsward en vanaf 1994 minister van Verkeer en Waterstaat, heeft er persoonlijk voor gezorgd dat de verwijzing "Amsterdam via Afsluitdijk" in zijn geheel kwam te vervallen bij Joure. Daardoor is het sindsdien niet meer duidelijk dat de A7 na Sneek nog verder gaat richting Noord-Holland.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A29 Barendrecht - Vaanplein eind jaren '70

Bericht door Vinny » di 14 mar 2017, 20:30

Toch weet ik bijna zeker dat na de omnummering van A 50 naar A 6 nog een tijdje Amsterdam via Afsluitdijk stond aangegeven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A29 of A6 of zo

Bericht door harry » di 14 mar 2017, 21:04

^^ Wat heeft dit te maken met de A29? :dontknow:

Edit: dank, moderatoren. Onze voorzitter was een beetje aan het afdwalen. :)
Laatst gewijzigd door harry op wo 15 mar 2017, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: A29 Barendrecht - Vaanplein eind jaren '70

Bericht door Coen Tunnel » di 14 mar 2017, 23:05

Vinny schreef:Toch weet ik bijna zeker dat na de omnummering van A 50 naar A 6 nog een tijdje Amsterdam via Afsluitdijk stond aangegeven.
Dat is dan toch ook volledig in lijn met hetgene dat keokiracer van de Wegenwiki quotet?

In 1993 was de omnummering van A50 naar A6. Jorritsma was tussen 1994 en 1998 minister van VenW. Maar ik vraag me af of zij er echt verantwoordelijk voor is, uit dit bericht uit 2006 zou je kunnen afleiden dat het eerder rond 2004 geweest is. Ik kwam vroeger nog regelmatig bij Joure (familie in Joure) en in mijn herinnering stond het er in ieder geval eind jaren '90 nog.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A29 Barendrecht - Vaanplein eind jaren '70

Bericht door Vinny » di 14 mar 2017, 23:11

harry schreef:^^ Wat heeft dit te maken met de A29? :dontknow:
Vergelijkbaar geval. Bruggen, dijken tunnels die op richtinggevende bewegwijzering opduiken. Ik denk dat er op NBA-borden dit niet meer bestaat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A29 Barendrecht - Vaanplein eind jaren '70

Bericht door harry » wo 15 mar 2017, 21:37

Coen Tunnel schreef:ik vraag me af of zij er echt verantwoordelijk voor is
Er zou ook verwarring kunnen zijn met Amsterdam-Noord.
- De oudste situatie die ik ken (*) is: A7 Amsterdam, A50 van alles maar géén Amsterdam
- Daarna een tijdje: A7 Amsterdam-Noord, A50 Amsterdam
- Tenslotte: A7 Amsterdam via Afsluitdijk, A50/A6 Amsterdam

Misschien dat Jorritsma ervoor gezorgd heeft dat Amsterdam óók via de A50 werd aangegeven (waarbij A7 Amsterdam-Noord werd).

(*) Voorzover ik rotonde Joure meegemaakt heb. Van nóg eerder herinner ik me dat de N7 in Groningen richting "Drachten, Leeuwarden, Afsluitdijk" was bewegwijzerd. Maar ik weet dus niet of dat gecontinueerd werd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 mar 2017, 21:46

^^ Ik kan me niks anders herinneren dan Amsterdam via Afsluitdijk, dat zal er zeker in de tweede helft van de jaren '90 gestaan hebben.

De A50 was al A6 ten tijde van het ministerschap van Jorritsma. De omnummering was in 1993, Jorritsma werd minister in 1994.

De borden op :KP: Joure zijn nog uit de tijd dat het nummer nog A50 was, duidelijk is dat Amsterdam toen al stond aangegeven: https://www.google.nl/maps/@52.9571226, ... 56!6m1!1e1

Het nummer A6 is wel duidelijk over gepopnageld, Amsterdam niet.

Ook op dit bord is dat te zien: https://www.google.nl/maps/@52.9581044, ... 56!6m1!1e1

Op het rechterbord stonden Sneek en Amsterdam via Afsluitdijk, je ziet nog net het onderste deel van de j onder het gepopnagelde deel. Joure-West is dus pas later toegevoegd.

troedeboer
woonerf
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 02 apr 2010, 15:30

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door troedeboer » wo 15 mar 2017, 22:18

Tot 1984/1985 stonden twee routes aangegeven,
het verkeer voor Amsterdam werd via de A50 door de polders geleid.
Het verkeer voor Amsterdam-Noord werd over de afsluitdijk gestuurd.
Hierna is de bebording gewijzigd en werd de weg naar Amsterdam alleen aangegeven via de afsluitdijk.
Reden van de verandering was dat een dubbele verwijzing nog wel eens verwarring opleverde bij de automobilisten, wat zou kunnen leiden tot gevaarlijke situaties.
Bovendien was gebleken dat toch al 65 procent van het verkeer voor Amsterdam via de afsluitdijk koos, zodat ze de borden hebben gewijzigd, dat alle verkeer voor Amsterdam over de afsluitdijk werd gestuurd.
Een test van journalisten van de Leeuwarder Courant (waaruit bleek dat via de polder het veel korter was) zorgde voor kamervragen van Annemarie Jorritsma, waardoor de toenmalige minister Smit-Kroes er in oktober 1986 voor heeft gezorgd dat er weer op twee manieren aangegeven wordt om naar Amsterdam te gaan.
Nu is de toevoeging "via Afsluitdijk" erbij gekomen en bij de richting Emmeloord is Amsterdam er weer bij komen te staan.

Plaats reactie