[A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Wouter N14 » ma 18 mei 2020, 19:46

Wijkhoven schreef:
ma 18 mei 2020, 19:33
Wouter N14 schreef:
za 25 apr 2020, 15:13
1:09 Die pechhaven met schots en scheef liggende stalen rijplaten nodigt niet echt uit om in een noodgeval in te duiken :nahzeg:
Het is ook geen restaurant dat het moet hebben van de leuke uitstraling. In geval van nood volstaat het wel lijkt mij.
Vreemde redenering met een vergelijking die kant noch wal raakt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 18 mei 2020, 19:48

Wijkhoven schreef:
ma 18 mei 2020, 19:42
Dat is correct. Op de afgelopen 2-3 pagina's kon ik geen toelichting vinden in dit topic, maar ik begrijp dat er ergens anders over wordt gesproken. Dat heb ik helaas nog niet kunnen vinden. :sorry:
Zoek eens op het wegnummer van de toekomstige weg die daar moet aansluiten: N727. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Wijkhoven
zandpaadje

Bericht door Wijkhoven » ma 18 mei 2020, 19:51

Kaaiman schreef:
ma 18 mei 2020, 19:48
Wijkhoven schreef:
Dat is correct. Op de afgelopen 2-3 pagina's kon ik geen toelichting vinden in dit topic, maar ik begrijp dat er ergens anders over wordt gesproken. Dat heb ik helaas nog niet kunnen vinden. :sorry:
Zoek eens op het wegnummer van de toekomstige weg die daar moet aansluiten: N727. ;)
Bedankt, hier kan ik wat mee! :top:

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 18 mei 2020, 21:34

Wijkhoven schreef:
Attietattie schreef:
ma 18 mei 2020, 19:41
Wijkhoven schreef:
ma 18 mei 2020, 19:33
In geval van nood volstaat het wel lijkt mij.
Volgens mij dient zo'n ding in hetzelfde verhardingstype te zijn als de rijbaan.
Ook tijdens een fasering? Dat vind ik wel wat streng.
Ik zou de aannemer niet willen zijn wanneer een auto die gebruik moet maken van die pechhaven plots om z'n as tolt omdat die platen bijvoorbeeld door regen spekglad zijn geworden.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » wo 20 mei 2020, 22:06

Wellicht rij je dan iets te hard die pechhaven op ;-)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 20 mei 2020, 22:32

^^ Ja je gaat op de rijbaan al rustig uitrollen tot 30 km/u :dontknow:
In een noodsituatie, bv. een technisch mankement, wil ik zo snel mogelijk een veilige stopplaats bereiken en zo laat mogelijk afremmen. Dan heb ik geen behoefte aan rekening houden met wegschietende of opspringende rijplaten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 12 jun 2020, 15:43

Weer een ernstig ongeluk op de Ketelbrug, een camper knalde zo te zien met behoorlijke snelheid op een vrachtauto: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... -ketelbrug

Ideeën om dit veiliger te maken? De filewaarschuwing begint al 3 kilometer voor de brug met matrix bermborden (aan beide kanten). Er zijn geen portalen, behalve direct voor de afsluitbomen.

Ik heb de indruk dat de meeste van deze ongevallen richting noorden gebeuren en dan ook veelal vlak voor de brug. Ondanks dat je dan al heel wat filewaarschuwingen hebt gehad wordt men toch verrast door stilstaand verkeer.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 12 jun 2020, 16:25

Als ik de Google Streetview beelden van juli 2019 gebruik, zie ik de volgende suggesties:
- VMS is hier wel erg magertjes uitgevoerd, portalen neer zetten (met matrixborden) en eventueel extra flashers (2 lampen: onder-boven ) gebruiken
- Opruwen van de wegverharding / nieuwe toplaag ("regulier onderhoud")

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 12 jun 2020, 17:12

Misschien heeft het er ook mee te maken dat je na Almere eigenlijk nauwelijks een gevarieerde omgeving hebt. Het is vrij monotoon.
Vanaf Emmeloord ben je net door een knooppunt gereden en heb je er daardoor meer je aandacht bij.

Minimaal vereist lijkt mij inderdaad ook matrixborden op portalen. Dat is toch altijd wat duidelijker dan naast de weg.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 12 jun 2020, 17:26

Emmeloord - Ketelbrug is nog best een stukje hoor.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 12 jun 2020, 18:02

Dat weet ik, maar het is wel een locatie waar je van het gas af moet en je weer alert door wordt. Dat blijf je dan wel de komende 10 minuten.

De andere kant op rij je toch al gauw 30 minuten zonder dat je van het gas af moet of een moeilijke beslissing moet maken.
Polderblindheid noem ik dit, in optima forma.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 12 jun 2020, 18:16

Het gaat allemaal om mindset.

Er is een categorie die denkt: "Gisteren stond er geen file, eergisteren stond er geen file, vorige week stond er geen file, dus dan zal er vandaag ook wel geen file staan". Die rijden op de automatische piloot en die zijn altijd te laat bij afwijkingen.

En dan heb je nog een categorie die op 900 meter een bord :J15: tegenkomt. Als het bord al gezien wordt (mensen zijn regelmatig met andere dingen bezig), dan komt de gemiddelde automobilist niet verder dan 'er komt een brug aan', terwijl de gedachte zou moeten zijn 'er komt een brug aan, wellicht staat die open en ik moet extra opletten'. Die extra stap wordt vaak niet gezet en met een beetje pech krijg je dan dit soort onnodige ongevallen.

En dan kan je wel weer heel veel fysieke maatregelen gaan bedenken, maar er staan al meerdere borden :J15: en er staan al meerdere voorseinen. Hoeveel maatregelen je ook neemt, zolang dit soort leeghoofden achter het stuur plaatsnemen, houd je dit soort ongevallen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 12 jun 2020, 18:26

Vanaf Urk zie je de brug kilometers ver al liggen. Vanaf Lelystad zit hij verborgen in een bocht achter een viaduct.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 12 jun 2020, 18:47

boe! schreef:
vr 12 jun 2020, 18:16
Het gaat allemaal om mindset.
...
En dan kan je wel weer heel veel fysieke maatregelen gaan bedenken, maar er staan al meerdere borden :J15: en er staan al meerdere voorseinen. Hoeveel maatregelen je ook neemt, zolang dit soort leeghoofden achter het stuur plaatsnemen, houd je dit soort ongevallen.
Nou nou, heb je iets verkeerds gegeten of zo, om zo een post hier neer te pennen :nothanks:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 12 jun 2020, 18:55

Valt toch best mee? Helaas zit er een behoorlijke kern van waarheid in.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 12 jun 2020, 19:00

Jeff schreef:
vr 12 jun 2020, 16:25
Als ik de Google Streetview beelden van juli 2019 gebruik, zie ik de volgende suggesties:
- VMS is hier wel erg magertjes uitgevoerd, portalen neer zetten (met matrixborden) en eventueel extra flashers (2 lampen: onder-boven ) gebruiken
- Opruwen van de wegverharding / nieuwe toplaag ("regulier onderhoud")
Wat bij de Ketelbrug nogal vreemd is, is dat er vroeger (zichtbaar op SV-beelden van 2009) wel 1 portaal over en vervolgens een serie laaggeplaatste uitgebreide signaalgevers langs de A6 stonden. Die zijn ergens tussen 2009 en 2014 verwijderd en vervangen door een setje VWS'en.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 12 jun 2020, 19:17

Palance schreef:
vr 12 jun 2020, 18:55
Valt toch best mee? Helaas zit er een behoorlijke kern van waarheid in.
Het blijft nogal aanmatigend en badinerend overkomen op mij. Maar een ieder mag posten zoals hij wil :hahaHAHA:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 12 jun 2020, 19:46

^^ Je kan het weglachen, maar eigenlijk was ik behoorlijk serieus in mijn post.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » vr 12 jun 2020, 20:01

Is wel een feit helaas...

Dat zijn vaak ook de klappers die op een grote lichtgevende pijl tuffen... Of een wagen van RWS... Wat doet die hier nu ineens...

Als je gewoon voor uitkijkt, naar de borden langs de weg en naar het andere verkeer, dan is een Ketelbrug opening in mijn optiek niet te missen...
Enige wat ik kan bedenken is dat ze dicht op de vrachtwagen reden, waardoor ze aankondigingen gemist hebben.

In dit geval ook, dit is vlak voor de brug, hebben ze mogelijk 3 momenten gemist en hadden ze de 4e kunnen zien in mijn optiek:

- 900 meter voor de brug, voor de bocht/viaduct ook, aan weerszijden A6, op de invoeger vanaf Swifterbant (beide zijden, hier nog 2 stroken)
- 600 meter voor de brug, aan weerszijden A6, op de invoeger vanaf Swifterbant (alleen rechts)
- 300 meter voor de brug aan weerszijden A6
- En die rode van de brug zelf iets verderop boven beide rijstroken (die van de parallelbaan zijn ook te zien)

En de voorwaarschuwing gaan al ruim van tevoren aan, al moet ik wel zeggen, als ik mijn eigen archief met een beroerde dashcam duik, dan zie je de 300 meter aangaan, en sta ik vervolgens al voor het rode. Maar volgens mij is die procedure later nog verlengd (dit filmpje komt uit 2013)...
Link

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 12 jun 2020, 20:13

waldo79 schreef:
vr 12 jun 2020, 18:47
Nou nou, heb je iets verkeerds gegeten of zo, om zo een post hier neer te pennen
Volgens mij heb jij gewoon zin om "nou nou" te schrijven. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 12 jun 2020, 21:25

Wat ook gezien dit ongeval een rol speelt: er rijdt veel vakantieverkeer. Die hebben er vaak al een lange reis op zitten en dan verslapt de concentratie, dat is een bekend gegeven. Bovendien is voor buitenlands verkeer een beweegbare brug in een autosnelweg een rariteit, dus die kunnen dan niet het plaatje maken van aankondiging brug > mogelijke stremming > filerisico > actie!, ook aansluitend bij Boe!.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 14 jun 2020, 16:33

Waarschijnlijk is het ongeluk gebeurd bij dezelfde brugopening waar ik ook voor moest wachten in omgekeerde rijrichting. Er waren nog geen hulpdiensten namelijk (die kwamen rap aangesneld); maar de camper zag er inderdaad beroerd uit. :(
Wat ook gezien dit ongeval een rol speelt: er rijdt veel vakantieverkeer. Die hebben er vaak al een lange reis op zitten en dan verslapt de concentratie, dat is een bekend gegeven. Bovendien is voor buitenlands verkeer een beweegbare brug in een autosnelweg een rariteit, dus die kunnen dan niet het plaatje maken van aankondiging brug > mogelijke stremming > filerisico > actie!, ook aansluitend bij Boe!.
Op de A 7 die ik gisteravond de andere kant op reed staan een hoop borden met 'file mogelijk', vanwege werkzaamheden rondom de Afsluitdijk. Het is misschien een goed idee om op wegen waar veel toeristen op rijden :J15: :J33: te combineren en al met een afstandsindicatie van 5 kilometer. Het zal niet alles schelen, maar beweegbare bruggen in het snelwegennetwerk zijn buiten Nederland bijzonder zeldzaam.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 14 jun 2020, 20:01

Bij de Ketelbrug is een verschil tussen aanrijden vanaf zuidelijke en noordelijke richting dat je aan de zuidkant voorafgaand aan de brug om een dijklichaam en onder een viaduct door rijdt.

De brug zelf, eventueel stilstaand/langzaamrijdend verkeer en ook de invoeger vanaf Swifterband zie je daardoor pas laat. Dit zal niet bij elk ongeluk meespelen maar maakt de kans op klappers wel groter.

De noodzaak voor borden en signalering lijkt ook mij intussen wel aangetoond.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 14 jun 2020, 22:10

Schelpenpaadje schreef:
zo 14 jun 2020, 20:01
Bij de Ketelbrug is een verschil tussen aanrijden vanaf zuidelijke en noordelijke richting dat je aan de zuidkant voorafgaand aan de brug om een dijklichaam en onder een viaduct door rijdt.
Ofwel, zoals ik eergisteren schreef:
harry schreef:
vr 12 jun 2020, 18:26
Vanaf Urk zie je de brug kilometers ver al liggen. Vanaf Lelystad zit hij verborgen in een bocht achter een viaduct.
--Harry.

nickdh
autoweg

Bericht door nickdh » di 23 jun 2020, 20:55

Waarschijnlijk weinig nieuws te zien, maar een kleine StaVaZa op de late avond van 21 juni jl.
Link

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 aug 2020, 20:51

De bruggen van de A6 over de Lepelaartocht ten zuiden van Lelystad. Dit is vlakbij het wegrestaurant Hajé. Je kan hier van de Lage Vaart naar de Reigerplas varen, een best wel mooie (en volgens mij onbekende) recreatieplas.

Afbeelding
A6 brug Lepelaartocht Lelystad 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A6 brug Lepelaartocht Lelystad 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A6 brug Lepelaartocht Lelystad 04 by European Roads, on Flickr

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 14 aug 2020, 21:22

^^ Deze zomer ben ik op een zonnige middag vanaf de VZP Aalscholver een eind die kant op gewandeld.

Weinig plekken in Nederland waar je vanaf een VZP lopend en/of fietsend meteen toegang tot het OWN hebt. Het is de moeite waard. De andere kant op sta je ook zo aan de rand van de Oostvaardersplassen.