[A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
expressweg

Re: [A006] A6 Almere - Joure (algemeen topic)

Bericht door Schelpenpaadje » di 08 dec 2020, 7:48

Vinny schreef:
ma 07 dec 2020, 22:56
Het Van Harinxmakanaal is ook nog van belang voor de beroepsvaart. De tijdvensters waar de brug geopend kan worden zullen kleiner worden als er meer treinen komen te rijden. Blijkbaar is de politiek vatbaar voor dat soort lobby's...
Klopt.

Die scheepvaart bestaat onder meer uit containerschepen van Friesland Campina. Die worden geladen vanuit een terminal aan de westkant van de stad en vervolgens via het Prinses Margrietkanaal en het IJsselmeer naar de haven van Amsterdam gevaren. Eerder ging dit vervoer over spoor. De fabriek van Friesland Campina staat aan de oostkant van de stad. Containers gaan nu nog per vrachtwagen dwars door de stad. Er bestaan ideeën om ook dat tussenvervoer over het water te doen, waarmee het aantal vaarbewegingen op het Van Harinxmakanaal flink zal toenemen. Volgens mij kunnen ze beter die terminal verplaatsen naar een plek dichterbij de fabriek, maar afijn.

De brugopeningen op het spoor tussen Leeuwarden en Heerenveen vormen een uitdaging voor het inpassen van het nieuw te openen station Werpsterhoeke. Dit station moet behalve het bedienen van de nieuwe zuidelijke wijken ook een transferium voor reizigers van en naar het centrum van Leeuwarden. Ondanks de vele infraprojecten in de stad loopt het verkeer dagelijks behoorlijk vast, met name voor het station. Een aquaduct maakt het makkelijker om de bestaande sprinter naar Heerenveen een extra stop te laten maken en wellicht ook om de treinen van en naar Groningen door te trekken naar Werpsterhoek.

Die lobby lijkt me wel nuttig.

Toch blijft het vreemd dat een project als het aquaduct Skarster Rien, waarvoor eerder budget was, niet terug op de agenda komt nu er weer geld voor handen is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 08 dec 2020, 8:20

Jackbauer1350 schreef:
ma 07 dec 2020, 23:44
En dat terwijl in Friesland al talloze beweegbare bruggen hebben moeten plaatsmaken voor aquaducten. Waarvan een deel ook nog in N-genummerde karrensporen.
Eerlijk is eerlijk, in de zomermaanden waren veel van die bruggen meer open dan dicht, wat voor flinke vertragingen zorgde. Grotendeels gefinancierd door de Langman-gelden; geld dat toch al was gereserveerd voor het noorden en destijds als compensatie voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn is verstrekt. Friesland heeft dat geld vooral in de infrastructuur gestoken.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 08 dec 2020, 8:40

Schelpenpaadje schreef:
di 08 dec 2020, 7:48
Toch blijft het vreemd dat een project als het aquaduct Skarster Rien, waarvoor eerder budget was, niet terug op de agenda komt nu er weer geld voor handen is.
Kan een kwestie zijn van prioriteiten stellen.

Skarster Rien zie ik als puur gericht op recreatie. Want het is een beweegbare brug waarbij de openingen worden bepaald door de behoeften om het wegverkeer zo min mogelijk te hinderen en ik zie daar dan ook nooit files ontstaan die echte impact hebben. Dat laatste geeft dan voor schepen (in hoofdzaak recreatie) een zekere hinder. Maar niet meer genoeg om bovenaan prioriteitenlijstjes te staan, blijkbaar. In ieder geval niet de Haagse, maar het lijkt er dan ook op dat Friesland hier ook niet het voortouw wil nemen. Als deze plek op het Friese prioriteitenlijstje is ingenomen door aquaducten in N-karrensporen die dorpen ontsluiten waar de halve zomer bruggen open staan voor diezelfde recreatie, kan ik daar best bij komen. En wat focus op ontsluiting van een nieuwe woonwijk bij Leeuwarden en net wat meer ademruimte op doorgaand spoor scheppen door een beroepsvaart-route te ondertunnelen komt ook voor als iets dat wel boven Skarster Rien kan staan.

De A6 heeft in mijn optiek het aquaduct nou niet heel hard nodig zolang het aantal brugopeningen op het huidige niveau blijft. Kun je een heel verhaal ophangen als “enige beweegbare brug tussen Amsterdam en Groningen”, maar dat boeit me dan echt totaal niet. Al is het de enige beweegbare brug tussen Amsterdam en de Noordkaap: dat maakt gewoon niet uit zolang de echte impact voor het wegverkeer dusdanig klein blijft. In zoverre ook niet te vergelijken met het in een net wat andere context met méér recht ingezette "enige gelijkvloerse kruising tussen X en Y" of "enige stoplichten".
Laatst gewijzigd door Pino op di 08 dec 2020, 9:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 08 dec 2020, 9:01

Coen Tunnel schreef:
di 08 dec 2020, 8:20
Friesland heeft dat geld vooral in de infrastructuur gestoken.
En zo indirect in het toerisme. Dat vaart wel (...) bij goede bereikbaarheid, zowel op de weg als op het water.

Over een alternatief voor de Ketelbrug wordt helemaal niet meer gesproken?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 08 dec 2020, 9:11

^^ Ik vermoed het wel. Althans CDA-kamerlid Wytse Postma had volgens het LC-artikel gesproken over Skarster Rien als "laatste brug tussen Amsterdam en Groningen". Waarmee hij dan wel "beweegbare brug" zal hebben bedoeld, maar dat veronderstelt dus een oplossing voor de Ketelbrug. Die voor de LC-lezer natuurlijk ook méér waarde toevoegt, maar wel buiten het bestek van een artikel over infra-investeringen in Friesland zal zijn gevallen.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 08 dec 2020, 9:48

Wouter N14 schreef:
di 08 dec 2020, 9:01
Coen Tunnel schreef:
di 08 dec 2020, 8:20
Friesland heeft dat geld vooral in de infrastructuur gestoken.
En zo indirect in het toerisme. Dat vaart wel (...) bij goede bereikbaarheid, zowel op de weg als op het water.

Over een alternatief voor de Ketelbrug wordt helemaal niet meer gesproken?
Die kan nog wel eens samen met de Lelylijn in beeld komen (combi tunnel). Voor de Lelylijn zie je de handen steeds meer op elkaar gaan

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » di 08 dec 2020, 10:02

Stel dat men het wel wil en kan bouwen, een aquaduct bij Scharsterbrug. Het is volgens mij al eens eerder wel besproken, maar dan moet het knooppunt Joure weer aangepast worden? Als je richting noorden rijdt ben je de brug over en daar volgt kort erop de uitvoegstrook naar de A7->west.

Afbeelding

Vanuit noord/west richting zuiden betreft het dan de invoegstrook komende uit de richting Sneek die er kort op zit. Daar is wel wat meer ruimte.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 dec 2020, 10:14

DjIdee schreef:
di 08 dec 2020, 9:48
Die kan nog wel eens samen met de Lelylijn in beeld komen (combi tunnel). Voor de Lelylijn zie je de handen steeds meer op elkaar gaan
Ik zie dat eerlijk gezegd toch een beetje als een fantasieproject van het noorden, als de Zuiderzeelijn destijds in allerlei vormen niet rendabel was zal dat voor een Lelylijn ook gelden. Bovendien is het noorden ruimschoots gecompenseerd voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn, waarbij dat geld voor de verandering ook nog eens nuttig is besteed in allerlei infrastructuurprojecten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 dec 2020, 10:23

Pino schreef:
di 08 dec 2020, 8:40
Skarster Rien zie ik als puur gericht op recreatie. Want het is een beweegbare brug waarbij de openingen worden bepaald door de behoeften om het wegverkeer zo min mogelijk te hinderen en ik zie daar dan ook nooit files ontstaan die echte impact hebben. Dat laatste geeft dan voor schepen (in hoofdzaak recreatie) een zekere hinder.
Doordat het is gericht op de recreatie staat die brug juist vaak open, waarbij de piek van openingen ook nog eens samenvalt met de piek van het verkeersaanbod in Friesland, dus de hinder voor het wegverkeer is dan best wel groot, dat het niet in de verkeersinfo komt is volgens mij vooral door het gebrek aan filedetectie en het feit dat dit soort files nou ook niet meteen 10 kilometer lang zijn.

De brug opent in de zomer toch wel 2 keer per uur, de vertraging loopt dan meestal op tot zo'n 10 minuten. In het hoogseizoen staat er dan zo'n 20 van de 60 minuten per uur file, ik vind dat toch niet niks.
Kun je een heel verhaal ophangen als “enige beweegbare brug tussen Amsterdam en Groningen”, maar dat boeit me dan echt totaal niet.
Er is ook nog de Ketelbrug...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 08 dec 2020, 10:54

^^ Ik verwees wat dat laatste betreft dus naar de opmerking van het CDA-kamerlid die werd aangehaald in het LC-artikel. Of Wytse Postma daarbij de Ketelbrug vergeten was of gemakshalve een oplossing daarvoor aannam, zullen we wel nooit weten. Het is hoe dan ook geen argument waarvoor ik gevoelig ben, om de al genoemde reden.

De Skarster Rien brug gaat inderdaad twee keer per uur open (tussen april en oktober), maar niet in de ochtend- en avondspits. Eerste opening is om 09.10 uur, en er zijn geen openingen tussen 15.40 uur en 18.40 uur. Uiteraard gaat hij niet open wanneer er geen boten liggen te wachten, dus die twee keer per uur haal je vooral op de mooiere zomerdagen. En ja, dat levert tien minuten vertraging op voor het verkeer dat er dan is. En ja, laat er dan juist in die periode veel verkeer in Friesland zijn. Maar de intensiteiten zijn niet heel groot, en de grotere drukte is dan hoofdzakelijk het gevolg van weggebruikers die recreatief onderweg zijn. Dat is dan toch een groep waarvan je wat beter het tien minuten extra geduld kunt vragen dan pak 'm beet forensen en beroepsverkeer. Ik zeg niet dat het niets is, maar het kan in mijn optiek nog uit. Het verhoudt zich ook wel redelijk met de gang van zaken op de Afsluitdijk.

In verwacht zo vlug trouwens niet dat aanleg van een aquaduct problemen zou opleveren voor Knooppunt Joure. De in- en uitvoegstroken aan de zuidkant van het knooppunt zouden vermoedelijk wat meer in een helling gaan lopen, maar die helling is bepaald niet onoverkomelijk. Een deel van die stroken zal wel in de tunnelbak komen te liggen, maar met ombouw van het knooppunt heeft dat niets te maken.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » di 08 dec 2020, 11:13

De bouw van een aquaduct is volgens mij zeker mogelijk, maar in de huidige situatie naar mijn mening (nog) niet noodzakelijk. Een tunnel bij het Ketelmeer is al helemaal overdreven. Deze brug gaat ook niet vaak open en 5 - 10 jaar geleden zijn de kleppen en de installaties vernieuwd. Hierdoor kan de brug voorlopig weer mee.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 08 dec 2020, 11:17

Chris schreef:
di 08 dec 2020, 10:14
Ik zie dat eerlijk gezegd toch een beetje als een fantasieproject van het noorden, als de Zuiderzeelijn destijds in allerlei vormen niet rendabel was zal dat voor een Lelylijn ook gelden. Bovendien is het noorden ruimschoots gecompenseerd voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn, waarbij dat geld voor de verandering ook nog eens nuttig is besteed in allerlei infrastructuurprojecten.
De discussie over de Zuiderzeelijn, inmiddels al weer een kleine kwarteeuw geleden, ging vooral over aanleg als magneetzweeftrein of HSL. De nieuwe plannen gaan uit van een gewone (snelle) spoorlijn, maar zeker geen magneetzweeftrein en ook geen volwaardige HSL waar 300 km/u of harder gereden gaat worden.

De situatie is nu wellicht ook weer anders dan eind jaren '90.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 08 dec 2020, 12:01

De focus is nu inderdaad meer op het verkorten van de reistijd en het robuuster maken van het netwerk dan het behalen van 300 km/uur of zelfs meer. Als je onderweg ook nog wat stations wilt kunnen aandoen is een snelle intercity (~160-200 km/u) ook al een flinke stap voorwaarts.

De situatie is ten opzichte van eind jaren '90 in meer opzichten anders.

Ten eerste gaat onze mobiliteit langzaam veranderen. Minder autokilometers en de kilometers die we maken zullen duurzamer worden. Waarbij dit over grotere afstanden (zoals Groningen/Leeuwarden <-> Randstad) makkelijker onder een bovenleiding kan dan met batterij-auto's. Dat naar mate de reis langer wordt het comfort van de trein groter wordt en de nadelen (zoals dienstregeling en voor- en natransport) kleiner.

Ten tweede is de Lelylijn niet alleen een investering voor het noorden, maar in het belang van het hele land. De verbinding kan helpen de drukke randstad te ontlasten. Het haalbaarheidsonderzoek voor de Lelylijn noemt nadrukkelijk dat de lijn alleen zinvol is als deze gepaard gaat met verdere verstedelijking van de grotere kernen in het noorden.

In het momenteel meest waarschijnlijke tracé loopt de Lelylijn niet langs Joure en zal zich voor de Skarster Rien dus geen kans voordoen een spoortunnel te combineren met een wegtunnel ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 dec 2020, 12:19

Schelpenpaadje schreef:
di 08 dec 2020, 12:01
Ten eerste gaat onze mobiliteit langzaam veranderen. Minder autokilometers en de kilometers die we maken zullen duurzamer worden.
Dit wordt al decennia verkondigd en is keer op keer klinkklare onzin gebleken. Dat is typisch de beleidsgedachte uit de grote stadscentra die niet strookt met de realiteit in het overgrote deel van Nederland.

De afgelopen 30 jaar is het aantal voertuigkilometers met 40 procent toegenomen ondanks alle verhalen over modal shift, verstedelijking, vergrijzing, etc.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 08 dec 2020, 12:42

^^ Je bent terecht kritisch. Mijn punt is vooral dat we ten opzichte van eind jaren '90 een serieus klimaatbeleid lijken te krijgen. Of dit daadwerkelijk voor een verschuiving gaat zorgen is afwachten, maar als je je infrastructuur er niet op aanpast gebeurt dat sowieso niet.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » di 08 dec 2020, 12:59

Schelpenpaadje schreef:
di 08 dec 2020, 12:01
Ten eerste gaat onze mobiliteit langzaam veranderen. Minder autokilometers en de kilometers die we maken zullen duurzamer worden. Waarbij dit over grotere afstanden (zoals Groningen/Leeuwarden <-> Randstad) makkelijker onder een bovenleiding kan dan met batterij-auto's.
Het kan nog makkelijker: thuis :top: Daar zou ik eerder op gokken / inzetten dan mensen met de trein heen en weer rijden.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 08 dec 2020, 17:47

Dat thuiswerken scheelt wel een hoop gependel en dat is met name in het OV te werken. Maar goed, we discussiëren hier over de A6.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 08 dec 2020, 18:24

^^ Voor de A6 betekent het thuiswerken minder files. Alleen is dat effect moeilijker te zien omdat vanwege de verbreding tot en met Almere de files toch al minder waren.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 08 dec 2020, 19:04

Door thuiswerken, zonder corona enkele dagen per week, wordt wonen in het noorden met een werkgever in het midden van het land alleen maar aantrekkelijker :top:

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 08 dec 2020, 19:22

^^ Iemand uit mijn vriendenkring, met een baan in Zoetermeer, heeft onlangs een woning in Buitenpost gekocht. Want ja, met thuiswerken maakt het niet uit (zijn vrouw komt uit Friesland).

Dus ja: je opmerking klopt zeker.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 dec 2020, 19:55

Ik denk dat de verwachtingen van het thuiswerken te hoog zijn. Het zal een blijvertje zijn, maar niet in de mate van nu: 5 dagen thuiswerken, elke week opnieuw. Mensen willen toch wel weer die sociale interactie. Er zal wel een hybride vorm ontstaan waarbij mensen 2 of 3 dagen naar kantoor reizen.

De verkeersintensiteiten zijn nu tijdens het thuiswerken helemaal niet zoveel lager. Dat gaat om 5-6% las ik. Er is dan ook niet veel voor nodig dat de spitsen weer terugkomen, dat zag je net na de zomer al. Daarnaast zijn het vooral grote bedrijven en de overheid waar men nu massaal thuiswerkt. Dat heeft eigenlijk nog meer impact op het OV-gebruik dan weggebruik. Ambtenaren reizen veel vaker met het OV dan mensen die in het MKB werken. Je ziet dat als de overheid thuis werkt, het OV-gebruik al halveert. De scholen dicht en het is nog maar 5% van wat het was. Die impact is op het wegverkeer veel kleiner.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 08 dec 2020, 20:10

Ach, ik heb collega’s gehad op kantoor Milaan die in Hong Kong woonden (en dan eens in de paar maanden twee weken terug) en een Parijse collega die in de Pyreneeën woont (eens in de twee weken een paar dagen op kantoor). Met de juiste rol binnen je organisatie en een organisatie die met je mee wil denken, kun je ver komen. De vraag is in hoeverre dat in echt grotere hoeveelheden gaat gebeuren dat werknemers echt maar zo weinig op kantoor zijn dat woon-werkafstand bijna niet meer terzake doet. Ik bespeur onder mijn collega’s zowel het idee dat ze flexibel willen blijven werken, maar ook een toegenomen waardering van het klassieke kantoor. Dus of men dan heel massaal weg zal verhuizen?

Anyway, een afstand als Buitenpost-Zoetermeer en weer terug op één dag zou ik toch niet vaker willen doen dan twee keer per week. Wellicht kun je het voor jezelf nog wat aantrekkelijker maken met één overnachting in Zoetermeer; qua kosten zou dat ook nog wel uit kunnen. Maar naar Amsterdam of Utrecht, en vanuit wat minder afgelegen plaatsen in het noorden, kun je makkelijk drie keer in de week heen en weer - en kan twee dagen thuiswerken net het verschil maken in een besluit om toch maar verder van je werk te gaan wonen. Sowieso zag je al een beetje het aantal mensen met forens-afstanden van 100 kilometer oplopen (naar Amsterdam vanuit Zwolle of Deventer), met deels thuiswerken is 150 km voor velen vast goed te doen. Of dat goed is voor het noorden? Het soort hoogwaardige banen benodigd om de economische achterstand van de regio op te halen brengt het niet. Wel mogelijk meer leven in de brouwerij, wat economisch ook wel zijn voordelen heeft.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 08 dec 2020, 21:21

Doordat het is gericht op de recreatie staat die brug juist vaak open, waarbij de piek van openingen ook nog eens samenvalt met de piek van het verkeersaanbod in Friesland, dus de hinder voor het wegverkeer is dan best wel groot, dat het niet in de verkeersinfo komt is volgens mij vooral door het gebrek aan filedetectie en het feit dat dit soort files nou ook niet meteen 10 kilometer lang zijn.
De files zijn niet lang, maar ze zijn wel venijnig. En zo kort op knooppunt Joure betekent ook wel gevaarlijke situaties op de verbinding vanuit Sneek. Toch meerdere malen gehad dat het verkeer ineens stil staat terwijl je het niet persé verwacht. Al ben ik inmiddels zo plaatselijk bekend dat het mij niet overvalt.

Als het gaat om aquaducten en Friesland vind ik een tunnel bij het sluizencomplex Kornwerderzand een hogere prioriteit verdienen. Dan de Skarster Rien en pas als laatste het spoorgebeuren bij het van Harinxmakanaal. Dat is eigenlijk alleen interessant voor de melkfabriek; voor alle andere gebruikers van de infrastructuur levert het geen extra hinder op. De bruggen gaan alleen open als er volgens de dienstregeling geen trein passeert. Reizigers merken het niet, en vaarverkeer kan zijn route en snelheid aanpassen op de brugopeningsvensters.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 08 dec 2020, 21:24

Pino schreef:
di 08 dec 2020, 20:10
Ach, ik heb collega’s gehad op kantoor Milaan die in Hong Kong woonden (en dan eens in de paar maanden twee weken terug) en een Parijse collega die in de Pyreneeën woont (eens in de twee weken een paar dagen op kantoor). Met de juiste rol binnen je organisatie en een organisatie die met je mee wil denken, kun je ver komen. De vraag is in hoeverre dat in echt grotere hoeveelheden gaat gebeuren dat werknemers echt maar zo weinig op kantoor zijn dat woon-werkafstand bijna niet meer terzake doet. Ik bespeur onder mijn collega’s zowel het idee dat ze flexibel willen blijven werken, maar ook een toegenomen waardering van het klassieke kantoor. Dus of men dan heel massaal weg zal verhuizen?

Anyway, een afstand als Buitenpost-Zoetermeer en weer terug op één dag zou ik toch niet vaker willen doen dan twee keer per week. Wellicht kun je het voor jezelf nog wat aantrekkelijker maken met één overnachting in Zoetermeer; qua kosten zou dat ook nog wel uit kunnen. Maar naar Amsterdam of Utrecht, en vanuit wat minder afgelegen plaatsen in het noorden, kun je makkelijk drie keer in de week heen en weer - en kan twee dagen thuiswerken net het verschil maken in een besluit om toch maar verder van je werk te gaan wonen. Sowieso zag je al een beetje het aantal mensen met forens-afstanden van 100 kilometer oplopen (naar Amsterdam vanuit Zwolle of Deventer), met deels thuiswerken is 150 km voor velen vast goed te doen. Of dat goed is voor het noorden? Het soort hoogwaardige banen benodigd om de economische achterstand van de regio op te halen brengt het niet. Wel mogelijk meer leven in de brouwerij, wat economisch ook wel zijn voordelen heeft.
De lockdowns zorgen er wel voor dat koudwatervrees over thuiswerken bij veel werkgevers wordt weggenomen. Zij zien nu dat veel vooroordelen over thuiswerken niet kloppen, dat er ook voordelen zijn, en hoe langer de situatie voortduurt, hoe groter de prikkel om thuiswerken ook op een goede manier te faciliteren en implementeren binnen de organisatie.

Het voordeel van forenzen per trein in plaats van per auto is de mogelijkheid om onderweg al wat werk te verzetten of in elk geval voor te bereiden. Zo kan de reistijd van bijvoorbeeld Buitenpost naar Zoetermeer nuttig worden besteed. En is het minder erg dat de treinreis (met overstap in Groningen en Gouda) per trein momenteel ruim drie uur duurt tegenover ruim twee uur met de auto (zonder file en brugopeningen). Met de Lelylijn loopt de trein in reistijd verder in op de auto.

Om het een beetje on-topic te houden: Van Buitenpost naar Zoetermeer rijd je via de A6 Joure-Almere :mrgreen:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 08 dec 2020, 22:06

Schelpenpaadje schreef:
di 08 dec 2020, 21:24
De lockdowns zorgen er wel voor dat koudwatervrees over thuiswerken bij veel werkgevers wordt weggenomen. Zij zien nu dat veel vooroordelen over thuiswerken niet kloppen, dat er ook voordelen zijn, en hoe langer de situatie voortduurt, hoe groter de prikkel om thuiswerken ook op een goede manier te faciliteren en implementeren binnen de organisatie.
Ik heb het vooroordeel zien verdwijnen in het bovenkader van de organisatie, ja. Maar ik heb ook door de hele organisatie het besef zien groeien “leuk dat we dit als organisatie kunnen en dat het zal blijven mogen, maar op kantoor werk ik eigenlijk beter dan thuis.” Om allerlei redenen: veel twintigers wonen te klein, dertigers willen thuis niet worden afgeleid door kinderen en/of wonen te klein enzovoorts. Organisaties zullen het verder gaan faciliteren, werknemers zullen faciliteiten verwachten, maar het is niet gezegd dat voortaan een 30-50% van de werkdagen van kantoorpersoneel buiten zullen worden doorgebracht.

Tenzij werkgevers zo cynisch worden als ze eerder waren met de kantoortuinen en hot-desking. Als pure bezuinigingsmaatregel kantoor zo onaantrekkelijk mogelijk maken. Ik zie het hoe dan ook niet iets waar nu al infra-beleid op te maken valt: niet voor het noorden, niet voor de A6, niet voor de Lelylijn, nergens.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 08 dec 2020, 22:21

Het thuiswerken en het langeafstandsverkeer in Nederland staan in een driehoeksverhouding met de vastgelopen huizenmarkt. En geef je met bijvoorbeeld de Lelylijn de "periferiegebieden" extra ontwikkelkansen of maak je er alleen maar nieuw overloopgebied voor de Randstad van?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 08 dec 2020, 22:39

Tja. Ik heb Londonse collega’s die door eenzelfde driehoeksverhouding wonen in plaatsen als Oxford en Cambridge. Die vinden het wegvallen van hun (trein)commute wel positief. Maar het zijn dan ook wel lui bij wie het redelijk uit kan gezien de rol die ze hebben.

De angst van de Nederlandse periferie om overloopgebied te worden, bestaat hoe dan ook. Ik zeg niet dat dat een heel dankbare rol is, want nog liever zou je start-ups en lokale hoogwaardige banen hebben. Maar het kan wel bijdragen tegen leegloop en vergrijzing - zorgen dat lokale scholen open blijven, de lokale middenstand draaiend houden, de sportclubs bevolkt blijven etc. Behoudt je ook werkgelegenheid mee in de regio.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 09 dec 2020, 8:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Geisterfahrer
woonerf

Bericht door Geisterfahrer » di 08 dec 2020, 23:33

Ik ben zo iemand die in Groningen woont en in Amsterdam-centrum werkt. Pre-corona ging ik twee keer in de week met de trein, want dan kon ik in de trein werken dus kost die reistijd me niets. De rest van de tijd thuiswerken. Zo´n schema van 2x/week op kantoor en 3x/week thuiswerken was vorig jaar nog bijzonder, maar post-corona zal dit voor veel meer werkgevers bespreekbaar zijn geworden.

Gevolg: als je nog maar 2x/week naar kantoor moet, dan wordt de afstand tot je werk minder relevant. Woonomgeving, huizenprijzen of nabijheid van familie worden dan relatief belangrijker. En wellicht gaat de "wet van behoud van reistijd" hier ook op: als je nog maar half zo vaak naar kantoor moet, kan je twee keer zo ver (in reistijd) daar vandaan gaan wonen en nog steeds dezelfde wekelijkse reistijd hebben.

De Zuiderzeelijn c.q. Lelylijn gaat er uiteindelijk wel komen. Niet alleen voor het Noorden, maar ook voor Almere en Lelystad Airport. Een tracé langs de A6 door Almere met een treinstation nabij Het Oor dat Almere-Haven ontsluit, en vervolgens een station bij Lelystad Airport. Je slaat dan meerdere vliegen in één klap, waardoor dit een erg nuttig project is.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » wo 09 dec 2020, 11:07

^^ Volgens mij zijn dat twee losse projecten: Een tweede spoorlijn tussen de Hollandse brug en Lelystad, en de Lelylijn tussen Lelystad en Groningen. Die twee projecten hoeven niets met elkaar te maken te hebben. Bovendien is het eerste project niet heel nuttig, aangezien reizigers liever 1 spoorlijn hebben met een hoge frequentie dan twee met lage frequenties.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 09 dec 2020, 11:22

In de huidige geplande opzet wordt Lelystad Airport een soort Eindhoven+

De verwachte reizigersaantallen rechtvaardigen geen station op de luchthaven zelf.
Daarbij zijn reizigers van chartervluchten vaak al gewend om een stukje met de bus te moeten afleggen ;)

Door een nieuwe lijn aan te leggen met stations die geïsoleerd liggen van de bestaande maak je het ook lastiger om over te stappen naar andere verbindingen.

Voor Lelystad Airport zou het wel zinvol zijn om station Lelystad-Zuid te openen en van hieruit een shuttleservice te laten rijden.
Op de wat langere termijn zal dat station vast wel geopend worden.