[A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door harry » zo 20 nov 2016, 17:52

waldo79 schreef:Laat het modereren alsjeblieft over aan de moderators
Een vriendelijk (bedoeld) verzoek aan een medeforummer is niet "modereren".
En ook al was het dat wel, dan mag iedereen dat gewoon doen (maar wel bij voorkeur in een PB).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Naturist » zo 20 nov 2016, 18:05

^^ Modderen mag dan weer wel, toch? :mrgreen:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Snelwegfreak » zo 20 nov 2016, 18:16

Zullen we maar gewoon weer over de A2-tunnel praten? Lijkt me een goed plan. :idea:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Naturist » zo 20 nov 2016, 21:14

^^Goed, over modderen gesproken: Hoe staat het met de bovengrondse infrastructuur meergenoemd "de groene loper"?
En dan bedoel ik of er al wat te zien is van de groen omlijste promenade die er zou komen.
En hoe staat het met de bouw van de projecten die het geld voor de infrastructuur zou moeten gaan opleveren? Is daar al iets van te zien, anders dan modder?
Of wordt daar maar een beetje mee aangemodderd?

En nee, ik ben nu niet aan het schertsen en wil dit serieus weten.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door harry » zo 20 nov 2016, 21:26

Naturist schreef:Of wordt daar maar een beetje mee aangemodderd?
In Limburg zal dat wel löss lopen. :duck:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

kingpin1966
verkeersader
Berichten: 618
Lid geworden op: vr 15 jan 2010, 17:14
Locatie: Heerhugowaard

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door kingpin1966 » zo 20 nov 2016, 21:32

Op de webcams van Maastricht Bereikbaar is er nog niet veel groens te bespeuren wat je een "Groene Loper" zou kunnen noemen.
Dat zal volgend jaar zeker anders zijn, maar alvorens het er uitziet als getoond in de filmpjes zijn we een paar jaren verder.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » ma 21 nov 2016, 0:03

De aanleg van de groene loper kan pas echt starten als de tijdelijke bovengrondse N2 kan worden verwijderd, dus pas na openstelling van de tunnel. Er zijn wel al wat kleine voorbereidingen gedaan, o.a. op de Adelbert van Scharnlaan en het Oranjeplein. Maar veel is er nog niet zichtbaar dus.

Ook de herontwikkeling van de omgeving start pas na voltooiing van de tunnel.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1189
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door EtienneM » ma 21 nov 2016, 15:08

Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door kees » ma 21 nov 2016, 16:37

kingpin1966 schreef: Dat zal volgend jaar zeker anders zijn, maar alvorens het er uitziet als getoond in de filmpjes zijn we een paar jaren verder.
Zoals op een diapresentatie op de Open Dag bleek, zijn ze bij de openstelling van de tunnel pas halfweg het hele project.
De oplevering van het hele project staat pas gepland voor 2026.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » ma 21 nov 2016, 17:13

^^
Sterker nog: dat is al vanaf aanvang project duidelijk. Ik denk zelf, aangezien de vastgoedmarkt in Maastricht nog wat meer in het slop zit dan in de Randstad, dat de ontwikkeling nog wel een paar jaar langer zal gaan duren.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door paolie » di 22 nov 2016, 14:55

^^ De vastgoedmarkt in de Randstad zit momenteel alweer op hetzelfde of zelfs op hoger niveau dan vóór de crisis. Maastricht zal denk ik wel volgen.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Boerenkool » di 22 nov 2016, 19:17

Dat is maar de vraag. De Nederlandse bevolking komt tot een top en gaat dan afnemen. Automatische groei is er niet meer. De groei is nu alleen in economisch zeer succesvolle gebieden en hippe steden met veel grachtenpanden en jaren 20/30 woningen. Zuid-Limburg verliest hoger opgeleiden aan dat soort gebieden en groeit niet meer. De minder attractieve plekken in bijvoorbeeld de mijnstreek hebben al woningoverschotten.
Hoe Maastricht het gaat doen is een goede vraag. Als oudere stad met een universiteit en een rechtbank is het een aparte stad binnen het gebied. Ook staat het nationaal ook op de kijker.
Ik ben erg benieuwd. Wat dat betreft is die tunnel ook erg belangrijk, de oude situatie met jaren 60 flats aan een permanente filestoplichtenweg was voor die wijken en de stad als geheel zeker geen reclame.

frame
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 21:14
Locatie: Gennep

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door frame » za 26 nov 2016, 11:59

Gisteren vrijdag 25-11 is de laatste rampenoefening in de tunnel succesvol verlopen zo staat vandaag in De Limburger te lezen. Maandag vraagt de HID Rijkswaterstaat de vergunning voor openstelling van de tunnel aan. De burgemeester van Maastricht heeft als figurant met de oefening meegedaan en blijkt tevreden te zijn. Het zal dus wel los lopen met die openstelling op 16-12.
oost west thuis best

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » za 26 nov 2016, 12:05

frame schreef:Het zal dus wel los lopen met die openstelling op 16-12.
Qua techniek en vergunningen komt het inderdaad vast wel goed. Het weer kan echter nog wel roet in het eten gooien. Er moet nog wat asfalt gedraaid worden hier en daar, plus in de nacht van de openstelling moet er belijning worden aangebracht. Als het te koud en/of te nat is, zou dat niet door kunnen gaan.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Naturist » za 26 nov 2016, 14:17

^^ Dan branden ze er toch belijningsband op? Lijkt mij geen probleem.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

frame
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 21:14
Locatie: Gennep

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door frame » zo 27 nov 2016, 8:25

^^ Vanaf 1 december zou het volgens Buienradar niet meer vriezen 's nachts. De voortekenen zijn gunstig!
oost west thuis best

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Lekkere Kwal » zo 27 nov 2016, 9:11

^^ mwoah misschien net aan wel:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op za 21 apr 2018, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » do 01 dec 2016, 16:23

Sinds anderhalve dag rijdt verkeer op de A2 tussen Kruisdonk en de Geusseltkruising weer over de hoofdrijbaan. De A79 voegt daar dus weer vanaf rechts op in, net zoals het enkele maanden geleden ook al het geval was. In tegenstelling tot toen moet het verkeer nu wel samenvoegen van 3 naar 2 rijstroken en zit er een stukje voor de Geusseltkruising een scherpe slinger naar rechts naar de parallelbaan. Dat zal komende weken dus wat extra hinder en vertraging gaan opleveren.

De parallelbaan is nu dus weer even vrij van verkeer en de laatste stukjes asfalt die nog niet definitief waren, kunnen nu dus gemaakt worden.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Boerenkool » wo 07 dec 2016, 8:41

De GSM hangt er ook al in lees ik : https://www.vodafone.nl/over-vodafone/w ... _id=275210

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1189
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door EtienneM » wo 07 dec 2016, 11:09

Ik ben benieuwd of er ook ondersteuning in de tunnel is voor DAB+. Het lijkt me best essentieel met de opkomst van deze radiostandaard, maar de tunnel is wel voor de opkomst van de nieuwe standaard ontworpen. Tijdens het tunnelweekend heb ik het getest met een kleine DAB+-ontvanger, maar ik kon helaas niets luisteren. Wel hingen ten tijde van het tunnelweekend er nog geen telefoonantennes.

Vodafone heeft overigens vanwege de complexiteit de netwerken van alle providers in de tunnel geïnstalleerd.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door captain007 » wo 07 dec 2016, 11:13

^^ Is in een aantal tunnels is wel beschikbaar dus gewoon even afwachten totdat straks alles operationeel is (wat mogelijk bij de open dag nog niet het geval was). In de Leidsche Rijntunnel bijvoorbeeld heb ik gewoon DAB+ ontvangst. In diverse andere oudere tunnels dan weer niet, want daar hangen dan weer alleen FM antennes. Bij de Westerscheldetunnel is men er blijkbaar mee bezig om dit nog achteraf in te bouwen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Chris » wo 07 dec 2016, 11:18

Hebben andere tunnels in Nederland ook 4G internet? Normaal zit ik alleen in de auto en kijk tijdens het rijden dus niet op de telefoon. In Zwitserland reed ik als bijrijder en in de Gotthardtunnel en Seelisbergtunnel was gewoon stabiel 4G+ internet.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1189
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door EtienneM » wo 07 dec 2016, 12:48

Wat ik zeker weet is dat de Sluiskiltunnel 4G heeft, maar dat is niet heel gek want deze tunnel is nog niet zo lang geleden geopend. De Westerscheldetunnel heeft met KPN nog geen 4G, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat dit met T-Mobile wel het geval is. Misschien dat ze het met de uitrol van DAB+ en de renovatie van het huidige C2000 en FM-systeem in de Westerscheldetunnel meenemen.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door T-hijs » wo 07 dec 2016, 13:32

captain007 schreef:^^ Is in een aantal tunnels is wel beschikbaar dus gewoon even afwachten totdat straks alles operationeel is (wat mogelijk bij de open dag nog niet het geval was). In de Leidsche Rijntunnel bijvoorbeeld heb ik gewoon DAB+ ontvangst. In diverse andere oudere tunnels dan weer niet, want daar hangen dan weer alleen FM antennes. Bij de Westerscheldetunnel is men er blijkbaar mee bezig om dit nog achteraf in te bouwen.
Welke zenders kun jij ontvangen in de Leidsche Rijntunnel? Mijn autoradio schakelt daar automatisch terug naar FM en dan kan ik wel Radio 1 en 2 ontvangen, maar bijvoorbeeld niet Radio 10 of Veronica...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door captain007 » wo 07 dec 2016, 13:59

^^ Ik heb em op 3FM staan. Kan zijn dat ie automatisch terugschakelt, maar dat gebeurd in de andere tunnels niet. Als ik bijvoorbeeld door de Noordtunnel rij dan wordt het ineens stil in de auto....

Gebruikersavatar
Jeroen O
dorpsstraat
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 18:11
Locatie: Nieuwkoop

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Jeroen O » wo 07 dec 2016, 21:00

EtienneM schreef:Wat ik zeker weet is dat de Sluiskiltunnel 4G heeft, maar dat is niet heel gek want deze tunnel is nog niet zo lang geleden geopend. De Westerscheldetunnel heeft met KPN nog geen 4G, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat dit met T-Mobile wel het geval is. Misschien dat ze het met de uitrol van DAB+ en de renovatie van het huidige C2000 en FM-systeem in de Westerscheldetunnel meenemen.
In de Westerscheldetunnel heeft T-Mobile inderdaad 4G kan ik uit eigen ervaring vertellen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » do 08 dec 2016, 10:48

Momenteel is op de webcam bij de zuidelijke tunnelmonden te zien dat de aansluiting van de toerit richting Luik wordt afgerond. Dat is geheel volgens de planning. Meer bijzonder vind ik dat men blijkbaar ook nog wat asfaltwerk verricht bij de inrit van de onderste tunnelbuis. De toplaag was daar al aangebracht en de wegmarkering stond er al op. Blijkbaar toch iets niet in orde geweest met het asfalt?

frame
stadsweg
Berichten: 389
Lid geworden op: vr 14 sep 2007, 21:14
Locatie: Gennep

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door frame » do 08 dec 2016, 11:42

Ik lees in het wijkblad 1Maastricht dat in de tunnels door Vodafone sinds 2 (!)december 2G, 3G en 4G-mobiel telefoonverkeer is opengesteld.
oost west thuis best

the_freak
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 13:42

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door the_freak » do 08 dec 2016, 13:10

Boerenkool schreef:De GSM hangt er ook al in lees ik : https://www.vodafone.nl/over-vodafone/w ... _id=275210
Hoe werkt zoiets? Kunnen alle providers gebruik maken van dezelfde antennes en lekkende kabel? Of heeft elke provider eigen anntennes in de tunnel?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: [A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bericht door Lekkere Kwal » do 08 dec 2016, 13:36

^^ een antenne is meestal van 1 provider, maar daar wordt capaciteit op geleased door de andere providers. Iedere provider pakt een of meer kanalen (dit zijn weer onderverdelingen van frequentiebanden) al naar gelang de gewenste capaciteit. Dit geldt net zo goed voor andere radioantennes zoals die voor FM, DAB, C2000 noem maar op.

Plaats reactie