[A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 15 mar 2006, 15:33

Waarom zou je het landschap ook gaan doorsnijden als je ook een tunnel kunt maken? Een oostelijke rondweg kost ook geld hoor, en levert bovendien een hoop NIMBY-gezeik op. En terecht, want het gebied tussen Maastricht en Vaals is heel erg mooi. Dus ik snap wel dat er niet voor een oostvariant wordt gekozen. Dan zou het simpelweg nog veel langer duren allemaal.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » wo 15 mar 2006, 17:12

Ik heb momenteel één (sterk) argument waarom een oostelijke omlegging goed bekeken zou moeten worden: het kostenplaatje. De kosten van de tunnel rijzen werkelijk de pan uit en door ervaringen uit het recente verleden weten we dat de kosten waarschijnlijk nog veel verder zullen oplopen. En daarnaast: hoe zit het eigenlijk met het vervoer van gevaarlijke stoffen door de nieuw te bouwen tunnel?

Verder denk ik dat je gelijk hebt m.b.t. het NIMBY-gezeur, maar ik denk dat het meeste door suggestieve stellingen ("er moet ook gesloopt worden") wordt aangewakkerd. Zo kan ik ook draagvlak creëren voor een tunnel...

En over de doorsnijding van het landschap: de weg dient zo dicht mogelijk langs de stad te worden gevoerd. Als je 'm enigszins ingraaft, hier en daar een ecoduct toepast, denk ik dat de gevolgen wel te overzien zijn.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » do 16 mar 2006, 12:12

Een schetsje voor een mogelijk nieuw knooppunt Kruisdonk:

Afbeelding

Ik heb bewust voor een "Hooipolder-oplossing" gekozen. Ten eerste uit oogpunt van kostenbesparing, ten tweede om de huidige traverse onaantrekkelijker te maken voor doorgaand verkeer. Er is echter voldoende ruimte om een fly-over van de oude A2-zuid naar de A2-noord toe te voegen en ook de nieuwe aansluitingen naar Amby en de tweede Noorderbrug zouden ongelijkvloers met diamant-aansluiting gerealiseerd kunnen worden.

Voor de aansluiting bij Gronsveld van de nieuwe randweg op de oude A2 wil ik ook nog een schets maken. Probleem bij deze aansluiting is dat er niet volstaan kan worden met een "Ten Esschen" of "Kruisdonk" oplossing, omdat er ook een aansluiting naar het lokale wegennet in moet worden opgenomen en een verbinding vanaf de nieuwe randweg uit het noorden naar de oude A2 richting Randwijck (en omgekeerd) wel handig zou zijn.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » do 16 mar 2006, 12:21

Nee, leg die tunnel daar nou maar gewoon aan. Zelfs al zou het wat meer kosten dan zo'n omlegging. Zo'n omlegging zorgt weer voor een extra insnijding in het (op die plek mooie) landschap. Bovendien denk ik dat zo'n boulevard, op de plaats van de huidige N2, Maastricht niet zou misstaan. Dan moet die tunnel wel toekomstvast worden gebouwd -> dus 2X3. Anders komen ze er over een paar jaar achter dat de tunnel niet genoeg capaciteit heeft...en dan...? :?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 16 mar 2006, 12:25

en dan...?
bouw je gewoon de oostelijke rondweg toch :P
Maar ik denk dat er heel veel water door de Maas moet stromen wil dat niet voldoende is. Ik denk dat de ring Maasticht (N 278) en de Noorderbrug veel eerder aan hun Cmax zitten... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » do 16 mar 2006, 13:59

Ik denk inderdaad dat de files op het OWN enorm zullen gaan toenemen als de tunnel (of randweg) er uiteindelijk zal liggen. Momenteel fungeert de traverse als een soort flessenhals en de aansluitende A2 als buffer. Neem je die flessenhals weg, dan komt het dus verderop vast te staan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 16 mar 2006, 14:20

Nou ken ik Maastricht niet héél goed, maar er staan vaak lange files op de Noorderbrug. Dat lijkt mij verleden tijd wanneer de kruising N 2 <--> Noordelijke randweg ongelijkvloers wordt gemaakt. Ook het ongelijkvloers maken van de aansluiting Meersen op deze noordelijke randweg lijkt mij persoonlijk buitengewoon nuttig. Om de afstroming op deze weg na aanleg van de tunnel op peil te houden zouden de vijf rijstroken op de Noorderbrug anders ingedeeld kunnen worden, bijvoorbeeld in 2+1+2 configuratie waarbij de middelste strook in de spitsrichting opengaat. Overigens denk ik dat wanneer de 'N 79' wordt aangelegd, de files op deze Noordelijke Randweg ook voorkomen kunnen worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » do 16 mar 2006, 14:32

De files op het Noorderbrugtracé staduitwaarts zullen waarschijnlijk wel verdwijnen. Momenteel wordt het verkeer (deels bewust) vastgehouden op de VRI-kruisingen in het tracé, omdat de aansluiting bij de Geusselt de bottleneck is. Als deze ongelijkvloers wordt gemaakt, kan het verkeer beter de snelweg opstromen.

Andersom geldt dat natuurlijk ook: verkeer vanaf de snelweg stroomt beter de Noorderbrug op, maar zal dan gegarandeerd aan de overkant vastlopen...

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » do 16 mar 2006, 21:05

Ik geloof dat men zelfs een idee had om het stuk van de Noord-ring tussen de Noorderbrug en kruispunt Geusselt als een 2x2 weg op palen als een ongelijkvloerse verbinding aan te leggen. die als bij Geusselt dus richting de A2-noord afbuigt.

Ook zijn er plannen om de Noorderbrug aan de westkant te verleggen in het gebied Belvedere. Daarbij zo ook de bekende pirouette verdwijnen en worden vervangen door een diamantkruising op palen. Ik vind het persoonlijk wat overbodig om het geld hierin te steken, zeker als er een nieuwe Noordverbinding over de Maas komt. Ik denk dat de verandering de investering niet waard is, omdat de situatie op het kruispunt nu na dan, niet veel zou gaan veranderen. Dit geld kan men beter besteden aan tunnelbakken voor ongelijkvloerse kruisingen verderop op de ring of het nieuwe noordbrugtrace'.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » do 16 mar 2006, 21:30

@Praatpaal: helemaal correct. Complete verspilling van geld om een "splinternieuwe" brug weer te gaan slopen om dat dit stedebouwkundig beter zou zijn als de aanlanding 100 meter verderop zou liggen...

Nog even over de oostelijke randweg; hierbij mijn ontwerp voor knooppunt Gronsveld. Net als bij knooppunt Paalgraven is er een enkele verbinding via het OWN. Op de oude A2 kunnen enkele aanpassingen plaatsvinden: de afrit 55 Randwijck kan volledig worden gemaakt (omdat het geen snelweg meer is volstaan krappe boogstralen) en het knooppunt Europaplein kan worden "gedowngrade" naar een diamant-aansluiting of een half-klaverblad.

Kaart 1: huidige situatie; Kaart 2: na aanleg randweg
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10242
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 16 mar 2006, 21:34

RW 75 leeft voort.....

xavierob
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: do 08 sep 2005, 22:22
Locatie: suarlée(namen-belgië)
Contacteer:

Bericht door xavierob » do 16 mar 2006, 23:17

euh even off-topic (hoewel... :roll: ) ik heb vernomen dat ik volgend jaar naar Maastricht ga (op Erasmus dus). Ik zal dus de evolutie van de situatie van dichtbij kunnen volgen! :lol:
geweldig!2 x 15/20 en 11/20 voor mijn examens :d

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 02 apr 2006, 1:15

VRTnieuws.net schreef:Riemst protesteert tegen plannen Maastricht

vr 31/03/06 - De gemeente Riemst gaat bezwaar indienen tegen een plan om de mobiliteit in buurstad Maastricht te verbeteren.

Momenteel onderzoekt de Nederlandse overheid daarvoor een aantal alternatieven.

Zo is er sprake van een westelijke ring rond Maastricht die voor een deel over het grondgebied van Lanaken en Riemst zou lopen.

In Riemst zou de ring zelfs door de waardevolle Jekervallei lopen en een archeologische site bedreigen.

Dat vindt burgemeester Jan Peumans (N-VA) van Riemst onaanvaardbaar. "Maastricht profileert zich als een compacte stad in een weids landschap. De plannen zijn daar volledig mee in tegenspraak."
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 02 apr 2006, 11:24

VRTnieuws.net schreef:Zo is er sprake van een westelijke ring rond Maastricht die voor een deel over het grondgebied van Lanaken en Riemst zou lopen.

In Riemst zou de ring zelfs door de waardevolle Jekervallei lopen en een archeologische site bedreigen.
:geeuw:
Zijn er binnenkort verkiezingen in België of zo?

Iedereen die zich de moeite neemt om de laatste stukken over de A2 door te lezen, kan zien dat de westelijke randweg in het rapport als onhaalbaar en ongewenst wordt aangevoerd. Protest hiertegen is dus erg voorbarig en onnodig...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 02 apr 2006, 11:46

En om het kleine lapje land tussen de stad en het kanaal nou meteen aan te duiden als "waardevolle Jekervallei..." :roll:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 02 apr 2006, 11:57

Nou, het gebied tussen zeg maar Maastricht en Veldwezelt / Vroenhoven langs het Albertkanaal is inderdaad maar een smal strookje groen. De Jekervallei ten noordwesten van Kanne is landschappelijk wel erg waardevol, maar dat is nou juist het ironische: daar heeft de burgemeester van Riemst niks over te zeggen, want daar ligt het tracé in Nederland!

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » zo 02 apr 2006, 19:45

Dit kaartje vond ik op de website van de gemeente Maastricht, onder A2 Nieuws. De ondertunneling van de Sint-Pietersberg en de overbrugging van de Jeker zouden volgens dit tracé inderdaad in Nederland komen te liggen. Deze westelijke omleidingsweg lijkt me geen optie als alternatief voor de plannen aan de oostkant van de stad.

Afbeelding

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » zo 02 apr 2006, 19:59

Die westelijke omleiding zou ik zeker niet doen. Of de oostelijke omleiding, deels ingegraven of een tunnel onder de stad zoals men het in Luik ook heeft gedaan.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » zo 02 apr 2006, 20:12

Westelijke variant: door de Cannerberg, de Jezuïetenberg, rakelijks langs Chateau Neercanne, het Jekerdal, D'n Observant... ahum.. :roll:
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » zo 02 apr 2006, 20:14

Die westelijke omleiding komt wel deels in België te liggen. De grens ten westen van Maastricht loopt nogal grillig. De grens volgt daar niet het Albertkanaal.

Alain
expressweg
Berichten: 3484
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » zo 02 apr 2006, 20:17

Errug onrealistisch ja (alhoewel een tunnel onder een 'berg' door voor NL natuurlijk wel uniek zou zijn ;)). Ik dacht trouwens dat de keuze voor de ondertunneling van de huidige N2 al definitief was?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 03 apr 2006, 9:48

Charles schreef:Westelijke variant: door de Cannerberg, de Jezuïetenberg, rakelijks langs Chateau Neercanne, het Jekerdal, D'n Observant... ahum.. :roll:
En daar nog bovenop de enorme slinger (lees omweg) die het tracé van de A2 dan gaat volgen...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » ma 03 apr 2006, 11:22

Als we een westelijke variant zouden willen hebben, waarom dan niet zo?
(in rood het "officiële" voorstel; in bruin een mogelijke verbinding met de E313)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 apr 2006, 20:08

Veel beter, scheelt ook een hoop verkeer via Cheratte.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Bericht door Giuseppe » do 06 apr 2006, 9:56

Deze oplossing heb ik ook ooit al eens een keer aan gedacht, ik denk dat voor vrachtverkeer dit zelfs de beste oplossing is,
omdat ze dan niet meer de steile helling bij Herstal op hoeven rijden.

En dat laatste stuk van de E313 is behalve de vrachtwagens helemaal leeg

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 06 apr 2006, 11:28

Zo dus (Een kleine aanpassing van mijn plannen die ik eerder in deze draad heb gepost):
Afbeelding
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » do 06 apr 2006, 15:46

Dat worden zo te zien 4 ( :!: ) hoge bruggen :roll: :shock: Lekker duur ;) Verder leuk bedacht....
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 06 apr 2006, 16:20

Ach ja, ik schat de kans dat ze een dergelijk wegenplan tot uitvoering brengen ruwweg in tussen de 0 en de 0,1 %...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » do 06 apr 2006, 16:45

Leg dan liever de A69 aan en nummer 'm A2... :) Dan hoeft het doorgaand verkeer van Noord-Nederland naar Luik helemaal niet meer langs of door Maastricht.
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 06 apr 2006, 16:55

...Maar wel dwars door Hasselt... :o
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie