[A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door SnarfFlevoland » vr 03 jul 2009, 19:33

Prachtig project! :) Het is overigens ook mooi dat ze meteen het knooppunt met de A79 compleet maken, want nu moet je voor Valkenburg altijd nog zo'n vreemd stukje binnendoor met diverse VRI's. Straks dus allemaal opgelost! Nu nog wachten op de opening, tot die tijd niks... Mijn denken gaat hier meer na: "Eerst zien, dan geloven."
boe! schreef:We zijn niet alleen met zo'n stadstraverse hoor. Denk bijvoorbeeld aan Bad Oeynhausen in Duitsland.
Klopt inderdaad, alleen bij Bad Oeyenhausen leggen ze de snelweg te noorden van de stad. Bij Maastricht word dat een beetje moeilijk om het om de stad heen te leggen. Er is, denk ik, geen genoeg ruimte om de snelweg aan de oostkant (en al helemaal niet aan de westkant) aan te leggen. Een mooie dubbeldekkers tunnel is een goede oplossing!

We beginnen steeds meer op Zwitserland te lijken, die leggen ook overal tunnels aan in stedelijke gebieden. :P
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » za 04 jul 2009, 12:54

SnarfFlevoland schreef:Er is, denk ik, geen genoeg ruimte om de snelweg aan de oostkant (en al helemaal niet aan de westkant) aan te leggen.
Ruimte is er aan de oostkant genoeg, maar er was een hoop tegenstand tegen een eventuele randweg (aantasting natuur, geluidsoverlast, etc) en er werd gezegd dat een randweg onvoldoende verkeer van de huidige traverse zou halen, waardoor de verkeersproblemen daar zouden blijven bestaan.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Alain » za 04 jul 2009, 14:54

De vraag die ik me dan stel is waarom men bij de aanleg van de A2 bij Maastricht niet meteen voor een randweg om de oostkant heeft gekozen. Thv Kruisdonk had de A2 prima langs de oostzijde getraceerd kunnen worden, en was de A79 de stadstraverse geworden. Kruisdonk zou een Everdingen-achtig knooppunt zijn geweest.

Of zag men indertijd Maastricht gewoon als het einde van de wereld, waar alle wegen per definitie doodliepen? ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » za 04 jul 2009, 15:09

Alain schreef:Of zag men indertijd Maastricht gewoon als het einde van de wereld, waar alle wegen per definitie doodliepen? ;)
Enigszins wel... de A2 naar Luik is pas later aangelegd.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Giuseppe » za 04 jul 2009, 18:00

^^ Lijkt me ook logisch, het doorgaand verkeer op dat moment zal echt miniem zijn geweest. En trouwens de stadstraverse in echt niet midden in de stad aangelegd, op dat moment lag er daar nog niet veel bebouwing

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Giuseppe » za 04 jul 2009, 18:15

Historische atlas van Maastricht schreef: Afbeelding
Hier is duidelijk te zien dat de omgeving nog vrij open was in de jaren '50. De kerk waar de traverse nu langs loopt is duidelijk te zien
Trouwens best interessant om de atlas weer eens door te kijken, de uitvoer van het plan jokinen uit 1967 is aanstaande

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Chris » za 04 jul 2009, 18:55

Enigzins vergelijkbaar met de A28 door Zwolle. Die wordt nu bekritiseerd omdat hij dwars door de stad loopt, maar toen hij werd aangelegd liep hij aan de rand van Zwolle.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Palance » za 04 jul 2009, 18:56

Een vergelijkbare discussie loopt ook over de A29, die ooit aan de rand van Barendrecht liep en er nu dus dwars doorheen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door snelwegracer » wo 15 jul 2009, 19:10

Kort berichtje over de tunnel bij Maastricht

nos.nl op 15 juli 2009 schreef:
Geld voor A2 en spoor Amsterdam van EU

Nederland krijgt van de Europese Commissie geld voor twee grote projecten: 15 miljoen euro voor de tunnel in de A2 bij Maastricht en bijna 8 miljoen voor het spoor in het Amsterdamse havengebied.

Het geld komt uit het EU-fonds voor economisch herstel dat is bedoeld om investeringen in de infrastructuur te stimuleren en te versnellen.

Eurlings
In totaal is 500 miljoen euro beschikbaar gesteld. Minister Eurlings van Verkeer is tevreden over de bijdrage uit Brussel, vooral omdat er erg veel Europese verzoeken waren ingediend.


Mooi dat er meer geld beschikbaar komt voor dit project. Eindelijk van de EU weer wat geld gekregen om de infrastructuur te verbeteren en dat het niet naar Oost europa gaat. ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door boe! » wo 15 jul 2009, 19:36

Met die 15 miljoen kunnen ze toekomstige kostenoverschrijdingen financieren. :|

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » wo 15 jul 2009, 19:40

^^
Daar gaan ze het vast niet mee redden, gezien andere (tunnel)projecten in Nederland :?

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Giuseppe » wo 15 jul 2009, 20:18

15 miljoen, als je de subsidies aan projecten in andere landen bekijkt mag dat wel wat meer zijn. :?
Maar de risico's zijn toch voor het consortium, omdat er een bepaalde prijs is afgesproken?

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Giuseppe » wo 15 jul 2009, 23:01

^^ De anti-auto maatschappij is pas veel later ontstaan, op dat moment werd dat absoluut niet als probleem gezien

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Vinny » do 16 jul 2009, 22:32

Discussie over ruimtegebruik en stedelijke ontwikkeling afgesplitst en hier te vinden
Hier weer terug naar de A 2 :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door kees » vr 17 jul 2009, 0:46

Vinny, ik wil hier toch even terugkomen op je knip- en plakactie.
De topic, waar je naar verwijst, begint met een bijdrage van Pino. Dat was een reactie op een vraag van mij.
Die bijdrage ben ik, na enig zoeken, in een aparte draad tegengekomen ( http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 83#p385383 ), zonder ook maar 1 enkele verwijzing vanuit deze topic of de andere topic.
Waarom heb je mijn bijdrage op een zijspoor geparkeerd, terwijl die volgens mij gewoon in de discussie van de andere draad past?

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Alain » vr 17 jul 2009, 12:15

(kunnen dit soort vragen niet gewoon per PB gesteld worden?)

Ik zit eens even naar de foto van Giuseppe te kijken, en dat is toch wel heel interessant om te zien. Van een hele traverse is nog geen sprake, en ook de Sphinx-fabrieken liggen hier nog in een behoorlijk open landschap.
Is het verkeersplein bovenop de foto het tegenwoordige Geusselt?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Chris » vr 17 jul 2009, 12:27

Sphinx vertrekt naar Zweden, dat was woensdag in het nieuws.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » vr 17 jul 2009, 16:36

Alain schreef:Van een hele traverse is nog geen sprake, en ook de Sphinx-fabrieken liggen hier nog in een behoorlijk open landschap.Is het verkeersplein bovenop de foto het tegenwoordige Geusselt?
De fabrieken die je linksboven ziet zijn van de Mosa. De (oude) Sphinxfabrieken lagen aan de andere kant van de Maas (niet op de foto te zien). Het "verkeersplein" bovenaan is niet de rotonde die later zou verrijzen op de plek waar nu de kruising Geusselt ligt (Viaductweg / Terblijterweg), maar was een samenkomst van wegen ter hoogte van de Meerssenerweg. Het stratenpatroon is voor de aanleg van RW75 en toevoerwegen ingrijpend veranderd en door de bouw van de wijk Nazareth niet meer als zodanig herkenbaar in het huidige stratenpatroon.

Hier nog eens de foto met wat toegevoegde namen en huidige wegen in het rood (schematisch).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Vinny » vr 17 jul 2009, 20:34

Waarom heb je mijn bijdrage op een zijspoor geparkeerd, terwijl die volgens mij gewoon in de discussie van de andere draad past?
Ik heb het moderatorenspeelgoed nog niet helemaal onder de knie merk ik... :oops:
Het was het verkeerd zetten van een vinkje ergens waardoor alleen het aangevinkte bericht werd afgesplist en niet de berichten vanaf het geselecteerde bericht. Mijn welgemene excuses voor de verwarring :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door paolie » za 18 jul 2009, 21:25

Alain schreef:De vraag die ik me dan stel is waarom men bij de aanleg van de A2 bij Maastricht niet meteen voor een randweg om de oostkant heeft gekozen. Thv Kruisdonk had de A2 prima langs de oostzijde getraceerd kunnen worden, en was de A79 de stadstraverse geworden. Kruisdonk zou een Everdingen-achtig knooppunt zijn geweest.

Of zag men indertijd Maastricht gewoon als het einde van de wereld, waar alle wegen per definitie doodliepen? ;)
Voor zover ik weet had een randweg destijds ook de voorkeur van RWS, maar heeft de gemeente Maastricht destijds sterk gelobbied voor een traverse door de stad, om meer verkeer de stad in te lokken. Over kortzichtigheid gesproken...

Wilko
stadsweg
Berichten: 280
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 10:36
Locatie: Maastricht

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Wilko » ma 20 jul 2009, 17:55

^^ Volgens mij was de keuze voor een traverse ook gemaakt ter bescherming van het Heuvelland direct ten oosten van Maastricht.
The reason the mainstream is thought of as a stream, is because it's so shallow"

- George Carlin -

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door paolie » ma 20 jul 2009, 19:47

^^ Dat vond men destijds nog niet zo belangrijk....

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » ma 20 jul 2009, 19:59

^^
Dat denk ik ook. Bij de keuze tunnel of randweg heeft dat argument wel gespeeld.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Wouter N14 » ma 20 jul 2009, 20:46

Wat ook meegespeeld kan hebben is dat bij de keuze voor het stadstracé nog de mogelijkheid bestond van een te realiseren A69. Dat zou een hoop verkeer door Maastricht gescheeld kunnen hebben. Sowieso is het verkeer veel sterker gegroeid dan men destijds had kunnen vermoeden denk ik.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Chris » ma 20 jul 2009, 20:54

Wouter N14 schreef: Sowieso is het verkeer veel sterker gegroeid dan men destijds had kunnen vermoeden denk ik.
Ja. Ik hoop dat de "nieuwe landen" in de EU die nu veel wegen aanleggen (Polen etc.) ook rekening houden met een maximale mobiliteit: elk huishouden minstens 1 auto. Ze kunnen leren van ons. Zij zijn eigenlijk in de fase waar wij in de jaren 60-70 waren qua mobiliteit. Ze kunnen leren van onze planningsfouten. Er is geen reden om aan te nemen dat in landen als Polen of Hongarije de automobiliteit in de toekomst structureel lager zal liggen dan hier.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door paolie » di 21 jul 2009, 10:09

Wouter N14 schreef:Wat ook meegespeeld kan hebben is dat bij de keuze voor het stadstracé nog de mogelijkheid bestond van een te realiseren A69. Dat zou een hoop verkeer door Maastricht gescheeld kunnen hebben. Sowieso is het verkeer veel sterker gegroeid dan men destijds had kunnen vermoeden denk ik.
Die kon toch ook gerealiseerd worden met een oostelijke randweg?

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Giuseppe » di 21 jul 2009, 11:03

^^ De A69/A24 was de geplande snelweg Eindhoven - Hasselt - Huy
Ik weet niet of veel verkeer richting Maastricht hiervan gebruik zou hebben gemaakt (heel misschien richting Maastricht-west)

Er wordt hier vergeten dat 90% van het verkeer bestemming Maastricht heeft, de A2 ten zuiden van Randwijck is uitgestorven.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door paolie » di 21 jul 2009, 11:09

^^ Was destijds een randweg aangelegd, dan was de gehele stedelijke inpassing van Randwijck totaal anders geweest, waren er hoogstwaarschijnlijk geen doorstromingsproblemen ontstaan en was een dure tunnel totaal niet nodig geweest...
De landschappelijke aansluiting van de oostkant van Maastricht op het heuvelland was dan echter lang niet zo mooi geweest, maar die argumenten hebben toen niet gespeeld.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Giuseppe » di 21 jul 2009, 11:12

^^Nee dan waren de problemen nog groter geworden, en had Maastricht nu ook kunnen zeuren voor een tramlijn richting ziekenhuis en universiteit langs de snelweg in Scharn (campus was gepland bij Vijverdal)

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door paolie » di 21 jul 2009, 11:20

Giuseppe schreef:^^Nee dan waren de problemen nog groter geworden, en had Maastricht nu ook kunnen zeuren voor een tramlijn richting ziekenhuis en universiteit langs de snelweg in Scharn (campus was gepland bij Vijverdal)
?? Waarom? Aangezien De Heeg destijds nog niet gebouwd was, en dit de plek was waar de A2 weer richting huidige ligging gebogen zou zijn, zou er een perfecte ruimte zijn ontstaan tussen A2 en spoor voor de aanleg van Randwijck.

Plaats reactie