[A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door boe! » wo 02 dec 2009, 21:20

Camiel Eurlings is nog een dagje extra in Limburg gebleven. Na de opening van de tunnels in de A73, nu de aftrap van het volgende Limburgse tunnelproject.
Rijkswaterstaat schreef:Eurocommissaris Tajani en minister Eurlings geven startschot voor project A2 Maastricht
02-12-2009

Het project A2 Maastricht gaat woensdag 2 december van start in aanwezigheid van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en Antonio Tajani, vice-voorzitter van de Europese Commissie en Commissaris van Transport. Het plan 'De Groene Loper' moet onder andere zorgen voor een beter verbinding met Duitsland en België, maar ook voor betere bereikbaarheid van Maastricht.

Door een Groene Loper voor voetgangers aan te leggen creëren de eurocommissaris en de minister een schaalmodel van het plan ‘De Groene Loper’ op ware grootte. De Groene Loper is 25 meter lang en ligt in het Geusseltpark, op een locatie waar straks de groenstrook voor langzaam verkeer zal lopen en wordt gemarkeerd door informatieborden over de aanpak van het project. De uiteindelijke Groene Loper wordt een recreatief lint voor fietsers en voetgangers dat rond 2016 van de Landgoederenzone tot knooppunt Europaplein door Maastricht Oost slingert.

Startschot
Antonio Tajani zal de Groene voorLoper openen door plaats te nemen op een wals en een startschot te geven. Ook onthult hij een gedenksteen ter herinnering aan de Europese bijdrage. Tot slot overhandigt hij een cheque van 15 miljoen euro aan burgemeester Gerd Leers. A2 Maastricht krijgt deze Europese TEN-subsidie vanwege de belangrijke grensoverschrijdende verkeersfunctie van het project. De TEN-subsidie is een bijdrage in de kosten van voorbereidende en uitvoeringsactiviteiten binnen het Project A2 Maastricht in de periode 2009-2012.

Belofte
Verbetering van de leefomgeving is een van de belangrijkste doelen van A2 Maastricht. Projectbureau A2 Maastricht en Avenue2 kijken steeds vooruit hoe dit nu al te concretiseren. Met het startsein willen ze iedereen kennis laten maken met debelofte voor de toekomst van 2016:

■Ontdek de eerste verandering in de leefomgeving.
■Ontdek de recreatieve verbinding voor voetgangers en straks ook voor fietsers door Maastricht-Oost, van noord naar zuid.
■Ontdek de verbinding tussen stad en landgoederenzone, van oost naar west.
Andere doelstellingen van A2 Maastricht zijn: bereikbaarheid en doorstroming, verkeersveiligheid en stedelijke vernieuwing.

Start bouwwerkzaamheden
Het eerste deel van de publieke procedures en de aanbestedingsprocedure voor A2 Maastricht zijn afgehandeld. Maar voordat de schop de grond in kan, moet het tweede deel van de publieke procedures worden doorlopen en wordt De Groene Loper verder uitgewerkt in een ontwerp tracébesluit en een ontwerp bestemmingsplan. Hierover kunnen geïnteresseerden in de loop van 2010 nogmaals hun mening geven. Zo snel mogelijk daarna start de uitvoering.

De tracé/MER procedure is nodig voor de ombouw van de huidige A2-passage tot autosnelweg, de verknoping van de A2 met de A79 en de aansluiting voor de nieuwe afslag naar bedrijventerrein Beatrixhaven. De gemeentelijke bestemmingsplanprocedure is nodig voor nieuwbouw in de stad en de ontsluitingsweg naar bedrijventerrein Beatrixhaven.

Oplevering van de verkeerskundige onderdelen (infrastructuur) vindt naar verwachting in 2016 plaats. De vastgoedontwikkeling loopt door tot 2026.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 02 dec 2009, 21:37

Toevallig heb ik me vandaag verdiept in de voorbereiding van dit project, compleet met de concurrentiegerichte dialoog en alle eisen en dergelijke. Heel interessant, en het plan van Avenue2 zag er ook veelbelovend uit! Wel jammer dat ze nu nog maar begonnen zijn met het verleggen van kabels en leidingen en het echte werk nog even op zich laat wachten...

peejay
autoweg

Bericht door peejay » vr 04 dec 2009, 10:58

[url=http://www.limburger.nl/article/20091203/REGIONIEUWS06/912039985/1007#]De Limburger[/url] (4-12-2009) schreef: A2-tunnel vergt duizend vergunningen

Voor het A2-tunnelproject in Maastricht zijn inmiddels duizend vergunningen nodig. Dat is royaal boven de schatting van 750. "Nederland Regeltjesland in optima forma”, reageert wethouder Luc Winants. "Het wordt tijd dat we normaal gaan doen.”

Winants - nauw betrokken bij het A2-project - is een van de zeven Nederlandse ‘ambassadeurs' die met voorstellen moeten komen om te snoeien in het enorme woud aan regelgeving. "Heel veel vergunningen stammen uit een tijd waarin de bomen economisch tot in de hemel groeiden. Daar is nu bepaald geen sprake meer van. Het moet simpeler en sneller. Nu zitten we met duizend vergunningen die allemaal hun eigen korte of lange inspraakprocedure moeten volgen. Het is om gek van te worden.”

Alle regelgeving ten spijt is het A2-project woensdagavond officieel op gang geschoten door de Italiaanse eurocommissaris Antonio Tajani en verkeersminister Camiel Eurlings. Ze waren samen naar Maastricht gekomen om een Europese subsidiecheque van vijftien miljoen euro te overhandigen aan de projectorganisatie.
Nederland vergunningenland :?
Maar de belangrijkste boodschap staat in de laatste alinea: het startschot is gegeven! :blauweduim:
Rij met je hart

Alain
expressweg

Bericht door Alain » vr 04 dec 2009, 11:04

^^ Heb jij eigenlijk wel een vergunning om dat bericht te quoten? En om smileys op dit forum te gebruiken? Anders graag ondertekend en in drievoud per aangetekende post aanvragen.

;)

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » vr 04 dec 2009, 21:56

Er is inmiddels ook een proefstukje laan gemaakt, inclusief bankjes en lantaarnpalen die er speciaal voor ontworpen zijn. Even kijken of ik er morgen een foto van kan maken.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » ma 07 dec 2009, 23:47

Zou gaaf zijn. Ik ben benieuwd!
wie op de wegenwacht, wacht het langst

frame
stadsweg

Bericht door frame » di 08 dec 2009, 9:07

oost west thuis best

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 08 dec 2009, 9:14

Echt bijzonder vind ik het niet...
www.a2maastricht.nl schreef: Bijlage I Inrichting Groene voorLoper

Afbeelding

Voor landschappelijke vormgeving werkt het consortium Avenue2 samen met West8 Urban Design & Landscape Architecture. Het meubilair voor de Groene voorLoper bestaat uit twee parkbanken en een parklantaarn. Dit wordt straks bij de uitvoering van het grote werk uitgebreid afvalbakken en fietsbeugels
Ondermeer de bank en de lantaarn zijn speciaal ontworpen voor het plan van Avenue2. De elementen bestaan uit robuuste gegoten en gesmede metalen onderdelen die worden gecombineerd met houten elementen. Het royaal gedimensioneerde pad met de stevige banden en de forse Lindes vormen een opvallend rustieke basis voor het meubilair dat gekenmerkt wordt door veel houtwerk en zachte vormen. Het geheel vormt een prettige intieme sfeer. Avenue2 plant lindebomen van ongeveer 5 meter hoog op de Groene Loper. Dit is het lindesoort Tilia Cordata. Deze boomsoort is zeer geschikt om in een relatief dunne grondlaag bovenop een tunnel goed te groeien. De boomsoort plus een duidelijke vormgeving zorgen straks voor herkenbaarheid langs de Groene Loper door heel Maastricht Oost. Waar er kansen liggen om bestaande beplanting te respecteren en te integreren met de Groene Loper zal Avenue2 dat meenemen. In de Landgoederenzone zal Avenue2 naast de lindebomen op de Groene Loper ook andere boomsoorten toepassen. Soms hebben mensen vragen over mogelijke overlast van plak door luizen. De Tilia Cordata is veel minder gevoelig voor luizen. Plak van de bomen, waar andere lindesoorten bekend om staan, zal daardoor sterk verminderen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 08 dec 2009, 11:35

Wouter N14 schreef:Echt bijzonder vind ik het niet...
Dat hoeft ook niet, want je rijdt er toch onderdoor ;)

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » di 08 dec 2009, 11:45

Wel jammer dat ze niet het volledige profiel hebben aangelegd.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 08 dec 2009, 11:47

Ter plekke van dit 1 op 1 model is dat het volledige profiel ;)
(alleen op de tunnel ligt er nog een rijbaan links en rechts van dit pad)

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 08 dec 2009, 12:46

Ik vind dit juist wel een mooie inrichting. In combinatie met de boen doet het me een beetje denken aan Unter den Linden.
Rainier

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » di 08 dec 2009, 12:54

Seat Ibiza schreef:Ter plekke van dit 1 op 1 model is dat het volledige profiel ;)
(alleen op de tunnel ligt er nog een rijbaan links en rechts van dit pad)
Ow ja natuurlijk :oops:
Omdat ik zelf nog geen tijd gehad om langs te gaan, wat is dat eigenlijk voor materiaal? Het ziet er zo een beetje uit als kunstgras maar dat zal het niet zijn lijkt me. Fijn split ofzo?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 08 dec 2009, 12:58

Je kent die reclame van Louis de Poortere toch nog wel ?

Nou, dan zal dit wel speciale Jeu-de-boule-baan-vloerbedekking zijn. 8-)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 08 dec 2009, 12:59

Bomen óp een tunnel. Is dat wel een goed idee? Ik dacht dat de wortels het betonnen omhulsel van een tunnel zouden kunnen beschadigen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 08 dec 2009, 13:00

^^ Hangt af van de dikte van de laag tussen maaiveld en tunneldak lijkt mij.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 08 dec 2009, 13:26

^^
En zoals in het artikel ook al staat: "Dit is het lindesoort Tilia Cordata. Deze boomsoort is zeer geschikt om in een relatief dunne grondlaag bovenop een tunnel goed te groeien." Daarmee zal men vast niet bedoelen dat de wortels goed door beton heen groeien ;)
Giuseppe schreef:Wat is dat eigenlijk voor materiaal? Het ziet er zo een beetje uit als kunstgras maar dat zal het niet zijn lijkt me. Fijn split ofzo?
Ik heb ergens gelezen dat het aangewalst parelgrind zou zijn...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 08 dec 2009, 13:46

Giuseppe schreef:Omdat ik zelf nog geen tijd gehad om langs te gaan, wat is dat eigenlijk voor materiaal? Het ziet er zo een beetje uit als kunstgras maar dat zal het niet zijn lijkt me. Fijn split ofzo?
Het doet me wel iets denken aan de het materiaal dat bij de renovatie van de halfverharde paden in het Vondelpark is gebruikt: een ondergrond van bims en flugsand, met daaroverheen een natuursteengranulaat.

Afbeelding

peejay
autoweg

Bericht door peejay » di 02 feb 2010, 18:29

[url=http://www.limburger.nl/article/20100202/REGIONIEUWS06/100209906/1007#Ruim_duizend_handtekeningen_voor_A2-tunnelfilters]De Limburger[/url] (02-02-2010) schreef: Ruim duizend handtekeningen voor A2-tunnelfilters

In het stadhuis van Maastricht zijn voor een actiegroep ruim duizend handtekeningen overhandigd om af te dwingen dat een luchtfiltersysteem wordt ingepast in de A2-tunnel.
Voor zo'n burgerinitiatief zijn driehonderd hatekeningen nodig om het thema op de agenda van de gementeraad te krijgen.
Het is de bedoeling dat de gemeenteraad zich nog deze maand - op 23 februari - over de kwestie buigt. Dat is sneller dan normaal, vanwege de verkiezingen op 3 maart.
Op de pagina A2Maastricht - Luchtkwaliteit veel achtergrondinformatie over luchtzuivering, en waarom deze niet is toegepast in de verschillende plannen (vooral omdat het veel energie kost).
Rij met je hart

Dexy
stadsweg

Bericht door Dexy » di 02 feb 2010, 20:15

Hoe wordt het N2-verkeer eigenlijk omgeleid, als men de tunnel bouwt? Dat lijkt me een lastige klus, want het stadstraverse is niet breed, dus het is moeilijk om een tijdelijke weg aan te leggen, lijkt mij. Worden de files daar niet alleen maar groter van?

junky
dorpsstraat

Bericht door junky » di 02 feb 2010, 20:50

in het infocentrum hebben ze het wel verteld maar hoe en wat weet ik niet meer precies.
wat ik nog wel onthouden heb is dat ze een deel van de flats slopen en zo wat ruimte maken en de tunnel in stappen aanleggen zodat de n2 niet dicht hoeft.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » wo 03 feb 2010, 8:50

wimwamreus schreef:Hoe wordt het N2-verkeer eigenlijk omgeleid, als men de tunnel bouwt? Dat lijkt me een lastige klus, want het stadstraverse is niet breed, dus het is moeilijk om een tijdelijke weg aan te leggen, lijkt mij. Worden de files daar niet alleen maar groter van?
2x2 weg naast de bestaande weg/tunnel op de plaats van de flats. Het aantal kruisingen wordt beperkt en fietsers kunnen passeren door middel van tijdelijke bruggen. In het plan kan je de tekeningen van de tijdelijke situatie vinden.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 03 feb 2010, 11:39

Ruim duizend handtekeningen voor A2-tunnelfilters
Ik zou haast een handtekeningactie gaan beginnen met als oproep: "Geen vertraging bij aanvang bouw A2-tunnel door overbodige tunnelzuiveringsinstallaties"... Zoals Dagblad de Limburger vandaag ook al schreef: een typisch voorbeeld van rupsje-nooit-genoeg deze eisen voor zuivering van de lucht. Hebben we eindelijk een prachtig plan, dreigt het weer vertraagd te worden door aanvullende eisen :evil:

Dexy
stadsweg

Bericht door Dexy » do 04 feb 2010, 21:48

Staat er nou eigenlijk elke morgen file op de A2 vanuit het noorden?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 04 feb 2010, 21:50

Voor de verkeerslichten? Ja, kan oplopen tot een paar kilometer file en de vertraging kan oplopen tot een half uur.

Dexy
stadsweg

Bericht door Dexy » do 04 feb 2010, 22:11

De laatste tijd vermeldt de filemelding ook steeds vaker een file vanuit het zuiden (Luik) aan, met name in de avondspits.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 04 feb 2010, 22:56

Dat zijn forensen uit de Randwijck en het MECC terrein vermoed ik. Is daar onlangs een forse stedelijke uitbreiding gereed gekomen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » vr 05 feb 2010, 10:41

^^Nee, en ook al een hele tijd geen nieuwe kantoren meer. Ik woon trouwens zelf langs een van de meest gebruikte sluiproutes vanuit Randwijck, zodat ik dus zo kan zien of er file staat.

peejay
autoweg

Bericht door peejay » vr 05 feb 2010, 17:07

Ruim duizend handtekeningen voor A2-tunnelfilters
Nieuws uit de Limbuger:
[url=http://www.limburger.nl/article/20100204/REGIONIEUWS06/100209743/1007#Filterdetunnel.nl_gaat_niet_in_op_voorstel_raad]de Limburger[/url] (05-02-2010) schreef: Filterdetunnel.nl gaat niet in op voorstel raad

Actiegroep Filterdetunnel.nl gaat niet in op het voorstel van de Maastrichtse gemeenteraad om het burgerinitiatief versneld af te handelen. Het intiatief zou op 23 februari kunnen worden behandeld. Dan zou het burgerinitiatief niet alleen nog voor de verkiezingen kunnen worden behandeld, maar zou rekening worden gehouden met het tijdschema voor ondertunneling.

Filterdetunnel.nl kwam tot zijn besluit nadat de meningen van raadsfracties waren geïnventariseerd. „De LPM en Christen Unie zijn voor filtering en de SP wil een bindend onderzoek. Maar CDA, D66, GroenLinks en de VVD vinden dat de tunnel voldoet aan de normen, geen vertraging mag oplopen en niet duurder moet worden. Meer partijen hebben niet gereageerd (...) Wij denken dat de huidige raad niet ingaat op ons verzoek en daarom willen we het overlaten aan de nieuwe gekozen raad."
Tsja... Als zelfs GroenLinks al vindt dat de tunnel voldoet aan de normen, waar praten we dan nog over...

Zoals al uit bovenstaande blijkt, heeft men ook een website in de lucht gebracht: Filterdetunnel.nl.
Rij met je hart

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 05 feb 2010, 17:46

De LPM en Christen Unie zijn voor filtering
Let wel: we hebben het nu dus over partijen die met 1, respectievelijk 0 zetels in de huidige gemeenteraad (van 40 zetels) zitten! Hoe men er bij komt dat er in de toekomstige gemeenteraad een raadsmeerderheid zou kunnen ontstaan, is mij een raadsel. Ofwel: bye bye tunnelfiltering!

Oh en allemaal even de enquête invullen op Filterdetunnel.nl hè? Misschien kunnen we de stand beetje bijsturen ;)