[A002] Koning Willem-Alexandertunnel Maastricht

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Giuseppe
verkeersader

Re: A2 traverse of rondweg Maastricht

Bericht door Giuseppe » vr 05 feb 2010, 18:37

Ik denk dat LPM een huil- en zingcampagne gaat starten :rofl2:
Maar op zich is het filteren natuurlijk geen slecht idee, wat wel een slecht idee is om dit ongetest te willen gebruiken.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 05 feb 2010, 21:13

Giuseppe schreef:Ik denk dat LPM een huil- en zingcampagne gaat starten :rofl2:
LOL, hier snapt natuurlijk niemand wat van, op de mensen uit Maastricht na ;)
Giuseppe schreef:Maar op zich is het filteren natuurlijk geen slecht idee, wat wel een slecht idee is om dit ongetest te willen gebruiken.
Klopt, ik ben ook niet tegen zo'n systeem, als aangetoond kan worden dat het geen noemenswaardige meerkosten met zich meebrengt, niet voor technische problemen gaat zorgen zoals bij de A73 waar niemand de techniek nog begreep en vooral dat het geen vertraging veroorzaakt. Omdat dit alles nu niet kan worden gezegd, zeg ik: geen filtering voor de A2-tunnel.
Laatst gewijzigd door Seat Ibiza op za 06 feb 2010, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 06 feb 2010, 13:49

Filteren is m.i. niet nodig dankzij de twee uit elkaar liggende tunnelmonden, waarmee de tunnel aan alle eisen voldoet. Het protest van "Filterdetunnel" is echter niet kansloos: protesteren mag natuurlijk. Als er voldoende draagvlak is voor hun standpunten, dan moet daar wel naar geluisterd worden. Of er daarna toch filters worden aangebracht, is natuurlijk een tweede. Het hoeft niet, maar kan wel.

Stel, men besluit toch filters te plaatsen. Zo veel extra tijd hoeft dat toch niet te kosten? Volgens mij hoeft een besluit de tunnel alsnog van een filtersysteem te voorzien geen of nauwelijks vertraging in de aanleg en oplevering van de tunnel te hebben.
Donateur Vereniging Wegenforum

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 06 feb 2010, 16:45

Volgens mij kan dat zelfs na aanleg van de tunnel nog. Ik neem aan dat ze bedoelen dat er een filtersysteem wordt aangelegd in de 'schoorsteen' van de tunnel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 06 feb 2010, 18:56

Hajo schreef:Stel, men besluit toch filters te plaatsen. Zo veel extra tijd hoeft dat toch niet te kosten? Volgens mij hoeft een besluit de tunnel alsnog van een filtersysteem te voorzien geen of nauwelijks vertraging in de aanleg en oplevering van de tunnel te hebben.
Dat betwijfel ik, aangezien het hier gaat om een aanbesteding volgens de concurrentiegerichte dialoog (mijn afstudeeronderwerp momenteel) waarbij het plan door een marktpartij is gemaakt. Wanneer er een ingrijpende wijziging plaatsvindt zou het zomaar kunnen dat een afgevallen partij bezwaar aantekent. Maar ik denk dat het wel kan zonder veel gezeik en met weinig vertraging.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 06 feb 2010, 20:26

Vinny schreef:Ik neem aan dat ze bedoelen dat er een filtersysteem wordt aangelegd in de 'schoorsteen' van de tunnel.
Er komt geen schoorsteen op de tunnel. Als je wilt weten waar deze actiegroep zich voor inzet, lees dan de website eens door, met name hier de link naar "Filter en energie terugwin systeem (UC technologies)".

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 06 feb 2010, 20:39

Er komt geen schoorsteen op de tunnel.
Dat is toch verplicht bij een tunnel van langer dan één kilometer? De IJ-tunnel, de Coentunnel en de Velsertunnel hebben allemaal schoorstenen. Alleen de Schipholtunnel en de Zeeburgertunnel hebben dat niet. Maar die liggen én niet in stedelijk gebied én zijn een behoorlijk stuk korter...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 06 feb 2010, 20:46

^^
Of dat verplicht is weet ik niet, maar in de plannen van Avenue2 is nergens sprake van een schoorsteen. Verder spreekt men ook over het probleem van de vervuiling "aan de tunnelmonden" (die om die reden dus ook een eindje van elkaar zijn gepland).

woffels
polderweggetje

Bericht door woffels » di 09 feb 2010, 12:56

Hallo,
Ik woon aan de zuidelijke tunnelmond van de toekomstige A2 traverse. Momenteel hebben we veel last van stank en stof, dat van de A2 komt. Stank kunt u zich voorstellen, maar stof is een crime. Als ik in de zomer een paar dagen de deuren open heb staan, komt er een zwarte gloed op mijn kasten en licht gekleurde spullen. Dit is stof, zwarte stof. Als u mijn kozijnen ziet, dan zijn die altijd zwart (voor de goede orde, ze horen wit te zijn). Ik heb eens een natte witte theedoek over ons ventilatierooster gehangen voor een paar dagen en deze was zwart na 2 dagen. Duidelijk vies. We hebben dagelijks te maken met die vieze A2. Kijk ook eens naar de waardes van meetpunt 4
http://luchtkwaliteit.limburg.nl/meetwa ... iteit.html
Nu komt er een hele mooie tunnel, waar we heel erg blij mee zijn. Helaas, de tunnelmonden komen bij ons in de buurt uit. De gemeente en het projectbureau zeggen ons dat we ons geen zorgen hoeven te maken, omdat alles aan de huidige normen voldoet. Daar ben ik eens ingedoken met een paar bezorgde buurtbewoners, ook aan de noordelijke kant. Dit heeft geresulteerd in http://www.filterdetunnel.nl
Wij twijfelen aan de juistheid van de cijfers/modellen en kunnen niet geloven dat we er qua luchtkwaliteit op vooruitgaan. Immers, alle uitlaatgassen en fijnstof van alle auto´s over het gehele traject komen er op twee plaatsen geconcentreerd uit. Nu zijn de tunnelmonden versprongen, zodat de concentraties gesplitst worden. En zo lost het projectbureau het probleem op. Per saldo zal er dezelfde hoeveelheid vervuiling in de Maastrichtse lucht opgenomen worden. Sterker nog, men verwacht een verdubbeling van verkeer en dus meer uitlaatgassen. Auto’s worden schoner en de stoplichten verdwijn, dat is zeker, maar auto's en zeker vrachtverkeer, veroorzaken ook veel fijnstof van de banden, wegdek en remmen en zoals genoemd een flinke verkeerstoename.
Wij zijn een burgerinitiatief gestart met een handtekeningenactie en hebben bereikt dat de kwestie door de gemeenteraad besproken wordt. Wij vragen niet direct om een tunnel filter, nee, wij vragen naar een onderzoek naar de haalbaarheid van een filter. RWS heeft al een tunnel toegewezen om een test mee te doen. In dit onderzoek wordt er gekeken of de lucht uit een tunnel te filteren en of de warme lucht uit te tunnel op te slaan is om daarna huishoudens mee te verwarmen. Dit onderzoek kost €1. Er zijn partijen die dat miljoen zo op tafel leggen als de politiek maar garanties geeft.
Zie hier een artikel over het filteren met warmte terugwin systeem dat zichzelf terug verdient.
http://www.filterdetunnel.nl/attachment ... tniets.pdf
Helaas zal de politiek hier niet op ingaan, waarom?
1. Ze denken dat het project vertraging op gaat lopen, terwijl het bedrijf dat het filter kan bouwen zegt dat het geen belemmering voor de bouw is.
2. Als men achteraf de specs van de tunnel gaat veranderen (toepassen van een filter), dan zullen de 2 andere partijen die het project niet gekregen hebben zich gaan roeren, omdat dit in strijd is met de aanbestedingsprocedure. Dit kan betekenen dat deze bedrijven naar de rechter stappen. Dit betekent weer oponthoud en budgetoverschrijding.
3. De raad vindt een filter te duur. €20 miljoen zonder warmte terugwinsysteem en €40 met! Ook in dit geval zullen er genoeg commerciële partijen zijn die willen investeren in een filter met terugwin systeem.
Kortom, wederom een geldkwestie.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de schadelijke gevolgen van NOx en Fijnstof. Bezoek onze website eens en lees wat deskundigen zeggen over de gevaren van fijn en stikstof.
http://www.filterdetunnel.nl/Deskundigen.php

Wij zijn bezorgde burgers, ouders, grootouders en behartigen de belangen van 25.000 mensen die wonen en werken rondom de tunnelmonden. Maastricht krijgt een uitgelezen kans om die vieze A2 nu eindelijk voorgoed te bannen!!!

Erwin

frame
stadsweg

Bericht door frame » di 09 feb 2010, 14:03

Natuurlijk zal de fijnstof minderen als het verkeer ongestoord kan doorrijden en geen last van verkeerslichten c.a. meer heeft. De concentratie van fijnstof, co2, co etc rond de tunnelmonden lijkt mij bij voorbaat aangetoond. Het is van de gekke dat er überhaupt discussie over de investering in filterinstallaties bestaat. Hoezo duurzaam??? :wall:
oost west thuis best

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 09 feb 2010, 14:04

woffels schreef:Ik woon aan de zuidelijke tunnelmond van de toekomstige A2 traverse. Momenteel hebben we veel last van stank en stof, dat van de A2 komt. Stank kunt u zich voorstellen, maar stof is een crime. Als ik in de zomer een paar dagen de deuren open heb staan, komt er een zwarte gloed op mijn kasten en licht gekleurde spullen. Dit is stof, zwarte stof. Als u mijn kozijnen ziet, dan zijn die altijd zwart (voor de goede orde, ze horen wit te zijn). Ik heb eens een natte witte theedoek over ons ventilatierooster gehangen voor een paar dagen en deze was zwart na 2 dagen. Duidelijk vies. We hebben dagelijks te maken met die vieze A2.
Ik woon ruim anderhalve kilometer van de A2. En ook hier worden de vensterbanken zwart als ik de ramen openzet. Komt dat door de A2? Nee, want 90% van de tijd is er geen wind uit het oosten, dus bereikt de lucht van de A2 mijn woning niet. Waar komt dat vuil dan vandaan? Ik vermoed van de vuilverbrander cementoven van de ENCI. Misschien is het verstandig om eens na te gaan waar alle vervuiling in de lucht in Maastricht vandaan komt. Daarbij zou de uitkomst waarschijnlijk zijn, dat slechts een klein deel van het verkeer komt en een nog kleiner deel van de A2. Stoppen met zaniken dus en zorgen dat die tunnel er zo snel mogelijk komt. Maastricht heeft lang genoeg in de file gestaan en iedere maand vertraging bij de bouw van de tunnel, door een niet noodzakelijke filter, is er één te veel... Auto's worden schoner en rijdende auto's vervuilen minder dan stilstaande!

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 09 feb 2010, 15:11

Het heeft natuurlijk ook te maken met de ligging in een dal. Veel vuil dat boven op de plateaus wordt meegenomen door de wind, valt weer neer in de dalen. Net hoe de wind staat. Pas omgeploegde (lees: kale) akkers met lössoppervlak dat opdroogt kan ook zorgen voor behoorlijke stofdepositities elders. Zijn er in de omstreken ook indistriële gebieden aanwezig, en dan met name in België? In Nederland waait meestal een zuidwestenwind, dus het is zeer relevant om te kijken wat zich aan activiteiten over de grens bevindt.

Op zich ben ik niet tegen een filter. Een onderzoek lijkt me op zich wel een goede mogelijkheid, maar niet met de garantie dat het filter er dan ook komt als de voordelen te marginaal zijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

woffels
polderweggetje

Bericht door woffels » di 09 feb 2010, 15:25

Het is bewezen dat het verkeer voor 30% bijdraagt aan de totale vervuiling in de lucht. Dit is een landelijk gemiddelde. Maastricht ligt in een vallei, hier is het vele malen hoger en daar komt de enci dan ook nog eens bij. Kijk maar eens vanaf de pietersberg naar maastricht. Dan zie je een bruine deken over de stad hangen.
Afbeelding
Veel van het fijnstof daalt neer in de gehele stad en natuurlijk in hogere concentraties bij de vervuilers (A2 en ENCI). Het mooiste zou zijn als ze de A2 en de ENCI eens af zouden sluiten voor een week en dan metingen doen. Ik denk dat er dan veel meer mensen ons initiatief zouden steunen en een filter willen op de Enci en de A2 tunnel.

Landelijk gezien hebben de kinderen in Maastricht veel meer last van longen en luchtwegen. Fijnstof is echt een sluipmoordenaar. Helaas blijft de politiek zich achter normen verstoppen, waarvan zij ook weten dat ie met de kennis van vandaag, totaal achterhaald zijn.
Wij blijven onze best doen om de politiek te overtuigen en ze over de normen heen te laten stappen en te kiezen voor een schone, gezonde en duurzame stad.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 feb 2010, 15:26

Bij Liège bevindt zich veel zware industrie, en direct over de grens zitten een aantal open kalksteen/mergelgroeves, overigens ook één direct ten zuidwesten van Maastricht.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 feb 2010, 15:28

Het is bewezen dat het verkeer voor 30% bijdraagt aan de totale vervuiling in de lucht. Dit is een landelijk gemiddelde.
Geen 30%, maar 4% van PM10. Bron:CROW uitgave 218h: 51 vragen over luchtkwaliteit. Wel 30% van NO2. NO2 is met name een probleem in de Rijnmond, Den Haag en Amsterdam, maar grenswaarden worden alleen lokaal overschreden, niet op grote schaal.

Het verkeer draagt voor ongeveer 16% bij aan de emissies, en 4% van de gemiddelde concentratie.

Afbeelding

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » di 09 feb 2010, 15:34

Chris schreef:Bij Liège bevindt zich veel zware industrie, en direct over de grens zitten een aantal open kalksteen/mergelgroeves, overigens ook één direct ten zuidwesten van Maastricht.
Het stilliggen van de staalindustrie heeft de luchtkwaliteit in de regio Luik wel goed gedaan. En er al lag zowaar sneeuw in Cheratte :rofl2:
Maar ik heb zelf ook behoorlijk last van zwart stof, maar in mijn beleving komt dat vooral door ENCI (Ik verdenk ze ervan 's avonds laat erg veel rotzooi op te stoken)

woffels
polderweggetje

Bericht door woffels » di 09 feb 2010, 15:45

Helaas wordt PM10 nog altijd als graadmeter gebruikt, als het gaat om fijnstof. De ultra fijnstof, die vele malen gevaarlijker is, daar zijn nog geen normen voor. Zelf onderzoekers van de provincie vermelden dit in hun jaarverslag. Medici vertellen ons dat het een onderschat probleem is.
http://www.limburg.nl/upload/Handhaving ... 202009.pdf

Euregio
geband

Bericht door Euregio » di 09 feb 2010, 16:08

Je moet zo'n heel traject niet proberen te vertragen, ik woonde vroeger in Voorburg pal langs de A12. Dat is een 2x3 strooks weg. En heel veel verkeer gaat daar langs, en nooit last gehad van deze weg.
Als je er heel erg last van hebt, kan je natuurlijk ook verhuizen.

Gr.

woffels
polderweggetje

Bericht door woffels » di 09 feb 2010, 16:13

Euregio schreef: En heel veel verkeer gaat daar langs, en nooit last gehad van deze weg.
Als je er heel erg last van hebt, kan je natuurlijk ook verhuizen.

Gr.
Dat is wel heel erg kort door de bocht, het gaat hier om 25.000 mensen. Sommige mensen wonen zelfs 40 meter van de tunnelmond af in een achterstandswijk.
U heeft er geen last van gehad, dat zeiden ze ook over asbest in de jaren 50-60.
Hoeveel is een mensenleven waard?

Euregio
geband

Bericht door Euregio » di 09 feb 2010, 16:23

Dat is natuurlijk heel veel waard, alleen ik heb ook in een flat gewoond. in de Van zegwaardstraat 20 meter van de A12 in Voorburg als het niet minder meter is..
Ook heb ik in Stompwijk gewoond, pal naast de A4 Den Haag - Amsterdam.
Dus jullie zijn kort door de bocht, om te zeggen dat het de weg is, ipv. Luik/Liëge etc.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 09 feb 2010, 16:56

Voor mensen die graag verder willen lezen over het onderwerp luchtkwaliteit:
http://www.ipluchtkwaliteit.nl/

Zeer lezenswaardig! :idea:

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » di 09 feb 2010, 18:45

woffels schreef:Hoeveel is een mensenleven waard?
Is het weer zover? :wall:
Ik vind dat je je moet realiseren dat het aandeel fijnstof in de lucht in de laatste 20 jaar al drastisch achteruit is gegaan. En ja als het mogelijk is mag het nog wel minder worden, maar ik irriteer mij echt aan de gedachte dat je zogenaamd alle risico's uitsluit, terwijl dat natuurlijk nooit het geval is. En je moet toch ergens aan dood gaan. ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 09 feb 2010, 19:12

Jep, het is weer hetzelfde liedje al altijd. De kort-door-de-bocht-samenvatting:

* Plan voor een nieuwe weg is tot aan punt van uitvoering gevorderd -> actiegroep wordt wakker.
* Actiegroep bestrijdt alle uitkomsten van gedane onderzoeken en komt met eigen cijfermateriaal.
* Actiegroep speelt op onderbuikgevoelens ("wat is een mensenleven waard", "het zijn wel onze kinderen", etc.)
* Actiegroep krijgt z'n zin niet via politieke weg en dreigt met protestmarsen, vertragende procedures, etc.

:evil:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 09 feb 2010, 19:16

^^ en dat alles terwijl het project een significante verbetering is :x
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 09 feb 2010, 19:24

^^
Dat waarschijnlijk door een grote meerderheid van de Maastrichtenaren en zeer zeker door de dagelijkse gebruikers van de A2 gesteund wordt! We zullen het wel zien bij de komende gemeenteraadsverkiezingen hoeveel (extra) stemmen de "pro-filter-partijen" zullen halen...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 09 feb 2010, 21:13

Het is precies hetzelfde gedonder als bij de A4-Leiderdorp en er zijn vast nog wel meer voorbeelden te noemen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » di 09 feb 2010, 21:31

Ik vraag me ook af of de ambitieuze planning van dit project, begin 2011 start werkzaamheden, gehaald kan worden. Er is altijd wel iemand die procedures start.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 09 feb 2010, 22:54

Maar zijn we nu zelf ook niet bezig alle tegenstanders de kop in te drukken met onze "eigen" onderbuikgevoelens? Ik vind het lovenswaardig dat er iemand opstaat die eens een ander licht op de zaak brengt, en die sceptisch is tegenover de plannen, dat zou ik zelf ook zijn als er een 2x5 A2, of in dit geval een dubbele tunnel langs mijn huis wordt gebouwd. Laten we vooral met feiten proberen de discussie hoog te houden, zoals ik Chris bijvoorbeeld heb zien doen.

Het kan in dit geval best dat de vervuiling van de persoon zijn huis door de ENCI komt en/of de zware industrie in Belgie. Mocht dit inderdaad zo zijn, dan heeft degene mijns inziens ook niets meer te zeuren. ;)

We moeten ook beseffen dat we in een klein lang wonen, en alles op elkaar gepakt is. Er bestaan bijna geen gebieden meer in Nederland die als "Stil" bestempeld kunnen worden, dat komt doordat iedereen huisje, boompje, beestje wil en daarnaast totaal geen geluid van iets of iemand wil horen. De welvaart en de behoeften die we daarbij hebben, heeft ook zo zijn nadelen, wat nog maar weinig geacepteerd wordt in deze tijd...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 09 feb 2010, 23:10

Het probleem zit hem natuurlijk in de distributie van de verontreiniging. Vandaag was ik weer bij een bijeenkomst over fijn stof en luchtkwaliteit (NOx) en de tunnelmonden zijn echt wel een probleem.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 10 feb 2010, 9:01

Uiteraard is er bij de tunnelmonden een verhoogde concentratie, dat zal niemand ontkennen.

Maar als die concentratie aan de wettelijke norm voldoet, en een flinke factor kleiner is dan 20-30 jaar geleden (toen er ook geen bosjes doden vielen) en ook nog eens minder dan nu, plus dat een niet onaanzienlijk deel van de vervuiling van particle matters niet door het verkeer veroorzaakt wordt, tja, dan bekruipt mij toch een bepaald niet positief gevoel als er weer eens een actiegroep het levenslicht ziet die een goed plan wil gaan lopen dwarsbomen...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])